Transparent
Inloggen
Sluiten

PSV Forum » Wedstrijden van PSV » Road to the final [eindigde in de kwartfinale van het derde Europese niveau]

Deze normale topic is open en bestaat uit 14 pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14

Wat denk je wat er gebeurt als je nu als club zijnde al uitspreekt dat kwartfinale/halve finale de doelstelling wordt? Met een beetje pech krijg je vrijdag een poule met Napoli en Leicester/West Ham (afhankelijk van de pot waar je zelf in komt. Ik geloof niet dat er veel mensen verwachten dat je dan gewoon bij de eerste twee zit. Je kan de reacties in de media en ook hier alvast invullen als je dan derde wordt in de groep.

De doelstelling zal ongetwijfeld weer hetzelfde zijn als vorig jaar: overwinteren in de Europa League. Dat betekent echter niet dat als het lukt je in februari die duels maar laat schieten of een B-ploeg opstelt omdat de doelstelling toch al gehaald is.

 

+1/-0

Mee eens dat indien we een poule krijgen met Leicester City & Napoli dat een zwaardere klus wordt dan wanneer je bij wijze van Slavia loot. Dat begrijpt iedereen.

Maar na de afgelopen weken en met de manier waarop we spelen etc. hoef je in mijn optiek ook niet 'bang' te zijn voor deze ploegen of jezelf hierbij 'kansloos' te achten. Daar gaat het mij om.

In een ander post zag ik BasArnhem reageren ergens op een van mijn posts waarin hij uitsprak dat "(Onrealistische) doelstellingen meer iets zijn voor onze Amsterdamse vrienden". En ergens volg ik ook wel dat ik met de ambities die ik uitsprak enigszins 'hoge doelen' stel.

Echter, ben ik ook wel een beetje klaar met de hele mentaliteit dat alles wat wij doen maar 'kleingehouden' moet worden. We mogen best wel eens onze ambities uitspreken en hiernaar proberen te leven.

 

+1/-0

We mogen best ambities hebben. Ik denk alleen dat je dat soort uitspraken op een gepast moment moet doen. Als je net bent uitgeschakeld voor de CL door 10 Portugezen, is het niet het moment om een grote mond open te trekken. Ik kan me nog herinneren dat er op de cover van de VI een uitspraak van een Ajacied stond dat "dan maar de Europa League winnen" het doel zou zijn. Een paar dagen later gingen ze er met 0-3 af tegen RB Salzburg. En na de uitschakeling tegen Valencia hoorde ik ook geluiden over "ver komen in de Europa League". Totdat Getafe in de eerste wedstrijd na de winter al een brug te ver bleek.

We zitten nu nog in de emotie na een gelijkwaardige tweestrijd met Benfica, waar we vinden dat we niet hadden hoeven verliezen. Dan is het verleidelijk om dan maar hoog in de boom te gaan zitten voor het lagere toernooi waar we nu heen gaan. Maar zoals je zegt, daar zitten zo al een stuk of 7 teams in van het kaliber Benfica, er komen na de winter 8 CL-afvallers bij. We gaan clubs tegenkomen, waartegen het echt een niveautje beter moet dan gisteren als wat we ze willen uitschakelen. En natuurlijk kunnen we van Leicester City winnen, of van Lokomotiv Moskou of Bayer Leverkusen. Maar we kunnen er ook van verliezen. En dan zie ik eigenlijk het nut niet ervan in om te roepen dat het bereiken van een bepaalde ronde het doel moet zijn. Want wat als we straks in maart in een hevige titelstrijd zitten, en we een aantal blessures krijgen? Moeten we dan nog steeds volle bak voor de Europa League gaan, of is de competitie dan belangrijker?

Ik vind het juist wel mooi dat onze doelstellingen nooit zo keihard uitgesproken worden. Enerzijds kun je er dan ook niet om bespot worden, maar anderzijds vind ik ook dat het primair om je eigen spel / prestatie moet gaan en in alle competities zijn er tegenstanders en factoren die je niet in de hand hebt.

 

+2/-0

Je moet die uitspraken gewoon niet doen. Die honger van Schmidt in Europa (en beker en JCS) is niet te temmen. Iedereen die hij opstelt gaat 150% geven anders stelt hij ze niet op. Die man lijkt wel de competitie welletjes te vinden als er voor de beker tegen Almere maar gepresteerd wordt. Natuurlijk, als er gerouleerd moet worden doet ie dat maar als er 1 iemand op deze aarde is die wil overwinteren in Europa en er alles aan gaat doen is het Schmidt wel.

Doelstellingen moeten vanzelfsprekend zijn en hebben geen enkele uitleg nodig;

Utrecht -> Voor Europees voetbal spelen
Heerenveen -> Meedoen voor de play-off plaatsen ECL
Feyenoord -> Achter PSV en Ajax 3e worden
AZ -> Ieder jaar Europees spelen
Ajax en PSV -> Elk jaar voor het kampioenschap spelen

Waarom dit voor de competitie anders is als voor de beker en Europa is helder; voor de competitie staat alles al vast + iedereen speelt tegen dezelfde teams. Je bent niet afhankelijk van loting etc. In de beker kun je 3x uit loten tegen Vitesse Utrecht en AZ terwijl je ook thuis kan loten tegen Almere Roda en ADO. En in Europa kun je zeggen dat overwinteren een goede doelstelling is maar daarna is het gewoon loting en kun je iedereen treffen.

De klap van gisteren ben ik nog niet helemaal te boven, maar als ik zie wat voor leuke ploegen er in de EL spelen dan denk ik dat dit voor ons gewoon beter is op dit moment. West Ham United of Leicester zou toch mooi zijn? Veel leuker dan Chelsea of Manchester City want ik hoef me niet perse met hen te meten. En nu ook de mindere goden eruit zijn gesneden krijg je volgens mij bijna gegarandeerd poules met gelijke sterkte itt de CL.

 

+2/-0

Zolang je in 5 jaar tijd nauwelijks een tegenstander van niveau kunt verslaan in Europa, hoeven we het nog niet te hebben over bijzondere ambities.

Neemt niet weg dat we de EL kunnen pakken.

 

+1/-0

Laten we het inderdaad maar bij die eerste passage houden.

 

+1/-0

De EL is nog niet eens begonnen, dus hoe goed bedoeld die laatste zin ook zal zijn, vind ik dat op dit moment net zo "ongepast" als roepen dat de halve finale de doelstelling moet zijn.

PSV is goed aan het seizoen begonnen, maar moet zich in mijn ogen over de langere termijn bewijzen voor ik ga hopen / verwachten dat eremetaal tot de mogelijkheden behoort. Zelfs als we het niveau van de eerste maand vasthouden en gevrijwaard blijven van belangrijke blessures is er nog geen enkele garantie dat we hoge ogen gaan gooien in een Europees toernooi. Onze status is daar op dit moment niet naar en door dit te zeggen onderschat je heel veel andere ploegen.

Teams als Napoli, West Ham United en Bayer Leverkusen zijn natuurlijk geen Juve, Man City en Bayern, maar het zou in mijn ogen nog steeds een stunt, of tenminste een hele knappe prestatie zijn, als PSV deze ploegen in een knockout-fase eronder zou krijgen.

Laten we het gewoon ronde voor ronde bekijken. Morgen is de loting. Daarna kunnen we discussiëren of we die poule makkelijk moeten gaan overleven of dat het een pittige klus gaat worden. En als je weet welke tegenstanders er allemaal kunnen zijn in de knock-out fase, kun je gaan speculeren wat er mogelijk gaat zijn. Maar afgezien van een paar incidentele kwart- en één halve finale hebben wij sinds 1988 niet veel noemenswaardigs meer gepresteerd in Europa. Zeggen dat we de EL kunnen pakken heeft in mijn ogen net zoveel waarde als wanneer mensen zeggen dat Ajax de CL kan pakken.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

BasArnhem schreef op 26 augustus 2021 om 08:11:

De EL is nog niet eens begonnen, dus hoe goed bedoeld die laatste zin ook zal zijn, vind ik dat op dit moment net zo "ongepast" als roepen dat de halve finale de doelstelling moet zijn.

PSV is goed aan het seizoen begonnen, maar moet zich in mijn ogen over de langere termijn bewijzen voor ik ga hopen / verwachten dat eremetaal tot de mogelijkheden behoort. Zelfs als we het niveau van de eerste maand vasthouden en gevrijwaard blijven van belangrijke blessures is er nog geen enkele garantie dat we hoge ogen gaan gooien in een Europees toernooi. Onze status is daar op dit moment niet naar en door dit te zeggen onderschat je heel veel andere ploegen.

Teams als Napoli, West Ham United en Bayer Leverkusen zijn natuurlijk geen Juve, Man City en Bayern, maar het zou in mijn ogen nog steeds een stunt, of tenminste een hele knappe prestatie zijn, als PSV deze ploegen in een knockout-fase eronder zou krijgen.

Laten we het gewoon ronde voor ronde bekijken. Morgen is de loting. Daarna kunnen we discussiëren of we die poule makkelijk moeten gaan overleven of dat het een pittige klus gaat worden. En als je weet welke tegenstanders er allemaal kunnen zijn in de knock-out fase, kun je gaan speculeren wat er mogelijk gaat zijn. Maar afgezien van een paar incidentele kwart- en één halve finale hebben wij sinds 1988 niet veel noemenswaardigs meer gepresteerd in Europa. Zeggen dat we de EL kunnen pakken heeft in mijn ogen net zoveel waarde als wanneer mensen zeggen dat Ajax de CL kan pakken.



Je moet gewoon net als Ajax zo'n seizoen/Europese campagne hebben waarbij alles op zijn plek valt. Je het mee hebt zitten op de juiste momenten. En misschien wel het allerbelangrijkste is gewoon de kansen (met name ook op de juiste momenten) afmaken. Dit ging heel goed tegen Galatasaray en Midtjylland en dan rol je uiteindelijk beide ploegen gewoon op.

Ook Benfica hadden we uit kunnen en eigenlijk ook moeten schakelen, maar dan moet je gewoon die kansen af maken. Vooral die van Zahavi zal ik aankomend seizoen nog wel een keer wakker schrikken.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

BasArnhem schreef op 26 augustus 2021 om 08:11:


PSV is goed aan het seizoen begonnen, maar moet zich in mijn ogen over de langere termijn bewijzen voor ik ga hopen / verwachten dat eremetaal tot de mogelijkheden behoort. Zelfs als we het niveau van de eerste maand vasthouden en gevrijwaard blijven van belangrijke blessures is er nog geen enkele garantie dat we hoge ogen gaan gooien in een Europees toernooi.




Maar als Nederlandse club ben je ook gewoon een dagkoers. Want als je 1 topseizoen hebt dan verlies je de beste spelers. En zodra je beste spelers beter zijn dan de spelers die je kunt aantrekken dan kun je nooit op een bepaald niveau blijven acteren. Ajax dacht Frenkie te kunnen vervangen met Alvarez en Marin. Er komt 85 miljoen binnen en je spendeert 25 miljoen om vervolgens 2 jaar later blij te mogen zijn als je die 25 miljoen er nog uit haalt. Ondertussen 2x op je ballen gekregen in de CL. Ziyech verkoop je voor 35 miljoen maar je haalt wel Berghuis Antony en een dribbeldeen terug voor 35 miljoen.

PSV kan echt van iedereen winnen in de EL, en ook van de 8 clubs die er nog bij kunnen komen via de CL, maar doe het maar eens op een constant niveau. Als volgend jaar 2 goede aanvallers verkocht worden en Götze transfervrij de deur uit loopt moet je helemaal opnieuw beginnen. Vaak is dat ook niet bepaald de wens van een trainer dus het is niet eens vanzelfsprekend dat een succesvolle trainer meer dan 2 jaar blijft.

Als je kijkt naar de ranking van PSV op de ranglijst in bv de EL dan behoren we niet eens tot de beste helft omdat we ook slechte jaren erbij hebben zitten. Als je na jaren CL haalt en je wordt opgerold door Inter Barcelona en Tottenham en je wordt laaste in de poule dan heb je volgens mij maar een paar broodkruimels voor de ranking. Dit jaar gaan we echt knallen om ons de komende 3 jaar een iets makkelijkere route te geven.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

11 Sir Tinus schreef op 26 augustus 2021 om 10:15:

....

Als je kijkt naar de ranking van PSV op de ranglijst in bv de EL dan behoren we niet eens tot de beste helft omdat we ook slechte jaren erbij hebben zitten. Als je na jaren CL haalt en je wordt opgerold door Inter Barcelona en Tottenham en je wordt laaste in de poule dan heb je volgens mij maar een paar broodkruimels voor de ranking. Dit jaar gaan we echt knallen om ons de komende 3 jaar een iets makkelijkere route te geven.



Klopt, PSV moet nu echt even punten voor zichzelf gaan scoren. We staan op dit moment 53e op de clubranking, wat toch minimaal richting top 32 moet gaan worden om de komende jaren makkelijker te loten, of het nu groepsfase is of de voorronde. Een geplaatste loting maakt het een stuk makkelijker. Waarschijnlijk belanden we morgen hierdoor zelfs in pot 3 in de Europa League terwijl dit eigenlijk pot 1 zou moeten zijn.

 

+2/-0

Het hangt van Slavia Praag af of we in pot 2 of 3 terecht komen. Maakt qua tegenstander niet heel veel uit denk ik.

Punten pakken, dat is het devies!

Nieuw is dat de groepswinnaar van een Europa League poule 4 bonuspunten krijgt. Zeer interessant uiteraard.

 

+1/-0

Nou, dankzij Legia Warschau dus alsnog Pot 2 geworden, zal inderdaad qua sterkte van de tegenstanders niet zo veel schelen, pot 2 en 3 ontlopen elkaar niet zo veel.

Naast de bonuspunten overigens ook nieuw; de groepswinnaars plaatsen zich rechtstreeks voor de achtste finales. Nummers twee spelen nog een tussenronde tegen de nummers drie uit de Champions League. Je groep winnen is dus dubbel interessant!

 

+2/-0

En de nummer 3 gaat na de winter naar de Conference League

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Ricardo Izecson Santos schreef op 26 augustus 2021 om 22:55:

En de nummer 3 gaat na de winter naar de Conference League



Klopt, dat is inderdaad ook nog nieuw. Zou gezien de clubs in Pot 4 dus hoe dan ook moeten lukken om ook na de winterstop nog Europees te spelen.

 

+1/-0

Een ding is me niet duidelijk. Als je tweede wordt in de poule speel je een tussenronde tegen nummer 3 CL. Nummer 3 EL gaat naar conf League. Ga je alsnog door naar de conf League als je die tussenronde verliest?

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

SouBavaria schreef op 26 augustus 2021 om 23:17:

Een ding is me niet duidelijk. Als je tweede wordt in de poule speel je een tussenronde tegen nummer 3 CL. Nummer 3 EL gaat naar conf League. Ga je alsnog door naar de conf League als je die tussenronde verliest?



Nee, dan ben je Europees klaar. De nummer drie van de Europa League speelt in de Conference League een tussenronde tegen een van de nummers twee van die groepsfase.

 

+1/-0

Lyon
West Ham United
Royal Antwerp

of

Dinamo Zagreb
Sparta Praag
Legia Warschau

 

+1/-0

Olympiakos
PSV
Sparta Praag
Brondby

Zoiets dan maar?

Of gaan we gewoon voor:

Napoli
PSV
Marseille
Galatasaray

Anyway, let's go for een mooi Europa League seizoen.

De loting, om 12:00 op ESPN1.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Ricardo Izecson Santos schreef op 26 augustus 2021 om 22:55:

En de nummer 3 gaat na de winter naar de Conference League



Nu ben ik eens benieuwd:

Eerder deze week kreeg ik vanuit verschillende hoeken 'kritiek' gezien mijn ambitie om de halve finale te willen halen & dit uit te spreken.

Ik hoorde vervolgens vanuit verschillende kanten -niet richting jou gozer, dat weet je ;)- dat 'overwinteren in Europa' het doel moest zijn.

Stel nu dat je, onverhoopt 3e wordt in de poule (zware poule / balletje binnen- en/of buitenkant paal etc.) en zodoende na de winterstop in de Conference League terecht komt...

Mogen we dan spreken van een geslaagd Europees voetbalseizoen?

Ben echt benieuwd naar de antwoorden hieromtrent namelijk.

 

+1/-0

ESPN2, op ESPN1 is om 12:00 de persconferentie van Lowietje

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 14 pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14

PSV Forum » Wedstrijden van PSV » Road to the final [eindigde in de kwartfinale van het derde Europese niveau]