Transparent
Inloggen
Sluiten

PSV Forum » Wedstrijden van PSV » [Ere] PSV - FC Groningen

Deze normale topic is open en bestaat uit 1 pagina.

Voor PSV wacht zaterdagavond de thuiswedstrijd tegen FC Groningen en voor het eerst sinds 217 dagen zal er weer publiek in het Philips Stadion aanwezig zijn. Het duel tegen de nummer zes van de Eredivisie zal door 4.000 supporters bezocht gaan worden. Vanwege de coronamaatregelen moest de ploeg van Roger Schmidt het de afgelopen zeven maanden nog doen zonder de steun van de fans.

Inclusief voorloper GVAV speelde PSV al 53 keer eerder tegen FC Groningen voor de Eredivisie in Eindhoven. Tot nu toe werden er liefst 38 wedstrijden in een overwinning omgezet, 13 keer werd er gelijk gespeeld en slechts 2 keer ging PSV onderuit. In het seizoen 2001/2002 werd met liefst 8-0 de grootste zege behaald. Huidig hoofd scouting Jan Vennegoor of Hesselink maakte in dat duel een hattrick, terwijl huidig assistent-trainer André Ooijer de score opende.

Vorig seizoen werd het duel met 3-1 gewonnen. Pablo Rosario, Denzel Dumfries en Bruma zorgden toen voor de doelpunten. Met dezelfde cijfers wist PSV aan het begin van dit seizoen ook in Groningen te winnen. Toen scoorde Cody Gakpo twee keer, terwijl ook Donyell Malen tot scoren kwam.

De selectie van FC Groningen kent voor PSV een zeer bekende speler, aangezien Arjen Robben dit seizoen zijn rentree als profvoetballer maakte. Vanwege aanhoudend blessureleed kwam hij tot nu toe echter pas tot drie wedstrijden, waarbij hij alleen uitgerekend tegen PSV een basisplaats kreeg. Na een half uur spelen viel hij toen echter geblesseerd uit. Twee weken geleden keerde hij weer terug in de selectie van de Groningers. Ook Ramon Pascal Lundqvist heeft voor PSV gespeeld. Teammanager Bas Roorda maakte afgelopen zomer de overstap van FC Groningen naar PSV.

 

+1/-0

Geen Robben, 2-1 overwinning

 

+1/-0

Zeker nu Ajax kampioen kan worden voor eigen publiek als wij niet met de volle winst gaan strijken, MOET dit duel gewonnen worden.
Lastig genoeg, maar het moet gewoon. Natuurlijk ook en vooral omdat de tweede plaats in de eindrangschikking dan weer een stukje dichter bij komt.
Dus mijden we hopelijk de valkuil van dit seizoen en vergeten we morgen eens niet om de wedstrijd te killen.

 

+1/-0

Gewoon volle bak druk zetten, snel op 2-0 komen. Dan even achterover hangen en na rust met verse krachten uitlopen naar 4-0. Klinkt best te doen toch?

 

+1/-0

Hopelijk gaat het thuispubliek zich stevig roeren als ze weer hun gebruikelijke dipje krijgen, kijken of dat helpt?

 

+1/-0

Ik heb me echt helemaal kapot geërgerd aan Groningen, wat een vies team is dat zeg. In de eerste helft alle ballen terug op Padt, die ramt hem naar voren voor een kopduel en tweede bal op het middenveld. Elke keer als PSV wilde opschuiven kwamen er kleine overtredingen en als Sangare de bal ging halen tussen beide verdedigers dan zorgde ze dat Boscagli niet aangespeeld kon worden. Gevolg was dat Gakpo en Götze de bal verder terug moesten om in balbezit te komen en toen we eindelijk over de middenlijn kwamen stond Groningen weer met een man of 6 op een rij rond de 16 met 2 a 3 ervoor zodat er 0 ruimte was. En Viergever en Teze waren niet best want die konden niet indribbelen of een pass naar voren spelen. Natuurlijk is het net zo slim als storend maar dit was de reden dat het in de eerste helft niet lukte.

De tweede helft lukte het beter omdat het net wat beter stond met Rosario, maar vooral met Boscagli waardoor we vanuit achter ook directer speelde. Daardoor kwamen we verder naar voren en konden we bij balverlies ook makkelijker onderscheppen met Rosario en Sangare. Dus het was een goede omzetting die de wedstrijd wel makkelijker maakte. Maar wat er vervolgens weer gebeurde in de afronding is toch typisch voor dit jaar. Wel drie keer perfect afgerond en uitgespeeld en drie keer net niet geldig, terwijl de drie keer dat het wel geldig was er kut werd afgerond. Gakpo die een 100% doelpunt over het hoofd zag, Malen die kon kiezen uit 2 mensen en de relatief vrije schietkans van Zahavi die de bal over schoot ging er ook niet in. Het is ook niet dat het bij 1 iemand gebeurd of 1 wedstrijd of 1 maand maar het is het verhaal van het seizoen. Die handsbal was volgens mij bizar maar wel een penalty en dat we die uiteindelijk nodig hadden is vermoeiend met terecht. Groningen verdiende helemaal niets en kreeg niets. Wederom een spannende thuiswedstrijd waarvan we er dit jaar veel te veel hebben gehad.

Ongelooflijk teleurstellend dat wéér Götze, Max en Zahavi matig waren, juist van hen verwacht ik meer en ook Sangare was weer niet top in de eerste helft. Spelers waarvan ik dacht dat het zekerheidjes waren die dan toch door de mand blijven vallen. Net als Boscagli die 2x op snelheid geklopt werd.

Mijn onzekerheid over deze selectie heeft een grote knal gekregen. Ondanks dat ik heel positief was over deze groep met een aanvulling van 2 nieuwe CV's ben ik nu niet meer zo zeker. Ik zal dolblij zijn als het seizoen erop zit.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

11 Sir Tinus schreef op 26 april 2021 om 12:12:

Ik heb me echt helemaal kapot geërgerd aan Groningen, wat een vies team is dat zeg.
...
Mijn onzekerheid over deze selectie heeft een grote knal gekregen. Ondanks dat ik heel positief was over deze groep met een aanvulling van 2 nieuwe CV's ben ik nu niet meer zo zeker. Ik zal dolblij zijn als het seizoen erop zit.



Geheel eens met je verhaal.
Wat je openingszin betreft; inderdaad een irritante ploeg. En dan na 90 minuten anti-voetbal in de zeven, later,acht minuten blessuretijd gaan lopen zeuren en etteren bij Manschot omdat PSV volgens hen tijd zou rekken. Belachelijk wangedrag.

Extra zuur voor Dumfries die zo´n uitermate sportief gebaar maakte door niet te profiteren van zijn geblesseerd geraakte tegenstander, dat hij later een overdreven gele kaart en dus schorsing kreeg aangesmeerd door een scheidsrechter die niet naar kaarten greep bij enkele forse Groningse pogingen om Gakpo weer de ziekenboeg in te schoppen.

Helaas krijg ik langzamerhand ook dat moedeloze gevoel dat jij beschrijft over ons huidige PSV. Keer op keer faalt de ploeg in de afwerking, mede ook door verkeerde keuzes in de voorlaatste of eind pass.

Kan Schmidt misschien een boete opleggen aan spelers die of een grote kans missen en een dubbele boete als men daarbij een medespeler negeert die er beter voor staat.
Als hij dat bereikt kunnen we weer wat meer vertrouwen krijgen in het komend seizoen.

 

+1/-0

Het kán ook een kwestie van kwaliteit zijn dat je op die momenten niet het overzicht hebt over de situatie en je dus een medespeler over het hoofd ziet. Als ik in de tweede helft Gakpo dat rollertje naast zie produceren, dan heb ik het gevoel dat hij helemaal niet naar rechts heeft gekeken. Dat wil niet zeggen dat ik Gakpo geen goede speler vind, maar dat betekent wel dat hij misschien op dit moment toch wat minder goed is dan sommige mensen denken. En datzelfde gevoel heb ik (misschien nog wel meer) bij Malen.

Kijk je naar de acties die lukken, dan zijn ze allebei fantastisch. Kijk je naar de acties waar ze de verkeerde keuze maken, dan is het maar de vraag of ze ooit de top gaan halen.

Hetzelfde gevoel als ik nu bij Malen en Gakpo heb, had ik ook bij Bergwijn en, zij het in iets mindere mate, bij Depay. Het is niet toevallig dat het er voor Depay bij Man Utd nog niet uit kwam en dat het dus wat langer geduurd heeft voordat hij zijn draai bij een betere club als PSV echt gevonden heeft. En Bergwijn had een veelbelovend begin bij de Spurs, maar lijkt daar inmiddels toch ook wel soort van afgeschreven.

Ik zie hetzelfde bij sommige spelers / transfers in de Nederlandse competitie. Een Mark Diemers was de held bij Fortuna Sittard, omdat hij daar 6-8x per jaar met zijn traptechniek een wedstrijd besliste. Maar bij Feyenoord valt het vooral op dat hij ook regelmatig helemaal niets toevoegt. Zelfde met Ritsu Doan bij Groningen en later bij ons.

Voor nu is het heel leuk dat Malen al 17 goals maakt en dat Cody een heel hoog scoringspercentage uit zijn doelpogingen heeft. Maar bij een grote club in een grote competitie wordt het niet geaccepteerd als je een paar keer een kans om zeep help vanwege een foute keuze. Ja, als er daar ook 20-30 in een jaar maakt, dan misschien wel. Maar door de verhoogde weerstand gaan ze die aantallen daar echt niet zomaar halen.

Verder vond ik gisteren ook dat Max een zwakke indruk maakte (vooral in de eerste helft). Götze was ook verre van bijzonder. En in de eerste helft was het inderdaad eigenlijk niet om aan te zien. Veel te afwachtend, te traag. Groningen had het goed dichtgezet. Mooi om te zien dat Schmidt met het inbrengen van Rosario dit keer wel een wedstrijdbeeld kon veranderen. Zahavi heeft een enorme drive en in principe meer killersinstinct dan Malen en Gakpo, maar Zahavi heeft dan weer af en toe op een vreemde manier ruzie met de bal, hij lijkt technisch soms niet goed genoeg.

Al met al heeft PSV een verdiende overwinning behaald, en hebben ze het zichzelf (wederom) moeilijker gemaakt dan nodig. Het is prachtig dat AZ gisteren van Ajax verloor, want dat geeft ons wat lucht. De thuiswedstrijden tegen Heerenveen en PEC Zwolle mogen, mede gezien de kwaliteit van die ploegen, eigenlijk geen probleem worden. Zelfde geldt eigenlijk met Willem 2 uit, die zijn verdedigend erg zwak dit seizoen en daar moet je dus gewoon efficiënt gaan zijn in de afronding. Als dan alles volgens plan verloopt, ben je voor de laatste wedstrijd eigenlijk al officieus 2e tenzij AZ opeens grote uitslagen gaat neerzetten.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

BasArnhem schreef op 26 april 2021 om 13:48:


Al met al heeft PSV een verdiende overwinning behaald, en hebben ze het zichzelf (wederom) moeilijker gemaakt dan nodig. Het is prachtig dat AZ gisteren van Ajax verloor, want dat geeft ons wat lucht. De thuiswedstrijden tegen Heerenveen en PEC Zwolle mogen, mede gezien de kwaliteit van die ploegen, eigenlijk geen probleem worden. Zelfde geldt eigenlijk met Willem 2 uit, die zijn verdedigend erg zwak dit seizoen en daar moet je dus gewoon efficiënt gaan zijn in de afronding. Als dan alles volgens plan verloopt, ben je voor de laatste wedstrijd eigenlijk al officieus 2e tenzij AZ opeens grote uitslagen gaat neerzetten.



Uitstekend verhaal, BasArnhem, waar ik me volledig bij aansluit.
Juist om dat voortdurend om zich heen kijken al voor de bal in zijn bezit kwam is onze Willy Mr PSV geworden. (En nog een paar andere kwaliteiten natuurlijk ;) ).
Maar de spelers die jij noemt lopen met een bal en tijdens de actie raak je het overzicht snel kwijt. Zonde van de talloze keren dat je een actie juist met een balletje opzij moet afronden in plaats van een schot uit een moeilijke hoek.

Misschien zie ik teveel beren op de weg, maar juist na het zoveelste geploeter van gisteren deel ik niet je optimisme over de komende wedstrijden.
Volgens mij zijn ze in principe voor het huidige, inefficiente PSV alle vier even zwaar. Ik begin zondag om kwart voor vijf maar vast meteen met billenknijpen.

 

+1/-0

Ik ben bang dat je wat dat laatste betreft gelijk hebt. Billenknijpen en/of ergeren lijkt dit seizoen haast onlosmakelijk met PSV verbonden te zijn. Het is lang geleden dat ik echt van een wedstrijd van PSV heb kunnen genieten. Het lijkt alsof we onze elke wedstrijd een soort van aanpassen aan het niveau van de tegenstander. Dat we ons soms in slaap laten sussen.

Maar feit blijft wel dat PSV tegen de ploegen uit het rechterrijtje erg weinig punten heeft laten liggen. Als je het rechterrijtje bij positie 11 laat beginnen, dan hebben we alleen gelijk gespeeld tegen ADO (en hoe..) en voor de rest alles gewonnen. Daardoor heb ik op zich wel vertrouwen in de komende 3 wedstrijden, ondanks dat we tegen Heerenveen al een keer punten verspeelden dit seizoen.

Helaas heb ik Willy nooit bewust zien spelen. Maar als je het gogme van sommige spelers, bijv. Luc Nilis, vergelijkt met de druistigheid die nu voorin rondloopt, dan mis ik die kwaliteit echt wel bij dit PSV. Om even te vloeken in de kerk, maar zo'n doelpunt als Ajax maakte tijdens de thuiswedstrijd tegen Roma, dat vind ik echt hele goeie goals. Je krijgt een cadeautje, maar vervolgens heeft eerst Klaassen het overzicht door op Tadic te wachten, en die is dan zo slim om de bal terug te tikken naar Klaassen, die daar op zijn beurt ook echt weer naar op zoek was. Schitterend doelpunt. Waar de PSV-spelers in zo'n situatie waarschijnlijk de verkeerde oplossing hadden gekozen door in eerste of tweede instantie zelf te schieten.

Maar goed, in de huidige tijd is het ondenkbaar dat een klassespeler als Nilis in de kracht van zijn leven 6 jaar als basisspeler aan onze club verbonden zal blijven. En ook min of meer ondenkbaar dat wij zoveel dragende spelers kunnen halen als onze concurrent uit Amsterdam op dit moment onder contract heeft.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

BasArnhem schreef op 26 april 2021 om 16:22:

Ik ben bang dat je wat dat laatste betreft gelijk hebt. Billenknijpen en/of ergeren lijkt dit seizoen haast onlosmakelijk met PSV verbonden te zijn. Het is lang geleden dat ik echt van een wedstrijd van PSV heb kunnen genieten. Het lijkt alsof we onze elke wedstrijd een soort van aanpassen aan het niveau van de tegenstander. Dat we ons soms in slaap laten sussen.

Maar feit blijft wel dat PSV tegen de ploegen uit het rechterrijtje erg weinig punten heeft laten liggen. Als je het rechterrijtje bij positie 11 laat beginnen, dan hebben we alleen gelijk gespeeld tegen ADO (en hoe..) en voor de rest alles gewonnen. Daardoor heb ik op zich wel vertrouwen in de komende 3 wedstrijden, ondanks dat we tegen Heerenveen al een keer punten verspeelden dit seizoen.

Helaas heb ik Willy nooit bewust zien spelen. Maar als je het gogme van sommige spelers, bijv. Luc Nilis, vergelijkt met de druistigheid die nu voorin rondloopt, dan mis ik die kwaliteit echt wel bij dit PSV. Om even te vloeken in de kerk, maar zo'n doelpunt als Ajax maakte tijdens de thuiswedstrijd tegen Roma, dat vind ik echt hele goeie goals. Je krijgt een cadeautje, maar vervolgens heeft eerst Klaassen het overzicht door op Tadic te wachten, en die is dan zo slim om de bal terug te tikken naar Klaassen, die daar op zijn beurt ook echt weer naar op zoek was. Schitterend doelpunt. Waar de PSV-spelers in zo'n situatie waarschijnlijk de verkeerde oplossing hadden gekozen door in eerste of tweede instantie zelf te schieten.

Maar goed, in de huidige tijd is het ondenkbaar dat een klassespeler als Nilis in de kracht van zijn leven 6 jaar als basisspeler aan onze club verbonden zal blijven. En ook min of meer ondenkbaar dat wij zoveel dragende spelers kunnen halen als onze concurrent uit Amsterdam op dit moment onder contract heeft.



Het is vloeken in de kerk wat je doet, maar met grote tegenzin ;) moet ik je volledig gelijk geven dat het door jouw beschreven doelpunt tegen Roma precies datgene is wat ik versta onder topvoetbal.

Als troost voor ons PSV supporters kan ik je aanbieden dat ook de winnende goal bij de 4 3 zege op Feijenoord enkele jaren geleden een schoolvoorbeeld was van overzicht en topklasse.

Mochten we dergelijke goals weer eens regelmatig in ons stadion zien , wat zou het leven van een PSV supporter dan toch mooier en relaxter zijn dan de billenknijperij van tegenwoordig.

Om positief te eindigen, een verademing om gisteren , voor het eerst sinds ik bij PSV Emmen was weer supporters op onze tribunes te zien EN te horen.

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 1 pagina.

PSV Forum » Wedstrijden van PSV » [Ere] PSV - FC Groningen