Transparent
Inloggen
Sluiten

PSV Forum » Maatschappelijke discussies » Politiek

Deze normale topic is gesloten en bestaat uit 9 pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9

open/sluit de onderstaande quote:

Arriba Atiba schreef op 23 maart 2021 om 20:50:

Politiek kun je soms beter met een biertje bespreken in de kroeg als je allebei aan het andere uiteinde zit of verschillende dingen belicht. Complimenten aan de meeste posters hier voor de over het algemene beschaafde toon! Zit zelf aan de wat meer links progressieve kant maar kan me prima vinden in enkele goede opmerkingen van daguardo en nikiforov 3.

@Klompje iets minder schreeuwerig schrijven maakt je punt veel sterker


Bedankt. Ik ben me er niet van bewust. Je mag me gerust in een PB opsturen waar ik voor jou schreeuwerig overkom dan kan ik kijken hoe ik dat in de toekomst kan verbeteren.

 

+2/-1

open/sluit de onderstaande quote:

Scorendemiddenvelderaub schreef op 22 maart 2021 om 08:00:

https://youtu.be/03XVlp1K2rElink

Neem eens de tijd om dit duidelijke verhaal te bekijken.


Die video is inmiddels van youtube verdwenen. Het verhaal was misschien toch niet helemaal duidelijk.

 

+2/-1

open/sluit de onderstaande quote:

Nikiforov 3 schreef op 23 maart 2021 om 20:23:

Het politieke idee achter de VVD WAS dat wanneer je goed voor de ondernemers zorgt die ondernemers vervolgens zorgen voor economische groei, werkgelegenheid en welvaart. Als het goed gaat met ondernemers gaat het goed met het hele land. Zonder ondernemers geen banen.
Onder Trump was de werkloosheid historisch laag mede omdat hij belastingen voor ondernemers verlaagde en daarmee en met zijn America first beleid banen creëerde.

De VVD is onder Rutte helaas ondernemers en multinationals door elkaar gaan halen. Die laatste groep creëert hier geen groei, banen of welvaart. Juist door het toenemende globalisme wordt de macht van landen steeds kleiner ten opzicht van Big Tech, Big Pharma en internationale ondemocratische clubs zoals het WEF waar Rutte en Kaag kind aan huis zijn.
Dat is het afgelopen jaar alleen maar versterkt terwijl het MKB kapot wordt gemaakt door de lockdowns.
Dat is de VVD van Rutte. Een ordinaire pluchepartij die onze banen en welvaart in de uitverkoop gooit. Exact hetzelfde geldt voor D66.


Al sinds 2010 liep de werkeloosheid terug in de VS, dat was meer de danken aan het wereldwijde economische klimaat dan aan Trump. Ik hoor anders graag welke banen hij nou echt heeft gecreëerd tijdens zijn termijn. Het verschil tussen de hoogste en de laagste inkomens is juist in zijn periode alleen maar sterker toegenomen en bij het begin van de Corona-uitbraak schoot de de werkeloosheid van 3,5% naar bijna 15%. En dat waren weer met name de lagere inkomens die er als eerste werden ontslagen en door het overheidsbeleid op weinig steun konden rekenen. Voor die groep werd het uiteindelijk; minder werk, minder uitkering na ontslag, minder pensioen en minder goede zorgverzekering in zijn periode.

Op nationaal niveau denk ik ook dat Rutte en de VVD hun eigen invloed op het bedrijfsleven hebben overschat. Voor een gunstig belastingklimaat of versoepeling ontslagrecht staan de bedrijven vaak meteen klaar met hun lobby, maar als Rutte gaat vragen om solidariteit en loonverhoging (op het moment zij enorme winsten maken), dan geven ze niet thuis. Rutte heeft het gewoon laten gebeuren. Bedrijven zijn niet meer begaan met hun medewerkers of de maatschappij, dat is echt iets van vroeger, dat romantische beeld kan ondertussen wel de deur uit. En helaas zijn de vakbonden ook niet sterk meer genoeg om namens de medewerkers een vuist te kunnen maken, dus hebben ze vrij spel om te doen en laten wat ze willen.

Maar het gaat mij ook niet zozeer om economische groei, werkgelegenheid en welvaart. Alleen daarmee wordt je als mens niet per sé gelukkiger. Het ging mij volgens mij om de groep die boos en gefrustreerd is over hun eigen situatie, met name de lagere inkomens met minder kansen. Ik begrijp die frustratie en ik denk dat we dat niet moeten onderschatten. Het is gewoon wachten op de volgende economische crisis totdat we daar de effecten van gaan merken. Nu alles economisch nog aardig gaat kunnen we nog doen alsof er weinig aan de hand is.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Klompje schreef op 23 maart 2021 om 21:11:

open/sluit de onderstaande quote:

Scorendemiddenvelderaub schreef op 22 maart 2021 om 08:00:

https://youtu.be/03XVlp1K2rElink

Neem eens de tijd om dit duidelijke verhaal te bekijken.


Die video is inmiddels van youtube verdwenen. Het verhaal was misschien toch niet helemaal duidelijk.


Verhaal was heel duidelijk.
Daarom is het ook verwijderd.

 

+2/-3

Elk jaar is ons een stuk meer Europa opgedrongen, tegen referenda en volksstemmingen in. We waren het duidelijk niet eens met de gang van zaken in Brussel maar het was ons niet goed uitgelegd en we hadden eigenlijk meer ipv minder Europa nodig....want, samenwerking, kracht bij crises en dat soort geneuzel.

Inmiddels beleven we de derde grote crisis in 15 jaar en wederom wordt pijnlijk duidelijk hoe hopeloos Europa faalt!
ik mag hopen dat na deze crisis mensen wakker worden en we eens een heel eind af gaan schalen met Europa en terug naar samenwerking op een aantal gebieden maar drastisch terug met politieke macht en invloed van Brussel.
Een flinke downgrade is nodig!
the Uk heeft kort na de Brexit in de coronaaanpak al duidelijk gemaakt dat zij gelijk hadden!

 

+4/-3

hahaha kom op wethouder. Het is hier volop crisis vanwege brexit. EU reform? absoluut. Brexit? catastrophe.

 

+6/-0

open/sluit de onderstaande quote:

mar88vdv schreef op 23 maart 2021 om 22:23:

open/sluit de onderstaande quote:



Al sinds 2010 liep de werkeloosheid terug in de VS, dat was meer de danken aan het wereldwijde economische klimaat dan aan Trump. Ik hoor anders graag welke banen hij nou echt heeft gecreëerd tijdens zijn termijn. Het verschil tussen de hoogste en de laagste inkomens is juist in zijn periode alleen maar sterker toegenomen en bij het begin van de Corona-uitbraak schoot de de werkeloosheid van 3,5% naar bijna 15%. En dat waren weer met name de lagere inkomens die er als eerste werden ontslagen en door het overheidsbeleid op weinig steun konden rekenen. Voor die groep werd het uiteindelijk; minder werk, minder uitkering na ontslag, minder pensioen en minder goede zorgverzekering in zijn periode.

Op nationaal niveau denk ik ook dat Rutte en de VVD hun eigen invloed op het bedrijfsleven hebben overschat. Voor een gunstig belastingklimaat of versoepeling ontslagrecht staan de bedrijven vaak meteen klaar met hun lobby, maar als Rutte gaat vragen om solidariteit en loonverhoging (op het moment zij enorme winsten maken), dan geven ze niet thuis. Rutte heeft het gewoon laten gebeuren. Bedrijven zijn niet meer begaan met hun medewerkers of de maatschappij, dat is echt iets van vroeger, dat romantische beeld kan ondertussen wel de deur uit. En helaas zijn de vakbonden ook niet sterk meer genoeg om namens de medewerkers een vuist te kunnen maken, dus hebben ze vrij spel om te doen en laten wat ze willen.

Maar het gaat mij ook niet zozeer om economische groei, werkgelegenheid en welvaart. Alleen daarmee wordt je als mens niet per sé gelukkiger. Het ging mij volgens mij om de groep die boos en gefrustreerd is over hun eigen situatie, met name de lagere inkomens met minder kansen. Ik begrijp die frustratie en ik denk dat we dat niet moeten onderschatten. Het is gewoon wachten op de volgende economische crisis totdat we daar de effecten van gaan merken. Nu alles economisch nog aardig gaat kunnen we nog doen alsof er weinig aan de hand is.



Dus als de werkloosheid daalt onder Trump komt dat door het wereldwijde economische klimaat maar wanneer de werkloosheid stijgt door de coronamaatregelen ligt het aan het overheidsbeleid?
Het bevestigt wederom hoe compleet zinloos die lockdowns zijn. Juist die maatregelen treffen bij uitstek de lagere inkomen die veelal een fysieke werkplek hebben i.p.v. lekker thuis achter hun laptop te zitten.

Ik begrijp die frustratie net als jij volledig. Ik denk dat je een vergissing maakt als je stelt dat het primair bij de lagere inkomens zit. En al helemaal als je stelt dat het met kansen te maken heeft, met name hier in NL. Er is een schreeuwend tekort aan geschoolde MBO-vakmensen en iedereen heeft toegang tot onderwijs. Je moet de kansen echter wel pakken. Ik denk dat de frustratie veel meer zit bij de modale inkomens die er al jaren nauwelijks op vooruitgaan en ondertussen zien dat de lasten alleen maar toenemen, ze interen op hun spaargeld en hun pensioenen steeds minder zeker worden terwijl miljarden van hun belastinggeld het land uitvliegen om het wanbeleid in Zuid Europa te financieren. Een groot deel van die frustratie is terug te voeren op Brussel.

Uiteindelijk gaat het nl. wel voor een groot deel om economische groei, werkgelegenheid en welvaart. Werk/inkomen is uiteindelijk je toegang tot de maatschappij. Het maakt niet perse gelukkig maar geen werk/geen inkomen maakt wel ongelukkig. Dat is dan ook mijn grote vrees over de huidige situatie. Die lockdowns maken structureel een hoop kapot qua economische en sociale structuur waar we nog jarenlang de ellende van gaan ondervinden.

 

+3/-3

De staat van de Nederlandse politiek:
Dit artikel zou voor iedere Nederlander die iets om dit land geeft een wake-up call moeten zijn.

https://www.hpdetijd.nl/2021-03-23/fluistercampagne-van-partijtop-tegen-labiele-omtzigt-bedreigt-stabiliteit-cda/link

Een van de zeldzame echte volksvertegenwoordigers die we nog hebben, wordt kapotgemaakt door achterbakse, arrogante baantjesjagers van het type Hugo de Jonge. Dat is precies de reden waarom het vertrouwen in de politiek zo ontzettend laag is. Het zijn geen volksvertegenwoordigers meer maar ordinair stemvee met nul ervaring in de echte wereld. Politicus als carrièrestap en voorloper op een dik betaalde baan daarna en dat is niet hoe het ooit bedoeld was.

 

+5/-3

@Nikiforov 3

Vreselijke backstabbing natuurlijk, maar daarom nog niet meteen "de staat van de Nederlandse politiek".

Over je eerder verhaal over de VVD waarbij je zegt dat de VVD van een ondernemerspartij een partij voor de aandeelhouders is geworden, ik kon me daar wel in vinden maar ik denk -maar ik ben geen kenner van de exacte VVD strategieen door de jaren heen- dat die transformatie deels komt doordat de ondernemers in die partij vooral het nieuws haalden door corruptie en gesjacher (Josje van Rey, Wybren van Haga (...) ). De "hardwerkende ondernemer" heeft geen zin om zich met dat soort types te identificeren denk ik?

 

+4/-2

Wat mij betreft wel tekenend voor 'de staat van de Nederlandse politiek' en het CDA in het bijzonder.

Als een volksvertegenwoordiger als Omtzigt met een dusdanig aantal voorkeursstemmen structureel wordt tegengewerkt binnen zijn eigen partij en door de regering (zie Toeslagenaffaire) dan is het een grote verrotte bende. Dit is dezelfde club mensen die toestaan dat Rutte en De Jonge doorgaat met blunderen, liegen en bedriegen.

Omtzigt en Renske Leijten zijn vrij duidelijk over geweest over de tegenwerking. Ik heb niets met hun partijen maar wel respect voor hun werk. Zij zouden de norm moeten zijn, helaas zijn het uitzonderingen.

Voor wat betreft de VVD. Dit is m.i. een direct gevolg van de veel te grote greep van Rutte op die partij. Ervaren, kritische mensen zijn vertrokken en vervangen door jaknikkers met nul ervaring in de 'echte wereld'. Kijk naar de huidige lijst en zoek naar ervaring als bestuurder of ondernemer. Nauwelijks terug te vinden. Ze zijn de verbinding met hun traditionele achterban totaal verloren en profiteren nu nog even van de kracht van Rutte omdat verkiezingen tegenwoordig over vorm en populariteit van de lijsttrekker gaan i.p.v. inhoud. Zodra Rutte weg is blijft er een gapend gat achter voor de VVD.

 

+4/-3

Maar Rutte kan nog 20 jaar mee....
Het is inderdaad tekenend voor het CDA (en wat dat betreft niet echt iets nieuws) maar ik denk dat Renske Leijten deze ervaringen in haar partij niet deelt. Maar goed, lijkt me verder de discussie niet waard.

 

+2/-0

20 dagen is wat mij betreft al teveel...

Bij Renske Leijten doel ik niet op haar partij waar volgens mij veelal fatsoenlijke mensen zitten. Wel op de tegenwerking vanuit het Kabinet en ambtenarij voor hun werk in de Toeslagenaffaire. Zie ook haar Tweets van vandaag over de media die volop meewerkt aan het koud stellen van Omtzigt o.b.v. anonieme bronnen.

 

+2/-2

Wat mij betreft ook...
Het feit dat er in de SP al veelal fatsoenlijke mensen geven maakt je veralgemening van de staat van de Nederlandse politiek al onjuist maar goed.
Omzigt is blijkbaar goed voor 7 zetels in zijn eentje. Wel mooi hoe het CDA zichzelf in de voet schiet hier.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

B O M M E L schreef op 24 maart 2021 om 08:11:

hahaha kom op wethouder. Het is hier volop crisis vanwege brexit. EU reform? absoluut. Brexit? catastrophe.



Oh ja, daar is nog veel werk aan de winkel.
Maar ik refereer aan het volgende; het verenigd Europa is ons steeds verkocht als zijnde een bundeling van krachten die in een verenigde aanpak juist in crisissituaties van grote waarde zou moeten zijn.
Het tegendeel blijkt waar!
Daar waar Europa op alle fronten faalt in de vaccinatiestrategie, heeft Biden in Amerika laten zien hoe het kan en moet. Maar is zelfs het VK nu het de koers los van Europa is, een voorbeeld van het feit dat een land zonder Europa in crisissituatie juist slagvaardiger kan opereren
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/eigenlijk-is-de-hele-vaccinatiestrategie-in-groot-brittannie-gebaseerd-op-pragmatisme~b75c4dde/link

Dit bericht is gewijzigd op 24 maart 2021, 21:54:29.

 

+3/-2

Slagvaardig my arse.

De EU was naief, de UK en US onbetrouwbaar.

https://mobile.twitter.com/DaveKeating/status/1372897635577761803link

 

+4/-0

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5213815/eu-brussel-vaccins-von-der-leyen-levering-goedkeuring-traaglink

Maar er is nog wel meer over te zeggen!
Daarnaast is het natuurlijk fnuikend dat je een unie pretendeert te zijn maar intussen elk land zijn eigen regels maakt.
Er zijn ontelbaar veel zaken waarin landen hun eigen autonome besluiten moeten (kunnen) nemen.
Maar juist in dit soort crises had een gemeenschappelijk Europees beleid van nut en waarde moeten zijn.
ik vind het bijvoorbeeld vreemd dat hier min of meer een verbod is om in het buitenland vakantie te gaan vieren, terwijl de Duitsers wel lekker naar Spanje kunnen en mogen.
Oh nee, het was zo dat het wel mocht, maar eigenlijk niet de bedoeling was zei Merkel!
Net zo zeer als het vreemd is dat wij buitenlands bezoek weren maar de Spanjaarden de toerist welkom heten.

Ik zeg hierbij niet wei gelijk heeft en wie niet.
Ik zeg alleen dat het in dat ene Europa in de aanpak van een pandemie naar mijn bescheiden mening met het oog op verspreiding en indamming van het virus, wel had gepast als daar een meer coherent beleid zou zijn gevoerd tussen de landen.

 

+2/-2

Dat laatste ben ik helemaal eens. Het gebrek aan coordinatie binnen de EU is m.i. verbazingwekkend, en enigzins zorgwekkend. Aan de andere kant toont het gewoon aan dat de EU als organisatie een beperkte macht uitoefent, en dat de beslissingen over hoe een pandemie wordt bestreden bijna geheel bij de lidstaten liggen. Daar waar ik niet geheel onwelwillend sta tov een meer federaal model, wil de grote meerderheid van Europeanen daar absoluut niet aan, dus de EU is wat dat betreft democratisch gezien kennelijk wat het moet zijn. Alsnog kun (moet?) je beter samenwerken natuurlijk.

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

romario4wethoudervanjuine schreef op 24 maart 2021 om 07:18:

Elk jaar is ons een stuk meer Europa opgedrongen, tegen referenda en volksstemmingen in. We waren het duidelijk niet eens met de gang van zaken in Brussel maar het was ons niet goed uitgelegd en we hadden eigenlijk meer ipv minder Europa nodig....want, samenwerking, kracht bij crises en dat soort geneuzel.

Inmiddels beleven we de derde grote crisis in 15 jaar en wederom wordt pijnlijk duidelijk hoe hopeloos Europa faalt!
ik mag hopen dat na deze crisis mensen wakker worden en we eens een heel eind af gaan schalen met Europa en terug naar samenwerking op een aantal gebieden maar drastisch terug met politieke macht en invloed van Brussel.
Een flinke downgrade is nodig!
the Uk heeft kort na de Brexit in de coronaaanpak al duidelijk gemaakt dat zij gelijk hadden!


Sorry maar het tekort aan coronovaccins komt juist ook omdat UK de EU heeft verlaten en al die vaccins zelf ging opeisen. De corona aanpak daar was uitermate slecht met hoge besmettingscijfers. De ernst van het virus werd ook daar zwaar onderschat. https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5169429/coronavirus-covid-19-boris-johnson-besmetting-coronadodenlink

De daadkracht van de EU had beter gekund als het gaat om de vaccins maar het werkt allemaal niet als we vanuit nationaal belang blijven kijken, wat jij hier oppert. Juist dat geneuzel van jou zorgt ervoor dat het iedere keer niet werkt in de EU zoals jij zegt (wat overigens echt wel meevalt). Eensgezindheid en samenwerken is veel beter. Als we allemaal ikke ikke ikke doen dan gaan we echt niks bereiken als Europa en al helemaal niet in Nederland. Alsof de wereld gaat luisteren naar 17 miljoen mensen in een klein landje. Geloof je het zelf. Zonder de EU zou Nederland niet eens een stem hebben in de wereldpolitiek en zijn we alleen maar nog meer afhankelijk van de rest van de wereld. Dus terugschalen in de EU werkt averechts

 

+4/-1

Volgens mij lees je niet wat ik schrijf! Ik schrijf juist dat dit een typische crisis is waar een coherente Europese aanpak van belang was geweest en dat juist dan blijkt dat die hele samenwerking niet functioneert!

 

+3/-1

De EU is een geldverslindend bureaucratisch gedrocht. Een politiek project waarvoor uiteindelijk geen democratische meerderheid is en wat ons door de strot is geduwd net als de Euro. De verschillen (cultureel, taal, economisch, politiek) zijn te groot om ook maar de illusie te hebben dat het ooit een coherent geheel gaat worden.
Het begin was goed en daar had het bij moeten blijven. Een economische samenwerking tussen een aantal Noord en West Europese landen met enigszins vergelijkbare economieën en culturen. Zowel wij als Zuid- en Oost Europa hebben er niets mee gewonnen om in een muntunie te zitten. Hun economieën zijn niet meer concurrerend en wij mogen hun enorme tekorten financieren omdat ze geen eigen munt hebben die ze kunnen devalueren.

Het is wat mij betreft onzin om te stellen dat we als Nederland meer bereiken in de EU dan als volledig zelfstandig land. Uiteindelijk wordt de EU ook gedomineerd door Duitsland en Frankrijk en is Rutte het schootjongetje van Merkel. We zijn in Nederland zo overtuigd van onze producten, diensten en kennis. Dan kun je dat ook zonder EU en Euro ten gelde maken.

De coronacrisis is het ultieme bewijs dat de EU totaal overbodig wanneer het er echt toe doet. Geen enkele schijn van uniform beleid maar wel weer tientallen miljarden Nederlands belastinggeld weggegeven om de tekort in Zuid Europa aan te vullen. Tekorten die ontstaan omdat zij besluiten om hun hele land maandenlang in de strengst mogelijk lockdown te doen.

UK heeft van hun coronabeleid een puinhoop gemaakt omdat ze een totale idioot als premier hebben. Ze bewijzen met hun vaccinatiebeleid dat het blijkbaar wel kan wanneer je zelfstandig besluit neemt i.p.v. de regie over te laten aan een tweederangs zetbaasje van Merkel.

 

+2/-3

Deze normale topic is gesloten en bestaat uit 9 pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9

PSV Forum » Maatschappelijke discussies » Politiek