Transparent
Inloggen
Sluiten

PSV Forum » Wedstrijden van PSV » [Ere] sc Heerenveen - PSV

Deze normale topic is open en bestaat uit 4 pagina's: 1 2 3 4

open/sluit de onderstaande quote:

VHTLsaw schreef op 06 december 2020 om 20:36:

open/sluit de onderstaande quote:

cocufan1 schreef op 06 december 2020 om 18:56:

Het gaat niet mis in de 2e helft. Maar in de 1e helft.

Daar moet Gakpo die bal binnen tikken. En mag je van Malen ook meer verwachten voor de goal.
Je moet minimaal 2x scoren in de eerste helft.

Dan voetbal je in de 2e helft veel makkelijker. En voelt de tegenstander ook dat het klaar is.

Maar elke keer laat PSV de tegenstander in leven. Ze scoren simpelweg te moeizaam.

En ja, daarna je 5 beste spelers eraf halen is ook vragen om problemen.




Hier ben ik het geheel mee eens. De punten worden steeds verspeeld in de eerste helft omdat men de tegenstander door het missen van "niet te missen" kansen ELK duel opnieuw in leven laat.

Dus zei ik bij het rustsignaal al dat het wel weer eens een afgang kon worden.
En dat is ook het volkomen onnodige verlies van wederom twee punten. Een afgang. Na een eerste helft die met pakweg 0-2 , 0-3 of vooruit, 1-3 of 1-4 had moeten zijn afgesloten.

Die 5 wissels dragen inderdaad bij aan het verval, maar in je volgende post geef je zelf al de reden aan. Blijkbaar is overbelasting in het huidige topvoetbal niet te vermijden en verliezen zelfs nog grotere clubs met nog betere selecties dan wij, na een Europese week punten.

Of dat ook tussen de oren zit bij de spelers - vermoeidheid of zelfoverschatting - weet ik niet. Wel dat we nu onderhand eens moeten ophouden met gas terug nemen voordat we het duel beslist hebben. Het spelletje is niet uitgevonden om mooi te spelen, te domineren of eindeloos te combineren, maar om goals te maken. Scoren, scoren en nog eens scoren.
Simpel gezegd; benut voortaan twee van de drie kansen en je wordt fluitend kampioen.




Ik denk dat de voorhoede van PSV gewoon (nog) niet goed genoeg is. Madueke, Gakpo, Piroe zijn in principe jeugdspelers die voor het eerst een volledig jaar moeten spelen in de Eredivisie. Malen heeft er 3 kwart seizoen uit gelegen. En Zahavi heeft zich in Europese competities nog niet kunnen laten gelden.

PSV speelt vaker een zeer goede eerste helft. Maar kan dat niet omzetten in doelpunten. Ook vandaag moest dat ene doelpuntje van een middenvelder komen.

De doelpunten moeten echt teveel komen van Gakpo, Malen en Götze. Dat is voor een club als PSV te weinig.

 

+2/-0

De voorhoede van PSV is prima. Boordevol talent. En nee, Malen is nog niet op zijn oude niveau. Maar Madueke bijvoorbeeld is zich juist sterk aan het ontwikkelen. Zelfde geldt voor Gakpo. Wat wil je dan doen? Geld investeren (dat er niet is) om een dure spits aan te schaffen die de ontwikkeling van deze groeibriljanten in de weg staat?

 

+1/-0

Ik vond vandaag de kansen die kwamen zeker niet zo gemakkelijk als hier nu beweerd wordt.
Ik vind onze voorhoede juist een van de besten van de eredivisie.

Waar hier heel licht overheen gedacht wordt is het feit dat Schmidt heel veel arbeid verwacht van onze voorwaartsen.
Ik herinner me hoe Kezman kans na kans verprutste. Hij kreeg toen van Hiddink de dringende instructie iets minder vuil werk op te knappen om zijn adem te sparen voor de actie voor het doel.

Ik vind dat Schmidt daarin iets beter balans mag aanbrengen.
Het zijn vaak maar nuances, maar juist een trainer die in procenten denkt,kunnen een paar procent minder vuile meters en een paar procent meer energie voor de doelgerichte actie een wereld van verschil laten zijn.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

James Sonny Crockett schreef op 06 december 2020 om 21:04:

De voorhoede van PSV is prima. Boordevol talent. En nee, Malen is nog niet op zijn oude niveau. Maar Madueke bijvoorbeeld is zich juist sterk aan het ontwikkelen. Zelfde geldt voor Gakpo. Wat wil je dan doen? Geld investeren (dat er niet is) om een dure spits aan te schaffen die de ontwikkeling van deze groeibriljanten in de weg staat?




Ik zeg niet dat ze geen talent hebben. Maar ze zijn blijkbaar nog niet ver genoeg om 2x per week bij een topclub in de basis te staan.

PSV heeft doelpunten nodig. En die kunnen niet iedere week van Götze komen.

Je kunt niet iedere wedstrijd op 1-0 uitspelen. Meerdere wedstrijden had PSV voor rust moeten beslissen. Zoals dat onder Cocu wel met regelmaat gebeurde. Dat moet om mee te kunnen spelen om de titel.

Niet alleen talent, maar ook rendement telt.

 

+2/-0

Dus wat is volgens jou de oplossing?

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

James Sonny Crockett schreef op 06 december 2020 om 21:20:

Dus wat is volgens jou de oplossing?


De vraag was niet aan mij maar het antwoord is : doseren!!!!

Dat geldt voor de aanvallers zoals net besproken. Maar geldt voor het hele team om ipv 45 goede minuten en vervolgens 45 minuten vrije val....gewoon 90 minuten in balans de overwinning binnen te winkelen.

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

James Sonny Crockett schreef op 06 december 2020 om 21:04:

De voorhoede van PSV is prima. Boordevol talent. En nee, Malen is nog niet op zijn oude niveau. Maar Madueke bijvoorbeeld is zich juist sterk aan het ontwikkelen. Zelfde geldt voor Gakpo. Wat wil je dan doen? Geld investeren (dat er niet is) om een dure spits aan te schaffen die de ontwikkeling van deze groeibriljanten in de weg staat?



Boordevol talent? Jazeker.
Groei briljanten? Eveneens ja.

Maar wat dit PSV nodig heeft om kampioen te worden - en dus niet weer tientallen miljoenen CL geld naar Ajax te zien gaan, - is scorend vermogen.

En dan is onze voorhoede ineens niet meer zo briljant.
Met slechts 23 goals na 11 wedstrijden.
En ontelbare gemiste kansen waardoor we niet op de 33 punten staan die we hadden kunnen halen bij fatsoenlijke afronding.

Vandaag had een Zahavi wel degelijk enkele goals gescoord bij de strakke ballen die Max en Dumfries voor trokken en waar je als spits maar tegen aan hoefde blazen.Geen spits die er op tijd bij was.

Gelukkig was daar het echte torinstinct van Piroe die doet wat je op die plek moet doen. Een bal uit de draai op spitsen gevoel zonder nadenken op goal schieten.
Zoals ook een Boscagli het voorbeeld gaf aan de aanvallers met zijn helaas niet bekroonde juweeltje.

Niet het domineren, het kansen missen, het eindeloos "leuk" combineren maar het binnen de palen schieten is waar het spel om draait.

Wie alle duels vanaf Groningen terugkijkt ziet dat dit HET probleem is van dit PSV. Niet de zogenaamd matige verdediging, niet de zondebokken Rosario of Hendrix, maar het telkens opnieuw te speelse, te inefficiente optreden van onze aanval. Met een schrijnend gebrek aan killers instinct, PSV onwaardig.

 

+2/-2

Je loopt altijd tegen puntverlies op, dus 33 uit 11 is wel erg hoopvol gestemd. En natuurlijk moet je veel meer scoren, maar ik vind het niet verstandig om dan maar weer de markt op te gaan in de winterstop. Bovendien vind ik het ook wel erg opportunistisch om je hoop te vestigen op Zahavi (die volgens mij door velen al langzamerhand werd bestemd als miskoop) of zelfs Piroe.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

James Sonny Crockett schreef op 06 december 2020 om 23:01:

Je loopt altijd tegen puntverlies op, dus 33 uit 11 is wel erg hoopvol gestemd. En natuurlijk moet je veel meer scoren, maar ik vind het niet verstandig om dan maar weer de markt op te gaan in de winterstop. Bovendien vind ik het ook wel erg opportunistisch om je hoop te vestigen op Zahavi (die volgens mij door velen al langzamerhand werd bestemd als miskoop) of zelfs Piroe.



Hoezo de markt opgaan?
Of mijn hoop stellen op Zahavi of Piroe?
Zij toonden wel enkele keren aan wat ik wil graag zien; doelgerichtheid en efficiency, scorend vermogen.
Ik geef alleen aan dat ik dat bij onze groeibriljanten mis.
En we hadden wel degelijk geen punt kwijt te hoeven zijn van de 33 tot nu toe te behalen punten als je de wedstrijden en de ongelooflijk veel gemiste kansen terugziet.

 

+1/-1

open/sluit de onderstaande quote:

James Sonny Crockett schreef op 06 december 2020 om 21:20:

Dus wat is volgens jou de oplossing?




In elk geval gaan trainen op afronden. En goed gaan kijken waarom het niet lukt om die doelpunten te maken. En eventueel de tactiek of opstelling wijzigen. Dat is Schmidt zijn taak, daar word hij voor betaald.

 

+1/-0

De tactiek is het probleem.
Tegenstanders gaan allemaal met 10 man voor eigen 16 staan en dat is moeilijk doorkomen.
Geef die tegendruk eens op de middenlijn.
Zodat tegenstanders er wat meer uit kunnen komen en er ruimte ontstaat voor Psv.
En we missen een plan b.
Een balvaste spits zoals Luuk de Jong die ballen vasthoudt met de rug naar de goal en je zo aan het voetballen komt.
Tis allemaal te veel van hetzelfde.
Die Roger komt op mij steeds meer over als een eigenwijze ingenieur die het wagenwiel opnieuw wil uitvinden.
Als je echt een toptrainer bent dan pas je je systeem aan met het gegeven van het drukke schema,corona etc.
En na elke wedstrijd begint Roger over dat de spelers vermoeid zijn.
Nou maak er dan halfvol gas voetbal van en zet die oogkleppen eens af.

 

+1/-2

Wat mij vooral opvalt, is dat als PSV verdedigt het echt een zooitje is. Vooral het middenveld, rent maar naar de persoon die de bal heeft. En dat soms met 2 of 3 personen, dan staan er altijd andere vrij van de tegenstander en komt de 4 mans verdediging van PSV tegen een overtal situatie. Het speelveld wordt ook veel groter, waardoor de tegenstander er makkelijk onderuit kan spelen, in de eerste helft stond PSV veel dichter op elkaar.

Zoals PSV met pressing speelt, ziet leuk uit, maar in de 2de helft is het vaak dat de middenvelders als een kip zonder kop achter de bal aan rennen. Pressing is leuk als iedereen een man dekt, en dat de aanvallers de verdediging opjagen. Maar zoals het de afgelopen weken in de competitie gaat, dat kan echt niet.

Probleem is echt het middenveld, bij pressing spelen. Deze worden vaak uitgespeeld in 3 hoekjes of een pass en zo komt de verdediging dus tegen een overtal. Maar soms staan ook spitsen zo maar vrij, Hendrix was gisteren niet goed. Eerste goal heft hij buitenspel op, en de 2de goal laat hij zich makkelijk uitspelen, maar daar ziet Boscagli ook niet lekker uit.

Mvogo heeft vaak goede reddingen, maar bij de eerste goal komt hij redelijk uit maar maakt zich niet te breed en de 2de goal doet hij ... euh ... niks, ja de bal er proberen uit te kijken.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

romario4wethoudervanjuine schreef op 06 december 2020 om 21:33:

open/sluit de onderstaande quote:

James Sonny Crockett schreef op 06 december 2020 om 21:20:

Dus wat is volgens jou de oplossing?


De vraag was niet aan mij maar het antwoord is : doseren!!!!

Dat geldt voor de aanvallers zoals net besproken. Maar geldt voor het hele team om ipv 45 goede minuten en vervolgens 45 minuten vrije val....gewoon 90 minuten in balans de overwinning binnen te winkelen.


Helemaal mee eens. Keer op keer blijkt dat PSV het Vollgasfussball geen 90 minuten vol kan houden. Hoe dom is het dan om steeds weer in dezelfde val te trappen.

Spreek samen een half uur in de eerste helft af en een half uur in de tweede helft dat je dat doet. In die andere twee kwartier doe je rustig aan. Misschien heb je dan de tweede helft ook een keer nog wat in de pap te brokkelen.

 

+1/-0

Zoals PSV gisteren de eerste helft speelt, wil je je club graag zien opereren. Althans, ik geniet daar van. Tegenstander heeft (in principe) niks te vertellen, je verovert de bal steeds snel terug, er is veel beweging, je creëert mogelijkheden, mooie goal van Götze. Zoals VHTLsaw terecht opmaakt, heb je het aan jezelf te wijten dat de marge met 0-1 flinterdun is. Hetzelfde gebeurde onnodig tegen Emmen, ADO, Twente, Granada-uit, PAOK-uit.

Gisteren heb ik echter inderdaad maar 1 echte kans gezien die gemist werd, en dat was die voorzet die Gakpo naast gleed in plaats van binnen. In mijn ogen moet een PSV-aanvaller zo'n kans altijd maken, dus ja.. als Gakpo werkelijk zo goed is als hij hier door sommigen word gezien, mag je hem verwijten dat hij daar niet scoort. Verder is het vooral het bekende probleem dat je bepaalde situaties niet goed uitspeelt. Natuurlijk, Heerenveen stond redelijk goed in defensief opzicht, maar ik verwacht van een voorhoede met Ihattaren, Götze, Malen, Gakpo meer creativiteit, meer schoten. Aan de aanvoer vanuit Rosario en Sangaré ligt het echt niet, die gasten zitten er zo ongelofelijk vaak tussen.

Het probleem van PSV werd gisteren ook in de eerste helft 3 keer duidelijk. Net als tegen Sparta, waren er vanuit balverlies van PSV slechts 2 balcontacten nodig om een speler alleen voor de keeper te zetten. Na de eerste pass sprint Van Bergen sneller dan Teze en bij de voorzet heeft Boscagli aan een meterslange voorsprong niet voldoende om Veerman te weerhouden de bal te kunnen intikken. Gelukkig was zijn inzet niet fantastisch en kon Mvogo mooi redden. Na de kans voor Veerman in de 1e minuut en met het schotje van de andere Veerman vlak voor rust, was al duidelijk dat we in verdedigend opzicht niet ongenaakbaar waren.

Na de pauze veranderde alles. Waar PSV in de eerste helft het spelbeeld beheerste, zag je daar in de tweede helft niks van terug. De bal was vaker voor Heerenveen, onze aanvallen werden minder venijnig, we raakten de bal weer snel kwijt. Dat laatste heeft volgens mij 2 oorzaken. Door vermoeidheid is de controle en het overzicht minder, maar vooral - ook door vermoeidheid - helpen we elkaar niet meer en is er nauwelijks nog beweging waardoor goede afspeelmogelijkheden ontbreken. In verdedigend opzicht zitten we er net iets minder vaak tussen en komen we net wat minder voor de man, waardoor de tegenstander af en toe een vuist kan maken.

Nu was het gisteren zo dat Heerenveen uit zichzelf vrij weinig creëerde, maar je weet ook dat PSV dan meestal ook wel een keer bezwijkt onder de druk. Gisteren was het eerst een miscommunicatie in de verdediging. Het centrum stapt, de backs blijven hangen, Veerman krijgt een niet te missen kans. En de tweede goal, tja... Van Bergen doet alles goed, maar zoals hierboven grijpen zowel Hendrix als Boscagli als Mvogo niet adequaat in.

Maar het gaat er nu niet per sé om dat in deze wedstrijd deze fouten gemaakt worden. Het gaat erom dat je in een situatie terecht komt waar steeds meer fouten gemaakt worden en waarbij je de boel langzaam uit handen geeft. Tegen Twente en Heracles krijg je 2x een ongelukkige penalty tegen omdat je niet de baas op het veld bent. Tegen Vitesse een goal op randje buitenspel. Tegen Granada-thuis zag Hendrix er 2 keer slecht uit en gisteren wederom. In mijn ogen laten de spelers elkaar keihard in de steek op de momenten dat de vermoeidheid toe slaat. De afstanden worden te groot. Je ziet het elftal in 2 blokken uit elkaar vallen. Je hebt de aanvallers, die in balbezit te snel de bal verliezen, en de verdedigers, die individueel allemaal geen top-toppers zijn. Daardoor kan élke club tegen ons kansen creëren. Willem 2, die dit Fortuna hun eerste overwinning gunde, was tegen ons in de 2e helft ook op weg de boel om te draaien toen ze door hun eigen rode kaart gestopt waren. Emmen kwam er in Eindhoven in de 2e helft af en toe gevaarlijk door.

Daarom denk ik ook dat wethouder romario gelijk heeft als hij stelt dat het team beter moet doseren. Ik wist gisteren ook dat PSV na de 1-1 niet meer zou gaan winnen. De pijp was gewoon leeg. Er was de hele tweede helft nog niks gecreëerd. Waarom zou men, gezien de vermoeidheid die er al wekenlang is, dan opeens een tweede adem vinden? Ik snap de wissels van Schmidt ook heel goed. De basisspelers waren klaar. We mogen onze handjes dichtknijpen dat Heerenveen die treffer van Piroe toestond. Dat was namelijk geen uitgespeelde kans, maar een klutsgoal. En hoe treffend was het, als we dan zo'n cadeautje krijgen, dat we dan 1 minuut later niet de baas zijn in ons eigen strafschopgebied? Dat onze keeper als een kamikazepiloot die bal voor de voeten van een Heerenveen-speler stompt? In plaats van dat we dat punt koesteren en de wedstrijd uitspelen, maakt Dumfries een domme overtreding en zijn we in staat om alsnog de bietenbrug op te gaan. Gelukkig was er gisteren een VAR...

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

VHTLsaw schreef op 06 december 2020 om 23:11:

Of mijn hoop stellen op Zahavi of Piroe?
Zij toonden wel enkele keren aan wat ik wil graag zien; doelgerichtheid en efficiency, scorend vermogen.



Het gras wordt nu wel heel snel groen aan de andere kant.
Piroe valt een keertje in en scoort toevallig, dat hebben Gakpo en Madueke al meerdere keren gedaan. Alleen hoe meer speeltijd je krijgt, hoe moeilijker het wordt om een hoge minuten/doelpunten ratio vast te houden. Hij staat bij Jong PSV nog op nul doelpunten en bij Sparta was het met 2 uit 18 ook ronduit teleurstellend.
Zahavi heeft 1 goal gemaakt, een penalty (ook één gemist), hoezo efficiency?

open/sluit de onderstaande quote:

Vandaag had een Zahavi wel degelijk enkele goals gescoord bij de strakke ballen die Max en Dumfries voor trokken en waar je als spits maar tegen aan hoefde blazen.Geen spits die er op tijd bij was.


Dit is dan ook nergens op gebaseerd. Dat heeft hij in al die andere wedstrijden ook niet gedaan.
Vrijwel al die strakke ballen werden in de voeten van tegenstanders gespeeld, alleen de kans van Gakpo had er in gekund/gemoeten. Of Zahavi, Piroe, Romero, Lammers, Robben, van der Kuijlen of Dillen die er in had geschoten zullen we nooit weten. We weten alleen dat Zahavi tot nu toe bepaald geen doelpuntenmachine is gebleken bij PSV en dat Gakpo/Madueke/Malen/Götze juist méér goals maken (en Piroe en Romero nu al even veel), maar zelfs een stilstaande klok heeft twee keer per dag gelijk.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 7 december 2020, 09:23:14.

 

+1/-0

Goed voor Piroe dat hij een goal maakt, maar hij heeft het niveau niet voor PSV. Leuk voor op de bank, aan het einde van het seizoen afscheid van nemen.

 

+1/-0

Het probleem zit 'm vooral in het missen van kansen. Als je de voorhoede ziet, met het aantal gecreeerde kansen, dan is 23 goals in 11 wedstrijden gewoon te weinig. Van die 23 zijn er ook nog eens 7 gemaakt door middenvelders/verdedigers - dus 16 goals door de spitsen gemaakt, waarvan 1 door Piroe en 1 door Romero. Dan is het 14 goals door Malen/Gakpo/Madueke/Zahavi in 11 wedstrijden tegen nog niet eens de toppers van de eredivisie gewoon te weinig.
Daarom dat het vaak in de 2e helft nog billenknijpen is, terwijl de wedstrijden allang beslist moeten zijn, zoals ook tegen Twente/Heracles/Sparta/Emmen gebeurt.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

shevchenko schreef op 07 december 2020 om 08:59:

open/sluit de onderstaande quote:

romario4wethoudervanjuine schreef op 06 december 2020 om 21:33:

open/sluit de onderstaande quote:

James Sonny Crockett schreef op 06 december 2020 om 21:20:

Dus wat is volgens jou de oplossing?


De vraag was niet aan mij maar het antwoord is : doseren!!!!

Dat geldt voor de aanvallers zoals net besproken. Maar geldt voor het hele team om ipv 45 goede minuten en vervolgens 45 minuten vrije val....gewoon 90 minuten in balans de overwinning binnen te winkelen.



Spreek samen een half uur in de eerste helft af en een half uur in de tweede helft dat je dat doet. In die andere twee kwartier doe je rustig aan. Misschien heb je dan de tweede helft ook een keer nog wat in de pap te brokkelen.



Zo werkt het natuurlijk niet. Een wedstrijd, zeker een uitwedstrijd, zo beginnen als gisteren gaat haast nooit voorkomen. Nu heb je een gigantisch veldoverwicht, dat heb je normaal gesproken niet in een uitwedstrijd. Dan kun je niet kiezen wanneer je domineert en wanneer niet. Echter, wanneer je zo'n groot overwicht hebt als gisteren kun je er wel voor kiezen om wat gas terug te nemen. Maar dan heb je de kans dat de tegenstander het initiatief over gaat nemen en terug komt in de wedstrijd. Een wedstrijd domineren is ook controleren. Dat betekent dat je, zelfs wanneer je gas terug neemt, een duidelijk strijdplan moet hebben om op terug te vallen.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

BasArnhem schreef op 07 december 2020 om 09:08:

1. Zoals PSV gisteren de eerste helft speelt, wil je je club graag zien opereren. Althans, ik geniet daar van. Tegenstander heeft (in principe) niks te vertellen, je verovert de bal steeds snel terug, er is veel beweging, je creëert mogelijkheden, mooie goal van Götze. Zoals VHTLsaw terecht opmaakt, heb je het aan jezelf te wijten dat de marge met 0-1 flinterdun is. Hetzelfde gebeurde onnodig tegen Emmen, ADO, Twente, Granada-uit, PAOK-uit.

2Gisteren heb ik echter inderdaad maar 1 echte kans gezien die gemist werd, en dat was die voorzet die Gakpo naast gleed in plaats van binnen. In mijn ogen moet een PSV-aanvaller zo'n kans altijd maken, dus ja.. als Gakpo werkelijk zo goed is als hij hier door sommigen word gezien, mag je hem verwijten dat hij daar niet scoort. Verder is het vooral het bekende probleem dat je bepaalde situaties niet goed uitspeelt. Natuurlijk, Heerenveen stond redelijk goed in defensief opzicht, maar ik verwacht van een voorhoede met Ihattaren, Götze, Malen, Gakpo meer creativiteit, meer schoten. Aan de aanvoer vanuit Rosario en Sangaré ligt het echt niet, die gasten zitten er zo ongelofelijk vaak tussen.

2. Het probleem van PSV werd gisteren ook in de eerste helft 3 keer duidelijk. Net als tegen Sparta, waren er vanuit balverlies van PSV slechts 2 balcontacten nodig om een speler alleen voor de keeper te zetten. Na de eerste pass sprint Van Bergen sneller dan Teze en bij de voorzet heeft Boscagli aan een meterslange voorsprong niet voldoende om Veerman te weerhouden de bal te kunnen intikken. Gelukkig was zijn inzet niet fantastisch en kon Mvogo mooi redden. Na de kans voor Veerman in de 1e minuut en met het schotje van de andere Veerman vlak voor rust, was al duidelijk dat we in verdedigend opzicht niet ongenaakbaar waren.

3. Na de pauze veranderde alles. Waar PSV in de eerste helft het spelbeeld beheerste, zag je daar in de tweede helft niks van terug. De bal was vaker voor Heerenveen, onze aanvallen werden minder venijnig, we raakten de bal weer snel kwijt. Dat laatste heeft volgens mij 2 oorzaken. Door vermoeidheid is de controle en het overzicht minder, maar vooral - ook door vermoeidheid - helpen we elkaar niet meer en is er nauwelijks nog beweging waardoor goede afspeelmogelijkheden ontbreken. In verdedigend opzicht zitten we er net iets minder vaak tussen en komen we net wat minder voor de man, waardoor de tegenstander af en toe een vuist kan maken.

Nu was het gisteren zo dat Heerenveen uit zichzelf vrij weinig creëerde, maar je weet ook dat PSV dan meestal ook wel een keer bezwijkt onder de druk. Gisteren was het eerst een miscommunicatie in de verdediging. Het centrum stapt, de backs blijven hangen, Veerman krijgt een niet te missen kans. En de tweede goal, tja... Van Bergen doet alles goed, maar zoals hierboven grijpen zowel Hendrix als Boscagli als Mvogo niet adequaat in.

Maar het gaat er nu niet per sé om dat in deze wedstrijd deze fouten gemaakt worden. Het gaat erom dat je in een situatie terecht komt waar steeds meer fouten gemaakt worden en waarbij je de boel langzaam uit handen geeft. Tegen Twente en Heracles krijg je 2x een ongelukkige penalty tegen omdat je niet de baas op het veld bent. Tegen Vitesse een goal op randje buitenspel. Tegen Granada-thuis zag Hendrix er 2 keer slecht uit en gisteren wederom. In mijn ogen laten de spelers elkaar keihard in de steek op de momenten dat de vermoeidheid toe slaat. De afstanden worden te groot. Je ziet het elftal in 2 blokken uit elkaar vallen. Je hebt de aanvallers, die in balbezit te snel de bal verliezen, en de verdedigers, die individueel allemaal geen top-toppers zijn. Daardoor kan élke club tegen ons kansen creëren. Willem 2, die dit Fortuna hun eerste overwinning gunde, was tegen ons in de 2e helft ook op weg de boel om te draaien toen ze door hun eigen rode kaart gestopt waren. Emmen kwam er in Eindhoven in de 2e helft af en toe gevaarlijk door.

4. Daarom denk ik ook dat wethouder romario gelijk heeft als hij stelt dat het team beter moet doseren. Ik wist gisteren ook dat PSV na de 1-1 niet meer zou gaan winnen. De pijp was gewoon leeg. Er was de hele tweede helft nog niks gecreëerd. Waarom zou men, gezien de vermoeidheid die er al wekenlang is, dan opeens een tweede adem vinden? Ik snap de wissels van Schmidt ook heel goed. De basisspelers waren klaar. We mogen onze handjes dichtknijpen dat Heerenveen die treffer van Piroe toestond. Dat was namelijk geen uitgespeelde kans, maar een klutsgoal. En hoe treffend was het, als we dan zo'n cadeautje krijgen, dat we dan 1 minuut later niet de baas zijn in ons eigen strafschopgebied? Dat onze keeper als een kamikazepiloot die bal voor de voeten van een Heerenveen-speler stompt? In plaats van dat we dat punt koesteren en de wedstrijd uitspelen, maakt Dumfries een domme overtreding en zijn we in staat om alsnog de bietenbrug op te gaan. Gelukkig was er gisteren een VAR...




1. De tegenstander had wel degelijk iets te vertellen, sterker nog, als het 2-2 met rust was geweest hadden we niet mogen klagen. Ik heb het vaak over de Ajax ziekte als je 70+ balbezit hebt omdat het vaak op eigen helft is, maar dat was gisteren niet eens het geval. Je hebt 78% balbezit op de helft van de tegenstander maar je hebt eigenlijk maar 2 goede aanvallen gehad waarbij je helaas maar 1x scoort. Die paar lange peren naar voren van Heerenveen waren gevaarlijker dan het rondrikken wat wij deden. Ik was echt heel tevreden met het spel de eerste helft, maar het wordt nu te veel geromantiseerd richting de beste helft van het seizoen. Dan heb ik liever de 0-3 tegen Zwolle to be honest.

2. Dit dus, je hoeft tegen PSV niet goed te voetballen wil je een goal maken. Een bal blind wegschieten kan al een 1 op 1 kans opleveren en als daar nog iemand tussen zit die de ander wegsteekt dan is het nog makkelijker. Bij Teze gaat dat niet snel, maar Boscagli heeft niet de snelheid om tegen snelle en behendige vleugelspelers te overleven. Volgende week tegen Utrecht wordt ook echt wel een dingetje.

3. Ik heb het al vaker gezegd maar ik doe het gewoon nog een keer. De positie van Dumfries/Max is de graadmeter hoe PSV speelt. Hoe hoger zij staan hoe meer kans we hebben op een overwinning. Zoals al 3 a 5 keer eerder is voorgevallen waren zij gisteren in de 2e helft ook alleen maar bezig met verdedigen. Dat ligt overigens niet alleen aan hun natuurlijk, maar het is het gevolg van de positie van Sangare/Rosario (zoals Bruggink liet zien donderdag). En de positie van Sangare en Rosario is de meest kwetsbare omdat daar de winst te behalen valt door de tegenstanders.

4. Het probleem is niet zo zeer fysiek, maar ook mentaal. Wij hebben in de loop der jaren een angst opgebouwd voor tegenstanders die naar het Philips Stadion komen, maar aan de andere kant weten diezelfde tegenstanders dat ze thuis altijd kunnen winnen. We hebben dit jaar in de ED slechts 2 van de 6 uitwedstrijden gewonnen. En dat zonder publiek...

Nu hebben we ook een mentaal probleem bij want nu weet de tegenstander dat ze in de tweede helft nog kansen krijgen als ze dan nog hebben weten te overleven. Daarnaast weet je zelf ook dat je het voor rust af moet maken. Dit is onze grootste tegenstader dit jaar.

Wat ik wil zien is een PSV wat beter kan doseren. Waarbij soms inzakken helemaal niet erg is als je daarna maar weer masaal de tegenstander bij de kloten pakt. Het systeem wat we speelden in de eerste weken was te direct en te vluchtig waardoor we teveel balverlies leden, nu is het bijna het tegenover gestelde en ik denk dat het succes in het midden ligt. Als je echt leiderschap in je ploeg hebt moet je volgens mij kunnen schakelen op het veld.

We staan op 4 (3+1) punten van Ajax, en dat is het enige waar we naar hoeven te kijken. AZ is klaar en Feyenoord gaat hun seizoen in 2 weken tijd verkloten. We hebben uit bij Vitesse Heerenveen Groningen en Twente al gespeeld en ondanks dat 5 uit 12 punten mager is leven we nog omdat we thuis foutloos zijn. Dat moet zo blijven de komende 2 maanden dan hebben we een stevige basis voor in ieder geval plek 2.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

11 Sir Tinus schreef op 07 december 2020 om 12:31:

Ik was echt heel tevreden met het spel de eerste helft, maar het wordt nu te veel geromantiseerd richting de beste helft van het seizoen. Dan heb ik liever de 0-3 tegen Zwolle to be honest.
...
We staan op 4 (3+1) punten van Ajax, en dat is het enige waar we naar hoeven te kijken. AZ is klaar en Feyenoord gaat hun seizoen in 2 weken tijd verkloten. We hebben uit bij Vitesse Heerenveen Groningen en Twente al gespeeld en ondanks dat 5 uit 12 punten mager is leven we nog omdat we thuis foutloos zijn. Dat moet zo blijven de komende 2 maanden dan hebben we een stevige basis voor in ieder geval plek 2.



Ik ben het geheel eens met de analyses van deze wedstrijd - die zo leek op eerdere duels - door jou en BasArnhem. De vinger wordt gelegd op de zere plekken die dit team (nog) heeft.

Inderdaad zie ik ook liever de 0-3 in Zwolle en succesvolle counters dan de "Ajax ziekte" van het veelvuldig rondspelen.

Wezenlijk blijft het verschil tussen het succesvolle PSV van eerder deze eeuw en dat van nu; scorend vermogen.
Toen werd er gescoord bij niet te missen kansen en de wedstrijd zo gauw mogelijk op slot gegooid. Nu missen we de ene kans na de andere , vooral in een sterke "vol gas" eerste helft en bij 0-1 laat je een tegenstander steeds levend. Dat wordt keer op keer fataal omdat er maar eén foutje nodig is om het duel op zijn kop te zetten en de punten te vergooien.

Maar eén puntje van kritiek wil ik kwijt over je slotzin; je hebt het over "in ieder geval plek twee". Omdat we alleen al tegen Ajax zelf zes punten kunnen inlopen en we er slechts drie achterstaan wil ik graag benadrukt zien dat wij zeer kansrijk zijn voor het behalen van "in ieder geval plek eén."

Dat moet de enige doelstelling zijn van de meest succesvolle Nederlanse club uit de 21e eeuw. En dat is nog altijd ons PSV.

 

+2/-1

Deze normale topic is open en bestaat uit 4 pagina's: 1 2 3 4

PSV Forum » Wedstrijden van PSV » [Ere] sc Heerenveen - PSV