Transparent
Inloggen
Sluiten

PSV Forum » Buitenlandse competities » Nieuwe "Super League"

Deze normale topic is open en bestaat uit 4 pagina's: 1 2 3 4

Nee,dit heeft te maken met verschuivingen binnen de huidige machtsstructuren.
Maar de huidige machtscentralisatie (Uefa,Fifa)zijn ook niet vies van hebzucht en corruptie,dus wat dat betreft is het de pot die de ketel verwijt dat ie zwart is.

 

+2/-0

De supporters zijn erop tegen.... straks spelen al die clubs gewoon in lege stadions (als het weer mag natuurlijk) en kijkt er (hopelijk) geen hond!

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

mar88vdv schreef op 19 april 2021 om 16:08:

Dit hele voorstel heeft niets met voetbal te maken, maar is alleen bedoeld voor een select groepje (eigenaren en sponsoren) om meer geld te kunnen verdienen. Dat gaat niet eens over de supporters van die clubs, want die zijn vanzelfsprekend tegen. De eigenaren willen gewoon niet meer afhankelijk zijn van een centrale voetbalbond (UEFA) die bepaald wie wat krijgt, maar ze vullen liever hun direct hun eigen zakken.

Ik zou de macht van dit groepje ook niet onderschatten want er worden weer meer dingen doorgedrukt te laatste jaren. WK's in Rusland en Qatar zijn beide door corruptie verkregen en gaan ook gewoon door (ondanks min. 6000 doden bij bouw stadions). Olympische spelen zal bij Japan ook gewoon doorgedrukt worden ondanks de vierde Corona-golf daar en ze het zelf waarschijnlijk niet eens meer willen. En al jaren worden de grote clubs door de UEFA voorgetrokken via: meer tv-gelden, meer kwalificatieplaatsen voor CL voor de grote competities, voorkeursposities bij lotingen (pot 1), niet bestaande 'financial-fair-play'-regels, de 'nieuwe' competitieopzet etc. etc. UEFA is nu 'slachtoffer' maar heeft geholpen deze situatie te creëren.



Het zal er wel op neer kunnen komen dat het gewoon een middel is om de nieuwe "Champions" League te voorzien van nog meer geld, macht, faciliteiten en voorkeursbehandeling voor de huidige topclubs.

Ik ben het helemaal eens met de termen die Gary Neville gebruikt in de link van Psv0493 hierboven.

Hij noemt het walgelijk, crimineel gedrag van de initiatiefnemers. Zij rukken hart en ziel uit de voetbalsport zoals we die al meer dan 150 jaar kennen. De sport voor de gewone man (en inmiddels ook vrouw) is verkwanseld door lui voor wie maar een ding telt; hebzucht naar meer en meer en meer ...
Misdadig gedrag dat hopelijk leidt tot ingrijpen van onderaf; GENOEG IS GENOEG.
Stel bovengrenzen vast voor alles wat er bij betaald voetbal komt kijken.
Vanuit het ooit enige, gezonde perspectief; een competitie slaagt alleen bij min of meer GELIJKWAARDIGE deelnemers.
De CL in de jaren 90 was het begin van het einde van fair play zoals inmiddels duidelijk is geworden.

 

+1/-0

Op zich snap ik het standpunt van de eigenaren van deze clubs wel. Voor de beste clubs ter wereld is het grootste deel van alle Europese clubs totaal geen partij. Er is voor een neutrale supporter geen reet aan om naar Midtjylland - Liverpool te kijken. Want als Liverpool met het A-team speelt en zijn best doet, zal dat geen spannende wedstrijd worden. Het niveauverschil is te groot. Teveel clubs in de poulefase van de CL zijn gewoon opvulling.

Vervolgens loot Barcelona in de eerste knockout-ronde tegen PSG, wat betekent dat één van deze grootmachten er al uit ligt voordat het toernooi goed en wel begonnen is. Barca heeft dit seizoen buiten Spanje slechts 4 noemenswaardige potjes gespeeld, 2x tegen Juve en 2x tegen PSG. Dan kun je natuurlijk zeggen dat dat de charme van het voetbal is, maar de marketingmachine achter deze miljardenorganisaties weet natuurlijk donders goed dat je deze "merken" veel beter kan vermarkten dan in de huidige opzet van de nationale en Europese competities.

Door een systeem te creëren naar Amerikaans (NBA-achtig) model, is elke club gegarandeerd van tientallen topwedstrijden per jaar. Wedstrijden waarin de beste spelers ter wereld de degens kruisen. Een competitie die door elke speler als het hoogst haalbare zal worden gezien. Op zich zou dit, sportief gezien, voor voetballiefhebbers, prachtige affiches moeten gaan opleveren.

Maar goed, de keerzijde is natuurlijk dat je alle traditie daarbij overboord gooit. Zoals Sir Tinus het mooi verwoordt: de "verstokte romanticus" kan niet goed omgaan met dit soort plannen. En diep van binnen zijn de meeste voetbalsupporters toch verstokte romantici. Het spreekwoord luidt niet voor niks dat je in het leven wel van partner kan wisselen, maar niet van favoriete voetbalclub.

En toch, er is in 25 jaar tijd al heel veel veranderd in het voetbal. Er gaan enorme bedragen om in de sport. Sommige landen mogen 4 teams naar de CL afvaardigen. Sommige nationale competities worden beslist door play-offs. Een individuele speler kan 50 miljoen euro per jaar verdienen. Allemaal dingen die je vroeger niet zou kunnen voorstellen. Denken dat het dus altijd zo blijft als nu, is een illusie.

Het nadenken over de BeNe-Liga is, zoals Toon Gerbrands ook zegt, ook gewoon een idee waarmee clubs (zoals PSV) proberen hun bestaan, zowel financieel als sportief, interessanter te maken. Is dat dan ook slecht? Ik zelf zie wel wat in het idee om elk jaar veel meer "grote wedstrijden" te gaan spelen. Wat zijn nou de momenten waar je als PSV-supporter het meest van geniet? Los van het winnen van prijzen, zijn dat voor mij toch heroïsche voetbalgevechten met goede tegenstanders waarin we mooie resultaten behalen. En dan denk ik eerder aan de 4-3 tegen Feyenoord of een 6-2 tegen Ajax dan aan een 6-1 tegen Emmen of een 0-4 tegen Zwolle. Zaadpotten zoals vorige week tegen VVV Venlo kan ik missen als kiespijn. En als je naar onze eredivisie kijkt, dan zijn er elk seizoen toch zo'n 9 clubs waarmee het niveauverschil zó groot is dat de kans op een mooie, spannende pot voetbal zo goed als nihil is. Als je die 9 clubs kan vervangen door clubs die dichter bij ons zitten qua niveau, dan moet je elke wedstrijd top presteren en zou ik waarschijnlijk met veel meer spanning en plezier naar de wedstrijden kijken. Maar de keerzijde van die medaille is dat er dan nog maar een handvol Nederlandse clubs is die hun degens mogen kruisen met de topclubs, en dat er straks 28 Nederlandse clubs betaald voetbal spelen in een competitie waar behalve de lokale fans niemand interesse in gaat hebben.

Ik ben benieuwd wat er nu gaat gebeuren. Het statement van deze 12 clubs slaat nu natuurlijk in als een bom, en de vraag is hoe hard de UEFA, de FIFA, de nationale bonden én deze clubs het willen gaan spelen. Want het staat ze natuurlijk hartstikke vrij om overal uit te stappen en deze supercompetitie te gaan starten. En publiek gaat er genoeg komen. Mensen blijven van voetbal houden, stadions hebben (afgezien van corona dan) nog nooit zo vol gezeten als nu en zeker bij dit soort grote clubs kun je de stadions al bijna vullen met toeristen en dagjesmensen, ondanks waanzinnige ticketprijzen.

Maar gaan de clubs het risico nemen om uit de nationale en Europese competities te worden gezet? Gaan de spelers de opoffering doen dat ze niet meer voor nationale elftallen kunnen uitkomen als ze in de Super League spelen? Maar als de gemiddelde speler straks bijv. 5 à 10 miljoen per jaar kan verdienen in de Super League, is die opoffering denk ik zo gemaakt. Gaan de UEFA en de FIFA hun internationale toernooien devalueren door de beste spelers ter wereld uit te sluiten?

Er zijn vooral heel veel vragen op dit moment en als dit doorgaat, dan zal dit toch de grootste reorganisatie ooit binnen het voetbal worden. Maar uiteindelijk blijft, linksom of rechtsom, de bal altijd rollen en wij zullen altijd naar PSV blijven kijken. Of we nou in een Nederlandse competitie mét of zonder Ajax of in een BeNe-Liga zitten. En of we nou in Europa onze degens kruisen met Olympiakos, Porto en West Ham United of met Manchester City en AC Milan. Eerlijk gezegd denk ik zelfs dat die laatste potjes ook nog eens minder leuk zijn, want in die potjes gedragen wij ons precies zoals clubs als VVV zich tegen ons gedragen.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 19 april 2021, 18:29:07.

 

+1/-1

Ik heb een beetje ambivalent gevoelens bij de Super League. Wat betreft de voetbal romantiek sluit ik me helemaal aan bij de mooie woorden van Sir Tinus. En toch heb ik ergens ook het gevoel van: kom maar op met die Super League. Laat ze de boel voor zichzelf maar helemaal naar de klote helpen. Hopelijk wordt het er voor de rest van de voetbalwereld dan weer een beetje leuker op. Uiteraard wel onder de voorwaarde dat de bonden en overige clubs de rug recht houden en de super leaguers niet meer welkom zijn in de nationale en bestaande Europese competities. Als ze zo graag een besloten feestje willen houden, dan moeten ze ook niet meer op andermans feestje willen komen. Dus lekker die tv-gelden uit China binnenharken en op voor de Europese kijker onmogelijke tijdstippen gaan spelen. Totdat er een speler of bestuurder het waagt om een kritische opmerking over China te maken. Dan wordt die mooie Super League van ze direct geboycot. De NBA heeft hier al de nodige ervaring mee. De vergelijking met de NBA en andere Amerikaanse competities gaat trouwens op twee punten volledig mank. Ten eerste hebben de Amerikanen nog iets van een sportief solidariteits systeem waarin de slechtst presterende teams voor het volgende seizoen de beste college spelers mogen uitkiezen. En ten tweede spelen de NBA teams alleen in de NBA en niet ook nog in een andere competitie, terwijl onze super leaguers met hun dik gevulde portemonnee nog wel even gewoon elk jaar de titel in de nationale competitie willen komen ophalen.

Daarnaast denk ik dat ze de aantrekkelijkheid van hun nieuw op te richten competitie schromelijk overschatten. Het klinkt nu allemaal prachtig met al die topwedstrijden. Maar in de super league zal snel genoeg een nieuwe natuurlijke hiërarchie gaan ontstaan waarin een paar clubs de dienst uit maken en de rest als opvulling dient. En aangezien deze laatste categorie clubs door het gesloten karakter van de competitie niet tegen degradatie zal spelen en ook niet voor Europese plaatsen zal het gros in december sportief al uitgevoetbald zijn. In de huidige CL is Juventus tegen Atletico nog de kampioen van Italië tegen de nr 3 van Spanje. Straks in de Super League is het gewoon de nr 10 tegen de nr 11. En de aantrekkelijkheid van dergelijke wedstrijden zal dan in rap tempo af gaan nemen. Topspelers willen voor de titels spelen en zullen zich dus nog meer gaan concentreren bij een paar clubs, waar het in de huidige opzet nog iets meer verspreid is. Exact hetzelfde probleem gaan wij in Nederland straks krijgen als we besluiten om een Beneliga op te richten.

 

+4/-0

Gaat niet door denk ik. De publieke opinie is extreem negatief.

 

+1/-0

Het kan ook een onderhandelingsstrategie zijn om gegarandeerde tickets voor de CL te krijgen:
> Er was ooit de Europacup I, daar deden alleen de landskampioenen aan mee en kon je - met een beetje pech - in de eerste ronde worden uitgeschakeld.
> Toen kwam de Champions League, in eerste instantie 16 clubs, nog steeds de landskampioenen, die eerst in een poulefase speelden om verzekerd te zijn van tenminste 6 wedstrijden.
> Daarna werd de CL uitgebreid met meer ploegen en meer clubs per land, zodat bv zowel Barcelona als Real Madrid samen mee konden doen.
> De grote landen kregen uiteindelijk 4 plaatsen, eerst nog 2 ploegen direct en 2 met voorrondes, maar uiteindelijk o.b.v. de omvang (van euro's aan TV gelden) 4 rechtstreekse plaatsen voor de " grote landen".

Nu lopen de Engelse ploegen er regelmatig tegenaan dat 4 plaatsen voor hen te weinig zijn (Arsenal, Chelsea, Liverpool, Man. City, Man. United, Tottenham) en staat Juve op de 4e plek en lopen ze opeens het risico om buiten de boot te vallen.

Wellicht wordt onder deze druk de CL omgevormd tot een competitie waarbij de Europese "top 25" (wie dat ook mogen zijn, maar 12 kennen we er nu al) een vaste startplaats krijgt en de rest van Europa via een hele serie voorrondes een jaar lang mag strijden om 11 variabele startplaatsen. De kans dat "kleine clubs" zich daarvoor kunnen plaatsen wordt dan nog kleiner, want zoals hier al eerder opgemerkt zitten ze niet echt te wachten op wedstrijden als Liverpool - Midtjylland.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 19 april 2021, 21:02:14.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Armada Sur schreef op 19 april 2021 om 20:04:

Ik heb een beetje ambivalent gevoelens bij de Super League.
(...)
Exact hetzelfde probleem gaan wij in Nederland straks krijgen als we besluiten om een Beneliga op te richten.



Je verwoord veel beter precies wat ik al eerder zei / wilde zeggen.
Daarom ook dat ik van harte hoop dat Ajax in die competitie gaat spelen (en verbannen wordt uit de Eredivisie).
Na een jaar of 5 zullen ze wel met hangende pootjes terug komen terwijl alle successupporters naar AZ/Feyenoord/een nieuwe Amsterdamse profclub zijn overgelopen, hopelijk moeten ze dan wel onderin de voetbalpiramide beginnen. Mogen ze a la Rangers zichzelf weer omhoog werken.

 

+1/-0

Ik zou er niet tegen zijn om de stekker uit de al maar groter wordende kloof trekken. Voetbal terug naar de lokale band. Dit voorstel is het tegenovergestelde, maar misschien kan het als een trigger fungeren om eens de andere kant op te denken.

Misschien ben ik gewoon oud, maar voetbal was mooier voor de champions league en de premier league, makekaars, en het grote geld.

Er zijn enige goeie geluiden, b.v. Rummenige:

'Ik geloof er niet in dat de Super League de financiële problemen gaan oplossen die naar voren zijn gekomen als gevolg van de coronapandemie. Sterker, alle Europese clubs zouden solidair samen moeten werken, om te zorgen dat de kostenstructuur, zeker de salariskosten en vergoedingen voor zaakwaarnemers, weer in lijn komen met de inkomsten, zodat het Europese voetbal als geheel weer rationeler wordt.'

 

+2/-0

Vanuit het oogpunt van die 12 clubs begrijp ik het allemaal wel. Die willen verzekerd zijn van die extreem hoge bedragen in hun begroting ieder jaar. Hoe kunnen ze anders spelers die 500K per week verdienen betalen?

Vanuit het oogpunt van de NL-competitie is dit het tegenovergestelde van wat je wil. De kloof tussen de Nederlandse clubs en buitenlandse clubs wordt dusdanig groot dat we niet eens de kans meer krijgen om tegen hun te spelen.

Als ik het als voetbalromanticus te zeggen had, dan kon je met twee simpele internationale regels het voetbal (in mijn ogen) een stuk aantrekkelijker maken:
1) Clubs krijgen een max. budget wat ze jaarlijks uit mogen geven aan transfers en salarissen. Naar het voorbeeld van de Formule 1. Kritische noot: hoe ga je dit controleren/handhaven? Fraude ligt op de loer.
2) De basisopstelling van iedere wedstrijd moet minimaal 5 spelers uit het eigen land bevatten. Als PSV tegen een Engelse ploeg speelt is het wel zo leuk als er ook een paar Engelsen in staan. De vraag is of dit met de hele globalisering en EU etc. nog wel haalbare kaart is en of dit nog wel past bij de wereld van vandaag.

 

+1/-0

Ik zou het oprecht fantastisch vinden. Het idee is duidelijk geinspireerd en gebaseerd op het Amerikaanse model en als het resultaat is dat je alle topspelers in 1 competitie krijgt, is het smullen geblazen. Het is toch veel leuker om naar Liverpool - Juventus of Atletico - Inter te kijken dan naar Man City - Crystal Palace?

Ja de bestaande competities worden minder aantrekkelijk maar de Nederlandse competitie is toch al een gedrocht om naar te kijken en net zo goed gebaseerd op David tegen Goliath. Ajax heeft zo'n financieel overwicht dat er bijna niet meer tegenaan te boksen is en van PSV - Emmen of Feyenoord - RKC wordt ook niemand warm. Ik begrijp dat fans in grotere competities meer bezwaren hebben, maar de Nederlandse competitie stelt toch niets meer voor.

 

+2/-1

Het begrip "Super League" is overigens ook helemaal niet origineel.

De Rugby League in Engeland heet ook zo.

https://www.superleague.co.uk/link

En blijkbaar Triathlon ook.

https://superleaguetriathlon.com/watch-live/link

En zo zullen er nog wel meer zijn. Des te duidelijker dat het helemaal geen echt serieus plan is, maar slechts om de UEFA onder druk te zetten.

 

+1/-1

Het probleem is al heel groot en deze Super League is geen oorzak, geen gevolg en geen oplossing. Er komen nu wel heel veel zaken aan het licht waarbij het de ogen van een grote groep mensen doet openen.

De rijke clubs worden niet rijker, maar de rijke clubs worden gered vanwege hun financiële huishouding. Dus ondanks alle domme uitspraken van die Perez van Real Madrid moet ik hem wel gelijk geven dat meer geld genereren voor clubs die een te grote broek aan hebben gehad voor 15 a 20 jaar lang nodig is. En daarnaast moeten clubs als Juventus en Madrid eens kijken naar hun boekhouding en eens opnieuw beginnen te bouwen. Want laten we eerlijk zijn, het Europees voetbal kan net zo goed zonder Real Madrid als zonder AC Milan, PSG en Arsenal die in wisselende periodes er veelvuldig niet bij waren.

Vanuit PSV oogpunt zou ik wensen dat de 32 beste clubs van Europa in de CL terecht komen. En als wij niet bij die beste 32 horen dan hebben we er ook niet zoveel te zoeken. Maar het probleem is dat je in Engeland en Spanje dan al 12 a 14 teams hebt die gelijk of beter zijn dan PSV. In Italie Duitsland Belgie en Frankrijk heb je er ook makkelijk 10 a 12 en dan wordt het al dringen. Dus een maximaal aantal deelnemers per land gekoppeld aan de beste 32 teams vind ik een prima uitgangspunt. Als de betere clubs dan vinden dat ze vaker tegen elkaar moeten spelen ga je daar iets op bedenken.

Het is wellicht vloeken in de kerk, maar Ajax is wat dat betreft een voorbeeld voor heel veel clubs. Zij hebben nu kwartfinale en finale gehaald in de EL en halve finale in de CL zonder een sterspeler die 20 miljoen (of 100 miljoen) per jaar verdient door gewoon goed beleid te voeren en op het juiste moment een paar topspelers bij elkaar te hebben. Bayern Munchen heeft het dan wat makkelijker gehad maar die hebben met Alaba Davies Kimmich Goretzka Lewandowski Gnabry Coman en Muller ook geen 50 miljoen uitgegeven aan transfersommen. Dat zij in Duitsland de concurrentie leegkopen/plukken is ook niet goed maar het is wel ander beleid dat in Manchester Madrid of Milaan.

Dit bericht is gewijzigd op 20 april 2021, 12:00:41.

 

+1/-0

Een halve finale CL in 15 jaar tijd. Ik wil het niet downplayen, maar zo bijzonder is dat toch ook weer niet? Verder altijd gesneuveld in de groepsfase of zelfs de kwalificatieronde. Met het budget dat Ajax heeft en een toplichting kan je dan een keer ver komen. De Europa League is een B toernooi, niet meer of minder. De road to the finale in de knock-out fase was Legia Warschau, FC Kopenhagen, Schalke 04 en Olympique Lyon. Daar zit 1 subtopper bij.

Het enige uithangbord dat we nog hebben is het Nederlands elftal al heb ik het vermoeden dat Frank de Boer het volledig gaat verknallen.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

shevchenko schreef op 20 april 2021 om 09:15:

Vanuit het oogpunt van die 12 clubs begrijp ik het allemaal wel. Die willen verzekerd zijn van die extreem hoge bedragen in hun begroting ieder jaar. Hoe kunnen ze anders spelers die 500K per week verdienen betalen?

Vanuit het oogpunt van de NL-competitie is dit het tegenovergestelde van wat je wil. De kloof tussen de Nederlandse clubs en buitenlandse clubs wordt dusdanig groot dat we niet eens de kans meer krijgen om tegen hun te spelen.

Als ik het als voetbalromanticus te zeggen had, dan kon je met twee simpele internationale regels het voetbal (in mijn ogen) een stuk aantrekkelijker maken:
1) Clubs krijgen een max. budget wat ze jaarlijks uit mogen geven aan transfers en salarissen. Naar het voorbeeld van de Formule 1. Kritische noot: hoe ga je dit controleren/handhaven? Fraude ligt op de loer.
2) De basisopstelling van iedere wedstrijd moet minimaal 5 spelers uit het eigen land bevatten. Als PSV tegen een Engelse ploeg speelt is het wel zo leuk als er ook een paar Engelsen in staan. De vraag is of dit met de hele globalisering en EU etc. nog wel haalbare kaart is en of dit nog wel past bij de wereld van vandaag.



Je eerste romantische oplossing zou meteen een eind maken aan een van de grootste oorzaken van de huidige , uit de klauwen gelopen puinhoop.
Dat wat je noemt in je openingsalinea.

Ik noem het zelfs misdadig dat een voetballer, of wie dan ook, per week een half miljoen op de bankrekening krijgt.

Je tweede oplossing vind ik al even goed.
Destijds na het Bosman arrest werd door de EU bepaald dat werknemers overal mochten worden werken, voetballers dus ook.
Maar de UEFA had toen, - en dat kan nu nog - in de spelregels opnemen dat er maar pakweg 3 of 4 voetballers tegelijk in het veld mogen staan die niet in het land zelf geboren zijn.
Problem solved. Wie dan toch nog hele ritsen buitenlanders onder (vet) contract wil hebben, doet dat maar. Zolang er hooguit drie tegelijk in het veld mogen staan zal de animo bij de clubs wel kleiner worden en zullen er dus minder snel jongetjes roepen dat ze aan iets nieuws toe zijn om daarna naar een buitenlandse reservebank te verhuizen.

 

+1/-0

Ik lees hier steeds de vergelijking met het Amerikaanse model of de NBA. Er zijn inderdaad overeenkomsten, maar er zijn ook enorme verschillen. Ik verwacht dat eigenaren van de 12 clubs via de Super League alleen de lusten willen en niet de lasten. De NBA wordt namelijk gekenmerkt door talloze regels om de competitie eerlijk en spannend te houden, oftewel de sport centraal te stellen:
- zoals een salaris-plafonds voor teams en voor individuele spelers;
- spelers kun je alleen ruilen/traden i.p.v. wegkopen. Wil je een goede speler, dan moet je daar andere spelers voor teruggeven;
- de teams die het laagste eindigen mogen het seizoen erna (na een lotingprocedure) als eerste het beste jonge talent kiezen dat aan de competitie gaat deelnemen. Daardoor doen ze vaak enkele jaren later weer mee bovenin.

Het enige waar de 12 geïnteresseerd in zijn is dat de NBA-clubs een grote invloed hebben over de verdeling van de inkomsten. Bij het Europese voetbal zit daar (een zo goed als corrupte) UEFA-organisatie tussen en ik begrijp de irritatie. Maar ik verwacht niet dat de 12 clubs geïnteresseerd zullen zijn in het sportieve elementen van het Amerikaanse model. Verder zijn de 12 clubs uit maar 3 landen, waarvan 6 uit hetzelfde land natuurlijk een waardeloze geografische afspiegeling van het voetballandschap in Europa. Het enige wat veel van die clubs gemeen hebben is dat ze een enorme bende van hun boekhouding gemaakt hebben en dan kunnen we het ook nog hebben over het jarenlange belastingvoordeel wat de Spaanse clubs hebben genoten. Nu met Covid erbij komen ze in de problemen en halen ze het SL-plan weer uit te kast.

De NBA heeft 32 teams die geografisch beter over de VS (en Canada) verdeeld zijn. Een ander verschil is dat er al een Europees voetballandschap is met allerlei nationale competities die allemaal hun eigen (geografische) achterban, historie en achtergrond hebben.

Daarbovenop komt nog dat de Super League een enorme verschraling gaat betekenen van het Europees voetbal. Door een eigen competitie te starten promoveren ze zichzelf naar een ander niveau (en dus degraderen ze de rest) waardoor er een kloof gaat ontstaan tussen die clubs en de rest. De SL-clubs genereren veel meer inkomsten en kunnen zo wegkopen wie ze willen, inclusief de gebruikelijke 15-21 jarige toptalenten die ze bij de kleinere Europese clubs halen die vervolgens niet slagen, op de bank belanden of worden verhuurd omdat ze te weinig aan spelen toe komen terwijl ze bij PSV wekelijks in de basis zouden staan.

Gelukkig lees ik dat Chelsea en City al overwegen om zich terug te trekken. Waarschijnlijk bang om uit de CL gegooid te worden.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 20 april 2021, 15:31:27.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

FlorisTHFC schreef op 20 april 2021 om 10:13:

Ik zou het oprecht fantastisch vinden. Het idee is duidelijk geinspireerd en gebaseerd op het Amerikaanse model en als het resultaat is dat je alle topspelers in 1 competitie krijgt, is het smullen geblazen. Het is toch veel leuker om naar Liverpool - Juventus of Atletico - Inter te kijken dan naar Man City - Crystal Palace?

Ja de bestaande competities worden minder aantrekkelijk maar de Nederlandse competitie is toch al een gedrocht om naar te kijken en net zo goed gebaseerd op David tegen Goliath. Ajax heeft zo'n financieel overwicht dat er bijna niet meer tegenaan te boksen is en van PSV - Emmen of Feyenoord - RKC wordt ook niemand warm. Ik begrijp dat fans in grotere competities meer bezwaren hebben, maar de Nederlandse competitie stelt toch niets meer voor.



Voor een korte tijd, daarna worden bepaalde clubs hetzelfde als excelsior en andere PSV.
Hoe groot of klein een club is is deels afhankelijk van de successen, als je 10 jaar onderaan bungelt in deze ellende als FC eindhoven jarenlang nietszeggend heeft meegedaan in de eerste divisie wordt je vanzelf niets meer waard.
Die grote namen worden vanzelf dus weer klein.

1 van de redenen waarom de eerste divisie nooit veel aan is geweest is juist omdat alles buiten de promovenda niets boeit.
Dit is er een kopie van

Hoor net op youtube van een engelse minister dat de engelse overheid eerst wil wachten of de UEFA het kan oplossen en dat als dat niet lukt ze zelf de wetten zullen aanpassen om af te dwingen dat het niet doorgaat.

Persoonlijk heb ik het idee laat het maar doorgaan,
Laat het echte voetbal maar doorgaan en hun hun ding doen, natuurlijk maken we regels die het zo goed als onmogelijk maken voor spelers om over te stappen naar de concurrent, en zodra deze mafketels op hangende pootjes terug komen dan zeggen we helaas je bent niet welkom, je hebt ons verraden en ga nu maar lekker failliet.

Laat dit een voorbeeld zijn dan verraad van alle europesche clubs bestraft wordt met het einde van je bestaansrecht.

Zonder voetbal op "lager nivo" kunnen ze namelijk nooit overleven. tenzij ze de kosten gaan dragen voor het opleiden van vele honderduizenden spelers maar dan houden ze nog minder geld over.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

mar88vdv schreef op 20 april 2021 om 13:57:

Ik lees hier steeds de vergelijking met het Amerikaanse model of de NBA. Er zijn inderdaad overeenkomsten, maar er zijn ook enorme verschillen. Ik verwacht dat eigenaren van de 12 clubs via de Super League alleen de lusten willen en niet de lasten. De NBA wordt namelijk gekenmerkt door talloze regels om de competitie eerlijk en spannend te houden, oftewel de sport centraal te stellen:
- zoals een salaris-plafonds voor teams en voor individuele spelers;
- spelers kun je alleen ruilen/traden i.p.v. wegkopen. Wil je een goede speler, dan moet je daar andere spelers voor teruggeven;
- de teams die het laagste eindigen mogen het seizoen erna (na een lotingprocedure) als eerste het beste jonge talent kiezen dat aan de competitie gaat deelnemen. Daardoor doen ze vaak enkele jaren later weer mee bovenin.

Het enige waar de 12 geïnteresseerd in zijn is dat de NBA-clubs een grote invloed hebben over de verdeling van de inkomsten. Bij het Europese voetbal zit daar (een zo goed als corrupte) UEFA-organisatie tussen en ik begrijp de irritatie. Maar ik verwacht niet dat de 12 clubs geïnteresseerd zullen zijn in het sportieve elementen van het Amerikaanse model. Verder zijn de 12 clubs uit maar 3 landen, waarvan 6 uit hetzelfde land natuurlijk een waardeloze geografische afspiegeling van het voetballandschap in Europa. Het enige wat veel van die clubs gemeen hebben is dat ze een enorme bende van hun boekhouding gemaakt hebben en dan kunnen we het ook nog hebben over het jarenlange belastingvoordeel wat de Spaanse clubs hebben genoten. Nu met Covid erbij komen ze in de problemen en halen ze het SL-plan weer uit te kast.

De NBA heeft 32 teams die geografisch beter over de VS (en Canada) verdeeld zijn. Een ander verschil is dat er al een Europees voetballandschap is met allerlei nationale competities die allemaal hun eigen (geografische) achterban, historie en achtergrond hebben.

Daarbovenop komt nog dat de Super League een enorme verschraling gaat betekenen van het Europees voetbal. Door een eigen competitie te starten promoveren ze zichzelf naar een ander niveau (en dus degraderen ze de rest) waardoor er een kloof gaat ontstaan tussen die clubs en de rest. De SL-clubs genereren veel meer inkomsten en kunnen zo wegkopen wie ze willen, inclusief de gebruikelijke 15-21 jarige toptalenten die ze bij de kleinere Europese clubs halen die vervolgens niet slagen, op de bank belanden of worden verhuurd omdat ze te weinig aan spelen toe komen terwijl ze bij PSV wekelijks in de basis zouden staan.

Gelukkig lees ik dat Chelsea en City al overwegen om zich terug te trekken. Waarschijnlijk bang om uit de CL gegooid te worden.



In welk opzicht is de USA "geografisch" beter verdeeld? Een vlucht van NYC naar de westkust kost je 6 uur. Dat is een stuk langer dan de reisafstanden in Europa. En geloof maar niet dat NYC cultureel hetzelfde is als Texas of Chicago. Het enige is de historie van de nationale competities in Europa maar dat is het dan ook wel.

Linksom of rechtsom worden de rijkere clubs toch wel rijker, de kloof tussen de rijkere clubs en armere clubs is de laatste 15 jaar enorm toegenomen. Of dat in de vorm van een Super League gebeurt of door een renovatie van de CL, het verschil wordt alleen maar groter vrees ik.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

11 Sir Tinus schreef op 20 april 2021 om 11:44:

[...]

Vanuit PSV oogpunt zou ik wensen dat de 32 beste clubs van Europa in de CL terecht komen. En als wij niet bij die beste 32 horen dan hebben we er ook niet zoveel te zoeken. Maar het probleem is dat je in Engeland en Spanje dan al 12 a 14 teams hebt die gelijk of beter zijn dan PSV. In Italie Duitsland Belgie en Frankrijk heb je er ook makkelijk 10 a 12 en dan wordt het al dringen. Dus een maximaal aantal deelnemers per land gekoppeld aan de beste 32 teams vind ik een prima uitgangspunt. Als de betere clubs dan vinden dat ze vaker tegen elkaar moeten spelen ga je daar iets op bedenken.

[...]



Vandaar dat ik juist de nieuwe CL opzet met dat Zwitserse systeem een goed idee zou vinden. Op die wijze loot je tegen vergelijkbare tegenstanders doordat winnaars tegen winnaars loten en verliezers tegen verliezers. Ik zou dan wel graag zien dat er daadwerkelijk een goede mogelijkheid is tot promotie/degradatie en dat prijzengelden 'eerlijker' verdeeld worden en inkomsten van de CL gedeeltelijk naar het prijzengeld van de EL en ECL stromen.

Op deze wijze zou vrijwel iedereen tegen een vergelijkbare tegenstander spelen en mocht je als PSV zijnde een keer in een goede flow zitten en van de Sevilla's, Tottenhams en Inters van deze wereld kunnen winnen dan loot je tegen de grotere Europese topclubs daar boven wanneer ze een keer in een mindere periode zitten. Levert denk ik de leukste wedstrijden op.

Sterker nog, wellicht is het met een dergelijk Zwitsers systeem niet eens nodig om voor de winter in 3 verschillende competities te spelen. Doe eens gek, maak een competitie met 100 clubs waarvan in de winter op basis van de stand de eerste 16(?) naar de knockout CL stromen, de 32(?) daarna naar de EL en de 32(?) daaronder naar de ECL. Daarna komt een groep die uitgeschakeld is, maar niet degradeert en de onderste zoveel clubs degraderen voor clubs die nationaal gepresteerd hebben, maar nog geen Europees speelden.

Wellicht dat je dan niet eens die ellendige voorrondes in de zomer hoeft te organiseren en daadwerkelijk ruimte hebt om 10 Europese potten voor de winter in te plannen.

EDIT: denk dat je er dan misschien wel meer dan 100 nodig hebt hahah.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

FlorisTHFC schreef op 20 april 2021 om 16:22:

open/sluit de onderstaande quote:

mar88vdv schreef op 20 april 2021 om 13:57:

Ik lees hier steeds de vergelijking met het Amerikaanse model of de NBA. Er zijn inderdaad overeenkomsten, maar er zijn ook enorme verschillen. Ik verwacht dat eigenaren van de 12 clubs via de Super League alleen de lusten willen en niet de lasten. De NBA wordt namelijk gekenmerkt door talloze regels om de competitie eerlijk en spannend te houden, oftewel de sport centraal te stellen:
- zoals een salaris-plafonds voor teams en voor individuele spelers;
- spelers kun je alleen ruilen/traden i.p.v. wegkopen. Wil je een goede speler, dan moet je daar andere spelers voor teruggeven;
- de teams die het laagste eindigen mogen het seizoen erna (na een lotingprocedure) als eerste het beste jonge talent kiezen dat aan de competitie gaat deelnemen. Daardoor doen ze vaak enkele jaren later weer mee bovenin.

Het enige waar de 12 geïnteresseerd in zijn is dat de NBA-clubs een grote invloed hebben over de verdeling van de inkomsten. Bij het Europese voetbal zit daar (een zo goed als corrupte) UEFA-organisatie tussen en ik begrijp de irritatie. Maar ik verwacht niet dat de 12 clubs geïnteresseerd zullen zijn in het sportieve elementen van het Amerikaanse model. Verder zijn de 12 clubs uit maar 3 landen, waarvan 6 uit hetzelfde land natuurlijk een waardeloze geografische afspiegeling van het voetballandschap in Europa. Het enige wat veel van die clubs gemeen hebben is dat ze een enorme bende van hun boekhouding gemaakt hebben en dan kunnen we het ook nog hebben over het jarenlange belastingvoordeel wat de Spaanse clubs hebben genoten. Nu met Covid erbij komen ze in de problemen en halen ze het SL-plan weer uit te kast.

De NBA heeft 32 teams die geografisch beter over de VS (en Canada) verdeeld zijn. Een ander verschil is dat er al een Europees voetballandschap is met allerlei nationale competities die allemaal hun eigen (geografische) achterban, historie en achtergrond hebben.

Daarbovenop komt nog dat de Super League een enorme verschraling gaat betekenen van het Europees voetbal. Door een eigen competitie te starten promoveren ze zichzelf naar een ander niveau (en dus degraderen ze de rest) waardoor er een kloof gaat ontstaan tussen die clubs en de rest. De SL-clubs genereren veel meer inkomsten en kunnen zo wegkopen wie ze willen, inclusief de gebruikelijke 15-21 jarige toptalenten die ze bij de kleinere Europese clubs halen die vervolgens niet slagen, op de bank belanden of worden verhuurd omdat ze te weinig aan spelen toe komen terwijl ze bij PSV wekelijks in de basis zouden staan.

Gelukkig lees ik dat Chelsea en City al overwegen om zich terug te trekken. Waarschijnlijk bang om uit de CL gegooid te worden.



In welk opzicht is de USA "geografisch" beter verdeeld? Een vlucht van NYC naar de westkust kost je 6 uur. Dat is een stuk langer dan de reisafstanden in Europa. En geloof maar niet dat NYC cultureel hetzelfde is als Texas of Chicago. Het enige is de historie van de nationale competities in Europa maar dat is het dan ook wel.

Linksom of rechtsom worden de rijkere clubs toch wel rijker, de kloof tussen de rijkere clubs en armere clubs is de laatste 15 jaar enorm toegenomen. Of dat in de vorm van een Super League gebeurt of door een renovatie van de CL, het verschil wordt alleen maar groter vrees ik.



Heb net de reactie gezien van de preses van real madrid,
Het blijkt dat de clubs zo hoog in de schulden zitten (net als FC barcelona) door wanbeleid en covid. dat voetbal niet langer kan overleven.

Wat hij dus eigenlijk bedoeld is dat door eigen wanbeleid real madrid niet langer kan overleven en failliet zal gaan zonder deze league.
De rijskste clubs zijn dus niet rijk maar failliet, success op failliesement. niet op goed beleid.

Zij staan bovenaan door een enorme drift aan geld uitgeven, barcelona heeft een schuld van 1 miljard, real madrid heeft via een vreemde constructie al eens 1 miljard gehad van de stad madrid en zit blijkbaar weer in de problemen.

AC milan en Juventus zitten wegens te grote uitgaven in financiele problemen.

En de engelse clubs zijn nog het meest gezond, maar ook daar moet een bak geld in elk jaar op hun status op nivo te houden.

Dit is dus opgericht om hun eigen wanbeleid waardoor ze failliet zouden moeten gaan en alleen overleven op geld van financiers te verbloemen.

Ik zeg lekker failliet laten gaan, ja het zijn grootmachten, maar de vraag is waarom zijn zijn grootmachten en verdienen ze het wel om een grootmacht te zijn met zulk wanbeleid.

 

+3/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 4 pagina's: 1 2 3 4

PSV Forum » Buitenlandse competities » Nieuwe "Super League"