Transparent
Inloggen
Sluiten

PSV Forum » Maatschappelijke discussies » Verlaging maximumsnelheid

Deze normale topic is open en bestaat uit 3 pagina's: 1 2 3

De regeringspartijen hebben zichzelf gewoon voor lul gezet. Het stikstofprobleem bestaat al jaren en zorgt al jaren voor een slechtere gezondheid voor mensen en negatieve effecten voor de Nederlandse natuur. Het enige wat ze een aantal jaren geleden gedaan hebben is een halfbakken plan (PAS) opgesteld en loze beloftes gedaan. Nu ze via de rechter toch hun eigen beloftes snel moeten waarmaken zijn ze gedwongen om nu maatregelen te nemen. Daar komt ook deze 100 km/uur maatregel vandaan.

Eigenlijk zijn het alleen de (oudere) dieselvoertuigen in Nederland die verantwoordelijk voor de stikstofuitstoot van het Nederlandse wagenpark. Dus ze hadden twee opties:
1. Alle oude vervuilde dieselvoertuigen op korte termijn verbieden (een directe probleem en kosten voor deze specifieke doelgroep (groot deel bedrijven))
2. De maximumsnelheid verlagen naar 100 km/uur op alle snelwegen (hebben veel mensen (beperkte) "last" van)

Ze hebben dus gekozen voor optie 2. Bijkomend voordeel daarvan is dat ze ook meteen hun (loze) beloftes rondom de CO2-uitstoot kunnen inlossen. En daarmee zijn we nog lang niet 'het beste jongetje van de klas' of 'roomser dan de paus' want we bungelen al jaren samen met Luxemburg onderaan het lijstje als het gaat om het percentage duurzaam opgewekte energie.

 

+1/-0

Als dat de keuze zou zijn geweest, wat ik betwijfel, had ik dezelfde gemaakt.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

FlitsPhirips schreef op 13 mei 2020 om 11:40:

Als dat de keuze zou zijn geweest, wat ik betwijfel, had ik dezelfde gemaakt.



Uit dit TNO rapport van de website van de tweede kamer:
open/sluit de onderstaande quote:

Voor het wegverkeer is het mogelijk om op korte termijn winst te boeken door een (generieke) snelheidsreductie op snelwegen, het opsporen en verhelpen van defecten bij benzinevoertuigen met hogere kilometerstanden (>150.000) en handhaving op uitschakelen van de NOx-reducerende technieken bij vrachtwagens. Op middellange termijn zijn structurele reducties mogelijk door de Nederlandse vloot versneld te vernieuwen, met name het stimuleren van moderne benzinevoertuigen ten faveure van diesel en oudere benzinevoertuigen lijkt een effectieve maatregel om verdere emissiereducties bij zowel personenauto’s als bestelbusjes te bewerkstelligen.



In bijvoorbeeld Duitsland hebben (met name grote steden) wel specifiek de dieselvoertuigen aangepakt om de luchtkwaliteit te verbeteren.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 13 mei 2020, 15:40:26.

 

+1/-0

In Rotterdam toch ook?
Hier in Belgie ook: Antwerpen, Gent, Brussel, allemaal lage emissie zones... (wel allemaal met net andere regeltjes natuurlijk!)

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 3 pagina's: 1 2 3

PSV Forum » Maatschappelijke discussies » Verlaging maximumsnelheid