Transparent
Inloggen
Sluiten

PSV Forum » Wedstrijden van PSV » [Ere] PSV - RKC Waalwijk

Deze normale topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2

Zaterdagavond komt PSV weer in actie als de thuiswedstrijd tegen RKC op het programma staat. Waar de Waalwijkers vooraf werden gezien als degradatiekandidaat nummer één staan ze vooralsnog met een vijftiende plaats boven de streep. De laatste zes wedstrijden werden echter niet meer gewonnen.

PSV speelde voor de Eredivisie 23 keer eerder in eigen huis tegen RKC. Met 19 zeges, 3 gelijke spelen en slechts 1 nederlaag kan het daarin uitstekende cijfers overleggen. Die nederlaag is bovendien afkomstig uit 1993 en daarmee al bijna 28 jaar geleden. De laatste keer dat beide ploegen in Eindhoven tegenover elkaar stonden leverde het uiteindelijk echter ook een verlies op. In de TOTO KNVB Beker besloot toenmalig trainer Mark van Bommel zijn complete basis rust te geven en moest dat uiteindelijk bekopen met een beschamende nederlaag in de verlenging.

De grootste overwinning die PSV ooit wist te behalen tegen RKC was in het seizoen 1999/2000. Nadat het een week eerder al landskampioen geworden was op bezoek bij FC Twente werd dankzij een 7-1 zege in het Philips Stadion in stijl de zege binnen gehaald. Het duel kende toen bovendien zeven verschillende doelpuntenmakers aan de kant van PSV, waaronder vier verdedigers. In oktober 2013 speelden beide teams voor het laatst tegen elkaar voor de competitie in Eindhoven. Dankzij een doelpunt van Jürgen Locadia werd in de laatste minuut een 2-1 zege binnen gehaald. Ruim een maand geleden wist PSV de uitwedstrijd in Waalwijk nog met 1-4 te winnen.

De selectie van RKC kent twee spelers met een verleden van PSV. Lennerd Daneels speelde in de jeugdopleiding van PSV, terwijl Cyril Ngonge vorig seizoen als huurling van Club Brugge de topscorer van Jong PSV in de Keuken Kampioen Divisie was.

 

+1/-0

Van Ginkel zit bij de selectie . Hopelijk maakt hij minstens 1 helft mee

 

+1/-0

Sowieso geen Gakpo en Gotze, wellicht geen Sangare en Boscagli. Schmidt zal wel geen risico's willen nemen met het oog op Feyenoord volgende week, dus ik zou voor de volgende elf gaan:

Mvogo
Dumfries Teze Baumgartl Max
Rosario Guti
Madueke Mauro
Malen Zahavi

Heb het idee dat Guti boven Fein staat in de hierarchie, dus vandaar mijn keuze voor de Mexicaan. Verder mag Mo wel eens banken, want die heeft nog geen bal goed geraakt in 2021. Ik hoop overigens dat ze weer eens wat verdedigers van Jong op de bank zetten, want het is wel erg armoedig: 3 van je 7 verdedigers zijn geblesseerd, dus je hebt geen enkele wisselspeler. Zou lekker zijn om Max eens wat rust te gunnen na een minuut of 60.

Al met al moet je natuurlijk 'gewoon' van RKC winnen met dit team, maar je weet het dit seizoen maar nooit.

 

+1/-0

Nou, RKC thuis. Klint simpel, en hopelijk is dat het dit seizoen ook eens een keer. Op volle oorlogssterkte beginnen en vervolgens bij 3-0 beginnen met wisselen. Deze 11 mogen het van mij gaan doen:

Mvogo
Dumfries - Teze - Baumi - Max
Rosario - Fein
Madueke - Mo
Malen - Zahavi

Wissels:
Fein > van Ginkel
Malen > Thomas
Mo > Mauro
Madueke > Vertessen
Max > Oppegard

Bovenstaande wissels zou ik graag zien, niet perce in deze volgorde. Vrees helaas dat Schmidt er anders over denkt.
In Guti zie ik het gewoon niet. Het zit er gewoon niet in bij die jongen.

We gaan het meemaken..

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Jerra schreef op 22 januari 2021 om 11:56:

Nou, RKC thuis. Klint simpel, en hopelijk is dat het dit seizoen ook eens een keer.



Waarom lees ik toch bijna iedere week in voorbeschouwingen dat PSV een simpele wedstrijd wacht?
Er is geen enkel duel in de eindeloze reeks wedstrijden om de paar dagen die voor dit PSV simpel is. Overigens geldt hetzelfde voor onze concurrent die al drie duels op rij ongelooflijk heeft gezwijnd en voor hetzelfde geld 0 uit 3 had gescoord.

Omdat PSV alleen in de allersterkste opstelling in staat moet worden geacht om clubs uit de Eredivisie doorgaans te kunnen verslaan, maar we geteisterd worden door corona en vele blessures, zal PSV ook morgenavond, zonder de steun van hun 35.000 enthousiaste fans, wederom een lastig duel tegemoet gaan.

Een paar dagen na Volendam uit, een paar dagen voor Emmen uit.

Nogmaals , gebleken is tot nu toe dat een wedstrijd bij hoge uitzondering SIMPEL gewonnen wordt. Tot de 1-0 is het altijd lastig, de 2-0 geeft wat meer rust in de tent, pas bij de 3-0 mag je , normaal gesproken de bilspieren ontspannen.

En bij 4-0 vlak voor tijd trekken we een pilsje open om de zege te vieren.
Okay? :pul

 

+1/-0

Of het er in zit weet ik natuurlijk ook niet, maar een gedegen, klinkende overwinning zonder billenknijpen en weer een of meerdere nieuwe blessures zou bijzonder prettig zijn.

 

+1/-0

Ik zou graag willen dat bij dit soort wedstrijden, als de heren Malen, Rosario en Dumfries er geen zin in hebben, dat ze dat van tevoren zeggen. Dat zijn de spelers die al tijden in de basis staan en als ze niet werken, zoals bij Volendam, dan kan de rest het niveau ook niet optrekken. Dan weten we in ieder geval een beetje wat te verwachten en dat we blij kunnen zijn met 3 punten.

Doen ze dat niet, dan kunnen we hoop hebben dat PSV als RKC aan de bal is op het hele veld mannetje-mannetje staat, en dan niet op 10 meter.

Elke speler van PSV zou beter moeten zijn dan elke speler van degradatiekandidaat nummer 1. Er is 0 excuus om dergelijke tegenstanders ongestoord te laten combineren.

Maar goed... ik zal nog wel even doordromen tot een uurtje of 8.

 

+1/-0

Op papier mag het geen moeite kosten en ik smacht weer eens naar een 5-0 einduitslag, waarbij de tegenstander bij rust blij is dat het maar 3-0 staat. Met Gotze, Boscagli, Sangare en Gapko erbij zou dat misschien een optie zijn geweest, zonder verwacht ik een moeizame overwinning. Vooral Baumgartl bevalt mij totaal niet, aardige jongen maar wat een matige speler. Begon nog niet eens zo slecht vorig jaar maar hij lijkt het ongeluk wel met zich mee te dragen, verdedigend ondermaats en klungelig en opbouwend matig. Thomas-Rosario-Ihattaren doet mij veel te veel denken aan een middenveld-opstelling van vorig jaar en daar werd niemand blij van. Roger is gecharmeerd van Thomas maar dat noem ik gewoon een 'meevoeltballertje', niet meer en niet minder.

Lichtpuntjes zijn er ook, Noni vind ik een heerlijke speler, ik verwacht vanavond een goaltje en natuurlijk ook een assist van Max. Daarnaast zie ik PSV liever 4-3-3 spelen dan 4-2-2-2 wat nog niet geresulteerd heeft in een monsterscore of aansprekend resultaat.

 

+1/-0

Boscagli op lb - waarom? Betekent geen diepgang op links (zeker met Mo ervoor) en je haalt zijn pass eruit. Tegen rkc zou ik zeggen Mauro op LB en een voetballer erbij op het middenveld. Geen Malen, Gakpo, Gotze en Max - blijft niet veel aanvallend vernuft over ...

 

+1/-0

Het is wel lachwekkend dat we lekker op blijven bouwen vanaf de eigen 16. En zo amper bij het goal van rkc kunnen voetballen.

Dan speel lekker de lange bal en zet ze vast, zijn dit profs?

 

+1/-1

Mijn PSV-hart huilt echt, waarom hebben 9 van de 10 spelers er gewoon geen zin in? Wat een pure armoede staat hier weer op het veld. Dat blok achter met Teze, Baumgartl, Rosario en Thomas, drie van die vier jongens zouden bij AZ, Vitesse en Feyenoord gewoon op de bank zitten, of misschien nog niet eens dat. Zahavi, die dan natuurlijk net op dit moment een prachtige vrije trap scoort, is technisch ook geen PSV-niveau.

Madueke zag er ook niet goed uit, wellicht dat het nog erger is geworden omdat die er weer in kwam (moest?). Wat is dat toch? We zijn halverwege het seizoen en we hebben drie heel ernstige blessures gehad (Guti, Romero en Ledezma) en bijna elke speler heeft er wel met een spierblessure eruit gelegen. Natuurlijk is het een druk schema, maar dat geld ook voor Ajax, Feyenoord en AZ.

En dan de bankzetting. Je weet dat je maar een aanvaller en geen enkele verdediger op de bank gaat hebben. Waarom gaan Piroe en Oppegard dan mee naar Cambuur? Het eerste moet toch leidend zijn, zeker in deze lijdende situatie. Nu heb je nog drie controlerende middenvelders en een CM/AM op de bank en that's it.

 

+3/-3

@Jasper_PSV ik snap je frustratie op basis van de eerste helft maar hoor dan ook graag een reactie op basis van de tweede helft.....

 

+1/-0

Helaas is dat gevoel niet veel anders Arriba.. Het was inderdaad beter, zo hebben we nauwelijks tot geen kansen weggegeven, maar we hebben weer nauwelijks gecreerd. De goal van Rosario was zelfs het enige schot op goal in de tweede helft (!).

Kijk, we hebben in de jaren 2009-2015 natuurlijk een gigantisch slechte periode gehad. Vrijwel elke uitwedstrijd werd extreem moeilijk, toppers idem dito. Maar thuis waren we, met hier en daar wat uitzonderingen (die dramatische wedstrijden tegen Vitesse en Twente o.a.) destijds superieur, zeker tegen 'de kleintjes'. Grote uitslagen waren de regel, niet de uitzondering. Ik begrijp dat de situatie iets anders is met corona, geen fans etc, maar ons spel thuis is echt dramatisch. Emmen, Fortuna, Sparta, Utrecht, VVV en RKC-thuis waren stuk voor stuk dramatisch. Van dat rijtje werd er alleen tegen VVV nog een (geflatteerde) 'normale' uitslag neergezet. Verder waren alleen ADO en Willem II respectable wedstrijden.

 

+2/-0

Klaagzang = klaagzang. Prima, en het was zeker ondermaats gister: kunnen we ook proberen wat pijnpunten aan te wijzen?

M.i. zat de wedstrijd vol met momenten waarop spelers of technisch te kort kwamen, of vreemde beslissingen maakten.

Neem Sangare, die op zich niet slecht inviel, maar net als tegen V'dam meent een mannetje uit spelen via de bal achter zijn standbeen te slepen, en zeer gevaarlijk balverlies lijdt. Of besluit hoog druk te zetten maar de rest achter hem blijft doodleuk 30 m achter hem open. Ronald de Boer haalde achteraf ook een moment aan waarop PSV en masse gezapig in eigen strafschopgebied bleef staan nadat de bal weg was gewerkt. Ik vat op die momenten even niet wat het plan nou eigenlijk is.

Ik had grote delen van de wedstrijd ook geen idee of we nou 4-2-2-2 of 4-3-3 speelden. Malen's rol leek iig nogal ineffectief.

Daar waar ik in November en December nog het idee kreeg dat patronen steeds meer zichtbaar werden, zie ik in Januari weinig houvast. De blessures helpen natuurlijk niet, maar enige zorg over het gebrek aan houvast/lijn lijkt me terecht.

 

+1/-0

Volgens mij hebben we een uitstekende thuisbalans. Alles gewonnen behalve de miskleun tegen AZ.
Ook uit valt het mee, waardoor we nog steeds op driefronten meedoen.
Dus wat klagen we?

Dat het bij vlagen uiterst mager was, vind ik ook. Net als in Volendam komen we voor rust weer heel goed weg.
Er ging heel veel mis en maar een paar man scoorden een krappe voldoende.
Ik hoop dat het hoofdschudden van Ihattaren toen hij gewisseld was voor hemzelf bedoeld was
omdat hij letterlijk niet eén efficiente actie voor het team in huis had gehad.

Maar de punten worden gepakt en de concurrentie brouwt er echt niet veel meer van.
Hoe vaak heeft PSV dit seizoen al in de sterkste opstelling kunnen spelen ?
Volgens mij luidt het antwoord 0 keer.

Dinsdag hopelijk weer drie punten pakken ondanks de vele blessures. Daarmee moeten we voorlopig tevreden zijn.

 

+1/-1

Verlangen naar het sterkste elftal van PSV lijkt tegenwoordig een beetje op het verlangen naar het einde van Corona. Gaat het ooit gebeuren?

Ik snap het gevoel van Jasper, ik heb het zelf ook als ik dit soort wedstrijden kijk. We stralen geen enkele vorm van superioriteit meer uit, niemand komt nog met poep in de broek naar Eindhoven.

En inderdaad, helft 2 was iets beter dan helft 1. En we hebben 3 punten binnen. Alleen biedt deze wedstrijd weer 0,0 aanknopingspunten voor een betere toekomst. Als we zo spelen, zo slap en met deze spelers, dan gaan we never nooit 3 punten ophalen in de Kuip. Dan zijn we eind februari gewoon op 3 fronten uitgevoetbald. Een snelle terugkeer van Gakpo, Van Ginkel en vooral Götze is bittere noodzaak. Maar de wens dat we dan 10 wedstrijden op rij met de sterkste 11 kunnen spelen, lijkt me nu een illusie.

Het probleem is volgens mij dat er van de 100 acties in een wedstrijd er minstens 80 mis gaan, even los van de risicoloze passjes dan. Maar kleine dingen als een balaanname, een korte pass naar een teamgenoot, proberen een mannetje uit te kappen, een voorzet de 16 in, er gaat zo ontzettend veel fout. En natuurlijk kan niet alles goed gaan, maar dit niveau van PSV gaat echt nergens over.

Kijk gewoon eens willekeurige 5 minuten uit de wedstrijd terug en ga maar eens turven hoeveel dingen er fout gaan, je zult verbaasd zijn. En het is echt niet alleen bij Thomas, Mauro of Rosario. Ook bij Dumfries, Malen en Teze mislukt heel erg veel. En zolang dat blijft gebeuren, kom je nooit lekker in een wedstrijd. Dan maak je een tegenstander nooit moedeloos vanwege de superioriteit die je ten toon stelt. En krijgt zelfs een van de slechtse teams van de eredivisie gewoon 5 mogelijkheden om te scoren op een moment dat een goal ons heel veel pijn zou doen.

Conclusie: 3 punten koesteren, dinsdag Emmen en ondertussen heel hard duimen op de terugkeer van onze geblesseerden!

 

+1/-0

Volgens mij kun je de kritiek op alle clubs bovenin plakken. Enige club die stabiel elke wedstrijd een behoorlijk niveau haalt op dit moment is Vitesse, maar die hebben dan ook op dit moment een lichter programma.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat met name PSV en Ajax, en in mindere mate Feyenoord, de wedstrijden tegen kleinere tegenstanders op dit moment met de minste inspanning over de streep proberen te trekken.
Gisteren had RKC die nodige kansen in de eerste helft, maar ook vandaag had Fortuna er zomaar meer in kunnen prikken. Uiteindelijk winnen ze allebei en blijven ze een zwaar programma tot en met eind Maart houden. Zaak om zoveel mogelijk te winnen, de manier waarop maakt niet uit.

 

+1/-0

Ik klaag omdat ik iets meer verwacht van PSV, zeker thuis. Qua spel, maar ook qua instelling en motivatie, want aan dat laatste ontbreekt het ook gigantisch. We zijn geen AZ of Vitesse, thuis moeten wij oppermachtig zijn tegen 13 a 14 van de overige Eredivisieclubs. Elk seizoen zit er wel zo'n thuiswedstrijd bij waar de bal er niet in wilt, daar kan ik mee leven. Echter hebben wij maar twee enigszins overtuigende thuiswedstrijden gespeeld in de ED (en zelfs die waren voor mij maar een krappe voldoende).

Ik denk dat er de laatste 20 jaar maar weinig seizoenen zijn geweest dat wij thuis zo angstig hebben gespeeld, mij valt alleen 2013/14 in als een jaar dat nog erger was. 2003/04 en 2016/17 was thuis ook niet al te best, volgens mij enigszins vergelijkbaar met dit jaar. Maargoed, uiteraard ben ik blij met de drie punten, laat daar geen misverstand over bestaan. Maar als wij volgende week tegen Emmen en Feyenoord zo aantreden als tegen AZ, Sparta, Volendam en RKC dan is ons Eredivisie-seizoen eind januari/begin februari al voorbij.

@BOMMEL

Behalve tactische onduidelijkheden en technische slordigheden wil ik toch ook even de inzet en instelling van de spelers aankaarten. Ik heb Dumfries nu vier wedstrijden op rij hetzelfde horen zeggen na afloop 'Zo slap mogen wij echt niet beginnen!'. En je kan er vergif op geven dat ze dinsdag tegen Emmen weer zo slap starten. Tegen Feyenoord maak ik me daar iets minder zorgen om.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 24 januari 2021, 17:21:27.

 

+2/-0

Ik heb niet de indruk dat de inzet en instelling onvoldoende is, Jasper. Er worden elke wedstrijd veel meters gemaakt en duels worden aangegaan, etc.

Wel vind ik dat er tekenen zijn dat de concentratie/discipline tegen o.a. AZ en RKC (thuis, uit was dat juist goed) onvoldoende was. Maar dat is weer moeilijk los te koppelen van de indruk van te weinig lijn in het spel. Een kip/ei probleem.

 

+1/-0

B O M M E L, toch denk ik dat de dingen die je noemt ook deels aan instelling te wijten zijn.

Zowel gisteren als tegen Volendam leek het erop dat PSV na rust de touwtjes wat steviger in handen nam. Toen werden bepaalde duels wel gewonnen, stond men nét wat scherper te dekken, etc. Dat heeft toch ook te maken met welke instelling je aan zo'n wedstrijd begint. Als je 100% gefocust bent en precies weet wat je moet doen, dan kan RKC nooit zo lekker aan het voetballen zijn.

Ik durf te stellen dat dit PSV op 90% voetballend niet beter is dan RKC. Dit PSV op 100% is net aan sterk genoeg om de 9 zwakste teams "gewoon" de baas te zijn. En het sterkste elftal op 100% is mijns inziens sterk genoeg om ook topwedstrijden te winnen.

Morgen in Emmen zullen we waarschijnlijk wel weer winnen, zonder goed te spelen. Maar zondag in De Kuip kom je daar niet mee weg. Ondanks dat Feyenoord verre van lekker draait, zie ik het PSV van dit weekend daar onderuit gaan. Hopelijk keren Götze en Gakpo terug en hebben we daardoor nieuw elan en toegenomen vertrouwen.

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2

PSV Forum » Wedstrijden van PSV » [Ere] PSV - RKC Waalwijk