Transparent
Inloggen
Sluiten

PSV Forum » Nederlandse competities » VAR

Deze normale topic is open en bestaat uit 60 pagina's: 1 2 3 4 ... 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60

Maak ik daaruit op dat één van de belangrijkste momenten van afgelopen seizoen, de niet gegeven penalty voor Feyenoord tegen Ajax, er niet bij staat?

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Albert Trestena schreef op 04 juli 2022 om 16:11:

Maak ik daaruit op dat één van de belangrijkste momenten van afgelopen seizoen, de niet gegeven penalty voor Feyenoord tegen Ajax, er niet bij staat?



Dat maak je terecht op ja. Heeft wellicht wel te maken met het feit dat daar geen bemoeienis van de VAR is geweest. Die er uiteraard wel had moeten zijn.

 

+1/-0

Het item ging inderdaad over de meest besproken VAR-momenten en niet over arbitrale dwalingen in het algemeen. Dat de VAR hier niet ingreep, was inderdaad wel één van de grootste arbitrale dwalingen van het afgelopen seizoen.

Een paar jaar geleden, op het oude psv.netwerk.to, hebben we een keer een poging gedaan om een 'objectieve' lijst bij te houden van de invloed van arbitrale dwalingen. Ik kan met niet meer zo direct herinneren wat daar nu de conclusie van was, maar dit jaar hoef je alleen maar de 3 momenten "bal over zijlijn", "bodycheck Martinez op Dessers" en "belachelijke pingel in de Kuip" te zien om tot de conclusie te komen dat PSV 3 punten te weinig heeft gekregen, Feyenoord 2 punten te weinig en Ajax 5 punten teveel. (Met de kanttekening uiteraard dat Ajax in Eindhoven alsnog had kunnen winnen als die goal van Mazraoui toch was afgekeurd, dat Feyenoord die penalty ook had kunnen missen en Ajax zelfs nog van 1-3 had kunnen terugkomen en dat tot slot Feyenoord uit de allerlaatste corner ook nog gelijk had kunnen maken.)

De directe invloed van arbitrale beslissingen op de titelstrijd is in mijn ogen nog nooit zo groot geweest. Al komt dat mede doordat de penalty van Makkelie bij Ajax-Utrecht in 2016 door toedoen van Bryan Smeets uiteindelijk toch geen Amsterdams kampioenschap opleverde.

Ik wil niet zo ver gaan dat er sprake is van opzet en een complot. Die grensrechter bij PSV-Ajax zal waarschijnlijk getwijfeld hebben of die bal wel helemaal over de lijn was of niet en kon natuurlijk ook niet weten dat die bal 15 seconden later in het net zou liggen. Guzubuyuk zal echt niet de titel van Ajax in z'n hoofd hebben gehad toen hij die penalty toekende in De Kuip. En bij Ajax-Feyenoord zal de scheidsrechter in eerste instantie echt de overtuiging hebben gehad dat er niet zoveel aan de hand was. Maar het blijft natuurlijk onomstotelijk vaststaan dat de eindstand in de eredivisie danig is beïnvloed door deze momenten.

Laten we hopen dat er het komend seizoen wederom stappen gezet worden m.b.t. de kwaliteit van de arbitrage en de VAR. Ik vind het veelbelovend dat er op het WK gewerkt gaat worden met sensoren in de bal en automatische buitenspeldetectie. Dat zou natuurlijk alweer een heleboel kunnen gaan schelen, ervan uitgaande dat die sensoren ook feilloos registreren of de bal buiten het speelveld is of niet.

 

+1/-0

Wederom?

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

BasArnhem schreef op 06 juli 2022 om 11:09:

Een paar jaar geleden, op het oude psv.netwerk.to, hebben we een keer een poging gedaan om een 'objectieve' lijst bij te houden van de invloed van arbitrale dwalingen. Ik kan met niet meer zo direct herinneren wat daar nu de conclusie van was



We zijn nooit tot een conclusie gekomen. Het ging meestal een paar weken goed, en dan merkte je dat er emotie bij kwam kijken, waarna een goedd classificatie van de te beoordelen situaties eigenlijk niet meer te doen was.

En er was een aantal leden dat heel graag aangetoond wilde zien dat PSV benadeeld werd (en dus zo stemde) en een aantal die juist wilde aantonen dat het allemaal gelijk was (en dus zo stemde). Vervolgens kregen deze groepen discussies en zo ging de zin van het topic af 😉.

 

+2/-0

Hebben we echt een lijst nodig om te kunnen zien dat de maffia in Zeist zit ;)

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

shevchenko schreef op 06 juli 2022 om 19:08:

Wederom?



Ik moet zeggen dat ik tot aan de wedstrijd van PSV in De Kuip best wel te spreken was over het feit dat er weinig tot geen onzinnige penalties zijn gegeven voor onopzettelijke handsballen waarbij de arm niet overduidelijk in onnatuurlijke posities was gebracht.

Dat er elk jaar vanalles en nog wat mis gaat, moge duidelijk zijn. Wel vind ik sinds de introductie van de VAR dat er vaker een goede beslissing genomen wordt. Echter, als er toch 3 cruciale fouten gemaakt worden in 3 onderlinge toppers, waarbij ook nog steeds dezelfde club bevoordeeld wordt, is dat niet een heel sterk argument.

Het woordje "wederom" was daarom misschien niet helemaal op zijn plaats.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

BasArnhem schreef op 07 juli 2022 om 14:08:

open/sluit de onderstaande quote:

shevchenko schreef op 06 juli 2022 om 19:08:

Wederom?



Ik moet zeggen dat ik tot aan de wedstrijd van PSV in De Kuip best wel te spreken was over het feit dat er weinig tot geen onzinnige penalties zijn gegeven voor onopzettelijke handsballen waarbij de arm niet overduidelijk in onnatuurlijke posities was gebracht.

Dat er elk jaar vanalles en nog wat mis gaat, moge duidelijk zijn. Wel vind ik sinds de introductie van de VAR dat er vaker een goede beslissing genomen wordt. Echter, als er toch 3 cruciale fouten gemaakt worden in 3 onderlinge toppers, waarbij ook nog steeds dezelfde club bevoordeeld wordt, is dat niet een heel sterk argument.

Het woordje "wederom" was daarom misschien niet helemaal op zijn plaats.


Misschien heb je wel gelijk dat er sinds de introductie van de VAR vaker een goede beslissing wordt genomen. Daar staat tegenover dat die foute beslissingen extra frustrerend zijn, omdat je het gevoel hebt dat het niet nodig is. Een fout is veel makkelijker te verkroppen als de scheids het niet gezien heeft en geen beschikking over de VAR, dan dat hij twintig beelden heeft terug kunnen zien, maar de VAR hem niet naar de kant haalde of alle andere gekke varianten die we hebben gezien.

We hebben scheidsrechters gezien die met man en macht voor de camera een foute beslissing staan te verdedigen, waar het hele land het tegenovergestelde denkt. Zo frustrerend. En we hebben ook scheidsrechters gezien die na afloop voor de camera hun fout toegeven. Heel netjes, maar dan denk ik weer waarom zag je dat net niet, met die twintig beelden?

Het blijft een frustrerend geheel en het karakter van de meeste mannen met fluit helpt daarin niet mee.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 7 juli 2022, 18:59:09.

 

+3/-0

46 minuten had de VAR weer nodig om zijn stempel te drukken op weer een wedstrijd met Ajax. We gaan gewoon verder waar we gebleven waren.

 

+1/-0

Het is een complot :ja

 

+1/-0

Dat zou je haast vermoeden.

 

+1/-0

Ze leggen het er heel dik bovenop.

Je kon al zien in de VAR kamer dat ze de handsbal al hadden waargenomen, want ze zoomden daarop in.

 

+1/-0

Wauw, wat een ongelooflijk trieste bende zeg. Zou lekker van het veld stappen. Ongelooflijk. Kansloos.

 

+1/-0

Higler nam hier toch gewoon de correcte beslissing?

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Ricardo Izecson Santos schreef op 30 juli 2022 om 21:19:

Higler nam hier toch gewoon de correcte beslissing?



Higler zeker. Maar de VAR roept een scheids erbij, terwijl ze hands al hebben waargenomen. Dat is gek toch, want dan weten ze dat het geen rood is?

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Ricardo Izecson Santos schreef op 30 juli 2022 om 21:19:

Higler nam hier toch gewoon de correcte beslissing?



De VAR niet.

 

+1/-0

De VAR riep Higler naar de zijkant voor een rode kaart. Dan is het aan Higler wat hij doet en bekijkt de hele situatie. Een paar jaar terug gebeurde dat ook bij (ik meen) PSV-Heerenveen toen Nijhuis naar de zijkant werd geroepen voor een rode kaart, maar hij juist vervolgens voor een overtreding van de ander floot daar voorafgaand.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Ricardo Izecson Santos schreef op 30 juli 2022 om 21:35:

De VAR riep Higler naar de zijkant voor een rode kaart. Dan is het aan Higler wat hij doet en bekijkt de hele situatie. Een paar jaar terug gebeurde dat ook bij (ik meen) PSV-Heerenveen toen Nijhuis naar de zijkant werd geroepen voor een rode kaart, maar hij juist vervolgens voor een overtreding van de ander floot daar voorafgaand.



Ging mij erom dat de VAR de handsbal al had geconstateerd. En eerlijk gezegd vond ik het helemaal geen rood 😅.

Nu wel goed ingegrepen.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

tijn0 schreef op 30 juli 2022 om 21:41:

open/sluit de onderstaande quote:

Ricardo Izecson Santos schreef op 30 juli 2022 om 21:35:

De VAR riep Higler naar de zijkant voor een rode kaart. Dan is het aan Higler wat hij doet en bekijkt de hele situatie. Een paar jaar terug gebeurde dat ook bij (ik meen) PSV-Heerenveen toen Nijhuis naar de zijkant werd geroepen voor een rode kaart, maar hij juist vervolgens voor een overtreding van de ander floot daar voorafgaand.



Ging mij erom dat de VAR de handsbal al had geconstateerd. En eerlijk gezegd vond ik het helemaal geen rood 😅.

Nu wel goed ingegrepen.



Dat dit geen rood was vond ik begrijpelijk, maar dat die elleboog voor rust geen rood was is echt onbegrijpelijk.

 

+3/-0

Eens.

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 60 pagina's: 1 2 3 4 ... 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60

PSV Forum » Nederlandse competities » VAR