Transparent
Inloggen
Sluiten

PSV Forum » Nederlandse competities » KNVB en het verzetten van wedstrijden

Deze normale topic is open en bestaat uit 6 pagina's: 1 2 3 4 5 6

Het is bizar dat ze zich wederom in hun eigen voet schieten. In maart 2020 werd al bekend dat het songfestival deze week in Rotterdam gehouden zou gaan worden, bijna vier maanden dus voordat het competitieschema bekend werd. En dan is er dus niemand in Zeist die bedenkt dat op dezelfde avond als de finale van het songfestival is er misschien ook wel in Rotterdam gevoetbald zou moeten worden.

Hetzelfde probleem als ze twee jaar geleden hadden. Twee dagen voor de halve finale van de Champions League de een-na-laatste speelronde plannen en zelfs nadat clubs in de zomer al aangeven dat dit voor problemen kan zorgen hier aan vast blijven houden. En natuurlijk had niemand rekening gehouden dat Ajax zo ver zou komen. Ze stonden in Zeist alleen gruwelijk voor lul omdat die wedstrijd niet meer op de oorspronkelijke datum gehouden kon worden vanwege de regelgeving van de UEFA. En die zijn wat dat betreft net iets minder soepel. Op vrijdag en zaterdag kon er ook niet gevoetbald worden vanwege Koningsnacht en Koningsdag. Het gevolg was een enorme bende omdat een volledige speelronde naar achteren moest worden geschoven. En net zoals de chaos van nu had dit al ruim van te voren voorkomen kunnen worden.

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Koen073 schreef op 20 mei 2021 om 11:40:

open/sluit de onderstaande quote:

Skipper schreef op 20 mei 2021 om 11:19:

Ik zie dat de KNVB zich weer eens niet aan hun eigen regels houdt en de wedstrijd Feyenoord - FC Utrecht weer eens op eigen houtje verzet.
Zeker gezien de discussie van vorig seizoen en het (terechte) gevoel van Utrecht dat ze genaaid werden (geen Europees voetbal ondanks dat ze nog een bekerfinale moesten spelen en op de ranglijst net zoveel verliespunten hadden als Willem II, een beter doelsaldo, maar een wedstrijd minder gespeeld), snap ik dat ze een kort geding aanspannen.

Het regelement is helder:

Reglement play-offs
1. Indien een door het bestuur betaald voetbal vastgestelde play-offwedstrijd ET van overheidswege wordt verboden, is het de betaaldvoetbalorganisatie in kwestie toegestaan de desbetreffende wedstrijd op dezelfde dag en hetzelfde tijdstip op neutraal terrein te spelen.

2. De alsdan verantwoordelijke burgemeester heeft de bevoegdheid nadere en/of beperkende voorwaarden te stellen aan de veiligheidsorganisatie.

3. Indien het niet mogelijk blijkt de desbetreffende wedstrijd met inachtneming van het bepaalde in dit artikel op neutraal terrein te doen spelen, dan wordt de desbetreffende thuisspelende deelnemer geacht de desbetreffende ronde te hebben verloren.

Hoezo gaat de KNVB dan klakkeloos akkoord om de wedstrijd een dag te verzetten? Wat een broddelwerk weer.



Nouja er is schijnbaar nog een artikel dat de KNVB vrij spel zou geven:
"Artikel 15 lid 3: "In gevallen waarin niet is voorzien of waarin op grond van bijzondere omstandigheden naar de mening van het bestuur betaald voetbal afwijking noodzakelijk is, beslist het bestuur betaald voetbal."

Hier zal het vanuit de KNVB natuurlijk weer op gegooid worden, maar feit blijft dat het belachelijk is dat dit zo gebeurd. Net als destijds de wedstrijden van Ajax ineens verzet gingen worden i.h.k.v. belang Nederlandse voetbal.



Dit slotstuk zal ongetwijfeld bepalend gaan zijn in de rechtbank morgen. Zojuist nog eens even opgezocht. Maar feitelijk is het natuurlijk wel zoals hierboven gesteld:

De (K)NVB heeft zichzelf nu voor een tweede keer in de voet geschoten in zeer korte tijd. Een goede advocaat zou dus kunnen betwisten of de huidige omstandigheden onvoorzien, en/of er sprake is van bijzondere omstandigheden indien de (K)NVB er zelf een zooitje van heeft gemaakt voor wat betreft planning.

Het songfestival stond maanden vooraf aan de competitieplanning al vast, in hoevere is er dan dus inderdaad sprake van het slotstuk van de regelementen?

No matter de uitslag van morgen, het feit dat ze bij FC Utrecht furieus zijn en de volledige confrontatie aan willen gaan v.s. de (K)NVB is volledig te begrijpen natuurlijk. Eerst kon er niet van de regelementen afgewerken worden, waardoor wij de enige samen met Cyprus zijn die de bekerfinale niet hebben gespeeld. Terwijl nu zonder blikken of blozen, de wedstrijd tegen de regelementen in met een dag verschoven wordt. Te bizar voor woorden dit. FC Utrecht voelt zich volledig terecht in mijn opinie, voor een tweede keer in twee jaar tijd gepasseerd.

 

+2/-0

Even los van de onkunde van de KNVB en wat er letterlijk in het reglement staat, wat is nou daadwerkelijk het probleem om die wedstrijd op zondag te spelen in plaats van op zaterdag? Waarom is het reglement zo ontzettend star?

Ik snap heel goed dat Utrecht zich vorig jaar ontzettend benadeeld voelde. Ik snap het vanuit hun standpunt daarom zeker ook dat ze proberen het ticket voor Europees voetbal te verkrijgen zonder ervoor te hoeven spelen. Maar in mijn ogen moet het sportieve element echter altijd de doorslag geven, en is er geen reden om Feyenoord deze wedstrijd en de kans op ECL-kwalificatie te ontnemen.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

BasArnhem schreef op 21 mei 2021 om 09:46:

Even los van de onkunde van de KNVB en wat er letterlijk in het reglement staat, wat is nou daadwerkelijk het probleem om die wedstrijd op zondag te spelen in plaats van op zaterdag? Waarom is het reglement zo ontzettend star?

Ik snap heel goed dat Utrecht zich vorig jaar ontzettend benadeeld voelde. Ik snap het vanuit hun standpunt daarom zeker ook dat ze proberen het ticket voor Europees voetbal te verkrijgen zonder ervoor te hoeven spelen. Maar in mijn ogen moet het sportieve element echter altijd de doorslag geven, en is er geen reden om Feyenoord deze wedstrijd en de kans op ECL-kwalificatie te ontnemen.



Er is geen enkel probleem om die wedstrijd op zondag te spelen, in plaats van de zaterdag. Dat weet jij, dat weet ik & dat weet zelf FC Utrecht.

Persoonlijk heb ik het idee dat FC Utrecht niet eens uit is op het bemachtigen van het ticket. Dit is simpelweg vanuit FC Utrecht denk ik een principe kwestie geworden. Waarin zij simpelweg de werkwijze van de (K)NVB aan de kaak willen stellen.

 

+1/-0

En terecht, want die is natuurlijk dubieus.
De ene keer staat de KNVB op z'n strepen wat betreft de regeltjes en de andere keer nemen ze die niet zo nauw meer. Kan natuurlijk niet.
Zo werk je het in de hand dat je niet geheel betrouwbaar overkomt als organisatie.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

BasArnhem schreef op 21 mei 2021 om 09:46:

Even los van de onkunde van de KNVB en wat er letterlijk in het reglement staat, wat is nou daadwerkelijk het probleem om die wedstrijd op zondag te spelen in plaats van op zaterdag? Waarom is het reglement zo ontzettend star?

Ik snap heel goed dat Utrecht zich vorig jaar ontzettend benadeeld voelde. Ik snap het vanuit hun standpunt daarom zeker ook dat ze proberen het ticket voor Europees voetbal te verkrijgen zonder ervoor te hoeven spelen. Maar in mijn ogen moet het sportieve element echter altijd de doorslag geven, en is er geen reden om Feyenoord deze wedstrijd en de kans op ECL-kwalificatie te ontnemen.



Er is helemaal geen reden om niet zondag te spelen.
Het probleem is dat de KNVB al vaker heeft bewezen niks om het sportieve element te geven en zij zelf, zoals eerder dit seizoen met het verzoek om wedstrijden te verzetten, heel star reageerden door te blijven zeggen: regels zijn regels.

Dan is het natuurlijk bizar dat ze nu ineens daar totaal anders in staan. Of de regels moet je altijd volgen en dan nu ook, of je moet je ze altijd overboord gooien.

Daarnaast heeft Feyenoord ook nog altijd ook een kans op ECL-kwalificatie als ze de regels volgen en zaterdag op neutraal terrein spelen. Dat staat dan ook niet echt in verhouding tot hoe (en dat maakt het juist zo pikant) FC Utrecht door de KNVB benadeeld is door zowel de bekerfinale te schrappen alsook Willem II, dat net zoveel verliespunten had maar een slechter doelsaldo Europa in te sturen.

 

+2/-0

Dat laatste is absoluut waar. FC Utrecht had alle reden om zich vorig jaar onrechtvaardig behandeld te voelen. Ze hadden in minstens net zo veel recht op het ticket van Willem II en het schrappen van de bekerfinale was ook heel erg voorbarig.

Dat de KNVB af en toe naar de regeltjes wijst en soms coulanter lijkt, vind ik, zolang het uitlegbaar is, niet zo'n probleem. Ik neem aan dat je doelt op het verzoek van PSV voor de winter om de wedstrijd tegen ADO te verplaatsen i.v.m. het drukke programma en het Corona-virus? In een fase waar grotere problemen zouden ontstaan als de weinige inhaalmomenten nodig zouden zijn voor wedstrijden die wel op basis van de reglementen afgelast zouden moeten worden. Ik kon die afweging op zich wel begrijpen, ware het niet dat het vanuit PSV oogpunt weer heel logisch was dat ze dit verzoek indienden.

Nu zitten we in het laatste weekend van het seizoen en wordt er gesteggeld over de vraag of er op zaterdag of zondag gevoetbald moet worden. Jongens, waar hebben we het over? Laten we onze rechterlijke capaciteit voor nuttige dingen inzetten en gewoon lekker op zondag in de Kuip voetballen als dat beter uitkomt i.v.m. het songfestival.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

BasArnhem schreef op 21 mei 2021 om 14:02:


Nu zitten we in het laatste weekend van het seizoen en wordt er gesteggeld over de vraag of er op zaterdag of zondag gevoetbald moet worden. Jongens, waar hebben we het over? Laten we onze rechterlijke capaciteit voor nuttige dingen inzetten en gewoon lekker op zondag in de Kuip voetballen als dat beter uitkomt i.v.m. het songfestival.



Vanuit FC Utrecht is dit toch absoluut te begrijpen? Kom op zeg, afgelopen seizoen al, nu dit weer terwijl eerder ook al een verzoek voor een minuut stilte na de tramaanslag werd afgekeurd.

Jouw punt begrijp ik zeer, en heel eerlijk: persoonlijk heb ik ook wel zoiets van "ga gewoon lekker voetballen".

Maar dat FC Utrecht in deze in ieder geval een statement (wel/niet voor de buhne, dat laat ik even in het midden) wil maken, is volledig te billijken in mijn visie.

 

+2/-0

PSV vroeg eind oktober om de wedstrijd te verzetten naar 27 december, het aangewezen inhaalmoment en nog geen 2 maanden later, maar de KNVB vond het niet nodig. Dat terwijl PEC-RKC wel 'gewoon' afgelast werd vanwege Corona.
PSV speelde toen nog Europees en vroeg, ook in het sportieve belang van Nederland op de Europese ranglijst, om te verzetten, maar de KNVB bleef toen aan de regels vasthouden dat PSV het in augustus aan had moeten vragen. Dat terwijl de KNVB het begin September geen enkel probleem vond om wel nog even een paar dagen voor Utrecht-AZ het prima vond om die te verzetten naar 27 December omdat AZ Europees moest voetballen. Dus hier vond de KNVB het geen enkel probleem om die ruimte wel te benutten.

Ik vind in het geval van AZ de beslissing om het sportieve belang zwaarder te laten wegen een goede en heel begrijpelijk, maar als je dan tegen PSV gaat zeggen "regels zijn regels" vind ik dat echt onbegrijpelijk.

Het lijkt me geen probleem om op zondag te spelen, maar het lijkt me ook geen enkel probleem om de wedstrijd zaterdag op neutraal terrein te spelen zonder publiek. Dus gewoon de afspraken volgen.
Het voelt nu vooral sterk als George Orwell: all animals are equal but some animals are more equal than others.

 

+4/-0

https://www.voetbalprimeur.nl/nieuws/981487/knvb-maakt-uitzondering-voor-nec-talent-hij-zit-bij-selectie-en-mag-meedoen.htmllink

En het gaat maar door en door. Het is die jongen van NEC zeker gegund, maar al het hele seizoen mochten spelers niet spelen vanwege te hoge waarden (zie PSV dat enkele wedstrijden op rij een half elftal moest missen) en nu wordt er opeens een uitzondering gemaakt voor die regel.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Ricardo Izecson Santos schreef op 23 mei 2021 om 10:50:

https://www.voetbalprimeur.nl/nieuws/981487/knvb-maakt-uitzondering-voor-nec-talent-hij-zit-bij-selectie-en-mag-meedoen.htmllink

En het gaat maar door en door. Het is die jongen van NEC zeker gegund, maar al het hele seizoen mochten spelers niet spelen vanwege te hoge waarden (zie PSV dat enkele wedstrijden op rij een half elftal moest missen) en nu wordt er opeens een uitzondering gemaakt voor die regel.



Inderdaad - het is die jongen echt wel gegund, maar waarom maakt de KNVB uberhaupt nog regels als ze zich zelf er toch niet aan gaan houden? Echt onbegrijpelijk dat ze iedere keer marchanderen met hun eigen regels. De ene keer zo star als wat om een paar weken later weer de andere kant op te kijken.

 

+1/-0

Wow, de KNVB denkt een keer mee => Indien PSV morgen de playoff van de CL haalt, dan wordt PSV-FC Volendam verplaatst van 20 augustus naar 31 augustus.

Bron: https://www.fcupdate.nl/voetbalnieuws/405582/knvb-verplaatst-wedstrijd-psv-als-as-monaco-wordt-verslagen/

 

+2/-0

Dat was anderhalve maand geleden al bekend toen het speelschema van de Eredivisie werd gepresenteerd

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 6 pagina's: 1 2 3 4 5 6

PSV Forum » Nederlandse competities » KNVB en het verzetten van wedstrijden