NRC: PSV benadeelt zichzelf door werkelijk aantal toeschouwers te melden
10 februari 2012 23:12
NRC Next heeft sinds enige tijd een rubriek waarin het beweringen nacheckt op de waarheid daarvan. Vandaag onderzocht het de opgave van Ajax dat er ruim 45.000 bezoekers aanwezig waren afgelopen zondag bij Ajax - FC Utrecht. Onderzoek wees uit dat er slechts 29.200 bezoekers waren. Ajax meldt echter het aantal verkochte kaarten en niet aanwezige toeschouwers.
Volgens navraag van NRC Next melden alleen RKC Waalwijk, SC Heerenveen, ADO Den Haag, Heracles Almelo en PSV werkelijk aanwezige toeschouwers. De andere clubs melden verkochte kaarten en komen zo relatief (soms veel) hoger uit.
De betreffende cijfers worden ook gebruikt voor de ‘Club Positioning Matrix’. Daarin is het een van de overigens vele factoren op basis waarvan onder andere de televisiegelden worden verdeeld. Het bureau baseert zich op de aantallen in Voetbal International, dat zich op zijn beurt weer baseert op cijfers die de clubs verstrekken. De clubs die het aantal verkochte kaarten opgeven, hebben daarmee een voordeel. In het CPM-model tellen stadiongrootte en bezettingsgraad samen voor 13 procent mee. Het CPM-model als geheel telt voor 50 procent mee bij de verdeling van de tv-gelden – de andere 50 procent wordt bepaald door de stand op de ranglijst in de drie voorgaande seizoenen.
Meer daarover lees je op NRC Next