Transparent
Inloggen
Sluiten

PSV Forum » Andere sporten » Formule 1

Deze normale topic is open en bestaat uit 9 pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Hele goede tactische keuzes natuurkijk ook van RB. Ja op een gegeven moet je wat doen, anders had Max er lekker achter aan kunnen blijven tuffen.
En eindelijk een keer de mazzel dat het de goede kant op valt. Pff als die baanopruimers iets langzamer waren geweest was het gewoon achter een safety car geëindigd. En ook die call in eerste instantie dat de achterblijvers niet aan de kant hoefden te gaan. Dus nee het zat niet tegen in de laatste vijf ronden😊
En Perez, wat een held.

 

+1/-0

Mijns inziens had Masi direct de rode vlag uit moeten hangen, om van alle gezeik af te zijn. Dan herstart op verse banden voor alle racers.

 

+1/-0

Daar hebben we nu niets meer aan. De realiteit lijkt dat Mercedes dit niet laat gaan en wellicht zelfs naar het CAS stapt. Daar gaat je kampioenschap.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Hendrikus schreef op 12 december 2021 om 16:59:

Hele goede tactische keuzes natuurkijk ook van RB. Ja op een gegeven moet je wat doen, anders had Max er lekker achter aan kunnen blijven tuffen.
En eindelijk een keer de mazzel dat het de goede kant op valt. Pff als die baanopruimers iets langzamer waren geweest was het gewoon achter een safety car geëindigd. En ook die call in eerste instantie dat de achterblijvers niet aan de kant hoefden te gaan. Dus nee het zat niet tegen in de laatste vijf ronden😊
En Perez, wat een held.



Dat is het voordeel van 2e rijden. Als Hamilton naar binnen gaat en Max niet verliest Hamilton zijn positie. Dan was het waarschijnlijk alsnog goed gekomen voor Hamilton als dezelfde situatie zich ontvouwd had, aangezien hij er ook voorbij was gereden.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

James Sonny Crockett schreef op 12 december 2021 om 18:40:

Daar hebben we nu niets meer aan. De realiteit lijkt dat Mercedes dit niet laat gaan en wellicht zelfs naar het CAS stapt. Daar gaat je kampioenschap.



Dat lijkt me vrij slecht voor de sport.

 

+1/-0

Dat IS slecht voor de sport.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

tijn0 schreef op 12 december 2021 om 18:13:

Mijns inziens had Masi direct de rode vlag uit moeten hangen, om van alle gezeik af te zijn. Dan herstart op verse banden voor alle racers.



Natuurlijk niet. Het lijkt me vrij absurd als ze de uitslag van de race nog zouden kunnen veranderen. Ook al zou Mercedes doorzetten dan zullen ze dat nog steeds niet doen. Dat zou belachelijk zijn. Dat is het zelfde als in het voetbal. Als je bv een WK finale verliest door een overduidelijk buitenspel doelpunt kan je protesteren zoveel je wil, de uitslag van de wedstrijd zal niet terug gedraaid worden ook al zouden ze toegeven dat de scheidsrechter een fout heeft gemaakt dan nog steeds niet. En zo zouden ze ook oordelen als Mercedes inderdaad zou doorzetten.

 

+1/-0

Ik stel mij zo voor dat beide kemphanen bij Masi en co zijn geroepen (dat zijn ze sowieso voor de uitslag van het protest, maar het duurde lang voor ze weer naar buiten kwamen), en dat ze daar uit is gelegd dat dit niet zo best is voor de sport en dat Mercedes op het hart is gedrukt het hierbij te laten. Brawn's reactie geeft ook wel e.e.a. aan, namelijk teleurstelling in Mercedes voor het protesteren.
Masi heeft gekozen om te racen, en iedere racefan zou dat moeten kunnen waarderen.

Dat Wolff vervolgens ladderzat is geworden en een feestje heeft gebouwd, geeft ook wel wat aan, de emoties zijn eruit, Max is terecht wereldkampioen.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

tijn0 schreef op 14 december 2021 om 10:45:

Ik stel mij zo voor dat beide kemphanen bij Masi en co zijn geroepen (dat zijn ze sowieso voor de uitslag van het protest, maar het duurde lang voor ze weer naar buiten kwamen), en dat ze daar uit is gelegd dat dit niet zo best is voor de sport en dat Mercedes op het hart is gedrukt het hierbij te laten. Brawn's reactie geeft ook wel e.e.a. aan, namelijk teleurstelling in Mercedes voor het protesteren.
Masi heeft gekozen om te racen, en iedere racefan zou dat moeten kunnen waarderen.

Dat Wolff vervolgens ladderzat is geworden en een feestje heeft gebouwd, geeft ook wel wat aan, de emoties zijn eruit, Max is terecht wereldkampioen.



Ik kan de reactie van Mercedes gewoon heel goed begrijpen. De safetycar procedure is iets anders uitgevoerd dan normaal, maar wel met het doel om onder de groene vlag te finishen. Daarbij is het ook gebruikelijk dat de auto’s met een ronde achterstand dit ongedaan mogen maken.

Er was geen vuiltje aan de lucht voor ze en ineens door deze situatie wisten ze dat ze aan het kortste eind gingen trekken. Natuurlijk sneu dat dat in deze race gebeurd, maar dit kan ook zomaar gebeuren in een andere race waarbij het niet per se beslissend is.

Al met al verdiende Max de titel gewoon net ietsje meer in mijn ogen. Zeker gezien Silverstone en de Hungaroring waar Max eraf geknald weer door nota bene een Mercedes en Hamilton er vervolgens iets meer dan 40 punten in liep op Max door een eerste en tweede plek.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Koen073 schreef op 14 december 2021 om 12:12:

open/sluit de onderstaande quote:

tijn0 schreef op 14 december 2021 om 10:45:

Ik stel mij zo voor dat beide kemphanen bij Masi en co zijn geroepen (dat zijn ze sowieso voor de uitslag van het protest, maar het duurde lang voor ze weer naar buiten kwamen), en dat ze daar uit is gelegd dat dit niet zo best is voor de sport en dat Mercedes op het hart is gedrukt het hierbij te laten. Brawn's reactie geeft ook wel e.e.a. aan, namelijk teleurstelling in Mercedes voor het protesteren.
Masi heeft gekozen om te racen, en iedere racefan zou dat moeten kunnen waarderen.

Dat Wolff vervolgens ladderzat is geworden en een feestje heeft gebouwd, geeft ook wel wat aan, de emoties zijn eruit, Max is terecht wereldkampioen.



Ik kan de reactie van Mercedes gewoon heel goed begrijpen.



Ik kan de teleurstelling goed begrijpen, maar de reactie was ridicuul. Het brullen over de radio, en dan kansloze protesten indienen, zoals het vermeende inhalen, wat we al heel vaak gezien hebben.

Let them race was altijd het credo, daar zijn ze vol voor gegaan. Als je dan verliest, dan staat het heel zwak om je verlies niet te erkennen. Zeker omdat de regels voorzagen in het afwijken van de normale procedure én omdat je aangaf het op de baan te willen doen en niet daarbuiten.

Mercedes heeft zelf keuzes gemaakt tijdens de race, die niet slim waren. Daar hoor je niemand over.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

tijn0 schreef op 14 december 2021 om 13:48:

Mercedes heeft zelf keuzes gemaakt tijdens de race, die niet slim waren. Daar hoor je niemand over.



Welke keuze was niet slim dan? Zonder safety car hadden ze gewoon gewonnen. Mercedes kon geen bandenwissel doen in die laatste ronden omdat ze 1e reden en dus voor Max de pitstraat in moesten gaan als ze wilden wisselen van band. Heeft niks te maken met slechte keuzes, tenzij je 1e rijden een slechte keuze vindt uiteraard :)

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Remigio schreef op 14 december 2021 om 14:29:

open/sluit de onderstaande quote:

tijn0 schreef op 14 december 2021 om 13:48:

Mercedes heeft zelf keuzes gemaakt tijdens de race, die niet slim waren. Daar hoor je niemand over.



Welke keuze was niet slim dan? Zonder safety car hadden ze gewoon gewonnen. Mercedes kon geen bandenwissel doen in die laatste ronden omdat ze 1e reden en dus voor Max de pitstraat in moesten gaan als ze wilden wisselen van band. Heeft niks te maken met slechte keuzes, tenzij je 1e rijden een slechte keuze vindt uiteraard :)



Ze hebben gegokt dat er niet meer gereden zou worden en hebben verloren. Het enige scenario waarbij Mercedes nadeel zou hebben gehad bij een bandenwissel is als er niet meer gereden zou worden. Want anders: als Max binnen was gekomen, zou hij erachter zitten op verse banden en als hij niet binnen was gekomen had Hamilton achter Verstappen gezeten met veel versere banden en een veel snellere auto.
Over het hele seizoen heeft het Mercedes nog altijd vaker meegezeten dan tegen, maar dan hoef je niet te huilen over je eigen tactische fout.

 

+1/-0

Natuurlijk is dit geen tactische fout. Mercedes kon niet anders doen dan Hamilton gewoon buiten laten. De nummer één naar binnen halen en gokken zodat hij zijn plek verliest en dan gokken dat er toch nog geracet gaat worden is waanzin. Dat is het nadeel van de nummer één positie. Verstappen liep geen enkel risico, aangezien hij toch zeker was van de tweede plek en had daarom een vrije pitstop.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Skipper schreef op 14 december 2021 om 14:42:

open/sluit de onderstaande quote:

Remigio schreef op 14 december 2021 om 14:29:

open/sluit de onderstaande quote:

tijn0 schreef op 14 december 2021 om 13:48:

Mercedes heeft zelf keuzes gemaakt tijdens de race, die niet slim waren. Daar hoor je niemand over.



Welke keuze was niet slim dan? Zonder safety car hadden ze gewoon gewonnen. Mercedes kon geen bandenwissel doen in die laatste ronden omdat ze 1e reden en dus voor Max de pitstraat in moesten gaan als ze wilden wisselen van band. Heeft niks te maken met slechte keuzes, tenzij je 1e rijden een slechte keuze vindt uiteraard :)



Ze hebben gegokt dat er niet meer gereden zou worden en hebben verloren. Het enige scenario waarbij Mercedes nadeel zou hebben gehad bij een bandenwissel is als er niet meer gereden zou worden. Want anders: als Max binnen was gekomen, zou hij erachter zitten op verse banden en als hij niet binnen was gekomen had Hamilton achter Verstappen gezeten met veel versere banden en een veel snellere auto.
Over het hele seizoen heeft het Mercedes nog altijd vaker meegezeten dan tegen, maar dan hoef je niet te huilen over je eigen tactische fout.



Niet helemaal correct.
Als nummer 2 kon Verstappen naar binnen (verschil met nummer 3 was voldoende). Verstappen kon in diezelfde rond weer aansluiten bij Ham omdat het een SC situatie was en geen VSC situatie. Als Ham in de ronde erna zijn banden zou verwisselen, komt hij achter Max terecht. Beide hebben dan nieuwe banden dus dan zou Max waarschijnlijk ook winnen.

Ik ben het verder helemaal met je eens dat Max het kampioenschap verdiende na vele dubieuze beslissingen in eerdere wedstijden waar hij vaak genaaid is, maar Mercedes heeft geen foute beslissing gemaakt in die laatste race. Ze konden gewoon niet anders omdat het verschil (11 sec) niet groot genoeg was om als eerste de pit in te gaan om nieuwe bandjes te halen. Ze hadden gewoon pech, en Max geluk.

 

+1/-0

Precies, Red Bull had ongeveer 25 seconden de tijd om te bepalen dat ze het tegenovergestelde gingen doen dan van Mercedes en toen Hamilton door ging had Red Bull de keuze al klaar. Vergeet ook niet dat als Hamilton achter Verstappen had gezeten met verse banden dan Max hem er gewoon af had gereden tijdens de inhaal actie.

 

+1/-0

Masi heeft voor de GP met de teams besproken dat hij indien het ook maar een klein beetje mogelijk was, de race onder een groene vlag tot een einde wilde laten komen.

Mercedes koos ervoor om zowel bij de VSC als bij de SC niet naar binnen te komen om zodoende Hamilton op banden die 43 rondes oud waren de race uit te laten rijden. Als hij bij de VSC naar binnen gekomen was, wat hij gewoon zonder tijdverlies had kunnen doen, in ronde 36 dan waren zijn banden een stuk jonger geweest (ongeveer de helft). Hamilton gaf ook aan niet te begrijpen dat ze buiten bleven. Tactisch hebben ze het gewoon heel matig gedaan, zoals ze wel vaker in het seizoen het onderspit moesten delven tov Red Bull. Hun voordeel is dat ze de auto veel beter op orde hebben en dat (de bolide van Hamilton in elk geval) met afstand de snelste is.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Remigio schreef op 14 december 2021 om 14:29:

open/sluit de onderstaande quote:

tijn0 schreef op 14 december 2021 om 13:48:

Mercedes heeft zelf keuzes gemaakt tijdens de race, die niet slim waren. Daar hoor je niemand over.



Welke keuze was niet slim dan? Zonder safety car hadden ze gewoon gewonnen. Mercedes kon geen bandenwissel doen in die laatste ronden omdat ze 1e reden en dus voor Max de pitstraat in moesten gaan als ze wilden wisselen van band. Heeft niks te maken met slechte keuzes, tenzij je 1e rijden een slechte keuze vindt uiteraard :)



De VSC was een veilige wissel geweest, voor ze. Doordat ze die niet deden, wat Hamilton benoemde, werd het gat kleiner, in plaats van groter (wat daarvoor het geval was).

Uiteindelijk gokte Mercedes ook bij de tweede SC erop, dat het niet herstart zou worden. Dat is een gok, dus dat kan verkeerd gaan. Alleen als ze bij de VSC goed hadden gekozen, zou het gat ongetwijfeld groot genoeg zijn geweest voor een bandenwissel na crash Latifi (1), maar zouden de banden van Hamilton zeker een stuk beter zijn geweest op het eind, als ze alsnog zouden besluiten niet te pitten (2).

Ze hebben twee kansen laten liggen om er verse banden onder te doen, niet eentje.

En ze hebben gekozen Hamiltons mediums te offeren, door direct na Max naar binnen te gaan na zo'n 10 rondjes.

 

+1/-0

Natuurlijk was de VSC geen veilige wissel. Het gat naar Verstappen was daar te klein voor.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Ricardo Izecson Santos schreef op 14 december 2021 om 18:58:

Natuurlijk was de VSC geen veilige wissel. Het gat naar Verstappen was daar te klein voor.



Nou, niet helemaal, hij had ook de ronde erna kunnen gaan. Dat gat was natuurlijk helemaal veilig, zelfs al zou er drie tellen groene vlag bij hebben gezeten.

Maar stel dat hij wel zou gaan en Max niet.
Hamilton had toch behoorlijke overspeed? Dan zou hij dus in het ergste geval een gat van niet meer dan 9 seconden goed hebben moeten maken (gat was 7 sec op dat moment) op veel nieuwere banden. Dat is een keuze die je kunt maken, die ze in het verleden ook gemaakt hebben (Hongarije een paar jaar terug, werd het gat zelfs zo'n 20 seconden, wat Hamilton makkelijk dichtreed).

Ze hebben dus defensief besloten. Dat kan, maar dat is wel een keuze. Het gevolg is dat in dit geval de aanvallende strategie de juiste was, en dat hebben we dit jaar best vaak gezien. Undercuts hebben veel gewerkt, Max' keuze in Barcelona was een beslissing zoals Mercedes die nu had moeten nemen, en Red Bull was zondag erg op de aanval, in hun keuzes.

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 9 pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9

PSV Forum » Andere sporten » Formule 1