Transparent
Inloggen
Sluiten

PSV Forum » Maatschappelijke discussies » politiek en sport

Deze normale topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20210512_94017108link

Laat dit niet waar zijn.
Het Palestijns-Israelische conflict bereikt de kleedkame.
Het laatste wat je kunt gebruiken, zeker na de vreselijke overval op het gezin van Zahavi.

Remember 11 september? Waterreus en Ramdi? De dramatische EC-wedstrijd in Frankrijk? Spelers als zombies over het veld?

Afgezien daarvan. Laat de sport verbroederen.
Laten spelers norrmaal met elkaar omgaan.

Dit bericht is gewijzigd op 12 mei 2021, 13:54:21 door een mod.

 

+1/-1

Te achterlijk voor woorden als dit echt waar is.

Ik mag hopen dat Schmidt en Toon dit huuul snel in de kiem smoort want dit heeft niks te zoeken in de kleedkamer.

Mafkezen met hun statements op Social Media ook elke keer. Ga gvd voetballen voor plek 2. Om je kapot te ergeren dat dit nu weer vlak voor cruciale wedstrijden oplaait.

Stoken vd Telegraaf? Ja, maar dat ze lijnrecht tegenover elkaar staan met hun berichten is niks aan gelogen.

 

+1/-2

Voetballers/spelers mogen toch best een mening hebben net zoals iedere andere burger/werknemer? Ik volg de meeste PSV-ers op Instagram en zag dit al aankomen na de stories van Zahavi vs. de stories van Madueke en Ihatarren. Het moet door Toon en Schmidt wel worden gescheiden van de 'professionele werkvloer' en de sfeer mag hierdoor niet worden bepaald.

Wel wil ik geen kant kiezen maar Eran Zahavi is een Israëliër en is als geen ander bekend met de situatie daar. Dat hij zich hierover uitlaat dat snap ik helemaal. Maar Madueke en Ihattaren zouden beter moeten weten, vooral met een Israëliër als collega. Dan hou je je mening voor je.

 

+3/-1

open/sluit de onderstaande quote:

Rico Suave schreef op 12 mei 2021 om 16:02:

Voetballers/spelers mogen toch best een mening hebben net zoals iedere andere burger/werknemer?

Daar heb je ook weer gelijk in.
Een goede eerlijke discussie is niet verkeerd.

Ik had een spookbeeld in mijn hoofd van 11 september en de wedstrijd in Frankrijk.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Rico Suave schreef op 12 mei 2021 om 16:02:

Voetballers/spelers mogen toch best een mening hebben net zoals iedere andere burger/werknemer? Ik volg de meeste PSV-ers op Instagram en zag dit al aankomen na de stories van Zahavi vs. de stories van Madueke en Ihatarren. Het moet door Toon en Schmidt wel worden gescheiden van de 'professionele werkvloer' en de sfeer mag hierdoor niet worden bepaald.

Wel wil ik geen kant kiezen maar Eran Zahavi is een Israëliër en is als geen ander bekend met de situatie daar. Dat hij zich hierover uitlaat dat snap ik helemaal. Maar Madueke en Ihattaren zouden beter moeten weten, vooral met een Israëliër als collega. Dan hou je je mening voor je.



Als je geen kant kiest bij onderdrukking, kies je dan niet automatisch te kant van de onderdrukker?

Men moet tegenwoordig toch echt oogkleppen op hebben om niet te zien dat het geen gelijkwaardige partijen zijn. Geweld in zijn algemeenheid afkeuren is het minste wat je kan je doen maar hier is het één van best geoutilleerde leger ter wereld tegen een bevolking dat niet eens normaal toegang heeft tot elektriciteit en water.

Beelden van kleine kinderen die worden bestookt met traangas zijn hartverscheurend.


Als voetballers moet je hier over kunnen praten vind ik. Dat Zahavi Israëliër hoeft niet te zeggen dat hij pro onderdrukking is. Ik denk dat hier juist mooie gesprekken en vriendschappen uit kunnen komen. En dat hebben we nodig om het geweld te doorbreken.

 

+4/-2

Klopt Muzzy. De tweet van Rutte van vandaag was dan ook hemeltergend.

 

+1/-1

In de krant Trouw staat een onzinnig artikel dat Team NL op de Olympische Spelen "te wit" zou zijn. Een (waarschijnlijk Groen Links stemmende) journaliste heeft zitten tellen, en kwam tot de conclusie dat er 40 sporters met een migratie-achtergrond mee hadden gemoeten ipv de 20 van nu, gezien de verhouding in Nederland.

https://www.trouw.nl/sport/is-de-olympische-ploeg-te-wit-sport-is-niet-zo-divers-dat-zie-je-aan-team-nl~bbc3da5e/link

Slaat helemaal nergens op. Je wordt uitgekozen op basis van prestaties niet vanwege huidskleur! Dat is juist heel eerlijk. Als we deze regels altijd overal zouden moeten toepassen, klopt voetbal ook niet. Dan zouden er in het Nederlands Elftal maar 1 of 2 zwarte spelers moeten zijn ipv 6 of 7 tegenwoordig, aangezien er maar hooguit 5% Surinamers/Antillianen in Nederland zijn. Stel dat iemand dat zou zeggen, Oranje is "te zwart". De ophef zou enorm zijn.

Rassenleer en sport is niets nieuws. De Nazi's deden dat ook al, focussen op huidskleur op de Berlijnse Spelen. Onbegrijpelijk dat radicaal linkse mensen niet doorhebben, dat ze nu amper verschillend bezig zijn.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 24 juli 2021, 16:01:58.

 

+3/-0

Ik ben op veel vlakken links georiënteerd, maar ik heb helemaal niets met die veelal geforceerde drang naar meer inclusiviteit en vertegenwoordiging. Alles wordt herleid naar geaardheid en diversiteit en het is uiterst vermoeiend. Zeker omdat het vooral schreeuwers op Twitter en het ultra neppe volk in de entertainmentwereld zijn.

 

+1/-0

En dan moeten de Olympische Winterspelen nog beginnen. Daar doen bijna alleen maar "witte" sporters aan mee. En zelfs de sneeuw is wit. ;)

 

+2/-0

Een goede column vandaag in de dagbladen van Akyol over deze kwestie

 

+1/-0

Wat er staat is beschouwend, zoals ik het lees. Hockey is inderdaad een overwegend witte sport, bijvoorbeeld. Maar ik denk dat je ook kunt zeggen dat de gemiddelde tophockeyer ook niet de gemiddelde witte Nederlander representeert, maar een subgroep van de witte Nederlander (die uit een beter milieu). Laat ik het zo zeggen, op de hockeyvelden die ik ken, staan er genoeg met een typische r 😅.

Wat best een boeiende vraag is, is: hoe krijg je het voor elkaar dat minderheden zich aan dat soort sporten gaan wagen. Denk dat dat helemaal geen gekke vraag is.

Er staat volgens mij niet dat we Mustafa naar de Spelen moeten sturen in plaats van Jaap-Willem, omdat de verhouding scheef is. Er staat de vraag: hoe krijgen we die sporten diverser?

 

+1/-0

Waarom moeten die sporten diverser zijn?

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

tijn0 schreef op 24 juli 2021 om 16:08:

Wat best een boeiende vraag is, is: hoe krijg je het voor elkaar dat minderheden zich aan dat soort sporten gaan wagen. Denk dat dat helemaal geen gekke vraag is.

Er staat volgens mij niet dat we Mustafa naar de Spelen moeten sturen in plaats van Jaap-Willem, omdat de verhouding scheef is. Er staat de vraag: hoe krijgen we die sporten diverser?



Waarom zouden die sporten diverser moeten worden? Sinds wanneer is dat een doel op zich? Worden er groepen geweerd uit bepaalde sporten? Dan zou het pas een issue mogen zijn.

Gaan we die discussie dan ook voeren wanneer bv. een Nederlands voetbalelftal voor meer dan de helft uit donkere spelers bestaat of uit spelers met een Marokkaanse achtergrond.

Die identiteitspolitiek is zo doodvermoeiend. Het gaat die mensen alleen nog maar om diversiteit en iedereen die niet meegaat met hun wereldbeeld deugt niet. Diversiteit qua opvattingen bestaat niet voor die lui en dat is op zijn minst bijzonder aan hun idee hun van inclusiviteit.

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

James Sonny Crockett schreef op 24 juli 2021 om 17:36:

Waarom moeten die sporten diverser zijn?



Niks moet, maar ik kan me voorstellen dat het mengen van culturen verrijkend werkt.

En het gaat er volgens mij om dat de afwezigheid van diversiteit terug te vertalen is naar maatschappelijke ongelijkheid, en dat daaraan iets gedaan moet worden.

Maar uiteindelijk draait sport om winnen, niet om de samenstelling van pigment of het land van vroegere herkomst.

En bovenal is het niet aan sport om sociaaleconomische problemen op te lossen.

 

+2/-0

Ik stoor mij er geen moment aan dat basketballers vooral lang zijn en een kleurtje hebben. Heeft mij nooit doen schreeuwen om meer kleine blanke mannetjes.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

James Sonny Crockett schreef op 24 juli 2021 om 20:41:

Ik stoor mij er geen moment aan dat basketballers vooral lang zijn en een kleurtje hebben. Heeft mij nooit doen schreeuwen om meer kleine blanke mannetjes.



Ik snap je punt. Je punt klopt niet echt, want in Europa is de sport - voor zover ik er zicht op heb - niet zo gedomineerd door zwarte mensen 😉. Dat is vooral de NBA (en geloof ik ook niet van origine, interessante casus!).

Hoe ik de tekst interpreteer, is dat door maatschappelijke voorsprong, wit oververtegenwoordigd is in bepaalde sporten. Dat op zich zou ik nog wel reden voor een gesprek of onderzoek vinden.

Buiten dat deel, kan mij de verhouding zwart/wit geen fluit boeien.

 

+1/-0

Zelfs op RTL Nieuws beginnen ze erover:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5245631/teamnl-wit-diversiteit-divers-olympisch-team-sportlink

Diversiteit op de Spelen: 'TeamNL is nog veel te wit'

Men heeft gewoon niet door dat het JUIST racistisch is om alleen maar naar iemands afkomst te kijken.

Maar volgens mij is de gemiddelde Nederlander, blank of niet, ook helemaal niet bezig met dit soort dingen. Die zijn gewoon blij met de goede prestaties. Het zijn altijd mensen (meestal vrouwen) uit Amsterdam die daarover beginnen. Alsof dat een "juiste afspiegeling van de maatschappij" is. Kijk eens wat verder dan de randstad. Geldt voor meer dingen trouwens, zoals het onderbelichten van PSV bijv. ;).

 

+1/-0

Het viel me net bij de dressuur op dat de meeste paarden bruin zijn. Ik neem aan dat er nu ook kamervragen gaan komen en er meer witte paarden naar de Spelen moeten.

 

+2/-2

Zucht, in deze discussie heb je toch helemaal geen zin als het om de Olympische Spelen gaat. Een evenement wat zich juist kenmerkt door verbroedering.

Verder vind ik het ook een non-discussie. De beste sporters in hun discipline moeten afgevaardigd worden ongeacht ras, geslacht of seksuele voorkeur (al heb ik vandaag geleerd dat je dat ook niet meer mag zeggen, omdat dat impliceert dat je kunt kiezen of je hetero of homo bent).

Verder is het hypocriet om te zeggen dat er veel witte sporten zijn zonder iets te zeggen over bijvoorbeeld atletiek wat gedomineerd wordt door zwarte sporters (waarom mag je wit wel zeggen maar zwart niet?).

 

+1/-0

Als je er holistisch naar kijkt, en zegt dat door institutioneel racisme bepaalde mensen in dit land minder kansen krijgen dan anderen, dan zal dat ook tot gevolg hebben dat niet iedereen gelijke kansen heeft om de top te halen in een bepaalde sport. Dat kan dan simpelweg komen doordat sommige mensen minder geld hebben om bepaalde sporten te beoefenen, of, kwalijker, doordat ook binnen een sport wellicht op discriminerende wijze onderscheid gemaakt wordt tussen mensen.

Als iedereen dezelfde kansen en interesses zou hebben, dan was het vreemd geweest als de Nederlandse Olympische ploeg "te wit" was geweest. Maar ja, volgens mij was iedereen het er inmiddels wel over eens dat er toch ook in Nederland geen sprake van is dat iedereen gelijke kansen krijgt. En je hebt er natuurlijk ook mee te maken dat bepaalde sporten in bepaalde kringen nou eenmaal populairder zijn dan in andere kringen. Dus, het zou eigenlijk niet zo verbazingwekkend moeten zijn dat de Olympische ploeg geen precieze afspiegeling is van de maatschappij.

Neem bijvoorbeeld roeien, dat is nou eenmaal een studentensport, waar beoefenaars vaak pas tijdens hun studie kennis mee maken. Dan is het logischer dat de Nederlandse roeiploeg een afspiegeling is van de studentenpopulatie van universiteitssteden, dan dat het een afspiegeling is van pak 'm beet de wijk Kanaleneiland in Utrecht.

Hockey heeft in Nederland het imago van een sport voor rijkelui. Dan is het logischer dat de hockeyploegen meer een afspiegeling zijn van de Quote 500 gezinnetjes dan van de flats in Amsterdam Zuid-Oost.

Hardlopen is een sport waarin, gemiddeld genomen, kleurlingen vaak voor de topprestaties zorgen. Het is dus ook weer totaal niet vreemd dat er in de Nederlandse atletiekploeg juist wél een flink aantal donkere landgenoten zit.

Als er gezegd wordt dat "de Nederlandse ploeg te wit" is, dan vind ik dat vooral verkeerd omdat daar impliciet een waardeoordeel aan hangt. In mijn gedachten begint de GroenLinks fractie in de 2e kamer dan al te opperen dat er een quotum moet komen voor het aantal sporters met een migratie-achtergrond.

Pak nou "gewoon" de grondoorzaken aan. Discrimineer niet meer bij vacatures / stageplaatsen. Laat mensen in hun waarde en geef iedereen de kans om zichzelf te bewijzen. Dan wordt Nederland een stuk leuker land om in te leven en de maatschappij zal diverser worden omdat er meer interactie is. En dan worden de kansen om op wat voor gebied dan ook de top te bereiken, voor veel mensen groter (en ja, voor sommige anderen zal die dan kleiner worden, maar als de selectie op basis van kwaliteit gaat en niet op basis van andere zaken, kan ik daar een stuk meer vrede mee hebben).

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2

PSV Forum » Maatschappelijke discussies » politiek en sport