Transparent
Inloggen
Sluiten

PSV Forum » Algemeen PSV Forum » Het tussenrapport

Deze normale topic is open en bestaat uit 1 pagina.

Het voetbaljaar 2020 zit er voor PSV op! Met 8 wedstrijden Europa League, 14 keer eredivisie en een bekerpotje hebben we de afgelopen 100 dagen een hoop wedstrijden gezien. Tijd om een tussenbalans op te maken voor Roger Schmidt en zijn mannen.

Mijn indruk is dat het begin van het seizoen nogal rommelig was. De selectie was nog verre van klaar, er vertrokken flink wat overbodige spelers zoals Bruma, Sadilek, Doan en Zoet. Ook vertrok beoogd basisspeler Sam Lammers. Daarnaast raakten we Guti en Maxi Romero kwijt met lange blessures.

Het duurde 4 competitiewedstrijden en 2x voorronde EL voordat onze selectie compleet was met de komst van Mvogo, Max, Zahavi, Götze, Fein en Sangaré. Lang konden we daar niet van genieten, want vrijwel direct kwam de corona-uitbraak en toen dat achter de rug was hadden we ook nog wat blessures hier en daar met o.a. Thomas, Madueke en Zahavi.

Als gevolg daarvan en natuurlijk ook door het drukke programma, heeft PSV van alle clubs in de eredivisie de meeste spelers gebruikt. Hoe staan we er voor? Wie valt er positief op? Wie valt er tegen? Ik zal aftrappen en per linie aangeven hoe ik op dit moment over PSV denk.

Keepers
Na de start met die 2 ketsers, is Mvogo voor mij uitgegroeid tot een betrouwbare sluitpost. Hij heeft een goeie uitstraling en heeft ons regelmatig met zeer goede reddingen op de been gehouden. Voor PSV een prima doelman en in mijn ogen wel een niveautje hoger dan Zoet of Unnerstall, waarmee we overigens een prima back-up hebben.

Verdediging
Over het algemeen hebben we achterin een dunne bezetting en potentieel is de verdediging de achilleshiel van ons elftal. Dat breekt je niet op in potjes tegen Omonia, VVV of Sparta, maar in de lastigere wedstrijden ben ik er nog niet van overtuigd geraakt dat onze defensie van voldoende niveau is. Januari wordt de vuurdoop.

In balbezit is er overigens weinig aan de hand. Denzel Dumfries had het lastig in het begin van het seizoen, maar na zijn afwezigheid door corona is hij heel sterk teruggekomen. Onvermoeibaar als altijd en verdedigend betrouwbaar. Aan de andere kant heb je Philipp Max. Wat een zegen dat we na vorig seizoen weer een échte linksback hebben. Veel drang naar voren, een prima trap en ook verdedigend staat hij zijn mannetje. Boscagli lijkt een andere speler t.o.v. vorig jaar en ook Teze blijft tot nu toe goed overeind in zijn debuutseizoen.

De problemen ontstaan voornamelijk als we onder druk komen. Dat kun je niet alleen de verdediging aanrekenen. Verdedigen doe je als elftal en als er mensen verzaken, is het logisch dat de verdediging dat niet altijd kan oplossen. Toch zie ik in die situaties te weinig daadkracht en te weinig kwaliteit. Spelers grijpen niet in, lopen achteruit, verliezen belangrijke duels en staan toe te kijken wat hun collega's doen. Als je soms ziet hoe makkelijk ook de matige tegenstanders tot doelpogingen kunnen komen, dan houd ik mijn hart vast wat er gaat gebeuren als we straks onder druk komen tegen Ajax of AZ.

Verder merk je dat je in kwaliteit direct inboet als er gewisseld wordt in de verdediging. Baumgartl overtuigde niet in de paar wedstrijden dat hij erin stond, Viergever oogt onzeker. En als er andere mensen op de back-positie werden neergezet, zoals Hendrix, Thomas of Mauro, had dat vaak problemen tot gevolg. Tegen zwakkere tegenstanders kom je daar dan nog wel mee weg, maar tegen Granada (thuis) en Heerenveen werd pijnlijk duidelijk dat je dan kwaliteit tekort komt.

Middenveld
Na de komst van Sangaré heeft hij geen wedstrijd gemist. Dat zegt wel iets over hoe belangrijk hij voor de ploeg is. Ondanks dat hij voetballend gezien geen Messi is (laten we het voorzichtig uitdrukken) is hij ontzettend sterk en dat is in het spel van PSV heel belangrijk. Naast hem groeide Rosario uit van speler die verguisd werd tot een speler die prima meedraait in dit PSV. Ik vind het zeer onterecht dat hij nog steeds enorm wordt afgefakkeld (niet zozeer op dit forum, maar bijv. wel op Facebook onder alle posts van het officiële PSV-account). Natuurlijk gaat ook bij Rosario lang niet alles goed, maar ik denk dat hij zich knap hersteld heeft en dat hij wekelijks bewijst beter te zijn dan Hendrix. Jorrit werkt altijd hard, maar komt in mijn ogen toch te kort voor het niveau van PSV. Het is geen bouwsteen in een kampioenselftal, het is hooguit een bruikbare back-up.

Over Fein valt tot nu toe weinig te zeggen, gezien de kleine hoeveelheid speeltijd die hij krijgt. Dat op zichzelf zegt natuurlijk wél iets. Hij is er niet in geslaagd om zichzelf tot basisspeler of 12e man op te werken. Na de winter komen Guti en hopelijk Van Ginkel weer terug, waardoor we ruimer in onze opties komen te zitten. Van Ginkel zie ik, indien fit, als basisspeler op de positie van Rosario en met Guti kun je iets anders aan het elftal toevoegen als met Hendrix, dat verruimt je opties zodat je kunt kijken wat de wedstrijd nodig heeft.

Aanval
De aanval van PSV...veel over gezegd en veel over geschreven. Op papier heel veel talent, in de praktijk kwam het er lang niet altijd uit. Malen heeft de laatste weken aardig wat goals gescoord, maar draaide, zeker in voetballend opzicht, zeer stroef in de beginfase van het seizoen. Gakpo laat zien gegroeid te zijn, zeker qua rendement, maar is in mijn ogen ook vaak te onzichtbaar. Madueke is een leuk talent en laat zien toekomstig basisspeler bij PSV te kunnen zijn. Zahavi heeft de pech gehad dat hij geblesseerd raakte op het moment dat het elftal makkelijker begon te draaien. Mo Ihattaren profiteerde daar juist weer van. Hij kon terugkomen in het elftal op het moment dat hij beter in zijn vel zat. Hopelijk trekt hij deze lijn door naar 2021. En dan hebben we met Mario Götze natuurlijk nog dé verrassing van de transferperiode. Een wereldkampioen in Eindhoven. Je ziet de klasse bij hem in de kleine dingen. Heel belangrijk voor het elftal om zo'n speler te hebben. In mijn ogen ook belangrijk voor de topsportbeleving in het team, en zeker in de grote wedstrijden straks is hij één van de spelers die dit team kan gaan leiden.


Teleurstellingen zijn er natuurlijk ook te vinden de afgelopen seizoenshelft. Ten eerste natuurlijk de afwezigheid van Obispo. Ooit een grote toekomst voorspeld, maar dit eigenlijk nog nooit kunnen waarmaken bij PSV 1. Daarnaast ook teleurstellend dat het aantrekken van Zahavi niet heeft gebracht wat ik er op voorhand van verwachtte. Wellicht dat dat in de tweede seizoenshelft gaat veranderen, al verwacht ik eerlijk gezegd niet dat hij heel makkelijk zijn basisplaats gaat terugveroveren. Daarnaast ben ik teleurgesteld in Thomas en Mauro Jr. omdat ik vooraf had gedacht dat ze meer konden brengen dan dat ze hebben gedaan. Mauro brengt in mijn ogen gewoon te weinig op de momenten dat hij mee doet. Hij werkt keihard, maar is helaas gewoon geen PSV materiaal. Thomas is wel erg blessuregevoelig en was in de speeltijd die hij kreeg ook niet altijd overtuigend. Toch zie ik hem net wat liever dan Mauro.


Tot slot, de technische staf. Ik was dit voorjaar blij met het aantrekken van Schmidt. Een buitenlandse trainer, die op diverse plaatsen geslaagd was met heel aardig voetbal. Nu we de contouren zien van hoe hij wil spelen, denk ik dat we heel blij mogen zijn met deze trainer. Hij heeft een duidelijke visie, weet wat hij daarvoor nodig heeft en als je ziet hoe het elftal al gegroeid is in de afgelopen 100 dagen, ben ik heel benieuwd wat er nog gaat komen. Zeker als hij nog een of twee transferperiodes aan het elftal mag sleutelen. Het combinatiespel is een verademing ten opzichte van het geploeter van vorig seizoen.

PSV heeft, mede door corona, een heel zware 1e seizoenshelft gehad. Hopelijk zijn de komende 18 dagen genoeg om de batterijen weer op te laden voor nog een paar tropenmaanden. Het is goed dat we de komende wedstrijden tegen de top van Nederland gaan spelen, want dan zien we waar we staan. Dat is óf goed voor het vertrouwen, óf een teken dat we agressiever moeten doorselecteren komende zomer.

 

+7/-0

Mooi verslag. We zitten nog in het bekertoernooi, we overwinteren in de Europa League als groepshoofd en we staan tweede in de competitie op 1 punt van de koploper. Even los van hoe een en ander tot stand is gekomen zijn dat prima resultaten en kun je best spreken van een geslaagde eerste seizoenshelft.

Er staat een prima selectie waarbij de verdediging onze achilleshiel is. Zolang iedereen fit is gaat het allemaal wel, maar het wegvallen van spelers kan in alle linies worden opgevangen, behalve die van de verdediging. Dumfries en Max zijn de beste backs van de Eredivisie, maar ze hebben allebei geen serieuze backup. Vaak wordt het dan gegoochel met Hendrix op de flanken die daar niet thuishoort. Teze en Boscagli zijn niet de beste centrale verdedigers van de Eredivisie, maar voldoen wat mij betreft boven verwachting. Ook voor hun hebben we geen adequate vervangers. Viergever is nog wel oké, maar Baumgartl heeft al zo vaak bewezen (onder meerdere trainers) dat het niks is.

Ik kijk uit naar de topwedstrijden in januari. Veel mensen zien er tegenop, omdat we het al moeilijk hebben tegen VVV en De Graafschap. Echter, die clubs proberen niet eens te voetballen tegen PSV en dat maakt het lastig. Tegen onze concurrenten krijgen we heel andere wedstrijden met meer ruimte. Ik ben benieuwd wat dat brengt.

Dit bericht is gewijzigd op 23 december 2020, 20:45:01.

 

+2/-0

Ik zou Boscagli zeker wel als een van de betere CV's van de eredivisie willen noemen. De revelatie van deze seizoenshelft wat mij betreft!

 

+3/-0

@BasArnhem. Heel goed omschreven. Mooi stuk . Een reële kijk op onze club. Bovendien heeft het voetbal flink ingeleverd. Als ik de topclubs bekijk heeft iedereen zo zijn problemen. Er gaat lang niet alles goed bij onze club maar ik zie steeds vooruitgang en dat stemt mij zeer positief. Fijne feestdagen en een goed 2021.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

shevchenko schreef op 23 december 2020 om 13:59:

Mooi verslag. We zitten nog in het bekertoernooi, we overwinteren in de Europa League als groepshoofd en we staan tweede in de competitie op 1 punt van de koploper. Even los van hoe een en ander tot stand is gekomen zijn dat prima resultaten en kun je best spreken van een geslaagde eerste seizoenshelft.

Er staat een prima selectie waarbij de verdediging onze achilleshiel is. Zolang iedereen fit is gaat het allemaal wel, maar het wegvallen van spelers kan in alle linies worden opgevangen, behalve die van de verdediging. Dumfries en Max zijn de beste backs van de Eredivisie, maar ze hebben allebei geen serieuze backup. Vaak wordt het dan gegoochel met Hendrix op de flanken die daar niet thuishoort. Teze en Boscagli zijn niet de beste centrale verdedigers van de Eredivisie, maar voldoen wat mij betreft boven verwachting. Ook voor hun hebben we geen adequate vervangers. Viergever is nog wel oké, maar Baumgartl heeft al zo vaak bewezen (onder meerdere trainers) dat het niks is.

Ik kijk uit naar de topwedstrijden in januari. Veel mensen zien er tegenop, omdat we het al moeilijk hebben tegen VVV en De Graafschap. Echter, die clubs proberen niet eens te voetballen tegen PSV en dat maakt het lastig. Tegen onze concurrenten krijgen we heel andere wedstrijden met meer ruimte. Ik ben benieuwd wat dat brengt.



Goede analyse van BasArnhem en goede aanvulling van jou.
Dat we niet in alle details dezelfde mening hebben is van ondergeschikt belang.

Graag wil ik in dit tussenrapport iets inbrengen wat met tactiek te maken heeft en wat me al geruime tijd verbaast. Ook onder Cocu en van Bommel bestond deze kwaal.

Ik bedoel datgene wat Jaap de Groot treffend illustreert in het Parool van 26 december.(te vinden op hun site)

Drie "vergeten"wijsheden;
1 Gooi bij een ingooi de bal nooit naar achter maar altijd naar voren
2 Zet bij een corner een verdediger bij elke doelpaal
3 Hou een paar spelers buiten je 16 en zet de snelste aanvaller bij de middenlijn

De redenen die hij hiervoor aangeeft zijn m.i. 100% juist.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

antonh schreef op 23 december 2020 om 14:55:

Ik zou Boscagli zeker wel als een van de betere CV's van de eredivisie willen noemen. De revelatie van deze seizoenshelft wat mij betreft!



Mwah, voetballend is hij wel goed, maar dat wisten we al. Een CV moet ook verdedigen. En daar is hij een stuk minder in. Is al meerdere keren aantgetoond. Alleen zijn er nog amper echte zware wedstrijden geweest. Moet nog zien hoe dit verdedigingsblok het gaat houden als er zometeen wel goede tegenstanders gaan komen.

Het is dan ook interessant om te zien hoe ver PSV echt is. Cijfermatig valt het uiteindelijk mee. Kampioen worden is nog prima mogelijk. Maar voetballend is het nog erg wisselvallig. Komt ook doordat bepaalde problemen niet zijn opgelost, zoals een duidelijke, ervaren aanvoerder of een scorend middenveld. Ik blijf ook het huidige systeem niet super vinden. Van Ginkel zou dat oplossen maar hoe fit is hij? We gaan het zien.

Overigens is mijn revelatie eerder Madueke. Voetbalt alsof hij al jaren bij PSV zit ipv een jong talent. Ook Teze doet het beter dan verwacht.

 

+2/-0

Daguardo, ik ben het vaak met je oneens in je kritiek op het systeem en onze coach Roger Schmidt. Ik ben het nu in grote lijnen wel eens met wat je schrijft over Boscagli, Madueke en Teze. En het klopt natuurlijk ook dat de januarimaand erg interessant gaat zijn om te zien waar we staan. Of we al dan niet kampioen kunnen worden, gaan we in de eerste maand van het jaar zien. Laten we zo zeggen: we kunnen in januari de titel niet winnen, maar wel verspelen.

Wat ik niet snap, is dat je aangeeft dat je het huidige systeem niet super vindt, maar dat Van Ginkel dat zou oplossen. Wat is het nou? Vind je het systeem goed of slecht? Of vind je het systeem goed, maar de spelers niet? En hoe weet je dat een speler die al ruim 2 jaar geen wedstrijd gespeeld heeft dat zou oplossen?

Ik vind het spel van Schmidt zelf een heel interessant systeem. Het gaat uit van eigen kracht, veel druk zetten en veel beweging en variatie. PSV heeft de afgelopen jaren geteerd op individuele kwaliteiten van een aantal spelers en daardoor over het algemeen redelijk tot goed gepresteerd. Het is nu voor het eerst sinds tijden dat er voor mijn gevoel echt een idee zit achter de veldbezetting en daarmee stelt óók het systeem spelers in staat om te excelleren in plaats van alleen de individuele kwaliteit. Dat het nog lang niet perfect is, dat is zeker waar. Daarom zeg ik ook altijd dat je deze coach eigenlijk nog 2 transferperiodes de kans moet geven om te sleutelen aan het elftal. Reken maar dat Schmidt donders goed weet wat dit elftal nodig heeft om de volgende stap te maken. Alleen is het de vraag of PSV (nu of straks) de financiële mogelijkheden heeft om daar iets aan te doen.


Tot slot, VHTLsaw, interessante wijsheden. Ik heb de column even gelezen en ondanks dat hij natuurlijk zeker een punt maakt, gaat hij mijns inziens wel voorbij aan de verandering van het spel. Waarom zou het per sé zo zijn dat deze wijsheden "uit het verleden" nu nog steeds de optimale keuze zijn? Zouden de clubs, met alle data die ze tegenwoordig verzamelen en gebruiken, niet bewust de keuze maken om bijv. bij corners de palen vrij te laten?

Over het ingooien, heb ik ook ooit een andere wijsheid gelezen van een hier niet altijd even geliefde voetballer uit betondorp. Hij gaf aan dat de ingooi altijd door een goede voetballer genomen moest worden, zodat de bal na het terugkaatsen in het bezit was van iemand die daar iets goeds mee kon doen. Zelf denk ik dat je niet zoiets dogmatisch zou moeten doen als stellen dat je "altijd" naar voren moet gooien. Als je de bal door achteruit te gooien makkelijk in de ploeg kan houden, dan is daar in mijn ogen niks mis mee. Je kan dan van achteruit gaan bouwen aan een nieuwe aanval. Als er vooruit ruimte ligt, moet je dat natuurlijk altijd benutten, maar dat is een algemene richtlijn en niet specifiek voor ingooien. Wat je uiteraard niet moet doen, niet bij een ingooi en ook niet op een andere manier, is een teamgenoot in de problemen brengen. Als je de bal teruggooit en de tegenstander gaat direct druk zetten, waardoor die speler niks met de bal kan doen, dan had je beter iets anders kunnen doen. Dit zie ik nog best wel af en toe gebeuren in het obsessief opbouwen van achteruit, dat de bal ergens heen gespeeld wordt waar de ontvanger geen enkele afspeelmogelijkheid heeft. Dan moet je of snel terugkaatsen of er komt een lastige situatie met vaak balverlies of erger tot gevolg.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

BasArnhem schreef op 31 december 2020 om 10:17:


Tot slot, VHTLsaw, interessante wijsheden. Ik heb de column even gelezen en ondanks dat hij natuurlijk zeker een punt maakt, gaat hij mijns inziens wel voorbij aan de verandering van het spel. Waarom zou het per sé zo zijn dat deze wijsheden "uit het verleden" nu nog steeds de optimale keuze zijn? Zouden de clubs, met alle data die ze tegenwoordig verzamelen en gebruiken, niet bewust de keuze maken om bijv. bij corners de palen vrij te laten?

Over het ingooien, heb ik ook ooit een andere wijsheid gelezen van een hier niet altijd even geliefde voetballer uit betondorp. Hij gaf aan dat de ingooi altijd door een goede voetballer genomen moest worden, zodat de bal na het terugkaatsen in het bezit was van iemand die daar iets goeds mee kon doen. Zelf denk ik dat je niet zoiets dogmatisch zou moeten doen als stellen dat je "altijd" naar voren moet gooien. Als je de bal door achteruit te gooien makkelijk in de ploeg kan houden, dan is daar in mijn ogen niks mis mee. Je kan dan van achteruit gaan bouwen aan een nieuwe aanval. Als er vooruit ruimte ligt, moet je dat natuurlijk altijd benutten, maar dat is een algemene richtlijn en niet specifiek voor ingooien. Wat je uiteraard niet moet doen, niet bij een ingooi en ook niet op een andere manier, is een teamgenoot in de problemen brengen. Als je de bal teruggooit en de tegenstander gaat direct druk zetten, waardoor die speler niks met de bal kan doen, dan had je beter iets anders kunnen doen. Dit zie ik nog best wel af en toe gebeuren in het obsessief opbouwen van achteruit, dat de bal ergens heen gespeeld wordt waar de ontvanger geen enkele afspeelmogelijkheid heeft. Dan moet je of snel terugkaatsen of er komt een lastige situatie met vaak balverlies of erger tot gevolg.



Met je opmerking tegen Daguardo dat Roger Schmidt heel goed weet waar hij mee bezig is, ben ik het volkomen eens.Ik heb het volste vertrouwen in de man.

Dat de veel lopende en veel scorende ( denk aan feilloze penalties!) Marco van Ginkel, mits topfit, iets kan toevoegen in de kampioensrace zie ik overigens wel. ( Zoals Gilles de Bilde ooit in het voorjaar 1997 )

Dan de ingooi. Het klopt dat dat over het paard getilde mannetje destijds wijze woorden sprak over de ingooi. Maar ik bedoelde met het aanhalen van Jaap de Groot dan ook de vele situaties waarin regelmatig de tegenstander druk kan zetten bij een ingooi naar achteren doordat de ontvangende speler geen ruimte krijgt om iets nuttigs met de bal te doen.Kies dan liever de weg naar voren.

Doelpaal vrijlaten is niet mijn keuze. Wel zag ik graag consequent arbitraal optreden tegen de aanvaller die de keeper vast wil zetten bij een corner.Gewoon affluiten, de keeper beschermen in zijn daarvoor bedoeld keepersgebied en meer gele kaarten bij dat steeds toenemende gepluk aan elkaars shirts of broeken.

Dan resteert de veldbezetting bij een corner op je eigen doel.
Het is werkelijk vragen om moeilijkheden om dan alle spelers terug te halen in je eigen 16. Elke afvallende bal is voor de tegenstander die hem opnieuw in je 16 slingert.

Als je zelf maar vast eén (snelle) man bij de middellijn posteert dwing je twee verdedigers bij hem te blijven. Je kunt dan je doelman met een verre uittrap een gevaarlijke counter doen inleiden.

Het raadselachtige onder Cocu vond ik dat hij dat nooit deed, behalve in Europese wedstrijden. Ra,ra?

 

+1/-0

Ik hoorde laatst dat de regel van de keeper aanvallen ook veranderd is.

 

+1/-0

Inmiddels is het seizoen afgelopen en kunnen we, op z'n zachtst gezegd, stellen dat de tweede seizoenshelft een desillusie is geweest.

In de winterstop waren we, zoals je kan lezen in dit topic, positief gestemd en heel nieuwsgierig wat er in super-january ging gebeuren.

Inmiddels hebben in 2021 van PSV 20 eredivisiewedstrijden, 2 bekerwedstrijden en 2 Europese wedstrijden gezien.

We gingen in Europa als groepshoofd door naar de 1/16e finales. Daar kwamen we met Olympiakos zeker niet de sterkste tegenstander tegen, maar we bogen wel (enigszins ongelukkig) gelijk het hoofd. In de KNVB beker gingen we tegen de eerste serieuze tegenstander onderuit, al hadden we het beter kunnen treffen met de loting natuurlijk. En in de competitie wonnen we slechts 11 van de 20 potjes en zagen we Ajax al heel snel uit het zicht verdwijnen om uiteindelijk op 16 (!!) punten achterstand te eindigen.

Als je naar PSV kijkt, en je knipt de competitie in 2 delen, dan zie je het volgende:

Top 6 --> 10 wedstrijden: 2 gewonnen 4 gelijk 4 verloren
7-18 --> 24 wedstrijden: 19 gewonnen 5 gelijk 0 verloren

We hebben het dus écht in de topwedstrijden laten liggen, want daar haalden we slechts 10 van de 30 punten. En tegen de mindere goden hebben we slechts 10 punten in een heel seizoen verloren. Ter vergelijking: Ajax verloor 8 punten tegen de mindere goden en slechts 6 tegen de top 6.

Als je vóór en na de winterstop vergelijkt, hebben we in 2021 in mijn ogen ook niet echt beter of slechter gepresteerd dan voor de winterstop. Tegen de mindere clubs hebben we vrij weinig te vrezen gehad. En voor de winter hadden we het tegen betere clubs als Vitesse, Granada en PAOK ook al verre van gemakkelijk met 3 nederlagen tot gevolg.

Tot zover de cijfermatige analyse. Dan wederom mijn bespiegelingen per linie hieronder:

Keepers
In de winterstop was ik positief over Mvogo. Hij had zich goed herpakt na een zwakke start. Helaas bleek in de tweede seizoenshelft dat hij toch niet echt die benodigde rots in de branding was. Het was niet enorm slecht, maar het was zeker geen keeper die met ongelofelijke reddingen moeilijke wedstrijden voor ons over de streep trok. En op beslissende momenten zag hij er helemaal niet goed uit, zoals toen hij thuis tegen AZ een onnodige penalty tegenkreeg en tegen de Grieken zowat elke bal op doel binnen viel.

Helaas had Joël Drommel in de tweede seizoenshelft bij Twente ook behoorlijk wat ketsers. Dat belooft dus niet per sé heel veel goeds voor het nieuwe seizoen.


Verdediging
Op een gegeven moment had ik een beetje het gevoel dat elke keer dat de tegenstander aanzette, er bij ons een bal in vloog. De wedstrijden tegen Olympiakos waren daarvoor exemplarisch. Maar ook de eerste de beste bal tegen AZ-uit en de uitwedstrijd tegen Feyenoord. En als soort van dieptepunt in de wedstrijd tegen ADO.

Kun je dat helemaal aan de verdediging toeschrijven? Nee, natuurlijk niet. Dat heeft meer met organisatie te maken dan met de individuele kwaliteit van de verdedigers. Al helpt het natuurlijk niet mee dat Baumgartl staat te stuntelen in Griekenland en Teze naast de bal trapt in de slotseconde bij ADO.

We hebben de mazzel gehad dat onze verdediging over het algemeen fit is gebleven. Dumfries, Max, Teze en Boscagli hebben een enorme hoeveelheid wedstrijden gespeeld en ook Viergever kwam na de winterstop aan heel wat minuten. Toch ben ik wel een beetje geschrokken van de topwedstrijden. Max zag er verdedigend regelmatig niet goed uit en de aanvallende impulsen van onze backs werden over het algemeen toch heel eenvoudig gepareerd.

Mijn conclusie is dat de verdediging voor volgend jaar echt een kwaliteitsimpuls moet krijgen. Teze, Boscagli en Viergever zijn "aardige spelers", maar om kampioen te worden heb je echt meer kwaliteit nodig. Onze backs waren dit seizoen oké, maar de spoeling achter de basiskrachten was wel erg dun.


Verdedigend blok middenveld
Na de winterstop is er veel gezegd en geschreven over het duo Sangaré - Rosario. De twee controlerende middenvelders hebben vaak de belangrijkste positie op het veld. Johann Vogel, Timmy Simons, Mark van Bommel, Phillip Cocu...allemaal spelers die ervoor zorgden dat PSV op het middenveld heerste. Ze zaten overal tussen, wonnen hun duels en daarmee kon PSV de wapens (vaak de snelheid/kwaliteit in de aanval) uitspelen. Dit seizoen werden we in de topwedstrijden op momenten overlopen en slaagden we er tegen goed georganiseerde elftallen maar mondjesmaat in om voetballend iets te creëren. Ook dat is natuurlijk niet alléén maar te wijten aan Sangaré en Rosario, maar punt blijft wel dat geen enkele supporter zich dit duo zal blijven herinneren. Daar komt bij dat beide spelers zich na de winterstop regelmatig verslikten in de bal en daarmee grote kansen of tegentreffers inluidden.

Het feit dat Schmidt richting het einde steeds meer ging experimenteren met Boscagli of Van Ginkel geeft wel aan dat ook Schmidt door heeft dat we met dit duo geen prijzen gaan winnen. In mijn ogen deed Boscagli het aardig op die positie, maar ook hij is geen speler die in het rijtje met vermaarde voorgangers past. Van Ginkel is, als hij weer 100% wordt, natuurlijk wél een uitstekende optie om vanaf die positie wat meer voetbal en kwaliteit in het elftal te brengen.

Jongens als Thomas, Guti en Fein konden geen indruk maken in de weinige minuten die ze na de winterstop hebben gekregen. Ik vermoed dat hun rol bij PSV is uitgespeeld.

Aanvallend middenveld en aanval
Tja...onze aanval... ook daar is genoeg over gezegd en geschreven. Het was natuurlijk meer dan jammer dat we eigenlijk vleugellam aan het jaar begonnen. Götze was afwezig tegen Ajax en in de wedstrijden daarna verloren we Gakpo en Madueke voor langere tijd. Ihattaren heeft in 2021 nog minder gebracht dan in 2020 en is zelfs voorbijgestreefd door Yorbe Vertessen. Zahavi toonde zijn klasse vooral in de topwedstrijden en Donyell Malen was, ondanks dat hij veel beter kan en moet, veruit onze belangrijkste aanvaller dit seizoen.

Mauro Jr. was voor zijn blessure belangrijk bij zijn invalbeurt in Emmen, maar komt echt te kort voor PSV. Joël Piroe heeft niks in PSV-1 te zoeken. En bij Vertessen heb ik dat gevoel eigenlijk ook.

In de eerste fase van 2021 had ik het gevoel dat de blessures doorslaggevend waren. Maar toen we in de tweede serie topwedstrijden ondanks de sterkste opstelling nog steeds weinig punten pakten, ebde dat gevoel weg en denk ik dat we, overall gezien, toch kwaliteit misten. We hebben 'slechts' 74 goals gemaakt dit seizoen. Ik denk met weemoed terug aan de gloriejaren waarin we over de 100 treffers gingen. In de eredivisie was 4-1 de grootste overwinning. Zelfs Feyenoord won een paar wedstrijden met 6-0 afgelopen seizoen.

Ik vond Götze wat lauwtjes in de tweede seizoenshelft, had er veel meer van verwacht. Ik heb me regelmatig geïrriteerd aan Malen die totaal niet in het teambelang leek te spelen. Als Zahavi weer eens ruzie had met de bal, begreep ik waarom hij nooit in een grote competitie is geslaagd en Gakpo komt gewoon veel te weinig in het spel voor. De positieve uitzondering in de aanval was Madueke, die zich echt heeft laten zien dit seizoen. Het is te hopen dat we hem kunnen behouden en dat hij volgend jaar een stap in volwassenheid en rendement kan maken.


Al met al was het helemaal geen leuke seizoenshelft. De hoogtepunten van het seizoen waren de 3-1 overwinning tegen Vitesse na een goede tweede helft en de 0-1 winst in Granada. Vrij mager. Het is dat de concurrentie om plek 2 zo zwak was dat we aan 72 punten genoeg hadden.

Maar dat er heel veel moet gebeuren om volgend jaar wél tot aan het einde mee te kunnen doen om de prijzen, staat voor mij als een paal boven water. Waar ik eerst dacht dat we nu al goed genoeg waren, en we met 1 of 2 gerichte veranderingen kampioenswaardig zouden worden, denk ik nu dat er meer moet gebeuren. Ik ben benieuwd wat de zomer gaat brengen. Er is wat kapitaal beschikbaar en wie weet wat er gaat gebeuren op transfergebied. Met Ihattaren, Dumfries en Malen staan er 3 spelers met een aardig prijskaartje in de etalage. En hopelijk slaagt onze John erin om nog een stuk of 7-8 van de kwaliteitsarme opvulling te lozen.

Al met al krijgt dit seizoen, enkel en alleen door het behalen van de tweede plaats, een 5.5.

 

+4/-0

Grotendeels eens met BasArnhem, het eindcijfer over het hele seizoen is een 5,5 of een mager zesje. Het gat mat de kampioen is veel te groot en de resultaten in de (sub)toppers tegen AZ en Feijenoord zijn PSV onwaardig. Het aantal tegengoals was veel te hoog en de conversie van kansen naar doelpunten te laag, met ADO - PSV als dieptepunt. Zo'n ongelukkig gelijkspel tegen ADO, dat kan eens in de zoveel jaar een keer gebeuren, maar dit seizoen 2x niet winnen van Heerenveen dat mag PSV eigenlijk niet overkomen.

In de 1e helft van de competitie hebben we goed gepresteerd (op 3 fronten) en werden veel spelers nog vaak gespaard om in de 2e helft van de competitie toe te kunnen slaan. Dat laatste is compleet mislukt, met een zwakke serie toppers in januari tot maart. Uitschakeling in de beker (kan gebeuren, ongelukkige loting), uitschakeling in de EL (daar had meer in gezeten) en een te snel groeiende achterstand op Ajax.

Ook het laatste kwart van de competitie was teleurstellend. Zonder druk programma (geen EL of beker meer) had PSV in mijn ogen toch beter moeten presteren in de wedstrijden tegen VVV (0-2), Groningen (1-0), Heerenveen (2-2), Willem II (0-2) en Utrecht (1-1). Uiteindelijk blij dat deze competitie er op zit, want AZ kwam toch nog wel erg dicht bij de 2e plaats in de laatste weken. Gelukkig was AZ dit seizoen slecht gestart, anders had PSV zomaar als 3e kunnen eindigen.

 

+5/-0

Dat laatste was inderdaad het meest teleurstellend naar mijn mening. Het hele jaar hebbben we nog in het achterhoofd dat er teveel wedstrijden zijn en dat we mensen misten of niet fit waren. Nu met iedereen fit is het spel nog steeds niet om aan te zien en winnen we nog niet meer dan 3 competitiewedstrijden op rij.

Wat dat betreft deed de kreupele groep van eind 2020 het niet minder dan het team dat in de laatste wedstrijden op het veld stond.

Een 5.5 kan ik het mee eens zijn. De overwintering als nr1 in Europa was beter dan verwacht en de 72 punten tegenvallend. Het is in ieder geval beter dan vorig seizoen.

Ik hoop wel dat de leiding een stuk kritischer intern is dan dat ze in de media zijn. We gaan van een 4 naar een 5.5, maar als we ons richten op een 9 is de stap te klein geweest.

 

+1/-0

Winterstop 2021-2022, tijd voor een nieuw tussenrapport. Vorig jaar in deze fase, waren we vrij positief omdat we nog in alle competities zaten en we een grote corona/blessuregolf hadden gehad in de eerste maanden. Helaas bleek dat positivisme echter nergens op gestoeld, want 2 maanden later waren we in alle toernooien uitgespeeld.

Op dit moment heb je een vergelijkbare situatie als vorig jaar. We staan er goed op in de competitie, hebben Europese overwintering "afgedwongen" en zitten ook nog in de beker. En ook dit seizoen kunnen we overall gezien nog niet heel tevreden zijn over het spel. Ik wil daarom ook waken voor teveel optimisme, maar van de andere kant staan we wél gewoon bovenaan en zijn er toch wel wat zaken beter dan vorig seizoen.

Ik ga wederom per linie kijken in het kader van het tussenrapport.

Keepers
Drommel en Mvogo... Tja, wat moet je ervan zeggen. Mvogo was vorig seizoen "oké". Hij had soms rare fratsen en was zeker niet iemand die ons er op moeilijke momenten doorheen sleepte. Toch kun je de ineenstorting niet aan hem wijten. Dat we een nieuwe keeper haalden in plaats van deze huurling, was zeker niet onlogisch. Helaas zijn we er niet echt op vooruit gegaan. Ook Drommel wisselt reddingen af met matige momenten. En als ie een keer een belangrijke bal pakt, zoals in San Sebastian bij 0-0, faalt de rest van het elftal waardoor je alsnog met 3-0 op je kloten krijgt. We zullen ermee moeten leven dat we dit jaar geen wonderen van de keepers mogen verwachten. Hopelijk beperkt hij het aantal ketsers en doet de korte winterstop hem goed, zodat hij met wat meer vertrouwen aan de start komt van de belangrijke serie wedstrijden in januari.

Verdediging
Over de verdediging heb ik nog steeds gemengde gevoelens. Met Ramalho is er ervaring bijgekomen. Hij is een leiderstype en brengt duidelijk iets extra's t.o.v. Teze op deze positie. Boscagli voelt zich prima op zijn plek in het centrum. Helaas hebben beide spelers toch af en toe hun onoplettendheidje of slippertje waardoor er wel eens een tegengoal valt. Met Obispo hebben we er dit seizoen een volwaardige 3e centrumverdediger bij. Fijn om te zien dat hij eindelijk van waarde is voor PSV. Op de backpositie zijn we met Mwene, Max, Teze en sinds kort Mauro Jr. op papier niet ijzersterk, maar in de praktijk valt het in de meeste wedstrijden wel mee. Max kende een sterke start bij PSV, maar is op dit seizoen misschien wel de minste van deze 4 gebleken. Ik heb hem nog nooit fris gezien na de 60e minuut van een wedstrijd, en verdedigend houdt het niet over. Mauro Jr. heeft de linksbackpositie de afgelopen weken veel beter ingevuld, al hebben we in die periode natuurlijk relatief veel eenvoudige wedstrijden gespeeld. Mwene vind ik een uitstekende back-up, die voor het niveau wat PSV nastreeft net iets tekort komt. Teze lijkt dit seizoen een beetje stil te staan in zijn ontwikkeling, dat is ook niet zo gek gezien de weinige speelminuten en het feit dat Ramalho op "zijn positie" de leider van de defensie is geworden.

Al met al staan we er iets beter op dan vorig jaar. Ramalho is een aanwinst en daarnaast is vooral het niveau van de invallers een stuk hoger. We hoeven niet meer zo bang te zijn voor Baumgartl-in-Athene taferelen.

Middenveld
Wie aan het begin van het seizoen had gezegd dat Guti in de basis zou staan ten faveure van Pröpper en Van Ginkel, was linea recta naar het gekkenhuis gebracht. Toch is het zo, en gezien het verloop van het seizoen, is dat niet onterecht. Om te beginnen met de meest positieve noot: Sangaré is nog steeds onze rots in de branding. Hij is sterk, zit overal tussen en laat zich ook in aanvallend opzicht meer en meer gelden. Helaas is de terugkeer van Van Ginkel en Pröpper (nog) niet geworden wat we hadden gehoopt. Van Ginkel begon goed aan het seizoen, maar in de middenfase liep hij als een oude man over het veld. Hij kwam niet meer in scoringspositie en was op cruciale momenten altijd net te laat. Pröpper heeft nauwelijks gespeeld, maar was ook nauwelijks beschikbaar i.v.m. kleine pijntjes die hem steeds enkele weken kostten. Ik ben bang dat we aan deze twee heren een groot deel van ons salarisbudget opsouperen, zonder dat we daar nog veel voor gaan terugzien op het veld. Verder is Ryan Thomas weer chronisch geblesseerd en komt hij nog steeds tekort, zeker in de grote wedstrijden. Guti doet het nu aardig, maar ook niet veel meer dan dat. Tot slot: Mario Götze. Je ziet aan heel veel dingen nog steeds dat hij een meester is. Simpel spelen, strooien met passjes, goed in de combinatie. Alleen laat zijn rendement wel heel erg te wensen over. Ik mis een beetje pit bij hem. Tegen Go Ahead verkwanselde hij 2x een goede kans door een foute eerste balcontact. Dat is niks voor Götze. Als je zijn verleden even vergeet, dan is hij dit seizoen gewoon een speler die meedraait in het elftal in plaats van een oud-wereldkampioen die dit elftal op sleeptouw zou moeten nemen.

Aanval
De aanval is een zorgenkindje. Zahavi is lang geblesseerd geweest, maar raakte in de weken daarvoor geen bal goed. Vinicius doet zijn best, maar heeft niet de balbehandeling van een topspits. Madueke is na een uitstekend begin ver teruggezakt en raakte daarna steeds weer geblesseerd. Gakpo is een constante factor, die wordt steeds belangrijker voor het elftal. En Ritsu Doan vulde de positie aan de rechterkant prima in. Bruma..tja...hij doet af en toe leuke dingen. Maar dat mag natuurlijk ook wel voor een speler van zijn kaliber. Hier ga je de oorlog (met Ajax) echter nooit mee winnen. Tot slot hebben we met Vertessen de verrassing in mijn ogen. Van een speler waarvan ik vorig seizoen zei dat hij er niks van kon, heeft hij deze jaargang reuze-stappen gezet. Zowel qua rendement als qua spel zie ik hem veel beter worden en is hij voor mijn gevoel een serieuze optie voor de basis. Niet dat hij alles goed doet, want de laatste drie potjes voor de winterstop was hij best wel weer matig. En dan als allerlaatste, je zou hem bijna vergeten, Maxi Romero... Op de momenten dat hij beschikbaar is, doet hij regelmatig goeie dingen. Ik zie in hem meer dan in Vinicius, maar de vraag is altijd of hij fit blijft. Ik ben bang dat topvoetbal voor hem niet is weggelegd, maar wie weet gebeurt er een wonder en krijgt hij het in de 2e seizoenshelft op zijn heupen.


Al met al geef ik PSV een 6.5 voor deze eerste seizoenshelft. Ze doen in de meeste wedstrijden wat je mag verwachten (winnen van de kleintjes), maar als de tegenstand sterker wordt, geven ze toch te vaak niet thuis. Tegen Ajax, Feyenoord en Sociedad verlies je met 5-0, 4-0 en 3-0. En natuurlijk zijn er steeds verzachtende omstandigheden, maar als je die drie potjes had gewonnen, dan had je gewoon een 9 gekregen voor de eerste seizoenshelft.

 

+2/-0

Ik denk dat ik die 6,5 wel deel als je naar het totaalplaatje kijkt al vind ik dat de prestaties wat worden onderschat.

Roger Schmidt
Ik durf de stelling wel aan dat we bovenaan staan dankzij de manager Roger en niet de trainer Roger. De manier waarop hij de selectie bij elkaar heeft gehouden, mensen blijkbaar een goed gevoel heeft gegeven en het feit dat we over inzet eigenlijk niet te klagen hebben vind ik allemaal wel credits voor de manager Roger. Hij heeft het team wat we hadden in juli ook uitstekend voorbereid om de CL campagne.

Waar hij niet de credits voor krijgt is de serie wedstrijden waar we geen resultaat hebben gekregen ondanks dat we echt niet altijd slecht voor de dag kwamen.

Galatasaray (thuis)
Galatasaray (uit)
Midtylland (thuis)
Ajax (uit)
Midtylland (uit)
Benfica (uit)
Benfica (thuis)
AZ (uit)

In geen van bovenstaande wedstrijden waren we onvoldoende. We wonnen op Benfica na alles en vaak zeer overtuigend. Het elftal was fris, zat goed in elkaar, was offensief een machine en we hielden zelfs 5 van de 8 wedstrijden de nul. Benfica zou je best ongelukkig kunnen noemen en uit waren we in de tweede helft zelfs goed. Dit was allemaal met Max Zahavi en van Ginkel en grotendeels zonder de mensen die het de laatste maanden hebben gedaan. Doelsaldo 19-4(!).

Daarna kwam de vermoeidheid en kwamen de lastige tegenstanders. Van onderstaande rits wedstrijden hebben we er 0 gewonnen en 1x de 0 gehouden maar ook bijzonder weinig gescoord. Doelsaldo 3-16(!). Uit bescheidenheid maar even Sturm Graz niet meegenomen.

Real Sociedad (thuis)
Feyenoord (thuis)
Monaco (thuis)
Ajax (uit)
Monaco (uit)
Real Sociedad (uit)

Waar het wél goed ging was bij de wedstrijden tegen Sturm Graz, Utrecht en Vitesse en tegen de 'kleintjes'. Dan vind ik dat de trainer Roger hier teveel heeft laten liggen. Dat gevoel blijft bij mij vooral hangen als je kijkt naar de tegengoals in de omschakeling. Want zoveel pingels, vrije trappen of corners vliegen er niet in. Het lijkt dat de focus ligt op het aanvallen en dat is te eendimensionaal tegen betere tegenstanders die met 2 a 3 goede passes wel onze verdediging en middenveld oprollen.

De manager Roger krijgt van mij een 8,5 maar de trainer Roger krijgt van mij een 5,5.

Europees
Als je onze 6 tegenstanders op papier zet dan zouden we met de top 3 mee moeten kunnen maar hebben we alle 3 onderling verloren. Sterker nog, we hebben niet 1x gewonnen. De overige 6 wedstrijden hebben we allemaal gewonnen overigens, dat is dan ook wel weer typisch.
Van het randje van de Champions League naar de krochten van de Conference League is niet best en ik vind dat er buiten de punten ook niets te halen valt in die competitie. Dit is gewoon compleet mislukt door thuis 3 wedstrijden niet te winnen en dat vind ik treurig, zelfs mét publiek lukte het niet. Een dikke 4.

Competitie
Van de 18 wedstrijden er 14 winnen is eigenlijk gewoon prima vind ik. Ik durf wel te zeggen dat we het makkelijke gedeelte hebben gehad. De wedstrijden tegen Ajax en Feyenoord zijn echt heel ongelukkig gevallen en dat is óók bepalend geweest. Helaas ziet het er niet perse beter uit na de winter. Toch blijf ik erbij dat we ondanks die ketsers het uitstekend hebben gedaan. Ik heb niet het gevoel dat we overwinningen gestolen hebben (GAE uit een beetje) en daar waar we niet wonnen zat er wel meer in. Ik zou zeggen een stevige 7,5.

Kwaliteit van het spel
Ook dit kan ik de trainer Roger wel aanrekenen. Het is niet perse onherkenbaar, het is ook niet altijd slecht, het is zeker niet altijd goed maar het is vooral onnavolgbaar. Als je straks uit bij Groningen op het veld komt lopen heb je geen idee wat het gaat worden. Op het moment dat de tegenstander erg inzakt dan speelt PSV niet goed en zoekt het alles door het midden maar wint het wel vaak. Waar het vooral fout gaat is dat als we tegenstander treffen die wel kwaliteiten hebben om ons echt pijn te doen. Dan ligt er zoveel ruimte dat we mega kwetsbaar zijn en dus teveel schade oplopen. Over het aantal tegengoals is genoeg gezegd.

Het aantal gemaakte doelpunten is toch ook vrij hoog. Maar hoeveel van deze goals zijn nu echt toe te wijden aan 'goed spel'? Ik denk aan de goals van Madueke, Bruma, Sangaré, Boscagli en Doan die ze met enige regelmaat in de kruising schieten van de rand 16 en toch ook al aardig wat corners of situaties na de corners. Het goede nieuws is dat we genoeg mensen hebben die een goal kunnen maken.

Qua spel zou ik zeggen dat het wisselvallig is dat we ook afhankelijk zijn van de tegenstander. Een magere 7.

 

+1/-0

Ja, je hebt gelijk dat we in het begin van het seizoen een uitstekende serie hebben neergezet in wedstrijden die we toen (terecht) zagen als examens. Tegen Galatasaray, Midtjylland, Ajax, AZ-uit en Benfica was ik zeer tevreden over PSV. Alleen misten we nét dat beetje mazzel wat we tegen Benfica nodig hadden.

De vraag is alleen, of we na deze wedstrijden echt zo goed waren, of dat de omstandigheden in ons voordeel waren. Wij waren op oorlogssterkte en fit. Galatasaray en Midtjylland zwaar gehavend door blessures en/of corona. Ajax had nog geen serieuze wedstrijd gespeeld en na die rode kaart was het klaar. En tegen Benfica redden we het niet, ondanks dat we 60 minuten een man meer hadden creëerden we slechts 1 serieuze kans (ook nog na een persoonlijke fout van Vertonghen).

Ik denk dat de rest van het seizoen toch voor een flink deel bewijst dat we niet zo goed waren als we dachten. En als we wel zo goed waren, is het onbegrijpelijk dat we zo ontzettend zijn ingestort na die eerste 6 weken.

Ik ben het ook met je eens dat het in de competitie over het algemeen voldoende was. We wonnen diverse malen in de laatste minuten, maar zowel tegen Sparta, PEC als NEC kun je niet van een gestolen overwinning spreken. Alleen bij GAE hadden we het niet helemaal verdiend inderdaad. Ik maak me op zich ook niet zoveel zorgen over de pot tegen Groningen. PSV is fit en gewoonweg beter dan Groningen. Als het die middag niet tegen zit, dan winnen we daar gewoon.

Ik ben benieuwd naar de keuzes die Roger gaat maken als de geblesseerde spelers terugkeren. En ik ben vooral benieuwd naar het tweeluik met Ajax en AZ. In die twee thuiswedstrijden kunnen we ons seizoen maken of breken.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

BasArnhem schreef op 29 december 2021 om 16:21:

Ja, je hebt gelijk dat we in het begin van het seizoen een uitstekende serie hebben neergezet in wedstrijden die we toen (terecht) zagen als examens. Tegen Galatasaray, Midtjylland, Ajax, AZ-uit en Benfica was ik zeer tevreden over PSV. Alleen misten we nét dat beetje mazzel wat we tegen Benfica nodig hadden.

De vraag is alleen, of we na deze wedstrijden echt zo goed waren, of dat de omstandigheden in ons voordeel waren. Wij waren op oorlogssterkte en fit. Galatasaray en Midtjylland zwaar gehavend door blessures en/of corona. Ajax had nog geen serieuze wedstrijd gespeeld en na die rode kaart was het klaar. En tegen Benfica redden we het niet, ondanks dat we 60 minuten een man meer hadden creëerden we slechts 1 serieuze kans (ook nog na een persoonlijke fout van Vertonghen).

Ik denk dat de rest van het seizoen toch voor een flink deel bewijst dat we niet zo goed waren als we dachten. En als we wel zo goed waren, is het onbegrijpelijk dat we zo ontzettend zijn ingestort na die eerste 6 weken.

Ik ben het ook met je eens dat het in de competitie over het algemeen voldoende was. We wonnen diverse malen in de laatste minuten, maar zowel tegen Sparta, PEC als NEC kun je niet van een gestolen overwinning spreken. Alleen bij GAE hadden we het niet helemaal verdiend inderdaad. Ik maak me op zich ook niet zoveel zorgen over de pot tegen Groningen. PSV is fit en gewoonweg beter dan Groningen. Als het die middag niet tegen zit, dan winnen we daar gewoon.




Ik deel je twijfels bij de zgn. geweldige reeks aan het begin van het seizoen, inderdaad was dat niet tegen complete elftallen op sterkte.
Qua competitie vind ik het niet geweldig, een doelsaldo van niks en teveel wedstrijden waarin de kleintjes er lang in kunnen blijven geloven. Ook mis ik het vermaken van de (tv)kijkers door nooit eens door te drukken naar 5 of 6-0 maar elke keer bij een voorsprong weer wisselen en proberen het over de streep te trekken.

Al met al vind ik het dus allemaal pover en als je ziet dat Spaanse en Franse subtoppers je het zo moeilijk maken, vervolgens eens kijkt welke clubs uit andere Europese competities je dus ook een maatje te groot (kunnen) zijn, dan lijkt mij dat een top-32 ambitie nog heeeel ver weg is.
Kortom, volop werk aan de winkel komende zomer voor JdJ want van voldoende vooruitgang is er onder zijn leiding niet echt. Vraag is alleen of hij de juiste man daarvoor is......

 

+2/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 1 pagina.

PSV Forum » Algemeen PSV Forum » Het tussenrapport