'Actie Björn van der Doelen slaat aan bij supporters'
22 december 2023 07:30 - Skiete Willy Podcast
Foto: Pro Shots
De actie van Björn van der Doelen om meer supporters van PSV in het rood-wit naar het Philips Stadion te krijgen is een groot succes. Dat geeft de oud-speler zelf aan in de Skiete Willy Podcast. "Ik werd gisteren gebeld. Er waren al meer dan 3100 artikelen verkocht in zes dagen. Gewoon meer dan 500 per dag", aldus Van der Doelen.
Niet iedereen heeft enthousiast gereageerd. "En daar snap ik dus helemaal niks van", zo geeft hij aan. "Sommige mensen bij Brainport zeggen dat zij de hoofdsponsor zijn. Daar gaat dit toch helemaal niet om? Deze actie is bedoeld om meer mensen in het rood-wit naar het stadion te krijgen. Ik verdien er ook helemaal niets aan. Het kost mij juist geld. Maar sommigen vinden hun eigen ego belangrijker."
Ook de slogan is niet bij iedereen goed bevallen. "Een rood-wit hart gaat niet in het zwart. Dat rijmt gewoon op elkaar", zegt hij daarover. "Wat voor kleur iemand draagt moet iedereen zelf weten, maar als iedereen in het geel zou gaan zou ik het net zo raar vinden. Er wordt gezongen voor de kleuren en voor de stad. Dan is het toch niet gek dat ik het raar vind? Als PSV bekend zou maken dat ze naar Son en Breugel verhuizen, zou ik dat ook raar vinden."
Ik begrijp de kritiek van brainport wel, die betalen flink om exposure op het shirt te hebben en zien nu een concurrent voor dat shirt onder supporters komen.
Staat los van de officiele psv merch dus feitelik hebben ze hier niets over te zeggen, maar als straks iedereen in kledij met philips op de borst loopt ipv de officiele merch zou dit geintje nog wel eens invloed kunnen hebben op wat een shirtsponsor in de toekomst bereid is om te betalen aan PSV.
Al gok ik niet dat dit serieuze impact gat hebben om de verkoopcijfers van de officiele shirts dus het zal allemaal wel loslopen.
Beetje teleurstelling van Brainport okay misschien nog wel logisch (mits zij niet gevraagd zijn voor de actie). Maar kritiek, come on. Bhelave dat er verdomd weinig 'roods' in de PSV fanshop te koop is, is het ook allemaal minimaal twee keer zo duur.
Brainport kan niet zelf goedkoper spul gaan verkopen, die zitten in een deal met Puma and PSV, maar deze actie kunnen ze toch wel waarderen. De exposure can die paar duizend mensen met Philips op de borst staat echt niet in verhouding met de sponsordeal die ze hebben met PSV en daar gaat PSV ook echt niet minder om verdienen. Sterker nog na dit jaar mag de sponsordeal wel omhoog
Ook de kritiek op 'zwart' begrijp ik niet, dit is juist een actie tegen de uniforme zwarte hoedies die je bij elke club ziet en voor het specifiek PSV rood.
Wat Anton wil zeggen denk ik, meneer Frits was 8 jaar oud toen Gerard en Anton Philips goedkeuring gaven voor de oprichting van PSV. De vereniging werd opgericht door en voor personeelsleden van Philips. Dat meneer Frits het icoon is (geworden) dat is uiteraard wel waar.