Transparent
Inloggen
Sluiten

PSV Forum » Wedstrijden van PSV » [Ere] AZ - PSV

Deze normale topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2

Voor PSV wacht zondag weer een cruciale wedstrijd, aangezien dan het uitduel met AZ op het programma staat. Met oog op de tweede een heel belangrijke, aangezien de Alkmaarders met een achterstand van drie punten op de derde plaats staan. Een nederlaag zou betekenen dat beide ploegen op evenveel punten uitkomen en bovendien ook Vitesse dichterbij kan komen.

PSV speelde inmiddels 41 keer eerder voor de Eredivisie in Alkmaar tegen AZ. Tot nu toe wist het 18 keer te winnen, speelde het 9 keer gelijk en verloor het 14 keer.

In het seizoen 2000/2001 werd met een 0-5 zege de grootste overwinning behaald, terwijl PSV ook drie keer met 0-4 wist te winnen. De editie uit het seizoen 2017/2018 zal bij de meeste PSV'ers nog warme herinneringen oproepen. PSV leek op weg naar een nederlaag toen het in korte tijd twee tegentreffers kreeg, maar door drie treffers in het laatste kwartier werd alsnog met 2-3 gewonnen. Een week later werd het vervolgens afgemaakt door in eigen huis met 3-0 van Ajax te winnen en zo kampioen te worden.

De selectie van AZ kent twee spelers met een verleden bij PSV. Zakaria Aboukhlal en Albert Gudmundsson speelden beiden in de jeugdopleiding van PSV, waarbij Gudmundsson nog tot 12 officiële wedstrijden in het eerste elftal kwam. Hoofdtrainer Pascal Jansen werkte vijf seizoenen in de jeugdopleiding van PSV en was daarbij onder meer twee seizoenen hoofdtrainer van Jong PSV. Nick Viergever speelde van 2010 tot en met 2014 163 wedstrijden in het shirt van AZ.

 

+1/-0

De wedstrijd van Feyenoord afgelopen zondag heeft voor mij bewezen dat PSV, ondanks het feit dat er nu nog nauwelijks belangrijke afwezigen zijn, in defensief opzicht enorm kwetsbaar blijft. Met AZ treffen we opnieuw een tegenstander die de kwaliteiten heeft om fouten in onze organisatie af te straffen.

Als ik terugdenk aan de ontmoeting op 13 januari in het Philips stadion, herinner ik me een rare wedstrijd. PSV miste Madueke, Gakpo en Götze en daardoor had ik zelf vooraf heel weinig vertrouwen. En het leek alsof voor ons elftal hetzelfde gold. Ik miste 90 minuten lang de overtuiging en het geloof in een goed resultaat. Aanvankelijk was er weinig aan de hand, AZ was niet beter dan ons. De fout van Mvogo (onnodige penalty) hielp ze in het zadel, waarna ze een gelukje hadden met die wereldgoal van Koopmeiners. In de tweede helft schoot Max de vrije trap erin, waarna PSV tot aan de laatste minuut een overwicht had. AZ leek totaal van slag en niks lukte meer. Echter, we kwamen nauwelijks tot kansen en het mag dan ook niet echt een verrassing zijn dat de gelijkmaker niet meer viel. Die 1-3 was natuurlijk puur voor de statistieken.

Nu al onze aanvallende spelers fit zijn, heb ik wel vertrouwen dat we tot kansen gaan komen. De kwaliteiten van Götze zijn belangrijk, en Gakpo en Madueke zorgen voor veel meer dreiging dan Thomas, Mauro of Ihattaren. Echter, je weet ook zeker dat AZ kansen zal gaan krijgen. PSV slaagt er zelfs tegen de mindere goden niet in om een wedstrijd lang totaal niet in de problemen te komen. Dan is de vraag wat er als eerste gaat gebeuren en hoe daarop in het veld gereageerd wordt. Komt PSV (in tegenstelling tot afgelopen weekend) wel op voorsprong? Staat de organisatie beter en kunnen we van daaruit toeslaan? Raken we zelf (net als tegen Feyenoord) van slag door een eerste tegenslag?

De belangen van deze wedstrijd mogen duidelijk zijn. Ons doelsaldo t.o.v. AZ is +8 momenteel. We zullen de 2e plek dus zeer waarschijnlijk niet kwijtraken. Maar als je daar weet te winnen, zet je AZ op 6 punten en zijn ze (gezien de resterende programma's) vrijwel kansloos. Mocht het gat tot 0 gereduceerd worden, dan weet je dat elke misstap fataal gaat zijn en dan zijn de potjes tegen Willem 2 en Utrecht uit nog behoorlijk pittige opgaves.

Mijn opstelling zou de standaard opstelling zijn: Mvogo - Dumfries - Teze - Boscagli - Max - Rosario - Sangaré - Götze - Gakpo (of Madueke) - Malen - Zahavi.

 

+1/-0

Het is weliswaar zo dat onze balans tegen AZ zeer positief is en dat we ook nu , met onze sterspelers weer fit, hopelijk een keer wel aan de goede kant van de score zullen blijven, maar helemaal gerust ben ik er niet op.
Te vaak hebben we vergeten om een duel te "killen" waardoor we aan het eind onnodig puntverlies leden.
Dit AZ zetten we niet zomaar opzij, dus wordt het helaas weer een middag billenknijpen.
Maar misschien kraaien we tegen half vijf zondag in Alkmaar victorie.

 

+1/-0

Mogelijk de laatste wedstrijd van het jaar waar iets te winnen valt. En er valt heel veel te winnen om het zachtjes uit te drukken.

- Eindelijk weer eens een topper winnen, maar nog belangrijker dit hoofdstuk (statistiek) af te sluiten om volgend jaar een frisse doorstart te kunnen maken.

- Plek 2 binnen hengelen. Met winst zou ik het wel aandurven om te zeggen dat plek 2 binnen is, met een gelijkspel zijn we zwaar favoriet en met een nederlaag zijn we nog steeds favoriet. Dat zorgt er ook eigenlijk voor dat wij niets te verliezen hebben en dus vol erop kunnen klappen.

- Het vertrouwen in het elftal krijgen zodat ze er zelf ook in gaan geloven dat we volgend jaar kampioen gaan worden. Eindelijk een Schmidt overwinning op de manier zoals we het allemaal voor ogen hebben. En dat kan ook een 4-2 zijn.

Waar het deze wedstrijd om gaat is jezelf in een uitgangspositie krijgen. We hebben al 6 wedstrijden gespeeld tegen de andere 'grote' ploegen en niet 1x de 0 gehouden en dat gaan we zondag ook niet doen. Maar het zal wel eens lekker zijn om op voorsprong te komen en vanuit daar zo'n wedstrjd te kunnen controleren ipv weer achter een (ruime) achterstand aan hobbelen. Tegen AZ hebben we ook al ruim 350 minuten niet op voorsprong gestaan en dat maakt het niet perse makkelijker voor ons.

We hebben Gakpo, Gotze, Zahavi en Malen die uitstekende cijfers kunnen overleggen qua productiviteit en dan ook nog een Madueke die als aanvaller ook geweldige cijfers heeft. Er zit dus genoeg scorend vermogen in deze groep en we kunnen ze alle 4 a 5 opstellen. We hebben zelfs kwaliteit vanaf de bank. Wat een luxe.

Ik zou kiezen voor Boscagli/Sangare op het middenveld en Viergever/Teze achterin maar ik weet dat Schmidt dat niet gaat doen.

Je kunt niet altijd 6 gooien, maar een keer zou wel fijn zijn.

 

+2/-0

Gelijkspelletje zou al top zijn. De 6 wedstrijden hierna zijn niet de moeilijkste, moet je zonder al teveel problemen kunnen winnen. Vanuit gaande dat je ook in de laatste speelronde nog steeds een veel beter doelsaldo hebt en zondag niet verliest mag je gewoon nog verliezen bij Utrecht. En vergeet niet dat Az ook gewoon nog naar Groningen en Amsterdam moet. Maar kom op, zondag spelen fucking Bruno Martins Indi en Timo Letchert achterin. Dat is Timo Baumgartl niveau. Letterlijk de enige manier hoe Az kan winnen zondag is in de counter, dus speel alsjeblieft gewoon een keer behoudend zoals Cocu.

 

+1/-0

Het creëren van kansen zal het punt niet zijn, die komen er wel door voorzetten van Max en steekballen van Götze.
Het verzilveren is mogelijk een ander geval.
Daarom wil ik eens een vreemde suggestie doen:
Ik zou - IN DEZE WEDSTRIJD - eens beginnen met Madueke in de basis en eventueel later Malen brengen.
Dus de rol van beide eenmalig omwisselen.
Madueke vind ik veel koeler en efficienter als afmaker en Malen verprutst nogal eens een kans.
In deze wedstrijd lijkt het me belangrijker dan ooit om vrijwel elke kans om te zetten in een goal want met de
matige verdediging weet je zeker dat AZ er een paar keer doorheen snijdt.
Je zult - denk ik - er zeker 3 moeten maken om aan 3 punten te komen.
Ik ben tevreden met een puntje maar geloof er niet in. Hopelijk zit ik er helemaal naast.
Voor iedereen die mijn idee belachelijk vindt heb ik 1 troost......Schmidt al het nooit doen

 

+1/-0

Helemaal geen gek idee Guppie. Maar dat zal zoals je zelf zegt waarschijnlijk niet meer gebeuren

 

+1/-0

We kunnen het lang en breed hebben over het niet winnen van topwedstrijden dit seizoen. Maar Ajax speelt ook 2x gelijk tegen PSV. Dus die onderlinge strijd doen zij niet beter. En dat Ajax thuis van Feyenoord won was ook meer een wonder. Gezien die stortvloed aan kanssen die Feyenoord kreeg. Maar de ballen gingen er toen gewoon niet in.

De titel verspeelde PSV vooral tegen Ado, Heerenveen, en de uit wedstrijd in Arnhem toen PSV alleen Malen en een keeper op de bank had zitten wegens Corona.

Morgen moet het balletje eindelijk eens een keer de kant van PSV op gaan vallen.

 

+1/-0

Die lange reeks van niet winnen van ajax/feyenoord/az zal ooit doorbroken worden en waarom niet morgen? Ja verdedigend kan het allemaal nog beter maar over het algemeen spelen we toch steeds wat volwassener. Als het dan eens meezit (kansen afmaken!) kunnen we hier gewoon winnen.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

cocufan1 schreef op 20 maart 2021 om 20:38:

We kunnen het lang en breed hebben over het niet winnen van topwedstrijden dit seizoen. Maar Ajax speelt ook 2x gelijk tegen PSV. Dus die onderlinge strijd doen zij niet beter. En dat Ajax thuis van Feyenoord won was ook meer een wonder. Gezien die stortvloed aan kanssen die Feyenoord kreeg. Maar de ballen gingen er toen gewoon niet in.

De titel verspeelde PSV vooral tegen Ado, Heerenveen, en de uit wedstrijd in Arnhem toen PSV alleen Malen en een keeper op de bank had zitten wegens Corona.

Morgen moet het balletje eindelijk eens een keer de kant van PSV op gaan vallen.


Ajax 8 punten uit 4 topwedstrijden, PSV 3 punten uit 5 topwedstrijden.. lijkt me dat daar toch wel degelijk het probleem ligt. Ajax heeft ook punten verspeeld tegen Willem II en Groningen en fc Twente.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

antonh schreef op 21 maart 2021 om 08:05:

open/sluit de onderstaande quote:

cocufan1 schreef op 20 maart 2021 om 20:38:

We kunnen het lang en breed hebben over het niet winnen van topwedstrijden dit seizoen. Maar Ajax speelt ook 2x gelijk tegen PSV. Dus die onderlinge strijd doen zij niet beter. En dat Ajax thuis van Feyenoord won was ook meer een wonder. Gezien die stortvloed aan kanssen die Feyenoord kreeg. Maar de ballen gingen er toen gewoon niet in.

De titel verspeelde PSV vooral tegen Ado, Heerenveen, en de uit wedstrijd in Arnhem toen PSV alleen Malen en een keeper op de bank had zitten wegens Corona.

Morgen moet het balletje eindelijk eens een keer de kant van PSV op gaan vallen.


Ajax 8 punten uit 4 topwedstrijden, PSV 3 punten uit 5 topwedstrijden.. lijkt me dat daar toch wel degelijk het probleem ligt. Ajax heeft ook punten verspeeld tegen Willem II en Groningen en fc Twente.



En toch scheelt het alleen maar dat kwartje dat net niet de goede kant op wil vallen. Meer niet.

Ja net die wedstrijden miste PSV meerdere belangrijke spelers. Wellicht won PSV er anders wel 1 of 2.

Ajax kon in elk geval ook niet van PSV winnen in de 2 Eredivisie wedstrijden.

 

+1/-0

Het is het allemaal net niet dit seizoen, deel door pech, deels door te weinig kwaliteit. En het systeem van Schmidt komt ook nog niet lekker uit de verf.
Ook al verliezen we van AZ dan nog worden we tweede en ik heb er vertrouwen in dat we volgend jaar serieus mee kunnen doen om de titel.

 

+2/-1

Zelf de kansen niet afmaken, andere kant 1 kans goal.

Business as usual.

 

+1/-0

PSV de betere, en de meeste kanssen. Maar het geluk weer niet mee. Ik ben blij dat dit schijt seizoen voorbij is.

Hopen dat het PSV volgend jaar wel een keer mee gaat zitten.

En die buitenspel regel slaat nergens op als de scheidsrechter en VAR mogen bepalen wanneer iemand wel of niet buitenspel staat op basis van aannames.

Dumfries deed namelijk niets meer dan springen en raakte de bal niet. Het was een eigen doelpunt. Dus had deze moeten tellen.

Soms heb je de scheids en VAR mee roepen ze dan. Nou, PSV heeft die kut zooi alleen nog maar tegen gehad, het hele seizoen al.

:kots

 

+2/-0

Hij gaat uit, te frustrerend dit!

 

+1/-0

PSV heeft een team zonder ruggengraat. Altijd moe, altijd domme fouten, nooit in balans, blessures. Het ergste is nog dat Gerbrands en Schmidt in boeken fantastisch kunnen vertellen wat presteren in de topsport is. Maar in de praktijk verwoest je de club. Miljoenen gespendeerd en dan geen topwedstrijden winnen. Helemaal niks! Totaal niks! De Jong, wegwezen!
PSV wordt ook geen 2e en dan heb je keihard gefaald! In alle geledingen! Ik kots erop. Oprotten!
Ik wil dat deze club vooruit gaat en weer voetbal uitademt, dat we perspectief hebben om trots te zijn op PSV.

 

+2/-0

Van mij mag dit klote seizoen voorbij zijn. Ben de frustraties elke week wel beu.

Malen moeten we vanaf nu niet meer overschatten. Hij is nog steeds niet goed genoeg voor PSV.
Laat staan dat hij nu al rijp is voor het buitenland. Verre van zelfs. Laat hem eerst eens een seizoen bij PSV draaien waarbij hij beslissend is.

Elke keeper van de tegenpartij keept zijn beste wedstrijd tegen PSV. Dus dat zegt wel wat over de afrondende kwaliteiten van PSV.

Dit moet echt beter volgend seizoen.

 

+2/-0

Allemaal veel te makkelijk dat gelul over pech en een kwartje dat wel of niet goed valt.
Dat kan nooit het geval zijn in ALLE topwedstrijden en zelfs als dat al zo is, de overige (zogenaamde) toppers
hebben in hun onderlingen wedstrijden ook wel eens pech, ook wel eens een VAR tegen of niet de beschikking over dragende spelers gehad.
Misschien hebben wij er net iets vaker mee te maken gehad maar dat mag geen excuus zijn om geen enkele wedstrijd te winnen.
Het structurele probleem bij PSV zit hem in het onderkennen dat je een sterk team opbouwt vanuit een gesloten verdediging maar het niet in daden, lees transfers kunnen omzetten.
We zijn al vanaf begin competitie op achterstand door een zwakke vedediging waar elke ploeg tot Volendam aan toe
moeiteloos doorheen snijdt.
Dat we ook een vaak fantasieloos middenveld hadden had je nog kunnen verbloemen door de zaakjes vanachter op orde te hebben.
Helaas is het centrale deel al jaren achtereen onze achilleshiel, kennelijk zit er bij onze scouting niemand die een écht goede verdediger kan onderscheiden van een middelmatige verdediger want anders had je geen Schwaab, Baumgartl, Lucassen enz binnengehaald.

 

+1/-0

Zou het missen van de kansen niet te maken hebben met vermoeidheid.
Dat afjagen kost kracht.
Ziet er in de afwerking vaak erg opgefokt uit.
Kwalitieit kan het toch niet zijn voorin.
Vind dat Roger niet het uiterste uit zijn team haalt en de spelers.
Vind meer zijn tactiek een probleem .
Dit team kun je veel beter laten voetballen.

 

+1/-0

Ik vind het vooral opvallend dat de spelers die vinden dat ze toe zijn aan een stap omhoog het weer af laten weten in een topwedstrijd. Als je nog geen enkele met beslissend bent geweest in een topwedstrijd, waarom zou het dan gaan redden bij een betere club?

 

+3/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2

PSV Forum » Wedstrijden van PSV » [Ere] AZ - PSV