Transparent
Inloggen
Sluiten

PSV Forum » Algemeen PSV Forum » Speelwijze PSV

Deze normale topic is open en bestaat uit 10 pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Vandaag heeft Schouten laten zien dat hij tegen mindere tegenstanders een uitstekende CV is. Voetballend top, rustig aan de bal. Zoals gezegd, tegen mindere tegenstanders. Hij heeft zich vandaag verdedigend niet hoeven bewijzen.

Verder is het te hopen dat Sangare blijft, wat een absolute baas is dat! Ik had vandaag tijdens de ronde langs het publiek niet de indruk dat Sangare en Bakayoko afscheid aan het nemen waren.

Teze is ook helemaal opgebloeid onder Bosz. Vandaag was hij weer een van de betere. Ramalho heeft tijdens zijn invalbeurt meteen weer bewezen dat hij te traag dit voor dit systeem.

Ook Veerman was top. Hij speelt weer wat verder naar voren, waardoor hij meer in zijn kracht komt en een paar keer in schiet positie komt.

Saibari natuurlijk top. Die is Babadi voorlopig weer voorbij.

Ik heb sinds lange tijd nu écht het gevoel dat we een team hebben wat de favoriet is voor de titel. Het enige wat nog nodig is, is een RCV ipv Ramalho. Óf een RB en dan Teze naar RCV

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

legerjas schreef op 30 augustus 2023 om 23:43:

Vandaag heeft Schouten laten zien dat hij tegen mindere tegenstanders een uitstekende CV is. Voetballend top, rustig aan de bal. Zoals gezegd, tegen mindere tegenstanders. Hij heeft zich vandaag verdedigend niet hoeven bewijzen.

Verder is het te hopen dat Sangare blijft, wat een absolute baas is dat! Ik had vandaag tijdens de ronde langs het publiek niet de indruk dat Sangare en Bakayoko afscheid aan het nemen waren.

Teze is ook helemaal opgebloeid onder Bosz. Vandaag was hij weer een van de betere. Ramalho heeft tijdens zijn invalbeurt meteen weer bewezen dat hij te traag dit voor dit systeem.

Ook Veerman was top. Hij speelt weer wat verder naar voren, waardoor hij meer in zijn kracht komt en een paar keer in schiet positie komt.

Saibari natuurlijk top. Die is Babadi voorlopig weer voorbij.

Ik heb sinds lange tijd nu écht het gevoel dat we een team hebben wat de favoriet is voor de titel. Het enige wat nog nodig is, is een RCV ipv Ramalho. Óf een RB en dan Teze naar RCV



Die RB is er al want daar speelt Dest in principe - al is hij op links waarschijnlijk ook beter dan van Aanholt.

Een extra CV lijkt mij een must.

 

+1/-0

Ondanks dat Arsenal gewoon een heel goede ploeg is baal ik enorm van wat ik gisteravond gezien heb. Ik denk dat veel opvattingen en automatismes uit de speelstijl van Bosz goed van pas hadden kunnen komen in een goed strijdplan voor deze wedstrijd, maar houd het dat in ieder geval COMPACT! Een 5-3-2 had mijn inziens niet misstaan met goede omschakelmomenten (het spel van bosz maar dan de andere kant in dus). En NEE ik kan niet garanderen dat we dan een goed resultaat gehaald hadden maar om tegen Arsenal zo hoog druk te zetten met zo’n groot gat tussen de verdediging gaat er bij mij niet in. Je helpt ze wel zo grandioos in het zadel en we mochten blij zijn dat ze het tweede helft allemaal wel geloofde. Bosz heeft toen hij bij ons begon aangegeven dat hij iets opgestoken had van zijn eerdere ervaringen maar de reactie dat hij zichzelf niets verwijt vind ik angstaanjagend naïef!

 

+2/-0

We verliezen nu 1 wedstrijd onder Bosz, en dan nog wel tegen Arsenal. En meteen is de speelstijl slecht, zijn spelopvatting slecht, drukzetten niet goed, blabla.

Vorig jaar op 1 oktober 2022 (bijna 1 jaar geleden) verloren we met 0-3 uit bij Cambuur, das veel erger dan in de Champions League uit bij Arsenal verliezen. Kom op zeg.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Passievrucht schreef op 21 september 2023 om 16:10:

We verliezen nu 1 wedstrijd onder Bosz, en dan nog wel tegen Arsenal. En meteen is de speelstijl slecht, zijn spelopvatting slecht, drukzetten niet goed, blabla.

Vorig jaar op 1 oktober 2022 (bijna 1 jaar geleden) verloren we met 0-3 uit bij Cambuur, das veel erger dan in de Champions League uit bij Arsenal verliezen. Kom op zeg.



Daar heb je helemaal gelijk in, en ik zeg ook zeker niet dat alles slecht is, maar ik vind wel dat we reëel mogen zijn. Het is nou eenmaal lang geleden dat we een constant seizoen hebben gedraaid en daar zaten ook trainer(s) bij die de eerste 10 eredivisiewedstrijden overtuigend wonnen, precies dat is ook terug te zien in de loopbaan van peter bosz. Nu is iedereen razend enthousiast en dat begrijp ik. Velen zien ons als titelfavoriet en dat wordt nu zelfs al uitgesproken. Ik hoop het ook uit de grond van mijn hart maar ik kijk het liever even af tot aan het eind van het seizoen. En nogmaals ik zeg niet dat we op een andere manier resultaat hadden gehaald gisteren maar blijf de manier waarop gewoon erg naïef vinden.

 

+1/-0

'Soms te naief' is m.i. de beste denkbare kritische nooit die je kunt verwerven.

 

+1/-0

Het is ook met net welk woord je eraan hangt, je kunt het namelijk ook 'tactisch nalatig' of gewoon 'dom' noemen. Crystal Palace, Everton, Fulham, Nottingham Forrest deden het toch minder slecht dan PSV tegen Arsenal en de 4-0 tegen ons was nog altijd de grootste overwinning van Arsenal dit seizoen. Dus het is maar net welk niveau je nastreeft.

Volgens mij is hier gewoon een sprake van een vals dilemma: alsof aanvallend voetbal niet gepaard kan gaan met goed georganiseerde solide verdedigende tactiek. Want je wil toch gewoon beide en het maximale bereiken? Ik geniet ook van het aanvallend voetbal wat we spelen, maar de fouten die gemaakt worden zijn echt wel oplosbaar, ook al zet je veel aanvallend ingestelde spelers in het veld.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

mar88vdv schreef op 25 september 2023 om 15:21:

Het is ook met net welk woord je eraan hangt, je kunt het namelijk ook 'tactisch nalatig' of gewoon 'dom' noemen. Crystal Palace, Everton, Fulham, Nottingham Forrest deden het toch minder slecht dan PSV tegen Arsenal en de 4-0 tegen ons was nog altijd de grootste overwinning van Arsenal dit seizoen. Dus het is maar net welk niveau je nastreeft.



Op papier zijn we ook de kleinste club van al deze die je noemt. Vergeet niet dat de meeste clubs in de PL een veel groter budget hebben dan PSV. De clubs die je noemt hebben allemaal een selectiewaarde van 300m+, terwijl PSV de 200 niet eens haalt.
Kortom, PSV is ook de "kleinste" club die ze dit seizoen tegen hebben gehad.

We moeten ons even geen illusies maken, dat we hier even een resultaat neerzetten.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Passievrucht schreef op 25 september 2023 om 15:34:

open/sluit de onderstaande quote:

mar88vdv schreef op 25 september 2023 om 15:21:

Het is ook met net welk woord je eraan hangt, je kunt het namelijk ook 'tactisch nalatig' of gewoon 'dom' noemen. Crystal Palace, Everton, Fulham, Nottingham Forrest deden het toch minder slecht dan PSV tegen Arsenal en de 4-0 tegen ons was nog altijd de grootste overwinning van Arsenal dit seizoen. Dus het is maar net welk niveau je nastreeft.



Op papier zijn we ook de kleinste club van al deze die je noemt. Vergeet niet dat de meeste clubs in de PL een veel groter budget hebben dan PSV. De clubs die je noemt hebben allemaal een selectiewaarde van 300m+, terwijl PSV de 200 niet eens haalt.
Kortom, PSV is ook de "kleinste" club die ze dit seizoen tegen hebben gehad.

We moeten ons even geen illusies maken, dat we hier even een resultaat neerzetten.


Ja klopt, maar bij dat soort clubs wordt ook vaak slecht (aankoop)beleid gevoerd en worden middelmatige spelers gehaald voor veel geld. Dus ja, ze hebben veel geld en vaak een selectie met meer ervaren spelers, maar de kwaliteit van de selectie van Fulham, Crystal Palace of Nottingham is niet per sé beter dan die van ons.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

mar88vdv schreef op 26 september 2023 om 07:25:

open/sluit de onderstaande quote:

Passievrucht schreef op 25 september 2023 om 15:34:

open/sluit de onderstaande quote:

mar88vdv schreef op 25 september 2023 om 15:21:

Het is ook met net welk woord je eraan hangt, je kunt het namelijk ook 'tactisch nalatig' of gewoon 'dom' noemen. Crystal Palace, Everton, Fulham, Nottingham Forrest deden het toch minder slecht dan PSV tegen Arsenal en de 4-0 tegen ons was nog altijd de grootste overwinning van Arsenal dit seizoen. Dus het is maar net welk niveau je nastreeft.



Op papier zijn we ook de kleinste club van al deze die je noemt. Vergeet niet dat de meeste clubs in de PL een veel groter budget hebben dan PSV. De clubs die je noemt hebben allemaal een selectiewaarde van 300m+, terwijl PSV de 200 niet eens haalt.
Kortom, PSV is ook de "kleinste" club die ze dit seizoen tegen hebben gehad.

We moeten ons even geen illusies maken, dat we hier even een resultaat neerzetten.


Ja klopt, maar bij dat soort clubs wordt ook vaak slecht (aankoop)beleid gevoerd en worden middelmatige spelers gehaald voor veel geld. Dus ja, ze hebben veel geld en vaak een selectie met meer ervaren spelers, maar de kwaliteit van de selectie van Fulham, Crystal Palace of Nottingham is niet per sé beter dan die van ons.



Ze spelen wel wekelijks tegen PL topclubs, dus de spelers zijn de snelheid, hardheid, vernuft, etc gewend. PSV komt clubs als Arsenal eens in de 5 jaar tegen, dus dat kan je niet met elkaar vergelijken.

Ik heb liever dat ze wat proberen en er met 0-4 afgaan, dan dat ze zich ingraven, niet proberen te voetballen en maar met 0-2 verliezen.

Nogmaals, laten we ons geen illusies maken dat we ook maar enig resultaat zouden behalen uit bij Arsenal.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

mar88vdv schreef op 25 september 2023 om 15:21:

Volgens mij is hier gewoon een sprake van een vals dilemma: alsof aanvallend voetbal niet gepaard kan gaan met goed georganiseerde solide verdedigende tactiek. Want je wil toch gewoon beide en het maximale bereiken? Ik geniet ook van het aanvallend voetbal wat we spelen, maar de fouten die gemaakt worden zijn echt wel oplosbaar, ook al zet je veel aanvallend ingestelde spelers in het veld.


Het maximale bereiken voor een club als PSV is een utopie. De kans op fouten in de verdediging is mijns inziens van grofweg drie factoren afhankelijk:
1. De kwaliteit en vorm van de eigen spelers
2. De kwaliteit en vorm van de tegenstander
3. Hoe ver er naar voren gespeeld wordt

Op punt 1 kun je invloed uitoefenen in de transferwindows. Zij het beperkt vanwege de beperkte financiële middelen van PSV.

Op punt 2 kun je geen invloed uitoefenen.

Op punt 3 kun je invloed uitoefenen gedurende het seizoen.

Hoe verder je als club naar voren speelt, hoe groter de kans wordt dat er achterin fouten worden gemaakt, omdat de ruimtes veel groter worden. Dat zag je zondag ook weer in de Klassieker. En dat is ook de reden waarom wij zo vaak gewonnen hebben in Amsterdam. Ajax wil en moet voor het thuispubliek komen, wat de verdediging heel kwetsbaar maakt voor snelle spelers. Enkel de topclubs in Europa (City, Bayern, Barcelona, etc.) zijn in staat om tegen iedere tegenstander vooruit te voetballen, zonder defensief heel kwetsbaar te zijn. Simpelweg omdat zij de beste verdedigers kunnen betalen en eigenlijk altijd tegen een tegenstander spelen die minder is.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

shevchenko schreef op 26 september 2023 om 09:22:

open/sluit de onderstaande quote:

mar88vdv schreef op 25 september 2023 om 15:21:

Volgens mij is hier gewoon een sprake van een vals dilemma: alsof aanvallend voetbal niet gepaard kan gaan met goed georganiseerde solide verdedigende tactiek. Want je wil toch gewoon beide en het maximale bereiken? Ik geniet ook van het aanvallend voetbal wat we spelen, maar de fouten die gemaakt worden zijn echt wel oplosbaar, ook al zet je veel aanvallend ingestelde spelers in het veld.


Het maximale bereiken voor een club als PSV is een utopie. De kans op fouten in de verdediging is mijns inziens van grofweg drie factoren afhankelijk:
1. De kwaliteit en vorm van de eigen spelers
2. De kwaliteit en vorm van de tegenstander
3. Hoe ver er naar voren gespeeld wordt

Op punt 1 kun je invloed uitoefenen in de transferwindows. Zij het beperkt vanwege de beperkte financiële middelen van PSV.

Op punt 2 kun je geen invloed uitoefenen.

Op punt 3 kun je invloed uitoefenen gedurende het seizoen.

Hoe verder je als club naar voren speelt, hoe groter de kans wordt dat er achterin fouten worden gemaakt, omdat de ruimtes veel groter worden. Dat zag je zondag ook weer in de Klassieker. En dat is ook de reden waarom wij zo vaak gewonnen hebben in Amsterdam. Ajax wil en moet voor het thuispubliek komen, wat de verdediging heel kwetsbaar maakt voor snelle spelers. Enkel de topclubs in Europa (City, Bayern, Barcelona, etc.) zijn in staat om tegen iedere tegenstander vooruit te voetballen, zonder defensief heel kwetsbaar te zijn. Simpelweg omdat zij de beste verdedigers kunnen betalen en eigenlijk altijd tegen een tegenstander spelen die minder is.



Met 'het maximale bereiken' bedoelde ik het maximale halen uit deze selectie. Dat lijkt mee helemaal geen utopie. Ik heb het niet eens over welke prijzen er dan wel/niet gewonnen worden uiteindelijk. De transfer window is al achter de rug en de factor vorm/toeval/pech/geluk heb je nooit in de hand, dus ik had het inderdaad over punt 3: de tactiek.

Hoe je speelt bepaald de trainer en het is prima om aanvallend spel te ambiëren, maar voetbal gaat met name om resultaat. Dit is pas Bosz' zijn eerste seizoen en ik ga ervanuit dat hij lopende het seizoen de kwaliteit spelers en het team als geheel beter kan inschatten en dat er zowel aanvallend en verdedigend meer balans in het elftal komt. Fouten kunnen altijd gebeuren, maar volgens mij is het de taak van de trainer om ervoor te zorgen dat spelers leren om niet dezelfde fouten te maken én om fouten te voorkomen door spelers anders te spelen. De tactiek en welke specifieke spelers je opstelt spelen daarbij een belangrijke rol om het beste resultaat te halen met het elftal.

We hebben in de Eredivisie een relatief eenvoudig programma gehad met wedstrijden waarbij we veel aan de bal zijn en vaak ver op de helft van de tegenstander kunnen spelen. Veel van onze aanvallend ingestelde spelers komen dan, met bal aan de voet of in de combinatie goed uit de verf. Mijn zorg is meer hoe we het gaan doen als we minder balbezit hebben dan de tegenstander en onder druk worden gezet met onze aanvallend ingestelde vleugelverdedigers en bijvoorbeeld een Veerman die zonder bal verdedigend kwetsbaar is. In dat soort wedstrijden zul je aanpassingen moeten doen anders wordt je keer op keer kansloos weggetikt.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

mar88vdv schreef op 26 september 2023 om 13:25:

open/sluit de onderstaande quote:

shevchenko schreef op 26 september 2023 om 09:22:

open/sluit de onderstaande quote:

mar88vdv schreef op 25 september 2023 om 15:21:

Volgens mij is hier gewoon een sprake van een vals dilemma: alsof aanvallend voetbal niet gepaard kan gaan met goed georganiseerde solide verdedigende tactiek. Want je wil toch gewoon beide en het maximale bereiken? Ik geniet ook van het aanvallend voetbal wat we spelen, maar de fouten die gemaakt worden zijn echt wel oplosbaar, ook al zet je veel aanvallend ingestelde spelers in het veld.


Het maximale bereiken voor een club als PSV is een utopie. De kans op fouten in de verdediging is mijns inziens van grofweg drie factoren afhankelijk:
1. De kwaliteit en vorm van de eigen spelers
2. De kwaliteit en vorm van de tegenstander
3. Hoe ver er naar voren gespeeld wordt

Op punt 1 kun je invloed uitoefenen in de transferwindows. Zij het beperkt vanwege de beperkte financiële middelen van PSV.

Op punt 2 kun je geen invloed uitoefenen.

Op punt 3 kun je invloed uitoefenen gedurende het seizoen.

Hoe verder je als club naar voren speelt, hoe groter de kans wordt dat er achterin fouten worden gemaakt, omdat de ruimtes veel groter worden. Dat zag je zondag ook weer in de Klassieker. En dat is ook de reden waarom wij zo vaak gewonnen hebben in Amsterdam. Ajax wil en moet voor het thuispubliek komen, wat de verdediging heel kwetsbaar maakt voor snelle spelers. Enkel de topclubs in Europa (City, Bayern, Barcelona, etc.) zijn in staat om tegen iedere tegenstander vooruit te voetballen, zonder defensief heel kwetsbaar te zijn. Simpelweg omdat zij de beste verdedigers kunnen betalen en eigenlijk altijd tegen een tegenstander spelen die minder is.



We hebben in de Eredivisie een relatief eenvoudig programma gehad met wedstrijden waarbij we veel aan de bal zijn en vaak ver op de helft van de tegenstander kunnen spelen. Veel van onze aanvallend ingestelde spelers komen dan, met bal aan de voet of in de combinatie goed uit de verf. Mijn zorg is meer hoe we het gaan doen als we minder balbezit hebben dan de tegenstander en onder druk worden gezet met onze aanvallend ingestelde vleugelverdedigers en bijvoorbeeld een Veerman die zonder bal verdedigend kwetsbaar is. In dat soort wedstrijden zul je aanpassingen moeten doen anders wordt je keer op keer kansloos weggetikt.



We hebben dit jaar echt al wel wat meer tegenstand gehad van teams die ook aanvallend zijn en waarbij onze spelers niet alleen de bal aan de voet hadden. Ik vind dit persoonlijk (weer) erg kort door de bocht door te zeggen dat alles wat we hebben tegen gehad ver op de helft van de tegenstander was.

Denk hierbij aan, in de voorbereiding: Forest, de JC schaal tegen Feyenoord, Glasgow Rangers in de voorronde Champions league.
Dit geeft wel aan dat dit systeem echt wel werkt, of dat Bosz in deze wedstrijden zijn tactiek zo heeft aangepast, dat het werkte.

Tegen Arsenal had we misschien 2 goals minder tegen gehad als Boscagli op het middenveld erbij was gezet als extra controleur, maar goed dan verlies je alsnog...

Vind je dat 2-0 verlies dan het "maximale te bereiken is"? Persoonlijk zie ik ze dan liever dit moment aangrijpen om hun favoriete speelstijl te oefenen tegen dit soort topclubs.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Passievrucht schreef op 26 september 2023 om 14:30:

open/sluit de onderstaande quote:

mar88vdv schreef op 26 september 2023 om 13:25:

open/sluit de onderstaande quote:

shevchenko schreef op 26 september 2023 om 09:22:

open/sluit de onderstaande quote:

mar88vdv schreef op 25 september 2023 om 15:21:

Volgens mij is hier gewoon een sprake van een vals dilemma: alsof aanvallend voetbal niet gepaard kan gaan met goed georganiseerde solide verdedigende tactiek. Want je wil toch gewoon beide en het maximale bereiken? Ik geniet ook van het aanvallend voetbal wat we spelen, maar de fouten die gemaakt worden zijn echt wel oplosbaar, ook al zet je veel aanvallend ingestelde spelers in het veld.


Het maximale bereiken voor een club als PSV is een utopie. De kans op fouten in de verdediging is mijns inziens van grofweg drie factoren afhankelijk:
1. De kwaliteit en vorm van de eigen spelers
2. De kwaliteit en vorm van de tegenstander
3. Hoe ver er naar voren gespeeld wordt

Op punt 1 kun je invloed uitoefenen in de transferwindows. Zij het beperkt vanwege de beperkte financiële middelen van PSV.

Op punt 2 kun je geen invloed uitoefenen.

Op punt 3 kun je invloed uitoefenen gedurende het seizoen.

Hoe verder je als club naar voren speelt, hoe groter de kans wordt dat er achterin fouten worden gemaakt, omdat de ruimtes veel groter worden. Dat zag je zondag ook weer in de Klassieker. En dat is ook de reden waarom wij zo vaak gewonnen hebben in Amsterdam. Ajax wil en moet voor het thuispubliek komen, wat de verdediging heel kwetsbaar maakt voor snelle spelers. Enkel de topclubs in Europa (City, Bayern, Barcelona, etc.) zijn in staat om tegen iedere tegenstander vooruit te voetballen, zonder defensief heel kwetsbaar te zijn. Simpelweg omdat zij de beste verdedigers kunnen betalen en eigenlijk altijd tegen een tegenstander spelen die minder is.



We hebben in de Eredivisie een relatief eenvoudig programma gehad met wedstrijden waarbij we veel aan de bal zijn en vaak ver op de helft van de tegenstander kunnen spelen. Veel van onze aanvallend ingestelde spelers komen dan, met bal aan de voet of in de combinatie goed uit de verf. Mijn zorg is meer hoe we het gaan doen als we minder balbezit hebben dan de tegenstander en onder druk worden gezet met onze aanvallend ingestelde vleugelverdedigers en bijvoorbeeld een Veerman die zonder bal verdedigend kwetsbaar is. In dat soort wedstrijden zul je aanpassingen moeten doen anders wordt je keer op keer kansloos weggetikt.



We hebben dit jaar echt al wel wat meer tegenstand gehad van teams die ook aanvallend zijn en waarbij onze spelers niet alleen de bal aan de voet hadden. Ik vind dit persoonlijk (weer) erg kort door de bocht door te zeggen dat alles wat we hebben tegen gehad ver op de helft van de tegenstander was.

Denk hierbij aan, in de voorbereiding: Forest, de JC schaal tegen Feyenoord, Glasgow Rangers in de voorronde Champions league.
Dit geeft wel aan dat dit systeem echt wel werkt, of dat Bosz in deze wedstrijden zijn tactiek zo heeft aangepast, dat het werkte.

Tegen Arsenal had we misschien 2 goals minder tegen gehad als Boscagli op het middenveld erbij was gezet als extra controleur, maar goed dan verlies je alsnog...

Vind je dat 2-0 verlies dan het "maximale te bereiken is"? Persoonlijk zie ik ze dan liever dit moment aangrijpen om hun favoriete speelstijl te oefenen tegen dit soort topclubs.



Ik zeg: "wedstrijden waarbij we veel aan de bal zijn en vaak ver op de helft van de tegenstander kunnen spelen". Jij maakt er "alles wat we hebben tegen gehad ver op de helft van de tegenstander was." van, dat is inderdaad kort door de bocht, maar niet wat ik zei.

Met de specifieke opmerking van mij zocht ik aansluiting bij de eerder gemaakte opmerkingen van anderen dat we 'aanvallend' en 'ver vooruit' spelen, waarom is het bij dan ineens bij mij kort door de bocht? Het is niet eens onwaar, zelfs tegen de tegenstanders die jij noemt. Ons balbezit per wedstrijd was namelijk:
Feyenoord JCS 58%
Sturm Graz 71%
Utrecht 68%
Sturm Graz 67%
Vitesse 66%
Rangers 70%
Rangers 57%
RKC 60%
NEC 61%
Arsenal 41%
Almere 61%

Soms laten we de bal ook meer aan de tegenstander zodat we via een snelle tegenaanval gevaarlijk kunnen zijn, maar over het algemeen maken wij het spel.

Ik denk zeker wel dat we het beter kunnen doen dan met 4-0 weggetikt worden. Met een kleinere achterstand heb je simpelweg meer kans op een resultaat (ook al is het maar een gelijkspel). Zeker als je de volgende ronde van de CL wil bereiken, lijkt me dat vrij relevant. Zo'n 2-2 zoals Fulham deed met 10 man lijkt me bijvoorbeeld een beter resultaat, al was dat natuurlijk wel met het nodige geluk.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 26 september 2023, 16:35:27.

 

+2/-0

Natuurlijk kan het beter dan met 4-0 verliezen, maar gezien de periode waarin we zitten snap ik persoonlijk best dat de keuze gemaakt is om vast te houden aan een elftal en speelwijze om te kijken hoe een topclub daarmee omgaat en van te leren (en kijken waar je als team staat). De kans dat je met een alternatieve speelwijze (die minder goed bij je past) uiteindelijk ook verliest, is enorm groot.

Na de winterstop, als het elftal wat langer bij elkaar is en je weet hoe men reageert op bepaalde situaties, kan je altijd nog kiezen om je speelwijze aan te passen als je tegen tegenstanders speelt waarbij je minder in balbezit komt.

Van de zijkant is het gemakkelijk. Als we een behoudendere speelstijl hadden gekozen en ook met 4-0 hadden verloren had iedereen gezegd: "Waarom speelt hij niet het vertrouwde spel?" "Waarom past hij zich aan" of: "Ik zie liever een aanvallend PSV verliezen dan zo behoudend spelen".

 

+2/-0

Een jaar geleden speelde je met een behoudende speelstijl tegen een half B-elftal van Arsenal (vijf basisspelers kregen rust) en ben je volledig ondersteboven getikt. Het was puur aan een uitblinkende Benitez (die door de UEFA ook werd genomineerd voor Player of the Week) te danken dat je maar met 1-0 verloor.

 

+1/-0

Maar een week later wonnen we 2-0 van Arsenal, met maar 30% balbezit. :)

 

+1/-0

Ik heb ook met verbazing zitten kijken naar de wedstrijd van PSV tegen Arsenal. Als je ziet hoeveel spelers we regelmatig voor de bal hadden staan, dan weet je dat je in de omschakeling gaat worden weggetikt. En dan hoeven er niet eens grote fouten gemaakt te worden voor een tegengoal, dan is het voldoende als je je tegenstander 2 meter ruimte geeft, dan is het voldoende als je eventjes verkeerd instapt waardoor er iemand weggestoken kan worden).

PSV heeft de wapens om ook een goede ploeg pijn te doen. We hebben vaardige buitenspelers met snelheid die goed zijn aan de bal. We hebben een geslepen spits en met Veerman een middenvelder die het spel kan lezen. Maar PSV heeft zichzelf in Londen kansloos gemaakt door zoveel ruimte in de omschakeling weg te geven.

Er is wat mij betreft een tussenweg denkbaar. Hierin probeer je nog steeds om ook aan de bal iets te kunnen doen. Maar als je dat doet met een extra controlerende middenvelder, dan heb je achterin iets meer de mogelijkheid om in de zone te verdedigen dan man op man. Dan heb je misschien maar 1 buitenspeler ipv 2, maar met een lopende Saibari of Veerman moet je dan zorgen dat je toch je meerderheid kan creëren in de omschakeling.

Ik ben het absoluut met mar88vdv eens dat PSV tot nu toe veelal gespeeld heeft tegen matige tegenstanders. Matige tegenstanders die we heel goed hebben vastgezet en vaak met prima voetbal en duidelijke cijfers naar huis hebben gestuurd. Dat is helemaal prima. Maar we moeten niet in de situatie komen dat straks elke tegenstander die wél kwaliteit heeft, ons effectief naar huis countert.

Ik zeg niet dat dat per sé gaat gebeuren, maar dat is wel een scenario waar ik voor vrees als ik ons tegen Arsenal zag spelen.

Komende week met Sevilla en Sparta-uit gaat wat dat betreft een mooie graadmeter worden.

 

+1/-0

Ik denk dat het geen zin heeft om altijd bezig te zijn met het spel te optimaliseren (trainingen, wedstrijden, nabesprekingen) om vervolgens realistischer te spelen als de tegenstand iets hoger is. Tegelijkertijd houd ik mijn hart vast voor deze week want we kunnen zomaar van die wolk afgeklapt worden als we even niet goed zijn.

Als je speelt zoals tegen Feyenoord/Sturm Graz(thuis) dan zie je de spelvreugde ervan af spatten en dan heb ik vertrouwen dat we een tegenstander volledig kunnen overrompelen maar dat gevoel heb ik al een tijdje niet gehad. En dan leggen we ze nog op de pijnbank binnen de ED, en zeker thuis, maar dat is niet echt een prestatie.

Kun je Sevilla met Boszbal verslaan? Absoluut. Als je zo schijt begint als Ruud destijds dan speel je ze enkel in de kaart en nu kunnen we ze bij de ballen grijpen. Ik zie het wel goed komen als het publiek opgewarmd is/wordt, we in onze sterkste formatie kunnen aantreden en als we een beetje een bovengemiddeld goede dag hebben. Hebben we dat niet dan kunnen de CL aspiraties weer de koelkast in en komt Sparta erg ongelukkig.

 

+2/-0

Zelf heb ik op een bedenkelijk niveau gevoetbald dus ik kan het verkeerd zien. Wat mij opvalt is dat het lijkt dat deze speelwijze zoveel kracht kost dat er van een goede afwerking en dito voorzetten niets meer terecht komt. Buiten de paar houdbare schoten was de enige bijna gevaarlijke situatie was een voorzet die via een tegenstander tegen de paal ging. Tegen Arsenal, Volendam en Sevilla genoeg kansen gehad maar veel gescoord werd er niet. Als je dan de doelpunten van Sevilla neemt daar zat overtuiging en klasse in. Dat ontbreekt bij PSV.

Hopelijk komt hier snel verandering in.

 

+2/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 10 pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

PSV Forum » Algemeen PSV Forum » Speelwijze PSV