Transparent
Inloggen
Sluiten

Oranje blijft zonder Til steken op gelijkspel tegen Japan

15 juni 2026 00:02
Foto: Pro Shots

Oranje blijft zonder Til steken op gelijkspel tegen Japan; image source: Pro Shots

Het Nederlands Elftal is er niet in geslaagd het openingsduel op het Wereldkampioenschap Voetbal winnend af te sluiten. Oranje kwam tot twee keer toe op voorsprong via een kopbal van Virgil van Dijk en een fraai schot van Crysencio Summerville, maar zag Japan ook twee keer terugkomen. Keito Nakamura zorgde voor de 1-1, waarna Daichi Kamada vlak voor tijd voor de 2-2 zorgde. Bondscoach Ronald Koeman hield Guus Til de volledige wedstrijd op de bank. Voormalig PSV'er Ritsu Doan verscheen aan de aftrap bij Japan, evenals Cody Gakpo, Donyell Malen en Denzel Dumfries bij Oranje. Memphis Depay viel direct na de drinkpauze nog in.

In de eerste helft ontstond er een weinig enerverend schaakspel, waarin Japan zeer compact verdedigde waardoor er weinig kansen werden gecreëerd. Dat spelbeeld veranderde na rust dankzij de goal van Van Dijk. Daardoor moest Japan komen, wat ze dus ook deden. Al snel na de openingstreffer stond het weer gelijk. Net zo snel bracht Summerville Nederland weer aan de leiding, maar zag Oranje het twee minuten voor het verstrijken van de officiële speeltijd alsnog misgaan.

Daarmee kent Oranje een valse start op dit WK. Zaterdagavond wacht de volgende wedstrijd, dan is Zweden de tegenstander. Vervolgens wordt de groepsfase afgesloten tegen Tunesië. Die twee landen nemen het vannacht om 04:00 uur Nederlandse tijd nog tegen elkaar op.




Discussieer mee op de forums


Tags

japan oranje til dijk summerville aftrap cody compact crysencio daichi depay doan drinkpauze dumfries enerverend gakpo kamada keito koeman malen misgaan nakamura nederland openingsduel schaakspel spelbeeld tunesie verdedigde virgil wereldkampioenschap zweden

Wat vind jij van dit nieuws?

Om te reageren moet je ingelogd zijn. Gebruik de links bovenin beeld om een loginnaam aan te maken danwel in te loggen.


2 weken geleden (gewijzigd)
Uitermate domme wissels nekken Oranje.
Bizar om alle snelheid eruit te halen op moment dat er juist meer ruimte kwam.
+5/-0

2 weken geleden
Het is gewoon angsthazenwisselen! Hij wisselt Summerville omdat hij geel had en Malen omdat hij niet echt veel mogelijkheden meer zag voor diepte...

Dan houdt dus echt alles op....
+1/-0

2 weken geleden
Waar heb ik in Godsnaam naar zitten kijken?? WK Walking Football...
+6/-0

 
2 weken geleden
Walking Football kwam bij ons vaak voorbij, wat een rare partij voetbal was dat. In de KKD gaat het nog met meer tempo
+1/-0

 
2 weken geleden
Heeft er grotendeels mee te maken dat een type als Frenkie de Jong op het middenveld staat, die de bal komt halen tussen de twee centrale verdedigers in. Plus die andere twee die totaal geen broodnodige vuile meters lopen. Dit team schreeuw om een type Guus Til!
+2/-0

 
2 weken geleden
Tempo was niet om aan te gluren. En dan ook nog die duurbetaalde postbode uit Barcelona die van Hecke en van Dijk steeds obligaat inspeelt op 5 meter afstand nadat ie 12 keer op en neer gelopen heeft. En daarmee alle eventuele diepgang uit het spel haalt. Waarom Reijnders en Gravenberch op het veld stonden was mij totaal onduidelijk. Gravenberch zelf trouwens ook als je zijn interview na afloop hoorde. Niemand die in beweding is. Alles staat stil. Reactievoetbal.
En dan die pannenkoek die na afloop al die domoren voor de tv wil laten doen geloven dat we naar een topwedstrijd hebben zitten kijken. Manman...
+5/-0

 
 
2 weken geleden
Wie bedoel je met 'een type als Frenkie de Jong'? Frenkie de Jong zelf heb ik niet gezien.
+2/-0

2 weken geleden
Als de roep om Peter Bosz maar weer niet gaat aanzwellen! Die had na die 2-1 Van de Ven er afgehaald om Lang in te brengen of zo. Gewoon nog een aanvaller: erop en erover. Koeman haalt juist zijn (snelle) aanvallers eraf om er (trage) middenvelders en verdedigers bij te zetten… I rest my case!
Peter is van ons! Afblijven!
+3/-0

 
2 weken geleden
Reken er maar op dat Bosz in de picture komt/is, want Koeman is na dit toernooi geen bondscoach meer.
Hugo Borst zei gisteren al dat het Nederlands elftal een coach met lef nodig heeft, zoals bijvoorbeeld Slot of Bosz.
+2/-0

 
2 weken geleden
Peter Bosz blijft gewoon bij PSV. Daar maak ik mij totaal geen zorgen over. Is een gentleman. Man man, woord woord.
+3/-0

2 weken geleden
Niet gekeken. Leuk dat die gelijkmaker nog valt. Jammer dat het niet Doan was. Maar goed, Nederland gaat toch door. Directeur Nigel de Jong zal wel halsoverkop naar Nederland terugkeren na de dood van vader én voormalig PSV-speler Jerry.
+1/-0

 
2 weken geleden
Ja, best opvallend dat daar hier geen aandacht aan besteed wordt. Moet bij Jerry de Jong altijd aan die 4-1 tegen Ajax denken. Dat Eric Gerets helemaal scheel gespeeld werd door Brian Roy en al na 20 minuten gewisseld wordt. Vervolgens gaat De Jong naar rechtsback en Roy is nergens meer, raakt gefrustreerd en pakt rood. Net nog even op YouTube opgezocht: https://m.youtube.com/watch?v=5_0kuUsr4ZMlink. Fantastische beelden met prachtige voetballers en een stadion wat inmiddels ook niet meer te herkennen is
+2/-0

 
2 weken geleden
Ik herinner mij die goal in 1990 tegen Ajax voor de halve finale van de beker (2-2), Chovanec de andere treffer. Bergkamp maakte toen vlak voor tijd gelijk. PSV won toen, voor de verandering, eens wel na strafschoppen.
+1/-0

 
2 weken geleden
Die pot herinner ik mij ook nog heel goed, gezien vanaf de L-side. Roy werd helemaal gek en pakte volgens mij rood vlak voor "L".

Mooi dit soort herinneringen.
+1/-0

 
2 weken geleden (gewijzigd)
Helemaal niks leuk dat die gelijkmaker nog valt Killer. Waarom doen we in godsnaam mee? Sorry maar ik ben het echt totaal met je oneens. Onze spelers staan in de etalage en ze doen een bak ervaring op. Wat kan mij die K schaal binnenkort tegen AZ schelen. Laat ze dan lekker vakantie houden.
+2/-0

 
2 weken geleden
Ik hoop altijd dat Oranje er zo vlug mogelijk uit vliegt. Ik haat alles rond het Nederlands voetbalteam. Behalve dan de PSV-spelers, maar die mogen het van mij in het PSV-shirt laten zien.
+1/-1

 
2 weken geleden
Welke spelers? Onze Zambiaan en oud-teammaat Noano kunnen wat extra opbrengen, maar die deden niet mee. Gakpo, Dumfries en Malen zitten wel vast en Memphis, ooit een topper.
Verder niet te veel aantrekken van Killert, die altijd wat komt "trollen" bij Nederland.
+2/-0

 
2 weken geleden
Is geen trollen, Albert, de haat jegens Oranje zit heel diep.
+1/-0

 
2 weken geleden
Dat geloof ik, maar zelf blijf ik gewoon weg van dingen die me niet zinnen. Ik ga bijvoorbeeld niet bij elk F1 forum vertellen dat ik die Red Bull jassen, die zelfs tijdens de race rondlopen op straat, wat droevig vind.
+1/-0

 
2 weken geleden (gewijzigd)
Fair point. Dat is ook wel erg triest, ja, van die jassen. Aan de andere kant vind ik het ook wel prettig als Ajax of Oranje verliest. Dus wil ik die blijdschap ook wel uiten. Daarnaast lees ik, ook hier, geregeld dat Oranje wordt verguisd en de coach, ooit een groot PSV'er, wordt beschimpt om vervolgens superlatieven te lezen wanneer het even goed dreigt te gaan. En let's face it, een weerwoord kan ook verfrissend werken.
+1/-0

 
2 weken geleden
Best wel bizar dat team USA wel steunt maar Nederland niet... hoe dan?
+1/-0

 
2 weken geleden
Ik ben groot liefhebber van de Amerikaanse sportbeleving. Van het land ook trouwens. En ik haat de (K)NVB*, het Nederlands elftal en haar weerzinwekkende legioen. Overigens geldt dat met name het nationale voetbalteam, verder ben ik meestal wél voor Nederlandse sporters/sportploegen, meestal dus niet altijd.

*die K moet je eerst verdienen
+1/-0

 
2 weken geleden (gewijzigd)
Nou ja dat carnavaleske legioen is altijd nog beter dan die mongolen die de boel slopen (mn Engelse Hooligans) waar jij ook mee koketteerd...

Dat legioen heeft toch niets te maken met of je wel of niet voor je eigen land bent?

Kijk als je antipathie voor oranje nou aan Van Beveren/Van der Kuylen hetze zou wijten, dan begrijp ik er nog iets van... en vooral de rol van de smerige media rondom (schijn)heilige Jopie.

Het is toch prachtig dat wij uit zo'n klein landje zo goed presteren?

Over de USA gesproken, dat is allemaal glitter en glamour, tenenkrommend oppervlakkig, zie ook de F1, showbusiness. Dat is imo net zo achterlijk als dat oranje legioen...
+2/-0

 
2 weken geleden
Net uitgebreide reactie getypt, maar verzenden lukte niet. Nu dus maar korte test.
+1/-0

 
2 weken geleden (gewijzigd)
Bizar, nou ja, nog maar eens proberen dan.

Wat begrijp je er niet van dat, als ik sommige spelers, de coach (momenteel), de bond, het legioen tot op het bot haat, mij mateloos erger aan al die gelegenheidsliefhebbers en al die commercie rondom eindtoernooien, ik dan hoop dat Oranje er zsm uitligt?

Ik ben groot fan van de Amerikaanse sportbeleving. Naast de meeste Nederlanders, gun ik hen, bijvoorbeeld op de Olympische Spelen, het meeste succes. Verder ben ik groot liefhebber van de grote 4 (sporten), zo heb ik afgelopen wknd ook de beslissing in het basketball (NBA) & ijshockey (NHL) met veel plezier gekeken.

PS Verder sta ik idd dichterbij de jongens van de gestampte pot dan bij de zogenaamde "petten & sjaals", maar dat is een persoonlijke voorkeur.
+1/-0

 
2 weken geleden
Ik voel wel een beetje mee met Killer. Er zit nogal een verschil tussen een vak vol met zwarte hoodies, of een vak met volwassen mensen verkleed als wortel. De waarheid zal wel in het midden liggen. Maar trek een oranje shirtje aan dan is het verder prima. Wat mij vooral tegenstaat dat het lijkt alsof een wedstrijd van het Nederlands elftal altijd feest moet zijn. Gelukkig zijn we van het dweilorkestje op de tribune af. Maar die types die even helemaal zichzelf kunnen zijn omdat ze in een wortelpak zitten ongeacht of Oranje wint of verliest, dat trek ik echt niet.

En ja, als ik moet kiezen tussen het Nederlands elftal 4 keer achter elkaar wereldkampioen of PSV 1 keer de Champions League winnen. Dan ben ik bang dat er niet meer door de grachten gevaren gaat worden. Of we moeten er eentje graven in Eindhoven.

Het gaat bij mij niet zover dat ik hoop dat ze verliezen. Maar als ze net zo kloten voetballen als gisteravond dan maakt het me echt geen ene hol uit. Als ik dan gisteren zit te kijken dan kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat Veerman daar best een paar keer een balletje tussen de lijnen door had kunnen geven over een meter of 30, 40. Dat zal met die postbode uit Barcelona nooit gebeuren. Die niet verder komt dan een balletje breed of terug over 5 meter.

Over Amerikaanse sporten wil ik ook best wat kwijt. Trotse seizoenkaarthouder bij zowel de Seattle Seahawks, de Oregon Ducks als de Portland Trail Blazers. Ik zit zeker niet elke wedstrijd op de tribune maar ik kan ook niet zeggen dat ik vliegschaamte heb mocht je dat jezelf afvragen. Bij Amerikaanse sporten weet je dat dit erbij hoort. Je weet dat commercie hoogtij viert. Daar is elke sport op ingericht. Dat weet iedereen als je daar gaat kijken. En eerlijk is eerlijk, je verveelt jezelf geen seconde. Kijk de wedstrijd van de Knciks even terug van zaterdagavond. Misschien wel de slechtste NBA wedstrijd van de laatste 10 jaar. Een ruststand van 37-42 in het driepunttijdperk is om je te bescheuren. Maar alles klopt. En als ik die wedstrijden kijk op tv. Bij voorkeur niet met Nederlands commentaar. Bij voorkeur met Amerikaans commentaar en de Amerikaanse commercials. Want het past allemaal. Over alles is nagedacht. Niemand draait er omheen. Luister het commentaar even terug van Charles Barkley terug na wedstrijd 4. Dat moet ik een analist hier op de nationale televisie nog horen zeggen. En dat heeft alles te maken met de Amerikaanse sport cultuur waar Killer het ook over heeft. The second one is the first loser. Heerlijk!! Wij wonen in een land waar je nog een zilveren medialle kunt winnen. Sodemieter een eind op. Je krijgt dat blikken ding omdat iedereen medelijden met je heeft. Ga beter je best doen!

En dan hoor ik die Koeman na de wedstrijd zeggen dat we naar een topwedstrijd hebben zitten kijken. Om je kapot te schamen. De idioot doet alles fout wat je maar fout kunt doen. Advocaat werd uitgekotst om 1 verkeerde wissel. Hij doer er gewoon 5. En ja, dan hoop ik echt dat Japan er nog eentje maakt. En dat maakt ook geen ene reet uit, want volgens mij ga je op dit belachelijke WK nog verder als beste nummer 4...
+4/-0

 
2 weken geleden (gewijzigd)
Ik heb ook genoten van de NHL/Stanleycup, maar dat is ook echt, bedoel die domme Yankees noemen voetbal soccer, alleen daarom al. De hele wereld noemt het Football en die veredelde rugby variant noemen ze daar football... Terwijl de nadruk zwaar ligt op gooien met die bal...!?
Ik herinner me een mooie commercial met Ian Rush voor Nike: this is real football!
+1/-0

2 weken geleden (gewijzigd)
Japan had een slimme uitgekookte tactiek: laag blok en flinke dekking aan de zijkant waardoor turbo's Gakpo, Dumfries, Summerville en vd Ven maar niet in hun kracht kwamen, Het leek wel de opnieuw uitgevonden Catanaccio 2.0, vooral Dumfries(zorgelijk niveau haalt hij tot nu toe) had daardoor geen toegevoegde waarde. Maar wat heel knap is dat ze toch 2x om konden omschakelen op jacht naar een goal en het ook lukte. Heel lastige ploeg, kunnen zo maar nog eens ver komen.
+1/-0

 
2 weken geleden
Ik doe een voorspelling: Nederland schakelt Brazilië uit en Japan vloert Marokko. Om vervolgens als Nederland zijnde te struikelen over Canada ofzo...
+1/-0

2 weken geleden
Wij onderschatten Koeman. Hij weet dat als hij eerste wordt in de poule, er directe uitschakeling volgt door Marokko of Brazilië. Hij moet dus derde worden met een punt of 3. Daarom vraagt hij nu al om geduld. Het is echt niet zo dat hij een zwaar overschatte, volgevreten, naïeve, risico mijdende talentloze coach is, dan was hij namelijk nooit bondscoach geworden. Want aan vriendjespolitiek doen ze niet in Zeist.
+6/-0


PSV E-zine

Meld je aan en ontvang elke week een vers PSV E-zine in je mailbox met al het nieuws en achtergronden. Maar liefst 28.527 fans gingen je al voor.




Laatste nieuws


 
Stel hier in welk nieuws jij belangrijk vindt.



Tagcloud

afellay basarnhem bayern bosz constructie crockett dest dumfries eredivisie feyenoord forza groningen james mauro mertens passievrucht pepi perisic post saibari sano schouten sonny steunpilaar stewart uitgroeien utrecht vaio veerman vessem