Transparent
Inloggen
Sluiten

PSV Forum » Wedstrijden van PSV » Champions League 2024/2025

Deze normale topic is open en bestaat uit 5 pagina's: 1 2 3 4 5

Mijn punt blijft dat statistieken leuk zijn maar dat je daar verder niks aan hebt en je je er niet blind op moet staren.

Jaren geleden was je in de champions leaugue altijd door na de groepsfase als je 10 punten had. (thuis 3 keer winst, uit 1 punt). Tot wij in 2003(?) 10 punten hadden en als eerste team ooit met 10 punten derde werden en dus niet doorgingen.

+1/-0

Toch had Teze het nog niet zo gek bekeken met Monaco als zijn droomclub, hij staat alvast bij de eerste 8.

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

PSVRijnwoude schreef op 10 november 2024 om 11:15:

Toch had Teze het nog niet zo gek bekeken met Monaco als zijn droomclub, hij staat alvast bij de eerste 8.

Staat? Volgens mij zit hij meer op het bankje dan dat hij op het veld staat...

Denk dat hij zich de afgelopen tijd wel eens achter zijn oren gekrabd heeft of hij wel zo eager had moeten zijn om te willen vertrekken.

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

PSVRijnwoude schreef op 09 november 2024 om 11:43:

Mijn punt blijft dat statistieken leuk zijn maar dat je daar verder niks aan hebt en je je er niet blind op moet staren.

Jaren geleden was je in de champions leaugue altijd door na de groepsfase als je 10 punten had. (thuis 3 keer winst, uit 1 punt). Tot wij in 2003(?) 10 punten hadden en als eerste team ooit met 10 punten derde werden en dus niet doorgingen.

Ik snap wat je zegt, en ben het er ook deels mee eens. Je moet je nooit blind staren op statistieken of uitgaan van deze berekeningen.
Echter, wat in dit geval wel relevant is om te benoemen is dat deze modellen zo'n 10.000 scenarios uitwerken, en op basis van deze scenarios tot deze kansen komen. Blijkbaar staat PSV in 85% van de gevallen aan de goede kant van de streep. Ik weet niet exact hoe deze modellen werken, maar ik kan me voorstellen dat, op basis van teamsterkte, uitslagen tot nu toe, en andere relevante componenten een winst/gelijk/verlies percentage aan iedere wedstrijd wordt gekoppeld. Als voorbeeld, stel dat men (zie het als een bookmaker) PSV 50% kans op winst geeft tegen Shaktar, 25% kans op gelijkspel, en 25% kans op nederlaag, dan zal een winstpartij van PSV in 2 van de 4 scenarios worden meegenomen, een gelijkspel 1x, en een verlies 1x. Als je zulke percentages toepast op zo'n 10000 scenarios, dan kom je toch tot een redelijk uitgebreide en onderbouwde verwachting van de kans dat een team de volgende ronde haalt of niet.

Natuurlijk, mocht PSV niet winnen van Shaktar, dan zullen die percentages direct weer een eind naar beneden bijgesteld worden. Dan heb je inderdaad dus helemaal niets aan zo'n percentage dat ons nu wordt toebedeeld. Dus het allerbelangrijkste is en blijft de volledige focus op de eerstvolgende wedstrijd, en te zorgen dat deze succesvol over de streep wordt getrokken.

+1/-0

PSVRijnwoude: Dat CL-jaar was in 2003 inderdaad. We moesten toen met 2-0 winnen van Deportivo La Coruna om door te gaan, maar omdat we met 3-2 wonnen, werden we op onderling resultaat 3e.

Verder zijn de statistieken inderdaad niets waard als je het op het veld laat afweten. Er zijn 10.000 simulaties gedaan, maar we kijken nu naar 1 run en daar spelen zoveel dingen een rol, die je niet in de hand hebt. Want gaan die simulaties er ook vanuit dat je potentieel 3 sleutelspelers kan missen, en dat dat invloed heeft op de winstkansen? Of dat juist een tegenstander het wat minder serieus neemt (want al geplaatst / uitgeschakeld) waardoor de kansen toenemen?

De 85% zegt mij dat we in principe goed genoeg moeten zijn om door te bekeren, en misschien zelfs dat we ons moeten schamen als we nu niet meer redden.

+1/-0

Voor supporters is een statistiek misschien leuk. Maar bedrijfsmatig zijn ze heel belangrijk. Kijk maar naar onze Italiaanse vriend in Amsterdam. Maar ook naar het samenstellen van budgetten, het beoordelen van prestaties (functiebeoordelingen), etc. Budgetten worden gebaseerd op kansen (= statistiek). Hoe vaak haal je relatief gezien de CL en dus inkomsten? Daar moet je op begroten. Zelfde als beleggen. Periodes van 10 jaar, kansenberekening. Als je alleen maar kijkt naar losse gevallen had er überhaupt nooit wetenschap bestaan (want betrouwbaarheidsintervallen).

Overigens is die 85% in dit geval niet zo heel boeiend omdat er denk ik niet echt iets vanaf hangt, buiten dat het nice to know is.

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 5 pagina's: 1 2 3 4 5

PSV Forum » Wedstrijden van PSV » Champions League 2024/2025