Transparent
Inloggen
Sluiten

PSV Forum » Maatschappelijke discussies » Politiek

Deze normale topic is gesloten en bestaat uit 9 pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9

open/sluit de onderstaande quote:

mar88vdv schreef op 21 maart 2021 om 17:28:

Het linkse complot, wie is er niet mee groot geworden. Zelfs als je gelijk zou hebben (wat schijnbaar niet zo is) dan weet je zelf toch ook wel dat er tegenwoordig alleen nog maar een heel beperkte groep nog naar 'lineaire' tv kijkt, daadwerkelijk politieke debatten volgt of naar het museum gaat.

Volgens mij vindt het tegenwoordig allemaal plaats op internet, facebook, YouTube etc. Waar overduidelijk het rechtste geluid vaker te horen is. Helaas vaak in combinatie met allerlei wilde complottheorieën (Qanon, met Trump als held), 5G, Corona/Bill Gates-complotten, klimaat-ontkenning of tegengeluiden over duurzame ontwikkelingen en vaak uitspraken en acties van zogenaamde 'linkse-politiek-correcte' personen worden uitgelicht en uitvergroot. Dit wordt vervolgens weer gemixt met allerlei (rechtse) angsten en ideeën uit de vorige eeuw: De "Silent Majority" komt bijvoorbeeld van president Nixon uit eind jaren 60. Misschien is het soms ook goed om zelf ook wat dieper onderzoek te doen naar de herkomst van dat soort zaken.



En waarom is het rechtse geluid oververtegenwoordigd op het Internet? Wellicht omdat er in de mainstream media nauwelijks ruimte is voor het rechtse geluid. De media wordt beheerst door de progressieve globalisten met hun focus op klimaatbeleid, inclusiviteit en verdere internationalisering. Een groot deel van NL herkent zich daar totaal niet meer in en die kloof gaat allen maar groeien als we zien hoe we de komende jaren weer kaalgeplukt worden.

https://www.ioresearch.nl/actueel/bestuurlijke-elite-wil-maatschappelijke-reset/link

Critici op het klimaatbeleid worden bij voorkeur weggezet als klimaatontkenners (hoe kun je überhaupt klimaat of klimaatverandering ontkennen??)
Critici op het immigratiebeleid worden bij voorkeur als racisten weggezet
Wanneer je kritisch bent op het coronabeleid ben je een 'wappie'

En dan vinden we het raar dat groepen zich afzonderen in hun eigen echo-chamber en standpunten daar radicaliseren.

 

+4/-2

open/sluit de onderstaande quote:

antonh schreef op 21 maart 2021 om 18:57:

Is natuurlijk totale onzin. Zie onderstaande link. De jeugd ziet juist heel goed wat belangrijk is: het klimaat!

https://nos.nl/op3/artikel/2373171-wat-als-alleen-jonge-mensen-hadden-gestemd.htmllink



De indoctrinatie in het onderwijs werkt blijkbaar. Benieuwd hoe ze er over 10 jaar over denken als ze met hun belastingcenten de rekening betalen.

 

+3/-3

Ik denk dat ze vooral boos zullen zijn dat de generaties voor hun zo egoïstisch en dom waren er niks aan te doen

 

+3/-2

open/sluit de onderstaande quote:

antonh schreef op 21 maart 2021 om 19:41:

Ik denk dat ze vooral boos zullen zijn dat de generaties voor hun zo egoïstisch en dom waren er niks aan te doen



Of teleurgesteld dat ze kou lijden tijdens ijskoude winters omdat zonnepanelen en windmolens hun huizen niet warm krijgen. Helaas kunnen ze ook niet naar kantoor omdat ze tijdens de zoveelste klimaatlockdown alweer twee maanden verplicht thuis zitten te werken. En een vakantie in een lekker warm land zit er ook niet meer in omdat een vliegticket onbetaalbaar is geworden voor de niet-elite.

 

+4/-4

open/sluit de onderstaande quote:

Nikiforov 3 schreef op 21 maart 2021 om 19:48:

open/sluit de onderstaande quote:

antonh schreef op 21 maart 2021 om 19:41:

Ik denk dat ze vooral boos zullen zijn dat de generaties voor hun zo egoïstisch en dom waren er niks aan te doen



Of teleurgesteld dat ze kou lijden tijdens ijskoude winters omdat zonnepanelen en windmolens hun huizen niet warm krijgen. Helaas kunnen ze ook niet naar kantoor omdat ze tijdens de zoveelste klimaatlockdown alweer twee maanden verplicht thuis zitten te werken. En een vakantie in een lekker warm land zit er ook niet meer in omdat een vliegticket onbetaalbaar is geworden voor de niet-elite.



Helaas is je verhaal meer Sci-fi dan dat het aansluit op de realiteit in Nederland. De realiteit is dat namelijk dat Nederland op dit moment nog altijd in de achterhoede van Europa zit qua duurzaam opgewekte energie en zeker op het gebied van wind- en zonne-energie. Zelfs in 2030 heeft Nederland als doelstelling dat maar 27% van de energie duurzaam is opgewekt (als ze dat al halen).

Er zijn trouwens nu al oplossingen (warmteopslag in de bodem, warmte-krachtcentrales of back-up warmteketels) die nu al enkele jaren in gebruik zijn die dat zogenaamde 'probleem' van jou ondervangen. Het Nederlandse beleid is ook niet alleen gericht op zon en wind want er wordt ook een klimaatneutrale waterstofcentrale gebouwd in de Eemshaven, naast een tal van andere plannen om op andere manieren energie op te wekken en energie te reduceren.

Jouw doemscenario komt juist uit de door jou zo bekritiseerde echo-chambers. Ook de slachtofferrol (ze noemen me een racist of een wappie) lijkt me hier wat ongepast omdat daar amper sprake van is. Mocht je inhoudelijke argumenten hebben om mijn bovenstaande uiteenzetting tegen te spreken, prima, ik hoor het graag.

 

+6/-1

https://youtu.be/03XVlp1K2rElink

Neem eens de tijd om dit duidelijke verhaal te bekijken.

 

+2/-2

Ik heb me de afgelopen weken zelden zo verbaasd over allerlei hersenspinsels die mensen - met name op social media - erop los laten. In mijn werk heb ik vaak te maken met politiek, dus ik weet wel een beetje hoe de hazen lopen. Des te meer verbazingwekkend hoe mensen er tegenaan kijken. Ik las in een eerdere reactie hier iemand die zei niet te begrijpen waarom er zo gepusht wordt om te gaan stemmen. Ik sluit me daar ten dele ook wel bij aan. Je ziet nu zoveel mensen die stemmen op basis van een one-liner, op basis van kuddegedrag, op basis van onwetendheid. Maar zeker niet op basis van de inhoud.

Voor mij spelen er een aantal dingen die je mensen veel beter moet uitleggen. Want er is gewoon behoefte aan verduidelijking en uitleg. Niet iedereen zal daar open voor staan, maar toch. Leg mensen nu eens uit wat een coalitie en een oppositie is. Dat een coalitie keuzes moet maken in landsbelang, verantwoordelijkheid moet nemen en blijft houden en dat ze die keuzes ook nog eens moeten maken met een max. X-bedrag in de beurs. En dat de coalitie in feite niet die keuzes hoeft te maken, niet die verantwoordelijkheid hoeft te nemen en zich in zekere zin veel minder hoeft aan te trekken van het feit of iets financieel haalbaar is of niet. Ik zeg vaker dat het lastig winkelen is als je weet dat je voor 500 euro moet uitgeven om alle koppen te kunnen voeden maar je er maar 250 euro hebt. Dan moet je keuzes maken die - linksom of rechtsom - ergens pijn doen.

Ik heb dan ook een lichte afkeer gekregen tegen mensen die roepen dat Rutte de zorg kapot bezuinigd heeft, dat hij veel te veel ziekenhuizen gesloten heeft, dat hij geen geld naar Griekenland moet sturen, dat hij uit Europa moet stappen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Leg mensen dat eens uit dat - voor wat betreft de zorg - ze anders tientallen euro's per maand meer zorgverzekering (of op een andere manier) moeten gaan betalen. Uit Europa stappen kost ons per kop ook heel veel geld. Met de euro stoppen is ook niet handig, zeker als je je verdiept in het feit wat die ons in onze beurs heeft opgeleverd. Ik begrijp niet dat juist de communicatieteams van de coalitiepartijen hier niet veel meer mee doen. Het is wat mij betreft allemaal best uit te leggen, ook al zou je natuurlijk altijd ook andere keuzes kunnen maken.

Ik vraag me daarnaast af hoe we als Nederlander (en in bredere context als mens) onszelf ontwikkeld hebben. We worden langzaamaan een klaagvolk, niets is goed en alles is slecht. Ik bestrijd dat. Ik heb het niet slecht. Ik moet eens per jaar naar het ziekenhuis voor controles en ik kan altijd terecht en wordt daar elk jaar heel warm ontvangen. Maanden later krijg ik de rekening van mijn eigen risico en dan vloek ik ook weer even. Ik heb er niet om gevraagd jaarlijks naar het ziekenhuis te gaan, dat overkomt me. Maar daar moet ik me dan maar bij neerleggen. Ik ben aan het verbouwen en heb al allerlei subsidies gekregen om mijn huis duurzamer te maken. Goed geregeld. Op mijn werk stijgt mijn loon nog altijd, het ene jaar wat meer dan het andere maar toch. En zo zijn er nog tal van voorbeelden. Ik vind niet dat we het slecht hebben, maar ik praat dan ook alleen voor mezelf. Wellicht heb ik er te weinig zicht op hoeveel mensen het slecht hebben. Maar ligt dit dan aan de politiek? Dat vraag ik me af, ik zou hier best graag inzicht in willen hebben.

Met name Baudet heeft het in deze campagne slim gespeeld en hartelijk gebruik gemaakt van Corona. Dat vind ik onterecht. Dat is ons allemaal overkomen en geen een staatshoofd, MP of wie dan ook wist hoe je zo een crisis te lijf moest gaan. Ook Rutte niet. En wat doe je dan? Dan val je terug op mensen die daar klaarblijkelijk wel verstand van zouden moeten hebben, in ons geval het OMT. Ik heb de overtuiging dat - indien een Wilders, Klaver of Baudet onze MP was - zij ook zouden terugvallen op dat OMT. Dat kun je inderdaad politiek andere keuzes maken maar dat gaat dan over de rug van het volk. Met andere woorden, ik vraag me af of ze het zelf als MP zoveel anders hadden gedaan. En ja, ik ben er ook helemaal klaar mee, ik wil mijn mijn dochter van net 1 jaar ook gaan zwemmen, het terras op, naar speeltuinen, dierentuinen en pretparken. Met mijn vriendin uiteten. Maar wij redden ons deze periode wel. Maar ik begrijp wel dat dit voor vele mensen anders en lastiger is.
Terug naar Baudet en zijn corona misbruik in verkiezingstijd. Ik was persoonlijk blij dat niet iedereen daar zomaar intrapt. Want nogmaals, dit is echt een unieke crisis waar niemand, maar dan ook niemand voor geleerd heeft. En dus vraag ik me af of je daar dus iemand om moet afrekenen. Het volk vindt uiteindelijk dus van niet.En dat vind ik ook.

 

+4/-3

open/sluit de onderstaande quote:

PFL_STEIN_CITY schreef op 22 maart 2021 om 09:07:

Ik heb me de afgelopen weken zelden zo verbaasd over allerlei hersenspinsels die mensen - met name op social media - erop los laten. In mijn werk heb ik vaak te maken met politiek, dus ik weet wel een beetje hoe de hazen lopen. Des te meer verbazingwekkend hoe mensen er tegenaan kijken. Ik las in een eerdere reactie hier iemand die zei niet te begrijpen waarom er zo gepusht wordt om te gaan stemmen. Ik sluit me daar ten dele ook wel bij aan. Je ziet nu zoveel mensen die stemmen op basis van een one-liner, op basis van kuddegedrag, op basis van onwetendheid. Maar zeker niet op basis van de inhoud.

Voor mij spelen er een aantal dingen die je mensen veel beter moet uitleggen. Want er is gewoon behoefte aan verduidelijking en uitleg. Niet iedereen zal daar open voor staan, maar toch. Leg mensen nu eens uit wat een coalitie en een oppositie is. Dat een coalitie keuzes moet maken in landsbelang, verantwoordelijkheid moet nemen en blijft houden en dat ze die keuzes ook nog eens moeten maken met een max. X-bedrag in de beurs. En dat de coalitie in feite niet die keuzes hoeft te maken, niet die verantwoordelijkheid hoeft te nemen en zich in zekere zin veel minder hoeft aan te trekken van het feit of iets financieel haalbaar is of niet. Ik zeg vaker dat het lastig winkelen is als je weet dat je voor 500 euro moet uitgeven om alle koppen te kunnen voeden maar je er maar 250 euro hebt. Dan moet je keuzes maken die - linksom of rechtsom - ergens pijn doen.

Ik heb dan ook een lichte afkeer gekregen tegen mensen die roepen dat Rutte de zorg kapot bezuinigd heeft, dat hij veel te veel ziekenhuizen gesloten heeft, dat hij geen geld naar Griekenland moet sturen, dat hij uit Europa moet stappen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Leg mensen dat eens uit dat - voor wat betreft de zorg - ze anders tientallen euro's per maand meer zorgverzekering (of op een andere manier) moeten gaan betalen. Uit Europa stappen kost ons per kop ook heel veel geld. Met de euro stoppen is ook niet handig, zeker als je je verdiept in het feit wat die ons in onze beurs heeft opgeleverd. Ik begrijp niet dat juist de communicatieteams van de coalitiepartijen hier niet veel meer mee doen. Het is wat mij betreft allemaal best uit te leggen, ook al zou je natuurlijk altijd ook andere keuzes kunnen maken.

Ik vraag me daarnaast af hoe we als Nederlander (en in bredere context als mens) onszelf ontwikkeld hebben. We worden langzaamaan een klaagvolk, niets is goed en alles is slecht. Ik bestrijd dat. Ik heb het niet slecht. Ik moet eens per jaar naar het ziekenhuis voor controles en ik kan altijd terecht en wordt daar elk jaar heel warm ontvangen. Maanden later krijg ik de rekening van mijn eigen risico en dan vloek ik ook weer even. Ik heb er niet om gevraagd jaarlijks naar het ziekenhuis te gaan, dat overkomt me. Maar daar moet ik me dan maar bij neerleggen. Ik ben aan het verbouwen en heb al allerlei subsidies gekregen om mijn huis duurzamer te maken. Goed geregeld. Op mijn werk stijgt mijn loon nog altijd, het ene jaar wat meer dan het andere maar toch. En zo zijn er nog tal van voorbeelden. Ik vind niet dat we het slecht hebben, maar ik praat dan ook alleen voor mezelf. Wellicht heb ik er te weinig zicht op hoeveel mensen het slecht hebben. Maar ligt dit dan aan de politiek? Dat vraag ik me af, ik zou hier best graag inzicht in willen hebben.

Met name Baudet heeft het in deze campagne slim gespeeld en hartelijk gebruik gemaakt van Corona. Dat vind ik onterecht. Dat is ons allemaal overkomen en geen een staatshoofd, MP of wie dan ook wist hoe je zo een crisis te lijf moest gaan. Ook Rutte niet. En wat doe je dan? Dan val je terug op mensen die daar klaarblijkelijk wel verstand van zouden moeten hebben, in ons geval het OMT. Ik heb de overtuiging dat - indien een Wilders, Klaver of Baudet onze MP was - zij ook zouden terugvallen op dat OMT. Dat kun je inderdaad politiek andere keuzes maken maar dat gaat dan over de rug van het volk. Met andere woorden, ik vraag me af of ze het zelf als MP zoveel anders hadden gedaan. En ja, ik ben er ook helemaal klaar mee, ik wil mijn mijn dochter van net 1 jaar ook gaan zwemmen, het terras op, naar speeltuinen, dierentuinen en pretparken. Met mijn vriendin uiteten. Maar wij redden ons deze periode wel. Maar ik begrijp wel dat dit voor vele mensen anders en lastiger is.
Terug naar Baudet en zijn corona misbruik in verkiezingstijd. Ik was persoonlijk blij dat niet iedereen daar zomaar intrapt. Want nogmaals, dit is echt een unieke crisis waar niemand, maar dan ook niemand voor geleerd heeft. En dus vraag ik me af of je daar dus iemand om moet afrekenen. Het volk vindt uiteindelijk dus van niet.En dat vind ik ook.


Blijkbaar denken de mensen in jouw dorp er anders over aangezien pvv daar de grootste partij is geworden.

 

+2/-1

Klopt, en dat is niet vreemd. In ‘mijn’ dorp is de onwetendheid over politiek groot. Mensen positioneren zichzelf als slachtoffer en alles is slecht. Dat lees ik ook veel op social media. Let wel, iedereen stemt op wie die wilt stemmen. Maar het zijn vooral proteststemmen in mijn ogen. Overigens was het verschil met de VVD 0,1%. Dat gat is al eens groter geweest. Ook dat is onwetendheid, want tactisch is er alles behalve gestemd door de PVV / FVD stemmers. Daardoor staat D66 op plek 2.

Los van bovenstaande, wat denk je dat het mij interesseert hoe het dorp stemt? Juist, helemaal niets!

 

+2/-3

open/sluit de onderstaande quote:

Scorendemiddenvelderaub schreef op 19 maart 2021 om 18:49:

Duidelijk dat je bent voor een multiculturele samenleving en Nederland al voller duwen dan het al is.
Maar waarom laat bijv Turkije het niet toe om miljoenen westerese mensen met hun geloof naar hun land te komen en kerken te bouwen naar christelijk en Katholiek geloof?
Waarom vind je dat wij dat wel horen te doen?



Onzin, dat heb ik nooit gezegd. Ik zou het juist heel goed vinden als er in Nederland gesproken zou worden hoe wij de bevolkingsontwikkeling voor de lange termijn zouden moeten zien. Maar dan wel op basis van feiten, ontwikkelingen en wensen voor wat we leefbaar achten voor Nederland. En niet op basis van (racistische) onderbuikgevoelens dat asielzoekers potentiële aanslagplegers zijn, onze vrouwen aanranden en hier puur voor de uitkering komen.

Want (im)migratie is dan slechts één van de thema's waar je beleid op moet maken, maar misschien zou je op termijn ook moeten nadenken over ethisch lastigere thema's als geboortebeperking of, als de medische wetenschap ervoor blijft zorgen dat we steeds ouder worden, misschien zelfs het introduceren van een maximale leeftijd.

Maar ja, dit bevolkingsprobleem is niet acuut. Net als het klimaatprobleem. We zijn in dit geval net een kikker die in een pan met koud water zit die op het fornuis staat. En die niet merkt dat het water warmer en warmer wordt en dat het uiteindelijk heel oncomfortabel (en zelfs dodelijk) gaat worden.

Daarentegen is Corona bijvoorbeeld wel acuut. Daar wordt een enorme crisisorganisatie voor opgetuigd. Alle toeters en bellen worden uit de kast getrokken om deze crisis te bedwingen. Terwijl het (met de beperkte mortaliteit) voor de lange termijn misschien een veel minder groot probleem is dan sommige andere dingen.

Ik merk dat bij mijn werkgever ook wel eens. Doordat je steeds bezig bent met het blussen van (acute) brandjes, kom je er helemaal niet meer aan toe om je lange termijn visie te bepalen en daarnaar te handelen. Dit kun je in mijn ogen één-op-één vertalen naar overheden en misschien zelfs landsgrensoverstijgend. Doordat een overheid vaak om de 4 jaar herkozen moet worden, is het zelfs nog lastiger om echt aan lange termijn politiek te doen. Want je moet er ook voor zorgen dat je herkozen wordt.

Met betrekking tot je vraag over Turkije en de miljoenen Westerse migranten... Zijn die er wel? Is er vanuit Westerse bevolkingsgroepen interesse om (op grote schaal) naar Turkije te emigreren? Volgens mij speelt dat helemaal niet. En op plaatsen waar grotere groepen Nederlanders naar toe zijn geëmigreerd, zoals bijv. op plekken in Australië, Canada of Spanje, daar worden ook Nederlandse gebruiken overgenomen. Daar zie je ook oranjebitter, hagelslag, bitterballen etc.

 

+2/-1

Ik ben het ook wel eens met PFL_STEIN_CITY dat we steeds meer een klaagvolk worden. We menen overal recht op te hebben, kruipen vaak in de slachtofferrol en alle keuzes worden bekritiseerd.

Alles kost geld. En waarschijnlijk heeft slechts 1% van de Nederlanders kennis over en inzicht in de begroting van het land. Hoe ziet de "balans van Nederland" er uit? Wat kost nou precies hoeveel? Hoe hebben de zorgkosten zich de laatste 20 jaar ontwikkeld? En hoeveel geld gaat er nu écht van Nederland naar Europa? Iedereen heeft al snel zijn (kritisch) woordje klaar, terwijl we veel te weinig informatie hebben om echt te weten wat er speelt. Ik heb die informatie ook niet. Ik wil ook niet dat er onnodig Nederlandse miljarden naar Europa gaan, maar ik kan niet beoordelen of dat onnodig is.

Qua zorg lijken mensen wel eens te vergeten we dat we het hebben over een verzekering. En een verzekering is niets anders dan een solidariteitsprincipe waarbij een groep ervoor zorgt dat individuele gedupeerden de lasten van een bepaald onheil kunnen dragen. Ik hoor wel eens van mensen dat ze in november nog snel even naar de fysio gaan voor een massage, want ze hebben nog "recht op 6 behandelingen". Dat is onzin. Je hebt je verzekerd voor het risico dat je naar de fysio zou moeten. Je hebt geen "tegoedbon voor 6 behandelingen" gekocht. Een wezenlijk verschil. En PFL_STEIN_CITY die zegt dat hij vloekt over de rekening van het eigen risico, omdat hij er niet om heeft gevraagd jaarlijks naar het ziekenhuis te moeten.. Maar feit blijft dat je - omdat je gezondheid je lief is - een dienst afneemt die al snel duurder is dan het bedrag aan eigen risico. Linksom of rechtsom moet alles betaald worden. In premie, in eigen risico, of door betalingen door derde partijen (overheid / werkgever etc.).

Als ik dan verkiezingsprogramma's van (voornamelijk linkse) partijen zie die beloftes doen van het schrappen van het eigen risico, het verlagen van de zorgpremie naar enkele tientjes per maand én het verhogen van de salarissen in de zorg, dan vraag ik me echt af waar dat van betaald gaat worden. Zoals ik al zei, heb ik geen inzicht in de totale kostenplaatjes, maar een normaal mes kan niet aan 3 kanten snijden.

 

+1/-1

open/sluit de onderstaande quote:

PFL_STEIN_CITY schreef op 22 maart 2021 om 11:04:

Klopt, en dat is niet vreemd. In ‘mijn’ dorp is de onwetendheid over politiek groot. Mensen positioneren zichzelf als slachtoffer en alles is slecht. Dat lees ik ook veel op social media. Let wel, iedereen stemt op wie die wilt stemmen. Maar het zijn vooral proteststemmen in mijn ogen. Overigens was het verschil met de VVD 0,1%. Dat gat is al eens groter geweest. Ook dat is onwetendheid, want tactisch is er alles behalve gestemd door de PVV / FVD stemmers. Daardoor staat D66 op plek 2.

Los van bovenstaande, wat denk je dat het mij interesseert hoe het dorp stemt? Juist, helemaal niets!


Ja, de gemiddelde Nederlander heeft het redelijk tot goed in dit land. Het regeringsbeleid van de afgelopen jaren was duidelijk gericht op de midden en hoge inkomens en met name de belangen van het (grote) bedrijfsleven en de economie. En ja, de economie draait goed en de midden- en zeker hoge inkomens zijn er flink op vooruit gegaan de afgelopen jaren.

Voor de lagere inkomens is er juist veel veranderd in negatieve zin. Veel van hun contracten zijn omgezet in ongunstige flex-contracten, hun salaris is maar relatief beperkt toegenomen terwijl de kosten (woning, brandstof, energierekening en zorg) juist wel flink zijn toegenomen. Het is de groep die steeds als eerste wordt ontslagen; als het minder gaat bij een bedrijf of als ze zelf in de problemen zitten (fysiek of mentaal). Ook doen ze vaak banen die vaak onderworpen worden aan allerlei timemanagement-projecten waarbij ze nog meer werk moeten doen in minder tijd (zorg, bezorgers, productiefabrieken) waarbij alles gestandaardiseerd wordt en medewerkers vrijheden en persoonlijke waarde verliezen. Verder zijn door globalisering veel productie- en handwerkzaamheden verplaatst naar het buitenland waardoor mensen die lang bij hetzelfde bedrijf hebben gewerkt op straat kwamen te staan, al is dat meer iets van de jaren 90 en begin jaren-00. In het laatste decennia is er juist door de vergrijzing een tekort aan personeel ontstaan in veel sectoren waardoor weer veel mensen uit andere landen zijn gehaald om dat op te lossen, wat misschien het idee geeft dat de banen worden overgenomen door deze mensen.

En vanwaar al deze hervormingen? Volgens mij was dat het gevolg van de krediet- en bankencrisis (en later Euro-crisis) van rond 2008 waar overduidelijk banken (en overheden en grote bedrijven) gedreven door hebzucht en egoïsme op het hoogste niveau bewust en onbewust enorme fouten hebben gemaakt. Geen enkele topbankier is hiervoor bestraft en ook de afgelopen jaren is het nog steeds het ene na het andere schandaal bij de banken terwijl de schulden en kosten ondertussen wel bij de burgers terecht is gekomen. En juist door het beleid van de afgelopen jaren zou je kunnen zeggen dat dat niet eerlijk is gebeurd.

Feit is dat helaas veel mensen die tot deze doelgroep behoren dit hele verhaal niet kennen. Zij gaan af op wat ze zien, voelen en horen. Zij zien de ongelijkheid, de gevolgen van globalisering en de toegenomen buitenlandse krachten in de sectoren waarin zij werken. Vanuit rechts wordt hierop slim ingespeeld door geromantiseerd beeld te creëren van Nederland van vroeger met ideeën als 'vroeger was alles beter' en 'de echte hardwerkende Nederlander'. Daarbij wordt de schuld van alle problemen, naar mijn mening onterecht, gelegd bij Europa en de immigranten.

Het klopt volgens mij wel dat voor deze groep het vroeger beter was (ik zou ze daarom zeker geen klaagvolk noemen), maar ik ben het niet eens met waar de schuld gelegd wordt en ik geloof totaal niet in de onrealistische "oplossingen" die deze populistische partijen opperen. Juist veel mede-arbeiders met een migratieachtergrond zitten in hetzelfde schuitje als de Nederlandse groep, ook zij worden onderbetaald en (vaak zelfs nog meer) uitgebuit. En als je juist deze twee groepen tegen elkaar uitspeelt, los je het echte probleem nooit op.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 22 maart 2021, 17:12:02.

 

+2/-1

open/sluit de onderstaande quote:

Daguardo schreef op 21 maart 2021 om 12:15:

Het probleem van links is dat ze te veel bezig zijn met maar 1 onderwerp, iets waar de meeste mensen zich niet druk over maken (of juist tegen zijn), zoveel mogelijk diversiteit.



Hilarisch!
Ten eerste maakt Links zich druk om sociale ongelijkheid en klimaat bijvoorbeeld en is diversiteit inderdaad ook een thema. Maar zeker niet "zo veel mogelijk".

Rechts (rechts van de VVD) heeft echter vooral maar één thema: Immigratie.

 

+4/-1

Wat ik me vooral afvraag is hoeveel al die mensen hier verdienen die staan te juichen om rechts, want newsflash: Je gaat er -zeker relatief- maar verder op achteruit als je niet 3x modaal verdient. En nee, dat is niet de schuld van Links of van de immigranten.

 

+2/-1

Kun je die stelling met feiten onderbouwen? Waar kan ik dit voor mezelf narekenen?

 

+3/-1

open/sluit de onderstaande quote:

Petrovic schreef op 22 maart 2021 om 20:21:

Kun je die stelling met feiten onderbouwen? Waar kan ik dit voor mezelf narekenen?



Je kunt de verandering in de Gini coefficient (https://nl.wikipedia.org/wiki/Gini-co%C3%ABffici%C3%ABntlink) vinden in het excel bestand op de pagina van het CPB: https://www.cpb.nl/keuzes-in-kaart-2022-2025link

De 3x modaal is -dat geef ik toe- een beetje een wilde maar beredeneerde gok.

Bij niksdoen neemt de inkomensongelijkheid met 0.6% toe
Bij de VVD wordt dit 2.1%
CDA: 1.4% afname
D66: 6.4% afname
Groen Links: 7.5% afname
SP 13,6% afname
PvdA 9,1% afname
ChristenUnie 3,7% afname
SGP 0,4% toename
DENK 4,6% afname
50+ 2,7% afname

Rest is niet uitgerekend maar sociaal economisch stemmen FvD en PVV meestal mee met de VVD en dus voor eerst en vooral voor aandeelhouders.

 

+3/-1

Vroeger kwam links op voor de achtergestelde arbeiders. Maar tijden zijn veranderd. Zo slecht hebben die het tegenwoordig niet meer. Die maken zich nu meer druk over andere zaken. Dus moest men bij de linkse partijen andere "achtergestelden" gaan zoeken. Dat hebben ze gevonden in de niet-westerse migranten, ongelijkheid voor vrouwen etc onder het mom van diversiteit.

Dat is niet wat veel vroegere linkse stemmers beweegt. Het is daarom juist eerder andersom. Links wordt er vooral gestemd door hoog-opgeleiden in de stad in goede wijken, met name bij Groen Links en D66 (SP wat minder), rechts zoals de PVV door laag-opgeleiden in achterstandsgebieden.

VVD heeft nog altijd de naam om een "enge" rechtse partij te zijn van het grootkapitaal, de linkse kranten stonden er alweer vol van, maar eigenlijk is dat de enige echte volkspartij van Nederland nog. Zowel laag- als hoogopgeleid, stad en platteland stemt er op. Wat ook verklaart waarom het de grootste partij is.

 

+4/-2

Dat mensen op een partij stemmen wil nog niet zeggen dat ze dat die partij daadwerkelijk ook voor hun belangen opkomt. In de VS werd massaal vanuit de arme buitengebieden op Trump gestemd die vervolgens een enorme belastingkorting gaf aan mensen met hoge inkomens, sociale zekerheden afnam en milieuwetten versoepelde waardoor bedrijven hun zooi gewoon in het buitengebied kunnen achterlaten of kunnen lozen in de dichtstbijzijnde rivier. Trump zelf vind zijn eigen volgers eigenlijk maar gewoon 'cheap and poor'.

Voor Rutte geldt hetzelfde. Allerlei sociale voorzieningen zijn versoberd en verder dan een oproep aan de bedrijven om de lonen te laten stijgen kwam hij niet.

open/sluit de onderstaande quote:

Nu het zo veel beter gaat met Nederland is het niet alleen een taak van de politiek, maar ook van werkgevers om ervoor te zorgen dat we het allemaal iets beter krijgen,


zei hij in 2017. Daar is door de bedrijven amper gehoor aan gegeven en zelf doet de VVD vaak moeilijk als het gaat om loonstijgingen bij de overheid zelf: zoals bij politie of zorgmedewerkers. Ondertussen kunnen door Corona veel mensen fluiten naar die loonstijging.

Dat de VVD de afgelopen periode de toon heeft veranderd is volgens mij daarom meer een tactische zet dan echte zorg om mensen die het minder hebben in dit land. Het politieke idee achter de VVD creëert namelijk een 'winnaars en verliezers' maatschappij. Hoor je bij de 'winnaars', dan heb je het goed. Hoor je bij de 'verliezen', jammer voor je.

 

+5/-0

Het politieke idee achter de VVD WAS dat wanneer je goed voor de ondernemers zorgt die ondernemers vervolgens zorgen voor economische groei, werkgelegenheid en welvaart. Als het goed gaat met ondernemers gaat het goed met het hele land. Zonder ondernemers geen banen.
Onder Trump was de werkloosheid historisch laag mede omdat hij belastingen voor ondernemers verlaagde en daarmee en met zijn America first beleid banen creëerde.

De VVD is onder Rutte helaas ondernemers en multinationals door elkaar gaan halen. Die laatste groep creëert hier geen groei, banen of welvaart. Juist door het toenemende globalisme wordt de macht van landen steeds kleiner ten opzicht van Big Tech, Big Pharma en internationale ondemocratische clubs zoals het WEF waar Rutte en Kaag kind aan huis zijn.
Dat is het afgelopen jaar alleen maar versterkt terwijl het MKB kapot wordt gemaakt door de lockdowns.
Dat is de VVD van Rutte. Een ordinaire pluchepartij die onze banen en welvaart in de uitverkoop gooit. Exact hetzelfde geldt voor D66.

 

+5/-2

Politiek kun je soms beter met een biertje bespreken in de kroeg als je allebei aan het andere uiteinde zit of verschillende dingen belicht. Complimenten aan de meeste posters hier voor de over het algemene beschaafde toon! Zit zelf aan de wat meer links progressieve kant maar kan me prima vinden in enkele goede opmerkingen van daguardo en nikiforov 3.

@Klompje iets minder schreeuwerig schrijven maakt je punt veel sterker

 

+2/-0

Deze normale topic is gesloten en bestaat uit 9 pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9

PSV Forum » Maatschappelijke discussies » Politiek