Transparent
Inloggen
Sluiten

PSV Forum » Andere sporten » Formule 1

Deze normale topic is open en bestaat uit 8 pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8

open/sluit de onderstaande quote:

Albert Trestena schreef op 17 december 2021 om 09:18:

Ik snap het nut van het treintje uiteraard, en zoals ik al zei kent Mercedes de regels en kunnen ze erop anticiperen.

Wat je zou kunnen doen is vervolgens de auto's met de oorspronkelijke intervallen weer harder te laten rijden (of iets korter, zodat ze niet al een rondje lappen). Dat zou technisch toch niet zo moeilijk moeten zijn en dan is niet de helft van de race zinloos geweest. Ook het werk van Perez maakt nu geen verschil meer, hoewel Hamilton anders misschien wel naar binnen zou zijn gegaan.

Vlak voor de VSC was de odd al onder de 1 gedaald. Dat is vergelijkbaar met 2-0 in de 90e minuut in de finale met gelijke teams. Na de SC was Max licht favoriet.



Dat geldt dan toch ook voor een rode vlag situatie en dat men weer een staande herstart doet.

Het risico dat er een SC of rode vlag komt, is aanwezig en iedereen in de F1 weet dit. Soms valt het de ene kant op en soms de andere kant.

Maar waarom hoor ik Mercerdes AMG team niet praten over Bahrein (20 rondjes lang "leaving the track and gaining an advantage" van 0.2 seconden per ronde)en over Silverstone (Verstappen opzettelijk van de baan te rammen en Hamilton pakt de overwinning -> soortgelijke situatie dreigde in de laatste race een DQ te worden, wanneer het daar zou gebeuren).

Wanneer de FIA beter had ingegrepen, dan had dit Hamilton 32 punten minder (DQ Silverstone: -25 en 2e ipv 1e Bahrein: -7) en Verstappen 7 punten (1e ipv 2e Bahrein) meer opgeleverd -> dan was Verstappen in Saoedi-Arabie al wereldkampioen geweest met zijn 2e plek daar.

Daarnaast is de hele mediacircus van Mercedes AMG en het papagaaien daarna ook goed gelukt om Verstappen neer te zetten als een gevaarlijke coureur, terwijl dat niet het geval is.
De stewards horen en lezen dezelfde media ook en dus die nemen onbewust die beeldvorming wel mee, wanneer Hamilton en/of Mercedes AMG dit weer gaan roepen.
Hetzelfde geldt in het voetbal types als Lerby, Wouters, Roy Keane, Mark van Bommel etc kregen over het algemeen minder snel een gele of rode kaart voor harde overtredingen, omdat deze personen bekend stonden als harde spelers -> "dat zit in hun spel" werd dan geroepen.

 

+2/-0

Ik vind dat er voor alle geluiden die je de afgelopen week voorbij hoorde komen, wel iets te zeggen valt. Vooropgesteld: fantastisch dat Max wereldkampioen is, een top-sportman en een uitstekend coureur, die mijns inziens de titel in 2021 absoluut verdiend gewonnen heeft.

De ontknoping in de laatste race was prachtig, omdat je het niet meer verwachtte. Zoals FC Utrecht - PSV in 1999, zoals de ontknoping van de titelstrijd in 2007 en 2016. Echter, eigenlijk moet je wel concluderen dat het er voor Max helemaal niet in heeft gezeten afgelopen zondag. Hij had een wonder nodig en kreeg een wonder. Dat deze situatie optrad, is voor de wedstrijdleiding ontzettend klote. Dit is hetzelfde als een discutabel penaltymoment in de laatste minuut van een finale. Je kan het als scheidsrechter in die situatie nooit voor iedereen goed doen.

Gezien het feit dat Max en Lewis gelijk stonden voorafgaand aan het laatste weekend, en Lewis in de race duidelijk de snelste was en eigenlijk van de 1e tot de laatste ronde aan kop reed, snap ik het gevoel van "bestolen zijn" wel. Op zijn minst kun je zeggen, dat hij ontzettend veel pech heeft gehad.

Maar had Hamilton hier gewonnen en de titel gepakt, dan was Silverstone opeens beslissend geweest in de titelstrijd. Hamilton tikt verstappen eraf, wordt schuldig bevonden, maar pakt ondanks zijn straf wel een +25 ten opzichte van Max, die anders waarschijnlijk hooguit een +7 of zelfs een -7 was geweest.

Overigens vind ik wel dat de coureur Lewis Hamilton meer respect verdiend dan hij van sommigen op dit forum krijgt. Je wordt niet zomaar 7x wereldkampioen, ook niet als je in de snelste auto van het veld rijdt. Het feit dat hij zoveel beter was dan Bottas, en eerder eigenlijk ook dan Rosberg (op 1 jaar na), toont voor mij aan dat ook Hamilton een uitstekende coureur is. Als het veld in gelijke auto's zou rijden, ben ik ervan overtuigd dat Verstappen één van de toppers is, maar volgens rijdt Hamilton dan ook gewoon bij de besten mee. Dat zullen we echter nooit weten, aangezien de auto altijd de belangrijkste factor zal zijn. Waarbij je overigens ook weer moet meenemen dat het ook een kwaliteit van de coureur is om aan te kunnen geven wat er aan de auto veranderd moet worden om nog wat sneller te zijn. Ook hier zie ik in zowel Verstappen als Hamilton twee echte toppers (gezien het feit dat ze hun teamgenoten structureel overvleugelen en veel meer snelheid uit hun auto halen dan de rest).

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

BasArnhem schreef op 17 december 2021 om 11:41:

Ik vind dat er voor alle geluiden die je de afgelopen week voorbij hoorde komen, wel iets te zeggen valt. Vooropgesteld: fantastisch dat Max wereldkampioen is, een top-sportman en een uitstekend coureur, die mijns inziens de titel in 2021 absoluut verdiend gewonnen heeft.

De ontknoping in de laatste race was prachtig, omdat je het niet meer verwachtte. Zoals FC Utrecht - PSV in 1999, zoals de ontknoping van de titelstrijd in 2007 en 2016. Echter, eigenlijk moet je wel concluderen dat het er voor Max helemaal niet in heeft gezeten afgelopen zondag. Hij had een wonder nodig en kreeg een wonder. Dat deze situatie optrad, is voor de wedstrijdleiding ontzettend klote. Dit is hetzelfde als een discutabel penaltymoment in de laatste minuut van een finale. Je kan het als scheidsrechter in die situatie nooit voor iedereen goed doen.

Gezien het feit dat Max en Lewis gelijk stonden voorafgaand aan het laatste weekend, en Lewis in de race duidelijk de snelste was en eigenlijk van de 1e tot de laatste ronde aan kop reed, snap ik het gevoel van "bestolen zijn" wel. Op zijn minst kun je zeggen, dat hij ontzettend veel pech heeft gehad.

Maar had Hamilton hier gewonnen en de titel gepakt, dan was Silverstone opeens beslissend geweest in de titelstrijd. Hamilton tikt verstappen eraf, wordt schuldig bevonden, maar pakt ondanks zijn straf wel een +25 ten opzichte van Max, die anders waarschijnlijk hooguit een +7 of zelfs een -7 was geweest.

Overigens vind ik wel dat de coureur Lewis Hamilton meer respect verdiend dan hij van sommigen op dit forum krijgt. Je wordt niet zomaar 7x wereldkampioen, ook niet als je in de snelste auto van het veld rijdt. Het feit dat hij zoveel beter was dan Bottas, en eerder eigenlijk ook dan Rosberg (op 1 jaar na), toont voor mij aan dat ook Hamilton een uitstekende coureur is. Als het veld in gelijke auto's zou rijden, ben ik ervan overtuigd dat Verstappen één van de toppers is, maar volgens rijdt Hamilton dan ook gewoon bij de besten mee. Dat zullen we echter nooit weten, aangezien de auto altijd de belangrijkste factor zal zijn. Waarbij je overigens ook weer moet meenemen dat het ook een kwaliteit van de coureur is om aan te kunnen geven wat er aan de auto veranderd moet worden om nog wat sneller te zijn. Ook hier zie ik in zowel Verstappen als Hamilton twee echte toppers (gezien het feit dat ze hun teamgenoten structureel overvleugelen en veel meer snelheid uit hun auto halen dan de rest).



Prima post.:ja

Enkel de laatste alinea heb ik toch wat moeite mee. Respect verdient je niet alleen door 7 keer wereldkampioen te worden. Het is ook maar de vraag hoe eerlijk die titels werkelijk zijn geweest. Helaas zullen we daar nooit duidelijkheid over krijgen maar de illegale achtervleugel van afgelopen seizoen zorgt op zijn minst voor twijfel. Zodra ze bij MB dreigen te verliezen worden alle fatsoensnormen overboord gesmeten en gaan ze bijna letterlijk over lijken (Silverstone).
Waar is (sir!) Hamilton (met z'n personality award) als hij heeft verloren of als hij iemand op volle snelheid van de baan tikt? Na de laatste race heeft hij zo'n beetje alle regels overtreden. Auto niet in parc ferme, niet komen opdagen bij verplichte persco's, niet komen opdagen bij officiele fotomoment en ook niet komen opdagen op het gala. En dat allemaal omdat het zogenaamd oneerlijk zou zijn verlopen, wat voor (imago)schade voor de sport heeft gezorgd. Om nog maar te zwijgen over de manier waarop ze Verstappen als persoon een paar seizoenen lang hebben proberen te beschadigen.

Nee sorry, geen respect voor.

 

+1/-0

Ik snap wat je zegt, zondebok, maar die duidelijkheid over de eerlijkheid zul je waarschijnlijk nooit krijgen.

Ferrari werd in 2019 op de vingers getikt, je vraagt je nu af hoe het met de achtervleugel van Mercedes zat, maar dat Red Bull dit jaar een nagenoeg even snelle auto als Mercedes had, roept geen vraagtekens op? Ik denk dat, zoals in alle sporten, alle teams op zoek gaan naar dat ene procentje extra, ook als dat een beetje in het grijze gebied ligt. Ook Red Bull zal wat dat betreft echt wel de grenzen opzoeken, anders krijg je niet zo'n snelle auto.

Dat het niet chique was van Hamilton om zo uitgebreid te feesten na Silverstone, ben ik absoluut met je eens. Net zoals ik de houding / praktijken van Mercedes in de laatste weken ook ontzettend zeurderig vond. Van de andere kant, Verstappen liep op Monza ook zonder blikken of blozen weg nadat hij zijn auto bovenop de halo van Lewis had geparkeerd. En ook Red Bull heeft wel eens (achteraf) protest ingediend tegen Mercedes.

Wat dat betreft is voor ons Nederlanders een wat chauvinistische insteek nooit vreemd. Als een Nederlandse sporter uitstekende prestaties neerzet, dan is het een held en een groot sportman/vrouw. Maar als een buitenlander ons verslaat, dan vragen we ons af of dat allemaal wel rechtmatig gebeurd, of dat er bijv. doping in het spel is.

Nee, voor mij is Lewis, ondanks wat er in de titelstrijd allemaal is gebeurd, nog steeds een groot sportman. Ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat de komende jaren. Blijft het gevecht gaan tussen Red Bull en Mercedes, of worden de andere teams competetiever? Anyhow, ik denk dat zowel Verstappen als Hamilton hun teamgenoten blijven outperformen, want het zijn gewoon 2 klasse-coureurs.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

BasArnhem schreef op 19 december 2021 om 12:26:

Ik snap wat je zegt, zondebok, maar die duidelijkheid over de eerlijkheid zul je waarschijnlijk nooit krijgen.

Ferrari werd in 2019 op de vingers getikt, je vraagt je nu af hoe het met de achtervleugel van Mercedes zat, maar dat Red Bull dit jaar een nagenoeg even snelle auto als Mercedes had, roept geen vraagtekens op? Ik denk dat, zoals in alle sporten, alle teams op zoek gaan naar dat ene procentje extra, ook als dat een beetje in het grijze gebied ligt. Ook Red Bull zal wat dat betreft echt wel de grenzen opzoeken, anders krijg je niet zo'n snelle auto.

Dat het niet chique was van Hamilton om zo uitgebreid te feesten na Silverstone, ben ik absoluut met je eens. Net zoals ik de houding / praktijken van Mercedes in de laatste weken ook ontzettend zeurderig vond. Van de andere kant, Verstappen liep op Monza ook zonder blikken of blozen weg nadat hij zijn auto bovenop de halo van Lewis had geparkeerd. En ook Red Bull heeft wel eens (achteraf) protest ingediend tegen Mercedes.

Wat dat betreft is voor ons Nederlanders een wat chauvinistische insteek nooit vreemd. Als een Nederlandse sporter uitstekende prestaties neerzet, dan is het een held en een groot sportman/vrouw. Maar als een buitenlander ons verslaat, dan vragen we ons af of dat allemaal wel rechtmatig gebeurd, of dat er bijv. doping in het spel is.

Nee, voor mij is Lewis, ondanks wat er in de titelstrijd allemaal is gebeurd, nog steeds een groot sportman. Ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat de komende jaren. Blijft het gevecht gaan tussen Red Bull en Mercedes, of worden de andere teams competetiever? Anyhow, ik denk dat zowel Verstappen als Hamilton hun teamgenoten blijven outperformen, want het zijn gewoon 2 klasse-coureurs.



De auto van Redbull was niet sneller dit seizoen, die was gewoon, bijna overal, weer langzamer. Enkel in Oostenrijk was hij sneller maar niemand weet waarom. Dit waren de enige races die ze gewonnen hebben op snelheid, de rest was tactiek en Max die meer uit de auto wist te halen dan volgens de data mogelijk was, Honda en Redbull flabbergasted achterlatend.

Op Monza probeerde Hamilton de auto nog onder die van Max weg te rijden, terwijl Max er nog in zat. De auto van Max schudde toen hij eruit probeerde te komen. Ook deze actie van Hamilton was ronduit gevaarlijk. Daarbij keek Max wel degelijk ook nog naar Hamilton toen hij uit zijn auto was. Ik zou de beelden nog eens terugkijken.
Vergeet ook de oorzaak van deze crash niet, iets met verschil van snelheid.

Ik ben F1 fan, daarna pas Verstappen "fan", voor zover je daarvan kan spreken.
Maar soit, enig chauvinisme is mij idd ook niet vreemd.

 

+1/-0

Oké, dat analyseren op Viaplay is wel van een ander niveau dan bij Ziggo. Coronel komt ook heel anders over, nu hij zich objectief richt op de techniek, waar hij natuurlijk ook verstand van heeft.

 

+1/-0

Hij is in ieder geval even geen fanboy.

 

+1/-0

F1 talks is ook erg prettig om te zien. Wat dat betreft snap ik de keuze voor meer niveau wel.

 

+1/-0

Vanmiddag de eerste kwalificatie van het jaar. Mijn voorspelling is dat Haas en Alfa het voor hun doen redelijk gaan doen. Ik verwacht McLaren boven Alpine, maar nog wel onder Mercedes dit seizoen, en zoals het er nu naar uitziet, gaat het tussen Ferrari en Red Bull. Wat ook weleens leuk is.

 

+1/-0

Ik hoop dat Mercedes het lek nog even onder houdt. Kunnen we misschien een serieuze versie van Hamilton vs. Bottas verwachten.

 

+1/-0

Als deze zaterdag een indicatie is voor de rest van het seizoen, dan wordt het een boeiend jaar.

 

+1/-0

Oef... laat ik het zo zeggen: geen leuke sportmiddag 😅.

 

+1/-0

Vorig seizoen zag het er betrouwbaar uit, maar dat lijkt dit seizoen al meteen anders. Grote problemen.

 

+1/-0

Was een spannend slot, gister. Allemaal op een circuit waar om 1001 redenen niet gereden had moeten worden.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

tijn0 schreef op 28 maart 2022 om 18:30:

Was een spannend slot, gister. Allemaal op een circuit waar om 1001 redenen niet gereden had moeten worden.



Zoals altijd “wie betaalt, bepaalt”

 

+1/-0

Even los van de omstandigheden; de baan zelf vind ik echt wel spectaculair.

 

+1/-0

Vraag me toch af of Leclercq nog een alles of niets aanval had kunnen inzetten zonder die gele vlag in de laatste ronden?

 

+1/-0

Hij kon opvallend makkelijk in het gevecht blijven, inderdaad. De hoop was misschien dat Max snellere tijden neer zou zetten, maar ik denk dat Max wel een beetje door zijn banden heen was.

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 8 pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8

PSV Forum » Andere sporten » Formule 1