Passievrucht
Fan van PSV
Legende
Uit: Eindhoven
Vak: Geen Seizoen Club Card
Forumreacties: 676
Reg.: 17 augustus 2005
Favoriete opstelling: geen
PSV-supporters: kijk eens naar jezelf!
In navolging van het topic over “de reacties van spelers” wil ik iets aankaarten waar veel supporters zich misschien niet bewust van zijn: de negativiteit binnen onze eigen "supporters".
Waar je ook kijkt— het stadion, dit forum, X (Twitter), of zelfs in vriendengroepen—het lijkt alsof klagen en zeuren de standaard is geworden. Maar beseffen we wel wat voor effect dit heeft op de club en de spelers die we zeggen te steunen?
Stadiongedrag
Vorige week bij PSV – NAC maakte Veerman één verkeerde pass en direct hoorde ik achter me een man roepen: “Joey wisselen! Wordt weer niks vandaag…” Gevolgd door gefluit. Serieus? Eén fout en de negativiteit vliegt er al uit? Vergelijk dit eens met supporters in het buitenland, waar men achter hun team blijft staan, ongeacht de stand of vorm van de dag. Hier in Eindhoven lijkt het alsof de eerste de beste tegenvaller al genoeg is om de eigen ploeg neer te sabelen.
Online negativiteit
Na PEC-uit las ik hier al de eerste oproepen om Peter Bosz te ontslaan. Dezelfde trainer die een paar maanden geleden nog iedereen lyrisch maakte. De selectie zou opeens "klote" zijn, en Ernie Stewart “snapt er helemaal niks van”. Hoe snel vergeten mensen successen en hoe makkelijk wordt alles de grond in geboord?
Vriendengroep en mentaliteit
Zelfs in mijn eigen PSV-appgroep zie ik het continu: "tis weer niks", "slappe zooi", "kutvoetbal", "fucking amateurs". Natuurlijk, het is frustrerend als het niet loopt, maar als dit de standaard houding is, wat voor invloed denk je dat dit heeft op het stadion en uiteindelijk op de spelers? Denk je dat ze het niet merken als de tribunes zich tegen hen keren? Denk je dat ze daar beter van gaan spelen?
Tijd voor zelfreflectie
Nu is er weer een topic waarin het gedrag van de spelers wordt bekritiseerd. Prima, maar laten we dan ook eerlijk naar onszelf kijken. Wij zijn de twaalfde man, maar gedragen we ons ook zo? Of zijn we eerder een last dan een steun? Ik keur het gedrag van sommige spelers ook niet goed op het veld, maar het wordt gecreëerd door onszelf.
Mensen aan nu wellicht zeggen dat ik geen “echte supporter ben” of wat dan ook, maar ik baal ook ontzettend dat het op dit moment niet lukt, en ben ook gefrustreerd hoe het gaat…
Dus PSV’ers, laten we stoppen met dit eeuwige klagen en mopperen. Steun je club, laat je stem horen op een positieve manier en wees de twaalfde man waar PSV trots op kan zijn.
Forza PSV! 🔴⚪
the alchemist
Fan van PSV
Sterspeler EK
Derde plek PSV Netwerk VoVo 2015/2016
Runner-up PSV Netwerk VoVo 2014/2015
Winnaar Europees Klassement PSV Netwerk VoVo 2015/2016
Derde plaats PSV.Supporters.nl VoVo Algemeen Klassement 2021/2022
Winnaar Supporters.nl VoVo Eredivisie 2022/2023
Winnaar PSV.Supporters.nl VoVo Eredivisie 2022/2023
Derde plaats PSV.Supporters.nl VoVo 2022/2023
Vak: -
Forumreacties: 2.530
Reg.: 23 juni 2013
Favoriete opstelling: 4-3-3
Armada Sur
Fan van PSV
Basisspeler Oranje
Forumreacties: 101
Reg.: 14 oktober 2017
Passievrucht
Fan van PSV
Legende
open/sluit de onderstaande quote:Armada Sur schreef op 09 februari 2025 om 10:43:
Conclusie: de spelers die miljoenen verdienen hebben het recht om af en toe maar wat aan te klooien, maar de fans die betalen om naar die spelers te komen kijken moeten altijd perfect zijn.
the alchemist
Fan van PSV
Sterspeler EK
Derde plek PSV Netwerk VoVo 2015/2016
Runner-up PSV Netwerk VoVo 2014/2015
Winnaar Europees Klassement PSV Netwerk VoVo 2015/2016
Derde plaats PSV.Supporters.nl VoVo Algemeen Klassement 2021/2022
Winnaar Supporters.nl VoVo Eredivisie 2022/2023
Winnaar PSV.Supporters.nl VoVo Eredivisie 2022/2023
Derde plaats PSV.Supporters.nl VoVo 2022/2023
Forumreacties: 2.530
Reg.: 23 juni 2013
open/sluit de onderstaande quote:Armada Sur schreef op 09 februari 2025 om 10:43:
Conclusie: de spelers die miljoenen verdienen hebben het recht om af en toe maar wat aan te klooien, maar de fans die betalen om naar die spelers te komen kijken moeten altijd perfect zijn.
Estudiantes
Fan van PSV
Legende
Runner-up PSV.Supporters.nl Pool 2022/2023
Vak: Zuid - EE
Forumreacties: 201
Reg.: 1 maart 2006
Kleine1
Fan van PSV
Debutant Oranje
Uit: Tilburg
Forumreacties: 456
Reg.: 27 oktober 2019
Ik ben het helemaal eens dat er door veel “fans” te overdreven wordt gereageerd, zeker op dit forum. Ik probeer zelf meestal positief te blijven, maar de reacties van sommige van “onze” spelers gaat me nu toch een beetje te ver.
Ik ben van mening dat de spelers hun positie/job moeten koesteren … ze worden uiteindelijk (heel goed) betaald door met name die supporters. Je kunt het een beetje zien als aandeelhouders … die zullen toch ook een Manager, die niet presteert, buiten flikkeren?! Want in feite gaat het er wel om, dat een salaris betaald wordt om te presteren … En als je niet presteert, dan moet je niet zelf over een ander gaan klagen, maar in de spiegel kijken, en een oplossing zoeken.
Daarbij … heb je dit gedrag gezien in het verleden … bij de namen die allemaal op mooie posters in het stadion hangen? Volgens mij waren die MANNEN meer zelfingenomen, en keken die wel af en toe in de spiegel.
En, begrijp me niet verkeerd, ik keur het ook af wat sommige fans doen .. maar ik vind dat enkele van onze spelers niet echt goed begrijpen in wat voor een luxe-positie ze verkeren.
En nog een ding: roepen de speles het ook niet een beetje over zich af (op deze manier)?
SouBavaria
Fan van PSV
Mister PSV
Vak: West - JJ
Forumreacties: 3.393
Reg.: 23 december 2000
Ik zou het ook vanuit een ander perspectief willen zien: Trouw heeft een keerzijde...
Bij PSV rouleert mijns inziens heel weinig in de SCC-houders en dat is volledig verklaarbaar, want WE zijn trouw en blijven komen. Wat ik echter ervaar bij uitwedstrijden (ik bezoek er ongeveer 6 tot 8 per seizoen) staat echt in schril contrast tot hetgeen we thuis zien.
Ik ga even enorm generaliseren nu, maar dit is mijn beleving: ONS thuispubliek is über verwend en mort al als we bij rust niet voor staan. Gemiddelde leeftijd is ook vrij hoog en op OOST denk ik ook dat er vrij weinig verloop in SCC-houders is. Ik hoor bij uitwedstrijden vaak dat die jongens vaak niet eens een SCC hebben.
SouBavaria
Fan van PSV
Mister PSV
Vak: West - JJ
Forumreacties: 3.393
Reg.: 23 december 2000
open/sluit de onderstaande quote:Kleine1 schreef op 09 februari 2025 om 11:30:
Ik ben het helemaal eens dat er door veel “fans” te overdreven wordt gereageerd, zeker op dit forum. Ik probeer zelf meestal positief te blijven, maar de reacties van sommige van “onze” spelers gaat me nu toch een beetje te ver.
Ik ben van mening dat de spelers hun positie/job moeten koesteren … ze worden uiteindelijk (heel goed) betaald door met name die supporters. Je kunt het een beetje zien als aandeelhouders … die zullen toch ook een Manager, die niet presteert, buiten flikkeren?! Want in feite gaat het er wel om, dat een salaris betaald wordt om te presteren … En als je niet presteert, dan moet je niet zelf over een ander gaan klagen, maar in de spiegel kijken, en een oplossing zoeken.
Daarbij … heb je dit gedrag gezien in het verleden … bij de namen die allemaal op mooie posters in het stadion hangen? Volgens mij waren die MANNEN meer zelfingenomen, en keken die wel af en toe in de spiegel.
En, begrijp me niet verkeerd, ik keur het ook af wat sommige fans doen .. maar ik vind dat enkele van onze spelers niet echt goed begrijpen in wat voor een luxe-positie ze verkeren.
En nog een ding: roepen de speles het ook niet een beetje over zich af (op deze manier)?
open/sluit de onderstaande quote:SouBavaria schreef op 09 februari 2025 om 16:56:
Ik zou het ook vanuit een ander perspectief willen zien: Trouw heeft een keerzijde...
Bij PSV rouleert mijns inziens heel weinig in de SCC-houders en dat is volledig verklaarbaar, want WE zijn trouw en blijven komen. Wat ik echter ervaar bij uitwedstrijden (ik bezoek er ongeveer 6 tot 8 per seizoen) staat echt in schril contrast tot hetgeen we thuis zien.
Ik ga even enorm generaliseren nu, maar dit is mijn beleving: ONS thuispubliek is über verwend en mort al als we bij rust niet voor staan. Gemiddelde leeftijd is ook vrij hoog en op OOST denk ik ook dat er vrij weinig verloop in SCC-houders is. Ik hoor bij uitwedstrijden vaak dat die jongens vaak niet eens een SCC hebben.
Hypo666crisy
Fan van PSV
Basisspeler Oranje
Uit: Noordwijk (ZH)
Forumreacties: 359
Reg.: 6 februari 2018
Uit: Dongen
Forumreacties: 2.060
Reg.: 8 oktober 2005
Ben zelf geen fluiter, geen boe roeper en zeker niet iemand die met spullen gaat gooien.
Er wordt niet gefloten of geroepen om een wissel na 1 slechte pass.
Prestaties van vorig jaar tellen niet. Dat seizoen is afgesloten.
PSV is dit jaar slecht gestart uit de winterstop.
Speelde een dramatische bekerwedstrijd, leverde al 9 punten in in de competitie, incasseert doelpunt na doelpunt. Onze ruime voorsprong is daarmee verdampt.
Natuurlijk laten supporters dan hun onvrede horen. Zij maken zich zorgen. Dat begint echter wel op het veld. Als er keihard gewerkt wordt, spelers geconcentreerd zijn tot het eindsignaal en bereid om voor de clubkleuren het gras op te eten, dan is er support genoeg..
Skipper
Fan van PSV
Debutant Oranje
Vak: Oost - X
Forumreacties: 1.184
Reg.: 8 november 2019
open/sluit de onderstaande quote:vaio schreef op 10 februari 2025 om 07:11:
Ben zelf geen fluiter, geen boe roeper en zeker niet iemand die met spullen gaat gooien.
Er wordt niet gefloten of geroepen om een wissel na 1 slechte pass.
Prestaties van vorig jaar tellen niet. Dat seizoen is afgesloten.
PSV is dit jaar slecht gestart uit de winterstop.
Speelde een dramatische bekerwedstrijd, leverde al 9 punten in in de competitie, incasseert doelpunt na doelpunt. Onze ruime voorsprong is daarmee verdampt.
Natuurlijk laten supporters dan hun onvrede horen. Zij maken zich zorgen. Dat begint echter wel op het veld. Als er keihard gewerkt wordt, spelers geconcentreerd zijn tot het eindsignaal en bereid om voor de clubkleuren het gras op te eten, dan is er support genoeg..
scmhenk
Fan van PSV
Basisspeler Oranje
Forumreacties: 20
Reg.: 23 oktober 2018
Die speler die het meest klaagt en zeurt over ons fans is tegelijkertijd degene die het meest irritatie oproept. Hij kán verschrikkelijk goed voetballen, maar doet het veel te weinig. En als meneer een beetje kritiek krijgt is ie op z'n teentjes getrapt. Ik zal nooit een speler uitfluiten, maar in zijn geval zal ik blij zijn als hij van de zomer vertrekt. In plaats van het vingertje op de mond na een doelpunt kan hij beter uitbundig gaan juichen en ons opjutten, dát zorgt voor positiviteit. Dit kinderachtige gedrag roept het tegenovergestelde op.
mar88vdv
Fan van PSV
Mister PSV
Fair Play Cup PSV Netwerk Cup 2006 op 't veld
Vak: Noord - U
Forumreacties: 348
Reg.: 31 oktober 2003
Ik zie het eerlijk gezegd zo: Mensen irriteren zich vaak aan gedrag wat ze zelf ook vertonen. De supporters die zich het meest irriteren aan het gedrag van Lang zijn vaak (niet altijd) ook de supporters die zelf lange tenen hebben, verwend gedrag vertonen, snel klagen en snel negatief zijn. Het is volgens mij net alsof ze zichzelf in de spiegel zien.
We hebben 19 tegengoals gekregen sinds de winterstop (9 wedstrijden), maar het gaat bijna alleen maar over het gedrag van Noa Lang. Ik vind het zo dom.
Dit bericht is gewijzigd op 10 februari 2025, 23:09:09.
manbast74
Fan van PSV
Basisspeler Oranje
Forumreacties: 36
Reg.: 20 oktober 2018
open/sluit de onderstaande quote:mar88vdv schreef op 10 februari 2025 om 17:26:
Ik zie het eerlijk gezegd zo: Mensen irriteren zich vaak aan gedrag wat ze zelf ook vertonen. De supporters die zich het meest irriteren aan het gedrag van Lang zijn vaak (niet altijd) ook de supporters die zelf korte tenen hebben, verwend gedrag vertonen, snel klagen en snel negatief zijn. Het is volgens mij net alsof ze zichzelf in de spiegel zien.
We hebben 19 tegengoals gekregen sinds de winterstop (9 wedstrijden), maar het gaat bijna alleen maar over het gedrag van Noa Lang. Ik vind het zo dom.
mar88vdv
Fan van PSV
Mister PSV
Fair Play Cup PSV Netwerk Cup 2006 op 't veld
Vak: Noord - U
Forumreacties: 348
Reg.: 31 oktober 2003
open/sluit de onderstaande quote:manbast74 schreef op 10 februari 2025 om 18:30:
open/sluit de onderstaande quote:mar88vdv schreef op 10 februari 2025 om 17:26:
Ik zie het eerlijk gezegd zo: Mensen irriteren zich vaak aan gedrag wat ze zelf ook vertonen. De supporters die zich het meest irriteren aan het gedrag van Lang zijn vaak (niet altijd) ook de supporters die zelf korte tenen hebben, verwend gedrag vertonen, snel klagen en snel negatief zijn. Het is volgens mij net alsof ze zichzelf in de spiegel zien.
Het ligt niet alleen aan Noa dat het zo slecht loopt nu, echter is hij diegene die al een lange tijd irritatie oproept bij supporters. En niet alleen afgelopen zaterdag.
* Altijd en overal aangeven dat hij een Ajacied is.
* Berichten van Ajax liken
* Spelers weg halen die het publiek wilde bedanken in Heerenveen
* Niet 100% geven en zijn man regelmatig laten lopen
Noa is een stoorzender in de groep, hij trekt de rest mee.
Noa is gefrustreerd dat PSV hem niet heeft laten gaan naar Napoli.
De rest van de spelersgroep kan je kwalijk nemen dat zij ook geen 100% geven en denken dat alles op 75% ook kan. Fluitconcerten zijn niet alleen voor vriend Noa bedoelt (al ben ik persoonlijk wel tegen fluiten, maar je mag als supporter best kritisch zijn en dit ook op een andere manier laten blijken).
Als de spelers alles geven dan is het geen ramp dat ze een keer slecht spelen of verliezen, zolang ze altijd 100% geven, dan mort er niemand.
Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 10 februari 2025, 20:30:39.
Nikiforov 3
Fan van PSV
Basisspeler Oranje
Vak: Oost - X
Forumreacties: 645
Reg.: 27 juli 2017
Gaan we onszelf daadwerkelijk als negatieve supporters laten bestempelen door wat onverstaanbaar gebrabbel van die ellendeling met zijn kinderachtige, egoïstische maniertjes? Als hij met zijn voeten leverde wat hij met zijn grote muil denkt te kunnen hadden we nog een paar punten los gestaan. Totaal misplaatste houding van iemand die helemaal niets met deze club heeft, niets aan het succes van vorig jaar heeft bijgedragen, twee weken geleden nog weg wilde en tijdens de weinige overwinningen in 2025 (m.u.v. van Rode Ster) onder een dekentje op de bank lag.
Voor zover er al sprake is van een negatieve reactie worden die volledig veroorzaakt door de lamlendige houding waarmee de ploeg een groot deel van de wedstrijden dit seizoen mee het veld op komt. Slechte voetballen kan, punten verliezen kan. De manier waarop is bijzonder twijfelachtig gezien de wijze waarop de resultaten tot stand komen.
Vorig seizoen waren alle complimenten en enthousiasme volledig verdiend en terecht. Dit seizoen geeft een aantal spelers al maandenlang de indruk te denken dat het op 80% ook wel goed komt. De echte drang om te winnen ontbreekt in veel wedstrijden en dat straalt ook af op de tribunes. Dat het ook aan vorm ontbreekt is overduidelijk, dat wordt echter op het oog onvoldoende gecompenseerd door inzet (uitzonderingen als De Jong, Til, Perisic, Flamingo en Mauro daargelaten).
Wat deze hele shitshow echter bovenal duidelijk maakt is dat Brands en Stewart vorig jaar een mispeer hebben gemaakt door een aankoop die een totale mismatch is met de cultuur, geschiedenis en achterban van PSV. Hij zou zogenaamd wat 'gif' brengen. Helemaal waar maar wel compleet het verkeerde gif. Helaas zitten we er nog minimaal een aantal maanden mee opgescheept en hebben we de kans laten lopen om dit vergif in de winterstop te lozen.
Armada Sur
Fan van PSV
Basisspeler Oranje
Forumreacties: 101
Reg.: 14 oktober 2017
Als we geluk hebben blijft het bij een paar maanden. Voor hetzelfde geld raakt ie weer zwaar geblesseerd en zitten we er volgend jaar nog steeds mee opgescheept. Brands en Stewart hebben een kans voor open doel laten liggen om deze stoorzender, nota bene nog met een financiële winst, te slijten. Een blunder die weleens enorme sportieve en financiële consequenties kan gaan hebben.
Passievrucht
Fan van PSV
Legende
De negativiteit onder supporters speelt al veel langer dan alleen de periode met Noa Lang. Het verschil is dat Noa Lang het nu bespreekbaar maakt door het uit te spreken.
Vandaag deelde PSV op social media een bericht over de verjaardag van Rick Karsdorp. Hoewel ook ik nog niet onder de indruk ben van zijn prestaties bij PSV, schrik ik van de reacties van sommige "supporters" onder dat bericht.
Nogmaals, ik ben kritisch op zijn bijdrage tot nu toe, maar bepaalde reacties die ik lees, zou ik zelf nooit plaatsen. Dit toont aan hoe veel negativiteit er binnen de achterban heerst.
Ik zeg niet dat Noa's aanpak de juiste is, maar we mogen als "supporters" ook wel eens in de spiegel kijken en nadenken over hoe we onze club en de spelers steunen.
PSV Forum » Algemeen PSV Forum » Reacties van supporters