Transparent
Inloggen
Sluiten

PSV Forum » Wedstrijden van PSV » Kampioenschaps blok januari/februari/maart

Deze normale topic is open en bestaat uit 1 pagina.

Vorig jaar ging het he-le-maal fout in dit blok. Het was ook een blok dat Zahavi/Gakpo/Götze/Madueke niet fit waren en we hadden ook echt een pittig programma met ook nog Olympiakos (2x) en Ajax uit voor de beker erbij. Nu hebben we weer een dodelijk programma waarbij er wel heel veel valt te winnen.

Groningen - PSV
PSV - Telstar
PSV - Ajax
PSV - AZ
PSV - ?? (thuis voor de beker)
Vitesse - PSV
PSV - Maccabi Tel Aviv
PSV - Heerenveen
Maccabi Tel Aviv - PSV
Sparta - PSV
PSV - Heracles
Utrecht - PSV
PSV - Fortuna

Dan is er nog een bekerronde tussen Sparta en Heracles waar je in theorie Ajax of AZ kunt loten. En voor Utrecht en Fortuna is er nog een nieuwe eCL waar je wel mag verwachten dat PSV daar ook speelt. Dat zijn dus 16 wedstrijden met niet 1x langer dan 4 dagen rust. Gelukkig hebben we een brede selectie en maakt iedereen wel zijn doelpunten. Er zijn ook genoeg wedstrijden waar je best een paar spelers kunt sparen.

Dat PSV niet alles gaat winnen lijkt me logisch maar als ze niet verliezen van Ajax en tenminste 2 van de 3 wedstrijden winnen tegen Groningen Vitesse en AZ dan staan we er goed op. In die 4 wedstrijden samen 10 punten halen is de hoofdprijs, 9 punten is acceptabel en 8 punten is voldoende. Hier kun je de kans op een kampioenschap sensationeel vergroten maar als je eerlijk bent is de kans dat je hier juist veel averij op loopt groter.

Het wordt een ratrace russen PSV en Ajax en het wordt echt enorm spannend als we goed uit de winterstop komen.

 

+3/-0

Je kan dit blok nog geen kampioen worden, maar je kan het wel allemaal weggooien.
Het is een ontzettende open deur, maar je moet het toch echt wedstrijd voor wedstrijd bekijken; als je uit bij Groningen al bezig bent met de wedstrijd tegen Ajax, dan ga je hem gewoon niet winnen. PSV heeft (net zoals alle andere clubs in de eredivisie, zelf die ene die de competitie ontgroeid zou zijn) niet de luxe/kwaliteit om een wedstrijd op 50% te spelen en makkelijk te winnen.

Als je dan toch iets over het rijtje wil zeggen, lijkt inderdaad het rijtje Ajax/AZ/Vitesse van belang dat je dan op je allerbest bent.

 

+2/-0

Als we dat blok net zo spelen als de start van dit seizoen zie ik het positief tegemoet. Uiteindelijk is gewoon het allerbelangrijkste dat je resultaat haalt tegen Ajax. Dan kun je ergens anders eventueel nog een keer verzaken.

 

+1/-0

En laat die wedstrijd tegen Ajax nou net degene zijn waar ik het minste vertrouwen in heb. PSV geeft in zijn speelwijze zoveel ruimte weg, dat ik denk dat een scherp Ajax zo ongeveer de gevaarlijkste ploeg is om tegen te spelen. Als je zo wil spelen als PSV, moet je altijd 100% scherp zijn. Verzaakt één speler één keer, dan zijn de ruimtes vaak direct zo groot dat een ploeg als Ajax daar eenvoudig van zal profiteren. Als je als ploeg wat meer inzakt, dan kun je elkaar helpen en ook nog eens een foutje van een ploeggenoot herstellen. Het zal in die pot tegen Ajax moeten meezitten. Je moet op voorsprong komen, erin gaan geloven, voor elke bal vechten en dan komt het wellicht goed. Gisteren tegen Feyenoord liet Ajax zien dat goed voetbal ook bij hen niet altijd vanzelf gaat, maar dan moet je ze wel op de juiste manier bespelen.

Anyway, een blok met 9 van de 17 resterende competitiewedstrijden als beslissend bestempelen, is ook een beetje een open deur. En, zoals Skipper terecht opmerkt, ook in die laatste 8 wedstrijden kan nog veel verspeeld worden met Twente en Feyenoord uit. Omdat we nog in 3 competities spelen (en met Telstar en Maccabi waarschijnlijk ook gaan doorbekeren), zal de rust inderdaad minimaal worden. En dan hebben we nog best wel mazzel met het speelschema, want tot en met Macabbi-thuis spelen we onze wedstrijden tegen ploegen die een vergelijkbare hoeveelheid rust hebben gehad (Vitesse gaat namelijk ook kwartfinale beker spelen, die hebben nu tegen de amateurs geloot). Vervolgens hebben we Heerenveen-thuis en Sparta-uit na de donderdag-potjes tegen Macabbi - dat hadden we ook slechter kunnen treffen.

Ik zie slechts 3 zeer vervelende zaken in het speelschema:
* Utrecht-uit 3 dagen na de donderdagavond-inspanning in de 1/8 finale Conference League (als we die halen)
* De KNVB-bekerfinale (als we die halen) 3 dagen na de donderdagavond-inspanning in de 1/4 finale Conference League (als we die halen)
* Feyenoord-uit 3 dagen na de donderdagavond-inspanning in de 1/2 finale Conference League (als wij die wel halen en Feyenoord niet)

Dit zijn 3 wedstrijden waarin PSV top en 100% scherp aan de aftrap moet staan als ze daar een resultaat willen halen, en het verleden heeft aangetoond dat dat na een donderdag-wedstrijd vaak niet het geval is. Oftewel, een eventuele uitschakeling door Macabbi zou ook een positief gevolg kunnen hebben. Echter, als je uitgeschakeld wordt door Macabbi, ga je sowieso moeite hebben om bij Utrecht en Feyenoord te winnen. En..we moeten eerst die 6 potjes tot aan Macabbi maar eens zien door te komen. ALS we op dat moment nog steeds bovenaan staan, is dat misschien wel een reden om de competitie tot prioriteit 1 te benoemen.

 

+1/-0

Update na de loting.... er is genoeg veranderd helaas. Ik zei dat je niet moest verliezen van Ajax en 2 van de 3 andere winnen en dat was gedeeltelijk gelukt. Ik had natuurlijk geen rekening gehouden met de bolling van de bal :).

Dit blijft dan over tot aan de interlandbreak. Utrecht uit is echt niet makkelijk maar die zitten ook niet in een lekkere periode en de thuiswedstrijd tegen Kopenhagen is wat dat betreft wel lekkerder dan een uitwedstrijd. Onderstaande 8 wedstrijden doorkomen en je staat in de kwartfinale van de ECL, finale van de beker en binnen 5,5 punt van Ajax in de Eredivisie. Het zwaartepunt van Ajax zit hem nog in de wedstrijden tegen Feyenoord en uit bij AZ en Vitesse maar heel eerlijk... laten we vooral niet naar Ajax kijken maar naar ons zelf en dat is al lastig genoeg.

Ik zou bijna zeggen dat het 5 voor 12 is en dat we nu nog een fractie tijd hebben om te finetunen voordat de prijzen verdeeld worden. We zijn nog steeds niet of nauwelijks fit en wisselen per wedstrijd van systeem, as en basis 11. Als je dan toch een 'gamechanger' moet noemen dan zou ik zeggen speel aub 7 van de 8 wedstrijden met minimaal 10 dezelfde spelers.

Sparta Rotterdam - PSV
Go Ahead Eagles - PSV
PSV - Heracles Almelo
PSV - Kopenhagen
FC Utrecht - PSV
Kopenhagen-PSV
PSV - Fortuna Sittard

 

+4/-0

En weer een wedstrijd tegen een mindere tegenstander eenvoudig gewonnen. Natuurlijk, het werd slechts 3-1, terwijl een overwinning met 5 of 6 goals verschil meer recht had gedaan aan de krachtsverhoudingen. Voor mijn gevoel heeft dat allemaal met scherpte en kwaliteit te maken.

Een Madueke mist 2 kansen die gewoon 100% een goal hadden moeten opleveren. Dat is scherpte. Madueke speelde sowieso ongelukkig. Ballen sprongen van zijn voet, hij liep regelmatig in de weg en was wat mij betreft in de rust rijp voor een wissel geweest. Zahavi heeft hét gewoon niet. Bij een kans in de eerste helft is zijn eerste aanname zo matig, dat hij in plaats van een 100% kans nog maar een halve schietkans heeft. Dat mag gewoon niet gebeuren.

Nu speel je tegen Heracles, en breekt het je niet op. Overigens vind ik zo'n wedstrijd als vandaag ook echt het failliet van de Nederlandse competitie. Heracles is al jaren een stabiele club in het rechterrijtje, komt nooit echt in de problemen voor degradatie. Als zij echt tot 0 aanvallende acties komen, eigenlijk niet eens druk zetten, hoe kunnen wij ons dan leren wapenen tegen wedstrijden waar het wél om de knikkers gaat? Je hebt zo weinig weerstand, dat je niet eens van een wedstrijd kunt spreken.

Jammer dat het Ajax vandaag op het nippertje weer meezat. Natuurlijk verdienden ze de overwinning, maar het had zomaar anders af kunnen lopen. Dat schot van Odgaard waarbij Onana helemaal uit positie was, wat had ik die bal er graag in zien vliegen.

Nu ben ik benieuwd hoe wij de komende 2 wedstrijden gaan doorkomen. We hebben nu 2x een prima pot gespeeld zonder weerstand. Hoe gaan we ons wapenen als de tegenstander wel weer enig niveau heeft? Zeker Utrecht-uit wordt een uitdaging, en winst is pure noodzaak als je de druk bij Ajax op de ketel wilt houden.

 

+2/-0

Als die scheids die bal gewoon op de stip legt en een rode kaart trekt win je 5-1 en heeft iedereen het over een prima wedstrijd. Maar ja, hij legt hem niet op de stip en in de ufo wel en dan heb je toch een beetje een zure nasmaak aan deze zonnige dag.

 

+1/-0

Ik heb echt heel erg genoten in het stadion en heb geen moment het gevoel gehad dat er iets voor Heracles was te halen. Dat die eerste beste bal er weer in vliegt is weer typisch en ik denk dat we daar Boscagli en Max (die was weer weg) toch ook eens op mogen afrekenen. Ik ben wel op het punt dat ik denk dat het voor PSV heel goed zou zijn als Obispo eens lange tijd de voorkeur krijgt maar dat gaat onder Roger niet gebeuren.

De verfrissing die Veerman brengt, de creativiteit van Madueke (als het wel lukt) en de pure kwaliteit van Gakpo en Götze zijn ineens wel ingrediënten om óók die lastige uitwedstrijden tegen Utrecht, en uiteraard het onderschatte Twente, en onze traditionele mispeer tegen Feyenoord wellicht wel eens door te komen. Helaas kunnen we ze niet alle 4 opstellen + Sangaré + Guti want dan spelen we weer zonder spits en dat is echt verschrikkelijk. Het ziet er echt naar uit dat Veerman weer gaat banken en dat zou tamelijk bizar zijn. Niet omdat hij niet tot de beste 2 a 3 middenvelders van de selectie behoort maar omdat we Sangaré nog willen verkopen en Götze niet kunnen banken en Guti zich het meest complimentair heeft bewezen. Lastig luxe probleem wel.

Maar laten we wel wezen, als we weer niet van Ajax (beker) Feyenoord (competitie) en wellicht AZ of Feyenoord (Conference league) winnen dan gaan we gewoon weer met lege handen staan. Wat er nodig is om van die teams te winnen is een topfitte selectie, een bovengemiddelde vorm van de dag, een portie geluk en geen pech met arbitrage. Je merkt wel dat de nationale media een beetje begint te draaien omdat Roger gewoon alle wedstrijden lijkt te winnen buiten de top 4. En als je die resultaten op een rij zet dan schaam je je bijna kapot dat er vrijwel geen makkelijke middag/avond bij zit maar er wordt wel gewonnen.

Dit blok heeft nog 4 wedstrijden waarbij je er zelfs maar 3 hoeft te winnen. Dat thuis tegen Fortuna niet fout gaat mag duidelijk zijn, uit bij Utrecht winnen is noodzakelijk om Ajax bij te blijven maar ook om Feyenoord en AZ niet dichterbij te laten komen. Tegen Copenhagen gaat het maar om 1 ding en dat is overleven en dat kan zelfs met penalties of met een kleine nederlaag in Copenhagen. Dan komen er 2 weken relatieve rust gevolgd door een kort blokje met wedstrijden die ervoor zorgen dat je seizoen geslaagd is of niet. Helaas maar waar, door gaan in de Conference league zorgt er wel voor dat de kans op succes binnen NL gevoelsmatig voor 20% kleiner wordt.

Twente - PSV
Heenwedstrijd 1/4 finale Conference League
PSV - RKC Waalwijk
Return 1/4 finale Conference League
PSV - Ajax

Het wordt nu wel spannend en het wordt tijd om te pieken en zaken om te draaien in de serieuze wedstrijden.

 

+1/-0

Je moet ze 'gewoon' 1 voor 1 bekijken; Utrecht wordt direct een cruciale, vooral ook omdat er de laatste jaren niet meer gewonnen is. De laatste overwinning was in 2017, daarna volgden 3 gelijke spelen en 1 verliespartij.

Utrecht steekt niet in denderende vorm: van de laatste 7 wedstrijden wonnen ze er 3, tegen Sparta, Heerenveen en Cambuur. Bij de Eagles en tegen 10 man van Vitesse speelden ze gelijk en van Heracles en Ajax werd verloren.

Hoog tijd om deze lastige uitwedstrijden weer eens te winnen.
PSV kan alleen mee blijven doen om het kampioenschap door alle wedstrijden te winnen, te beginnen in Utrecht.

 

+1/-0

Ik heb ook genoten van de wedstrijd hoor. Er was controle over de wedstrijd en Heracles kwam er in feite 90 minuten lang niet aan te pas. PSV toonde naar mijn idee voldoende drang naar voren, creëerde kansen en heeft aangetoond dat er op basis van de pot van gisteren echt wel rekening gehouden moet worden met ons.

Maar de pijnpunten, en dan heb ik het met name over het gebrek aan scherpte bij Madueke, het gebrek aan kwaliteit bij onze 2 spitsen én de desorganisatie bij het tegendoelpunt, baren me wel zorgen. Kopenhagen, Utrecht, Feyenoord en Twente zijn 3 klasses beter dan Heracles. Die gaan ons wel opjagen, die gaan meer aanvallen en als dat gebeurt moeten we een stuk scherper zijn als gisteren.

Ik denk inderdaad ook dat we elke wedstrijd op zich moeten bekijken. Het is hartstikke leuk om verder te komen in een Europees toernooi. Ook al is het de ECL, een kwartfinale (of meer) is een mooie prestatie. Winnen van Kopenhagen is daarom hartstikke belangrijk. Zondag tegen Utrecht is ook belangrijk. In de strijd om plek 2 mogen we nog 2x een steek laten vallen. Maar op dit moment doen we mee voor de 1e plaats en dan lijkt elk volgend puntverlies nu dodelijk. Utrecht draait niet superlekker, maar is wel een ploeg die fysiek en kwalitatief in staat is om ons meer pijn te doen dan pak 'm beet Eagles en Heracles. We zullen scherp en geconcentreerd moeten zijn om daar drie punten te halen, en afhankelijk van donderdag zou dat een uitdaging kunnen worden. Maar ik zou dus nooit nu al rekening houden met de "wat als" scenario's. Volle bak voorbereiden op Kopenhagen!

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 1 pagina.

PSV Forum » Wedstrijden van PSV » Kampioenschaps blok januari/februari/maart