Transparent
Inloggen
Sluiten

PSV Forum » Algemeen PSV Forum » Verbouwing Philips Stadion

Deze normale topic is open en bestaat uit 1 pagina.

Ik vroeg me af of er recent nog iemand iets gehoord heeft van de verbouwing van het Philips Stadion. Online is er weinig naar buiten gekomen. Maar wellicht via via.

Ik heb recent via een bron vernomen dat de capaciteit zal worden uitgebreid tot 52.000. Ga kijken of ik binnenkort meer info kan krijgen. Dat zou een vergroting van ruim 15.000 plaatsen zijn en daarmee komt het Philips Stadion qua capaciteit tussen de Kuip (47.500) en de Arena (56.000) in te liggen. Lijkt me prima.

+1/-0

Wat ik begrepen heb is dat er vanuit de gemeente behoorlijk druk wordt gezet om ook in capaciteit de Arena te passeren. Ook hierin wil de gemeente voorop lopen in het kader van de Brainport gedachte. Hoe, wat, waar, wanneer en wie dat allemaal gaat betalen? Geen idee...

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Almere vak V schreef op 09 maart 2026 om 16:58:

Wat ik begrepen heb is dat er vanuit de gemeente behoorlijk druk wordt gezet om ook in capaciteit de Arena te passeren. Ook hierin wil de gemeente voorop lopen in het kader van de Brainport gedachte. Hoe, wat, waar, wanneer en wie dat allemaal gaat betalen? Geen idee...

20.000 plaatsen erbij is wel veel. Tenminste, voor nu. Maar we moeten er ook rekening mee houden dat die plaatsen pas rond 2030 beschikbaar komen en dat Eindhoven de komende decennia flink gaat groeien. Om die reden zou ik het onverstandig vinden om bijv uit te breiden naar 45.000. Dat lijkt voor nu misschien perfect, maar je moet ook naar de toekomst kijken.

+1/-0

Ik vraag me vooral af hoe ze die aantallen willen bereiken. De hoeken dicht levert niet gek veel op. Moet er dan een derde ring op? Is het huidige station daar contructietechnisch voor geschikt? Of gaan ze bijvoorbeeld één van de tribunes helemaal slopen en veel groter herbouwen? Ik ben echt heel benieuwd.

+1/-0

PSV-freak schreef op 09 maart 2026 om 19:06:

Ik vraag me vooral af hoe ze die aantallen willen bereiken. De hoeken dicht levert niet gek veel op. Moet er dan een derde ring op? Is het huidige station daar contructietechnisch voor geschikt? Of gaan ze bijvoorbeeld één van de tribunes helemaal slopen en veel groter herbouwen? Ik ben echt heel benieuwd.

Ik ben geen bouwkundige, maar volgens mij kunnen 10K+ plaatsen alleen gerealiseerd worden met een derde ring. De vraag is alleen welke zijden ruimte hebben voor een 3e ring (ivm spoor en bebouwing). Daar hoor ik wisselende geluiden over.

+1/-0

Vraag mezelf af of dit niet een beetje chauvinistisch gedacht is. Qua achterban is PSV nou eenmaal een kleinere club dan Feyenoord en Ajax. Niet erg, maar zo is het gewoon.
Afgelopen bekerwedstrijd tegen Heerenveen waren er nog kaarten genoeg over. Je zou met zo'n lange wachtrij voor een seizoenkaart denken dat iedereen staat te springen om een wedstrijd bij te wonen, maar blijkbaar valt dat mee.
Wat als het de komende jaren minder gaat? Ga je dan met 35.000 supporters in een stadion van 50.000 zitten? Lijkt me ook niet sfeerverhogend.

+2/-0

forza vessem schreef op 10 maart 2026 om 09:11:

Vraag mezelf af of dit niet een beetje chauvinistisch gedacht is. Qua achterban is PSV nou eenmaal een kleinere club dan Feyenoord en Ajax. Niet erg, maar zo is het gewoon.
Afgelopen bekerwedstrijd tegen Heerenveen waren er nog kaarten genoeg over. Je zou met zo'n lange wachtrij voor een seizoenkaart denken dat iedereen staat te springen om een wedstrijd bij te wonen, maar blijkbaar valt dat mee.
Wat als het de komende jaren minder gaat? Ga je dan met 35.000 supporters in een stadion van 50.000 zitten? Lijkt me ook niet sfeerverhogend.

We moeten niet uitbreiden omdat we een groter stadion willen dan Feyenoord of Ajax (dat is hooguit een mooie bijkomstigheid), maar omdat het nodig is. Er is al jarenlang een wachtlijst van meer dan 10.000 mensen voor een seizoenkaart. Waarbij deze de laatste jaren is opgelopen tot 20.000 mensen. Uiteraard weten we niet hoeveel van die mensen ook daadwerkelijk een seizoenkaart kopen als er 15.000 stoeltjes bijkomen. Daar staat tegenover dat er ook veel mensen zullen zijn die een seizoenkaart willen die niet op die wachtlijst staan. Daarbij komt dat de doorstroom de afgelopen jaren extreem laag is (0-2%). Oftewel, bijna iedereen verlengt zijn seizoenkaart.

Natuurlijk, we zitten in een periode dat het goed gaat met onze club en er zullen ook mindere tijden komen. Maar we hebben ook te maken met een enorme groei van inwoners én werkgelegenheid in de brainport. Alleen Eindhoven qua stad al gaat binnen nu en 20 jaar van 250K naar +300K inwoners. Komende 10 jaar worden er 50-70K extra banen verwacht in de regio. Komende 20 jaar 100-115K extra banen. Regeren is vooruitzien. We breiden niet uit voor de komende 5 jaar, maar voor de komende 25 jaar. De laatste stadionuitbreiding is immers al weer 25 jaar geleden.

+4/-0

In 2020 heeft de gemeente Eindhoven een tender uitgeschreven voor een nieuw congres centrum. De gemeente had hiervoor ook subsidie beschikbaar. Er waren toen een aantal potentiële locaties, waaronder het PSV stadion. De tender is toen gewonnen door het Van der Valk Hotel (Aalsterweg), maar dat bouwplan is afgeblazen. Het kan zijn dat de gemeente dit congrescentrum nu graag in het vernieuwde stadion wil, waarmee PSV ook meer mogelijkheden heeft voor exploitatie buiten de wedstrijden.

Uit betrouwbare bron heb ik begrepen dat er wordt gekeken naar een verbouwing waarbij alle vier de tribunes worden verhoogd met een compleet nieuw dak en een geheel nieuwe buitenkant.

+3/-0

Nederbelg schreef op 10 maart 2026 om 13:17:

In 2020 heeft de gemeente Eindhoven een tender uitgeschreven voor een nieuw congres centrum. De gemeente had hiervoor ook subsidie beschikbaar. Er waren toen een aantal potentiële locaties, waaronder het PSV stadion. De tender is toen gewonnen door het Van der Valk Hotel (Aalsterweg), maar dat bouwplan is afgeblazen. Het kan zijn dat de gemeente dit congrescentrum nu graag in het vernieuwde stadion wil, waarmee PSV ook meer mogelijkheden heeft voor exploitatie buiten de wedstrijden.

Uit betrouwbare bron heb ik begrepen dat er wordt gekeken naar een verbouwing waarbij alle vier de tribunes worden verhoogd met een compleet nieuw dak en een geheel nieuwe buitenkant.

Dank voor deze info! Ik heb gehoord dat de gemeente aan het pushen is voor uitbreiding naar 56.000 (dus 20.000 plaatsen erbij). Heb jij daar ook iets over gehoord?

+1/-0

shevchenko schreef op 10 maart 2026 om 13:25:
Dank voor deze info! Ik heb gehoord dat de gemeente aan het pushen is voor uitbreiding naar 56.000 (dus 20.000 plaatsen erbij). Heb jij daar ook iets over gehoord?

Of de gemeente zit te pushen op 20.000 plaatsen erbij, dat weet ik niet. Met een verbouwing van alle 4 de tribunes kan de capaciteit wel die richting in. Op basis van ervaringen in Engeland wordt onderzocht hoe zo'n verbouwing kan terwijl PSV in het stadion kan blijven spelen tijdens de verbouwing.

+1/-0

Ik vraag me af of 50K+ een structureel goed te vullen aantal is. Een uitbreiding van 35 naar 46-50.000 lijkt mij prima. Geeft financieel en commercieel meer mogelijkheden en je houdt wellicht een zeker gevoel van schaarste als het om de kaarten gaat, waardoor het stadion wel goed gevuld wordt en blijft na gereedkomen.

+1/-0

PSV-freak schreef op 09 maart 2026 om 19:06:

Noordzijde en Oostzijde kunnen een 3e ring krijgen, die gedeeltelijk over de 2e ring hangt.
Westzijde en Zuidzijde is lastiger vanwege de bebouwing pal naast de tribunes.

+1/-0

Peejay schreef op 10 maart 2026 om 18:51:
Noordzijde en Oostzijde kunnen een 3e ring krijgen, die gedeeltelijk over de 2e ring hangt.
Westzijde en Zuidzijde is lastiger vanwege de bebouwing pal naast de tribunes.

Ver overhangende tribunes (zoals in de Kuip) mogen in nieuwe stadions niet meer (veiligheid). Een 3e ring zal bij PSV dus niet ver over de 2e ring hangen, maar vooral boven/achter de 2e ring komen te staan.

+1/-0

ED meldt dat de gemeente Eindhoven vandaag groen licht heeft gegeven voor de bouw- / verbouwplannen en dat de omwonenden komende week worden bijgepraat, dus dan zal er ongetwijfeld meer info naar buiten komen. Het geheel moet in 2030 klaar zijn.

Hoop wel dat er gekozen is voor iets moois en niet zo'n half half oplossing als bij bijvoorbeeld Newcastle of Twente, waar het halve stadion hoger is als de andere helft. We gaan het zien.

+1/-0

Waarschijnlijk komt er dus binnen een week of 2 uitsluitsel, aldus Rick Elfrink. Kan mij niet anders indenken dan dat het stadion met minimaal 20.000 plaatsen wordt uitgebreid gezien het feit dat er nu al een wachtrij is van 20.000 seizoenkaarthouders en de regio nog zo aan het groeien is. Logisch gezien zou het station op de groei zelfs uitgebreid moeten worden met een nog grotere capaciteit maar dat zal technisch en logistiek waarschijnlijk niet haalbaar zijn op de huidige lokatie.

Ik denk dat we naar 55.000 - 57.000 gaan (groter dan Ajax als richtlijn) wat denken jullie?

+1/-0

labomba schreef op 11 maart 2026 om 11:02:

Waarschijnlijk komt er dus binnen een week of 2 uitsluitsel, aldus Rick Elfrink. Kan mij niet anders indenken dan dat het stadion met minimaal 20.000 plaatsen wordt uitgebreid gezien het feit dat er nu al een wachtrij is van 20.000 seizoenkaarthouders en de regio nog zo aan het groeien is. Logisch gezien zou het station op de groei zelfs uitgebreid moeten worden met een nog grotere capaciteit maar dat zal technisch en logistiek waarschijnlijk niet haalbaar zijn op de huidige lokatie.

Ik denk dat we naar 55.000 - 57.000 gaan (groter dan Ajax als richtlijn) wat denken jullie?

Er spelen meerdere factoren mee. Een belangrijke factor is waar jij het over hebt: de vraag. Hoeveel extra zitplaatsen zijn er nodig.

Maar een andere belangrijke factor (die al eerder is genoemd in dit topic) is de technische haalbaarheid. Misschien is uitbreiding met 10.000 stoeltjes bouwkundig wel haalbaar en 20.000 niet.

Een factor die ook belangrijk is en niet gauw genoemd wordt: de financiële haalbaarheid. Ten eerste: wat heeft PSV te besteden? Maar ook belangrijk: een zo laag mogelijke gemiddelde investering per extra stoel. Als voorbeeld: misschien kosten 12.500 extra stoeltjes 90 miljoen en 17.500 extra stoeltjes 100 miljoen. Of misschien andersom en zijn die laatste 5000 stoeltjes juist onevenredig duur. Dat is natuurlijk ook een belangrijke factor.

+1/-0

shevchenko schreef op 11 maart 2026 om 13:34:

Er spelen meerdere factoren mee. Een belangrijke factor is waar jij het over hebt: de vraag. Hoeveel extra zitplaatsen zijn er nodig.

Maar een andere belangrijke factor (die al eerder is genoemd in dit topic) is de technische haalbaarheid. Misschien is uitbreiding met 10.000 stoeltjes bouwkundig wel haalbaar en 20.000 niet.

Een factor die ook belangrijk is en niet gauw genoemd wordt: de financiële haalbaarheid. Ten eerste: wat heeft PSV te besteden? Maar ook belangrijk: een zo laag mogelijke gemiddelde investering per extra stoel. Als voorbeeld: misschien kosten 12.500 extra stoeltjes 90 miljoen en 17.500 extra stoeltjes 100 miljoen. Of misschien andersom en zijn die laatste 5000 stoeltjes juist onevenredig duur. Dat is natuurlijk ook een belangrijke factor.

En vergeet tot slot misschien wel de meest kritische factor in deze niet; de ruimte die nodig is om de gewenste uitbreiding te realiseren. Het stadion zit nu al redelijk krap ingeklemd tussen de PSV-laan en het spoor, de Vonderweg en de nieuwe bebouwing achter de West tribune. Heel veel ruimte om aan welke zijde dan ook veel verder uit te breiden is er niet, het zal allemaal op min of meer dezelfde oppervlakte moeten passen.

+1/-0

EHVDGXT schreef op 11 maart 2026 om 15:44:

En vergeet tot slot misschien wel de meest kritische factor in deze niet; de ruimte die nodig is om de gewenste uitbreiding te realiseren. Het stadion zit nu al redelijk krap ingeklemd tussen de PSV-laan en het spoor, de Vonderweg en de nieuwe bebouwing achter de West tribune. Heel veel ruimte om aan welke zijde dan ook veel verder uit te breiden is er niet, het zal allemaal op min of meer dezelfde oppervlakte moeten passen.

Dat valt voor mij onder technische en bouwkundige haalbaarheid.

Ter info: bron geeft nu aan tussen de 53.000-56.000 zitplaatsen. Zoals gezegd: in de loop van volgende week horen we meer.

+1/-0

Heb ook wat dingetjes gehoord, uit tweede hand.

Het is de bedoeling dat er gevoetbald blijft worden in het stadion tijdens de uitbreiding en er is een benchmark gedaan bij clubs in Engeland. Het zou gaan om het verhogen van vier zijdes en niet om twee of drie. Al is niet duidelijk of dit in fases zal gebeuren of in één renovatieronde. Er zal heel veel gewerkt worden met glas en de impressietekeningen zijn dermate indrukwekkend dat het stadion zou passen bij een wereldstad. Het gaat een enorme eyecatcher voor Eindhoven worden.

Bij verhoging van vier zijden zouden er ongeveer 20.000 plaatsen bij moeten komen en van de buitenkant af gezien wordt het dan een compleet nieuw stadion. De beoogde dakconstructie lijkt op iets dat in één keer gebouwd zou moeten worden. Dat is wel een logistieke puzzel met een bouwplaats midden in de stad.

Kortom, ben benieuwd naar de plannen van PSV, wat hier daadwerkelijk van waar blijkt te zijn achteraf ;-)

+2/-0

shevchenko schreef op 11 maart 2026 om 15:45:

EHVDGXT schreef op 11 maart 2026 om 15:44:

Dat valt voor mij onder technische en bouwkundige haalbaarheid.

Ter info: bron geeft nu aan tussen de 53.000-56.000 zitplaatsen. Zoals gezegd: in de loop van volgende week horen we meer.

Dat matcht dan exact met hetgeen wat ik gehoord heb!

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 1 pagina.

PSV Forum » Algemeen PSV Forum » Verbouwing Philips Stadion