Transparent
Inloggen
Sluiten

PSV Forum » Maatschappelijke discussies » Armoede in Nederland

Deze normale topic is open en bestaat uit 1 pagina.

Het werd al kort genoemd in het coronatopic, maar de vragen werden niet echt beantwoord. Ik ga nu niet naar de stad toe om mensen op straat aan te spreken. Vandaar een nieuw topic over een onderwerp waar ik me altijd zeer over verbaas en tevens aan stoor. Dat komt wellicht deels uit onwetendheid.

Ik heb geen bijzonder salaris en raak veel geld kwijt op de beurs, met gokken en aan drank. Mijn huis is ook niet al te goedkoop en mijn auto ook niet. Desondanks hou ik maandelijks een groot deel van mijn salaris over. Ik zou het bij wijze van spreken met ongeveer de helft ook wel aankunnen, zonder veel aanpassingen.

Dan lees ik op nieuwssites bij zohaast elke investering van de overheid de reacties in de trant van: "hoe kun je daar geld aan uitgeven terwijl er mensen bij de voedselbank zitten?".

Stel je zit in de bijstand, geeft 500 uit aan wonen, 150 aan boodschappen, 85 aan de zorg, dan hou je toch nog genoeg over voor luxere en incidentele zaken? Met wat bezuinigingen en subsidies erbij is er nog wel wat meer mogelijk. Misschien gaat er nog wat geld naar studieschulden, maar dat zijn toch ook geen honderden euros per maand en daar is hulp voor. Hoe kun je dan toch buiten je eigen schuld in zulke problemen komen dat je geen voedsel kan kopen? Zonder drugs en een aantal Jamba! abonnementen zou ik niet weten hoe ik dat zou kunnen.

Wie verlicht mij :huh ?

 

+1/-0

Vaak komen mensen door problemen met hun gezondheid of door echtscheiding in de problemen. En vaak ontstaan de problemen ook doordat er financieel slechte keuzes worden gemaakt: domme uitgaven, slechte/dure leningen aangaan. De financiële kennis ontbreekt dan of vaak bij beide partners. Ook is er bij laag opgeleiden vaker sprake een dure hobby genaamd roken. Dan moet er nog een auto betaald worden, leningen afgelost en rente betaald, alimentatie betaald worden etc. De gemiddelde uitgaven voor boodschappen liggen ook boven de 200 euro voor 1 persoon.

Onder normale omstandigheden is een voedselbank niet nodig in Nederland, maar ik kan mij wel situaties indenken waarbij dat wel nodig is.

 

+1/-0

Wat is geen bijzonder salaris?

 

+1/-0

Ik weet in ieder geval dat studiefinanciering aflossen wel echt een spreekwoordelijke pain in the ass kan zijn. Alimentatie kan volgens mij ook een flinke streep door de rekening zijn. Het roken van sigaretten is volgens mij, bij het roken van 1 pakje per dag, al snel 150 a 200 euro per maand en dat vind ik als niet roker bizar veel geld. Daarom begrijp ik niet dat het stoppen met rokken voor mensen niet makkelijker is vanuit financieel oogpunt, van de andere kant snap ik het wel want ik ben ook niet roomser dan de Paus. Dan betaalt men ook al snel 200 a 300 per maand voor het rijden van een auto.

Als je geen studieschuld hebt, geen alimentatie, niet rookt, een beetje gezond eet en niet te duur woont moet je wat mij betreft met 1500 euro prima rond kunt kunnen komen. Ik ken mensen die al blij zijn dat ze een euro sparen die 2750 netto bijgeschreven krijgen per maand.

 

+1/-0

Niet te duur wonen is niet per definitie een keus natuurlijk.

 

+1/-0

Een auto lijkt me niet de eerste levensbehoefte, vooral niet als je niet werkt. Ik ken genoeg mensen zonder auto, ook werkend met kinderen.
Roken is inderdaad wel een punt ja. Dat tikt wel aardig aan en is niet zo makkelijk te stoppen.

open/sluit de onderstaande quote:

James Sonny Crockett schreef op 24 mei 2020 om 18:55:

Niet te duur wonen is niet per definitie een keus natuurlijk.



Hoe bedoel je dat? Als je voorzieningen nodig hebt voor fysiek ongemak of zo? Om van een huur- of koophuis af te komen lijkt me niet zo lastig tegenwoordig. Ik zie zonder baan niet de noodzaak om in het centrum van een stad te wonen.

In de jaren eind vorig, begin dit decennium, toen de huizenprijzen nog lager waren dan de piek was dat wel een probleem met huizen die "onder water" stonden en je schulden over zou houden aan een verkoop.

Overigens zie ik wel meer en meer een grotere tweedeling ontstaan tussen huren en kopen, met de lage rentes en steigende huurprijzen.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Albert Trestena schreef op 24 mei 2020 om 15:01:

Het werd al kort genoemd in het coronatopic, maar de vragen werden niet echt beantwoord. Ik ga nu niet naar de stad toe om mensen op straat aan te spreken. Vandaar een nieuw topic over een onderwerp waar ik me altijd zeer over verbaas en tevens aan stoor. Dat komt wellicht deels uit onwetendheid.

Ik heb geen bijzonder salaris en raak veel geld kwijt op de beurs, met gokken en aan drank. Mijn huis is ook niet al te goedkoop en mijn auto ook niet. Desondanks hou ik maandelijks een groot deel van mijn salaris over. Ik zou het bij wijze van spreken met ongeveer de helft ook wel aankunnen, zonder veel aanpassingen.

Dan lees ik op nieuwssites bij zohaast elke investering van de overheid de reacties in de trant van: "hoe kun je daar geld aan uitgeven terwijl er mensen bij de voedselbank zitten?".

Stel je zit in de bijstand, geeft 500 uit aan wonen, 150 aan boodschappen, 85 aan de zorg, dan hou je toch nog genoeg over voor luxere en incidentele zaken? Met wat bezuinigingen en subsidies erbij is er nog wel wat meer mogelijk. Misschien gaat er nog wat geld naar studieschulden, maar dat zijn toch ook geen honderden euros per maand en daar is hulp voor. Hoe kun je dan toch buiten je eigen schuld in zulke problemen komen dat je geen voedsel kan kopen? Zonder drugs en een aantal Jamba! abonnementen zou ik niet weten hoe ik dat zou kunnen.

Wie verlicht mij :huh ?


1. 500 euro voor wonen zal best mogelijk zijn, maar voor veel mensen is het vinden van een woning op zich al een probleem. Er is al lange tijd een tekort aan sociale huurwoningen en goedkope koopwoningen. Veel mensen zijn daarom dan ook gedwongen om vaak meer te betalen: 600 - 750 euro. Daarnaast heb je bij een appartement vaak servicekosten (60 - 100 euro) en bij een koophuis onderhoudskosten.
2. 85 aan zorg? De goedkoopste basisverzekering (met 385 eigen risico) die ik kan vinden kost al 102 euro. Of je hebt een enorm hoog eigen risico zelf, wat juist een groot probleem kan worden als je wel langere tijd en/of dure zorg nodig hebt.
3. 150 euro aan boodschappen (alle levensmiddelen) lijkt me ook wat weinig. Volgens het Nibud zou dat meer rond de 200 - 220 moeten liggen voor een alleenstaande.
4. Gas, elektra water: 100 - 140 euro (afhankelijk van (leeftijd/type) woning)
5. Gemeentebelasting, waterschapsbelasting, rioolheffing etc. 40-60 euro (verschilt per gemeente)
6. Internet + mobiel bellen: 40 - 60 euro.
7. Verzekeringen: 15 - 20 euro.
9. (openbaar) vervoer van naar bijv. werk: 150-350 euro
10. Kleding, kapper e.a. 50 - 100 euro
11. Aanschaf/vervanging: wasmachine, koelkast, etc. ...?

Dan zit je al snel rond de 1.300 - 1.400 euro. En dat is nog zonder kinderen, aflossing (studie)schulden, extra zorgkosten en waarschijnlijk een aantal andere zaken (zoals abonnementen/ PSV). Het minimumloon is 1.520 netto. Dan wordt het toch al snel lastig. Waarschijnlijk maken de toeslagen waar je in aanmerking voor kan komen, dan nog wel een deel goed.

En als je alleen bent, gezond en een vast contract hebt is alles gewoon wat makkelijk te controleren en te regelen. Met een partner, kinderen, een flexcontract of als ZZP-er wordt het al weer een stuk ingewikkelder.

Daarnaast komen veel mensen in de financiële problemen door bijzondere omstandigheden in hun leven: scheiding, psychische problemen, gokverslaving, gezondheidsproblemen, overlijden partner of een onverwachte belastingaanslag / schuld of iets dergelijks. En als er dan ook nog een aantal huishoudelijke apparaten kapot gaan, kan ik me best voorstellen dat het voor een aantal mensen lastig kan zijn.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 25 mei 2020, 11:29:24.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

antonh schreef op 24 mei 2020 om 18:41:

Vaak komen mensen door problemen met hun gezondheid of door echtscheiding in de problemen. En vaak ontstaan de problemen ook doordat er financieel slechte keuzes worden gemaakt: domme uitgaven, slechte/dure leningen aangaan. De financiële kennis ontbreekt dan of vaak bij beide partners. Ook is er bij laag opgeleiden vaker sprake een dure hobby genaamd roken. Dan moet er nog een auto betaald worden, leningen afgelost en rente betaald, alimentatie betaald worden etc. De gemiddelde uitgaven voor boodschappen liggen ook boven de 200 euro voor 1 persoon.

Onder normale omstandigheden is een voedselbank niet nodig in Nederland, maar ik kan mij wel situaties indenken waarbij dat wel nodig is.


We hebben de morele plicht om mensen te helpen, ook als ze door hun eigen fouten in de problemen zijn gekomen. Natuurlijk zijn er mensen die zich nauwelijks laten helpen of echt hopeloze gevallen zijn, maar mijn stelling is wel dat niemand in Nederland onder het bestaansminimum zou mogen komen. Daar moeten we allemaal samen voor zorgen. Ik betaal in die zin graag belasting. Het klinkt misschien cru, maar het is ook voor mij fijn als er geen mensen op straat liggen. Is ook gewoon eigenbelang.

Tegelijk begrijp ik de consensus niet die lijkt te bestaan over voedselbanken, alsof het een schande is dat die überhaupt bestaan. Wat is er mis mee? Het zijn mensen die mensen helpen. Beter kan niet. Het is niet zozeer een schande dat het nodig is, het is mooi dat er mensen zijn die elkaar helpen. Laten we dit positief benaderen.

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Albert Trestena schreef op 25 mei 2020 om 09:51:

open/sluit de onderstaande quote:

James Sonny Crockett schreef op 24 mei 2020 om 18:55:

Niet te duur wonen is niet per definitie een keus natuurlijk.




Overigens zie ik wel meer en meer een grotere tweedeling ontstaan tussen huren en kopen, met de lage rentes en steigende huurprijzen.



Als alleenstaande kun je tegenwoordig maar heel moeizaam een huis kopen. Of je hebt een studieschuld, of je hebt geen studieschuld maar dan ook geen hoge afgeronde studie. Koophuizen zijn 30% duurder geworden in 3 jaar tijd. Daarnaast moet je de eerste 15.000 a 20.000 al zelf bijleggen voordat je uberhaubt iets kan kopen. En dan moet je het nog van A tot Z inrichten. Dat sterkt mijn gevoel dat vrijwel enkel mensen die niet zelf voor hun studie hebben hoeven te betalen of die vanuit thuis een x bedrag beschikbaar hebben om die stap te kunnen zetten.

Qua huur is het heel dubbel, want als je geluk hebt (hebt gehad) en eenmaal gunstig zit kun je voor 500 euro echt een fantastische huurwoning hebben. Maar als je net afgestudeerd bent en je wilt in Eindhoven een huurwoning dan wordt het 5 a 6 jaar wachten en dan kom je in een hoge huur klasse of je wacht 3 jaar en komt in een hele hoge huur klasse.

Persoonlijk heb ik altijd heel goedkoop kunnen wonen. Mijn eerste appartement was 303 euro per maand en na zoveel jaar had ik via een urgentie binnen mijn gemeente een top appartement waarbij ik door middel van huurgewenning trapsgewijs richting de 600 ga. Dat geluk moet je hebben op de huidige woonmarkt.

 

+1/-0

We moeten de mensen die problemen hebben inderdaad helpen. Een gedeelte hiervan heeft meer geld nodig, maar een groot gedeelte zou eerder gebaat zijn bij een budgetcoach. Iemand die ze actief helpt bij beslissingen, zodat ze niet in de 'aanlokkelijke' aanbiedingen van allerlei bedrijven trappen waardoor ze zich nog dieper in de problemen steken.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Albert Trestena schreef op 25 mei 2020 om 09:51:

Een auto lijkt me niet de eerste levensbehoefte, vooral niet als je niet werkt. Ik ken genoeg mensen zonder auto, ook werkend met kinderen.
Roken is inderdaad wel een punt ja. Dat tikt wel aardig aan en is niet zo makkelijk te stoppen.

open/sluit de onderstaande quote:

James Sonny Crockett schreef op 24 mei 2020 om 18:55:

Niet te duur wonen is niet per definitie een keus natuurlijk.



Hoe bedoel je dat? Als je voorzieningen nodig hebt voor fysiek ongemak of zo? Om van een huur- of koophuis af te komen lijkt me niet zo lastig tegenwoordig. Ik zie zonder baan niet de noodzaak om in het centrum van een stad te wonen.

In de jaren eind vorig, begin dit decennium, toen de huizenprijzen nog lager waren dan de piek was dat wel een probleem met huizen die "onder water" stonden en je schulden over zou houden aan een verkoop.

Overigens zie ik wel meer en meer een grotere tweedeling ontstaan tussen huren en kopen, met de lage rentes en steigende huurprijzen.



Je geeft zelf al een aanzetje. Sommige mensen zijn veroordeeld tot huren omdat kopen niet voor iedereen is weggelegd. Als je alleenstaand bent is het verdomd lastig om iets te kopen en moet je een (heel) goed salaris hebben. Heb je dat niet, dan is een fatsoenlijk huis kopen niet mogelijk (althans, in veel gemeenten niet) en ben je aangewezen op huur. Dan heb je aan de ene kant particuliere huur waar woekerprijzen worden gerekend en aan de andere kant sociale huur die die naam eigenlijk niet mag dragen.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

11 Sir Tinus schreef op 25 mei 2020 om 11:43:

open/sluit de onderstaande quote:

Albert Trestena schreef op 25 mei 2020 om 09:51:

open/sluit de onderstaande quote:

James Sonny Crockett schreef op 24 mei 2020 om 18:55:

Niet te duur wonen is niet per definitie een keus natuurlijk.




Overigens zie ik wel meer en meer een grotere tweedeling ontstaan tussen huren en kopen, met de lage rentes en steigende huurprijzen.



ersoonlijk heb ik altijd heel goedkoop kunnen wonen. Mijn eerste appartement was 303 euro per maand en na zoveel jaar had ik via een urgentie binnen mijn gemeente een top appartement waarbij ik door middel van huurgewenning trapsgewijs richting de 600 ga. Dat geluk moet je hebben op de huidige woonmarkt.



Hier in Tilburg heb je te maken met huurgrenzen als je via sociale woningbouw wilt huren. Wat dat wil zeggen is dat men aan de hand van je inkomen gaat kijken in welke categorie huizen je MOET shoppen. Alles buiten die prijscategorie is off limits. In mijn geval betekent dat maandelijkse huurlasten van zo'n 650 euro. Let wel: ik verdien beneden modaal en ben alleenstaand. Toch andere koek of niet?

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Albert Trestena schreef op 25 mei 2020 om 09:51:

Een auto lijkt me niet de eerste levensbehoefte, vooral niet als je niet werkt. Ik ken genoeg mensen zonder auto, ook werkend met kinderen.




Auto geen levensbehoefte? Om werk te accepteren heb je doorgaans een auto nodig. Ook om te solliciteren kom je vaak op plekken war je met het OV niet meer kan komen. Hier in Veldhoven, geen klein gat, zijn er al veel plekken waar je al een kwartier moet lopen naar de 1e bushalte, en om dan op tijd op je werk te zijn moet je soms de avond van te voren al vertrekken, omdat de eerste bus te laat vertrekt smorgens.

Verder: 500 om te wonen? Daar heb je net een studentenkamer voor, sorry. Ik heb niet veel eisen, een aflossingsvrije hypotheek voor een starterswoning. Veel goedkoper ga je niet vinden, laat staan huren, wat vaak duurder is zelfs (mijn moeder betaald 950 euro huur, gewoon woningbouw).. ik betaal zo'n 650 euro per maand Hypotheek. Zonder gas/water/licht, belasting en verzekeringen... zonder kleding, eten, drinken, abonnementen of uberhaupt ook maar een avondje de kroeg in, zijn mijn vaste lasten al 1400 euro. En dan doen wij het heel erg zuinigaan. Ja, ik verdien iets meer, maar daarvan kopen wij kleding, een keer een blokje kaas, een keer een andere wasmachine, etc etc Nee, geen drugs, niet roken, geen abonnementen, niet gokken, geen rare dingen... en dan heb ik inmiddels 26 jaar arbeidsverleden opgebouwd, dus heb ik niet eens meer minimumloon...

Maar om met de helft toe te kunnen komen, moet je eigenlijk al 3000 euro netto verdienen... 4400 bruto per maand, 53.000 per jaar.. dat is meer dan 116.000 per jaar in de guldentijdperk.... En aangezien je ook nog handelt op de beurs, geld hebt om te gokken en dranken en zo, geen al te goedkoop huis, zoals je aangeeft... zou het dus nog een stuk meer zijn dan die 4400 euro per maand... Is dat geen bijzonder salaris?

Verlicht?

Niet bedoelt als aanval,maar puur om wellicht te verhelderen..

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

PSVeldhoven42 schreef op 27 juni 2020 om 21:12:

open/sluit de onderstaande quote:

Albert Trestena schreef op 25 mei 2020 om 09:51:

Een auto lijkt me niet de eerste levensbehoefte, vooral niet als je niet werkt. Ik ken genoeg mensen zonder auto, ook werkend met kinderen.




Auto geen levensbehoefte? Om werk te accepteren heb je doorgaans een auto nodig. Ook om te solliciteren kom je vaak op plekken war je met het OV niet meer kan komen. Hier in Veldhoven, geen klein gat, zijn er al veel plekken waar je al een kwartier moet lopen naar de 1e bushalte, en om dan op tijd op je werk te zijn moet je soms de avond van te voren al vertrekken, omdat de eerste bus te laat vertrekt smorgens.

Verder: 500 om te wonen? Daar heb je net een studentenkamer voor, sorry. Ik heb niet veel eisen, een aflossingsvrije hypotheek voor een starterswoning. Veel goedkoper ga je niet vinden, laat staan huren, wat vaak duurder is zelfs (mijn moeder betaald 950 euro huur, gewoon woningbouw).. ik betaal zo'n 650 euro per maand Hypotheek. Zonder gas/water/licht, belasting en verzekeringen... zonder kleding, eten, drinken, abonnementen of uberhaupt ook maar een avondje de kroeg in, zijn mijn vaste lasten al 1400 euro. En dan doen wij het heel erg zuinigaan. Ja, ik verdien iets meer, maar daarvan kopen wij kleding, een keer een blokje kaas, een keer een andere wasmachine, etc etc Nee, geen drugs, niet roken, geen abonnementen, niet gokken, geen rare dingen... en dan heb ik inmiddels 26 jaar arbeidsverleden opgebouwd, dus heb ik niet eens meer minimumloon...

Maar om met de helft toe te kunnen komen, moet je eigenlijk al 3000 euro netto verdienen... 4400 bruto per maand, 53.000 per jaar.. dat is meer dan 116.000 per jaar in de guldentijdperk.... En aangezien je ook nog handelt op de beurs, geld hebt om te gokken en dranken en zo, geen al te goedkoop huis, zoals je aangeeft... zou het dus nog een stuk meer zijn dan die 4400 euro per maand... Is dat geen bijzonder salaris?

Verlicht?

Niet bedoelt als aanval,maar puur om wellicht te verhelderen..



Ik voel me niet zo snel aangevallen ;). Bedankt voor het specifieke voorbeeld! Hopelijk voel je dat ook niet door mijn opening, het is puur uit nieuwsgierigheid.

Ik nam ten onrechte aan dat de huurprijzen wat lager waren, zo buiten de centra van de grote steden, maar dat valt flink tegen. Blijkbaar gelden die verschillen vooral voor koop. Zoals al eerder bleek, woon ik relatief toch flink goedkoop (vooral omdat het koop is), netto rond de €700, dus vandaar dat het wel meevalt allemaal.

 

+2/-0

trust me, je moet in Nederland al snel 1750 netto verdienen of 2250 als je samenwoont, om het minimaal te kunnen rooien, zonder al te veel luxe. Vakantie? Ik denk dat je vakantiegeld gewoon gebruikt moet worden om de normale zaken te kunnen aanschaffen...

 

+3/-0

Deze reactie is verwijderd door de originele poster.

open/sluit de onderstaande quote:

mar88vdv schreef op 25 mei 2020 om 11:23:

open/sluit de onderstaande quote:

Albert Trestena schreef op 24 mei 2020 om 15:01:

Het werd al kort genoemd in het coronatopic, maar de vragen werden niet echt beantwoord. Ik ga nu niet naar de stad toe om mensen op straat aan te spreken. Vandaar een nieuw topic over een onderwerp waar ik me altijd zeer over verbaas en tevens aan stoor. Dat komt wellicht deels uit onwetendheid.

Ik heb geen bijzonder salaris en raak veel geld kwijt op de beurs, met gokken en aan drank. Mijn huis is ook niet al te goedkoop en mijn auto ook niet. Desondanks hou ik maandelijks een groot deel van mijn salaris over. Ik zou het bij wijze van spreken met ongeveer de helft ook wel aankunnen, zonder veel aanpassingen.

Dan lees ik op nieuwssites bij zohaast elke investering van de overheid de reacties in de trant van: "hoe kun je daar geld aan uitgeven terwijl er mensen bij de voedselbank zitten?".

Stel je zit in de bijstand, geeft 500 uit aan wonen, 150 aan boodschappen, 85 aan de zorg, dan hou je toch nog genoeg over voor luxere en incidentele zaken? Met wat bezuinigingen en subsidies erbij is er nog wel wat meer mogelijk. Misschien gaat er nog wat geld naar studieschulden, maar dat zijn toch ook geen honderden euros per maand en daar is hulp voor. Hoe kun je dan toch buiten je eigen schuld in zulke problemen komen dat je geen voedsel kan kopen? Zonder drugs en een aantal Jamba! abonnementen zou ik niet weten hoe ik dat zou kunnen.

Wie verlicht mij :huh ?


1. 500 euro voor wonen zal best mogelijk zijn, maar voor veel mensen is het vinden van een woning op zich al een probleem. Er is al lange tijd een tekort aan sociale huurwoningen en goedkope koopwoningen. Veel mensen zijn daarom dan ook gedwongen om vaak meer te betalen: 600 - 750 euro. Daarnaast heb je bij een appartement vaak servicekosten (60 - 100 euro) en bij een koophuis onderhoudskosten.



Een steeds groter wordend probleem in (zeker Eindhoven) is, dat stinkend rijke mensen hele verdiepingen koopwoningen opkopen en vervolgens gewoon 1.500 euro p/m aan huur vragen. Ik weet dat dit op grote schaal gebeurd in het centrum van de stad. Zal deels te maken hebben met de booming slimste regio die wij zijn, maar niet bepaald een pretje als je een leuk huisje wilt kopen. In deze regio ken ik zelfs meerdere stellen die beide werken en NOG steeds geen koopwoning "aan" kunnen. Een schrijnende situatie.

Ik voorzie een tendens dat kinderen steeds langer thuis blijven wonen.

Wij zijn zelf een gezin met kinderen en hebben 1.500 euro aan vaste lasten in de maand. Als je dan benzine, boodschappen enz meetelt, moet je wel beide werken om alles afgetikt te krijgen tegenwoordig.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Albert Trestena schreef op 24 mei 2020 om 15:01:

Het werd al kort genoemd in het coronatopic, maar de vragen werden niet echt beantwoord. Ik ga nu niet naar de stad toe om mensen op straat aan te spreken. Vandaar een nieuw topic over een onderwerp waar ik me altijd zeer over verbaas en tevens aan stoor. Dat komt wellicht deels uit onwetendheid.

Ik heb geen bijzonder salaris en raak veel geld kwijt op de beurs, met gokken en aan drank. Mijn huis is ook niet al te goedkoop en mijn auto ook niet. Desondanks hou ik maandelijks een groot deel van mijn salaris over. Ik zou het bij wijze van spreken met ongeveer de helft ook wel aankunnen, zonder veel aanpassingen.

Dan lees ik op nieuwssites bij zohaast elke investering van de overheid de reacties in de trant van: "hoe kun je daar geld aan uitgeven terwijl er mensen bij de voedselbank zitten?".

Stel je zit in de bijstand, geeft 500 uit aan wonen, 150 aan boodschappen, 85 aan de zorg, dan hou je toch nog genoeg over voor luxere en incidentele zaken? Met wat bezuinigingen en subsidies erbij is er nog wel wat meer mogelijk. Misschien gaat er nog wat geld naar studieschulden, maar dat zijn toch ook geen honderden euros per maand en daar is hulp voor. Hoe kun je dan toch buiten je eigen schuld in zulke problemen komen dat je geen voedsel kan kopen? Zonder drugs en een aantal Jamba! abonnementen zou ik niet weten hoe ik dat zou kunnen.

Wie verlicht mij :huh ?


Stel je zit in de bijstand, geeft 500 uit aan wonen, 150 aan boodschappen, 85 aan de zorg **
Hallo ..... in welk jaartal leef je ? Weet je wel hoeveel die bijstand is ? En kleding en vaste lasten . Heb je ook in de bijstand .

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 1 pagina.

PSV Forum » Maatschappelijke discussies » Armoede in Nederland