Transparent
Inloggen
Sluiten

PSV Forum » Maatschappelijke discussies » Verlaging maximumsnelheid

Deze normale topic is open en bestaat uit 3 pagina's: 1 2 3

En zo helder. Los van dat het niemand ooit lukt om in Nederland een route lang de 120 of 130 aan te tikken (te vaak 80 of minder, door drukte), zijn de voordelen evident. Het percentage dodelijke slachtoffers is veel lager, nog los van alle soorten overlast die harden rijden veroorzaakt. Het duurt bij een rit van 100km, wat (denk ik) een relatief lange rit is in Nederland, met de nieuwe regels een uur, met 120 50 minuten en met 130 46 minuten. 14 minuten slechts, in het beste geval! Laat dan dat Youtubefilmpje zitten en je hebt die tijd weer terugverdiend. Daarbij minder dodelijke slachtoffers, en een kleinere ecologische voetafdruk.

 

+2/-1

open/sluit de onderstaande quote:

Nikiforov 3 schreef op 14 november 2019 om 19:50:

De statistieken zullen ongetwijfeld kloppen maar zelf rijd ik toch echt een stuk geconcentreerder bij 130 km dan wanneer ik in een slakkentempo van 100 km over een vijfbaansweg sukkel.

Als je kijkt naar de stikstofdepositie komt slechts een procent of 5 van het wegverkeer tegenover ca. 40% van veehouderij. Deze maatregel lijkt dan ook meer symbolisch dan een structurele oplossing. Wat het wel doet is weer een hoop geld in de staatskas brengen door de boeteregen die ongetwijfeld gaat volgen. Daarmee zijn we weer terug bij de essentie van een hoop klimaatmaatregelen: symboolmaatregelen die de burger een hoop geld kosten.

Is het erg om wat minder hard te rijden. Wat mij betreft niet aangezien het vanzelf went. De vraag is of het iets oplevert en daar ben ik erg cynisch over.

Uiteindelijk levert het veel meer op als we allemaal wat minder vlees gaan eten. Waarom geen belasting op vlees. Stimuleer mensen om te kiezen voor minder en/of beter vlees. Gebruik de opbrengst voor programma's om de intensieve veehouderij af te bouwen en boeren een fatsoenlijke boterham te laten verdienen met goede, verantwoorde producten. Komt ook de volksgezondheid nog eens ten goede.



1000000% eens, ga me echt vervelen bij 100.
En voor de milieugekkies, laten we anders 80 gaan rijden, man man.

 

+2/-4

Hehe.. tsja als 'je niet vervelen' en dus vermaak een doel of belangrijk aspect van waarom je op de weg zit dan is het sowieso klote voor je.

Ik hoef alleen van A naar B en als het even niet met de auto kan, des te beter. Leuk vind ik het alleen als we erop uit gaan, vakantie of naar familie en dan gaat het maar zo snel als het gaat. Voor het werk zit ik niet op de weg. Ik kan gelukkig op de fiets. Dat wil ik ook nooit meer anders.. beter voor mijn buik, het milieu, m'n portemonnee en minder reistijd. Maar die luxe heeft niet iedereen natuurlijk.

Wanneer het voor het algemeen belang beter is: gewoon doen dit.

Ik vind langzamer rijden sowieso steeds fijner. Het onthaast me. We worden al genoeg opgejaagd in deze maatschappij.

 

+5/-1

Lubach had een meesterlijk stukje afgelopen zondag over 130 kilometer en de VVD.

 

+2/-2

Leon de Winter schreef een mooie column in de telegraaf 19-11 jl. .**** Groene heilstaat dreigt te worden opgelegd ****. U allen wens ik een gezonde toekomst. Het is niet te hopen dat we met zijn allen doorslaan . De vraag is , waar stopt dit?

En nee , ik rij geen auto meer en ik rook heel zelden nog , op zijn tijd een lekker sigaartje . Maar men verplicht mij wel om uitlaatgassen van auto's op te snuiven . Daar hoor je echter niemand over en dat vind ik heel vreemd . De zuiverste uitlaatgassen worden sterk belast. Is dat niet gek ?

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 20 november 2019, 02:31:30.

 

+1/-3

open/sluit de onderstaande quote:

Justifier schreef op 18 november 2019 om 22:05:

Hehe.. tsja als 'je niet vervelen' en dus vermaak een doel of belangrijk aspect van waarom je op de weg zit dan is het sowieso klote voor je.

Ik hoef alleen van A naar B en als het even niet met de auto kan, des te beter. Leuk vind ik het alleen als we erop uit gaan, vakantie of naar familie en dan gaat het maar zo snel als het gaat. Voor het werk zit ik niet op de weg. Ik kan gelukkig op de fiets. Dat wil ik ook nooit meer anders.. beter voor mijn buik, het milieu, m'n portemonnee en minder reistijd. Maar die luxe heeft niet iedereen natuurlijk.

Wanneer het voor het algemeen belang beter is: gewoon doen dit.

Ik vind langzamer rijden sowieso steeds fijner. Het onthaast me. We worden al genoeg opgejaagd in deze maatschappij.



Er zijn ook mensen die hebben wel van alles te doen, zitten veel op de weg, hebben wel haast etc etc

 

+2/-1

Dat je haast hebt, ben je zelf bij ;).

 

+1/-1

open/sluit de onderstaande quote:

tijn0 schreef op 21 november 2019 om 11:17:

Dat je haast hebt, ben je zelf bij ;).



Een zeer juiste constatering.
Vroeger op school kwamen ook zij die het dichtst bij woonden vaak te laat. ;)

Tijdig van huis, een ander vervoermiddel dan de auto nemen, een andere route, en hoe dan ook altijd in gedachten houden dat jezelf teveel stress toestaan slecht is, ook in staande in de file.
Bij een hartaanval ben je nog veel later thuis dan wanneer je nergens meer (een paar minuten,langer kan nooit in dit land) 130 mag rijden.

Dus ,@Fox, haastige spoed is zelden goed.

 

+4/-1

Echt simpel gelul.... er zijn ook mensen die het gewoon druk hebben enzo

 

+1/-1

Mooi die gedachte dat 100 km per uur beter is op allerlei gebieden. Van mij mogen ze het rustig aanpassen want rondom Eindhoven maakt dit echt geen ene fluit uit. Elke dag staat het helemaal vast - zelfs in het weekend is het normaal geworden dat er file staat rondom Eindhoven; dus of je nu stil staat op een stuk waar je 130 mag of 100, maakt voor mij echt geen verschil.
Ik houd er gewoon rekening mee, door op tijd te vertrekken, dus heb ik ook geen haast in die zin.
Ik krijg het alleen ook niet echt uitgelegd aan expats dat al het verkeer tussen Rotterdam/Antwerpen en het Rurhgebied kruist met de Noord/Zuid-as van Nederland en dat we daar dan maar liefst 2 hele rijstroken voor hebben. Als je dan toch de lucht-kwaliteit wilt verbeteren zou het helpen als het niet elke dag een aantal uur helemaal stil staat, want dat richt veel meer schade aan.

 

+3/-0

We rijden nu al een tijdje 100, overal. Ik vind het eigenlijk wel fijn zo. Nauwelijks gedoe meer met hier mag je zo hard en daar dan weer zo hard, gewoon bijna overal 100. Hopelijk gaan we het straks ook zien in een reductie van het aantal files, als het normale leven zich weer heeft hervat.

 

+2/-0

Ik rij nergens 100.... veel te traag. Steeds meer auto's elektrisch dus het is milieutechnisch ook gewoon onzin en een lapmiddel.
En het is ook echt kwats om te stellen dat je op een 3baans weg nooit lange stukken 120 of 130 kunt rijden. Ik rij zoveel snelweg, en rij vaak genoeg lange stukken 130

 

+1/-1

open/sluit de onderstaande quote:

FlitsPhirips schreef op 10 april 2020 om 11:44:

We rijden nu al een tijdje 100, overal. Ik vind het eigenlijk wel fijn zo. Nauwelijks gedoe meer met hier mag je zo hard en daar dan weer zo hard, gewoon bijna overal 100. Hopelijk gaan we het straks ook zien in een reductie van het aantal files, als het normale leven zich weer heeft hervat.




Idd en de bumperklevers zijn we nu ook kwijt nu we anderhalve meter afstand moeten houden.

 

+2/-0

Het aantal files is natuurlijk wel een dingetje. Ze blijven aanraden om zoveel mogelijk thuis te werken, ze gaan naar een situatie waar instanties ook kritisch naar hun openingstijden moeten kijken om het openbaar vervoer te ontzien en omdat het OV het zwaar gaat krijgen gaan meerdere mensen wellicht weer de auto pakken ipv OV.

Ik vind 100 km/h te laag voor sommige snelwegen. Maar ik weet dat het aan mij ligt dus ik moet me aanpassen en niet de rest van het land :)

 

+1/-1

open/sluit de onderstaande quote:

Fox schreef op 07 mei 2020 om 12:52:

Steeds meer auto's elektrisch dus het is milieutechnisch ook gewoon onzin en een lapmiddel.


Ook electrische auto's verbruiken bij hogere snelheden relatief meer energie, voor zover ik weet. In die zin is het geen lapmiddel. Blijkbaar helpt deze maatregel werkelijk. Dat ontkennen is niet erg productief. Als je liever een andere oplossing ziet, noem die dan.

 

+1/-0

Het gaat hier toch om co2 uitstoot of niet?
Hoeveel is die bij elektrische auto's? Allee bij de produktie van accu's en eletriciteit komt wat co2 vrij maar het doel van deze maatregel is toch echt de uitstoot tijdens het rijden.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Fox schreef op 11 mei 2020 om 14:15:

Het gaat hier toch om co2 uitstoot of niet?
Hoeveel is die bij elektrische auto's? Allee bij de produktie van accu's en eletriciteit komt wat co2 vrij maar het doel van deze maatregel is toch echt de uitstoot tijdens het rijden.


Volgens mij hebben we het hier om een stikstofmaatregel.

https://nos.nl/collectie/13799/artikel/2303493-snelheid-omlaag-voor-minder-stikstof-hoe-werkt-datlink

Voor wat betreft het moment van uitstoot; als ik mijn electrische auto oplaad dan is dat alleen CO2-neutraal als de electriciteit van een hernieuwbare bron komt. Het exacte tijdstip van uitstoot lijkt me niet zo relevant.

 

+1/-0

Maar dat is het wel, want aan het tijdstip hangt een andere locatie. Het maakt nogal een verschil of jij je uitlaatgassen dumpt in een woonwijk, een natuurgebied of in een industriegebied.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Klompje schreef op 12 mei 2020 om 09:19:

Maar dat is het wel, want aan het tijdstip hangt een andere locatie. Het maakt nogal een verschil of jij je uitlaatgassen dumpt in een woonwijk, een natuurgebied of in een industriegebied.


Dat zou kunnen, ik ben geen expert. Maar ik denk dat ik wel veilig kan zeggen dat we het nu over een detail effect hebben, waar de maatregel heel breed is. Het wagenpark is immers maar voor een miniem deel electrisch, ook al wordt het langzaam beter. En je hebt het blijkbaar hooguit over een verschuiving.

Het is een feit dat 100 kilometer per uur gaan rijden helpt. Of het een opoffering is die we bereid zijn te maken is vraag 2. Ik ben er dus ook verre van blij mee, maar moet ook eerlijk toegeven dat het een klein offer is als forens.

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 3 pagina's: 1 2 3

PSV Forum » Maatschappelijke discussies » Verlaging maximumsnelheid