Transparent
Inloggen
Sluiten

PSV Forum » Wedstrijden van PSV » [Beker] FC Volendam - PSV

Deze normale topic is open en bestaat uit 3 pagina's: 1 2 3

Klopt dat Baumgartl twee slechte passes had (echt een slechte tegen het einde van de wedstijd, waarvan ie ook flink baalde). Maar over de 90 minuten speelde hij verder solide vond ik. Wat me bevalt is dat ie :
* snel passt (i.e. niet een beetje eerst postbode speelt) en ook de bal steevast met goeie snelheid geeft.
* instapt voor balondeescheppingen, i.e. pro-actief verdedigt

Zijn lange bal vermogen is natuurlijk minder dan die van Boscagli, en dat missen we dan wel, maar verdedigend vind ik Baumgartl iets beter.

We hebben de No 7 in de toto divisie met 0-2 verslagen in de beker, uit op kunstgras. Dat is de eindconclusie. Niet dat we de eerste helft bij vlagen overrompeld werden.

Het is verde ook helemaal niet gek dat een topploeg een lastige fase ondergaat in de beker tegen een ploeg die een nivo lager uitkomt. De FA cup staat er bekend om. Kleine ploegen kunnen het zich veroorloven om alles te geven in 1 wedstrijd om vervolgens een paar wedstrijden de prijs te betalen. Topploegen niet.

Verder was Volendam, zoals het in de eerste 20 a 25 minuten speelde, 1 van de beste vertoningen tegen ons over het hele seizoen. Ze combineerden geweldig, iedereen wist precies hoe ze moesten lopen, spelers toonden een uitstekende techniek en hadelingssnelheid in de uitvoering (behlave in de afwerking), en ze stopten er ongelooflijk veel energie in (iets wat hen duidelijk zou gaan opbreken in de 2e helft). Soms moet je gewoon zeggen: de tegenstander was geweldig (althans in fases).

Je moet een prestatie/vertoning nemen zoals je hem ziet, niet zoals je hem verwacht.

Neem ook mee dat het tegen het zaalvoetbal aanzittende spelletje van Volendam ook echt alleen kan op kunstgras. De wind speelde ook nog een kleine rol. Alles optellende vind ik niet dat PSV echt onderpresteerde in de eerste helft op een paar facetten na:

- de ruimtes lagen duidelijk op de zijkanten en niet door het midden, en PSV liep vele malen dom in de drukzet val, koos veel te veel voor opbouwen als V'dam met 6 tot 8 man op onze helft stond; Schmidt greep vreemd pas in de rust in wat dit aspect betreft.
- O.a. Dumfries en Malen (normaliter sterkhouders) brachten niet hun normale nivo.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

B O M M E L schreef op 20 januari 2021 om 11:13:

Klopt dat Baumgartl twee slechte passes had (echt een slechte tegen het einde van de wedstijd, waarvan ie ook flink baalde). Maar over de 90 minuten speelde hij verder solide vond ik. Wat me bevalt is dat ie :
* snel passt (i.e. niet een beetje eerst postbode speelt) en ook de bal steevast met goeie snelheid geeft.
* instapt voor balondeescheppingen, i.e. pro-actief verdedigt

Zijn lange bal vermogen is natuurlijk minder dan die van Boscagli, en dat missen we dan wel, maar verdedigend vind ik Baumgartl iets beter.

We hebben de No 7 in de toto divisie met 0-2 verslagen in de beker, uit op kunstgras. Dat is de eindconclusie. Niet dat we de eerste helft bij vlagen overrompeld werden.

Het is verde ook helemaal niet gek dat een topploeg een lastige fase ondergaat in de beker tegen een ploeg die een nivo lager uitkomt. De FA cup staat er bekend om. Kleine ploegen kunnen het zich veroorloven om alles te geven in 1 wedstrijd om vervolgens een paar wedstrijden de prijs te betalen. Topploegen niet.

Verder was Volendam, zoals het in de eerste 20 a 25 minuten speelde, 1 van de beste vertoningen tegen ons over het hele seizoen. Ze combineerden geweldig, iedereen wist precies hoe ze moesten lopen, spelers toonden een uitstekende techniek en hadelingssnelheid in de uitvoering (behlave in de afwerking), en ze stopten er ongelooflijk veel energie in (iets wat hen duidelijk zou gaan opbreken in de 2e helft). Soms moet je gewoon zeggen: de tegenstander was geweldig (althans in fases).

Je moet een prestatie/vertoning nemen zoals je hem ziet, niet zoals je hem verwacht.

Neem ook mee dat het tegen het zaalvoetbal aanzittende spelletje van Volendam ook echt alleen kan op kunstgras. De wind speelde ook nog een kleine rol. Alles optellende vind ik niet dat PSV echt onderpresteerde in de eerste helft op een paar facetten na:

- de ruimtes lagen duidelijk op de zijkanten en niet door het midden, en PSV liep vele malen dom in de drukzet val, koos veel te veel voor opbouwen als V'dam met 6 tot 8 man op onze helft stond; Schmidt greep vreemd pas in de rust in wat dit aspect betreft.
- O.a. Dumfries en Malen (normaliter sterkhouders) brachten niet hun normale nivo.



“ Wat me bevalt is dat ie :
* snel passt (i.e. niet een beetje eerst postbode speelt) en ook de bal steevast met goeie snelheid geeft.
* instapt voor balondeescheppingen, i.e. pro-actief verdedigt”

Hahahhahaha wat?!

Deze man krijgt het voor elkaar om een paar ballen pan klaar te leggen voor de tegenstander, tegen een club van een beetje niveau krijg je gewoon goals tegen. Fysiek verliest hij elk duel en staat hij 9/10 keer aan de verkeerde kant te dekken. Daarbij heb ik hem 2 keer kunnen betrappen op niet ingrijpen waardoor zelfs een spits van Volendam tijd heeft om te schieten (zijnet). Vergeet niet dat hij 10mljn heeft gekost, dat zal hij zelf niet helemaal bepaald hebben en dat creëert misschien een verkeerd verwachtingspatroon.. maar zelfs transfervrij is dit een schande in een PSV shirt. En HOE het dan ook in ons tenue loopt, te lange broek, sokken hoog, loopje van niks, 0,0 uitstraling, PSV onwaardig. De spits van nieuw woensel wordt nog niet warm of koud als hij tegen deze man komt te staan.

 

+1/-1

Wel graag de volgende penalty door Max (of Zahavi ) laten nemen, want die van Dumfries gisteren kon mij niet echt bekoren.

Het is een feit dat PSV voor rust gisteren niet best was; het leek wel de gatenkaas van de Ajax achterhoede waar Feijenoord verzuimde 4 of 5 keer tegen te scoren.

Maar het herstel na rust gaf weer een beetje vertrouwen dat we toch steeds aan de goede kant van de score kunnen eindigen.
En zeker bij bekervoetbal is dat het enige wat telt.

 

+1/-0

Ik ben het van A tot Z eens met Bommel. Heldere analyse die verder gaat dan 'je moet Volendam oprollen'. Zoals Volendam speelde in de eerste 30 minuten daar zou zelfs Schmidt van kunnen genieten als hij de wedstrijd terug kijkt. Als ze zo altijd zouden spelen dan speelden ze beter dan 15 van de 18 Erediviieclubs doen, maar het feit dat ze dat niet altijd doen zegt ook precies waarom wij het gisteren moeilijk hadden. Ze speelden echt goed en slim in de eerste helft en PSV speelde helemaal niet slim want die had a la Heracles die bal een paar keer naar voren moeten peren om onder die druk uit te komen. Nu werd er druk gezet op Baumgartl en Unnerstall en dan gaat het voetballend gewoon lastig worden voor ons.

Dit was de 4e wedstrijd in 11 dagen, niemand zag er uitgeput uit, sommige 2e keus spelers hebben weer wat ritme en we gaan de pot in om te loten. Helaas volgt weer een uitwedstrijd, ik raak er maar niet aan gewend, maar we zijn nog 2 overwinningen verwijderd van de finale waarbij we ook nog mindere goden kunnen treffen en Ajax en AZ vanavond bezig mogen houden.

Bij mij is er totaal geen paniek om wat ik gisteren gezien heb, het is eerder een bevestiging waarom een bekertournooi altijd lastig blijft voor topploegen omdat mindere ploegen verrassend uit de hoek kunnen komen.

Met betreft Baumgartl blijf ik erbij, maar dat roep ik al sinds Utrecht uit waar de crisis begon in 2019, dat ik niet begrijp waarom juist hij altijd opgeofferd wordt om links te staan (eerst naast Schwaab nu Teze) want hij staat potioneel gewoon minder vaak goed. Dat kostte ons vorig jaar nog een nederlaag tegen NAC. Ik vind het echt een meer dan prima stand-in en zelfs een betere versie dan Schwaab. Maar helaas was Schwaab transfervrij en een voorbeeldprof en was Baumgartl 10 miljoen en meer een mr nice guy.

 

+1/-0

Zoals je altijd bij elke speler moet afvragen: "can he do it on a cold rainy night in stoke"

Zonder grappen, dit soort wedstrijden kunnen vaak lastiger zijn dan een uitwedstrijd in de Arena met het dak dicht en alle luxe van de kleedkamers enz. We zijn door en verder zou ik er niet zoveel waarde aan hechten. Ondanks dat het wel frustrerend is dat je de 1e helft bij vlagen gewoon wordt weggespeeld door een KKD clubje.

Wat mij wel weer opvalt, 2e helft gingen ze naar een 4-3-3 en dan lijkt het veel beter te staan. Tegen RKC ook het geval, 1e helft Heerenveen ook een 4-3-3 toen waren ze ook erg sterk. Ik hebt het idee dat ze dan wat minder kwetsbaar zijn, het druk zetten veel beter loopt en dat een Malen bijv. veel beter tot zijn recht komt.

 

+0/-0

open/sluit de onderstaande quote:

B O M M E L schreef op 20 januari 2021 om 11:13:

Klopt dat Baumgartl twee slechte passes had (echt een slechte tegen het einde van de wedstijd, waarvan ie ook flink baalde). Maar over de 90 minuten speelde hij verder solide vond ik. Wat me bevalt is dat ie :
* snel passt (i.e. niet een beetje eerst postbode speelt) en ook de bal steevast met goeie snelheid geeft.
* instapt voor balondeescheppingen, i.e. pro-actief verdedigt

Zijn lange bal vermogen is natuurlijk minder dan die van Boscagli, en dat missen we dan wel, maar verdedigend vind ik Baumgartl iets beter.



De misperen die hij gisteren had, zijn geen incidenten. Die komen veel vaker voor als hij op het veld staat. Tegen PEC Zwolle veroorzaakte hij een domme penalty en had hij een zelfde soort balverlies als gisteren aan het einde van de wedstrijd. En ja, hij baalt zichtbaar en weet dat hem dat niet mag overkomen, maar uiteindelijk gebeurt het hem steeds. Is het een kwestie van vertrouwen? Of kwaliteit?

Dat je dan af en toe een bal met de juiste snelheid inspeelt, is natuurlijk mooi, maar doet voor mij dan niet ter zake. Een verdediger bij PSV moet én én hebben. Overigens zijn Boscagli en Teze ook zeker niet perfect, maar Baumgartl haalt in mijn ogen veel meer rariteiten uit dan die andere twee.

 

+1/-0

Baumgartl is gewoon heel zwak, net als de overige centrale verdedigers. Teze verdient als enige een complimentje vanwege het moeiteloos aanpassen op zijn nieuwe positie dit seizoen en verder is het eigenlijk gewoon allemaal erg mager. 80% van het werk van de cv's wordt gedaan door Rosario en Sangare en nog steeds vliegen de doelpunten ons dit seizoen om de oren. Het opstellen van Rosario en Sangare zorgt er vervolgens voor dat we geen middenveld hebben en dat heeft Volendam gisteren heel goed tegen ons gebruikt. Als je gewoon 2 goede cv's hebt hoef je niet 2 vm's op te stellen en kun je gewoon een middenveld met voetballers opstellen.
Het was ronduit beschamend om te zien hoe dom we dan ook zijn. Keer op keer hield de keeper van Volendam, de bal net zo lang bij zich tot er 2/3 aanvallers druk gingen zetten op hem en de verdedigers, zodat Malen, Madueke en Ihattaren niet op het middenveld waren, waardoor elke bal die ze naar het middenveld schoten voor Volendam was. De keren dat Rosario of Sangare daar toch de bal kreeg werd deze snel weer ingeleverd door soms tenenkrommende passes over 5 meter of kopballen naar het middenveld waar dus niemand stond, want ook het druk zetten op de bal deed Volendam gisteren veel beter. Wat ons spelletje zou moeten zijn werd gisteren door Volendam, in de eerste helft, op een manier uitgevoerd die ik PSV nog niet 1 keer heb zien doen dit seizoen. De spelers van Volendam stonden veel dichter op de tegenstander, waardoor ze inderdaad snel druk konden zetten. Als PSV druk gaat zetten moeten spelers altijd eerst nog van een meter of 5, soms nog meer, hysterisch naar de speler met de bal rennen, waardoor we soms 10 minuten hysterisch achter een bal een rennen, totdat er 1 zich af begint te vragen waar hij in godsnaam mee bezig is en ermee stopt.

Schmidt kan lullen wat hij wilt en vinden dat PSV terecht heeft gewonnen, maar als dit is wat je na 5 maanden met een goede selectie op de mat weet te leggen moet je je gewoon kapot schamen en dan kun je beter even niet doen alsof dit acceptabel is.

 

+4/-0

Helemaal met Z. on de bok eens voor de verandering ;). Dit is geen incident. De passing is erbarmelijk en Malen cs stonden veel te ver bij de Volendammers vandaan om druk te zetten. Dat laatste is iets wat makkelijk te doen is, maar kost moeite. Die opdracht is dan of niet gegeven, of niet uitgevoerd.

Ik ben het goede gevoel en optimisme van voor de winterstop nu wel lichtelijk aan het kwijtraken.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Z. on de Bok schreef op 20 januari 2021 om 17:21:

Baumgartl is gewoon heel zwak, net als de overige centrale verdedigers. Teze verdient als enige een complimentje vanwege het moeiteloos aanpassen op zijn nieuwe positie dit seizoen en verder is het eigenlijk gewoon allemaal erg mager. 80% van het werk van de cv's wordt gedaan door Rosario en Sangare en nog steeds vliegen de doelpunten ons dit seizoen om de oren. Het opstellen van Rosario en Sangare zorgt er vervolgens voor dat we geen middenveld hebben en dat heeft Volendam gisteren heel goed tegen ons gebruikt. Als je gewoon 2 goede cv's hebt hoef je niet 2 vm's op te stellen en kun je gewoon een middenveld met voetballers opstellen.
Het was ronduit beschamend om te zien hoe dom we dan ook zijn. Keer op keer hield de keeper van Volendam, de bal net zo lang bij zich tot er 2/3 aanvallers druk gingen zetten op hem en de verdedigers, zodat Malen, Madueke en Ihattaren niet op het middenveld waren, waardoor elke bal die ze naar het middenveld schoten voor Volendam was. De keren dat Rosario of Sangare daar toch de bal kreeg werd deze snel weer ingeleverd door soms tenenkrommende passes over 5 meter of kopballen naar het middenveld waar dus niemand stond, want ook het druk zetten op de bal deed Volendam gisteren veel beter. Wat ons spelletje zou moeten zijn werd gisteren door Volendam, in de eerste helft, op een manier uitgevoerd die ik PSV nog niet 1 keer heb zien doen dit seizoen. De spelers van Volendam stonden veel dichter op de tegenstander, waardoor ze inderdaad snel druk konden zetten. Als PSV druk gaat zetten moeten spelers altijd eerst nog van een meter of 5, soms nog meer, hysterisch naar de speler met de bal rennen, waardoor we soms 10 minuten hysterisch achter een bal een rennen, totdat er 1 zich af begint te vragen waar hij in godsnaam mee bezig is en ermee stopt.

Schmidt kan lullen wat hij wilt en vinden dat PSV terecht heeft gewonnen, maar als dit is wat je na 5 maanden met een goede selectie op de mat weet te leggen moet je je gewoon kapot schamen en dan kun je beter even niet doen alsof dit acceptabel is.



Niets meer aan toe te voegen, perfect verwoord.

 

+1/-1

We hebben behoorlijk snelle spelers voorin, maar hoeveel passes worden er nou eens de diepte ingespeeld? Werkelijk geen enkele, het is elke keer een balletje 'diep' voor Dumfries of voor Max, that's it. Balletje achter de verdediging? Geen enkele. Het is van links naar rechts en weer terug. Dan komt Rosario weer aangehobbeld, balletje aannemen, kijken, kijken, kijken, kijken, kijken, kijken, 2m naar links en in z'n achteruit. En waarom krijgt PSV al seizoenen lang onbehoorlijk veel tegendoelpunten door schoten van net buiten de 16? Dat begint echt belachelijk te worden.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

BasArnhem schreef op 20 januari 2021 om 10:10:

Meen je dit echt?? De beste selectie sinds jaren en misschien wel deze eeuw?


Ja dat meen ik echt.

-------Gakpo-------Malen--------
-------------Götze--------------
--Van Ginkel--------Ihattaren---
------------Sangaré-------------
Max---Boscagli---Teze---Dumfries
------Mvogo/Unnerstall----------

Noem mij eens één PSV elftal van de afgelopen 20 jaar wat jij sterker vindt?

Boscagli, Teze en Mvogo/Unnerstall is voor Eredivisie begrippen prima, maar verder niet geweldig. Alle anderen zijn voor Nederlandse begrippen toppers, even los van in welke fysieke staat of vorm ze op dit moment verkeren. Enkele zijn zelfs buitencategorie voor PSV.

 

+1/-0

Wow :I

 

+1/-0

Ik zal je zelfs 3 elftallen geven:

-----------------Gomes--------------------
--Ooijer----Alex-------Bouma----------Lee-
-----------Vogel-------Cocu---------------
--------------Van Bommel------------------
----Park------Vennegoor--------Farfán-----

-----------------Zoet---------------------
--Arias----Bruma------Rekik------Willems--
---------Guardado-----Maher---------------
--------------Wijnaldum-------------------
---Narsingh----De Jong--------Depay-------

-----------------Zoet---------------------
--Arias----Bruma------Moreno-----Willems--
---------Guardado-----Pröpper-------------
--------------Van Ginkel------------------
---Pereiro-----De Jong--------Locadia-----

Die eerste is natuurlijk veruit het sterkste. Bijna elke speler van dat elftal overtreft op individuele basis zijn concurrent in het huidige team. Die laatste 2 elftallen hebben een paar wat zwakkere plekken, maar nog steeds hadden die elftallen zoveel klasbakken dat het huidige team compleet in het niet valt.

Teze moet alles nog bewijzen, Boscagli doet het aardig (maar niet meer dan dat). Dumfries en Max zijn belangrijk voor het team, maar laten we niet vergeten dat Dumfries aan de bal al 3 jaar geen idee heeft wat ie moet doen en dat Max verdedigend overhoop werd gespeeld door Antony. Ihattaren heeft weliswaar potentie maar moet álles nog bewijzen. In 2021 heeft hij nog geen knikker goed geraakt. Sangaré en Gakpo zijn natuurlijk jongens die veel kwaliteiten hebben, maar de enige échte toppers in ons elftal vind ik Götze, Malen en Van Ginkel (waarbij de vraag is of laatstgenoemde nog goed genoeg is na zijn blessures).

Als je de huidige selectie zo goed vind, hoe vond je dan Gomes, Alex, Van Bommel, Cocu, Vennegoor, Farfan, Moreno, Bruma, Guardado, Wijnaldum, Depay? Die gasten waren zo en zoveel verder tijdens hun verblijf bij PSV dan wat we nu hebben (op de 3 Götze, Malen en Van Ginkel na).

 

+2/-0

Of het elftal daarna dat kwartfinale CL haalde met de Gomes, Alex, Cocu, Farfan kern aangevuld met nieuwe krachten als Kromkamp, Salcido, Mendez, Afellay en Kone.

Of het elftal daarvoor met mannen als Waterreus, Ooijer, Vogel, van Bommel, Robben, Kezman, Rommedahl. Geen grote Europese successen, wel vele kampioenschappen in een tijd dat de Eredivisie veel sterker was dan nu. En die UEFA Cup van Feyenoord had van ons moeten zijn.. nog nachtmerries van die laatste minuut met Jan Heintze.

 

+2/-0

Geheel eens met Bas Arnhem dat genoemde selecties veel meer kwaliteit bevatten.

MAAR; we hebben vooral in vergelijking met die van 2005 die op een haar na de CL won, wel een probleem.
Een heel groot probleem zelfs.
Tegenwoordig raakt PSV net als elke Nederlandse club elke speler die een beetje aanvaardbaar niveau haalt
aan het eind van een seizoen kwijt. Een sterkere selectie opbouwen en na een paar jaar oogsten is er helaas niet meer bij.

Vandaar dat ik blijf roepen dat we echt dit seizoen moeten toeslaan nu we een superster als Gotze hebben en kampioen moeten worden.
Want anders loop je straks weer 40 miljoen CL geld mis dat dan opnieuw naar de concurrent gaat.
En kun je in augustus wellicht zonder Malen,Madueke, Dumfries enzovoorts van voren af aan beginnen.

In dit licht bezien is de moeizame winst op Volendam een zegen.
Er van uitgaande dat we de EL niet winnen kunnen we wel de twee vaderlandse prijzen pakken, indien Schmidt met wat minder (corona en andere )tegenslag zijn ploeg progressie kan laten maken.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

BasArnhem schreef op 21 januari 2021 om 14:26:

Ik zal je zelfs 3 elftallen geven:

-----------------Gomes--------------------
--Ooijer----Alex-------Bouma----------Lee-
-----------Vogel-------Cocu---------------
--------------Van Bommel------------------
----Park------Vennegoor--------Farfán-----

-----------------Zoet---------------------
--Arias----Bruma------Rekik------Willems--
---------Guardado-----Maher---------------
--------------Wijnaldum-------------------
---Narsingh----De Jong--------Depay-------

-----------------Zoet---------------------
--Arias----Bruma------Moreno-----Willems--
---------Guardado-----Pröpper-------------
--------------Van Ginkel------------------
---Pereiro-----De Jong--------Locadia-----

Die eerste is natuurlijk veruit het sterkste. Bijna elke speler van dat elftal overtreft op individuele basis zijn concurrent in het huidige team. Die laatste 2 elftallen hebben een paar wat zwakkere plekken, maar nog steeds hadden die elftallen zoveel klasbakken dat het huidige team compleet in het niet valt.

Teze moet alles nog bewijzen, Boscagli doet het aardig (maar niet meer dan dat). Dumfries en Max zijn belangrijk voor het team, maar laten we niet vergeten dat Dumfries aan de bal al 3 jaar geen idee heeft wat ie moet doen en dat Max verdedigend overhoop werd gespeeld door Antony. Ihattaren heeft weliswaar potentie maar moet álles nog bewijzen. In 2021 heeft hij nog geen knikker goed geraakt. Sangaré en Gakpo zijn natuurlijk jongens die veel kwaliteiten hebben, maar de enige échte toppers in ons elftal vind ik Götze, Malen en Van Ginkel (waarbij de vraag is of laatstgenoemde nog goed genoeg is na zijn blessures).

Als je de huidige selectie zo goed vind, hoe vond je dan Gomes, Alex, Van Bommel, Cocu, Vennegoor, Farfan, Moreno, Bruma, Guardado, Wijnaldum, Depay? Die gasten waren zo en zoveel verder tijdens hun verblijf bij PSV dan wat we nu hebben (op de 3 Götze, Malen en Van Ginkel na).


Ik bespeur hier wat men in de psychologie het positivity effect noemt. Het is wetenschappelijk bewezen dat naar mate je ouder wordt, je steeds meer positieve dan negatieve informatie onthoudt. Nostalgie, vroeger was alles beter.

-----------------Gomes--------------------
--Ooijer----Alex-------Bouma----------Lee-
-----------Vogel-------Cocu---------------
--------------Van Bommel------------------
----Park------Vennegoor--------Farfán-----

Als je naar dit elftal kijkt, dan herinner je vooral de goede dingen. Gomes, in de penalty serie tegen Tottenham. Alex, met zijn kopbal in Londen. Lee, met zijn voorzet in de halve finale op Cocu. Van Bommel met zijn 3 goals in de arena. Je bent dan geneigd te vergeten dat we ons toen mateloos irriteerde aan de PSV onwaardige verdedigers Bouma en Ooijer. Dat we geen spits hadden, want Vennegoor kon er niks van. Dat we ons toen irriteerde aan de blunders van Gomes. Dat klinkt nu heel hard, omdat je met nostalgie terugkijkt op dit elftal, maar dat is wel wat je toen voelde. Geen enkele PSV supporter dacht toen dat we op 11 plekken een topper hadden staan.

Hetzelfde geldt voor die andere twee elftallen. Over Zoet, Rekik, Bruma, Maher, Narsingh, De Jong (bij vlagen), Pröpper en Locadia was op dat moment echt niet iedereen tevreden. Ik durf zelfs te stellen het merendeel van de supporters niet. Maar het is moeilijk om je te verplaatsen in de gedachtengang die je toen echt had.

 

+1/-5

Ik vraag me af wat er nu erger is. Het feit dat je dit opschrijft of het feit dat je het nog serieus meent :D

Neem alleen al die onzin die je over Vennegoor schrijft. Alleen Kuyt scoorde dat seizoen vaker in de Eredivisie. Bovendien was hij in staat een bal voorin vast te houden en stond er niet alleen om te scoren. Om dan te schrijven dat hij er niks van kon is volslagen waanzin.

De eerste wedstrijden van Gomes waren ronduit slecht en hij verloor al snel terecht zijn plek aan Zoetebier. Toen hij een paar wedstrijden later weer zijn kans kreeg stond hij er direct. Gomes heeft wel 'iets' meer goede dingen gedaan dan een penaltyserie tegen Tottenham. Net zoals dat Alex 'iets' meer goed gedaan heeft dan een kopbal tegen Arsenal. Beiden overigens niet eens in het seizoen van de opstelling van BasArnhem.

Je haalt dat seizoen de halve finale van de Champions League en bent dicht bij de finale. Je wordt met enorme voorsprong kampioen en wint ook nog de beker. En dan serieus gaan beweren dat de huidige selectie beter is dan wat er toen op het veld stond. Wow :D

 

+5/-0

Er is ook een wijsheid-achteraf effect. Jij maakt nu spelers kleiner dan dat we ze destijds vonden. Bouma en Ooijer werden helemaal niet als PSV onwaardig gezien in dat team, hoe kom je er bij. Bouma misschien in andere jaren wel (ook veel positiewisselingen), maar toen niet. Gomes en Alex werden op een schild gehesen en gezien als geschikt voor de absolute wereldtop. De Koreanen kregen veel kritiek in hun eerste jaar, maar dat was toen wel verstomd. Dat bijvoorbeeld Bouma het in andere seizoenen minder heeft gedaan of dat Gomes en Farfan niet helemaal de carrière hebben gehad die we in hen zagen beïnvloed nu jouw negativiteit over hen.
Alleen over Vogel en Vennegoor was men niet erg positief in dat seizoen, maar zelfs dat viel wel mee toen de successen kwamen.

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

shevchenko schreef op 22 januari 2021 om 09:46:

open/sluit de onderstaande quote:

BasArnhem schreef op 21 januari 2021 om 14:26:

Ik zal je zelfs 3 elftallen geven:

-----------------Gomes--------------------
--Ooijer----Alex-------Bouma----------Lee-
-----------Vogel-------Cocu---------------
--------------Van Bommel------------------
----Park------Vennegoor--------Farfán-----

-----------------Zoet---------------------
--Arias----Bruma------Rekik------Willems--
---------Guardado-----Maher---------------
--------------Wijnaldum-------------------
---Narsingh----De Jong--------Depay-------

-----------------Zoet---------------------
--Arias----Bruma------Moreno-----Willems--
---------Guardado-----Pröpper-------------
--------------Van Ginkel------------------
---Pereiro-----De Jong--------Locadia-----

Die eerste is natuurlijk veruit het sterkste. Bijna elke speler van dat elftal overtreft op individuele basis zijn concurrent in het huidige team. Die laatste 2 elftallen hebben een paar wat zwakkere plekken, maar nog steeds hadden die elftallen zoveel klasbakken dat het huidige team compleet in het niet valt.

Teze moet alles nog bewijzen, Boscagli doet het aardig (maar niet meer dan dat). Dumfries en Max zijn belangrijk voor het team, maar laten we niet vergeten dat Dumfries aan de bal al 3 jaar geen idee heeft wat ie moet doen en dat Max verdedigend overhoop werd gespeeld door Antony. Ihattaren heeft weliswaar potentie maar moet álles nog bewijzen. In 2021 heeft hij nog geen knikker goed geraakt. Sangaré en Gakpo zijn natuurlijk jongens die veel kwaliteiten hebben, maar de enige échte toppers in ons elftal vind ik Götze, Malen en Van Ginkel (waarbij de vraag is of laatstgenoemde nog goed genoeg is na zijn blessures).

Als je de huidige selectie zo goed vind, hoe vond je dan Gomes, Alex, Van Bommel, Cocu, Vennegoor, Farfan, Moreno, Bruma, Guardado, Wijnaldum, Depay? Die gasten waren zo en zoveel verder tijdens hun verblijf bij PSV dan wat we nu hebben (op de 3 Götze, Malen en Van Ginkel na).


Ik bespeur hier wat men in de psychologie het positivity effect noemt. Het is wetenschappelijk bewezen dat naar mate je ouder wordt, je steeds meer positieve dan negatieve informatie onthoudt. Nostalgie, vroeger was alles beter.

-----------------Gomes--------------------
--Ooijer----Alex-------Bouma----------Lee-
-----------Vogel-------Cocu---------------
--------------Van Bommel------------------
----Park------Vennegoor--------Farfán-----

Als je naar dit elftal kijkt, dan herinner je vooral de goede dingen. Gomes, in de penalty serie tegen Tottenham. Alex, met zijn kopbal in Londen. Lee, met zijn voorzet in de halve finale op Cocu. Van Bommel met zijn 3 goals in de arena. Je bent dan geneigd te vergeten dat we ons toen mateloos irriteerde aan de PSV onwaardige verdedigers Bouma en Ooijer. Dat we geen spits hadden, want Vennegoor kon er niks van. Dat we ons toen irriteerde aan de blunders van Gomes. Dat klinkt nu heel hard, omdat je met nostalgie terugkijkt op dit elftal, maar dat is wel wat je toen voelde. Geen enkele PSV supporter dacht toen dat we op 11 plekken een topper hadden staan.

Hetzelfde geldt voor die andere twee elftallen. Over Zoet, Rekik, Bruma, Maher, Narsingh, De Jong (bij vlagen), Pröpper en Locadia was op dat moment echt niet iedereen tevreden. Ik durf zelfs te stellen het merendeel van de supporters niet. Maar het is moeilijk om je te verplaatsen in de gedachtengang die je toen echt had.



Ik snap je opmerking over het psychologische effect en ik ben me ervan bewust dat dat een rol kan spelen. Ook in het seizoen 2004-2005 waren niet alle wedstrijden perfect. Waren er in het elftal ook 'betere' en 'mindere' spelers. Dat hou je altijd.

Maar wat Ricardo Izecson Santos al aangeeft, je doet dit elftal veel en veel tekort. Ooijer kwam bij PSV binnen als middenvelder, heeft ook als CV gespeeld, maar moest dat seizoen genoegen nemen met een rol als rechtsback. Een rol die hij met zijn voetballende kwaliteiten uitstekend heeft ingevuld. Daarnaast was hij, net als Bouma, verdedigend degelijk genoeg om met alle kwaliteit om hem heen een belangrijke schakel te zijn in het sterkste elftal van PSV wat ik bewust in mijn leven heb meegemaakt. Vogel was samen met Van Bommel een heel goed duo op het middenveld. Ze vulden elkaar aan. Toen Cocu er ook nog bij kwam, hadden we een fantastisch middenveld. Al kreeg John de Jong soms de voorkeur boven Vogel in wedstrijden waar we meer 'voetbal' konden gebruiken, Johann stond er altijd in als het om de knikkers ging. Over Gomes en Alex ga ik het niet eens hebben, dat waren geweldenaren in de 4 en 3 seizoenen die ze voor ons hebben gespeeld. En ja, Derksen maakte in het eerste jaren de voetballende kwaliteiten van Alex nog wel eens belachelijk, maar zelfs dat heeft hij in de jaren erna steeds beter gedaan. Dan tot slot Vennegoor. Dat was niet de meest gepolijste, technisch begaafde spits. PSV was nogal wat gewend die jaren, na Ronaldo, Nilis en Kezman. Toch was Vennegoor een hele goeie spits voor PSV, beetje type Luuk de Jong. Als je filmpjes van die tijd terugkijkt van de goals van Vennegoor, dan zie je dat het echt een uitstekende afmaker was. Ik durf te wedden dat als we de Vennegoor van die periode nu in ons team hadden, we als ploeg veel beter zouden voetballen, plus dat we dan ook nog eens een plan B hadden.

Ik ben het met je eens dat de elftallen van 2014-2016 minder waren dan het elftal van 10 jaar daarvoor. Je hebt gelijk dat er kritiek is geweest op spelers en spelers als Maher en Narsingh zijn nooit echt geslaagd bij PSV en op een aantal anderen is ook regelmatig kritiek geweest. Echter, jongens als Guardado, Moreno, Bruma, Wijnaldum, Depay etc. stonden er bijna altijd als het erom ging.

En ja, het is moeilijk om je echt te verplaatsen in de gedachtengang van 5 of 15 jaar geleden. Maar ik weet nog wel dat ik toen regelmatig op het Stadhuisplein stond met een papieren kampioensschaal. Ik weet nog wel dat we prachtige overwinningen boekten tegen onze concurrenten in Nederland en ook met regelmaat in Europa. Die successen blijven me heel goed bij. En wat is het hoogtepunt van 2019 en 2020? De overwinning op Granada uit? Het puntje uit tegen Ajax? Heel magertjes in ieder geval in vergelijking met "vroegah".


Om toch ook nog even on-topic te reageren: ik heb de samenvatting van de wedstrijd tegen Volendam op psv.nl nog eens terug gekeken. Eigenlijk moet je concluderen dat bijna alle kansen van Volendam voortkomen uit balverlies van PSV. Een aantal keer kun je dat nog toeschrijven aan goed doorjagen, maar ik zag balverlies van Sangaré, Unnerstall, Ihattaren en Rosario dat gewoon echt niet kan. Nog steeds credits voor de manier waarop Volendam speelde, maar ik vind nu toch dat het duidelijk ook een gebrek aan scherpte was waar PSV mee begon aan die wedstrijd.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Ricardo Izecson Santos schreef op 22 januari 2021 om 09:57:

Neem alleen al die onzin die je over Vennegoor schrijft. Alleen Kuyt scoorde dat seizoen vaker in de Eredivisie. Bovendien was hij in staat een bal voorin vast te houden en stond er niet alleen om te scoren. Om dan te schrijven dat hij er niks van kon is volslagen waanzin.

Niks van kunnen is inderdaad overdreven. Ik herinner me nog wel de tendens van die tijd. We realiseerden ons echt wel dat we een goed team hadden. Wisten dat Bouma en Ooijer geen toppers waren. En wat je heel vaak hoorde: "stel je voor dat we nou ook nog eens een goede spits hadden". We moesten het in Milaan doen met Vennegoor en Beasley voorin, terwijl we een jaar ervoor Kezman en Robben ter beschikking hadden. Je kunt zeggen wat je wil, maar dat zijn wel echt zwakke plekken geweest in dat elftal.

open/sluit de onderstaande quote:

BasArnhem schreef op 22 januari 2021 om 11:21:

[...]
En ja, het is moeilijk om je echt te verplaatsen in de gedachtengang van 5 of 15 jaar geleden. Maar ik weet nog wel dat ik toen regelmatig op het Stadhuisplein stond met een papieren kampioensschaal. Ik weet nog wel dat we prachtige overwinningen boekten tegen onze concurrenten in Nederland en ook met regelmaat in Europa. Die successen blijven me heel goed bij. En wat is het hoogtepunt van 2019 en 2020? De overwinning op Granada uit? Het puntje uit tegen Ajax? Heel magertjes in ieder geval in vergelijking met "vroegah".


Iets anders wat ook meespeelt: je kunt de vergelijking van de huidige selectie met die van 2005 niet volledig afspiegelen aan de prestaties van beide elftallen. De Europese top is veel sterker en breder geworden. Ja we hebben dit seizoen weinig hoogtepunten gehad. De realiteit is wel dat we op 22 januari 2021 nog op 3 fronten meespelen en dat is al lang geleden.

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 3 pagina's: 1 2 3

PSV Forum » Wedstrijden van PSV » [Beker] FC Volendam - PSV