Transparent
Inloggen
Sluiten

PSV Forum » Algemeen PSV Forum » Peter Bosz

Deze normale topic is open en bestaat uit 6 pagina's: 1 2 3 4 5 6

Ik mis, net als sommige anderen, het met volle overtuiging druk zetten als we de bal niet hebben. Het lijkt alsof we overal 3 meter later zijn dan vorig jaar, waardoor tegenstanders onder de druk uit kunnen komen. Daarnaast geven we veel te veel kansen weg. Vorig jaar waren we bij vlagen ook wel kwetsbaar, maar omdat het hele team overal vol druk zette, hadden we meestal gewoon de bal en waren tegenstanders al moedeloos als de wedstrijd 10 minuten onderweg was.

Los van het mentale aspect, kan ik maar 1 verschil zien t.o.v. vorig seizoen, en dat is onze verdediging. Met Teze en Dest hadden we vorig seizoen 2 backs die bijna alles konden spelen en die bijna nooit door de ondergrens zakten. Dit jaar steken we de loftrompet over Mauro Jr. en (in mindere mate) Ledezma en Dams, maar onze backs zijn echt 3 klassen minder dan vorig seizoen, zeker in aanvallend opzicht. Ik vind daarom ook nog steeds dat de huidige instorting veel meer op het conto van Stewart geschreven mag worden dan van Bosz.

Tegen Willem 2 speelden we met Karsdorp, Nagalo, Obispo en Malacia: oftewel (met alle respect) "de lamme en de blinde". Malacia zal vast toegevoegde waarde gaan hebben, maar die had net 2x meegetraind. Nagalo heeft ook geen ritme, Obispo is gewoon geen topper en Karsdorp valt ontzettend tegen. Aangezien voetballen een spelletje is wat je met z'n elven doet, heeft dit gewoon gevolgen voor de kwaliteit van het spel dat je op de mat legt. Zeker als je middenvelders dan eerder meegaan in de malaise, dan dat ze opstaan en de boel op sleeptouw nemen.

Laat ik het zo zeggen: vorig seizoen hadden we de afwezigheid van Tillman, Pepi en Boscagli makkelijk op kunnen vangen. Nu stort het als een kaartenhuis in elkaar.

Ik zou zeker niet de schuld in de schoenen van Bosz willen schuiven, al kun je je afvragen of het inpassen van Wessel Kuhn in deze fase van het seizoen een verstandige keuze is. Echter, hij weet welke belasting onze andere jongens aan kunnen en met Juventus voor de deur, moet je soms keuzes maken.

Ik hoop vooral dat PSV volgend seizoen in staat is om een goede, uitgebalanceerde selectie neer te zetten, waarmee we weer terug kunnen keren naar de voetbalmachine die we waren. Deze zomer zullen er ongetwijfeld een aantal (grote) namen gaan vertrekken, maar dat is denk ik ook nodig om onze selectie weer op orde te krijgen.

Voor nu is het hopen dat we snel weer met een stabiele verdediging gaan spelen. Als je speelt met Dest - Flamingo - Boscagli - Malacia, zijn onze problemen denk ik voor een groot deel over.

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

BasArnhem schreef op 14 februari 2025 om 09:02:

Ik mis, net als sommige anderen, het met volle overtuiging druk zetten als we de bal niet hebben. Het lijkt alsof we overal 3 meter later zijn dan vorig jaar, waardoor tegenstanders onder de druk uit kunnen komen. Daarnaast geven we veel te veel kansen weg. Vorig jaar waren we bij vlagen ook wel kwetsbaar, maar omdat het hele team overal vol druk zette, hadden we meestal gewoon de bal en waren tegenstanders al moedeloos als de wedstrijd 10 minuten onderweg was.

Los van het mentale aspect, kan ik maar 1 verschil zien t.o.v. vorig seizoen, en dat is onze verdediging. Met Teze en Dest hadden we vorig seizoen 2 backs die bijna alles konden spelen en die bijna nooit door de ondergrens zakten. Dit jaar steken we de loftrompet over Mauro Jr. en (in mindere mate) Ledezma en Dams, maar onze backs zijn echt 3 klassen minder dan vorig seizoen, zeker in aanvallend opzicht. Ik vind daarom ook nog steeds dat de huidige instorting veel meer op het conto van Stewart geschreven mag worden dan van Bosz.

Tegen Willem 2 speelden we met Karsdorp, Nagalo, Obispo en Malacia: oftewel (met alle respect) "de lamme en de blinde". Malacia zal vast toegevoegde waarde gaan hebben, maar die had net 2x meegetraind. Nagalo heeft ook geen ritme, Obispo is gewoon geen topper en Karsdorp valt ontzettend tegen. Aangezien voetballen een spelletje is wat je met z'n elven doet, heeft dit gewoon gevolgen voor de kwaliteit van het spel dat je op de mat legt. Zeker als je middenvelders dan eerder meegaan in de malaise, dan dat ze opstaan en de boel op sleeptouw nemen.

Laat ik het zo zeggen: vorig seizoen hadden we de afwezigheid van Tillman, Pepi en Boscagli makkelijk op kunnen vangen. Nu stort het als een kaartenhuis in elkaar.

Ik zou zeker niet de schuld in de schoenen van Bosz willen schuiven, al kun je je afvragen of het inpassen van Wessel Kuhn in deze fase van het seizoen een verstandige keuze is. Echter, hij weet welke belasting onze andere jongens aan kunnen en met Juventus voor de deur, moet je soms keuzes maken.

Ik hoop vooral dat PSV volgend seizoen in staat is om een goede, uitgebalanceerde selectie neer te zetten, waarmee we weer terug kunnen keren naar de voetbalmachine die we waren. Deze zomer zullen er ongetwijfeld een aantal (grote) namen gaan vertrekken, maar dat is denk ik ook nodig om onze selectie weer op orde te krijgen.

Voor nu is het hopen dat we snel weer met een stabiele verdediging gaan spelen. Als je speelt met Dest - Flamingo - Boscagli - Malacia, zijn onze problemen denk ik voor een groot deel over.

Helemaal eens met deze analyse. Voor de backs geldt ook nog eens dat voor hun partners op de vleugels 2 van de 3 vleugels die veel gebruikt worden niet altijd even goed hun verdedigende taken vervullen en aanvallend niet in grootse vorm zijn en dan wordt je kwetsbaar.

Het gebrek aan spelers in vorm in de voorhoede is wat mij betreft ook een grote oorzaak; als je er 4 inpeert tegen Willem II dan maakt die ene goal net voor tijd niet zoveel meer uit. Maar als je moeite hebt om door een solide verdediging heen te breken en de Jong amper kunt bedienen dan is een balletje verkeerd achterin wel een probleem.

+1/-0

2023-2024
Teze --> 3 goals, 12 assists
Dest --> 2 goals, 7 assists

2024-2025
Karsdorp --> 0 goals, 2 assists
Ledezma --> 1 goal, 0 assists
Mauro Jr. --> 0 goals, 3 assists
Dams --> 0 goals, 0 assists

Deze cijfers zeggen alles, ook al is er in het huidige seizoen nog wel wat te spelen.

Het is niet alleen de voorhoede die "niet in vorm is". Vorig jaar waren onze backs een wapen die bij 25 goals betrokken waren. Dit jaar bij 6. De voorhoedespelers kunnen het niet alleen, die hebben aanvoer nodig. Voor tegenstanders is het makkelijker om met het hele team 4 aanvallende spelers van scoren af te houden, dan wanneer er minstens 7 man gevaarlijk zijn. Op de huidige manier gaan we er geen enkele wedstrijd meer 4 inperen.

+1/-0

BasArnhem schreef op 14 februari 2025 om 10:38:

2023-2024

2024-2025

Deze cijfers zeggen alles, ook al is er in het huidige seizoen nog wel wat te spelen.

Het is niet alleen de voorhoede die "niet in vorm is". Vorig jaar waren onze backs een wapen die bij 25 goals betrokken waren. Dit jaar bij 6. De voorhoedespelers kunnen het niet alleen, die hebben aanvoer nodig. Voor tegenstanders is het makkelijker om met het hele team 4 aanvallende spelers van scoren af te houden, dan wanneer er minstens 7 man gevaarlijk zijn. Op de huidige manier gaan we er geen enkele wedstrijd meer 4 inperen.

Misschien kun je ook het aantal gespeelde wedstrijden of minuten erbij zetten? Dat geeft volgens mij een ander beeld …

+1/-0

BasArnhem schreef op 14 februari 2025 om 10:38:

2023-2024

2024-2025

Klopt helemaal, maar het zit niet alleen in de kwaliteit van de backs. Het zit hem ook in de wisselwerking: als Ledezma over Bakayoko heen gaat krijgt hij relatief weinig de bal. Voor Mauro is dat de laatste weken wel beter, al krijgt hij wel vaker de bal van Perisic dan van Lang. Als je ze niet in stelling brengt, gaan ze ook geen assists afleveren.
Als de vleugel spelers hun vorm weer een beetje vinden zal je zien dat de backs er ook ineens een stuk beter uit zien.

+2/-0

Deze reactie is verwijderd door de originele poster.

Houdoe dhr bosz

Houdoe dhr Stewart (als u niet snel een transfervrij spits haalt, Heeft u gefaald en is het beter om op te stappen)

Houdoe halve selectie.(teveel met transfer bezig zoals veerman, schouten, lang, Boscagli en benitez) en teveel hebben het niveau niet (karsdorp, ledezma, obispo, bakayoko)

Welkom Erik ten hag (nieuwe trainer)

+2/-4

Ronaldopsv schreef op 15 februari 2025 om 18:51:

Houdoe dhr bosz

Houdoe dhr Stewart (als u niet snel een transfervrij spits haalt, Heeft u gefaald en is het beter om op te stappen)

Houdoe halve selectie.(teveel met transfer bezig zoals veerman, schouten, lang, Boscagli en benitez) en teveel hebben het niveau niet (karsdorp, ledezma, obispo, bakayoko)

Welkom Erik ten hag.

Nou nou, wat een (onterechte) frustratie zeg ….
Ik zou willen adviseren om de volgende keer heel even tot rust te komen, na de wedstrijd, ipv iedereen binnen de club “houdoe” te wensen …
Volgens mij was het nog niet eens zo slecht vandaag.

+5/-0

We kunnen wel blijven roepen, we hebben geen goede verdedigers en gelegenheids backs.
Schouten, Veermaan etc presteren ondermaats en de blessures.
Maar naar mijn inzicht werkt dat Bosz voetbal gewoon niet meer.
Vorig jaar bij balverlies veroverden we snel weer de bal.
Nu wordt dit half uitgevoerd en zie het resultaat.
Bosz heeft in heel zijn trainers carrière nog nergens 2 jaar op rij goed gepresteerd.
En deze man is te eigenwijs om zijn speelstijl aan te passen.
Met dit spelers materiaal moet je veel constanter kunnen presteren en zeker in de eredivisie.

+3/-0

Ik blijf van mening dat het veel meer komt door het falen van Stewart en door blessures dan door Bosz.

De verdediging vormt de basis van een succesvol team. Stewart verzwakte de verdediging door Teze te laten vertrekken en een back aan te trekken waarvan tevoren bekend was dat hij het grootste deel van het seizoen zou missen (Dest) en een back die (mede door blessures) al jaren het gewenste niveau niet meer haalt (Karsdorp).

Daar bovenop kwamen dan nog eens de blessures van Veerman, Schouten, Tillman, Boscagli en Pepi. Saibari, Mauro Junior, Lang en Obispo hebben ook nog verschillende wedstrijden gemist.

Al met al lever je dan aardig wat kwaliteit in, te veel blijkt nu.

+1/-1

Ik zit er wat gedeeld in.. enerzijds natuurlijk al meer dan eens afgegeven op onze verdediging (beperkte mogelijkheden, verwijt richting Steward), anderzijds Bosz die meer uit het spelersmateriaal moet halen.

Wij zijn op alle fronten beter dan W2, NEC en Utrecht.
Daar zoveel goals incasseren is gewoon niet goed.

Als het even niet loopt; terug naar de basis (werkte in de periode Hiddink en Cocu ook goed); geen gekke dingen doen en zorgen dat je defensieve organisatie staat.

+1/-0

vaio schreef op 17 februari 2025 om 12:52:

Ik zit er wat gedeeld in.. enerzijds natuurlijk al meer dan eens afgegeven op onze verdediging (beperkte mogelijkheden, verwijt richting Steward), anderzijds Bosz die meer uit het spelersmateriaal moet halen.

Als het even niet loopt; terug naar de basis (werkte in de periode Hiddink en Cocu ook goed); geen gekke dingen doen en zorgen dat je defensieve organisatie staat.

Eens - verdedigen danwel druk zetten begint niet pas in de verdediging maar door het hele elftal heen. Bij beide goals is het onbestaanbaar dat de pass zo vrij gegeven mag worden. Dat mogen Schouten (bij de eerste) en Veerman (bij de tweede)_zich ook echt wel aanrekenen. Ledezma is natuurlijk een zwakke schakel in dit elftal maar als Bakayoko hem totaal aan zijn lot overlaat iedere keer tegen 2 man dan maak je het wel erger.

Dat verwacht ik van Bosz: dat hij dat aanpakt. Van de spelers verwacht ik dat ze allemaal met de mentaliteit van Mauro en Perisic het veld op gaan. Dan gaan er vast ook nog wel dingen mis, maar dan heeft in elk geval iedereen alles gegeven.

+1/-0

Skipper schreef op 17 februari 2025 om 13:14:

vaio schreef op 17 februari 2025 om 12:52:

Eens - verdedigen danwel druk zetten begint niet pas in de verdediging maar door het hele elftal heen. Bij beide goals is het onbestaanbaar dat de pass zo vrij gegeven mag worden. Dat mogen Schouten (bij de eerste) en Veerman (bij de tweede)_zich ook echt wel aanrekenen. Ledezma is natuurlijk een zwakke schakel in dit elftal maar als Bakayoko hem totaal aan zijn lot overlaat iedere keer tegen 2 man dan maak je het wel erger.

Dat verwacht ik van Bosz: dat hij dat aanpakt. Van de spelers verwacht ik dat ze allemaal met de mentaliteit van Mauro en Perisic het veld op gaan. Dan gaan er vast ook nog wel dingen mis, maar dan heeft in elk geval iedereen alles gegeven.

Eens dat het niet alleen aan de verdedigers ligt.

Mauro Junior, Perisic en Ledezma geven altijd alles, waarbij Ledezma kwalitatief gewoon tekort komt. Andere spelers lijken op halve kracht te spelen, vooral als ze mee moeten verdedigen of diep moeten gaan. Babadi zag ik zaterdag halfslachtig achter zijn man aanlopen, dat terwijl hij er net in stond. Hij liet de tegenstander er gewoon vandoor gaan met de bal. Ik vond dat wel een heel schrijnend moment. Je kunt op zijn minst in volle sprint met de tegenstander mee gaan.

Maar ligt het aan de coach als de spelers verzaken? Moet de mentaliteit om te willen winnen en ballen te willen veroveren niet uit de spelers zelf komen?

+1/-0

De chemie lijkt totaal weg, ook als ik laatste nieuws in dagbladen lees (en waar rook is... is vaak ook vuur) Zowel zijn basisopstellingen als wissels zijn niet goed meer te volgen waar ik dit voorheen goed begreep. Als je met Ledezma op rechtsback begint speel je in mijn beleving serieus met 9,5 tegen 11 (en dat ligt niet aan Ledezma maar aan Bosz die hem rechtsback neerzet!). Hij voegt op die positie niets toe en zorgt wel voor een groot lek en als gevolg daarvan grote onzekerheid achterin de defensie (de rest gaat er ook niet meer meer vertrouwen door spelen). De laatste 5 a 6 wedstrijden heeft dit veel (doel)punten gekost waaronder de 2 tegendoekpunten van Utrecht. Waarom krijgt Fabian Merien geen kans meer? In de oefenwedstrijden vond ik hem goed spelen. In tegenstelling tot Dams zag ik hem nauwelijks fouten maken. Daarnaast begrijp ik de keuze niet om met Veerman EN schouten te spelen terwijl ze beide uit vorm zijn en je Saibari, Land en Babadi daarmee op de bank houdt! Bakayoko is al weken uit vorm, terwijl Bajraktarević leuke dingen liet zien tijdens zijn eerdere invalbeurten. De laatste wedstrijden lijkt hij echter geen kans meer te krijgen. Tot slot ga ik mee in de euforie rondom Perisic maar hij moet het niet meer van zijn snelheid hebben en wordt de ene keer links en de andere keer rechts gepositioneerd. Ik vraag mezelf af of dit er niet mede voor heeft gezorgd dat veel vastigheden bij de andere spelers spontaan lijken te zijn verdwenen! Wat dat betreft hulde aan Ajax. Farioli doet exact wat Bosz steevast nalaat bij PSV, het neerzetten van een stabiele basis (verdediging). Met net wat meer kwaliteitsverschil dan de tegenstander komen de doelpunten er met name in de eredivisie er dan vanzelf wel, ook zonder groots te spelen. Dat de stelling dat de aanval de beste verdediging is niet geldt als je verdediging een ware gatenkaas is heeft de wedstrijd tegen Utrecht wel bewezen. 2 doelpunten in een dergelijke wedstrijden zouden normaal gesproken voldoende moeten zijn. Wat me totaal frustreert is dat Bosz vond dat PSV vervolgens geweldig (aanvallend) speelde en weer veel kansen creeerde (wederom de gatenkaas die niet wordt bestreden vergetende). Wat ik tot slot totaal niet begrijp is dat het nu al weken op rij slecht gaat, wellicht de slechtste serie ooit is neergezet en de directie maar blijft wachten met maatregelen totdat we uit de CL, misschien ook wel de beker liggen en de kans op het kampioenschap uit zicht is. En die situatie kan al binnen enkele wedstrijden bereikt zijn. Een nieuwe trainer heeft dan weinig opties meer om nog ietd van het seizoen te maken. En dat terwijl er vanavond 11 miljoen op het spel staat en misschien wel meer (want je verliest je podium waar spelers zich kunnen laten gelden). In dat opzicht hulde aan Feyenoord! Je weet het nooit zeker maar wellicht is de trainerswissel wel de reden dat ze nu nog in de CL zitten!

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 19 februari 2025, 14:08:49.

+1/-1

Peter Bosz krijgt de laatste tijd veel kritiek, maar zijn tactische keuzes tegen Juventus verdienen in mijn ogen juist wat meer krediet.

Vooraf was er veel scepsis over zijn besluit om Ledezma als rechtsback te laten starten. Toch bleek dit een slimme zet. De kans dat de wedstrijd op een verlenging zou uitdraaien was aannemelijk. Door Ledezma het eerste uur te laten spelen, kon Bosz een frisse Malacia inbrengen voor het laatste half uur en de eventuele verlenging. Dit zorgde ervoor dat PSV fysiek sterk bleef in de slotfase.

De backs van Juventus waren aan het eind vermoeid, en met de inbreng en de snelheid van Bakayoko en Lang die het op zijn heupen had kwamen ze steeds door over de flanken.

Het team ging er duidelijk op vooruit, en Bosz verdient credits voor deze tactiek in mijn ogen.

Nogmaals: De wisselvallige resultaten liggen in mijn ogen niet aan Bosz, maar aan de spelers die denken dat ze met 80% inzet in de competitie wel even winnen. Je ziet als ze zich voor 100% inzetten waartoe ze in staat zijn. Bosz hoeft dan alleen maar de kleine details bij te sturen en daar is hij meer dan capabel voor.

+3/-1

Passievrucht schreef op 20 februari 2025 om 10:14:

Peter Bosz krijgt de laatste tijd veel kritiek, maar zijn tactische keuzes tegen Juventus verdienen in mijn ogen juist wat meer krediet.

Vooraf was er veel scepsis over zijn besluit om Ledezma als rechtsback te laten starten. Toch bleek dit een slimme zet. De kans dat de wedstrijd op een verlenging zou uitdraaien was aannemelijk. Door Ledezma het eerste uur te laten spelen, kon Bosz een frisse Malacia inbrengen voor het laatste half uur en de eventuele verlenging. Dit zorgde ervoor dat PSV fysiek sterk bleef in de slotfase.

De backs van Juventus waren aan het eind vermoeid, en met de inbreng en de snelheid van Bakayoko en Lang die het op zijn heupen had kwamen ze steeds door over de flanken.

Het team ging er duidelijk op vooruit, en Bosz verdient credits voor deze tactiek in mijn ogen.

Nogmaals: De wisselvallige resultaten liggen in mijn ogen niet aan Bosz, maar aan de spelers die denken dat ze met 80% inzet in de competitie wel even winnen. Je ziet als ze zich voor 100% inzetten waartoe ze in staat zijn. Bosz hoeft dan alleen maar de kleine details bij te sturen en daar is hij meer dan capabel voor.

Helemaal met je eens!
En dan krijg je nog een minnetje ook ... hahaha

+1/-0

Kleine1 schreef op 20 februari 2025 om 13:01:

Helemaal met je eens!

Ik krijg altijd minnetjes. Ik heb geen vrienden gemaakt door bepaalde topics te starten (denk ik). Maar ik hou wel van wat reuring. En in mijn ogen komt het het forum ook ten goede.

Ik vind ook dat niet iedereen het met mij eens hoeft te zijn. Dat is het mooie aan een mening.

Laat die minnetjes maar komen :B ;) :D

+6/-0

Passievrucht schreef op 20 februari 2025 om 13:17:

Helemaal met je eens!

Ik krijg altijd minnetjes. Ik heb geen vrienden gemaakt door bepaalde topics te starten (denk ik). Maar ik hou wel van wat reuring. En in mijn ogen komt het het forum ook ten goede.

Ik vind ook dat niet iedereen het met mij eens hoeft te zijn. Dat is het mooie aan een mening.

Misschien wel door die ene "vriend"?! :D

+1/-0

Ledezma op rechtsback kon ik begrijpen, vooral na de heenwedstrijd. Tevens laat je niet ineens iemand voor het eerst op een andere plek starten en de grootste wedstrijd van het jaar. Karsdorp ben ik niet zo van overtuigd, vooral na zijn optreden in de ArenA.

Boscagli weer in de basis na zijn blessure in al een matig seizoen snapte ik minder. Hetzelfde gold voor Schouten die niet 100% zou zijn. Maar Bosz bleek gelijk te hebben en Schouten was zelfs één van de beteren.

+1/-0

Passievrucht schreef op 20 februari 2025 om 13:17:

Helemaal met je eens!

Goede insteek, de minnetjes zijn van de minkukels... ik heb nog nooit ergens een minnetjes gegeven, ga gewoon in discussie inderdaad.
Ik heb de redactie wel eens voorgesteld om alleen plussen uit te kunnen delen... er is al zoveel negativiteit in de wereld!

+2/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 6 pagina's: 1 2 3 4 5 6

PSV Forum » Algemeen PSV Forum » Peter Bosz