Transparent
Inloggen
Sluiten

PSV Forum » Nederlandse competities » Eredivisie algemeen

Deze normale topic is open en bestaat uit 7 pagina's: 1 2 3 4 5 6 7

open/sluit de onderstaande quote:

James Sonny Crockett schreef op 06 februari 2023 om 15:20:

open/sluit de onderstaande quote:

Hypo666crisy schreef op 06 februari 2023 om 14:54:

Dit dus, voor mij is de "geld is het belangrijkste" factor ondertussen een grote bron van ergenis, het sportieve is allang op de achtergrond verdwenen.



Wat bedoel je hier precies mee?



Mijn interpretatie: dat de macht van het grote geld het voetbal kapotmaakt.

 

+2/-0

Sla de berichtgeving omtrent het mislopen van de CL er maar op na.
ipv het sportieve te benadrukken was het alleen maar "zoveel miljoen misgelopen dit en zoveel miljoen misgelopen dat".

En nou klopt dat natuurlijk ook maar als dat de boventoon gaat voeren is de lol er snel vanaf.
Zelfde met de prijskaartjes van spelers: alleen maar zoveel miljoen dit en zoveel miljoen dat, speler A van club B is maar zoveel waard terwijl speler C van club D zoveel waard is.

Prima voor de clubs natuurlijk maar het sportieve verdwijnt, m.i., gewoon helemaal naar de achtergrond en dat ontneemt mij zo langzamerhand de vreugde in het spelletje.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

rafa schreef op 06 februari 2023 om 15:32:

open/sluit de onderstaande quote:

James Sonny Crockett schreef op 06 februari 2023 om 15:20:

open/sluit de onderstaande quote:

Hypo666crisy schreef op 06 februari 2023 om 14:54:

Dit dus, voor mij is de "geld is het belangrijkste" factor ondertussen een grote bron van ergenis, het sportieve is allang op de achtergrond verdwenen.



Wat bedoel je hier precies mee?



Mijn interpretatie: dat de macht van het grote geld het voetbal kapotmaakt.



In een nutshell dit dus en het is niet nieuw hè, hou me ten goede.
Maar de laatste paar jaar ligt de nadruk er gewoon op.

 

+1/-0

Ik vind de Eredivisie juist mooi omdat het landschap hier nog enigszins sportief is. Het is nu inderdaad de lamme tegen de blinde en dat is bizar in de wetenschap dat er 12 degradatiekandidaten waren aan het begin van het seizoen en dan hoorde Groningen daar niet eens bij. Wat dit jaar zo op valt is dat het middenstuk van de ED zo bang is om eruit te vliegen dat een gelijkspel als een overwinning wordt gezien. Het is letterlijk sprokkelen van puntjes en daarbij wordt een 0-0 niet geschroomd.

Als je naar de top kijkt zie je niet een uitstekend AZ of Twente, en zeker niet Feyenoord maar vooral een tegenvallend PSV en Ajax. Als die laatste 2 gewoon wat minder crisis/misstappen hadden gehad dan hadden die anderen allemaal prima naar hun mogelijkheden gepresteerd ondanks dat Slot doet vermoeden dat Feyenoord het Barcelona van NL is. Feyenoord wordt in de media met fluwelen handschoentjes aangepakt want iedereen weet dat Slot de beste trainer is van de ED. Maar diezelfde Slot wint helemaal niet zo veel wedstrijden tegen teams die ongeveer gelijkwaardig zijn. Ook in de EL maar 1x (Sturm Graz thuis tel ik niet mee) en dat was gigantisch gelukkig. Thuis tegen Twente en PSV halen ze 4 punten omdat beide teams rood pakken.

Ajax heeft er echt een potje van gemaakt in november/januari en PSV ook natuurlijk. Als je kijkt naar wat nodig is om kampioen te worden is het vooral scoren in de slotfase, weinig goals weg geven, lelijk winnen, tegen de kleintjes niets verliezen en thuis alles winnen.... dat doen we dus echt allemaal niet. Dus wat dat betreft is PSV verre van favoriet voor de titel.

Wat wij moeten doen is echt dood en doodsimpel. We hebben een paar goede nieuwe frisse spelers erbij (Mauro, van Aanholt, Hazard, Boscagli en Silva) en die moeten een rol gaan krijgen waardoor de puzzel in elkaar past. Het klinkt simpel maar ga eens 2 wedstrijden op rij winnen (Zwolle-Groningen), overleef tegen Sevilla en win bij Utrecht en dan sta je er gewoon heel goed voor. Dan groeit het vertrouwen, zal het spel beter worden en zullen onze aanvallers makkelijker scoren. Het kan echt maar er moet iets gebeuren met de frisse jongens.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

rafa schreef op 06 februari 2023 om 15:32:

open/sluit de onderstaande quote:

James Sonny Crockett schreef op 06 februari 2023 om 15:20:

open/sluit de onderstaande quote:

Hypo666crisy schreef op 06 februari 2023 om 14:54:

Dit dus, voor mij is de "geld is het belangrijkste" factor ondertussen een grote bron van ergenis, het sportieve is allang op de achtergrond verdwenen.



Wat bedoel je hier precies mee?



Mijn interpretatie: dat de macht van het grote geld het voetbal kapotmaakt.



Dat is net wat je wil zien van je club.

Als je terug wil naar de dagen van Hiddink en het oerdegelijke, maar succesvolle PSV..dan wordt het inderdaad lastig.

Persoonlijk wil ik graag een fris en fruitig PSV zien dat aantrekkelijk voetbal op de mat legt in de eigen competitie en mee doet om het kampioenschap. Dat op een lager niveau in Europa zijn puntjes pakt. Dat een succesvolle jeugdopleiding heeft en elk seizoen weer ergens een pareltje op weet te duiken.
Ik ben er van overtuigd dat dit haalbaar is.

 

+2/-0

Ik kan de redenatie van Hypo666crisy wel volgen. Het mislopen van de CL door de thuisnederlaag tegen Rangers had op de eerste plaats betiteld moeten worden als een 'sportief drama' en niet als een 'financieel drama'. PSV dat zich door eigen onkunde de kaas van het brood liet eten door, overdreven gezegd, een stel Schotse semi-profs. En daardoor de kans miste om zich in 6 duels te meten met de beste ploegen van Europa.

Kijk, ik snap ook wel dat geld belangrijk is om je huishoudboekje op orde te krijgen, en doordat er in de CL zoveel geld te verdienen valt is het mislopen van CL daardoor ook een financieel drama. Dat Ajax al jarenlang tientallen miljoenen verdient die wij niet krijgen, heeft uiteraard gevolgen voor de verhoudingen tussen ons. Dat kan gewoon niet anders. Dus dat het missen van de CL gezien wordt als financieel drama, is ook helemaal niet onlogisch. Maar toch vind ik dat een voetbalclub er in eerste instantie is om het publiek te vermaken en zo goed mogelijk te presteren op het veld, in plaats van in de boekhouding.

Af en toe lijkt het er wel op dat we alleen maar "bestaan" om zoveel mogelijk geld te verdienen om de toekomst zo rooskleurig mogelijk te kunnen laten kleuren. CL? Laat de miljoen maar komen. Dat we waarschijnlijk roemloos uitgeschakeld worden, maakt niemand uit. Hebben we een goeie speler? Dan lijken we ons meer in de handjes te wrijven over hoeveel geld deze jongen gaat opleveren, ipv te genieten van het moois wat hij ons elke wedstrijd op de grasmat voorschotelt. Het gaat niet meer om prestige, maar om geld.

En als de prestaties en bovenal het plezier in het spelletje, de amusementswaarde, dan ook nog gedurende lange tijd achter blijven.. dan haak ik meer en meer af.

 

+4/-0

Vooral de amusementswaarde inderdaad, daarvoor ga ik naar het stadion.
Voor de acties van een Romario, Ronaldo, Nilis, en meer recent voor mijn part ook Lozano, Gotze en Simons.
Niet voor 11 grijze muizen die een 1-0 voorsprong over de streep trekken met eindeloos tijdrekken en anti-voetbal.
Natuurlijk willen we allemaal weer eens een kampioenschap maar dan wil ik daarvoor wel het gros van de 17 thuiswedstijden
ook een beetje genoten hebben.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

BasArnhem schreef op 07 februari 2023 om 15:59:

Ik kan de redenatie van Hypo666crisy wel volgen. Het mislopen van de CL door de thuisnederlaag tegen Rangers had op de eerste plaats betiteld moeten worden als een 'sportief drama' en niet als een 'financieel drama'. PSV dat zich door eigen onkunde de kaas van het brood liet eten door, overdreven gezegd, een stel Schotse semi-profs. En daardoor de kans miste om zich in 6 duels te meten met de beste ploegen van Europa.

Kijk, ik snap ook wel dat geld belangrijk is om je huishoudboekje op orde te krijgen, en doordat er in de CL zoveel geld te verdienen valt is het mislopen van CL daardoor ook een financieel drama. Dat Ajax al jarenlang tientallen miljoenen verdient die wij niet krijgen, heeft uiteraard gevolgen voor de verhoudingen tussen ons. Dat kan gewoon niet anders. Dus dat het missen van de CL gezien wordt als financieel drama, is ook helemaal niet onlogisch. Maar toch vind ik dat een voetbalclub er in eerste instantie is om het publiek te vermaken en zo goed mogelijk te presteren op het veld, in plaats van in de boekhouding.

Af en toe lijkt het er wel op dat we alleen maar "bestaan" om zoveel mogelijk geld te verdienen om de toekomst zo rooskleurig mogelijk te kunnen laten kleuren. CL? Laat de miljoen maar komen. Dat we waarschijnlijk roemloos uitgeschakeld worden, maakt niemand uit. Hebben we een goeie speler? Dan lijken we ons meer in de handjes te wrijven over hoeveel geld deze jongen gaat opleveren, ipv te genieten van het moois wat hij ons elke wedstrijd op de grasmat voorschotelt. Het gaat niet meer om prestige, maar om geld.

En als de prestaties en bovenal het plezier in het spelletje, de amusementswaarde, dan ook nog gedurende lange tijd achter blijven.. dan haak ik meer en meer af.



Beter had ik het niet kunnen verwoorden! :cool

 

+3/-0

Excelsior heeft maatregelen genomen en El Yaakoubi de aanvoerdersband ontnomen vanwege het feit dat hij weigerde te poseren op de "One Love-foto" voorafgaand aan de laatste competitiewedstrijd tegen Cambuur. Op diverse nieuws- en voetbalfora zie ik hier behoorlijke discussies over ontstaan waarbij veel mensen de houding van El Yaakoubi steunen.

Zelf ben ik daar toch wel verbaasd over. Natuurlijk, iedereen mag zijn eigen mening hebben over zaken als seksuele geaardheid, ras, geloof etc. Mijn mening hierover is dat je als overheid en gemeenschap wel kunt proberen om mensen hierin wat te sturen, maar mensen opdringen een bepaald standpunt in te nemen werkt nooit. Dat moet uit de mensen zelf komen. Iemand verplichten om een bepaalde aanvoerdersband te dragen, vind ik daarom een slecht idee.

Echter, als (Nederlandse) voetbalsport in het algemeen en als club in het bijzonder, heb je natuurlijk wel bepaalde waarden en normen. En op het moment dat je als club probeert bij te dragen aan (o.a.) acceptatie van de LHBTIQ+ gemeenschap, helpt het natuurlijk niet als een deel van je spelers, waaronder je aanvoerder, bewust doodleuk een balletje gaat lopen trappen op het moment dat er een foto met een spandoek wordt genomen. Ik begrijp heel goed dat zo'n actie ervoor zorgt dat je als club besluit dat zo'n speler jou niet als aanvoerder kan vertegenwoordigen. Ik neem aan dat er met de 2e speler, Azarkan, ook een woordje gesproken zal zijn, ook al is hij geen aanvoerder.

Dat je als aanvoerder misschien niet die band wil dragen, daar kan ik nog inkomen. Dan word je persoonlijk een soort boegbeeld van iets waar je op basis van je eigen standpunt niet volledig achter staat. Maar wat is het probleem met het nemen van een fotootje? Waar loop je nou eigenlijk voor weg? Voor een actie die aanstipt dat mensen gelijkwaardig zijn en ook zo behandeld zouden moeten worden. Het is niet dat je op de foto gaat met Poetin en een kernkop om de oorlog in Oekraïne te promoten. Door bewust niet op die foto te gaan staan, laat je eigenlijk gewoon zien dat je in zijn geheel niet achter deze actie staat. En dat brengt misschien wel meer schade dan dat het signaal dat er ook 20 spelers wél op de foto staan aan goeds brengt.

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

BasArnhem schreef op 29 maart 2023 om 11:53:

Excelsior heeft maatregelen genomen en El Yaakoubi de aanvoerdersband ontnomen vanwege het feit dat hij weigerde te poseren op de "One Love-foto" voorafgaand aan de laatste competitiewedstrijd tegen Cambuur. Op diverse nieuws- en voetbalfora zie ik hier behoorlijke discussies over ontstaan waarbij veel mensen de houding van El Yaakoubi steunen.

Zelf ben ik daar toch wel verbaasd over. Natuurlijk, iedereen mag zijn eigen mening hebben over zaken als seksuele geaardheid, ras, geloof etc. Mijn mening hierover is dat je als overheid en gemeenschap wel kunt proberen om mensen hierin wat te sturen, maar mensen opdringen een bepaald standpunt in te nemen werkt nooit. Dat moet uit de mensen zelf komen. Iemand verplichten om een bepaalde aanvoerdersband te dragen, vind ik daarom een slecht idee.

Echter, als (Nederlandse) voetbalsport in het algemeen en als club in het bijzonder, heb je natuurlijk wel bepaalde waarden en normen. En op het moment dat je als club probeert bij te dragen aan (o.a.) acceptatie van de LHBTIQ+ gemeenschap, helpt het natuurlijk niet als een deel van je spelers, waaronder je aanvoerder, bewust doodleuk een balletje gaat lopen trappen op het moment dat er een foto met een spandoek wordt genomen. Ik begrijp heel goed dat zo'n actie ervoor zorgt dat je als club besluit dat zo'n speler jou niet als aanvoerder kan vertegenwoordigen. Ik neem aan dat er met de 2e speler, Azarkan, ook een woordje gesproken zal zijn, ook al is hij geen aanvoerder.

Dat je als aanvoerder misschien niet die band wil dragen, daar kan ik nog inkomen. Dan word je persoonlijk een soort boegbeeld van iets waar je op basis van je eigen standpunt niet volledig achter staat. Maar wat is het probleem met het nemen van een fotootje? Waar loop je nou eigenlijk voor weg? Voor een actie die aanstipt dat mensen gelijkwaardig zijn en ook zo behandeld zouden moeten worden. Het is niet dat je op de foto gaat met Poetin en een kernkop om de oorlog in Oekraïne te promoten. Door bewust niet op die foto te gaan staan, laat je eigenlijk gewoon zien dat je in zijn geheel niet achter deze actie staat. En dat brengt misschien wel meer schade dan dat het signaal dat er ook 20 spelers wél op de foto staan aan goeds brengt.



Dit dus, plus het feit dat de hele One Love campagne tegen elke vorm van racisme en discriminatie gericht is. Door het regenboogkleurige logo trekt de strijd tegen discriminatie van de LHGBTQ+ gemeenschap wellicht de meest aandacht, maar er wordt gestreden voor de belangen van veel meer minderheden. Nogal ironisch dat juist vertegenwoordigers die zelf deel uitmaken van een minderheid die ook nogal eens met discriminatie te maken krijgt, weigeren de band te dragen...

 

+1/-0

Da's heel simpel. In hun cultuur zijn homo's niet geaccepteerd. Zij zullen het nooit letterlijk zo zeggen, maar het feit dat Kokcü tot deze conclusie is gekomen na overleg met zijn imam zegt mij genoeg.

 

+1/-0

Dat mag hij natuurlijk vinden. Maar dan vind ik het logisch en zeer terecht dat een Nederlandse club waar acceptatie van homo's wél tot de kernwaarden behoort, zo'n speler niet als aanvoerder / boegbeeld wilt gebruiken.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

BasArnhem schreef op 30 maart 2023 om 09:36:

Dat mag hij natuurlijk vinden. Maar dan vind ik het logisch en zeer terecht dat een Nederlandse club waar acceptatie van homo's wél tot de kernwaarden behoort, zo'n speler niet als aanvoerder / boegbeeld wilt gebruiken.



Dat hadden de clubs met een islamitische aanvoerder moeten besluiten om voor 1 wedstrijd de islamitische aanvoerder te vervangen door een niet-islamitische aanvoerder.

Ieder weldenkende Nederlander weet dat de Islam homosexualiteit als een zonde ziet (50 jaar geleden was homosexualiteit in Nederland ook een zonde), dus waarom een moslim dan nog vragen om deze band te dragen.
Dan draag je als club toch een kernwaarde uit zonder je aanvoerder in een zeer lastig parket te brengen.

 

+2/-0

De discussie die je dan kunt voeren is of je zulke spelers wel in je team wilt hebben. Je draagt als club bepaalde normen en waarden uit. Spelers die daar zo duidelijk tegenovergesteld in staan passen daar niet bij en zeker niet als aanvoerder.

 

+3/-0

Het wordt een spannende strijd om plek twee. 3 stroef draaiende ploegen gaan het bepalen. Wie weet wordt de laatste wedstrijd van het seizoen, AZ uit, nog een hele belangrijke.

 

+1/-0

Zeker spannend. We kunnen een voorschot nemen op 23 april.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

legerjas schreef op 30 maart 2023 om 14:31:

De discussie die je dan kunt voeren is of je zulke spelers wel in je team wilt hebben. Je draagt als club bepaalde normen en waarden uit. Spelers die daar zo duidelijk tegenovergesteld in staan passen daar niet bij en zeker niet als aanvoerder.


Het is voor een groot deel niet alleen de speler zelf, maar ook de reacties uit de Marokkaanse gemeenschap. Hij zegt wel in Nederland geboren te zijn en dat het er niets mee te maken heeft, maar dat is uiteraard de grootste onzin. Sowieso vond ik het interview pijnlijk te zien, met de interviewer die wel erg laf was en hem niet op die onzin aanpakte.

Voor Excelsior om geen spelers te hebben met andere idealen lijkt me onhaalbaar. Tadic moet je ook niet willen, maar hetzelfde geldt ook voor Kezman destijds. Gelukkig is Luuk niet zo'n gekkie.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

legerjas schreef op 30 maart 2023 om 14:31:

De discussie die je dan kunt voeren is of je zulke spelers wel in je team wilt hebben. Je draagt als club bepaalde normen en waarden uit. Spelers die daar zo duidelijk tegenovergesteld in staan passen daar niet bij en zeker niet als aanvoerder.



Ik vind het in deze situatie wat ver gaan om te zeggen dat je geen onderdeel kan uitmaken van een team. Zoals El Yaakoubi in zijn interview aangeeft, mag je in Nederland in principe zelf je mening vormen. Niet iedereen hoeft hetzelfde te zijn en te vinden. Verder vind ik wel dat je als trainer, aanvoerder en directie wel fungeert als uithangbord van de club, en dat je van uithangborden mag verwachten dat ze zich gedragen naar de waarden en normen van de club.

Maar waar ligt de grens hè? Als een speler in zijn vrije tijd de Hitler-groet brengt, is er dan plaats voor zo iemand in de selectie?

open/sluit de onderstaande quote:

Albert Trestena schreef op 02 april 2023 om 14:49:

Het is voor een groot deel niet alleen de speler zelf, maar ook de reacties uit de Marokkaanse gemeenschap. Hij zegt wel in Nederland geboren te zijn en dat het er niets mee te maken heeft, maar dat is uiteraard de grootste onzin. Sowieso vond ik het interview pijnlijk te zien, met de interviewer die wel erg laf was en hem niet op die onzin aanpakte.

Voor Excelsior om geen spelers te hebben met andere idealen lijkt me onhaalbaar. Tadic moet je ook niet willen, maar hetzelfde geldt ook voor Kezman destijds. Gelukkig is Luuk niet zo'n gekkie.



Ik vond het interview ook pijnlijk om te zien, want er had inderdaad wel wat kritischer doorgevraagd mogen worden. Dat het puur om de Marokkaanse / Islamitische gemeenschap gaat, is mijns inziens niet waar. Een Burak Yilmaz bijvoorbeeld, één van de grootste voetballers uit Turkije van de afgelopen 10 jaar, droeg die band gewoon. En ook in de Nederlandse, of Christelijke, gemeenschap hoor je genoeg geluiden van mensen die wat minder tolerant zijn tegen homoseksuelen.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

BasArnhem schreef op 03 april 2023 om 12:04:

open/sluit de onderstaande quote:

legerjas schreef op 30 maart 2023 om 14:31:

De discussie die je dan kunt voeren is of je zulke spelers wel in je team wilt hebben. Je draagt als club bepaalde normen en waarden uit. Spelers die daar zo duidelijk tegenovergesteld in staan passen daar niet bij en zeker niet als aanvoerder.



Ik vind het in deze situatie wat ver gaan om te zeggen dat je geen onderdeel kan uitmaken van een team. Zoals El Yaakoubi in zijn interview aangeeft, mag je in Nederland in principe zelf je mening vormen. Niet iedereen hoeft hetzelfde te zijn en te vinden. Verder vind ik wel dat je als trainer, aanvoerder en directie wel fungeert als uithangbord van de club, en dat je van uithangborden mag verwachten dat ze zich gedragen naar de waarden en normen van de club.

Maar waar ligt de grens hè? Als een speler in zijn vrije tijd de Hitler-groet brengt, is er dan plaats voor zo iemand in de selectie?

open/sluit de onderstaande quote:

Albert Trestena schreef op 02 april 2023 om 14:49:

Het is voor een groot deel niet alleen de speler zelf, maar ook de reacties uit de Marokkaanse gemeenschap. Hij zegt wel in Nederland geboren te zijn en dat het er niets mee te maken heeft, maar dat is uiteraard de grootste onzin. Sowieso vond ik het interview pijnlijk te zien, met de interviewer die wel erg laf was en hem niet op die onzin aanpakte.

Voor Excelsior om geen spelers te hebben met andere idealen lijkt me onhaalbaar. Tadic moet je ook niet willen, maar hetzelfde geldt ook voor Kezman destijds. Gelukkig is Luuk niet zo'n gekkie.



Ik vond het interview ook pijnlijk om te zien, want er had inderdaad wel wat kritischer doorgevraagd mogen worden. Dat het puur om de Marokkaanse / Islamitische gemeenschap gaat, is mijns inziens niet waar. Een Burak Yilmaz bijvoorbeeld, één van de grootste voetballers uit Turkije van de afgelopen 10 jaar, droeg die band gewoon. En ook in de Nederlandse, of Christelijke, gemeenschap hoor je genoeg geluiden van mensen die wat minder tolerant zijn tegen homoseksuelen.



Eh, nou dat lijkt me toch niet zo'n hele moeilijke of wel? :nee

 

+1/-0

Voor mij persoonlijk is dat ook niet zo'n moeilijke. Maar ergens hiertussen zal dus wel de grens liggen, want blijkbaar vinden heel veel mensen dat je niet tolerant hoeft te zijn naar de LHBTIQ+-gemeenschap, getuige het feit dat 54% van de stemmers op Voetbalzone het onterecht vond dat de aanvoerdersband van El Yaakoubi is afgepakt.

Maar er zijn natuurlijk nog zat voorbeelden te bedenken.

Stel dat de actie "Pro voetbal, anti pyro" wordt georganiseerd door de KNVB en de clubs, en de aanvoerder (een type Theo Lucius) wil daar niet aan meedoen? Kan dat, of kan dat niet?

Stel dat er een actie is om het schelden met een bepaalde dodelijke ziekte in de maatschappij / stadions tegen te gaan, en een aanvoerder weigert daaraan mee te doen omdat bepaalde groepen in de samenleving nou eenmaal graag die ziekte gebruiken in hun taalgebruik. Krijgen we dan dezelfde ophef?

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 7 pagina's: 1 2 3 4 5 6 7

PSV Forum » Nederlandse competities » Eredivisie algemeen