Deze normale topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2
Passievrucht
Fan van PSV
Legende
Uit: Eindhoven
Vak: Geen Seizoen Club Card
Forumreacties: 676
Reg.: 17 augustus 2005
Favoriete opstelling: geen
Het wordt tijd om de stemmingmakerij van de media – en dan met name die van de zelfbenoemde PSV-watcher Rik Elfrink – eens kritisch onder de loep te nemen. Lange tijd heb ik me er niet aan gestoord, misschien omdat het sportief goed ging, maar nu begint het mij (en velen met mij, zoals ik zaterdag merkte) toch echt tegen te staan. Zijn manier van verslaggeving draagt bij aan een sfeer van negativiteit rondom de club en roept de vraag op: wat is hier de meerwaarde van?
Een Overdreven Negatieve Insteek
Wie zijn berichten op X volgt, ziet een patroon: de toon is steevast negatief. PSV zet zich de afgelopen tijd zichtbaar in om de band met de supporters te versterken, maar in plaats van hier op een constructieve manier verslag van te doen, lijkt Elfrink er alles aan te doen om negativiteit aan te wakkeren. En dat heeft gevolgen. Een journalist heeft een voorbeeldfunctie en draagt bij aan de publieke perceptie van een club. Door zijn berichtgeving creëert hij onnodige onrust, wat indirect impact heeft op PSV zelf.
Geen Exclusief Nieuws, Wel Veel Kritiek
Als hij nu keer op keer als eerste met relevante primeurs kwam, dan was er nog iets voor te zeggen. Maar zelfs dat blijft uit. Het nieuws over Malacia kwam van Joost Blauwhof (VI), Loum Tchaouna werd door Fabrizio Romano gebracht. Belangrijke blessure-updates of transferscoops? Die lees je zelden tot nooit als eerste bij Elfrink.
Wat hij wél doet? Zich fixeren op:
• Het aantal verliespunten
• Het aantal tegendoelpunten
• De vergelijking met vorig seizoen blijven herhalen
• De nadruk leggen op wat misgaat
• Achteraf beweren wat Bosz en Stewart anders hadden moeten doen
• De selectie bekritiseren op elk detail
En zo gaat het maar door.
Enkele recente berichten:
“bij PSV is het achterin bijna elke week raak voor een knaak…”
“Er valt bij PSV genoeg naar elkaar te wijzen en niemand gaat vrijuit tijdens een ongekende resultaatcrisis….”
“PSV verspeelt 14 punten in 8 wedstrijden. De laatste keer dat de club zoveel punten liet liggen, was in het najaar van 2019.”
“PSV zit in grote problemen: hoe kan het en wat kan Peter Bosz nog doen?”
“PSV wint dus ook niet van FC Utrecht (2-2) en levert voor de vijfde keer in zes wedstrijden punten in.”
“PSV heeft nu veertien tegengoals in de laatste zes eredivisieduels te pakken.”
Journalistiek zou moeten informeren, analyseren en context bieden – niet enkel olie op het vuur gooien. Elfrink lijkt echter vooral te kiezen voor een toon die negativiteit voedt, zonder daarbij zelf met nieuws of inhoudelijke inzichten te komen. Is dit de manier waarop een PSV-watcher hoort te werk te gaan?
Dit bericht is gewijzigd op 17 februari 2025, 16:04:04.
Skipper
Fan van PSV
Debutant Oranje
Vak: Oost - X
Forumreacties: 1.184
Reg.: 8 november 2019
Ik vind het eerlijk gezegd allemaal wel meevallen.
Ja, ik heb vooral de pleuris in de resultaten van de afgelopen wedstrijden, maar in 8 wedstrijden maar 10 punten van de 24 halen is gewoon topclub onwaardig. Vooral de manier waarop er in wedstrijden zoals tegen PEC, Willem II en NEC (laatste deel) kan gewoon echt niet.
Als hij het allemaal zou bagatelliseren, zou ik hem juist niet meer serieus nemen. Nu benoemt hij de slechte dingen, maar wijst ook de lichtpuntjes aan, zoals het feit dat PSV wel veel kansen creerde tegen Utrecht.
Wat dat betreft is de toon bij de NOS, VI en het AD veel negatiever ten opzichte van PSV: daar zeggen ze allemaal nu dat Ajax zeker kampioen wordt, dat is iets wat je bij Elfrink juist niet leest.
James Sonny Crockett
Fan van PSV
Legende
Uit: Tilburg
Forumreacties: 14.268
Reg.: 30 november 2007
manbast74
Fan van PSV
Basisspeler Oranje
Forumreacties: 36
Reg.: 20 oktober 2018
open/sluit de onderstaande quote:Passievrucht schreef op 17 februari 2025 om 09:41:
Het wordt tijd om de stemmingmakerij van de media – en dan met name die van de zelfbenoemde PSV-watcher Rik Elfrink – eens kritisch onder de loep te nemen. Lange tijd heb ik me er niet aan gestoord, misschien omdat het sportief goed ging, maar nu begint het mij (en velen met mij, zoals ik zaterdag merkte) toch echt tegen te staan. Zijn manier van verslaggeving draagt bij aan een sfeer van negativiteit rondom de club en roept de vraag op: wat is hier de meerwaarde van?
Een Overdreven Negatieve Insteek
Wie zijn berichten op X volgt, ziet een patroon: de toon is steevast negatief. PSV zet zich de afgelopen tijd zichtbaar in om de band met de supporters te versterken, maar in plaats van hier op een constructieve manier verslag van te doen, lijkt Elfrink er alles aan te doen om negativiteit aan te wakkeren. En dat heeft gevolgen. Een journalist heeft een voorbeeldfunctie en draagt bij aan de publieke perceptie van een club. Door zijn berichtgeving creëert hij onnodige onrust, wat indirect impact heeft op PSV zelf.
Geen Exclusief Nieuws, Wel Veel Kritiek
Als hij nu keer op keer als eerste met relevante primeurs kwam, dan was er nog iets voor te zeggen. Maar zelfs dat blijft uit. Het nieuws over Malacia kwam van Joost Blauwhof (VI), Loum Tchaouna werd door Fabrizio Romano gebracht. Belangrijke blessure-updates of transferscoops? Die lees je zelden tot nooit als eerste bij Elfrink.
Wat hij wél doet? Zich fixeren op:
• Het aantal verliespunten
• Het aantal tegendoelpunten
• De vergelijking met vorig seizoen blijven herhalen
• De nadruk leggen op wat misgaat
• Achteraf beweren wat Bosz en Stewart anders hadden moeten doen
• De selectie bekritiseren op elk detail
En zo gaat het maar door.
Enkele recente berichten:
“bij PSV is het achterin bijna elke week raak voor een knaak…”
“Er valt bij PSV genoeg naar elkaar te wijzen en niemand gaat vrijuit tijdens een ongekende resultaatcrisis….”
“PSV verspeelt 14 punten in 8 wedstrijden. De laatste keer dat de club zoveel punten liet liggen, was in het najaar van 2019.”
“PSV zit in grote problemen: hoe kan het en wat kan Peter Bosz nog doen?”
“PSV wint dus ook niet van FC Utrecht (2-2) en levert voor de vijfde keer in zes wedstrijden punten in.”
“PSV heeft nu veertien tegengoals in de laatste zes eredivisieduels te pakken.”
Journalistiek zou moeten informeren, analyseren en context bieden – niet enkel olie op het vuur gooien. Elfrink lijkt echter vooral te kiezen voor een toon die negativiteit voedt, zonder daarbij zelf met nieuws of inhoudelijke inzichten te komen. Is dit de manier waarop een PSV-watcher hoort te werk te gaan?
SouBavaria
Fan van PSV
Mister PSV
Vak: West - JJ
Forumreacties: 3.393
Reg.: 23 december 2000
Goedemiddag,
Zo, Passievrucht? Even de sinaasappel lekker uitgeknepen?
Wat een bizar verhaal. Met je 'toonbeeld van negativiteit' en 'olie op het vuur gooien'. Ik heb nog nooit zoiets over mezelf gehoord, maar blijkbaar moet je alles een keer meemaken in dit vak. Meestal worden we bij het ED, zelfs uit Eindhovense hoek, voor slappelingen versleten of zijn we het schoothondje van de directie. Dit is weer eens het totaal andere uiterste. Heel verrassend.
Jij schrijft alsof PSV 8 van de laatste 8 wedstrijden in de eredivisie heeft gewonnen. Laat me je eraan herinneren dat dat er in werkelijkheid 2 van de 8 waren en inmiddels heeft Ajax de koppositie overgenomen. Van ons wordt op dit moment niet verwacht dat we het allemaal wel goed vinden.
Wij (het ED) nemen PSV uiterst serieus. Als het daadwerkelijk goed gaat, schrijven we ook veel over de club. Vorig jaar hebben we zelfs een compleet boek afgeleverd over een schitterend voetbaljaar. Gaat het slecht, dan schrijven we ook veel en nemen we onze verantwoordelijkheid als we vinden dat dat nodig is. Wij zijn er niet om louter zoete broodjes te bakken op het moment dat PSV 14 punten in 8 wedstrijden afgeeft, of dacht jij dat dat de bedoeling was van een onafhankelijk dagblad?
Jouw hele bericht is doordrenkt van negativiteit richting een regionale verslaggever en dat doe je ook nog anoniem. Ik vind het ongelooflijk vreemd. Je mag mij altijd mailen of een DM sturen als er iets is, maar je kiest ervoor om het zo te doen. Jammer. Je sabelt iemand neer die 14 jaar lang jouw club volgt en inmiddels ook wel snapt wanneer het goed en slecht gaat. Dat jij je stoort aan 'negatieve' berichten is vervelend voor je, maar slechte resultaten vallen niet te negeren. Daarbij doen wij met nuance verslag en benoemen we ook de dingen die wel goed gaan.
Wat het 'missen' van nieuws betreft? Ook al zoiets. Alsof wij daar een monopolie op hebben. Ja, je vist daar soms naast als je een club volgt. En soms nog wel vaker dan soms. Hoe dat komt? Nieuws komt uit alle hoeken en gaten en het is volstrekt onmogelijk om alle gebeurtenissen rond een club als PSV eerste te brengen. Dat is in het verleden overigens heel vaak wel gelukt, maar dat terzijde. Ik hoef daar verder geen credits voor en voel me niets meer of minder dan een andere journalist.
Het hebben van een primeur maakt een reporter ook niet per se een goede journalist. Een club eerlijk en objectief volgen, heeft iets meer om het lijf dan het laatste transfernieuwtje brengen. Er zijn genoeg mensen die daar wèl waardering voor opbrengen en niet anoniem hier een berichtje posten om iemand slecht neer te zetten.
Ik had er voor kunnen kiezen dit te laten passeren, maar werd hier door een collega op gewezen en heb ook het recht om te reageren als zoiets opgeschreven wordt. Het slaat helemaal nergens op, is mijn mening.
En het is trouwens stemmingmakerij. Geen stemmingsmakerij. Maar dat terzijde.
Vriendelijke groet,
Rik Elfrink / ED
Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 17 februari 2025, 16:30:59.
BasArnhem
Fan van PSV
Basisspeler Oranje
Uit: Arnhem
Forumreacties: 1.526
Reg.: 18 juli 2017
Leuk dat je je op het forum meldt, Rik.
Ik heb inhoudelijk geen mening in deze discussie, want ik lees niks op Social Media en heb ook geen abonnement op het AD / ED. Ik merk wel dat ik zelf ook steeds opnieuw in herhaling val met betrekking tot mijn wedstrijdbeleving en reacties achteraf. Keer op keer komen namelijk dezelfde dingen aan het licht. Het zou gek zijn als dat genegeerd zou worden. De krant is namelijk geen fan-propaganda, maar een objectief verslag van de situatie.
Je kunt je natuurlijk wel afvragen of het echt nodig (en journalistiek gezien wenselijk) is om na elke nieuwe zeperd in herhaling te vallen en op te sommen hoeveel tegengoals we hebben gehad. Het is wat het is, het is inmiddels wel duidelijk dat PSV onder leiding van Stewart zich verkeken heeft op de kwaliteit van de (vleugel)verdedigers.
Er is op dit moment gewoon weinig om positief over te zijn. Er zijn weinig aanknopingspunten dat het op korte termijn heel anders zal gaan. We zijn (en blijven voorlopig) kwetsbaar achterin. Schouten zal niet ineens weer de versie van vorig jaar zijn. Til en De Jong zullen niet opeens een briljante techniek hebben. Gelukkig zien we bij vlagen dat de kwaliteit nog steeds aanwezig is, en hopelijk is dat - samen met hopelijk snel een terugkerende Boscagli, Dest en Malacia - voldoende om het om te draaien en weer wedstrijden te gaan winnen. Want op deze manier gaan Utrecht, Feyenoord, AZ en Twente nog serieus geloven in plek 2.
PFL_STEIN_CITY
Mister PSV
Uit: Stein
Vak: -
Forumreacties: 1.437
Reg.: 31 augustus 2003
open/sluit de onderstaande quote:Rik Elfrink schreef op 17 februari 2025 om 15:57:
Goedemiddag,
Wat een bizar verhaal. Met je 'toonbeeld van negativiteit' en ..............Ik had er voor kunnen kiezen dit te laten passeren, maar werd hier door een collega op gewezen en heb ook het recht om te reageren als zoiets opgeschreven wordt. Het slaat helemaal nergens op, is mijn mening.
Vriendelijke groet,
Rik Elfrink / ED
SouBavaria
Fan van PSV
Mister PSV
open/sluit de onderstaande quote:PFL_STEIN_CITY schreef op 17 februari 2025 om 16:43:
open/sluit de onderstaande quote:Rik Elfrink schreef op 17 februari 2025 om 15:57:
Goedemiddag,
Wat een bizar verhaal. Met je 'toonbeeld van negativiteit' en ..............Ik had er voor kunnen kiezen dit te laten passeren, maar werd hier door een collega op gewezen en heb ook het recht om te reageren als zoiets opgeschreven wordt. Het slaat helemaal nergens op, is mijn mening.
Vriendelijke groet,
Rik Elfrink / ED
Oei Rik, hier sla je wat mij betreft wel een beetje de plank mis. Ik hoop dat ik dat mag zeggen van je? Ik snap dat kritiek krijgen op je werk niet leuk is, zeker als het anoniem gebeurt. Maar dit forum is juist voor mensen met een PSV hart en die gebruiken - zoals het vaak gaat op een forum - bijnamen. Het lijkt me een beetje krom om daar nu kritiek op te hebben nu uitgerekend jij een keer kritiek krijgt. Ik ben zelf sinds 2003 lid van dit forum en heb heel wat berichten voorbij zien komen. En ook heel wat berichten geschreven. Als iedereen waar ik iets van vond (met name spelers en bestuurders) persoonlijk op dit forum gaat reageren...enfin....vul het zelf maar in. Ik vind het niet zo heel sterk, je zet jezelf vrij gepikeerd neer.
Wat namelijk ook geldt: hoge bomen vangen veel wind. Als je als journalist soms stevige en soms negatieve uitspraken doet over en richting PSV, dan kun je verwachten dat mensen daar iets van vinden en dat ook uitspreken. Zeker op een forum met PS supporters.
Wat mij vooral opvalt in je antwoord, is dat je de kritiek vooral persoonlijk maakt. In plaats van inhoudelijk in te gaan op de punten die door Passievrucht genoemd worden – de focus op negativiteit, het gebrek aan primeurs, de toonzetting van je berichten – kies je ervoor om de boodschapper aan te vallen. Dat vind ik niet helemaal chic. Ik mis soms ook de nuance in je X-berichten en ik mag dat ook gewoon vinden. Het is allemaal niet geweldig. Ik vond PSV tegen Utrecht ook helemaal niet goed voetballen en ook helemaal niet zoveel beter dan voorgaande wedstrijden. Dat is mijn mening. Maar ik zie ook dat dit deels met de vele blessures te maken heeft. Die nuance mag je soms wat meer belichten want wat we vorig jaar alleen met Dest hadden (langdurige blessure) hebben we nu met verschillende, bepalende spelers. Dat hakt er simpelweg in en mag soms ook in mijn ogen benoemd worden. Niet als excuus, wel als feit.
Natuurlijk hoef je PSV niet met fluwelen handschoenen aan te pakken, en kritisch zijn hoort bij je werk. Maar misschien is het goed om je eens af te vragen of je toon en insteek altijd bijdragen aan een constructief debat. Kritiek op jouw journalistieke aanpak betekent niet automatisch dat iemand de realiteit niet onder ogen wil zien. Het betekent simpelweg dat mensen een andere verwachting hebben van wat een clubwatcher zou kunnen of moeten brengen. Als voorbeeld; je hele verhaal wat je net schrijft doe je voor mij te niet door in je slotzin mensen (al dan niet terecht) op grammatica of een typefout te attenderen. Ik vind dat persoonlijk vrij laag want je begrijpt heel goed wat Passievrucht hiermee wil zeggen. En het komt ook een beetje verwend maar tegelijkertijd armoedig over.
Enfin, nu ben ik ook eerlijk geweest maar wel met respect. Wat was in ieder geval mijn insteek en ik hoop van harte dat je dat ook zo opvat. Laat ik vooral positief afsluiten. Maak gebruik van je aanmelding op dit forum. Hier zitten een paar gasten die de club langer volgen dan dat jij - beroepshalve - doet. Dat bedoel ik niet vervelend naar jou maar daar spreekt vooral de waardering voor die supporters vanuit mijn kant uit. En die weten echt wel van de hoed en de rand en hebben ook kijk op spelletje. Ga - uiteraard met inachtneming van je vak - soms met ons het gesprek aan. Ik denk dat dit kan helpen bij de beeldvorming. Dit is een uitnodiging waarvan ik hoop dat ie aankomt.
TexelPSV
Fan van PSV
Sterspeler WK
Uit: Den Burg, Texel
Forumreacties: 11
Reg.: 3 juli 2012
open/sluit de onderstaande quote:PFL_STEIN_CITY schreef op 17 februari 2025 om 16:43:
open/sluit de onderstaande quote:
Iemand laag, verwend en armoedig noemen en dan over jezelf zeggen "nu ben ik ook eerlijk geweest maar wel met respect." Dat vind ik best bijzonder, als ik dat zeggen mag
Armada Sur
Fan van PSV
Basisspeler Oranje
Forumreacties: 101
Reg.: 14 oktober 2017
De stemming rond onze club is inderdaad weleens beter geweest, maar de negativiteit komt in mijn ogen toch echt puur voort uit de bar slechte resultaten sinds de winterstop en daarnaast ook nog het openlijk ruzie zoeken van een bepaalde speler met de fans. Eerlijk gezegd vind ik het met de negativiteit in de pers nog wel meevallen. 7 punten uit de laatste 6 wedstrijden (waarvan 4x thuis en 4x tegen een club uit het rechterrijtje). Dat zijn cijfers van een degradatiekandidaat. Inmiddels staan we 5 verliespunten achter zo’n beetje het slechtste Ajax van de laatste 25 jaar, waarvan de trainer het woord kampioenschap niet eens in de mond durft te nemen. En dat met veruit de beste selectie in de eredivisie, die dit seizoen de eerste 14 van de 15 wedstrijden heeft gewonnen en in de Champions League wel prima presteert.
Ik zie werkelijk niet in hoe een medium dat neutraal pretendeert te zijn in die omstandigheden nog positieve berichtgeving rondom onze club zou kunnen brengen.
PFL_STEIN_CITY
Mister PSV
open/sluit de onderstaande quote:TexelPSV schreef op 17 februari 2025 om 17:43:
Iemand laag, verwend en armoedig noemen en dan over jezelf zeggen "nu ben ik ook eerlijk geweest maar wel met respect." Dat vind ik best bijzonder, als ik dat zeggen mag
Ik vind het bijzonder dat je het zo opvat en leest, want zo staat het er niet en heb ik het zeker ook niet bedoeld. Ik vind het een lage actie - dus niet de persoon maar de actie - om iemand op spel- en/of typefouten te wijzen. En dat vind ik verwend en armoedig overkomen idd. Ik heb nergens gezegd dat ik Rik laag, verwend of armoedig vind. Als dat zo overgekomen is bij Rik dan meld hij dat zelf wel en leg ik het netjes uit. Maar alleen aan Rik…
TexelPSV
Fan van PSV
Sterspeler WK
Uit: Den Burg, Texel
Forumreacties: 11
Reg.: 3 juli 2012
open/sluit de onderstaande quote:PFL_STEIN_CITY schreef op 17 februari 2025 om 19:49:
Ik vind het bijzonder dat je het zo opvat en leest, want zo staat het er niet en heb ik het zeker ook niet bedoeld. Ik vind het een lage actie - dus niet de persoon maar de actie - om iemand op spel- en/of typefouten te wijzen. En dat vind ik verwend en armoedig overkomen idd. Ik heb nergens gezegd dat ik Rik laag, verwend of armoedig vind. Als dat zo overgekomen is bij Rik dan meld hij dat zelf wel en leg ik het netjes uit. Maar alleen aan Rik…
Ik vind dat daar niet zoveel verschil tussen zit. Dat een lage actie noemen is sowieso erg raar. Het is overigens 'meldt hij', niet 'meld hij'. Laag hè..
Maar goed, wat meespeelt is dat ik geïrriteerd was door dit hele gebeuren hier. De journalistiek staat al genoeg onder druk. Journalisten mogen zelf hun insteek en toon kiezen. Het wordt wat al te gek als ze zich daarvoor zouden moeten verantwoorden op dit soort fora.
PFL_STEIN_CITY
Mister PSV
open/sluit de onderstaande quote:TexelPSV schreef op 17 februari 2025 om 20:52:
open/sluit de onderstaande quote:PFL_STEIN_CITY schreef op 17 februari 2025 om 19:49:
Ik vind dat daar niet zoveel verschil tussen zit. Dat een lage actie noemen is sowieso erg raar. Het is overigens 'meldt hij', niet 'meld hij'. Laag hè..
Maar goed, wat meespeelt is dat ik geïrriteerd was door dit hele gebeuren hier. De journalistiek staat al genoeg onder druk. Journalisten mogen zelf hun insteek en toon kiezen. Het wordt wat al te gek als ze zich daarvoor zouden moeten verantwoorden op dit soort fora.
Ja, ik vind je (re)actie laag en zie wel degelijk verschil. En dat mag ik vinden. Je laatste zin is natuurlijk onzin want deze journalist kiest er toch zelf voor om zich hier te verantwoorden? Dat kun je niemand hier verwijten. Hij mag zeker zelf weten hoe hij zaken opschrijft maar het lijkt me wel wat overdreven en getuigen van zelfoverschatting als je denkt dat anderen daar niets van mogen vinden en mogen zeggen. Moraal van mijn verhaal: ik heb niemand willen beledigen of wat dan ook maar heb respectvol geprobeerd een andere zienswijze voor en aan Rik te belichten. Wat hij ermee doet moet hij helemaal zelf weten!
-
Deze reactie is verwijderd door de originele poster.
Uit: Dongen
Forumreacties: 2.060
Reg.: 8 oktober 2005
Enfin... in plaats van te discussieren over woordkeuzes, taalfouten, punten en/of komma's, misschien even terug naar de kern van het verhaal.
Journalistiek is er om neutraal verslag te doen van gang van zaken.
Als iets goed is, dan is iets goed.
Als iets slecht is, dan is het slecht.
Laten we aub niet te "woke" gaan doen met z'n allen en de discussie vooral inhoudelijk houden.
Passievrucht
Fan van PSV
Legende
Beste Rik,
Allereerst, welkom op het forum! Je hebt natuurlijk volledig het recht om hierop te reageren. Ik zal proberen inhoudelijk op je bericht in te gaan.
Forum/ anoniem
Samen met meerdere supporters heb ik via X geprobeerd (de laatste weken) aan te geven dat we jouw berichtgeving als negatief ervaren. Daarnaast bestaan je berichten vaak vooral uit feiten, zoals verliespunten en tegendoelpunten—informatie die we zelf ook kunnen zien en die weinig nieuwswaarde biedt. Wanneer we hier kritiek op uiten (via X), worden we echter geblokkeerd en worden we monddood gemaakt, terwijl jij wel kan blijven posten. Dat vind ik persoonlijk niet zo fraai om eerlijk te zijn.
Dus heb ik ervoor gekozen dit op een forum te delen en te vragen naar meningen van anderen. Een forum is een platform waar mensen berichten kunnen delen en met elkaar kunnen discussiëren over verschillende onderwerpen. In dit geval gaat het om een platform over PSV. Op dit forum praten we over spelers zoals Joey Veerman en Jerdy Schouten, maar niet direct tegen of met hen. Op dezelfde manier bespreken we ook Rik Elfrink, zonder per se rechtstreeks (via een DM) met hem in gesprek te gaan.
Type berichtgeving
Zoals medeforumlid James Sonny Crockett ook aangeeft, bevatten veel van je berichten open deuren. Je benoemt herhaaldelijk het aantal tegendoelpunten en verliespunten—feiten die we zelf ook kunnen zien. Zelfs in je forumpost leg je opnieuw de nadruk op het feit dat PSV slechts 2 van de 8 wedstrijden heeft gewonnen en 14 punten heeft verspeeld. Die focus komt zelfs in een forumbericht meerdere keren terug. Voor de meeste supporters, waaronder ikzelf, is dit al bekend. Hierdoor ontbreekt in onze ogen vaak de meerwaarde of nieuwswaarde in veel van dit type berichten. Van een PSV-watcher mag je net wat meer (diepgang) verwachten: diepgaandere analyses, meer inhoudelijke duiding en bij voorkeur ook primeurs en nieuwtjes. Dat hoort wat ons betreft bij de rol van een clubwatcher.
Kritiek vs tone of voice
Wat betreft je kritiek op PSV. Prima, kritiek hoort erbij, niemand zegt dat je PSV alleen maar moet bejubelen, ook ik niet. Maar je weet zelf ook dat de toon de muziek maakt. Het is één ding om kritisch te zijn, en iets heel anders om structureel een overdreven negatieve draai aan alles te geven. Je kunt kritisch zijn zonder stemmingsmakerij, of beter gezegd, zonder stemmingmakerij (bedankt voor de les Nederlands, trouwens).
Tot slot wil ik benadrukken dat ik niemand wil “neersabelen”. Net zoals jij kritiek levert op PSV (via X, podcasts en het ED), waar je het recht op hebt, geef ik op mijn beurt kritiek op jouw werk, waar ik eveneens recht op heb.
Enne de sinaasappel is nog lang niet uitgeknepen, er is altijd ruimte voor meer smaak en vooral diepgang!
SouBavaria
Fan van PSV
Mister PSV
Nikiforov 3
Fan van PSV
Basisspeler Oranje
Vak: Oost - X
Forumreacties: 645
Reg.: 27 juli 2017
open/sluit de onderstaande quote:vaio schreef op 18 februari 2025 om 08:34:
Enfin... in plaats van te discussieren over woordkeuzes, taalfouten, punten en/of komma's, misschien even terug naar de kern van het verhaal.
Laten we aub niet te "woke" gaan doen met z'n allen en de discussie vooral inhoudelijk houden.
Passievrucht
Fan van PSV
Legende
open/sluit de onderstaande quote:Nikiforov 3 schreef op 18 februari 2025 om 11:52:
open/sluit de onderstaande quote:vaio schreef op 18 februari 2025 om 08:34:
Eens. We hebben vorig seizoen volgens mij ook niet geklaagd over positieve verslaggeving en positieve sfeer in het stadion. Al die randzaken die nu aandacht krijgen zijn het gevolg van resultaten.
Vorig seizoen alle terechte complimenten voor spelers, staf en directie. Nu volledig terechte kritiek. Als dat niet benoemd mag worden vervalt alle nut van journalistiek en kunnen we terug naar een wedstrijdverslagje.
Deze normale topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2
PSV Forum » Algemeen PSV Forum » Negatieve Stemmingmakerij van (“PSV-Watcher”) Rik Elfrink