Transparent
Inloggen
Sluiten

PSV Forum » Wedstrijden van PSV » [Beker] Ajax - PSV

Deze normale topic is open en bestaat uit 3 pagina's: 1 2 3

Onthutsende 1e helft met een dramatische instelling, 2e helft met dezelfde 11 zich enigzins herpakt(hoezo topsportmentaliteit)
Maar met het veldoverwicht worden nauwelijks kansen gecreëerd.
020 had absoluut 2 keer rood moeten hebben VAR shame on you(wederom)
Schmidt is een tactische onbenul als je het mij vraagt, haalt de beste bij PSV(Ihataren) eraf.
Als van Ginkel niet in staat is om een helft/of een half uur te spelen waarom dan in godsnaam op de bank.
Dit soort spelers kunnen het verschil maken.
Ik kan Schmidt totaal niet meer volgen!!!

 

+2/-0

Het lag niet aan de scheids vandaag, maar Gözübüyük floot ook wel heel matig. Die twee overtredingen hadden best rood verdiend. En ook al was het treuzelen van Rosario zijn eigen schuld bij de 2-0, hij wordt wel gewoon met twee handen in de rug van de bal geduwd, dat lijkt me nou niet een legale manier van de bal afpakken. Aan de andere kant werden val- en buitenpartijen wel steeds flauw afgefloten. Totaal niet consequent.

Die 'ode' aan Onana was inderdaad ook krankzinnig.

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

smoortje schreef op 10 februari 2021 om 22:20:

Onthutsende 1e helft met een dramatische instelling, 2e helft met dezelfde 11 zich enigzins herpakt(hoezo topsportmentaliteit)
Maar met het veldoverwicht worden nauwelijks kansen gecreëerd.
020 had absoluut 2 keer rood moeten hebben VAR shame on you(wederom)
Schmidt is een tactische onbenul als je het mij vraagt, haalt de beste bij PSV(Ihataren) eraf.
Als van Ginkel niet in staat is om een helft/of een half uur te spelen waarom dan in godsnaam op de bank.
Dit soort spelers kunnen het verschil maken.
Ik kan Schmidt totaal niet meer volgen!!!



Van Ginkel kan vooralsnog niet het verschil maken. In de speelminuten die hij dit seizoen kreeg liep hij er vooral onwennig bij. Nog geen schim van de van Ginkel die we kennen. Dat gaat helaas nog even duren. Ik snap wel dat hij op de bank zit. Hij moet toch weer naar dat wedstrijd gevoel toe groeien.

Spelers die het verschil kunnen maken voor PSV zijn alle 3 geblesseerd. Het zij zo.
Hopen dat Götze, Gakpo en Madueke eindelijk eens kunnen aanhaken. Maar het duurt inmiddels wel veel te lang allemaal.

Vroeger smeerde we wat tijgerbalsem op de lies en speelde we een week later weer bij de amateurs. Maar Götze ligt er al 1,5 maand uit. En die trap die Gakpo kreeg, dat kan toch ook geen weken duren. Ik vraag me langzamerhand af of van Bommel niet toch heel erg gelijk had wat hij zei over de medische staf. Zulke blessures zouden nu allang over moeten kunnen zijn.

 

+1/-0

Heeft iemand toevallig gifjes van die 2x rood situaties?

 

+1/-0

Denk dat gisteren het verschil met Ajax vooral Daley Blind,Davey Klaassen was.
Vooral Klaassen is een topaankoop geweest voor Ajax zijn constante presteren in de Eredivisie.
Wij hebben deze spelers ook met Gotze en Van Ginkel.
Er zit gewoon momenteel te weinig voetbal in het middenveld.
We missen Gakpo en Madueke en Ihatarren is nog niet de speler die een elftal op sleeptouw kan nemen.

 

+1/-0

Vijf topwedstrijden (2 x Ajax, 1 x Vitesse, 1 x AZ, 1 x Feyenoord), twee velddoelpunten gescoord (eerste wedstrijd tegen Ajax). Verder twee goals uit een vrije trap (1 direct, 1 indirect) en een eigen goal (ja, Malen had die anders wel gemaakt, maar it is what it is). Aanvallend zijn we volledig door het ijs gezakt, zeker zonder Gakpo, Gotze en Madueke. Malen kan het in z'n eentje niet doen, maar speelde ook erg zwak: rare solos, paar gekraakte schoten. Vanaf minuut 70 had die 't ook wel gezien.

De eerste helft was waarschijnlijk de zwakste van dit seizoen. Natuurlijk lagen persoonlijke fouten aan de basis van 1-0 en 2-0 (o.a. dom balverlies van Sangare en zwak dueleren van Rosario), maar PSV werd volledig overklast tegen een Ajax dat imo nog niet een op 100% speelde. Na de tweede helft heb ik een iets beter gevoel, maar volgens mij lag dat meer aan Ajax, die van 80% terugschakelde naar 50%.

Het meest verontrustende is nog dat we 4 van die 5 toppers precies hetzelfde zijn begonnen, qua mentaliteit in ieder geval. Alleen de eerste Ajax-uit begonnen we fel, de overige 4 partijen hebben we gewoon over ons heen laten komen. Tactisch leken we iets compacter te staan tegenover AZ-thuis en Feyenoord-uit, maar dat was helaas niet genoeg.

Ik denk dat we, ondanks de iets betere tweede helft, ons er nu wel bij moeten neerleggen dat de tweede plek echt het maximaal haalbare is. De beker is nu dus voorbij en ook tegen Olympiakos moeten we realistisch zijn: die gasten staan 15 punten voor en kregen pas 8 tegengoals. Ter vergelijking, we kregen alleen al tegen POAK 6 om de oren..

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Hypo666crisy schreef op 11 februari 2021 om 05:59:

Heeft iemand toevallig gifjes van die 2x rood situaties?



Geen gif, maar hier een still van het eerste moment net voordat Tagliafico Ihattaren vol op de enkel pakt:
https://twitter.com/voetbalflitsen/status/1359600666155626500/photo/1link


Ronald de Boer was in elk geval bij ESPN ook duidelijk over de tackle van Rensch:
ESPN-analist Ronald de Boer keek op van de tackle die Ajacied Devyne Rensch tijdens de thuiswedstrijd tegen PSV inzette op tegenstander Olivier Boscagli. De jonge back kreeg geel voor die charge, maar kwam volgens De Boer goed weg.

Deze tackle van Rensch was 'donkerrood' waard, vond De Boer. "Hij zegt wel: de bal. Maar als we in de herhaling kijken, zie je dat hij met zijn rechterbeen inkomt: daarna raakt hij met zijn linkerbeen pas de bal. Dit is gewoon een enkelbreker, asociale tackle", liet hij na afloop weten. "Ik ken Rensch vrij goed: dat doet hij anders nooit... Dat je denkt: wat is dit?"

 

+1/-0

Thanks!
Tja, lijkt mij vrij duidelijk idd.

 

+2/-0

Ik heb weer vol verwondering zitten kijken. Hoe kan het toch dat na zo'n beetje elke wedstrijd er excuses over de mentaliteit, inzet en agressiviteit worden gemaakt? Als de tegenstander beter is (en dat is ajax), dan moet je gaan compenseren door 200% te knokken. Ook als je beter bent moet je alles geven. Dat ben je verplicht als je in ons shirt voetbalt.
Elke keer hetzelfde liedje, en elke keer hebben ze er geen verklaring voor. Ja, dan zeggen ze: "dat mag niet gebeuren, en moet beter". Tuurlijk! dat ziet Stevie Wonder ook. Maar wanneer doet er iemand eens wat. Het gaat hier niet om kwaliteit maar om instelling. Dat zag je duidelijk hoe makkelijk iedereen duels verloor, en zijn mannetje laat lopen, en op 5m verdedigde.

En dan kan iedereen de VAR de schuld geven, waren inderdaad ook rode kaarten, maar dat is zoeken naar excuses om een zwalkend team toch te laten winnen..... En aan de andere kant volleyt Teze de bal ook vrolijk weg met zijn linkerhand in eigen zestien.

Vroeger, en ja ik heb al sinds 1986 een seizoenkaart en ben ook vaak bij uitwedstrijden, werden tegenstanders opgevreten. Gewoon vanaf de aftrap het gevoel geeft dat er niets te halen is. Nu zwijn je zelfs met winstpartijtjes tegen bijvoorbeeld Volendam, RKC en Emmen. Grote schande!
Nu zaterdag uit naar ADO, wordt ook pittig......

 

+0/-2

Om controle te hebben in een wedstrijd moet je het middenveld in handen hebben. PSV komt in wedstrijden waarin de tegenstand enigszins omhoog gaat telkens een man tekort op het middenveld. Dit mag je de trainer aanrekenen. Er zit geen enkele lijn in het spel, het argument dat je de beste man de tijd moet geven gaat wat mij betreft niet meer op. We zijn inmiddels 30 wedstrijden verder. Iedereen op dit forum had met deze selectie tenminste hetzelfde resultaat behaald.
Malen wordt niet in zijn kracht gebruikt. Sangare en Rosario tezamen is er eentje te veel die niet kan voetballen. Dumfries is een harde werker , en hij rent ook hard, maar voetballend is ie erg matig. Het centrum bestaat uit twee voetballers waar niemand bang van wordt. Ik zou een "voetballer" (Gotze)naast Sangare plaatsen. Rosario mag een linie zakken en Teze naar de rechterkant. Dumfries mag het als rechtermiddenvelder proberen.

 

+1/-0

Ik vond niet dat PSV gisteren exact hetzelfde begon als tegen Feyenoord. Ik had de indruk dat PSV gisteren iets meer verdedigend stond, het spel compact wilde houden en vooral niet teveel ruimte weg wilde geven. Daardoor was het een heel "mak" begin van de wedstrijd.

Wat je wel zag, en wat gaandeweg de eerste helft duidelijker werd, is dat PSV de bal niet in de ploeg kan houden, waar Ajax dat heel makkelijk wel lukte. Als PSV onder druk werd gezet, was het binnen 2 passes balverlies. Als Ajax de bal had, konden ze zelfs in een ruimte met heel veel PSV-ers nog de vrije man vinden. Dat ging onherroepelijk tot doelpunten leiden. Als ze niet in minuut 19 en 24 waren gevallen, dan wel in minuut 28 en 33. Zodra Ajax iets directer op zoek ging naar de goal, werden ze gevaarlijker.

Even los van het resultaat, vond ik dat het meest teleurstellend. We zijn in die eerste helft gewoon volledig overklast, weggespeeld. Ik had gewild dat PSV de technische kwaliteiten, de veldbezetting en de rust had gehad om zich onder dat drukzetten van Ajax vandaan te spelen. Openingen vinden aan de zijkanten, lopende mensen in het midden, dreiging richting het Amsterdamse doel... Nee, als PSV aan de bal was, dan was men blij als ze een speler zagen aan wie ze de bal kwijt konden. Het was het verplaatsen van het probleem ("de bal";) naar een nieuwe speler, totdat uiteindelijk het probleem niet meer opgelost kon worden doordat niemand meer vrij stond.

Dat Sangaré en Rosario dan worden aangekeken op hun balverlies, is aan de ene kant logisch maar aan de andere kant was dat balverlies een gevolg van de belabberde teamprestatie van PSV.

Vervolgens krijg je, uit het niets, als de Amsterdamse storm iets tot rust is gekomen, dé kans op de aansluitingstreffer. In topwedstrijden moet je, als je iets wil bereiken, dat soort ballen gewoon maken. Waar Ajax een maand geleden wél de aansluitingstreffer voor rust maakte, laat Malen dat na. Hartstikke leuk, zo'n lekkere goal tegen De Graafschap en FC Twente, maar gisteren gaf hij weer niet thuis.

Dan gaat inderdaad het spelpeil van de Amsterdammers na rust omlaag. En ja, PSV werd ook iets scherper en beter in de duels. We maken de aansluitingstreffer, zonder dat ik daarna nog echt geloofd heb in een gelijkmaker. Maar zelfs die had nog kunnen vallen, in de 94e minuut, als je net even wat meer geluk had gehad.

Je staat gewoon wéér met lege handen na een topwedstrijd. Voor mij kwam dat niet als een verrassing. En hoewel de uitslag doet vermoeden dat het niet zo'n groot verschil was, kom ik na de 1e helft tot de conclusie dat het verschil tussen PSV en Ajax levensgroot is. PSV gaat de komende 13 wedstrijden keihard moeten strijden om de 2e plek vast te houden. En daarbij is het van levensbelang dat Madueke, Götze en Gakpo weer een prominente rol in het team krijgen, want dat team van gisteren is prima tegen ADO zaterdag, maar de 4 wedstrijden daarna zijn weer een ander verhaal.

Laatste noot: bizar dat de scheidsrechter geen rood trok voor die overtredingen.

 

+1/-0

Waarom ,in hemelsnaam, Ihattaren wisselen?? Ik heb het idee dat het merendeel van de spelers wel klaar is met de tactiek/het wisselbeleid van de trainer. Je kunt wel iedere keer heel stoer doen en je beste man wisselen onder het mom van "de rest is gek en ik zie het als enige anders" , maar als de resultaten uitblijven is het krediet snel op.
Het beleid tot januari was erop gericht met een fitte selectie in januari en februari je slag te gaan slaan. Daar komt vooralsnog helemaal niets van terecht. De tactiek tegen ajax deugde van geen kant. Het biedt de spelers geen houvast. Als je dan als trainer aangeeft dat het aan de instelling ligt heb je een probleem in de selectie.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

mar88vdv schreef op 10 februari 2021 om 22:22:

Het lag niet aan de scheids vandaag, maar Gözübüyük floot ook wel heel matig. Die twee overtredingen hadden best rood verdiend. En ook al was het treuzelen van Rosario zijn eigen schuld bij de 2-0, hij wordt wel gewoon met twee handen in de rug van de bal geduwd, dat lijkt me nou niet een legale manier van de bal afpakken. Aan de andere kant werden val- en buitenpartijen wel steeds flauw afgefloten. Totaal niet consequent.

Die 'ode' aan Onana was inderdaad ook krankzinnig.



Ja, PSV was dramatisch in het eerste half uur maar de arbitrage was dat 96 minuten lang.
Als je ziet hoe PSV met drie belachelijke gele kaarten van het veld stapt, evenveel als Ajax dat tweemaal donkerrood had moeten krijgen en dus lange tijd met 9 man had moeten staan, kun je wel snappen waarom er in alle nabeschouwingen alleen kwijlerige nadruk gelegd wordt op het zogenaamd fantastische Ajax voor de rust en de rest van het verhaal niet aan bod komt.

Helaas mag Schmidt na afloop niets meer voor de camera over de wederom dubieuze arbitrage zeggen want dan wacht hem zo weer een schorsing.
Maar het feit ligt er waar volgende week geen haan meer naar kraait.
Voor de tweede keer in een maand tijd genaaid in de Arena. Eerst door Kuipers en de VAR, gisteren door Gozubuyuk en de VAR.

De Ajacieden leken niet alleen een Onana shirt te dragen, maar ook zijn pilletjes geslikt te hebben.
Die hen een half uurtje tot grote hoogte liet stijgen. Maar na rust als bijwerking had dat er een heel arsenaal aan smeerlapperijen naar boven borrelde.

Van de smerigste doodschoppen tot en met theatrale schwalbes en allerlei ge-etter.
Uiteraard met toestemming van lieden die daar niets tegen durfden en wilden doen wetend dat na afloop op hun falen toch niet meer terug gekomen wordt.

Wat betreft zaken die PSV wel zelf in de hand had;

Malen faalde wederom op een cruciaal moment; vlak voor rust moet het 2-1 worden.

Eens met Roger dat Ihattaren helemaal niet uitblonk en wederom nauwelijks iets concreets aan efficiency produceerde. Wanneer lost hij onderhand eens een "belofte" in ?

Triest achteraf wederom te moeten constateren dat als Schmidt met de ideale formatie had kunnen spelen, dus met Gotze, van Ginkel,Gakpo en Madueke en niet met een paar onervaren en vaak onnozele poppetjes in het veld, we ook ditmaal zeker van Ajax zouden hebben gewonnen.

Want ook nu scheten ze - van ESPN tot en met Ten Hag - in hun arrogante Amsterdamse broek tot en met in blessuretijd bij die enorme kans die nu tegen 11 man de 2-2 was geweest en tegen 9 man waarschijnlijk de 2-5.

 

+2/-1

Los van alle kwalitatieve/technische en tactische tekortkomingen, blessures en misperen van de VAR missen we absoluut ook een echte leider(en daar bedoel ik niet een boos kijkende Dumfries mee)
Een slimme speler met gif in zijn donder die coacht, stuurt, aanjaagt en het team bij de hand neemt met name als het minder goed loopt.
Naar mijn mening hebben we maar 1 speler in de selectie die veel van deze kwaliteiten bezit en dat is Marco van Ginkel.
Hij is blijkbaar niet fit genoeg om 1 helft of een halfuur te spelen wat mij zeer verbaasd gezien het feit dat hij op de bank zit!!!
Wat nu rest is dan een(vaak) stuurloos elftal wat als een kip zonder kop over het veld loopt te dolen, wat gaten laat vallen in alle linies en en niet weet wat te doen zonder bovengenoemd leiderschap.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

smoortje schreef op 11 februari 2021 om 15:21:

Los van alle kwalitatieve/technische en tactische tekortkomingen, blessures en misperen van de VAR missen we absoluut ook een echte leider(en daar bedoel ik niet een boos kijkende Dumfries mee)
Een slimme speler met gif in zijn donder die coacht, stuurt, aanjaagt en het team bij de hand neemt met name als het minder goed loopt.
Naar mijn mening hebben we maar 1 speler in de selectie die veel van deze kwaliteiten bezit en dat is Marco van Ginkel.
Hij is blijkbaar niet fit genoeg om 1 helft of een halfuur te spelen wat mij zeer verbaasd gezien het feit dat hij op de bank zit!!!
Wat nu rest is dan een(vaak) stuurloos elftal wat als een kip zonder kop over het veld loopt te dolen, wat gaten laat vallen in alle linies en en niet weet wat te doen zonder bovengenoemd leiderschap.



Absoluut - nu was er niemand op het veld om de boel na 10 minuten anders te zetten/aan te jagen. Dumfries heeft nog teveel zijn handen vol aan zichzelf om deze rol te vervullen. Een echte leider had zelfs, nadat PSV vanuit het niks op 2-1 kwam, bloed geroken en het team opgezweept om door te drukken.
In de huidige selectie is van Ginkel inderdaad de enige die dat kan in mijn ogen, dus hopelijk kan hij binnenkort een rol van betekenis gaan spelen.

 

+1/-0

Ik dacht in eerste instantie dat Boscagli een dikke fout maakte bij de 1-0, maar het waren vooral Max en Sangaré die resp Antony en Klaassen compleet kwijt waren, waardoor Boscagli tegen drie man stond, op Antony moest letten en Haller een spitsengoaltje kon maken.

Je kan wel zes verdedigende spelers opstellen, maar als ze lucht staan te dekken schiet je er ook niets mee op. Vooral Max is echt een zware mismatch met Antony. Stel dan maar Viergever op tegen Ajax. Waarschijnlijk mag Antony in deel drie ook weer vrij rondlopen.

 

+1/-0

Vond het middenveld voor hun doen gisteren best aardig spelen, zat bij vlagen nog wat dynamiek in. Wat ook niet het sterkste punt is van onze twee dmv.

Maar voorin klopte er weer weinig. Geen enkel aanspeelpunt voorin, en twee spitsen die alleen zelf willen scoren.

Het verschil gisteren was een Haller, die ballen bij kan houden en ook nog eens scoren.
Wij hebben met Zahavi een aardige goaltjes maker, maar niets meer.

We hebben behoefte aan een spits als Haller. Max heeft de beste voorzet in huis van de eredivisie maarja Zahavi is bijna kleiner dan 1.80 geloof ik en Malen is ook zoiets.

Ik ben ervan overtuigd dat Luuk de Jong mocht hij nu nog spelen bij psv er al 15 in had liggen

Dus prioriteit heeft mocht v Ginkel fit raken, een kopsterke spits naar mijn mening

 

+2/-0

Ongelooflijk, een supporter is nooit tevreden. We hebben uitstekende spitsen voor een club als PSV maar omdat ze niet bovengemiddeld goed kunnen koppen moeten we een nieuwe spits halen. En als die dan te traag is dan moeten we een snelle kopsterke spits hebben, en als die niet genoeg scoort moeten we een snelle kopsterk scorende spits hebben. Als die dan niet zelf iets kan creeeren dan moeten we een zelf creeerende snelle kopsterke scorende spits hebben en ga zo maar door....

Luuk had het in wedstrijden tegen de mindere wel goed gedaan als target man, en in de grote wedstrijden had hij ook best een bal vast kunnen houden en we hadden wat meer gevaar gehad met onze corners. Maar Luuk staat nooit in de 16 bij een snelle counter, je hebt er niet zo veel aan als je geen hoge ballen op hem pompt en dat betekent ook weer meer balverlies dus meer omschakelen en meer achter de bal aan lopen.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Albert Trestena schreef op 11 februari 2021 om 18:33:

Ik dacht in eerste instantie dat Boscagli een dikke fout maakte bij de 1-0, maar het waren vooral Max en Sangaré die resp Antony en Klaassen compleet kwijt waren, waardoor Boscagli tegen drie man stond, op Antony moest letten en Haller een spitsengoaltje kon maken.

Je kan wel zes verdedigende spelers opstellen, maar als ze lucht staan te dekken schiet je er ook niets mee op. Vooral Max is echt een zware mismatch met Antony. Stel dan maar Viergever op tegen Ajax. Waarschijnlijk mag Antony in deel drie ook weer vrij rondlopen.



Als je die goal nog eens terug kijkt, dan zie je een aantal opvallende dingen:

* PSV staat met 11 man op de laatste 35 meter voor de eigen goal. Dit noem ik "compact staan", met 10 man in die zone zou je de organisatie op orde moeten hebben.

* Martinez mag rustig indribbelen met de bal. Zahavi wandelt er naar toe, zonder echt de intentie te hebben druk te zetten.

* Vlak voordat Klaassen tussen de linies aangespeeld wordt, staat hij samen met 2 anderen Ajacieden op een kluitje. Vervolgens loopt hij 2 meter, en staat hij compleet vrij tussen Rosario en onze verdedigers.

* Haller staat in principe in de dekking, tussen Boscagli en Max.

Mijn conclusie: ondanks dat PSV compact stond, was de organisatie totaal niet op orde. In verdedigend opzicht had niemand een idee wat er gebeurde en wat zijn taak was. Eigenlijk in de hele eerste helft, kon iedere Ajacied met een minimale loopactie ruimte voor zichzelf creëren. Natuurlijk, de pass van Martinez op Klaassen was perfect, evenals het wegsteken van Haller en de afronding. Maar op minstens 4 manieren had PSV hier daadkrachtiger moeten ingrijpen en dan was dit nooit gebeurd.

Nu is dit een analyse van 1 tegendoelpunt, maar het patroon is zorgwekkend. Als PSV, zoals tegen Feyenoord, zeeën van ruimte weggeeft, is het logisch dat een tegenstander er lekker doorheen kan voetballen. Maar ook als wij verdedigender staan, zoals bijvoorbeeld in de tweede helften tegen Twente-uit, Heerenveen-uit, Granada-uit, Utrecht-thuis en PAOK-thuis, kan en tegenstander met een beetje voetballende kwaliteiten veel te makkelijk de vrije man vinden.

Hoevaak heeft PSV woensdag in de eerste helft, in aanvallend opzicht, de vrije man kunnen vinden? Ik denk een keer of drie. En de kans van Malen die daaruit volgde, werd jammerlijk verprutst. PSV ontbeert gogme, slimheid én tactische discipline. Door de kwaliteit van een aantal jongens breekt je dat niet op tegen de kleine clubs, maar ik vrees dat ons de komende weken nog een flink aantal teleurstellingen te wachten staat.

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 3 pagina's: 1 2 3

PSV Forum » Wedstrijden van PSV » [Beker] Ajax - PSV