Transparent
Inloggen
Sluiten

PSV Forum » Wedstrijden van PSV » [JCS] Ajax - PSV (30 juli 2022)

Deze normale topic is open en bestaat uit 3 pagina's: 1 2 3

open/sluit de onderstaande quote:

legerjas schreef op 31 juli 2022 om 18:09:

Wij werden het eerste half uur dan ook totaal overklast op alle fronten. Logisch dat dat benoemd wordt.

De 1-1 en de 1-2 vielen totaal uit de lucht. Tot dan maakten we geen enkele aanspraak op een doelpunt. Uit open creëerden we bijna niets, dat moet echt beter



Als ik jou was zou ik de eerste 10 minuten nog eens terugkijken. PSV was toen zeker niet minder, ondanks de teksten van de dienstdoende verslaggever. Daarna kreeg Ajax meer druk op PSV doordat ze compact hoog druk zetten op onze achterhoede en middenveld. Dat leidde binnen een paar minuten tot de 1-0. Goede goal natuurlijk van Bergwijn waarbij hij van Hoever en Bakayoko teveel ruimte krijgt. PSV is ook wel echt slordig in deze fase met o.a. Hoever, Sangaré en Teze die ballen rond eigen zestien zomaar inleveren. Daar komt de meeste dreiging van Ajax in deze fase uit.

Na die 1-0 is het Ajax wat de klok slaat tot de 1-1, die inderdaad uit het niets ontstaat. Echter zag je juist in die eerste 10 minuten al wel dat onze vleugelspelers bijzonder makkelijk dreigend konden zijn zodra je onder die hoge druk uit speelt. In het laatste kwartier van de eerste helft waarin Ajax die hoge druk niet vol weet te houden krijgt PSV dan ook 3 100% kansen uit open spel. Dat is echt veel.

In de tweede helft maakt Ajax een goede goal, maar die ontstaat wel na een curieus var-moment. Dat is misschien geen excuus, maar dit hielp bepaald niet mee. Verder vond ik dat PSV in de 2e helft enorm veel ruimte kreeg om te counteren. Dat deden ze ook goed. De linies van Ajax vielen toen echt uit elkaar. De tactische discipline was in de tweede helft bij Ajax ver te zoeken net zoals de emotionele discipline. Dat moet toch zorgelijk zijn voor Schreuder. Want hun middenveld en verdediging zoals dat gisteren stond lijkt gewoon de kwaliteit te missen om tactisch overeind te blijven. Bovendien missen ze de duelkracht en snelheid om in grotere ruimtes te spelen.

PSV maakte op mij gisteren de indruk dat er teamspirit en kämpfgeist is. Maar we moeten beter gaan verdedigen. De linies sluiten niet altijd goed wat je voornamelijk rechtsachter ziet. Bovendien zijn onze controleurs, Sangaré en Veerman, geen heel gedisciplineerde spelers a la Guti bijvoorbeeld. Maar in de omschakeling zijn we erg gevaarlijk met Veerman als aangever en Gakpo en Til daarvoor. Luuk de Jong is ook echt een verbetering t.o.v. Zahavi.

Met Ramalho, Guti, Mauro, Madueke, Boscagli en de nieuwelingen Sávio en Branthwaite nog achter de hand lijkt er echt wel muziek in te zitten.

Nu ben ik benieuwd wat Ruud tegen AS Monaco gaat doen. De ervaren Ramalho en Guti lijken nodig om niet in het mes te lopen. Misschien Til vanaf rechts en Guti naast Sangaré? En Ramalho centraal geflankeerd door Teze en Obispo?

 

+3/-0

Ik wilde een heel verhaal gaan schrijven over de wedstrijd, maar in plaats daarvan sluit ik me geheel aan bij bovenstaande post.

Ajax heeft op basis van de wedstrijd van gisteren wel een probleem. Er zal daar een hoop moeten verbeteren als ze dit seizoen wederom hun "Europese ambities" willen gaan waarmaken.

 

+1/-0

Je kunt deze wedstrijd op zoveel verschillende manier aanvliegen dat een gemiddelde talkshow of nabeschouwing nooit alles besproken krijgt. Er zat echt van alles in en echt niet alles was goed.

Openingsfase was voor Ajax
In het prille begin viel het inderdaad wel mee maar na 10 minuten ofzo kwam PSV er even niet aan te pas. Luuk zag ik bijna mee terugverdedigen tot eigen 16 en onze vleugelspelers stonden gewoon als backs om het zo compact mogelijk te houden. Doordat wij zo compact stonden konden we er niet makkelijk uit komen maar kon Ajax ook niet perse heel gevaarlijk worden in de 16 want daar hadden ze Tadic staan. Ajax moest het hebben van afstandschoten of van flankspelers die naar binnen trekken en schieten vanuit de 2e lijn. Wat Bergwijn daar doet is op zich het cadeautje uitpakken wat PSV hem geeft en niet wat hij zelf heeft ingepakt. Die ruimte, die simpele beweging en vrij zicht naar de verre hoek was onacceptabel en ik vond het meer Bakayoko zijn fout dan Hoever. PSV was nog enigszins gelukkig dat Taylor die ballen er niet in schoot a la Sneijder/vd Vaart/Ziyech/Berghuis. Ik vond Taylor eigenlijk best goed in de eerste helft.

Kopzorgen voor Ajax
Ik wist toen ik de opstelling zag dat Luuk vs Timber/Blind al best een uitdaging was voor de CV's. Deed me een beetje denken aan de 3-0 waarbij we kampioen werden toen Frenkie tegen Luuk stond in het eerste half jaar van Ten Hag. Wat ik niet had verwacht was dat Til de 3 kopkansen ging krijgen en Luuk niet. Maar dat dit recept voorlopig geschikt is voor bv de Eredivisie is wel lekker. Niet enkel omdat Til en Luuk er goed in zijn (en wie weet Vinicius ook) maar omdat Gakpo Veerman en Max allemaal die ballen weg kunnen leggen. Maar het belangrijkste is dat we met Madueke dus power en dreiging kwijt zijn geraakt en we met al die halve opties nu eerder een speler kunnen kiezen met de pass dan de actie. Mauro is erg out of the box, maar Simons en Ledezma zie ik daar wel spelen als Savio tegen valt.
Eigenlijk was zaterdag elke hoge bal gevaarlijk. Buiten de 3 kansen van Til was het vasthouden op Luuk ook elke keer op het randje.
Ik denk dat ze bij Ajax erg geschrokken zijn van de keeper, rechtsback, Blind als CV en Wijndal defensief gezien. Als dan ook nog je dure aankoop een rood kaartje komt ophalen dan is dat niet lekker voor H2 (zoals Breaking Mike hun liefkozend noemt).

Peperdure aankopen vs Luuk en Guus
Ajax kocht even voor 42 miljoen een linkerkant om jaloers op te worden. Maar PSV haalde voor 6 miljoen óók 2 internationals. Je mag daar voorzichtig Veerman ook al bij gaan denken voor 5,5 miljoen. En dan leg je nog even 20 miljoen neer voor Bassy terwijl je geen fatsoenlijke keeper haalt, geen rechtsback een dure spits op de bank terwijl je moet schuiven met Tadic omdat je 42 miljoen hebt betaald voor diezelfde linkerkant. Ik denk dat op basis van deze wedstrijd zo'n Susan Lenderink toch een keer moest slikken nadat Ajax via de Telegraaf vol de druk erop zette dat Ajax moest investeren. Ik zeg niet dat Luuk en Guus over 6 maanden deze lijn hebben doorgetrokken maar wat ik wel zie is visie want dit is precies wat Ruud tegen Til heeft gezegd om hem te overtuigen. Wat je met Til in huis haalde is niet enkel zijn scorend vermogen maar ook een speler die 'ready' is om nu te oogsten ipv een jonge jongen met een hogere upside die heel sexy in de markt ligt en waarschijnlijk veel waarde vertegenwoordigd.

Jong PSV rechterkant vs Europese subtop linkerkant
Als je als Monaco trainer deze eerste helft zag dan had je maar een paar woorden hoeven op te schrijven. Dit was het slechtste wat ik ooit heb gezien in PSV 1 op de rechterkant. Nog liever Lucius, Hutchinson, Culina of Thomas dan dat wat er zaterdag stond. Ik was oprecht blij dat PSV Hoever haalde en baalde dat het zonder koopoptie was maar ik had een basisniveau verwacht wat 2x zo hoog lag dan het nu lijkt. Ik was ook oprecht blij dat Bakayoko gewoon voor de leeuwen werd gegooid maar die heeft alles fout gedaan wat ie fout kon doen. Dat neem ik hem overigens niet kwalijk want tegen Bergwijn/Wijndal is ook lastig maar hij liet zien er nog lang niet te zijn. De linkerkant was eigenlijk best aardig vanaf minuut 25 ofzo. Gakpo was zonder bal ook heel ijverig maar als hij de bal kreeg dan was het wel meteen op het puntje van je stoel. Die voorzetten waren gewoon top en zijn goal is ook prima. De keuze om Obispo te laten staan en Teze door te schuiven zegt eigenlijk wel heel veel. Het vertrouwen in Obispo is heel groot vanuit PSV en ze kozen om Mwene dus te sparen. Ik zou verbaasd zijn als we tegen Monaco niet zo beginnen als we tegen Ajax eindigde met Ramalho naast Obispo. Niet ideaal maar tot Mauro er is of Mwene topfit is wellicht de minst slechte keuze.

Verontwaardiging bij Ajax
Het interview met Blind was weer precies zoals we Ajax kennen. PSV had (mijn eigen woorden) vies gewonnen want Ajax maakte mooie goals en PSV kreeg cadeautjes. De mooiste goal van de avond was uiteraard die van Kudus maar die goal van Antony had ook een blundertje nodig van onze topgoalie. Ajax had weer 30 minuten geweldig voetbal laten zien en uit het niets scoorde PSV en het waardeoordeel van het mooi spelen is bij Ajax meer waard dan het scorende PSV. Hoe meer verontwaardiging ik zie bij Ajax en de NL media des te meer ik ervan kan genieten. Voor een club die zich zoveel beter voelt presteren ze toch niet zo lekker tegen ons met 11 tegengoals in 3 'finales' waarbij ze alle drie de finales verliezen terwijl wij Europese verplichtingen hadden en zij vrij zijn. Van de laatste 8 wedstrijden een mooie balans van 3x winst, 2x gelijk, 3x verlies waarbij we er slechts 2(!) thuis hebben gespeeld.

VAR en Higler
Eigenlijkk vond ik Higler niet zo slecht. Hij zag alleen Bassie niet op de enkel trappen en de rode kaart van Alvarez schrijf ik meer toe aan de VAR. Net als de gele kaart die wonderbaarlijk werd teruggedraaid. We hebben nu een rijtje met scheidsrechters op de shitlist staan maar Higler hoeft daar wat mij betreft niet bij op basis van deze wedstrijd. Dat hij geel gaf aan Benitez voelt wat oneerlijk maar volgens mij is dat de regel. Het was sowieso best een lastige wedstrijd om te fluiten met veel verschillende lagen emotie.

Goed PSV of slecht Ajax
Op het moment zelf was ik vooral aan het genieten van PSV. Zeker bij de laatste goal van Simons stond ik op de bank omdat het dat laatste duwtje was. De dag erna heb ik nog wat samenvattingen gezien omdat ik alles als zoete koek tot me neem (PSV inside was ook leuk) maar toen merkte ik wel dat vooral Ajax heel slecht was. Buiten minuut 10 tot 30 waren er heel veel die een dikke onvoldoende halen zoals de keeper, rechtsback, Blind, Tadic en wellicht Alvarez en Wijndal. Bij PSV waren het er eigenlijk maar 2 die een onvoldoende verdienden en dat was onze rechterkant. Die rode kaart kwam eigenlijk wel op het moment dat ik zelf nog dacht aan een gelijkmaker. De bookmakers hadden PSV op dat moment slechts 1.70 staan voor de winst van de JCS terwijl we toch voor stonden. Daarna was het eigenlijk wel gedaan waarbij die bal ook maar 1x goed hoeft te vallen en het penalties wordt.

Hoe nu verder
Het was geen pittige wedstrijd qua fysiek zoals ik dat altijd bij wedstrijden onder Roger zag. Het was niet ren je rot en dat merkte je het beste aan Max die veel meer gedoseerd speelde. Maar richting Monaco was dit eigenlijk prima qua fysiek en tactiek maar we gaan echt een totaal andere wedstrijd krijgen in Monaco. Monaco speelde vorig jaar voorzichtig en kwam er in Eindhoven een keer of 10 gevaarlijk eruit met snelheid dwars door het midden maar in Monaco zelf was het as close as it gets voor een salonremise. Beide ploegen deden niets en dat was volgens mij de enige 0-0 onder Roger. Ik heb weer een beetje vertrouwen gekregen zonder dat ik denk dat de kans groter is dan 50/50 maar het is wel lekker dat we weer eens 50/50 wedstrijden winnen met de bekerfinale en JCS.

Leuke avond gehad, totaal onverwacht, en nu lekker door naar Monaco.

 

+7/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 3 pagina's: 1 2 3

PSV Forum » Wedstrijden van PSV » [JCS] Ajax - PSV (30 juli 2022)