Transparent
Inloggen
Sluiten

PSV Forum » Maatschappelijke discussies » Corona

Deze normale topic is gesloten en bestaat uit 171 pagina's: 1 2 3 4 ... 62 63 64 65 66 67 68 69 70 ... 167 168 169 170 171

open/sluit de onderstaande quote:

Nikiforov 3 schreef op 25 januari 2021 om 19:50:

open/sluit de onderstaande quote:

BasArnhem schreef op 25 januari 2021 om 14:48:

open/sluit de onderstaande quote:

Nikiforov 3 schreef op 24 januari 2021 om 21:00:

open/sluit de onderstaande quote:

Asmo schreef op 24 januari 2021 om 18:56:

open/sluit de onderstaande quote:

Ehv040 schreef op 24 januari 2021 om 17:52:

Doet toch pijn om te zien, wat er allemaal aan de hand is in Eindhoven en Amsterdam. Heeft niks meer te maken met demonstreren, het is nooit een demonstratie geweest. Walgelijk gewoon.


Inderdaad. Compleet gestoorde mensen die daar nu aan het rellen zijn. En wat mij betreft zijn de niet rellende mensen die vandaag zo graag (voor de zoveelste keer...zucht...) wilden demonstreren, ook gewoon mede schuldig hier aan.

Freaking gestoorde gasten die nu hier in Eindhoven en Amsterdam lopen te rellen. Oppakken en maximale gevangenisstraffen en boetes geven.

En dan ga je een Jumbo overvallen om uiteindelijk een flesje cola mee te nemen:
https://twitter.com/morrisjim/status/1353374677352275969link

Deze eencelligen horen wat mij betreft in dezelfde groep als de anti-vaxxers en de complotmalloten: te dom om te poepen.



Als vreedzame demonstranten hier schuldig aan zijn moet je wellicht eerst een kijken naar die achterlijke, aandachtsgeile burgemeester van Eindhoven.
Jij bent het blijkbaar volledig eens met alle maatregelen. Prima, je goed recht maar vreedzaam demonstreren is net zo goed een grondrecht.

Als een burgemeester ook vreedzame demonstraties verbiedt en een gigantische politiemacht optrommelt kun je ellende verwachten. De bekende rode lap voor de stier zoals we die ook bij voetbalwedstrijden vaak genoeg hebben gezien. Het is triest dat het gebeurt maar actie is ook hier reactie.

Ik blijf ondertussen hopen op een goed georganiseerde vreedzame demonstratie waar niet enkele honderden maar tienduizenden mensen op af komen. Dat is de enige democratische manier om deze idioterie te laten stoppen. Wat mij betreft is de groep die staat te juichen om deze avondklok nl. ´te dom om te poepen´.



Natuurlijk zijn vreedzame demonstranten hier niet schuldig aan. Een oproep om te gaan demonstreren is door relschoppers misbruikt om hun opgekropte agressie te kunnen botvieren. Het is niet de eerste keer dat dit gebeurde het afgelopen jaar en het zal, zeker nu met de avondklok, ook niet de laatste keer zijn.

Je mag mij eens uitleggen waarom een politiemacht voor vreedzame demonstranten als een rode lap op een stier werkt. Vreedzame demonstranten die gewoon op een plein bij elkaar komen, hun punt maken en na afloop weer netjes naar huis gaan, hebben toch niks te vrezen van de politiemacht? Ik heb bijv. geen narigheid gehoord over de pro-Navalny demonstratie die in Nederland gehouden is.

Het gaat mis als demonstranten tóch niet zo vreedzaam blijken. Als ze in hun woede dingen gaan slopen, met vuurwerk gaan gooien, politie gaan uitlokken, overheidsgebouwen willen betreden etc. Het lijkt mij volkomen logisch dat je daar als ordehandhaver tegen op treedt. En het lijkt me ook volkomen logisch dat je als burgemeester zo'n demonstratie op voorhand verbiedt als je duidelijke signalen krijgt dat gewapende relschoppers van plan zijn om de orde te komen verstoren.

Dat het bij dit soort manifestaties vaak gaat om bij de politie bekende relschoppers sterkt mijn beeld dat dit soort figuren gewoon een excuus zoekt om zich te kunnen misdragen.

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik heb nog geen mensen gehoord die staan te juichen om de avondklok. Echt iedereen vindt dit een heel vervelende, ingrijpende maatregel. Of je het er nu mee eens bent of niet. En ja, als je dan zoals gisteravond die berichten leest dat het in pakweg 10 steden flink uit de hand loopt, dat er geplunderd wordt en dat er zelfs een ziekenhuis bekogeld wordt, dan bekruipt mij toch een soort verdrietig gevoel. Een gevoel dat versterkt wordt als ik op facebook e.d. berichten voorbij zie komen van mensen die er begrip voor hebben en die het "logisch vinden".

Maar dan bedenk ik ook dat er voor iedere idioot die gisteren liep te rellen ook gewoon netjes 5.000 mensen thuis zijn gebleven om wel te proberen dit virus onder controle te krijgen. En dat alle (negatieve) aandacht dus weer voorkomt uit de 0,02% uitschot van onze maatschappij.



In de post waar ik op reageerde werd gesteld dat vreedzame demonstranten net zo schuldig zouden zijn, vandaar mijn reactie.

Je hoort mij niet zeggen dat dat die politiemacht de ´rode lap´ is voor normale demonstranten. Wel voor die kleine groep die op rellen uit is, die ziet de politiemacht als legimitatie om ´los´ te gaan. Het gaat doorgaans pas fout als er op last van het lokale gezag een plein ontruimd moet worden. Dat was vorige week in Amsterdam en lijkt gisteren ook te zijn gebeurd. De relschoppers blijven over en de ellende begint. En ja, natuurlijk zijn die relschoppers daar op uit net zoals we dit kennen rondom voetbalwedstrijden.

Ik vraag me dan ook hoe zinvol het is om standaard die enorme politiemacht op te trommelen zodra er een demonstratie tegen coronamaatregelen gepland staat.
Het resultaat is uiteindelijk dat je de bakfietsmoeder op een hoop veegt met de hooligan. De laatste moet je keihard strafrechtelijk aanpakken, de eerste groep wordt nu echter steeds meer als ´wappie´ weggezet en dat vind ik een totaal onwenselijke beweging.

Ik word net zo treurig als jij van die beelden van gisteren. Omdat het asociaal is en omdat de aandacht afleidt van het protest tegen de maatregelen (waar ik het overduidelijk wel mee eens ben). Ik kan echter niet zeggen dat het het me verbaasd.
Die lockdown moest vroeg of laat tot dit soort ellende leiden en die avondklok was blijkbaar de druppel die de emmer over deed lopen.

Ik word echter net zo goed kotsmisselijk van die beelden waar die vrouw met een waterkanon tegen het beton wordt gewerkt. Dat vind ik evengoed disproportioneel geweld wat we nooit goed moeten keuren. Het is dan ook net zo goed zorgwekkend dat dit massaal wordt toegejuicht.

Laten we dan ook hopen dat rellen snel verleden tijd zijn en worden ingeruild voor nette demonstraties van bezorgde burgers. Een kritisch tegengeluid is en blijft wat mij betreft hoog nodig om de overheid scherp te houden.



Volgens mij zijn we het dan helemaaal eens over hoe een demonstratie zou moeten verlopen. En ik ben het ook met je eens dat het zelfs noodzakelijk is om kritisch tegengeluid te laten horen. Waarna het in mijn ogen de taak van de overheid is om daar weer op een goede manier op te reageren. Zoals bij bijna elke escalatie, zit het hem vaak in de communicatie. Romario geeft aan dat de overheid de mensen "niet meer mee krijgt". Ik denk dat hij daar gelijk in heeft, maar dat het wel ontzettend moeilijk is om in deze situatie iedereen mee te krijgen. Gezien de hoeveelheid kritische geluiden, en dat betreft volgens mij toch meer richting de 25-50% van de bevolking en niet enkel die paar promille rellend uitschot van de samenleving, mogen we concluderen dat de overheid een groot deel van de bevolking is kwijtgeraakt.

Los daarvan, denk ik dat het niet voor niks is dat bij (bepaalde) demonstraties altijd een grote (zichtbare) politiemacht op de been is. Als de corona-demonstraties nou over het algemeen een vreedzaam karakter hadden gehad, was dat waarschijnlijk niet gebeurd. Maar ten eerste lijkt het alsof deze protesten een te grote aantrekkingskracht op de 'echte wappies' hebben (en dan bedoel ik de Lange Frans figuren die al in een bepaalde roes van hun eigen zotte waarheid leven waarin geweld niet veroordeeld of zelfs verheerlijkt wordt). En ten tweede hebben we op dit moment wel ook bepaalde regels / maatregelen om een virus in te dammen (1,5 meter!), waar ook de vreedzame demonstranten zich in deze situatie niet aan wensen te houden (wat gezien de reden van het protest ook wel weer te begrijpen is).

En ja, wellicht draagt de aanwezigheid van de politiemacht uiteindelijk ook bij als het escaleert met de relschoppers. Maar het probleem is dat, als het de politiemacht niet was, iets anders wel de vlam in de pan zou doen slaan. Dit zijn gasten die zich enorm sterk voelen door het groepsgevoel, die vaak onder invloed zijn en die echt niet 'tevreden naar huis gaan' als het niet uit de hand gelopen is.

Ik ben het met je eens dat die situatie met die vrouw en dat waterkanon ook te ver gaat. Van zo dichtbij iemand met brute kracht tegen een muur aan spuiten in een situatie die daar op basis van het beeld niet om leek te vragen, is zeker niet goed en wakkert de woede alleen maar verder aan. Toch is er ook iets van eigen verantwoordelijkheid in deze. Als die vrouw daar niet was geweest, was dit ook niet met haar gebeurd. Ik heb de afgelopen dagen wat filmpjes voorbij zien komen, en ik kan me best voorstellen dat er voor politieagenten behoorlijk angstige momenten tussen zitten. Je zou niet ingesloten willen raken en in handen van die relnichten vallen. Ik kan me daarom voorstellen dat je soms in de heat of the moment een actie uitvoert die niet gepast of noodzakelijk was.

Ik deel je hoop dat deze rellen snel verleden tijd zijn. Dat er in ieder geval geen doden gaan vallen, want dan escaleert dit alles nog veel heftiger. Maar na het vuurwerkverbod was het ook een paar dagen onrustig in Nederland, laten we hopen dat dit op dezelfde manier uitdooft.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

SouBavaria schreef op 26 januari 2021 om 08:42:

Ik heb een paar keer gereageerd hier, maar het aantal dislikes op posts van Nikiforov, die in mijn ogen veel hout snijden, maken duidelijk dat er ook hier twee kampen zijn. Zoals dit wereldwijd zo is. Vrijwel volledig volgzame types en mensen die kritische vragen stellen.

Deze laatsten worden weggezet als complotwappies enz, maar de enorme explosie aan geweld zou onze regering in mijn ogen weldegelijk aan het denken moeten zetten, want ze maken er echt een puinhoop van daar in Den Haag. En dan heb ik het echt niet alleen over Corona-beleid (en ja, ik houd me keurig aan ALLE regels).



Zoals je het hier al neerzet: de "volgzame types" (je bedoelt eigenlijk te zeggen "makke schapen" zoals dat door de zogenaamd kritische denkers wordt genoemd) tegenover de "mensen die kritische vragen stellen", dat is al één van de problemen in de huidige maatschappij. Polariseren heet dat. Mensen in groepen verdelen, goed tegenover fout. Naar mijn idee een hele belangrijke reden waarom dit land naar de kloten gaat. Gelukkig zie ik hierboven toch de nodige genuanceerde reacties van mensen die wel kunnen nadenken, dat geeft de burger nog een beetje moed.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 26 januari 2021, 09:14:45.

 

+3/-2

open/sluit de onderstaande quote:

Asmo schreef op 25 januari 2021 om 21:26:

open/sluit de onderstaande quote:

Nikiforov 3 schreef op 25 januari 2021 om 19:50:
In de post waar ik op reageerde werd gesteld dat vreedzame demonstranten net zo schuldig zouden zijn, vandaar mijn reactie.

Je hoort mij niet zeggen dat dat die politiemacht de ´rode lap´ is voor normale demonstranten. Wel voor die kleine groep die op rellen uit is, die ziet de politiemacht als legimitatie om ´los´ te gaan. Het gaat doorgaans pas fout als er op last van het lokale gezag een plein ontruimd moet worden. Dat was vorige week in Amsterdam en lijkt gisteren ook te zijn gebeurd. De relschoppers blijven over en de ellende begint. En ja, natuurlijk zijn die relschoppers daar op uit net zoals we dit kennen rondom voetbalwedstrijden.

Ik vraag me dan ook hoe zinvol het is om standaard die enorme politiemacht op te trommelen zodra er een demonstratie tegen coronamaatregelen gepland staat.
Het resultaat is uiteindelijk dat je de bakfietsmoeder op een hoop veegt met de hooligan. De laatste moet je keihard strafrechtelijk aanpakken, de eerste groep wordt nu echter steeds meer als ´wappie´ weggezet en dat vind ik een totaal onwenselijke beweging.


Je begrijpt het echt niet he? De demonstratie was verboden, onder andere omdat er geweld werd verwacht. En wat doen deze zogenaamde vreedzame demonstranten? Die gaan er gewoon alsnog toch naar toe.

Prima dat ze vreedzaam zijn gaan demonstreren (zogenaamd “koffie drinken” op bevel van Willem Engel), maar het was gewoon verboden en ze hadden daar gewoon niet moeten zijn. De demonstratie zelf, dát werkte juist als rode lap op de eencelligen die daar kwamen om te rellen. En niet de politie. Heb je dan niks opgestoken van die voorgaande demonstraties waarbij het gros inderdaad gewoon vreedzaam was, maar het altijd een klein groepje eencelligen waren die het (weer) op het laatst verpestten. Dit soort mensen komen op dit soort demonstraties af als vliegen op een hoopje stront. Vanwege de avondklok en vanwege verhalen over rellen werd de demonstratie verboden zodat die eencelligen geen reden hadden om daar met z'n allen te zijn.

open/sluit de onderstaande quote:

Nikiforov 3 schreef op 25 januari 2021 om 19:50:
Ik word net zo treurig als jij van die beelden van gisteren. Omdat het asociaal is en omdat de aandacht afleidt van het protest tegen de maatregelen (waar ik het overduidelijk wel mee eens ben). Ik kan echter niet zeggen dat het het me verbaasd.
Die lockdown moest vroeg of laat tot dit soort ellende leiden en die avondklok was blijkbaar de druppel die de emmer over deed lopen.

Ik word echter net zo goed kotsmisselijk van die beelden waar die vrouw met een waterkanon tegen het beton wordt gewerkt. Dat vind ik evengoed disproportioneel geweld wat we nooit goed moeten keuren. Het is dan ook net zo goed zorgwekkend dat dit massaal wordt toegejuicht.


WTF? Als de demonstratie is verboden. Als je meerdere keren wordt gesommeerd het terrein te verlaten. Als je ziet dat eencelligen geweld gebruiken tegen winkeliers, tegen de politie en tegen de ME en je weet dat dit ook bij voorgaande rellen was. En je weet ook dat je naar een verboden demonstratie bent gegaan. Dan kan je toch gewoon dit acties van de politie verwachten? Wil jij dan dat de politie een kopje thee gaat drinken met al die mensen die daar zijn? Moet de burgemeester ze even sussend toespreken? Moet de politie en de ME maar blijven staan en stenen klinkers tegen hun hoofd en lichaam aanvaarden? Word wakker man!

open/sluit de onderstaande quote:

Nikiforov 3 schreef op 25 januari 2021 om 19:50:
Laten we dan ook hopen dat rellen snel verleden tijd zijn en worden ingeruild voor nette demonstraties van bezorgde burgers. Een kritisch tegengeluid is en blijft wat mij betreft hoog nodig om de overheid scherp te houden.


Daar ben ik het met je mee eens; een kritisch tegengeluid is altijd goed en zou iedereen ook graag willen zien.

Wat we echter zondag zagen, en met alle respect wat je nu al een hele lange tijd ziet, zijn voornamelijk demonstraties die bestaan voor een groot deel uit wappies:
Personen die doen alsof er helemaal niet zoveel meer doden zijn.
Personen die vinden dat artsen liegen en ziekenhuizen helemaal niet vol zijn met corona patienten.
Personen die denken dat het coronavaccin 1 groot voor opgezet duivels plan is.
Personen die in satanistische pedofilie in regeringskringen geloven
Personen die denken dat corona niet bestaat,
Personen die denken dat je alleen 'wakker' bent als je in (1 van) bovenstaande dingen gelooft
Personen die denken dat je met knuffelen en liefde alles kan overwinnen
Personen die mensen zoals Willem Engel, Robert Jensen of Lange Frans als een schaap volgen.
Etcetera.
En met deze groep personen wappies zal er alleen maar een grotere kloof tussen de demonstranten en de rest van het volk ontstaan.



Wat moet het leven fijn zijn als alles zwart-wit is... Gelukkig werd er gisteren onder meer bij Jinek een constructievere discussie gevoerd waarbij zelfs Jorritsma erkende dat de inzet een politiemacht een dilemma is. Doe je het niet en het loopt uit de hand dan heb je enorm veel uit te leggen. Doe je het wel dan werkt het als de rode lap die ik bedoel op de groep eencelligen.

Die vreedzame demonstranten waren daar omdat ze het oneens zijn met de vrijheidsbeperkende maatregelen. Die laten zich niet direct tegenhouden door een demonstratieverbod omdat het hun mening alleen maar versterkt.
Ik vind het niet perse verstandig maar vanuit hun perspectief wel begrijpelijk.
En ja, dan moet je op de koop toenemen dat je daar de gevolgen van ervaart.

Die gevolgen zouden echter nooit mogen zijn dat een vrouw van vijf meter afstand met een waterkanon richting ziekenhuis word geblazen terwijl ze op dat moment geen enkele bedreiging vormde. Dat is disproportioneel, contraproductief en dom politiegeweld.
Als je dat specifieke voorbeeld van achter je toetsenbord rechtvaardigt ben je wat mij betreft niets beter dan degenen die vanuit huis die relschoppers ophitsen en het geweld goedpraten.

En mijn belangrijkste kritiek op jouw post. Je gaat er vanuit dat de mensen die demonstreren alleen maar idioten zijn omdat het voor de media aantrekkelijk is die groep eruit te pikken. Het lijkt mij sterk dat er vorige week zondag in Amsterdam alleen duizenden mensen stonden die de ideeën die jij noemt aanhangen.
En dan nog, hoe idioot die ideeën ook zijn, het heeft geen enkele zin daar keer op keer de aandacht op te vestigen. Dezelfde idioten zijn er nl. ook aan de andere kant:
degenen die denken dat corona voor iedereen levensgevaarlijk is,
de burenverklikkers, de mondkapjes buiten op straat, de voorstanders van verplicht vaccineren als enige oplossing. Voor mij zijn het net zo goed idioten.

Beide groepen leiden alleen maar af van de echte inhoudelijke discussie die wij met zijn allen zouden moeten voeren.

 

+5/-4

open/sluit de onderstaande quote:




Het is toch in en in triest dat mensen dit soort verhalen geloven. Hooligans zijn mensen die al meer dan 40 jaar binnensteden vernielen. En nu helpen ze ineens de politie? En zijn ze ineens fatsoenlijk geworden? Of dit verhaal is verzonnen door de overheid of een aantal hooligan-leiders zijn omgekocht door de regering. Maar dit verhaal klopt niet.

Ik ben het niet eens met deze rellen maar dit is toch wel een erg vreemd bericht.

Je hebt complotdenkers maar je hebt ook de sprookjesbosverhalen-aanhangers. Even nadenken is op zijn plek.

 

+1/-5

Het lijkt me ook totaal niet bevoordelijk voor de rust in de stad als er nog meer groeperingen actief zijn. Zelfs al zouden ze goede bedoelingen hebben, dan betwijfel ik of de uitwerking positief zou zijn.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Nikiforov 3 schreef op 26 januari 2021 om 09:45:
de voorstanders van verplicht vaccineren als enige oplossing.



Wat een belachelijke framing weer, "verplicht", "als enige oplossing"... En dan anderen beschuldigen van "zwart-wit"...

Dit bericht is gewijzigd op 26 januari 2021, 11:38:05.

 

+4/-2

open/sluit de onderstaande quote:

Klompje schreef op 26 januari 2021 om 11:26:

open/sluit de onderstaande quote:

Nikiforov 3 schreef op 26 januari 2021 om 09:45:
de voorstanders van verplicht vaccineren als enige oplossing.



Wat een belachelijke framing weer, "als enige oplossing"... En dan anderen beschuldigen van "zwart-wit"...



Hoezo belachelijke framing? Ook die mensen zijn er net als een groep die corona ontkent. Allebei onzin.

En dan doel ik geenszins op jou en vele anderen die vaccineren als onderdeel zien van een totaaloplossing.

Als je op deze manier selectief gaat quoten...

 

+4/-2

open/sluit de onderstaande quote:

Nikiforov 3 schreef op 26 januari 2021 om 11:41:

open/sluit de onderstaande quote:

Klompje schreef op 26 januari 2021 om 11:26:

open/sluit de onderstaande quote:

Nikiforov 3 schreef op 26 januari 2021 om 09:45:
de voorstanders van verplicht vaccineren als enige oplossing.



Wat een belachelijke framing weer, "als enige oplossing"... En dan anderen beschuldigen van "zwart-wit"...



Hoezo belachelijke framing? Ook die mensen zijn er net als een groep die corona ontkent. Allebei onzin.

En dan doel ik geenszins op jou en vele anderen die vaccineren als onderdeel zien van een totaaloplossing.

Als je op deze manier selectief gaat quoten...



Ik ben in de (al dan niet sociale) media werkelijk nog niemand tegen gekomen die verplichte vaccinatie als enige oplosing ziet, maar goed, misschien bestaan dat soort mensen inderdaad wel.

 

+4/-1

open/sluit de onderstaande quote:

neymar schreef op 26 januari 2021 om 10:04:
Het is toch in en in triest dat mensen dit soort verhalen geloven.
Je hebt complotdenkers maar je hebt ook de sprookjesbosverhalen-aanhangers. Even nadenken is op zijn plek.



Maar goed dat jij op de hoogte bent.
PSV heeft hier wel vaker de politie "ontzet" tegen groepen van buiten Eindhoven hoor.

 

+6/-3

open/sluit de onderstaande quote:

Albert Trestena schreef op 26 januari 2021 om 10:17:

Het lijkt me ook totaal niet bevoordelijk voor de rust in de stad als er nog meer groeperingen actief zijn. Zelfs al zouden ze goede bedoelingen hebben, dan betwijfel ik of de uitwerking positief zou zijn.


En wat doe je als je tot de harde kern van supporters behoort, maar ook tot een groep hoort die wil rellen? Best wel een dilemma.. :denk

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

antonh schreef op 26 januari 2021 om 15:25:
En wat doe je als je tot de harde kern van supporters behoort, maar ook tot een groep hoort die wil rellen? Best wel een dilemma.. :denk



Dat kan niet, iemand vd harde kern kan onmogelijk ONZE stad willen slopen, ONZE winkeliers willen beroven...tis gvd ONZE stad en dat blijft het ook !
Volgens mij zijn we als PSV zijnde juist zo trots op het feit dat een kampioensFEEST bij ons ook een feest is en geen "stadje-slopen" zoals in andere steden...

 

+5/-0

Het was een grapje van mijn kant, maar ik hoop dat je gelijk hebt.
Ik zie dat het stadion nu ook al beschermd wordt, moet niet gekker worden, dat zoiets nodig is..

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

mar88vdv schreef op 26 januari 2021 om 09:00:

De reden dat jij (en anderen) het een eenzijdig beleid vinden is volgens mij vooral gebaseerd op de mening dat jullie de huidige maatregelen overdreven en onnodig vinden.


Daar ga jij mis in je aanname over wat ik al die tijd probeer te beargumenteren
Dit is wat ik schreef op 18 januari

open/sluit de onderstaande quote:



Deze week wordt een stap gezet die ik de ultieme stap vind. Na dit is er niks meer wat je nog kunt doen!

En ik vind dat het middel wat nu ingezet wordt te veel en te vroeg is!

Had de lockdown zoals ze nu bestaat nog even vast gehouden tot begin februari
Had de vsaccinatieintensiteit opgevoerd
Had het langzaam lente laten worden...
Had de mensen eerlijk geïnformeerd
Had de situatie met mutaties blijven monitoren maar had niet meteen wederom wolf geroepen (zie de cijfers in UK die ik net presenteerde! Wat moet je straks zeggen als de Garmisch variant nog veel ernstiger blijkt en het vaccin niet pakt op die variant)?



Laat me even beginnen met duidelijk maken ik voor mijzelf praat. Mijn mening en wat ik zeg wordt steeds generaliserend op een hoop geveegd met andere meningen die kritisch zijn over de aanpak, maar toch zit er verschil in die meningen.

Ik zal mijn punt even zorgvuldig onderbouwen en hoop dat dat net zo zorgvuldig gelezen wordt; ik denk namelijk dat het een essentieel punt raakt.

We zijn in de coronaaanpak steeds verder gegaan met maatregelen. Daarbij heb ik me steeds kritisch PER MAATREGEL afgevraagd of de winst voor de gezondheid opweegt tegen het verlies aan persoonlijke vrijheid dan wel economische/maatschappelijke waarden.

En zo heb ik op een bepaald moment gesteld dat ik vond dat daarbij een grens overschreden werd en het nut niet meer opwoog tegen de winst.
met name de avondklok was daarin symbolisch een groot keerpunt.

Maar er zijn hier veel mensen die zeggen; we moeten het virus eronder krijgen dus de glijdende schaal van maatregelen is gewoon nodig.
Maar is dat zo?

We zijn namelijk zover doorgeschoten in het doordrijven dat we intussen helemaal van de kern zijn afgedreven!!!!!

Want, we zijn inmiddels zover dat 85% van de mensen een mondkapje draagt in de binnenruimte; dit terwijl er een hele discussie gevoerd kan worden of mondkapjes echt nut hebben.

Maar wat is intussen de trieste onwerkelijke-werkelijkheid?
De ECHTE dingen die er toe doen zijn totaal ondergesneeuwd ! De zaken die ECHT werken komen niet meer aan de orde!

Het doorslaan in maatregelen met de avondklok als trieste climax heeft er toe geleid dat mensen dus braaf het meer symbolische bevel om mondkapjes te dragen op te volgen..maar
wie wast nog vaak zijn handen? Antwoord:32% en going down!!!!!
Wie laat zich testen bij klachten? Antwoord: slechts 50% !!!!!!
Wie blijft thuis bij klachten? Antwoord een schamele 49% !!!!!


DAAR zit de crux!!! We zijn zo in gaan zetten op de excessieve maatregelen , maar hebben intussen de cruciale ECHT belangrijke zaken uit het oog verloren cq die sneeuwen onder in de periferie van discussie over veeeeel minder effectieve maar veel controversiele maatregelen! !!

Mijn stelling al die tijd al: hou de maatregelen overzichtelijk en haalbaar en ga daar volle bak voor om die goed te handhaven en richt je daarbij met name op de zaken die het meeste effect sorteren.

Want geen avondklok ter wereld heeft enig effect als intussen overdag gewoon de helft van de mensen met klachten gewoon lekker rond gaat lopen!

Met andere woorden, we zijn bezig geweest het kind met het badwater weg aan het gooien in iets wat inmiddels meer een principiële strijd lijkt dan echt op effect gericht!!!

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 26 januari 2021, 19:44:35.

 

+4/-1

open/sluit de onderstaande quote:

neymar schreef op 26 januari 2021 om 10:04:

open/sluit de onderstaande quote:




Het is toch in en in triest dat mensen dit soort verhalen geloven. Hooligans zijn mensen die al meer dan 40 jaar binnensteden vernielen. En nu helpen ze ineens de politie? En zijn ze ineens fatsoenlijk geworden? Of dit verhaal is verzonnen door de overheid of een aantal hooligan-leiders zijn omgekocht door de regering. Maar dit verhaal klopt niet.

Ik ben het niet eens met deze rellen maar dit is toch wel een erg vreemd bericht.

Je hebt complotdenkers maar je hebt ook de sprookjesbosverhalen-aanhangers. Even nadenken is op zijn plek.



:D :D :D :D

 

+3/-0

Interessant artikel over de Zweedse aanpak die wellicht toch tot de gewenste groepsimmuniteit leidt.

Disclaimer: de grafiek is door de auteur zelf samengesteld o.b.v. openbaar beschikbare gegevens

https://sebastianrushworth.com/2021/01/25/heres-a-graph-they-dont-want-you-to-see/link

De berichten van de laatste dage geven wederom voldoende aanleiding om de aanpak hier in Nederland ook te herzien. De cijfers dalen maar dit berichten lijken voor te sorteren op verlengen van de huidige maatregelen.

https://www.nu.nl/coronavirus/6112389/minder-optimisme-bij-rivm-daling-stagneert-en-britse-variant-rukt-op.htmllink

Combineer dat met het belachelijk lage vaccinatietempo en we zitten nog maanden aan deze maatregelen vast.

 

+3/-1

Tja, je kunt dat laatste bericht op deze manier lezen, maar je zou ook kunnen zien dat de Britse variant ondanks de huidige maatregelen blijkbaar een R van 1,27 heeft. Nu de aantallen van de Britse variant relatief laag zijn, wordt dat nog gecompenseerd met de daling van het aantal besmettingen van de oude variant, maar die R van 1,27 gaat binnenkort weer tot stijgingen leiden en dat lijkt me wel een terechte zorg.

Dat dat wellicht tot verlenging van de maatregelen gaat zorgen is zeer vervelend, maar we zullen eerst moeten afwachten of ook deze R wellicht gaat dalen als gevolg van de verdere beperkingen.

Verder is het inderdaad te hopen dat de levering van vaccins snel op stoom gaat komen, maar daar lijken helaas ook veel tegenvallers te zijn.

 

+4/-0

De mutaties en de vertraging van de vaccinlevering maken het herzien van de aanpak alleen maar belangrijker.

Hoe gaan we deze maatregelen nog maandenlang volhouden in economisch, psychisch en sociaal opzicht?
Wat gaan we doen als er weer nieuwe (wellicht nog besmettelijkere) mutatie komt?
Wat gaan we doen als er nog meer vertraging in de vaccinlevering komt of als vaccins niet blijken te werken tegen de mutaties?

De cijfers die Romario noemt over de naleving van de basismaatregelen zijn wat dat betreft veelzeggend en zorgwekkend.
De rek is er bij veel mensen uit en het draagvlak lijkt minder te worden naarmate de maatregelen strenger worden en langer duren.

Er zal echt meer focus en met name communicatie moeten komen over het plan, de exitstrategie. We horen nu dat ze vasthouden aan die avondklok ondanks de rellen.
Op zich logisch omdat je nooit moet buigen voor dit soort terreur. Maar dan zie ik onderstaande berichten en denk ik:
1. triest dat het nodig is
2. het resultaat van de avondklok is dus samenscholing van voetbalsupporters onder het oog van de politie terwijl de maatregelen stellen dat groepsvorming niet mag.

Over een contraproductieve en onzinnige maatregel gesproken.

https://www.bd.nl/dossier-rellen-avondklok/fc-den-bosch-supporters-op-de-bres-voor-de-stad-overwegend-rustige-avond-in-oost-brabant~ac083302/link

 

+2/-1

Het lijkt erop dat vaak nadat de regels verzwaard worden, er een steiging is van de IC-opnames. Zoals ik al eerder aan gaf, was er rond 1 december een bodemvorming, op het moment dat de mondkapjes verplicht werden, en zo lijkt dat ook afgelopen weekend te zijn.

Dat is denk ik door de redenen die de wethoudert noemt en tevens doordat de maatregelen deels averechts werken (meer dicht, minder tijd, meer concentratie aan mensen).

 

+2/-1

Nouja, het niet naleven van de belangrijkste basisregels lijkt me een groot probleem. Dat heeft met het nemen van eigen verantwoordelijkheid te maken. Ook een breed maatschappelijk probleem. Als jij ziek bent, maar toch de deur uit gaat, dan ben je totaal idioot bezig. Als je positief getest bent, maar geen klachten hebt, kun je toch niet even naar de supermarkt. Het is gewoon van de zotten dat er mensen zijn die hun eigenbelang in zo'n situaties boven de maatschappij stellen. En dat er blijkbaar onvoldoende sociale controle is om dat te voorkomen.

Zelfde geldt voor mensen die gaan lopen rellen, of afval vanuit hun auto op straat dumpen, of (zoals hier in Arnhem) mensen die hun vuilniszak bij de ondergrondse container neerzetten omdat ze niet willen betalen om die zak erin te gooien. We hebben allemaal een eigen verantwoordelijkheid om voor elkaar en ook onze leefomgeving te zorgen, maar bij een zorgwekkend hoog aantal mensen is dat besef totaal verdwenen.

Dan zijn de maatregelen zoals PSV Down Under een aantal pagina's geleden beschreef, met o.a. verplichte quarantaine in een bewaakt hotel misschien vergaand, maar zou dat wél geholpen hebben om de verspreiding van het virus in te perken. Blijkbaar zijn er veel landgenoten die zo'n aanpak nodig hebben.

In het kader van "stokpaardjes van Romario" las ik gisteren nog onderstaand veelbelovend nieuws:

https://www.nu.nl/coronavirus/6112675/veelbelovend-resultaat-in-onderzoek-naar-behandeling-tegen-covid-19.htmllink

Blijkbaar is er een medicijn in ontwikkeling wat op het eerste oog de kans op ziekenhuisopname / overlijden met 70% kan reduceren. Dit zijn natuurlijk goede berichten. Ondanks dat er volgens Romario en anderen een "oogkleppenbeleid" is met betrekking tot vaccineren als enige oplossing van de crisis, wordt er blijkbaar ook volop gewerkt aan medicijnen. Op zich niet onlogisch natuurlijk, wij als gewone burgers weten natuurlijk lang niet alles wat er allemaal gebeurt op alle gebieden. En zolang de communicatie hierover heel summier is en de communcatie vanuit de overheid primair op vaccins ligt, kan dat beeld eenvoudig ontstaan.

 

+6/-0

open/sluit de onderstaande quote:

romario4wethoudervanjuine schreef op 26 januari 2021 om 19:28:

open/sluit de onderstaande quote:

mar88vdv schreef op 26 januari 2021 om 09:00:

De reden dat jij (en anderen) het een eenzijdig beleid vinden is volgens mij vooral gebaseerd op de mening dat jullie de huidige maatregelen overdreven en onnodig vinden.


Daar ga jij mis in je aanname over wat ik al die tijd probeer te beargumenteren
Dit is wat ik schreef op 18 januari

open/sluit de onderstaande quote:



Deze week wordt een stap gezet die ik de ultieme stap vind. Na dit is er niks meer wat je nog kunt doen!

En ik vind dat het middel wat nu ingezet wordt te veel en te vroeg is!

Had de lockdown zoals ze nu bestaat nog even vast gehouden tot begin februari
Had de vsaccinatieintensiteit opgevoerd
Had het langzaam lente laten worden...
Had de mensen eerlijk geïnformeerd
Had de situatie met mutaties blijven monitoren maar had niet meteen wederom wolf geroepen (zie de cijfers in UK die ik net presenteerde! Wat moet je straks zeggen als de Garmisch variant nog veel ernstiger blijkt en het vaccin niet pakt op die variant)?



Laat me even beginnen met duidelijk maken ik voor mijzelf praat. Mijn mening en wat ik zeg wordt steeds generaliserend op een hoop geveegd met andere meningen die kritisch zijn over de aanpak, maar toch zit er verschil in die meningen.

etc. etc.



Ik vind het bijzonder dat je eerst stelt dat ik mis zit met mijn aanname en je vervolgens met je eigen quotes mijn aanname toch bevestigd: "En ik vind dat het middel wat nu ingezet wordt te veel en te vroeg is!". Daarmee zeg je toch gewoon dat je het overdreven vindt, of niet?

Vervolgens zeg je dat je je verhaal zorgvuldig gaat onderbouwen. Daarin zeg je dat er schijnbaar een "grens" is overschreden waarbij het nut niet meer opweegt tegen het verlies van vrijheden en economische/maatschappelijke waarde en later zeg je dat we zijn doorgeschoten met de maatregelen. Daarmee zeg je dus opnieuw vrij duidelijk dat je de maatregelen overdreven vindt. Overigens vraag ik me af welke 'grens' jij bedoeld, maar dat zal waarschijnlijk jou eigen grens zijn. De echte onderbouwing ontbreekt namelijk.

Daarna gaat het over mondkapjes en de avondklok waar jij schijnbaar heel veel moeite mee hebt, dat kan. Maar als ik even de draagvlakcijfers erbij pak van hetzelfde Corona-dashboard waar jij jouw cijfers ook vandaan hebt gehaald, zie ik toch een draagvlakcijfer van 83% en 84%. Ofwel: het overgrote deel van de Nederlanders staat achter die maatregelen en vindt het schijnbaar dus niet erg of gewoon een proportionele maatregel. Verder vindt 80% de avondklok acceptabel en hebben de meesten meer problemen met de 'maximaal 1 bezoeker'-regel. Dus al die klets over 'excessieve maatregelen', 'vrijheidsberoving' etc. daar maakt de rest van het land zich echt niet zo druk over.

Verder had je goed gezien dat die nalevingscijfers inderdaad zijn gedaald. De handenwas-regel is zelfs met 4% gedaald sinds eind september! Nou nou, wat indrukwekkend. Toch had je maar liefst 5 uitroeptekens nodig achter 'going down'.

Ik ben het met je eens zijn dat het naleefniveau veel te laag is, maar dat is eerder de schuld van 'ons' als bevolking (zoals Bas hierboven ook goed stelde) dan dat het de schuld is van de overheid. En zeker vanuit jou standpunt over het belang van onze vrijheden denk ik niet dat je een voorstander zou zijn van een vanuit de overheid georganiseerde handenwas-politie of quarantaine-controle-aan-huis.

 

+2/-1

Deze normale topic is gesloten en bestaat uit 171 pagina's: 1 2 3 4 ... 62 63 64 65 66 67 68 69 70 ... 167 168 169 170 171

PSV Forum » Maatschappelijke discussies » Corona