Transparent
Inloggen
Sluiten

PSV Forum » Algemeen PSV Forum » Marcel Brands

Deze normale topic is open en bestaat uit 3 pagina's: 1 2 3

Verdient ook wel een eigen topic.

 

+1/-0

Ok Marcel, leg uit. Hoe dan?

Hoe kan het dat we geen vervangers paraat hebben, terwijl iedereen weet dat de interesse in Gakpo enorm gaat zijn. Jouw uitleg; dat geld wordt besteed aan het dichten van gaten. Kut voor ons als supporters, maar alee. We kunnen daar begrip voor opbrengen. Dan vertrekt ineens Madueke voor 35 mln. Dus nu hebben we geld en kunnen we wel toeslaan op de transfermarkt?

Uuuh, nee: we huren een spits (waar blijven de buitenspelers)

We zitten met een staf die de matige (maar wel dure) spelers die we hebben niet aan de praat krijgt (wie had Ruud overtuigd dat hij toch moest instappen)?
We zitten met een scouting die niet verder komt dan dure eredivisie -bord op schoot spelers. Waar blijven de verrassingen?
We zitten met een assistent die overal is weggestuurd en de uitstraling en spelopvatting van een komodo-varaan heeft.

Wat. Een. Bras

 

+4/-0

Mijn hoofdverantwoordelijk van deze crisis. Natuurlijk hebben zijn voorgangers veel fout gedaan maar het belangrijkste is dat je een selectie hebt die minimaal om de prijzen kan spelen. Die hadden we in september, die hadden we vorig jaar en die hadden we dat jaar ervoor ook. Maar nu op dit moment hebben we dat niet omdat er geen vervangers zijn gekomen voor vertrokken (bepalende) spelers.

Nu is de hamvraag; is dit een keuze? Is dit de markt? Is dit het gevolg van financieel wanbeleid? Of allemaal? Ik denk dat het een keuze is to be honest. Denken dat je het met de huidige groep wel kan doen, niet investeren in toptalent/dragende spelers met toekomstige transferwaarde en vooral gokken op eigen jeugd.

De aankoop van El Ghazi vond ik zeer logisch en te begrijpen voor de rol waarvan IK dacht dat hij gehaald werd. De rol van tijdelijk vervanger van Madueke/Vertessen en eventueel extra allround optie voorin vanaf de bank. In die rol was hij ook zeer acceptabel volgens mij. Maar wat er nu gebeurt is hetzelfde wat onder van Bommel gebeurde met Doan/Bruma etc. Knechten moeten kopmannen worden en zo werkt het niet. Onze aanval is in 1 klap weg en Luuk speelt als een krant en alles wat erachter zit zou een rol kunnen hebben maar heel minimaal.

Hoe gaat Marcel Brands onze aanvalslinie fixen? Gaat hij echt een pleistje plakken en voor de rest de sleutels geven aan een nieuwe TD? Met het risico dat we voorronde Conference League moeten spelen of nog erger, playoffs verliezen tegen een Utrecht/Heerenveen. Welk signaal geef je af aan supporters en seizoenskaarthouders?

Huidige situatie, Xavi is een aanvaller geworden en Luuk de aanvoerder op 9. Daarachter een huurspeler en 3 te jeugdige aanvallers en El Ghazi. Dat is niet een beetje te weinig, dat is veel te weinig.

 

+1/-0

Voor mij is er maar één verklaring voor de huidige situatie. Het financiële beleid van PSV is dusdanig slecht geweest dat er nu door de RVC wordt doorgedrukt dat er een knop rigoreus om moet. Dit is natuurlijk iets wat niet zomaar naar buiten zal komen. Het zou betekenen dat jaren risicovolbeleid nu wordt teruggefloten en dat is natuurlijk heel pijnlijk voor de betrokken directieleden.

Ik kan echt geen andere verklaring bedenken waarom je anders, in een seizoen waar álles open ligt, eigenlijk halverwege het seizoen de handdoek gooit door je serieus te verzwakken in plaats van te versterken.

Andere optie: de technische leiding van PSV was van mening dat we het verlies van Gakpo (en Madueke) intern konden opvangen. Met El-Ghazi, Bakayoko, Saibari en Savio. Maar dat acht ik niet aannemelijk, want dat zou betekenen dat ze beter de hele leiding konden vervangen door een paar forumleden, die de zaken in dat geval veel helderder zien.

Ik ben benieuwd hoe PSV de huidige situatie gaat proberen 'mooi te praten', op basis van de grote reorganisatieplannen voor komende zomer. Uiteraard zullen ze proberen om ons een worst voor te houden en verklaringen te geven waarom we nu geen vervanging hebben voor Gakpo (en Madueke). Misschien waren we wel ver met Tsiganko, of met Danjuma. Maar punt is dat we ze niet hebben. We hebben ons een half jaar kunnen voorbereiden op een vertrek van Gakpo. Zeker toen hij in november goals maakte op het WK, hadden we gewoon al moeten schakelen met de gewenste opvolger, zodat deze 1 dag na de verkoop van Gakpo in Eindhoven gepresenteerd had kunnen worden.

Maar ja, nu lijkt het alsof we pas zijn gaan kijken ná het vertrek van Gakpo. Dat je het vertrek van Madueke niet had verwacht, daar kan ik nog inkomen. Dus dat een vervanger voor hem wat langer zou duren, of iets minder prioriteit zou krijgen, dat is niet onlogisch.

Komende zaterdag kunnen we ons nog één keer blameren tegen Go Ahead Eagles. Daarna komen er tegenstanders waar tegen we "gewoon" zullen verliezen. FC Twente, Sevilla, Feyenoord, Utrecht-uit.. allemaal wedstrijden waar ik op dit moment echt geen flauw idee van heb hoe we die door moeten gaan komen.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

BasArnhem schreef op 25 januari 2023 om 12:24:

Voor mij is er maar één verklaring voor de huidige situatie. Het financiële beleid van PSV is dusdanig slecht geweest dat er nu door de RVC wordt doorgedrukt dat er een knop rigoreus om moet. Dit is natuurlijk iets wat niet zomaar naar buiten zal komen. Het zou betekenen dat jaren risicovolbeleid nu wordt teruggefloten en dat is natuurlijk heel pijnlijk voor de betrokken directieleden.




PSV geeft veel uit aan salaris, dat is gewoon zo en dat is ook onze kracht tov Feyenoord. Net als dat wij een springplank hebben voor de jeugd. We hebben in de EL ook echt wel wat verdiend de afgelopen jaren en dat is dan wel geen CL maar je hoeft ook geen premies/bonussen te betalen (kampioensbonus/CL bonus zijn echt hele serieuze bedragen die je bij het verschil tussen CL en EL af mag trekken). Daarnaast zijn alle dure verkopen uit de boeken of gaan ze binnen nu en een jaar uit de boeken. Bruma reeds verkocht, Max/Baumgartl/Sangaré/Romero aankomende zomer normaal gesproken, dik salaris van Zahavi/Gotze/Gakpo/Madueke/Sangaré is al weg en er is al een jaar niet geinvesteerd in talent op het veld. Gelukkig wel in Tygo Land die er over een paar jaar aan komt maar dat telt voor nu niet mee.

Qua afschrijvingen is er dus natuurlijk verloop zonder dat Brands iets hoeft te doen. Dit is de laatste pijn die we nog moeten dragen door 3 dure miskopen. Vergeet ook niet de dure pleisters (huurspelers).

Qua salaris verkoop je de beste (en als het goed is duurste) spelers dus dat is ook een natuurlijk verloop. Aankomende zomer wordt daar echt een slag geslagen.

Qua gaten dichten mag je hopen dat 45 miljoen voor Gakpo genoeg is en dan is er een heel groot gedeelte van Madueke over. Aankomende zomer is er met een vertrek van Sangaré nog eens 37 miljoen voor handen en tel daar maar alvast 12 miljoen van Xavi bij op.

Qua inkomsten uit Europees voetbal zitten we ook prima want voorronde CL was al 5 miljoen en nu nog de gelden vanuit EL is toch meer dan begroot. Het wordt pas tricky als je deze 15 a 20 miljoen volgend jaar niet hebt. Dan kun je geen salaris meer betalen.

Welke financiële crisis blijft er dan over? Je kunt echt zeggen dat we te veel hebben uitgegeven en dat er te weinig binnen is gekomen vóór dit jaar maar dat probleem is inmiddels genoeg opgelost zodat je nu met geld in de zakken je team moet kunnen versterken. Tenminste zo denk ik erover.

 

+1/-0

Tinus, ik pretendeer ook niet te weten hoe de financiële vlag er precies bij hangt. Maar je maakt mij niet wijs, dat als PSV vanaf komende zomer geen enkel probleem meer zou hebben, we nu onze sportieve ambities hadden moeten verkopen. Ik denk dat de wonden die de miskopen en de hoge salarissen / premies hebben achtergelaten, groter zijn dan nu wordt toegegeven. Probleem is echter ook dat je voor de kwalitatieve opties die de laatste maand genoemd zijn, net zo diep in de buidel had moeten tasten (Tsiganko, Danjuma) en je daarmee in je oude gedrag blijft hangen.

Ik heb echt het gevoel dat er een harde reset gaat komen richting een toekomst met onbekendere, goedkopere spelers en meer jeugd. Dan heb je dus écht een goeie coach nodig die van een leuke groep een 'vechtmachine' kan maken, zoals Slot nu bijv. met Feyenoord doet. En dan kun je niet meer blijven parasiteren op individuele kwaliteiten van te dure prima donna's die te beroerd zijn om écht voor het team te werken.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

BasArnhem schreef op 25 januari 2023 om 14:38:

Tinus, ik pretendeer ook niet te weten hoe de financiële vlag er precies bij hangt. Maar je maakt mij niet wijs, dat als PSV vanaf komende zomer geen enkel probleem meer zou hebben, we nu onze sportieve ambities hadden moeten verkopen. Ik denk dat de wonden die de miskopen en de hoge salarissen / premies hebben achtergelaten, groter zijn dan nu wordt toegegeven. Probleem is echter ook dat je voor de kwalitatieve opties die de laatste maand genoemd zijn, net zo diep in de buidel had moeten tasten (Tsiganko, Danjuma) en je daarmee in je oude gedrag blijft hangen.

Ik heb echt het gevoel dat er een harde reset gaat komen richting een toekomst met onbekendere, goedkopere spelers en meer jeugd. Dan heb je dus écht een goeie coach nodig die van een leuke groep een 'vechtmachine' kan maken, zoals Slot nu bijv. met Feyenoord doet. En dan kun je niet meer blijven parasiteren op individuele kwaliteiten van te dure prima donna's die te beroerd zijn om écht voor het team te werken.



Ik geloof niet dat we nu onze sportieve kansen hebben verkocht omdat we het geld nodig hadden maar omdat Gakpo was beloofd dat als er een top 5 komt we met een marktcomform bedrag akkoord zouden gaan. Wellicht heeft dat er zelfs voor gezorgd dat Gakpo nog een 4 maanden hier heeft gevlamd en niet naar Leeds ging (als ze al een beter bod hadden willen doen). De verkoop van Madueke valt voor mij in een categorie een bod wat niet te weigeren was. PSV had hier in gezonde toestand ook voor moeten kiezen gezien het feit dat hij er NOG niet was maar wel daarvoor betaald werd door ons maar ook door Chelsea dmv afkoopsom. In het gunstigste geval bleef hij fit en was hij in de zomer gegaan met nog 2 jaar contract, maar dat was pas echt een gok geweest want voor je het weet is het nog 1,5 jaar contract en verdampt het geld. Dus nee ik geloof niet dat Gakpo is verkocht voor het geld want dat had in juni ook gekund.

Ik denk overigens óók dat er een grote reset komt, en terecht. Maar ik ben bang dat die reset gaat zijn dat we in salaris ver terug gaan en in aankopen richting de AZ transfersommen gaan van 3 tot 5 miljoen. En dan kom je in de categorie waarin Feyenoord er 7 haalt en er maar 1 voldoet. Dat baart me zorgen.

Maar inderdaad, er zal een nieuwe financiële huishouding worden opgetuigd en ik vrees dat het niet eens op EL niveau is. En die EL is geen vanzelfsprekendheid aankomend jaar.

Als PSV afhankelijk wordt van eigen jeugd en buitenkansjes dan kunnen we de doelstellingen echt heel erg bijstellen.

 

+1/-0

Maar een reset a la Anderlecht (terug naar de realiteit) is hard nodig. Maak bijvoorbeeld eens de volgende vergelijking tussen salarissen bij PSV en AZ:




Ki-Jana Hoever € 47,692 € 2,480,000 Jun 30, 2023 1-yr € 2,480
Philipp Max € 38,269 € 1,990,000 Jun 30, 2024 2-yrs € 3,980
Luuk de Jong € 38,077 € 1,980,000 Jun 30, 2025 3-yrs € 5,940
André Ramalho € 25,577 € 1,330,000 Jun 30, 2024 2-yrs € 2,660
Anwar El Ghazi € 23,077 € 1,200,000 Jun 30, 2025 3-yrs € 3,600
Marco van Ginkel € 16,923 € 880,000 Jun 30, 2023 1-yr € 880
Armando Obispo € 5,577 € 290,000 Jun 30, 2025 3-yrs € 870

Jordy Clasie € 21,731 € 1,130,000 Jun 30, 2024 2-yrs € 2,260
Jesper Karlsson € 15,192 € 790,000 Jun 30, 2026 4-yrs € 3,160
Dani de Wit € 11,154 € 580,000 Jun 30, 2024 2-yrs € 1,160
Vangelis Pavlidis € 10,962 € 570,000 Jun 30, 2025 3-yrs € 1,710
Tijjani Reijnders € 10,000 € 520,000 Jun 30, 2027 5-yrs € 2,600
Sam Beukema € 4,423 € 230,000 Jun 30, 2026 4-yrs € 920
Yukinari Sugawara € 3,462 € 180,000 Jun 30, 2025 3-yrs € 540
Milos Kerkez € 1,154 € 60,000 Jun 30, 2026 4-yrs € 240

Ik weet niet of ze kloppen maar op de website capology kun je salarissen van eredivisiespelers vergelijken.

PSV betaalt hoge salarissen aan spelers met middelmatige (Obispo, Max) of zelfs slechte prestaties (El Gazi, Hoever, Ramalho, Van Ginkel).
AZ betaalt gemiddelde salarissen aan spelers met goede (Pavlidis, Karlsson, de Wit) of zelfs lage salarissen aan spelers met goede prestaties (Kerkez, Sugawara).

Zo bekeken vertoont de huishouding van PSV gelijkenis met een pyramisespel: met het predikaat topclub worden tegen (voor Nederlandse begrippen) topsalarissen matige spelers vastgelegd met de belofte om mee te spelen om de landstitel of kwalificatie CL. Maar gezien de kwaliteit van de selectie is dat geen realistische belofte.

Op die manier is iedereen jarenlang zand in de ogen gestrooid. Een transfer van Ramalho (Hij wordt gezien als een man die van achteruit een extra versnelling aan het spel van PSV kan geven en bovendien op een betrouwbare manier verdedigt.) leek bijvoorbeeld heel wat, maar voor salaris, transfersom en tekengeld van 10 miljoen heeft hij weinig meerwaarde gehad. Vergelijk dat eens met de manier waarop AZ gaten vult.

Belangrijkste benadeelde zijn de seizoenkaarthouders die wel een topclubprijs betalen voor hun seizoenkaart (met de belofte meedoen om de titel en kwalificatie CL) maar daarvoor niet de daarbij behorende kwaliteit voetbal terugkrijgen.

Vergelijk bijvoorbeeld eens de prijs van seizoenkaarten bij PSV (290 – 850) en AZ (270-500).

Als zo'n pyramidespel uitkomt, is dat even een lelijke tijd waarin gezocht wordt naar schuldigen (JdJ? Brands? RvC) maar je zou nu maar verantwoordelijk zijn bij PSV en mee moeten gaan in de reality check die helaas onvermijdelijk is.

Dit bericht is gewijzigd op 25 januari 2023, 18:31:15.

 

+1/-0

Zowel bij AZ als bij ploegen als FC Twente, is de scoutingstaf dik in orde. Hoe kan het zo zijn dat AZ steeds met nieuwe (en ook goedkope) pareltjes op de proppen komt, en wij het steeds met gratis tob-spelers (met enorme salarissen) of dure ex- potentials moeten doen.

PSV was juist altijd de club die verrassingen als Romario en ronaldo wist te halen, en die tijd ligt door de financiële verschillen in het topvoetbal ver achter ons. Toch verlang ik terug naar de tijd dat we spelers als Park, Farfan of Dzudszak wisten te halen. Waar is de inventiviteit gebleven. Wie niet rijk is moet slim zijn. En juist daar laten we het in mijn ogen gewoon al jaren liggen.

Ik heb gisteren eens naar het lijstje van onze scoutingsstaf gekeken en eerlijk gezegd schrik ik me rot als ik lees wie dit belangrijke werk voor ons uitvoeren. Denken we echt dat onze Berry bekwaam is om het echte talent eruit te pikken, is oud Roda speler Humphrey Rudge die echte talentenspeurder? Ik vraag me echt af wat de laatste echt verrassende en succesvolle aankoop is geweest is van onze scoutingstaf. (ok, Sangare; dat was een verrassing die het (meestal) goed doet). En Ajax: die hadden dit probleem 10 jaar geleden ook en kochten topscout Veldmate uit Groningen weg. Kijk eens wat ze dat gebracht heeft.

Ik lees nu berichten over Sulejman, die ging niet naar Ajax omdat hij elders 3 stuivers meer kon verdienen en omdat zijn zaakwaarnemer een schandalige vergoedingssom vroeg. Leren we dan echt niet van het verleden. Dit type speler moet je juist niet willen aantrekken.

Zoek naar bewezen rendement, gebruik het moneyball principe (stats als uitgangspunt), of scout volle bak in de net niet toplanden (Uruguay, Servië, Mexico). Met al die zogenaamde ambassadeurs die we hebben, moeten we daar toch een streepje voor kunnen hebben? Ergens moet toch een betaalbaar talentvol pareltje rondlopen die voor ons de pollen uit het gras wil lopen?

En voor wat betreft een nieuwe TD. Die kan echt het verschil voor ons maken. Ik lees dan een naam als Steinsson. Wat heeft die op dat vlak dan bewezen? Wat is zijn track record dan?

Zoek de beste uit de net niet top-leagues. Betaal hem flink, en dat betaalt zich driedubbel en dwars terug

Kortom; waar is onze boeren slimheid gebleven? @ Marcel; pak op die handschoen

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 25 januari 2023, 21:10:02.

 

+5/-0

Scouten bij AZ en Twente is veel makkelijker omdat er veel meer spelers zijn op dat niveau wat zij nastreven dan een categorie hoger. Kijk voor het gemak naar Ajax die in de zoektoch naar versterkingen in een markt komt waar clubs als Benfica en Villarreal ook in rond kijken.

Zo'n Kerkez kun je erbij nemen nadat je 3 miljoen voor de Wit hebt betaald en als hij dan niet goed genoeg is stroomt hij uit naar de KKD. Nu speelt ie de Wit uit de basis en kunnen ze 10 a 15 miljoen op hem verdienen. Twente kan met zo'n Cerny halen die bij Utrecht niet voldoet en dat wordt een waardige buitenspeler. Feyenoord moet voor dergelijke buitenspelers al 5 miljoen dokken om Dilruson te halen.

Ik geloof dat de scouting enkel de markt in kaart brengt en dan moet een TD beslissen of de spelers op de lijstjes beter zijn dan pakweg de bekende spelers uit de ED/Oranje/Jong Oranje. Dus ze hebben bv een Argentijn gezien en ze hebben El Ghazi en dan maakt de TD een inschatting of het talent van de Argentijn het wint van de degelijkheid/zekerheid/geen aanpassingsperiode en een eventuele complexiteit van de transfer zelf. En bij PSV hebben ze laten zien vooral vanuit de ED of Oranje te scouten en dan wordt het moeilijk om spelers te halen voor goede bedragen die wél nog een stap kunnen maken. Want meestal zijn ze te duur of ze kunnen die stap niet meer maken.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

11 Sir Tinus schreef op 26 januari 2023 om 10:44:

Scouten bij AZ en Twente is veel makkelijker omdat er veel meer spelers zijn op dat niveau wat zij nastreven dan een categorie hoger. Kijk voor het gemak naar Ajax die in de zoektoch naar versterkingen in een markt komt waar clubs als Benfica en Villarreal ook in rond kijken.

Zo'n Kerkez kun je erbij nemen nadat je 3 miljoen voor de Wit hebt betaald en als hij dan niet goed genoeg is stroomt hij uit naar de KKD. Nu speelt ie de Wit uit de basis en kunnen ze 10 a 15 miljoen op hem verdienen. Twente kan met zo'n Cerny halen die bij Utrecht niet voldoet en dat wordt een waardige buitenspeler. Feyenoord moet voor dergelijke buitenspelers al 5 miljoen dokken om Dilruson te halen.

Ik geloof dat de scouting enkel de markt in kaart brengt en dan moet een TD beslissen of de spelers op de lijstjes beter zijn dan pakweg de bekende spelers uit de ED/Oranje/Jong Oranje. Dus ze hebben bv een Argentijn gezien en ze hebben El Ghazi en dan maakt de TD een inschatting of het talent van de Argentijn het wint van de degelijkheid/zekerheid/geen aanpassingsperiode en een eventuele complexiteit van de transfer zelf. En bij PSV hebben ze laten zien vooral vanuit de ED of Oranje te scouten en dan wordt het moeilijk om spelers te halen voor goede bedragen die wél nog een stap kunnen maken. Want meestal zijn ze te duur of ze kunnen die stap niet meer maken.



Natuurlijk ligt de norm bij ploegen als AZ net wat lager, maar dat is op het veld nauwelijks terug te zien. Zoals je zelf zegt zoekt PSV het vaak in Nederlandse spelers, die bij subtoppers boven het maaiveld uitsteken. Een tweede categorie is Nederlandse spelers die naar het buitenland zijn vertrokken, maar daar niet aan de bak komen (zoals TIL). In beide categorieën zijn dit meestal dure spelers. Spelers van subtoppers zijn qua transferbedrag vaak duur, spelers die terugkomen uit het buitenland, verlangen vaak een hoog salaris.

Mijn punt is dan ook vooral dat we terug naar de tekentafel moeten. Is deze manier van werken nu echt een succesvolle, of zijn er ook andere paden te bewandelen?

Ik heb nu het gevoel dat we hetzelfde blijven doen en hopen dat het beter gaat, maar je moet in het huidige voetbal juist inventief zijn. Dat is moeilijk, maar elk jaar zijn er ploegen die met heel beperkte budgetten bovenmodale prestaties kunnen leveren.

Dat moet juist bij ons ook kunnen....

Dit bericht is gewijzigd op 26 januari 2023, 19:44:47.

 

+1/-0

Ja maar Feyenoord slaat 22 miljoen stuk of 5 a 6 van die aankopen en die doen nu leuk mee onder Slot maar niet omdat het zo'n goede spelers zijn (geen één is onomstreden) maar omdat Slot er samen iets van maakt. Maar dat deed Slot ook met Til en Jahanbakhsh vorig jaar.

 

+1/-0

Mijn eerste reactie is tevredenheid over het aanstellen van Stewart. Die stapte in toen AZ na het DSB-faillissement in heel moeilijk vaarwater terecht kwam en maakte (met de nodige hobbels) van AZ de stabiele club die het nu is. Vooral door slimme transfers.

Onderstaande stuk is daar heel interessant om te lezen:
https://www.azfanpage.nl/missers-stewart-overschaduwen-vakwerk/link

Lees vooral ook de reacties van AZ-fans onder het artikel. Dat geeft een goed beeld van het werk dat hij gedaan heeft.

Het is een verrassing, buitenstaander, en toch ook een Brabander 😁

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 26 januari 2023, 20:07:03.

 

+1/-0

Ik weet ook niet of het veel makkelijker is om voor AZ of Twente te scouten. Dat zijn clubs die toch minder aanspreken dan Ajax, PSV en Feyenoord. Er zullen voldoende buitenlandse spelers zijn die de eerste 2 clubs niet eens kennen.

Ik denk dat het "duur scouten" van PSV een van de grootste problemen is van de huidige tijd. Als je het rijtje met salarissen ziet, dan schrik ik echt. PSV haalt vaak 'gearriveerde spelers' of spelers die al een bepaalde naam hebben. Nu gaat het over Sulemana, die al een grote stap heeft gemaakt van de Deense competitie naar subtop Frankrijk. Wat hij verkoos boven Ajax. Als je daar 15 miljoen voor gaat betalen, heb je daarnaast ook weer direct een grootverdiener te pakken. Wij moeten juist de volgende Sulemana weghalen uit de Deense, Hongaarse of Kroatische competitie. Die je nog wel kunt verleiden met een salaris van tussen de 500.000 en 750.000 euro.

Het aantrekken van jongens als Luuk de Jong, en eerder Mario Götze en Eran Zahavi zijn natuurlijk nog van een grotere orde dan spelers als Max, El Ghazi, etc. Dat zijn jongens waarmee je bewust kneiterdure investeringen doet, terwijl je weet dat je daar niks op gaat verdienen. Dat kan een keer, als het financieel goed gaat, maar daarmee moet je wel oppassen. Net als met de dure huurtransfers. Ik weet niet of PSV het salaris van 2.5 miljoen van Hoever alleen moest ophoesten, maar dat is natuurlijk belachelijk voor een jeugdspeler van 20 jaar die nog nergens iets heeft laten zien. En reken maar dat zo'n kwaliteitsarme Vinicius ook verre van gratis was.

En dan kom je inderdaad in een situatie terecht waar de term "piramidespel" genoemd kan worden. Niet omdat het dat feitelijk is, maar wel omdat je inkomsten gebruikt om geld uit te geven, terwijl je weet dat je daardoor later in de problemen gaat komen.

Je ziet nu dat Feyenoord een hele shitload aan (redelijk onbekende) spelers heeft gehaald. Die vissen daarmee toch in een wat andere vijver dan Ajax en PSV. En die spelers, ondanks dat er individueel gezien misschien niemand enorm bovenuit torent, presteren de afgelopen maanden toch vergelijkbaar (eigenlijk zelfs beter) dan PSV. Het zou dus niet per sé slecht hoeven zijn om een 'reset' te hebben voor wat betreft onze manier van inkopen. Dan wordt het voetbaltechnische gedeelte, de spelopvatting / positiespel / teamgeist, opeens wel een stuk belangrijker. En dat is dan wel iets waar je als PSV zijnde een stap in moet zetten.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

BasArnhem schreef op 27 januari 2023 om 10:23:

Ik weet ook niet of het veel makkelijker is om voor AZ of Twente te scouten. Dat zijn clubs die toch minder aanspreken dan Ajax, PSV en Feyenoord. Er zullen voldoende buitenlandse spelers zijn die de eerste 2 clubs niet eens kennen.

Ik denk dat het "duur scouten" van PSV een van de grootste problemen is van de huidige tijd. Als je het rijtje met salarissen ziet, dan schrik ik echt. PSV haalt vaak 'gearriveerde spelers' of spelers die al een bepaalde naam hebben. Nu gaat het over Sulemana, die al een grote stap heeft gemaakt van de Deense competitie naar subtop Frankrijk. Wat hij verkoos boven Ajax. Als je daar 15 miljoen voor gaat betalen, heb je daarnaast ook weer direct een grootverdiener te pakken. Wij moeten juist de volgende Sulemana weghalen uit de Deense, Hongaarse of Kroatische competitie. Die je nog wel kunt verleiden met een salaris van tussen de 500.000 en 750.000 euro.

Het aantrekken van jongens als Luuk de Jong, en eerder Mario Götze en Eran Zahavi zijn natuurlijk nog van een grotere orde dan spelers als Max, El Ghazi, etc. Dat zijn jongens waarmee je bewust kneiterdure investeringen doet, terwijl je weet dat je daar niks op gaat verdienen. Dat kan een keer, als het financieel goed gaat, maar daarmee moet je wel oppassen. Net als met de dure huurtransfers. Ik weet niet of PSV het salaris van 2.5 miljoen van Hoever alleen moest ophoesten, maar dat is natuurlijk belachelijk voor een jeugdspeler van 20 jaar die nog nergens iets heeft laten zien. En reken maar dat zo'n kwaliteitsarme Vinicius ook verre van gratis was.

En dan kom je inderdaad in een situatie terecht waar de term "piramidespel" genoemd kan worden. Niet omdat het dat feitelijk is, maar wel omdat je inkomsten gebruikt om geld uit te geven, terwijl je weet dat je daardoor later in de problemen gaat komen.

Je ziet nu dat Feyenoord een hele shitload aan (redelijk onbekende) spelers heeft gehaald. Die vissen daarmee toch in een wat andere vijver dan Ajax en PSV. En die spelers, ondanks dat er individueel gezien misschien niemand enorm bovenuit torent, presteren de afgelopen maanden toch vergelijkbaar (eigenlijk zelfs beter) dan PSV. Het zou dus niet per sé slecht hoeven zijn om een 'reset' te hebben voor wat betreft onze manier van inkopen. Dan wordt het voetbaltechnische gedeelte, de spelopvatting / positiespel / teamgeist, opeens wel een stuk belangrijker. En dat is dan wel iets waar je als PSV zijnde een stap in moet zetten.



Ik ben het volledig met je eens Bas.

Waar ik eigenlijk ook nog vooratander van zou zijn, is dat we teruggaan naar een 4-4-2 formatie. Daarmee zijn we groot geworden (niet per definitie een reden om dit te doen) maar je kunt je er qua spelers wel mee onderscheiden. De hele wereld zoekt vleugelspelers. Bij 4-4-2, kun je voor andere type spelers gaan.

 

+1/-0

Psv moet veel meer investeren in scouting.
Een Karlsson moet door psv zelf gescout kunnen worden in Scandinavië bijv.
De spelers die je aantrekt die duurder zijn in salaris zoals een Luuk de Jong moeten ook echt iets toevoegen.
En zorgen dat je weer jong psv aanvult met spelers zoals Malen Bergwijn etc.
Klinkt allemaal makkelijker dan gezegd.
Maar psv kan zich financieel geen miskopen zoals Bruma of Baumgartl meer permiteren.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Johntejong schreef op 28 januari 2023 om 08:59:

Psv moet veel meer investeren in scouting.
Een Karlsson moet door psv zelf gescout kunnen worden in Scandinavië bijv.
De spelers die je aantrekt die duurder zijn we in salaris zoals een Luuk de Jong moeten ook echt iets toevoegen.
En zorgen dat je weer jong psv aanvult met spelers zoals Malen Bergwijn etc.
Klinkt allemaal makkelijker dan gezegd.
Maar psv kan zich financieel geen miskopen zoals Bruma of Baumgartl meer permiteren.




Helemaal mee eens. Ik lees dat we nu bijvoorbeeld informeren naar Januzaj. Een gearriveerde speler die qua salaris en of huurkosten de hoofdprijs gaat kosten. In die categorie hebben we er gewoon te veel. Dat je in iedere linie een topper met een plus-salaris hebt staan is prima, maar er moet een gezonde balans zijn tussen salaris, kwaliteit en leeftijd.

Bij de start van dit seizoen bijvoorbeeld:

Luuk de Jong: topsalaris
Gakpo: topsalaris
Til: topsalaris
Benitez: topsalaris
Sangare: topsalaris
Madueke: hoog salaris
Veerman: hoog salaris
Ramalho: hoog salaris
Max: hoog salaris

Dan heb je nog de categorie eronder: Mwene, Teze, Obispo etc waar ongetwijfeld ook behoorlijk wordt verdiend in relatie tot de kwaliteit die geleverd wordt.

Je zou het aantal topsalarissen moeten beperken tot maximaal 1 per linie (dus maximaal 4). De echte winst valt te behalen in de caregorie eronder. We betalen nu voor redelijke spelers hoge salarissen in relatie tot wat ze bijdragen. Ik zou veel liever zien dat we in plaats van een speler als Til 1 spelers nemen zoals Karlsson, en daarnaast investeren in een groot talent (die kan dan ook minuten maken in Jong). Ik denk dat je daarmee de salarislast zelfs verlaagt, en de concurrentie in de selectie neemt toe.

Dit bericht is gewijzigd op 28 januari 2023, 09:27:47.

 

+1/-0

Zou vandaag gesprekken met Thorgan Hazard voeren. Maar die heeft bij Borussia een jaarsalaris van zo'n 5 miljoen Euro. Even goed kijken of dat wel past. Janunzaj zit op 2 miljoen, is wat realistischer misschien.

 

+1/-0

Ik dacht eigenlijk dat we van de hoge salarissen af moesten?

 

+1/-0

Je kunt niet van én de hoge salarissen af én van de hoge transfersommen. En dan ook nog geen dure huurdeals en geen tekengelden zeker... Wat er dan over blijft zijn de Odgaardjes en de Beukematjes en ik noem niet voor niets 2 AZ spelers op.

PSV heeft er deze winter voor gekozen om wel kwaliteit te halen, die er meteen kan staan, maar daar niet voor te betalen tenzij het een buitenkans was zoals Tsygankov. Om Ruud nu wel tools te geven zonder de nieuwe TD in de weg te zitten met de samenstelling van de selectie voor volgend seizoen. Ik vind dat daar best iets voor valt te zeggen maar het getuigd niet van ambitie die hoort bij PSV. Want prima als je het zo wilt doen maar dan moet het daadkrachtiger en sneller in het window en niet op het laatst kijken wat er in je schoot komt vallen.

Vandaag worden keuzes gemaakt mbt Elanga en Hazard en ik sluit niet uit dat ze beide komen, maar verwacht sowieso één van hen. Is dit dan het wachten waard geweest? Met puntverlies tegen 3 kleinere teams tot gevolg? Dat weten we over een paar maanden als de kwaliteit van de huurspelers duidelijk is. Maar vooralsnog is dit niet lekker gegaan deze periode en mag Brands echt wel met een heel goed verhaal komen.

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 3 pagina's: 1 2 3

PSV Forum » Algemeen PSV Forum » Marcel Brands