Transparent
Inloggen
Sluiten

PSV Forum » Maatschappelijke discussies » Rusland - Oekraïne

Deze normale topic is open en bestaat uit 4 pagina's: 1 2 3 4

Ik zie, net zoals het artikel, geen pad naar de-escalatie. Poetin is all-in. Er is eigenlijk geen volgende stap, behalve kernwapens, en Rusland gaat ook geen stap terug doen als ze al gefrustreerd zijn over de huidige voortgang. Bijna de hele wereld is tegen Rusland en er worden op grote schaal oorlogsmisdaden gepleegd.

Ik vraag me af wat de "spelregels" zijn voor de bijdragen van de NATO-landen. Wanneer kun je spreken van dat we in oorlog zijn, want met de vrijwilligerslegers, wapens en droneaanvallen zit het allemaal al aardig op het randje.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:




Uiteindelijk is dat de enige route. De vraag is wie die benadering gaat kiezen en daarin geloofwaardig is en over de eigen schaduw heen stapt. De VS zit met een historisch zwakke president en bij de Europese grootmachten houdt het ook niet over. Van der Leyen heeft totaal geen mandaat, laat staan uitstraling. Daar zit letterlijk niemand bij die Putin aan kan en ga er maar vanuit dat ook dit heeft meegespeeld in de timing van Putin.

Ook hier geldt weer dat wij ons niet blind moeten staren op de Westerse blik hierop.
De opkomende wereldmachten kijken daar wellicht heel anders naar, zie onderstaand draadje.
https://twitter.com/wmiddelkoop/status/1498357543529238531link

Kijk ook naar de ontwikkelingen op de financiële markten vandaag.
Olie, Goud en andere grondstoffen fors omhoog, Euro omlaag. Zolang Putin zijn grondstoffen aan China, India kan verkopen doet dit scenario de EU meer pijn dan Putin. Kijk ook naar de enorme goudvoorraad die Rusland de afgelopen jaren heeft opgebouwd.

Ondertussen wordt de militaire intensiteit opgebouwd en lijkt het erop dat nu de troepen worden ingezet die eerder achter de hand zijn gehouden.
https://twitter.com/HoansSolo/status/1498531577877381126link

Dan ook nog de geruchten dat Russische elitetroepen al weken in Kiev zijn om de Oekraïense regering op commando uit te schakelen.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1401035177/honderden-huurlingen-naar-kiev-gestuurd-om-zelenski-om-te-leggenlink

Kortom. Meer ellende, meer slachtoffers en meer schade.
De vraag wordt steeds meer wie er over zijn schaduw kan en wil stappen om een tweede Syrië te voorkomen.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:




Maar er staat niets over een mogelijke "exitstrategie" voor Poetin. Bemiddeling klinkt lief, maar op welke mogelijke manier is dat acceptabel voor één der partijen, laat staan beide partijen? Moet Oekraïne Donjetsk en Lugansk afstaan als "beloning" voor de aanval? Gaat Poetin dan wel zijn troepen terugtrekken? Zelfs dat is al zwaar onacceptabel voor alle partijen. Vanuit Oekraïne gezien is alleen herstel van alle grenzen en flinke herstelbetalingen acceptabel en vanuit Rusland gezien complete macht over Oekraïne en misschien zelfs Moldavië.

Mag Oekraïne daarna wel zelf zijn beleid bepalen en eventueel toetreden tot de EU, of heeft Moskou dan nog steeds tot in de eeuwigheid een bepaalde macht over andere landen? Moeten ze in Oekraïne dan al hun beleid afstemmen om Rusland tevreden te houden?

Dit kan alleen eindigen met het eind van Poetin, ofwel dood, of in ballingschap.

De sancties zullen Rusland niet afschrikken, maar zorgen er wel voor dat Rusland dit niet lang vol gaat houden.

 

+1/-0

Ik zie ook geen exitstrategie die voor Putin nog acceptabel is. Zijn gezicht is al verloren.
Maar met terugslaan maak je hem als een wesp alleen maar nog bozer.
Ik ben blij dat Biden en Amerika zich koest houden. die gekke dwaas van een Trump had vermoedelijk Putin gesteund en/of de hele zaak helemaal uit de bocht laten vliegen.

Mijn gevoel zegt me dat met praten en zo min mogelijk agressie opwekken bij Putin er tijd gekocht moet worden.
Met onderhandelingen en omgekeerde propaganda perspectief geboden moeten worden aan toonaangevende figuren in het omveld van Putin en hem daardoor isoleren. Ook proberen weg te houden van ultieme militaire wapens.
Met het voortschrijden van de tijd zal het Russische leger steeds meer demotiveren en het Russische volk steeds meer geïnformeerd worden.

Een superoplossing is er helaas niet meer.
Hetzij, intelligence weet Putin uit te schakelen.
Maar als dat niet lukt moet je blijven praten en zo min mogelijk olie op het vuur gooien.
Als in de films waar een onderhandelaar met een madman met een detonator in zijn hand die dreigt een brug op te blazen blijft praten.
Elke tijd winst is in ons voordeel!

 

+1/-0

Zelfbeschikking voor de Donbas Republieken stond al in het Minsk akkoord.
Dat is niet eens een beloning voor de inval maar terug naar de oorspronkelijke afspraken.

Toetreding van Oekraïne tot de EU is volstrekt onlogisch, met name ook vanuit EU-perspectief. Neutrale status zou voor alle partijen de beste oplossing op lange termijn zijn. Ik vermoed dat dit ook voor Putin acceptabel is. Het alternatief is een tweede Afghanistan wat uiteindelijk tot het einde van de Sovjetunie heeft ingeleid.

Dat dit alleen kan eindigen met het einde van Putin is een erg Westers standpunt. Projecteer dat standpunt eens op Vietnam, Irak, Afghanistan en een rijtje andere Westerse invasies. Hebben we ooit gezegd dat het moest eindigen met dood of ballingschap van bv. Bush?

Hetzelfde geldt voor sancties. Rusland heeft vooralsnog China, India en nog een aantal opkomende economieën aan zijn zijde.
Daar wordt niet geheel onterecht met een iets andere blik naar de dubbele moraal van de VS en EU gekeken.
Daarnaast hebben wij (of je nu graag wil of niet) de komende jaren het Russische gas nog heel hard nodig, dus ook daar heeft met name de EU eigenbelang tenzij ze hun eigen economieën en inwoners echt kapot willen maken voor Oekraïne.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Dat dit alleen kan eindigen met het einde van Putin is een erg Westers standpunt.


Nee hoor, om die reden zit Assad nog steeds in het zadel in Syrië.
Nee, het feit dat het alleen kan eindigen met het einde van Putin is voor mij evident omdat dat voor Putin zelf de enige weg zal zijn.
Ik zei al eerder, het is bekend dat zijn ergste nachtmerrie is het einde van Khadaffi.
Je weet hoe bang hij is van bijv Navalny. Putin vreest zijn eigen volk en het feit dat hij daar de grip op zou verliezen.
En hij weet zelf dondersgoed dat hij the point of no return passeerde toen hij Oekraine binnen viel.
Er is in de gegeven omstandigheden eigenlijk geen enkel scenario meer denkbaar wat voor Putin acceptabel zal zijn.
Dat maakt de situatie ook zo immens gevaarlijk.

 

+2/-0

Ik heb ergens nog de 'hoop' dat hij rationeel handelt en dat blijft doen. Dat is uiteindelijk voor iedereen het minst gevaarlijke scenario. Hij schaakt alleen op heel veel borden tegelijk en dat maakt het zo immens gevaarlijk als hij wel de controle kwijt is of raakt zoals sommige bronnen nu suggereren.

Als dit tot zijn einde leidt kunnen we alleen maar hopen dat er in Rusland een enigszins controleerbare situatie overblijft en het land stabiel blijft. Daar moet het Westen zich vooral niet in mengen, we hebben maar al te vaak gezien waar nation building in andere culturen uiteindelijk in resulteert.

Uiteindelijk hebben wij een groot belang bij een stabiele relatie met een stabiel Rusland. Dat belang is voor Europa vele malen groter dan voor de VS. Alleen al daarom zou Europa zich op dit soort dossiers minder afhankelijk van de VS moeten maken.

 

+1/-0

Wat mij betreft hadden de verantwoordelijken voor al die conflicten opgepakt moeten worden. Maar de Amerikaanse president heeft geen macht zoals Poetin nu. Zijn beslissingen zijn niet alleen genomen en er was bij Bush ook een "coalition of the willing". China stemt niet mee met de veto's van Rusland, maar pretendeert neutraal te zijn. Zelfs Zwitserland kiest kant tegen Rusland.

Na 4 of 8 jaar is het gedaan met de president van de VS en kan de volgende het beleid compleet omgooien zonder gezichtsverlies. Poetin kan niet zomaar een verkiezing verliezen oid. Navalny zit overigens ook in het gevang voor "verduistering". John Kerry loopt nog vrij rond.

Edit: Venezuela, Nicaragua, Myanmar, Noord-Korea, Cuba, Wit-Rusland, Iran en Syrië zijn zo te zien pro-Rusland in deze, hoewel dat eerder landen zijn die anti-NATO zijn.

Dit bericht is gewijzigd op 1 maart 2022, 23:35:53.

 

+1/-0

Ik heb weinig kennis over de achtergrond van het conflict, vind het interessant om hier deze discussie mee te lezen en daardoor een wat bredere blik te krijgen. Waar ik me zorgen over maak is dat Poetin een ontzettend slimme vent is. Ik heb het gevoel dat hij precies weet wat "het westen" allemaal wel en niet zal doen en welke consequenties dat heeft, wat zijn eigen troefkaarten zijn en hoe hij 'ongestraft' wegkomt met alle wandaden die nu gepleegd worden. Ik verwacht eigenlijk niet dat daar nu een onzekere, zenuwachtige man zit in het Kremlin.

Ik vraag me overigens ook af of de dood van Putin zou leiden tot het stoppen van het conflict, of dat dit juist een enorme hoeveelheid olie op het vuur is. Want de dood van Putin zal, als het al niet de waarheid is, ongetwijfeld worden geframed als een oorlogsdaad van het westen.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Nikiforov 3 schreef op 01 maart 2022 om 21:24:

Zelfbeschikking voor de Donbas Republieken stond al in het Minsk akkoord.
Dat is niet eens een beloning voor de inval maar terug naar de oorspronkelijke afspraken.


De regio's hebben een 'speciale status' gekregen binnen het land Oekraïne met daarbij grenscontroles tussen de grens van Oekraïne en Rusland, dat stond juist in het akkoord van Minsk. Ook een staak-het-vuren en de ontwapening en het verwijderen van zware wapens en troepen (inclusief separatisten) uit de regio's was afgesproken. Natuurlijk geeft Rusland Oekraïne de schuld, maar Rusland heeft zich aan vrijwel geen enkele afspraak gehouden en is nu Oekraïne binnengevallen ondanks de afspraken uit het akkoord. Dat is het omgekeerde van zelfbeschikking voor die regio's. Ook andere landen in de regio waar in bepaalde provincies veel Russen wonen, maken zich nu ook ernstige zorgen.

Stel het komt straks weer tot een akkoord met Rusland en het vechten wordt (tijdelijk) gestaakt, verwachten we dan echt dat Putin de afspraken gaat respecteren? Zodra Putin vindt dat een gebied of land bij Rusland hoort, valt hij het binnen. De argumenten die hij gebruikt waarom zijn vaak drogredenen voor de bühne. Zo stelde hij net voor de inval dat 'Russen' in de Donbas regio al jaren in hun kelder leefde vanwege het geweld daar, terwijl het juiste de Oekraïners waren die vanwege Russische bombardementen daar lange tijd in hun kelders moesten doorbrengen. Precies zo'n typische verdraaiing van de realiteit door Putin.

Dat deed hij in Tjechenië, Georgië en nu weer in Oekraïne. Ik begrijp daarom ook niet waarom wij ons moeten gaan inleven in Putin om hem maar tevreden te houden, terwijl hij zelf gewoon doet wat hij wil en anderen daar zwaar onder lijden. Zo machtig en intelligent is hij verder ook niet, het enige verschil is dat hij moord en verderf niet schuwt terwijl anderen dat juist willen voorkomen. Ik hoor de westerse leiders steeds roepen hoe stevig de sancties wel niet zijn, terwijl tot nu toe voor het conflict nog geen enkel effect lijkt te hebben. Ik verwacht juist dat het ergste nog moet komen voor Oekraïne en Kyiv. Steeds zwaardere wapens worden ingezet waarbij ook steeds meer burgerslachtoffers zullen vallen zoals Rusland ook in Syrië en Tsjetsjenië heeft gedaan. Want de aanval loopt traag en chaotisch maar de verschillen qua wapens en troepen tussen Rusland en Oekraïne is nog altijd enorm.

 

+4/-0

Ik vraag me af of die evacuaties mislukken omdat Rusland niet te vertrouwen is, of omdat het gewoon één grote bende is in hun leger en bevelen niet normaal doorgegeven worden. Ik denk beide. Hoe kun je vredesonderhandelingen voeren met een land dat zich niet eens aan wapenstilstanden houdt?

Ergens vind ik het wel slecht dat Oekraïne niet militair wordt bijgestaan. We worden min of meer gechanteerd met wo3 en de kernwapens, maar wat als Rusland straks klaar is in Oekraïne en Moldavië en doorgaat in Finland of zelfs in Litouwen. Gaan we dan wel ingrijpen of zijn we dan nog steeds bang voor wo3? Moeten we dan altijd alles tolereren van kernmachten?

Ik hoop dat of Poetin omver geworpen wordt, of Rusland wordt teruggedrongen. Het is moeilijk om een goed zicht op de situatie te krijgen, wie er aan de winnende hand is. Poetin en Zelenski lijken allebei lichtelijk in paniek, maar het voor Zelenski is dat misschien meer vanwege de oorlogsmisdaden in zijn land. Je hoeft ook geen stad plat te gooien als je het eenvoudig verwacht te veroveren.

Ik snap de weerstand van Oekraïne wel, gezien de misstanden tijdens de sovjettijd. Als je je overgeeft wordt je misschien alsnog opgesloten of uitgehongerd.

Edit: lekker ook die woordvoerder van Poetin in Parijs :kwaad

Dit bericht is gewijzigd op 6 maart 2022, 19:06:24.

 

+1/-0

De moeders van de overleden zonen morren zich:

https://www.rferl.org/a/russian-governor-confronted-over-ukraine-war/31739249.htmllink

De antwoorden van governeur Tsivilyov spreken voor zich.

In dit soort taferelen zit mijn grootste hoop, dat mede hiermee de steun voor Putin binnenlands verdwijnt, en de oorlogsmissie in elkaar zakt.

De andere uitkomsten die gerenommeerde war scenario planners uit hebben gediept zijn bijna ondenkbaar.

 

+1/-0

Daarin zit ook mijn hoop. Ik ben er vrij zeker van dat menig Rus helemaal niet zit te wachten op deze oorlog. Dus het meest waarschijnlijk lijkt mij dat er een machtsovername van binnenuit plaatsvindt en dat de oorlog daarmee stopt.

En het wrange is, de normale Rus is straks natuurlijk degene die met het leed komt te zitten (los natuurlijk van de Oekraïners).

Ongelooflijk, dat we in het beschaafde Europa hier nog in kunnen tuinen. Wat een narigheid.

 

+3/-0

Toch vind ik de protesten tot nog toe erg tegenvallen. Er zijn wel wat honderden of duizenden mensen die protesteren, maar bij lange na niet genoeg voor een coupe. De pro-oorlogdemonstraties in Servië zien er nog veel groter uit. Daar heb je uiteraard wel minder kans om opgepakt te worden, dus is de drempel wat lager.

Dat Poetin geen dienstplichtigen wil bewapenen is daarentegen wel weer een teken voor angst voor een opstand.

Kijkende naar de voortgang van de oorlog had hij wat versterkingen wel kunnen gebruiken. Charkiv ligt vlakbij Belgorod, maar is nog altijd niet gevallen. En straks in de lente wordt het een natte bende daar. Het is moeilijk om zicht te krijgen op de verhoudingen in de oorlog, want de beelden die wij te zien krijgen van beide zijden zijn zwaar gekleurd, maar Rusland zal niet als plan hebben gehad om in de lente nog nergens te zijn. Twee generaals verliezen is ook niet ideaal.

 

+1/-0

Ik las net dat er in Nederland momenteel zo'n 65.000 Oekrainers verblijven. Het lijkt erop alsof mensen denken dat dit allemaal tijdelijk is. Echter, ze hebben gewoon het recht om te werken, krijgen kinderbijslag etc. Manlief erbij en hoppa zitten we op 100.000 (!). Nu vraag ik me af, hoe naief kun je zijn gezien de huidige woningnood? Maak als een gek permanente opvang beschikbaar, laat ze instromen in sectoren die moeilijk aan personeel kunnen komen etc. Een toekomst opbouwen in NL met meer geld en allerlei toeslagen of terug naar een gedestabiliseerd, kapotgeschoten en financieel onbetrouwbaar land. Goh, wellicht dat het overgrote deel liever hier blijft?? Weer eens kansloos gebrek aan visie van het kabinet.

 

+1/-1

Schrijf maar vast op, deze winter loopt Duitsland helemaal vast en gaat D66er Jetje weer full Europe en draait de gaskraan in Groningen open.
Konden we ons land maar buiten onze grenzen plaatsen, best kans dat D66 dan iets goeds voor ons zou willen doen. Maar helaas.

 

+1/-2

Rusland is de agressor. Maar Oekraïne een diep corrupt land.
https://twitter.com/CBSNews/status/1555701550319898625

En intussen ook haast maken om dit land binnen de EU te hijsen. Straks alle grenzen open met Oekraïne als EU lid en een ongebreidelde stortvloed van de meest verschrikkelijke wapens die als een epidemie over ons uitgestort gaan worden.
We zijn zo ontzettend naïef! :crap :nee

 

+1/-1

open/sluit de onderstaande quote:

romario4wethoudervanjuine schreef op 10 juli 2022 om 12:47:

Schrijf maar vast op, deze winter loopt Duitsland helemaal vast en gaat D66er Jetje weer full Europe en draait de gaskraan in Groningen open.
Konden we ons land maar buiten onze grenzen plaatsen, best kans dat D66 dan iets goeds voor ons zou willen doen. Maar helaas.




Lijkt tot nu toe mee te vallen. Gasvoorraden zijn (europabreed) op tijd gevuld.

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 4 pagina's: 1 2 3 4

PSV Forum » Maatschappelijke discussies » Rusland - Oekraïne