'PSV onderzoekt commerciële mogelijkheden in Japan na komst van Ritsu Doan'
4 september 2019 08:11 - Eindhovens Dagblad
Foto: Pro Shots
De komst van Ritsu Doan kan niet alleen sportief, maar ook commercieel aantrekkelijk zijn voor PSV. In gesprek met het Eindhovens Dagblad geeft commercieel directeur Frans Janssen van PSV aan dat de mogelijkheden in Japan onderzocht worden. "Het heeft geen enkele zin om zelf als club direct op allerlei manieren te gaan rennen en vliegen", aldus Janssen. "Eerst willen we het land en de gebruiken ter plekke goed leren kennen en van daaruit kunnen we iets neerzetten."
Janssen gaat verder: "We hebben afgelopen week al de nodige gesprekken gevoerd. Om te beginnen met Doan en zijn persoonlijk manager zelf en natuurlijk met FC Groningen. Daarnaast met de voetbalbonden en een aantal van onze partners, die zakendoen in Japan. Belangrijk is om ter plekke eerst als club het respect te winnen."
Commercieel gezien heeft PSV al wat succesjes geboekt in Mexico en zou dat nu ook in Japan kunnen doen. "We kijken naar de mogelijkheid om met mediapartners te gaan werken", zo geeft Janssen aan. "Televisie is het belangrijkst medium, maar het tv-landschap zit heel anders in elkaar dan in Europa. We gaan daar onze eigen weg in vinden, zonder dat we er direct hoge verwachtingen van hebben."
Bij de bekendmaking van de transfer van Doan naar PSV kwam er wel direct ophef, omdat bij de op social media gedeelde afbeelding van de middenvelder een zeer omstreden Japanse vlag te zien was. Volgens woordvoerder Thijs Slegers was er sprake van een 'foutje' door iemand die de voorgeschiedenis van de vlag niet kent. "Niet meer en niet minder, want natuurlijk hebben wij er geen enkel belang bij om mensen te provoceren", zegt Slegers daarover.
De afbeelding werd binnen een half uur al verwijderd, maar dat kon niet voorkomen dat er een wagonlading aan kritiek kwam. PSV had een anime-tekenaar ingehuurd om de transfer aan te kunnen kondigen op ludieke wijze via een tekening in Japanse mangastijl. De achtergrond werd door het mediateam van PSV echter als 'ontzettend lelijk' bestempeld, waardoor deze zelf werd aangepast. De betreffende vlag wordt in Azië geassocieerd met de Japanse bezetting in de Tweede Wereldoorlog en de gruweldaden die daarbij hoorden.