Transparent
Inloggen
Sluiten

PSV Forum » Wedstrijden van PSV » Champions League 2024/2025

Deze normale topic is open en bestaat uit 7 pagina's: 1 2 3 4 5 6 7

Mijn punt blijft dat statistieken leuk zijn maar dat je daar verder niks aan hebt en je je er niet blind op moet staren.

Jaren geleden was je in de champions leaugue altijd door na de groepsfase als je 10 punten had. (thuis 3 keer winst, uit 1 punt). Tot wij in 2003(?) 10 punten hadden en als eerste team ooit met 10 punten derde werden en dus niet doorgingen.

+1/-0

Toch had Teze het nog niet zo gek bekeken met Monaco als zijn droomclub, hij staat alvast bij de eerste 8.

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

PSVRijnwoude schreef op 10 november 2024 om 11:15:

Toch had Teze het nog niet zo gek bekeken met Monaco als zijn droomclub, hij staat alvast bij de eerste 8.

Staat? Volgens mij zit hij meer op het bankje dan dat hij op het veld staat...

Denk dat hij zich de afgelopen tijd wel eens achter zijn oren gekrabd heeft of hij wel zo eager had moeten zijn om te willen vertrekken.

+1/-0

PSVRijnwoude schreef op 09 november 2024 om 11:43:

Mijn punt blijft dat statistieken leuk zijn maar dat je daar verder niks aan hebt en je je er niet blind op moet staren.

Jaren geleden was je in de champions leaugue altijd door na de groepsfase als je 10 punten had. (thuis 3 keer winst, uit 1 punt). Tot wij in 2003(?) 10 punten hadden en als eerste team ooit met 10 punten derde werden en dus niet doorgingen.

Ik snap wat je zegt, en ben het er ook deels mee eens. Je moet je nooit blind staren op statistieken of uitgaan van deze berekeningen.
Echter, wat in dit geval wel relevant is om te benoemen is dat deze modellen zo'n 10.000 scenarios uitwerken, en op basis van deze scenarios tot deze kansen komen. Blijkbaar staat PSV in 85% van de gevallen aan de goede kant van de streep. Ik weet niet exact hoe deze modellen werken, maar ik kan me voorstellen dat, op basis van teamsterkte, uitslagen tot nu toe, en andere relevante componenten een winst/gelijk/verlies percentage aan iedere wedstrijd wordt gekoppeld. Als voorbeeld, stel dat men (zie het als een bookmaker) PSV 50% kans op winst geeft tegen Shaktar, 25% kans op gelijkspel, en 25% kans op nederlaag, dan zal een winstpartij van PSV in 2 van de 4 scenarios worden meegenomen, een gelijkspel 1x, en een verlies 1x. Als je zulke percentages toepast op zo'n 10000 scenarios, dan kom je toch tot een redelijk uitgebreide en onderbouwde verwachting van de kans dat een team de volgende ronde haalt of niet.

Natuurlijk, mocht PSV niet winnen van Shaktar, dan zullen die percentages direct weer een eind naar beneden bijgesteld worden. Dan heb je inderdaad dus helemaal niets aan zo'n percentage dat ons nu wordt toebedeeld. Dus het allerbelangrijkste is en blijft de volledige focus op de eerstvolgende wedstrijd, en te zorgen dat deze succesvol over de streep wordt getrokken.

+1/-0

PSVRijnwoude: Dat CL-jaar was in 2003 inderdaad. We moesten toen met 2-0 winnen van Deportivo La Coruna om door te gaan, maar omdat we met 3-2 wonnen, werden we op onderling resultaat 3e.

Verder zijn de statistieken inderdaad niets waard als je het op het veld laat afweten. Er zijn 10.000 simulaties gedaan, maar we kijken nu naar 1 run en daar spelen zoveel dingen een rol, die je niet in de hand hebt. Want gaan die simulaties er ook vanuit dat je potentieel 3 sleutelspelers kan missen, en dat dat invloed heeft op de winstkansen? Of dat juist een tegenstander het wat minder serieus neemt (want al geplaatst / uitgeschakeld) waardoor de kansen toenemen?

De 85% zegt mij dat we in principe goed genoeg moeten zijn om door te bekeren, en misschien zelfs dat we ons moeten schamen als we nu niet meer redden.

+1/-0

Voor supporters is een statistiek misschien leuk. Maar bedrijfsmatig zijn ze heel belangrijk. Kijk maar naar onze Italiaanse vriend in Amsterdam. Maar ook naar het samenstellen van budgetten, het beoordelen van prestaties (functiebeoordelingen), etc. Budgetten worden gebaseerd op kansen (= statistiek). Hoe vaak haal je relatief gezien de CL en dus inkomsten? Daar moet je op begroten. Zelfde als beleggen. Periodes van 10 jaar, kansenberekening. Als je alleen maar kijkt naar losse gevallen had er überhaupt nooit wetenschap bestaan (want betrouwbaarheidsintervallen).

Overigens is die 85% in dit geval niet zo heel boeiend omdat er denk ik niet echt iets vanaf hangt, buiten dat het nice to know is.

+1/-0

Wat een avond.. wat een ontknoping..
gelukkig blijft dat laatste gevoel het langst hangen. 🤪

+2/-0

PSG en Real staan gewoon op uitschakeling. Juve staat zelfs nog onder ons. PSG-Man City kan een behoorlijk beladen duel worden met de oliesjeiks van de UAE en Qatar die voor schut dreigen te staan.

Het leuke van deze opzet is dat je meestal vrij weinig aan een gelijkspel hebt. Daarmee bedoel ik dat je met een groep van 4 meteen een derde van de concurrentie op puntverlies zet met een puntendeling. Nu weet je nog niet of de tegenstander een concurrent is. Dan krijg je dus ook minder teams die de bus parkeren.

Wat PSV betreft is het best aannemelijk dat je tegen een B-team van Liverpool speelt. Maar hopelijk gaat die wedstrijd niet meer om plaatsing voor de top24.

Als we in Brest winnen kunnen we wellicht omhoog kijken. Brest staat 12e in de competitie en 11e in de CL. Dat is dus lastig, maar verre van ondenkbaar om te winnen.

+2/-0

WAT EEN AVOND!
Van 87 minuten vol frustratie over het matige spel (juist nu), het gevoel dat je alles hier je kansen het weggooien bent, het parkeren van de bus door Shaktar waar geen doorkomen aan leek, tot een fantastische apotheose!!!

We hebben nog altijd niets, maar we mogen nu serieus aan de volgende ronde gaan denken. De eerder genoemde data modellen geven ons inmiddels 95% kans op het bereiken van de top 24, en 9% op het bereiken van de top 8.
Eén overwinning behalen geeft ons (vrijwel) zekerheid op de top 24. Met Brest en Belgrado in het vooruitzicht, en ook Liverpool wat tzt naar in aanneem een veredeld jeugdteam naar Eindhoven zal sturen, is dit zeker een haalbare kaart. Aan de andere kant, er is ook geen enkele zekerheid tussen deze wedstrijden.
Ook dat heeft de wedstrijd gisteren aangetoond. Een ploeg die onder je staat, en 'te pakken moet zijn', toch hebben we bijna de volledige wedstrijd aanvallend vrij machteloos gestaan. Dus laten we het per wedstrijd blijven bekijken!

+3/-0

Ik moet zeggen dat ik deze CL-opzet wel erg leuk vind. Het is veel dynamischer en het is niet zo erg als je een keer verliest of gelijkspeelt. Vroeger moest je ongeveer 9 a 10 punten halen om door te gaan als nummer 2 (met 6 wedstrijden) en nu 10 a 11 (met 8 wedstrijden). In de oude opzet was je echt wel klaar als je uit de eerste 3 wedstrijden 2 punten wist te halen.

Overigens zou ik je niet zo rijk rekenen met een 'B-team' van Liverpool. Zolang wij positioneel zo slecht staan gaat ook een B-team van Liverpool ons slachten (Gakpo...). Wij moeten het vooral hebben van onze doelpunten en een dosis verdedigend geluk.

+2/-0

Helemaal eens. Een B-elftal van Liverpool is ook CL-waardig. En het zal voor ons nog alle zeilen bijzetten zijn, en misschien een stukje geluk, om deze wedstrijd een resultaat te halen. Maar toch heb ik ze liever op zo'n moment dan dat ze met een volledig A-elftal wat de punten nog hard nodig heeft.

+1/-0

Als je naar de positie van een club kijkt, moet je, zeker in de eerste speelrondes, ook goed meewegen tegen wie ze al gespeeld hebben. Voor Brest is het hartstikke knap dat ze zo hoog staan in de CL, maar ze hebben in het begin de 2 Oostenrijkse tegenstanders gehad en ook tegen Praag gespeeld. Natuurlijk is thuis 1-1 tegen Leverkusen ook geen slecht resultaat (vraag maar aan Feyenoord), maar het puntenaantal van onze volgende opponent vertekent natuurlijk wel een beetje als je dat vergelijkt met ons programma tot nu toe.

Ik vind deze nieuwe opzet ook leuk, ook omdat het onvoorspelbaarder is. Vorig jaar kon je na 3 van de 6 speelrondes nog 2 of 3 scenario's bedenken hoe het zou gaan lopen, maar nu kan het werkelijk nog alle kanten op. Ook omdat het totaal niet te doen is om te bedenken tegen wie alle teams nog moeten spelen. Zo staan PSG en Real Madrid erg laag, maar hebben ze aan 2 overwinningen toch weer ruim voldoende om bij de beste 24 te komen.

Wat betreft de laatste speelronde: Liverpool is een ploeg die nu echt fantastisch draait. Als dat in januari nog steeds zo is, dan krijg je het ook tegen een elftal met een aantal wisselspelers heel erg lastig. Daarbij verwacht ik dat Slot in Nederland geen gezichtsverlies wil lijden met een nederlaag tegen PSV. We zullen het in die wedstrijd zelf enorm goed moeten doen.

Maar goed, eerst nog 2 uitwedstrijden tegen clubs waar er mogelijkheden zouden moeten zijn, al liet Stuttgart gisteren zien dat je ook in Belgrado niet zomaar even wint.

Ik heb goede hoop dat we, met straks hopelijk een teruggekeerde Schouten en Veerman, een betere verdedigende organisatie zullen hebben staan waardoor we het onszelf minder moeilijk maken dan gisteren.

+2/-0

Voor het verdere verloop van het toernooi is ook de positie op de ranglijst van belang.
Als Liverpool bij de eerste twee eindigt, treffen ze uiteindelijk de ploeg die 7e of 8e eindigt in de poulefase in de kwartfinale (als de teams de ronde overleven tegen een winnaar van de play-offs).
In die ronde krijgt Liverpool als ze 1e of 2e worden de nummer 15, 16, 17 of 18 uit de poulefase en zo ontlopen ze dus op papier sterkere teams.

Ik vraag me af of dit nog enigszins opweegt tegen het feit dat je spelers rust kunt gunnen. Uiteindelijk kunnen teams lager op de ranglijst natuurlijk ook sterke teams zijn (zie maar aan de lagere huidige posities van enkele grote ploegen).

Maar toch nog wel een interessante invalshoek van dit format, dat op papier voor de rest van het toernooi het ook belangrijk is om ook in de laatste ronde je best te blijven doen.

De ploegen worden nog wel een klein beetje geloot nadat de eindstand van de poulefase bekend is. Er worden koppeltjes gemaakt.
Bijvoorbeeld de nummer 9 en 10 loten samen tegen de nummer 23 en 24. Misschien om in de laatste ronde nog te voorkomen dat je eventueel (ook al lijkt dat met 36 ploegen al wel lastig) een tegenstander kan uitzoeken met een berekenend resultaat.

+1/-0

Klopt het laatste stukje wel ? Op de website van uefa lees ik dit. Volgens mijn komen straks nummer 9 t/m 16 in ‘pot 1’ (ik ga er even vanuit dat psv dit lukt) en nummer 17 t/m 24 in ‘pot 2’

Vervolgens volgt op 31 januari de loting voor pot 1 tegen 2. Je hebt dus 8 mogelijke tegenstanders. Wat wel gek is overigens want je kunt dan een ploeg loten die je al gehad hebt ik de league phases.

In the knockout phase, the teams that finish between 9th and 16th will be seeded in the knockout phase play-off draw, meaning they will face a team placed 17th to 24th – with, in principle, the return leg at home. The eight clubs which prevail in the knockout phase play-offs will then progress to the round of 16, where they will each face one of the top-eight finishers, who will be seeded in the round of 16.

+1/-0

Verrek ik dacht dat nummer 9 tegen 24 zou spelen, 10 tegen 23 etc.
Maar als ik dit lees twijfel ik?

+1/-0

In de reglementen noemen ze de nummers 9 t/m 16 inderdaad ook seeded.
Maar vervolgens worden er paartjes gemaakt voor de loting.
Waarbij dus 9 en 10 tegen 23 en 24 komen.
Dat is hoe ik het begrijp uit deze pdf:

https://kassiesa.net/uefa/files/2024-25-uefa-cl-rules.pdflink

Onder 19.2

The fixtures for the knockout phase play-offs are determined by means of a draw
conducted in accordance with the following principles:
a. The clubs are paired based on their positions at the end of the league phase to
form four seeded pairs (clubs in positions 9 and 10, 11 and 12, 13 and 14, and 15
and 16) and four unseeded pairs (positions 17 and 18, 19 and 20, 21 and 22, and
23 and 24).
b. The clubs in each seeded pair are drawn against the clubs in each unseeded pair,
as illustrated in Annex B: clubs 9 or 10 against clubs 23 or 24, clubs 11 or 12
against clubs 21 or 22, clubs 13 or 14 against clubs 19 or 20, and clubs 15 or 16
against clubs 17 or 18.
c. In principle, the seeded clubs play the return leg matches at home.

+1/-0

Oké dus de nummers 9 en 10 spelen tegen 23 en 24, dat is nog de enige onzekerheid die er is. Op zich wel logisch om "rekenen" te voorkomen.
Maar nu zou je nog wel 11 kunnen willen worden als 23 en 24 je niet aanstaan. Maar goed die kans is natuurlijk erg klein.

+1/-0

Het koppeltje Man City / PSV wil iedereen wel vermijden lijkt me ;).

+2/-0

Dus als dit de eindstand zou zijn spelen AC Milan of Atletico tegen City of PSV?

+1/-0

Petrovic schreef op 28 november 2024 om 11:41:

WAT EEN AVOND!
Van 87 minuten vol frustratie over het matige spel (juist nu), het gevoel dat je alles hier je kansen het weggooien bent, het parkeren van de bus door Shaktar waar geen doorkomen aan leek, tot een fantastische apotheose!!!

We hebben nog altijd niets, maar we mogen nu serieus aan de volgende ronde gaan denken. De eerder genoemde data modellen geven ons inmiddels 95% kans op het bereiken van de top 24, en 9% op het bereiken van de top 8.
Eén overwinning behalen geeft ons (vrijwel) zekerheid op de top 24. Met Brest en Belgrado in het vooruitzicht, en ook Liverpool wat tzt naar in aanneem een veredeld jeugdteam naar Eindhoven zal sturen, is dit zeker een haalbare kaart. Aan de andere kant, er is ook geen enkele zekerheid tussen deze wedstrijden.
Ook dat heeft de wedstrijd gisteren aangetoond. Een ploeg die onder je staat, en 'te pakken moet zijn', toch hebben we bijna de volledige wedstrijd aanvallend vrij machteloos gestaan. Dus laten we het per wedstrijd blijven bekijken!

Waarom zou Liverpool, ook als ze al geplaatst zijn, een jeugdelftal sturen ? Die machine van Slot zit in een flow, daar gaat hij echt geen mispeer tussen willen. Nee, Slot komt naar Eindhoven om te winnen.

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 7 pagina's: 1 2 3 4 5 6 7

PSV Forum » Wedstrijden van PSV » Champions League 2024/2025