Transparent
Inloggen
Sluiten

PSV Forum » Algemeen PSV Forum » Speelwijze PSV

Deze normale topic is open en bestaat uit 10 pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Waar ik graag eens met de andere forumleden over zou willen discussiëren, is de speelwijze van PSV. Hoe speelt PSV eigenlijk? Is er een plan, een filosofie? Wat zou een goed systeem zijn met het huidige spelersmateriaal?

Natuurlijk gaat het de afgelopen wedstrijden nog verre van goed, maar in hoeverre is de speelwijze daar debet aan?

Zelf zijn er een aantal dingen waar ik me aan stoor.

Trage opbouw
PSV heeft twee modussen: de hele snelle omschakeling, en het oeverloze gebrei. Als snel omschakelen niet lukt of geen optie is, dan vind ik het veldspel van PSV onvoldoende. Het lijkt wel alsof er te weinig ideeën zijn om een kans te creëren tegen een ploeg die goed in de organisatie staat.

Half druk zetten
Druk zetten doe je in mijn ogen óf met volle overtuiging, óf helemaal niet. In het laatste geval zak je in, zorg je dat de organisatie goed staat, en vang je de tegenstander op in de laatste 30-40 meter voor je doel. In het eerste geval klap je er in een zone vól op en probeer je met overtuiging de bal terug te veroveren en een omschakelmoment te creëren. PSV doet in mijn ogen aan 'schijn druk zetten'. Spelers lopen wel naar een mannetje toe, lopen met een tegenstander mee, maar doen geen échte poging om de bal te veroveren. Vooral onze aanvallers hebben hier een handje van.

Te weinig beweging
Vanuit stilstand is het moeilijk om te voetballen. Spelers die stil staan, staan vaak in de dekking. Vaak is de weg terug de enige mogelijke route, omdat de weg naar voor is afgeschermd door de tegenstander. De essentie van topvoetbal is in mijn ogen om door veel te bewegen én een goeie actie te hebben ruimte te creëren op het veld. Door een mannetje uit te spelen lok je andere tegenstanders naar je toe, waardoor er ruimtes vallen waar bewegende medespelers gebruik van kunnen maken. Ik zie voor mijn gevoel veel te weinig beweging op het middenveld en voorin, zodat het spel van PSV te voorspelbaar wordt. Ik denk dat dit hét moeilijkste aspect is van (top)voetbal, dus ik zou ook niet zo 1-2-3 weten hoe je dit kan oplossen.

Mijn conclusie op basis van deze drie punten is eigenlijk dat het op dit moment weinig uitmaakt wie je opstelt en in welk systeem je speelt. Elke nieuwe speler zal verzuipen en de enige manier waarop je je kan onderscheiden, is met geweldige individuele acties die een doelpunt opleveren.

Vorige jaren hadden we met het dode spelmoment nog een geweldig wapen door Luuk de Jong. Dit jaar hebben we door het vertrek van hem (en in mindere mate Schwaab) veel kopkracht ingeleverd. Afgelopen weekend was het echter weer een doodspelmoment wat voor ons een puntje redde.

Mijn ideale systeem voor PSV
Ik ben van mening dat je je spelsysteem moet aanpassen naar de mogelijkheden die je in je selectie hebt. Na het vertrek van De Jong en de blessure van Lammers hebben we geen aanspeelpunt meer in de A-selectie.

Met Bergwijn, Malen, Bruma, Lozano en Gakpo hebben we 5 beweeglijke, snelle aanvallers met een actie in huis. Je zult dus over de grond moeten spelen en indien mogelijk snel de diepte moeten zoeken. Daarnaast zul je middenvelders moeten hebben die ruimte voor zichzelf kunnen creëren, een goede (steek)pass hebben. Ik heb daarom de verwachting dat Afellay en/of Ihattaren daar wel eens een belangrijke rol zou kunnen gaan spelen. Ik zou in ieder geval Bergwijn gewoon in de voorste linie zetten.

Daarnaast denk ik dat PSV zich iets meer moet laten inzakken en dan van daaruit écht druk moet zetten, zodat het weer omschakelmomenten gaat creëren.

 

+5/-1

open/sluit de onderstaande quote:

BasArnhem schreef op 09 augustus 2019 om 10:29:

Waar ik graag eens met de andere forumleden over zou willen discussiëren, is de speelwijze van PSV. Hoe speelt PSV eigenlijk? Is er een plan, een filosofie? Wat zou een goed systeem zijn met het huidige spelersmateriaal?

Natuurlijk gaat het de afgelopen wedstrijden nog verre van goed, maar in hoeverre is de speelwijze daar debet aan?

Zelf zijn er een aantal dingen waar ik me aan stoor.

Trage opbouw
PSV heeft twee modussen: de hele snelle omschakeling, en het oeverloze gebrei. Als snel omschakelen niet lukt of geen optie is, dan vind ik het veldspel van PSV onvoldoende. Het lijkt wel alsof er te weinig ideeën zijn om een kans te creëren tegen een ploeg die goed in de organisatie staat.

Half druk zetten
Druk zetten doe je in mijn ogen óf met volle overtuiging, óf helemaal niet. In het laatste geval zak je in, zorg je dat de organisatie goed staat, en vang je de tegenstander op in de laatste 30-40 meter voor je doel. In het eerste geval klap je er in een zone vól op en probeer je met overtuiging de bal terug te veroveren en een omschakelmoment te creëren. PSV doet in mijn ogen aan 'schijn druk zetten'. Spelers lopen wel naar een mannetje toe, lopen met een tegenstander mee, maar doen geen échte poging om de bal te veroveren. Vooral onze aanvallers hebben hier een handje van.

Te weinig beweging
Vanuit stilstand is het moeilijk om te voetballen. Spelers die stil staan, staan vaak in de dekking. Vaak is de weg terug de enige mogelijke route, omdat de weg naar voor is afgeschermd door de tegenstander. De essentie van topvoetbal is in mijn ogen om door veel te bewegen én een goeie actie te hebben ruimte te creëren op het veld. Door een mannetje uit te spelen lok je andere tegenstanders naar je toe, waardoor er ruimtes vallen waar bewegende medespelers gebruik van kunnen maken. Ik zie voor mijn gevoel veel te weinig beweging op het middenveld en voorin, zodat het spel van PSV te voorspelbaar wordt. Ik denk dat dit hét moeilijkste aspect is van (top)voetbal, dus ik zou ook niet zo 1-2-3 weten hoe je dit kan oplossen.

Mijn conclusie op basis van deze drie punten is eigenlijk dat het op dit moment weinig uitmaakt wie je opstelt en in welk systeem je speelt. Elke nieuwe speler zal verzuipen en de enige manier waarop je je kan onderscheiden, is met geweldige individuele acties die een doelpunt opleveren.

Vorige jaren hadden we met het dode spelmoment nog een geweldig wapen door Luuk de Jong. Dit jaar hebben we door het vertrek van hem (en in mindere mate Schwaab) veel kopkracht ingeleverd. Afgelopen weekend was het echter weer een doodspelmoment wat voor ons een puntje redde.

Mijn ideale systeem voor PSV
Ik ben van mening dat je je spelsysteem moet aanpassen naar de mogelijkheden die je in je selectie hebt. Na het vertrek van De Jong en de blessure van Lammers hebben we geen aanspeelpunt meer in de A-selectie.

Met Bergwijn, Malen, Bruma, Lozano en Gakpo hebben we 5 beweeglijke, snelle aanvallers met een actie in huis. Je zult dus over de grond moeten spelen en indien mogelijk snel de diepte moeten zoeken. Daarnaast zul je middenvelders moeten hebben die ruimte voor zichzelf kunnen creëren, een goede (steek)pass hebben. Ik heb daarom de verwachting dat Afellay en/of Ihattaren daar wel eens een belangrijke rol zou kunnen gaan spelen. Ik zou in ieder geval Bergwijn gewoon in de voorste linie zetten.

Daarnaast denk ik dat PSV zich iets meer moet laten inzakken en dan van daaruit écht druk moet zetten, zodat het weer omschakelmomenten gaat creëren.




Goede analyse, van Bommel zal tot de tijd er versterkingen komen zijn speelstyle moeten aanpassen met de spelers die hij heeft.
Ben helaas bang dat Mark te eigenwijs is of het gewoon niet ziet om het te veranderen, denk overigens dat we met Mark sowieso een verloren seizoen gaan spelen.
Mark heeft nog te weinig ervaring en krijgt ook geen tegengas van zijn assistenten of JdJ heb ik het gevoel.
Rol van van Marwijk is me ook beetje onduidelijk, die zou Mark toch wel moeten kunnen adviseren neem ik aan.

 

+1/-4

Ik vind niet dat dit topic bedoeld zou moeten zijn om de trainer van Bommel of een individuele speler neer te sabelen maar dat het juist gaat om het idee erachter en de vinger op de zeer plek te leggen.

Trage opbouw
De trage opbouw is een groot probleem. Want wat Bas zegt klopt wel. PSV heeft op dit moment 1 plan en dat is zo snel mogelijk de bal naar voren indien mogelijk, en als het niet mogelijk is staat de tegenstander zo geformeerd dat de kwaliteit van onze buitenspelers en spitsen onbruikbaar wordt. Als we dus de bal niet snel genoeg door het middenveld heen hebben laten gaan hebben we die optie niet meer. Dan is optie 2; de lange bal, ook niet meer mogelijk want we spelen momenteel alleen maar lange ballen naar Dumfries. Dan sta je dus 'vast' en heeft het middenveld geen overtal en staat elke middenvelder altijd in de dekking. Als je nu een fantastische passer had vanuit achteruit dan kon het nog wel met enige regelmaat naar voren maar die missen we.

Half druk zetten
Zo snel mogelijk druk zetten na balverlies en bij doeltrappen (tegenwoordig) is belangrijk. Maar dat kan alleen als het middenveld genoeg aansluit zodat je niet met 1 pass een complete linie weg wordt gespeeld (zoals tegen Twente bv). Dit heeft volgens mij met inzicht en met bereidwilligheid te maken en ik denk dat het bij PSV schort aan inzicht. PSV kan pas gevaarlijk worden als de tegenstander niet gegroepeerd staat dus dan zijn snelle balveroveringen een groot wapen voor onze kwaliteiten. Komt er nu zeker nog te weinig uit.

Te weinig beweging
Bij PSV gaat het niet fout in het laatste stukje van een aanval, maar juist aan het begin. We komen niet in kansrijke situaties omdat we de bal alleen achterin comfortabel in bezit hebben, daar heb je 1 a 2 mannetjes over ten opzichte van de tegenstander en dan kun je tot in de eeuwigheid rondspelen. Maar ondanks dat bv Viergever en Sainsbury anders doen vermoeden lijkt het me niet dat je dat moet willen. Je kunt mijn inziens alleen maar vooruit als je buitenspelers in komen zakken (Ajax doet dat heel goed) of verdedigers opkomen (backs of cv). Dan heb je situaties waarbij de middenvelders van de tegenstander moeten kiezen en dat een middenvelder van ons ook weg kan springen uit de rug.

Oplossing
Het middenveld is te statisch, ligt het aan het accent punt naar voren of punt naar achteren, aan de spelers die het moeten uitvoeren of misschien wel aan de aanvallers/verdedigers die geen man meer situaties creeëren? Dat is best een goede vraag als je naar een oplossing zoekt. 4 nieuwe spelers kopen is geen optie dus je moet kijken hoe je accenten anders kunt leggen en misschien met 1 of hooguit 2 nieuwe spelers een grotere invloed kunt hebben. Belangrijk is dat we een alternatieve speelwijze hebben als de snelle counter geen optie is.

We hebben met het katapult voetbal een enorm wapen maar als de mogelijkheid er niet meer is komt het aan op zorgvuldig opbouwen en ik denk dat het op onderstaande manier kan.

Met Boscagli op linksachter kun je met Dumfries al dieper staan. Hij kan ook links centraal in de zone spelen en zo dus met 3 man achterin komen te staan. Doordat Dumfries dieper staat kun je met je rechtsbuiten in het middenveld komen om ruimte te maken voor Dumfries. Met aan de andere kant Bruma aan de zijlijn houd je het veld dus wel breed genoeg.


code:

Zoet

Baumgartl Viergever Boscagli

Dumfries Rosario Guti
Pereiro Bruma
Bergwijn
Malen



Nu heb je als de bal bij Viergever is veel meer opties om de bal kwijt te kunnen, en er zou in principe altijd een weg naar voren moeten zijn. Je hebt diepte op de vleugels, creativiteit tussen de linies en toch een defensief blok.

 

+4/-1

Wat mij zorgen baart is dat we met 4 aanvallers spelen, waarbij er 1 een aanvallende middenvelder moet zijn... Ons middenveld staat continu tegenover 3-4 man.

Met de punt naar achteren spelen en met een valse spits kunnen we iig het katapultvoetbal beter tot uitvoering brengen.

Zoet
Dumfries
Baumgartl
Viergever
Frenchie
Guti
Rosario
Hendrix
Bergwijn
Malen
Lozano

 

+1/-1

Met het half druk zetten ben ik het niet eens. Heel veel ploegen spelen een soort 'half court press' waarbij de linies aangesloten zijn en de passlijnen dichtgelopen worden. Dan jagen de aanvallers dus niet vol door maar moeten ze alleen de ruimtes tussen de spelers van tegenpartij afschermen. Dat doet PSV ook best vaak, al gaat dat zeker niet altijd goed. Soms is de afstand tussen linies te groot (tactisch inzicht) of wordt er te weinig druk op man met bal gezet. Dit is volgens mij het grootste probleem op dit moment. 'Afspraken worden niet nagekomen' roepen ze dan: oftewel een individuele speler verzaakt in de discipline bij balverlies om de passlijn af te schermen of druk op de bal te zetten.

Tactisch blijft Van Bommel bij balverlies hameren op 4-2-3-1. Het blok voor de verdediging. Kan wel m.i., maar hoe speel je bij balbezit? Dan zie ik ook teveel passes tussen de 2 CV's. Imo moet een van CVM's door naar voren en eentje tussen de CV's en de backs opschuiven. Angelino was daar een meester in, die missen we enorm om die reden. Daarnaast missen we een box-to-box middebvelder vind ik. Bergwijn is een aanvaller en Pereiro of Ihattaren naast Guti is teveel van hetzelfde. Pech voor Van Bommel is dat de twee spelers in zijn selectie die dat in kunnen vullen (Afellay en Thomas) geblesseerd zijn.

Voorlopig vind ik Bergwijn op '10' de beste optie, totdat Afellay fit is. Dan zou ik voor Pereiro/Ihattaren op rechts gaan, Malen centraal en Lozano/Bruma op links.

Op het middenveld zou ik Guti en Rosario in balbezit dus achter elkaar laten spelen. Afwisselend de een voor de ander.

Achterin zou ik Dumfries-Baumgartl-Viergever laten staan. Linksback is ff zoeken, maar m.i. moet daar straks gewoon Lato komen te staan. Een aanvallende back past goed in ons spel.

 

+1/-1

open/sluit de onderstaande quote:

11 Sir Tinus schreef op 09 augustus 2019 om 14:58:

Ik vind niet dat dit topic bedoeld zou moeten zijn om de trainer van Bommel of een individuele speler neer te sabelen maar dat het juist gaat om het idee erachter en de vinger op de zeer plek te leggen.

Trage opbouw
De trage opbouw is een groot probleem. Want wat Bas zegt klopt wel. PSV heeft op dit moment 1 plan en dat is zo snel mogelijk de bal naar voren indien mogelijk, en als het niet mogelijk is staat de tegenstander zo geformeerd dat de kwaliteit van onze buitenspelers en spitsen onbruikbaar wordt. Als we dus de bal niet snel genoeg door het middenveld heen hebben laten gaan hebben we die optie niet meer. Dan is optie 2; de lange bal, ook niet meer mogelijk want we spelen momenteel alleen maar lange ballen naar Dumfries. Dan sta je dus 'vast' en heeft het middenveld geen overtal en staat elke middenvelder altijd in de dekking. Als je nu een fantastische passer had vanuit achteruit dan kon het nog wel met enige regelmaat naar voren maar die missen we.

Half druk zetten
Zo snel mogelijk druk zetten na balverlies en bij doeltrappen (tegenwoordig) is belangrijk. Maar dat kan alleen als het middenveld genoeg aansluit zodat je niet met 1 pass een complete linie weg wordt gespeeld (zoals tegen Twente bv). Dit heeft volgens mij met inzicht en met bereidwilligheid te maken en ik denk dat het bij PSV schort aan inzicht. PSV kan pas gevaarlijk worden als de tegenstander niet gegroepeerd staat dus dan zijn snelle balveroveringen een groot wapen voor onze kwaliteiten. Komt er nu zeker nog te weinig uit.

Te weinig beweging
Bij PSV gaat het niet fout in het laatste stukje van een aanval, maar juist aan het begin. We komen niet in kansrijke situaties omdat we de bal alleen achterin comfortabel in bezit hebben, daar heb je 1 a 2 mannetjes over ten opzichte van de tegenstander en dan kun je tot in de eeuwigheid rondspelen. Maar ondanks dat bv Viergever en Sainsbury anders doen vermoeden lijkt het me niet dat je dat moet willen. Je kunt mijn inziens alleen maar vooruit als je buitenspelers in komen zakken (Ajax doet dat heel goed) of verdedigers opkomen (backs of cv). Dan heb je situaties waarbij de middenvelders van de tegenstander moeten kiezen en dat een middenvelder van ons ook weg kan springen uit de rug.

Oplossing
Het middenveld is te statisch, ligt het aan het accent punt naar voren of punt naar achteren, aan de spelers die het moeten uitvoeren of misschien wel aan de aanvallers/verdedigers die geen man meer situaties creeëren? Dat is best een goede vraag als je naar een oplossing zoekt. 4 nieuwe spelers kopen is geen optie dus je moet kijken hoe je accenten anders kunt leggen en misschien met 1 of hooguit 2 nieuwe spelers een grotere invloed kunt hebben. Belangrijk is dat we een alternatieve speelwijze hebben als de snelle counter geen optie is.

We hebben met het katapult voetbal een enorm wapen maar als de mogelijkheid er niet meer is komt het aan op zorgvuldig opbouwen en ik denk dat het op onderstaande manier kan.

Met Boscagli op linksachter kun je met Dumfries al dieper staan. Hij kan ook links centraal in de zone spelen en zo dus met 3 man achterin komen te staan. Doordat Dumfries dieper staat kun je met je rechtsbuiten in het middenveld komen om ruimte te maken voor Dumfries. Met aan de andere kant Bruma aan de zijlijn houd je het veld dus wel breed genoeg.


code:

Zoet

Baumgartl Viergever Boscagli

Dumfries Rosario Guti
Pereiro Bruma
Bergwijn
Malen



Nu heb je als de bal bij Viergever is veel meer opties om de bal kwijt te kunnen, en er zou in principe altijd een weg naar voren moeten zijn. Je hebt diepte op de vleugels, creativiteit tussen de linies en toch een defensief blok.




Inderdaad , je hebt groot gelijk , Mark neersabelen is geen optie . Een andere trainer zal ons naar de middenmoot drijven omdat hij de spelers niet kent.
Trage opbouw , te weinig druk zetten en te weinig beweging dat zie ik ook inderdaad als het probleem . Guti en Pablo zijn veel te traag voordat ze erachter zijn wat ze met de bal gaan doen heeft de tegenstander zich al gehergroepeerd . Het moet veel sneller .

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

BroGi schreef op 09 augustus 2019 om 18:28:

open/sluit de onderstaande quote:

11 Sir Tinus schreef op 09 augustus 2019 om 14:58:

Ik vind niet dat dit topic bedoeld zou moeten zijn om de trainer van Bommel of een individuele speler neer te sabelen maar dat het juist gaat om het idee erachter en de vinger op de zeer plek te leggen.

Trage opbouw
De trage opbouw is een groot probleem. Want wat Bas zegt klopt wel. PSV heeft op dit moment 1 plan en dat is zo snel mogelijk de bal naar voren indien mogelijk, en als het niet mogelijk is staat de tegenstander zo geformeerd dat de kwaliteit van onze buitenspelers en spitsen onbruikbaar wordt. Als we dus de bal niet snel genoeg door het middenveld heen hebben laten gaan hebben we die optie niet meer. Dan is optie 2; de lange bal, ook niet meer mogelijk want we spelen momenteel alleen maar lange ballen naar Dumfries. Dan sta je dus 'vast' en heeft het middenveld geen overtal en staat elke middenvelder altijd in de dekking. Als je nu een fantastische passer had vanuit achteruit dan kon het nog wel met enige regelmaat naar voren maar die missen we.

Half druk zetten
Zo snel mogelijk druk zetten na balverlies en bij doeltrappen (tegenwoordig) is belangrijk. Maar dat kan alleen als het middenveld genoeg aansluit zodat je niet met 1 pass een complete linie weg wordt gespeeld (zoals tegen Twente bv). Dit heeft volgens mij met inzicht en met bereidwilligheid te maken en ik denk dat het bij PSV schort aan inzicht. PSV kan pas gevaarlijk worden als de tegenstander niet gegroepeerd staat dus dan zijn snelle balveroveringen een groot wapen voor onze kwaliteiten. Komt er nu zeker nog te weinig uit.

Te weinig beweging
Bij PSV gaat het niet fout in het laatste stukje van een aanval, maar juist aan het begin. We komen niet in kansrijke situaties omdat we de bal alleen achterin comfortabel in bezit hebben, daar heb je 1 a 2 mannetjes over ten opzichte van de tegenstander en dan kun je tot in de eeuwigheid rondspelen. Maar ondanks dat bv Viergever en Sainsbury anders doen vermoeden lijkt het me niet dat je dat moet willen. Je kunt mijn inziens alleen maar vooruit als je buitenspelers in komen zakken (Ajax doet dat heel goed) of verdedigers opkomen (backs of cv). Dan heb je situaties waarbij de middenvelders van de tegenstander moeten kiezen en dat een middenvelder van ons ook weg kan springen uit de rug.

Oplossing
Het middenveld is te statisch, ligt het aan het accent punt naar voren of punt naar achteren, aan de spelers die het moeten uitvoeren of misschien wel aan de aanvallers/verdedigers die geen man meer situaties creeëren? Dat is best een goede vraag als je naar een oplossing zoekt. 4 nieuwe spelers kopen is geen optie dus je moet kijken hoe je accenten anders kunt leggen en misschien met 1 of hooguit 2 nieuwe spelers een grotere invloed kunt hebben. Belangrijk is dat we een alternatieve speelwijze hebben als de snelle counter geen optie is.

We hebben met het katapult voetbal een enorm wapen maar als de mogelijkheid er niet meer is komt het aan op zorgvuldig opbouwen en ik denk dat het op onderstaande manier kan.

Met Boscagli op linksachter kun je met Dumfries al dieper staan. Hij kan ook links centraal in de zone spelen en zo dus met 3 man achterin komen te staan. Doordat Dumfries dieper staat kun je met je rechtsbuiten in het middenveld komen om ruimte te maken voor Dumfries. Met aan de andere kant Bruma aan de zijlijn houd je het veld dus wel breed genoeg.


code:

Zoet

Baumgartl Viergever Boscagli

Dumfries Rosario Guti
Pereiro Bruma
Bergwijn
Malen



Nu heb je als de bal bij Viergever is veel meer opties om de bal kwijt te kunnen, en er zou in principe altijd een weg naar voren moeten zijn. Je hebt diepte op de vleugels, creativiteit tussen de linies en toch een defensief blok.




Inderdaad , je hebt groot gelijk , Mark neersabelen is geen optie . Een andere trainer zal ons naar de middenmoot drijven omdat hij de spelers niet kent.
Trage opbouw , te weinig druk zetten en te weinig beweging dat zie ik ook inderdaad als het probleem . Guti en Pablo zijn veel te traag voordat ze erachter zijn wat ze met de bal gaan doen heeft de tegenstander zich al gehergroepeerd . Het moet veel sneller .



Hoog druk zetten is trainbaar. Gebeurde begin vorig seizoen ook en is er nu de eerste wedstrijden compleet uit verdwenen. CV's die doordekken in het middenveld zie je totaal niet meer terug. Enige handicap is het vertrek van Luuk die hierin de ploeg stuurde.

Hetzelfde geldt voor de opbouw. Met deze spelers moet die bal zsm richting de backs of vleugelaanvallers. Niet het standaard rollertje van Zoet naar de CV's.

Zolang de (hopelijk) beter voetballende nieuwelingen (Lato, Boscagli, Afellay, Thomas) niet fit zijn of zijn ingepast is reactievoetbal je enige optie.
Afwisselend hoog druk zetten en inzakken en vanuit balverovering direct de aanval zoeken.
Dat vraagt van de aanvallers dat ze diepte zoeken ipv de bal in de voeten te willen.
Met spelers als Bruma, Bergwijn, Malen en Lozano moet je 5-6 keer per wedstrijd iemand vrij voor de keeper zetten.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Nikiforov 3 schreef op 10 augustus 2019 om 15:31:

open/sluit de onderstaande quote:

BroGi schreef op 09 augustus 2019 om 18:28:

open/sluit de onderstaande quote:

11 Sir Tinus schreef op 09 augustus 2019 om 14:58:

Ik vind niet dat dit topic bedoeld zou moeten zijn om de trainer van Bommel of een individuele speler neer te sabelen maar dat het juist gaat om het idee erachter en de vinger op de zeer plek te leggen.

Trage opbouw
De trage opbouw is een groot probleem. Want wat Bas zegt klopt wel. PSV heeft op dit moment 1 plan en dat is zo snel mogelijk de bal naar voren indien mogelijk, en als het niet mogelijk is staat de tegenstander zo geformeerd dat de kwaliteit van onze buitenspelers en spitsen onbruikbaar wordt. Als we dus de bal niet snel genoeg door het middenveld heen hebben laten gaan hebben we die optie niet meer. Dan is optie 2; de lange bal, ook niet meer mogelijk want we spelen momenteel alleen maar lange ballen naar Dumfries. Dan sta je dus 'vast' en heeft het middenveld geen overtal en staat elke middenvelder altijd in de dekking. Als je nu een fantastische passer had vanuit achteruit dan kon het nog wel met enige regelmaat naar voren maar die missen we.

Half druk zetten
Zo snel mogelijk druk zetten na balverlies en bij doeltrappen (tegenwoordig) is belangrijk. Maar dat kan alleen als het middenveld genoeg aansluit zodat je niet met 1 pass een complete linie weg wordt gespeeld (zoals tegen Twente bv). Dit heeft volgens mij met inzicht en met bereidwilligheid te maken en ik denk dat het bij PSV schort aan inzicht. PSV kan pas gevaarlijk worden als de tegenstander niet gegroepeerd staat dus dan zijn snelle balveroveringen een groot wapen voor onze kwaliteiten. Komt er nu zeker nog te weinig uit.

Te weinig beweging
Bij PSV gaat het niet fout in het laatste stukje van een aanval, maar juist aan het begin. We komen niet in kansrijke situaties omdat we de bal alleen achterin comfortabel in bezit hebben, daar heb je 1 a 2 mannetjes over ten opzichte van de tegenstander en dan kun je tot in de eeuwigheid rondspelen. Maar ondanks dat bv Viergever en Sainsbury anders doen vermoeden lijkt het me niet dat je dat moet willen. Je kunt mijn inziens alleen maar vooruit als je buitenspelers in komen zakken (Ajax doet dat heel goed) of verdedigers opkomen (backs of cv). Dan heb je situaties waarbij de middenvelders van de tegenstander moeten kiezen en dat een middenvelder van ons ook weg kan springen uit de rug.

Oplossing
Het middenveld is te statisch, ligt het aan het accent punt naar voren of punt naar achteren, aan de spelers die het moeten uitvoeren of misschien wel aan de aanvallers/verdedigers die geen man meer situaties creeëren? Dat is best een goede vraag als je naar een oplossing zoekt. 4 nieuwe spelers kopen is geen optie dus je moet kijken hoe je accenten anders kunt leggen en misschien met 1 of hooguit 2 nieuwe spelers een grotere invloed kunt hebben. Belangrijk is dat we een alternatieve speelwijze hebben als de snelle counter geen optie is.

We hebben met het katapult voetbal een enorm wapen maar als de mogelijkheid er niet meer is komt het aan op zorgvuldig opbouwen en ik denk dat het op onderstaande manier kan.

Met Boscagli op linksachter kun je met Dumfries al dieper staan. Hij kan ook links centraal in de zone spelen en zo dus met 3 man achterin komen te staan. Doordat Dumfries dieper staat kun je met je rechtsbuiten in het middenveld komen om ruimte te maken voor Dumfries. Met aan de andere kant Bruma aan de zijlijn houd je het veld dus wel breed genoeg.


code:

Zoet

Baumgartl Viergever Boscagli

Dumfries Rosario Guti
Pereiro Bruma
Bergwijn
Malen



Nu heb je als de bal bij Viergever is veel meer opties om de bal kwijt te kunnen, en er zou in principe altijd een weg naar voren moeten zijn. Je hebt diepte op de vleugels, creativiteit tussen de linies en toch een defensief blok.




Inderdaad , je hebt groot gelijk , Mark neersabelen is geen optie . Een andere trainer zal ons naar de middenmoot drijven omdat hij de spelers niet kent.
Trage opbouw , te weinig druk zetten en te weinig beweging dat zie ik ook inderdaad als het probleem . Guti en Pablo zijn veel te traag voordat ze erachter zijn wat ze met de bal gaan doen heeft de tegenstander zich al gehergroepeerd . Het moet veel sneller .



Hoog druk zetten is trainbaar. Gebeurde begin vorig seizoen ook en is er nu de eerste wedstrijden compleet uit verdwenen. CV's die doordekken in het middenveld zie je totaal niet meer terug. Enige handicap is het vertrek van Luuk die hierin de ploeg stuurde.

Hetzelfde geldt voor de opbouw. Met deze spelers moet die bal zsm richting de backs of vleugelaanvallers. Niet het standaard rollertje van Zoet naar de CV's.

Zolang de (hopelijk) beter voetballende nieuwelingen (Lato, Boscagli, Afellay, Thomas) niet fit zijn of zijn ingepast is reactievoetbal je enige optie.
Afwisselend hoog druk zetten en inzakken en vanuit balverovering direct de aanval zoeken.
Dat vraagt van de aanvallers dat ze diepte zoeken ipv de bal in de voeten te willen.
Met spelers als Bruma, Bergwijn, Malen en Lozano moet je 5-6 keer per wedstrijd iemand vrij voor de keeper zetten.




Idd , je haalt me de woorden uit de mond. Kan ik niet beter verwoorden.

 

+1/-1

Gisteren was een leukere wedstrijd dan we dit seizoen tot nu toe hebben mogen zien. Ik zag nu wel meer beweging en dan zie je ook meteen dat het een stuk leuker wordt om naar te kijken en dat er ook veel meer kansen ontstaan.

Dan is de vraag: kwam dit nu door het onthutsend zwakke ADO of was er daadwerkelijk meer beleving en spelplezier bij de spelers? De komende wedstrijden moeten dat maar gaan uitwijzen.

Overigens vond ik gisteren wederom een signaal dat Bergwijn op het middenveld niet uit de verf komt. Het is een speler die wacht op het moment dat hij een dribbel kan gaan maken. Ik zou op het middenveld iemand willen zien die meer in de combinatie komt, die de bal meer komt vragen en die ook weet op welke momenten hij in de 16 bij de spits moet verschijnen. Natuurlijk is Donny van de Beek een ander type speler dan Bergwijn, maar zo iemand mis ik bij ons in het elftal en ik denk dat dat voor ons middenveld brood- en broodnodig is. Hopelijk kan Afellay of Ihattaren die rol gaan invullen, of wellicht Thomas als die ooit nog fit wordt.

 

+1/-0

De speelwijze is nu gebaseerd op individuele kwaliteiten en niet op teamtactiek in mijn ogen. Daar verandert een wedstrijd tegen een zeer zwak ADO niets aan.

We gaan dit jaar 2 versies van PSV zien; de versie waar de tegenstander inzakt en 0 ruimte weg geeft en de versie waar de tegenstander wel wil voetballen. De eerste nodigt niet uit tot leuk voetbal en zal 9 van de 10x zorgen voor een lelijke overwinnen en de tweede versie zorgt waarschijnlijk voor meer spectakel maar maakt de succeskans een stuk kleiner.

Tja wat heb je dan liever?

 

+1/-0

Tja, het is helaas niet echt een keuze hè...

Ik zou willen dat PSV heel goed voetbal met een goed positiespel zou laten zien, waarin daarnaast ook nog de individuele kwaliteiten van de spelers tot hun recht komen. En het voetbal wat ik dan voor ogen heb, bestaat dan uit veel beweging, een hoog baltempo, spelers die durven voetballen, op de juiste momenten collectief druk zetten, af en toe ook inzakken en ruimte voor jezelf creëren. En in dat voetbal kunnen mannen als Bruma en Bergwijn prima hun dribbels en passeeracties maken. Dan kunnen we gebruik maken van de explosiviteit van Malen en zullen de kwaliteiten van Guti aan de bal doorslaggevend zijn.

Maar PSV, en ook Van Bommel, legt de nadruk in eerste instantie op de organisatie in het elftal. En van daaruit wordt gezocht om de individuele kwaliteiten van de spelers naar voren te laten komen. En als dat lukt, zoals vorig jaar regelmatig het geval was, dan krijg je hele acceptabele wedstrijden. Maar als het dan even niet loopt, dan is het zo stroperig dat je geen enkele wedstrijd meer makkelijk wint.

Ik zou graag zien dat PSV in ieder geval probeert om het eerste type voetbal te spelen, maar daarvoor heb ik nog maar bar weinig aanknopingspunten gezien dit seizoen. En dat je dan misschien een keer tegen een domper aanloopt vanwege naïviteit, dat is niet meer dan normaal. Maar ik verwacht dat het je uiteindelijk gaat uitbetalen. Want in zo'n elftal is het leuker voetballen, komen kwaliteiten beter tot hun recht, worden spelers meer waard en ga je uiteindelijk ook veel meer punten pakken.

 

+1/-1

Gewoon weer terug naar wat werkt. Een kopsterk aanspeelpunt in de spits, en een middenveld dat bestaat uit een controlerende middenvelder, een loper, en een aanvallende middenvelder met scorend vermogen. En een beetje meer ervaring mag ook wel.

------------- Unnerstal --------------
Dumfries---Baumgartl-Schwaab---Viergever
----- Aankoop 1 --- Hendrix -----
------------ Ihatteren* ------------
Bergwijn---- Aankoop 2 ----- Malen

Aankoop 1 = type Van Ginkel/Wijnaldum
Aankoop 2 = type De Jong/Dost

* of Afellay/Thomas/Guti

Bergwijn niet meer op het middenveld, Rosario even banken. Bruma en Gakpo backup aanval. Niet zo veel mogelijk aanvallers opstellen, maar spelers op hun beste positie.

 

+1/-0

De oplossing lijkt inderdaad niet eens zo moeilijk. John moet alleen "even" aan de slag.

 

+1/-0

Ik ben een voorstander van een ervaren as, met de energie van de jongelingen op de flanken. Met Schwaab en Viergever heb je die ervaring in de achterste linie en voorin met Mitroglou. Wat ik echter onbegrijpelijk vind, is dat van Bommel nota bene zelf onderdeel was van een fenomenaal middenveld samen met Cocu en Vogel, maar nu met Rosario en Bergwijn/Ihattaren op het middenveld speelt. Ihattaren moet zich kunnen ontwikkelen, zoals Afellay destijds, met een ervaren blok achter zich en Bergwijn is een aanvaller. Ik snap dat van Ginkel nog altijd geblesseerd is, maar in ieder geval 1 sterke en ervaren middenvelder had toch gewoon een van de eerste prioriteiten moeten zijn imo.

Met een solide middenveld, komen in mijn ogen zowel de verdediging als de aanval beter uit de verf. Rosario is wmb zo slecht niet, maar niet als de belangrijkste middenvelder zoals nu. Hij moet een ervaren kracht naast zich hebben die hem ook aanstuurt.

 

+1/-0

Met die Argentijn of Jahanbakhsh erbij denk ik dat we uit zijn gewinkeld, wat er volgens mij op neer komt dat Van Bommel vast zal blijven houden aan Bergwijn op 10.

 

+1/-1

Ik vrees er ook voor dat we moeten werken naar een oplossing met Bergwijn op 10, en dan is het sterk de vraag of we wel met Bruma Malen en Alireza (of die Argentijn) kunnen spelen. Ik neig eerder naar nee, zoals Advocaat ook aan gaf vorige week.

Het is niet iets wat super realistisch is maar als je toch met Bergwijn op 10 wil spelen moet je misschien een rechtsbuiten opofferen en die ruimte open laten voor Dumfries of de RCM.


code:

Zoet

Baumgartl Viergever
Dumfries Lato

Ihattaren Rosario Gutiriez

Bergwijn
Malen Bruma



Het zou niet mijn ideale elftal zijn, maar als je Bergwijn achter de spitsen wil hebben lijkt me dit de beste oplossing. Op papier kun je best met Ihattaren starten op linksbuiten, als hij daar maar niet staat, maar komt.

Het idee is natuurlijk dat je met Bruma het veld breed houdt aan welke kant de back niet op komt. Zo maak je Dumfries en Lato wel één van de belangrijkste schakels van je tactisch plan en de vraag is of zij dat kunnen.

 

+1/-1

Ik zou echt nooit met Bergwijn op 10 blijven spelen, omdat je mede daardoor in de opbouw tekort schiet. Tevens komen Bergwijns kwaliteiten beter tot uiting aan de zijkant.
Het grote probleem zit mijn inziens in het bij de opbouw te ver terug laten zakken door beide verdedigende middenvelders. Als je daar in de rug druk op zet kunnen zij niets anders dan de bal weer terug spelen. Op die manier is er totaal geen opbouw, en dat ligt volgens mij gewoon aan de taktiek van Van Bommel. Ga je dan met Bergwijnop 10 spelen wordt het helemaal lastig.
Speel met 1 verdedigende middenvelder, laat die als eerste aanspeelpunt vrijkomen voor de verdedigers, en speel met Ihatarren en Gut verder naar voren. Dan komen spelers veel beter tot hun recht en zal de opbouw beter zijn. Verder hoeft er niet zo heel veel te veranderen.

 

+1/-1

Ik zit een beetje te dubben over ideale invulling, maar denk dat het zo aardig staat. Waarin de duitsers het hart vormen en dan viergever als linksback

------------------------------------Unnerstall---------------------------------------

Dumfries------------- swaab------------------------baumgartl --------------viergever

-----------------------------rosaria------------------------guti

------------------------------------ihattaren/doan----------------------------------

bergwijn------------------------------malen-----------------------------------bruma


verder denk ik ook wel eens aan een anders systeem, wat we onder cocu speelde. Ik vraag me af of dan viergever niet ingezet kan worden als controleur. een beetje zoals onderstaand:

----------------------------------------Unnerstall-----------------------------------

dumfries------------------swaab-----------------------baumgartl---------boscagli/lato

-----------------------------------------viergever-----------------------------------

-----------------ihattaren/doan------------------------------guti--------------------

berwgijn---------------------------------------malen----------------------------bruma

Dan zijn we verlost van de in mijn ogen niet goed genoeg spelende hendrikx/rosario. Een sterk hart in je defensie en viergever daar nog voor. Voor hem dan veel creativiteit.
Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden?

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 3 september 2019, 13:12:54.

 

+1/-0

Plan A

code:

Zoet

Dumfries Baumgartl Viergever(C) Boscagli

Rosario Gutiriez

Bergwijn

Ihattaren Malen Bruma



Loopt het niet, of speel je echt op de helft van de tegenstander en sta je tegenover 2 bussen kun je met Mitro, Gakpo en Doan heel veel kwaliteit van de bank brengen. Daarnaast heb je met Dumfries en Boscagli die een voorzet kunnen geven of in ieder geval de spitsen kunnen bedienen. Gakpo heeft ook een top voorzet in de benen, Doan heeft een goed afstandschot en Malen kan in een vrije rol om Mitrogoal heen spelen.

Plan B

code:

Zoet
Baumgartl Viergever (C)
Dumfries Boscagli
Ihattaren Gutiriez

Doan Mitrogoal Malen Bergwijn

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 10 pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

PSV Forum » Algemeen PSV Forum » Speelwijze PSV