Transparent
Inloggen
Sluiten

PSV Forum » Algemeen PSV Forum » Speelwijze PSV

Deze normale topic is open en bestaat uit 10 pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Ik vond PSV gisteren echt niet zozeer opportunistisch spelen. Ik vond het heel verzorgd voetbal, uitgaande vanuit balbezit. De bal werd, zeker de tweede helft, lekker in de ploeg gehouden. Bij buitenspelers Gakpo en Madueke was het niet alleen maar acties maken, maar ook af en toe terug kappen, de bal terug spelen.

Natuurlijk is het een extra wapen als je van achteruit soms ook de diepte kan zoeken doordat je verdedigers een goede dieptepass hebben. Maar dat vind ik iets anders dan opportunistisch voetballen. Dat was het in de dagen met Luuk de Jong. Je peert die bal naar voren, Luuk de Jong wint het kopduel en daarna moet je "hoog op het veld" zorgen dat je die afvallende bal in het bezit krijgt en van daaruit voetballen.

Al met al is het een genot om weer kwaliteit op het middenveld te zien. Van Ginkel en Götze trokken het spel gisteren echt naar zich toe. Sangaré zat overal tussen. Madueke en Gakpo beresterk. Topwedstrijd van PSV!

 

+1/-0

M-land stond in de eerste 15 minuten vaak hoog en - zo ver ik kon zien op mijn schern - soms vaak er maar zo'n 20m (!) tussen voorste en achterste linie. Er door heen spelen is dan lastig. De lange diepe bal juist de logische stap, ik vond dat men juist wat lang wachtte daarmee. 'opportunistich'? alleen in de goede zin van het woord.

Zoals BasArnhem al aanstipt, het spel was goed verzorgd. Met aantekening dat Schmidt wel degelijk inzet op wat ik 'flipperkast voetbal' noem in fases waar de druk opgeschroefd wordt. DWZ na elke balverovering volgt dan strikt een snelle, direkte combinatie aanval: binnen een paar seconden naar het doel.

Maar we hebben ook een andere modus: b.v. de tweede helft hadden we alles onder controle, wordt er meer op balbezit gespeeld.

Een klein zorgenkindje is voor mij de rol van Sangare in balbezit. Iedere wedstrijd geeft ie wel 2 of 3 keer een pass door het midden die een hele gevaarlijke situatie oplevert die de tegenstander anderzijds zelf niet weet te creeeren.

Tegen een ploeg die 3-4-3 of 4-5-1 speelt zou liever van Ginkel dan Sangare laten uitzakken in balbezit. Sangare en van afstand schieten gaat ook niets opleveren. Hij is waarschijnlijk te belangrijk kwa duels om er uit te halen, maar ik hoop dan wel dat de technische staf hem (en de groep; beter aanspeelbaar zijn in die situaties) wat kan bijsturen.

 

+1/-0

Ik denk eigenlijk dat je in heel veel wedstrijden best Van Ginkel en Propper kan opstellen. Dan heb je nog veel meer voetbal in de ploeg. Je ziet dat Gakpo en Madueke nu ook veel meer defensieve arbeid doen en Zahavi werkt sowieso keihard. Tegen Benfica is het wel een ander verhaal, dan heb je Sangare wel nodig. Een andere optie is Boscagli op het middenveld en Obispo op LCV.
Obispo zou eigenlijk veel minuten moeten gaan maken. Zou zonde zijn als hij te veel op de bank zit.

 

+1/-0

Mee eens. Maar Obispo gaat die minuten ook wel maken zonder basisplaats, toch?

 

+1/-0

We spelen tot de winterstop 18 competitiewedstrijden, 12 Europese wedstrijden, 1 of 2 bekerwedstrijden en de wedstrijd om de JCS.

Dat zijn 33 wedstrijden in 5 maanden, en in die periode vallen ook nog 3 interlandperiodes. Oftewel, we gaan weer een lang dubbel programma tegemoet. Dan ga je aan 11 basisspelers niet genoeg hebben. Er zullen genoeg jongens vermoeid raken, geblesseerd raken, wellicht krijgen we al vroege schorsingen. Dus als één ding zeker is, is dat er ook andere mensen basisplaatsen gaan pakken dan de 11 die de afgelopen weken n de basis zijn gestart.

De indruk die de keuzes van Schmidt mij op dit moment geven, is dat Obispo de 1e keus is als back-up voor de centrale verdediging. Hopelijk is dat voor hem voldoende perspectief om tóch bij te tekenen. Verder zullen Teze/Mwene (wie de strijd uiteindelijk verliest), Pröpper en Vertessen ook voldoende basisplaatsen gaan pakken. Thomas, Mauro, Doan en Maxi Romero zullen ook hun minuten gaan maken, maar in mijn ogen vooral als invaller in de minder grote wedstrijden.

En ik verwacht nog minstens 1 maar misschien wel 3 kwalitatief goede aankopen die onze selectie sterker maken.

 

+1/-0

Het is toch ook geen publiek geheim meer dat PSV nog vervangers van Malen en Rosario wil halen? Op moment als je daar twee spelers kan halen die dicht tegen de basis aan zitten heb je een selectie staan die zowel qua kwaliteit als kwantiteit breed genoeg is. Tenzij je weer zo'n bizarre blessure/corona-golf krijg zoals afgelopen seizoen maar daar is simpelweg niet tegenop te kopen. Letterlijk iedere club heeft een gigantisch probleem als je op een gegeven moment 12 selectiespelers moet missen.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

BasArnhem schreef op 09 augustus 2021 om 10:42:

De indruk die de keuzes van Schmidt mij op dit moment geven, is dat Obispo de 1e keus is als back-up voor de centrale verdediging. Hopelijk is dat voor hem voldoende perspectief om tóch bij te tekenen. Verder zullen Teze/Mwene (wie de strijd uiteindelijk verliest), Pröpper en Vertessen ook voldoende basisplaatsen gaan pakken. Thomas, Mauro, Doan en Maxi Romero zullen ook hun minuten gaan maken, maar in mijn ogen vooral als invaller in de minder grote wedstrijden.

En ik verwacht nog minstens 1 maar misschien wel 3 kwalitatief goede aankopen die onze selectie sterker maken.



Wat ik begrepen heb uit de bronnen die voor iedereen openbaar zijn is dat Roger niet graag wisselt en als hij dat doet dan gebruikt hij veelal dezelfde spelers omdat die op meerdere plekken in te zetten zijn. Je kunt dus kiezen voor een selectie van 22 spelers waarbij je iedere plek dubbel bezet hebt dus als er iemand wegvalt je nr 2 er neer zet (EK/WK selectieprincipe) of je kiest voor een groep van 11 + 5 die 90% afdekt en dat aanvult met 6 spelers die in principe niet spelen.

Vorig jaar is geen maatstaf, alle blessures die wij gehad hebben + Corona afwezigen is niet normaal maar eerder extreem. Daarbij was de voorbereiding half en kwamen de belangrijke spelers te laat.

Zoals je terecht zegt hebben we met 1 back, 1 CV, 1 CM, 1 AM en 1 spits straks 5 spelers die elke positie kunnen opvangen en zelfs als er 3 a 4 spelers ontbreken kunnen zij nog het elftal compleet maken. Dan ga je er in kwaliteit niet super veel op achteruit maar je mist wel nog wat vanaf de bank. Het alternatief is dat je maar kwaliteit erin blijft pompen tot de minuten/wedstrijden 'op' zijn. Ajax speelde vorig jaar na de zomer 4 maanden lang 3x in de 8 dagen en deed het 95% met hetzelfde team. Zolang de basis goed is en het vertrouwen gecombineerd met resultaten genoeg om het wel vol te houden. Daarnaast komt er in de loop van het jaar altijd nog wel iets bij waar je niet op rekent. Rensch en Timber waren jeugdopties voor achter de hand, en gaan nu basisspeler zijn. Ze begonnen met Huntelaar Labyad en Traore en het werd Brobbey en Haller een maand of 3 later.

Schmidt heeft nu een speelwijze erin gekregen bij de belangrijkste 11+5 spelers die we hebben. Hij kan straks elke wedstrijd doorwisselen om spelers fris te houden binnen die 11+5. Het team wat er nu staat heeft, daar komt mijn stokpaardje, succesbeleving ervaren en ze hebben nu gezien wat er mogelijk is als ze het allemaal goed doen. Je wordt als team sterker, je straalt meer uit, je mindere goden kunnen uitblinken, waterdragers hoeven geen kopmannen te zijn en Schmidt hoeft zelf niet veel te corrigeren omdat het team dat nu zelf kan.

De belangrijkste zaken zijn aan Schmidt toe te schrijven;
- Van Ginkel opgepoetst
- Götze nog belangrijker gemaakt als beste speler
- Ramalho was precies wat nodig was binnen dit systeem
- De basis van 4-2-2-2 is niet overboord gegooid maar is aangescherpt

Nu staan er nieuwe spelers op zoals het elk jaar gaat. Dit jaar verwacht ik dat Doan Obispo en Vertessen weer een stapje maken en dan zijn ze niet letterlijk basisspeler maar behoren wel tot de 11+5 die voor Schmidt in dit systeem de kastanjes uit het vuur gaan halen. Daarnaast komt er nog een luxe spits bij voor nu of voor de toekomst. Ik verwacht Luuk, maar hoop op een speler die over een jaar het stokje van Zahavi kan overnemen.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

BasArnhem schreef op 09 augustus 2019 om 10:29:

Waar ik graag eens met de andere forumleden over zou willen discussiëren, is de speelwijze van PSV. Hoe speelt PSV eigenlijk? Is er een plan, een filosofie? Wat zou een goed systeem zijn met het huidige spelersmateriaal?



Relevante vragen.

 

+1/-0

Laat ik er dan eens eentje in gooien.

Waar is ons middenveld bij een counter van de tegenstander?

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

James Sonny Crockett schreef op 08 september 2022 om 20:28:

Laat ik er dan eens eentje in gooien.

Waar is ons middenveld bij een counter van de tegenstander?



Veerman kan prima voetballen, maar draagt verdedigend niks bij, mist felheid en is slap. Hij kan wel niet op 10 willen spelen, maar als spelverdeler mist hij ook wel belangrijke kwaliteiten voor de top. In het buitenland gaat hij het in ieder geval niet redden.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

James Sonny Crockett schreef op 08 september 2022 om 20:28:

Laat ik er dan eens eentje in gooien.

Waar is ons middenveld bij een counter van de tegenstander?


Of deze: met drie man drukzetten op de opbouw, maar de vierde man van de tegenpartij -veelal de linksback- helemaal vrij laten staan met een zee aan ruimte voor zich.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Haroldinho schreef op 08 september 2022 om 20:54:

open/sluit de onderstaande quote:

James Sonny Crockett schreef op 08 september 2022 om 20:28:

Laat ik er dan eens eentje in gooien.

Waar is ons middenveld bij een counter van de tegenstander?


Of deze: met drie man drukzetten op de opbouw, maar de vierde man van de tegenpartij -veelal de linksback- helemaal vrij laten staan met een zee aan ruimte voor zich.



Ik zie het inderdaad helemaal voor me. En dat dan week na week.

 

+1/-0

Interessant om te zien hoe Lazio zojuist die 3-0 maakt tegen Feyenoord. Daar denderen er 5 op lijn richting de 16 van Feyenoord. Leek meer op rugby.

 

+1/-0

Tegen Arsenal en Feyenoord Guti als extra middenvelder met Veerman en Sangare naast hem en Xavi ervoor.
In de spits Gakpo en El Ghazi.

 

+1/-0

Is er dit seizoen en speelstijl? Want ik kan in elk geval dit seizoen geen enkele lijn of idee ontdekken.

 

+2/-0

De speelstijl is (naast wat hierboven is genoemd):
-op 5 meter verdedigen
-stil staan op rij voorin
-niet rennen op een pass die niet helemaal perfect is
-liever een risicovolle pass terug dan een risicovolle pass vooruit
-buitenspelers van de tegenpartij liever binnendoor laten komen dan buitenom
-geen aansluiting in de 16 vanuit middenveld/verdediging als er een voorzet aankomt. De spits zoekt het maar uit

El Ghazi moet nog even wennen aan de stijl, maar die komt er wel.

 

+1/-0

Zouden we niet…….

Eens terug moeten naar de speelstijl waarmee we groot zijn geworden? Op een of andere manier is het door Cruijff bewierrookte 4-3-3 in ons DNA terechtgekomen. Hoe? Ik weet het niet, maar ik verlang terug naar de goede oude tijd. Naar 4-4-2

Voor mij betekent 4-4-2, dat onze backs NIET te veel opkomen. Ze mogen er voorbij, maar alleen om een voorzet op onze spitsen te geven. Met de Jong hebben we een type Vennegoor in huis. Simons, Til, Saibari, of zelfs veerman zou als valse spits mogen fungeren. Centraal op het middenveld 2 brekers (Sangare en Guti), als halfspelers opteer ik voor onze huidige buitenspelers. Zowel Gakpo als Madueke / Bakayoko, renderen het beste als ze ruimte voor zich hebben. Denk eens terug aan de tijd dat we met Vennegoor / kezman als spitsen speelden, die bediend werden door Robben en Rommendahl. Bij balverlies ben je halfspeler, in balbezit heb je de ruimte voor je om op snelheid je man voorbij te gaan, en ben je feitelijk buitenspeler.

Een opstelling?

Doelman: Benitez
Linksachter: Max (mauro)
Linker centrale verdediger: Obispo
Rechter centrale verdediger: Teze
Rechtsachter: Mwene
Verdedigende middenvelder 1 Sangare
Verdedigende middenvelder 2: Guti
Linkshalf: Gakpo
Rechtshalf: Bakayoko
Spits 1: De Jong
Schaduwspits: Til / Simons

Je kunt nuances aanbrengen: bij een makkelijkere tegenstander, vervang je 1 van de 2 verdedigende middenvelders voor een aanvallende optie (veerman)

Roept u maar 😁

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Albert Trestena schreef op 08 september 2022 om 22:06:

De speelstijl is (...)

El Ghazi moet nog even wennen aan de stijl, maar die komt er wel.


Ik moet ook nog even wennen aan de stijl.

 

+1/-0

Het systeem is het probleem niet. Als het zo'n klein ding zou zijn, dan hadden we waarschijnlijk vanavond niet gespeeld maar gisteren.

 

+1/-0

Schiet mij maar lek, maar ik heb PSV zelden zo onsamenhangend gezien als gisteren. Ik heb me verbaasd over hoe een professioneel team zo slecht kan voetballen. En met slecht bedoel ik niet dat een pass niet aankomt of een kans niet wordt afgemaakt, dat hoort bij het spelletje. Maar het gogme en tactisch vernuft. Ik ben geen doemdenker en toch betrapte ik me erop dat ik gisteravond al even twijfelde aan onze coach. Waarom?

Vanuit de woonkamer zag ik dat de ruimtes veel te groot waren. Ik heb jaren lang gevoetbald en het eerste wat ik leerde was dat als je voorin ging druk zetten, je verdediging moest opschuiven om zo het veld en dus de ruimtes klein te maken. Dan is het ook makkelijker te belopen bij balverlies. Gisteren bleven Teze, Mwene en Obispo met hun kont in de eigen 16 hangen terwijl o.a. Vertesse en Gakpo voorin druk gingen zetten. Als je dan geen koppeltjes vormt op het middenveld en de tegenstander daar dus zorgt voor een extra middenvelder (dat kan ook een back zijn die naar binnen komt of een buitenspeler of spits die zich laat zakken) dan snijden ze er keer op keer doorheen. Als ploegen als Utrecht, RKC, Vitesse etc. gisteren gekeken hebben gaan ook zij dit zo doen. Ik speelde vroeger in mijn laatste jaren als laatste man en ik had nooit meer een stem over na een wedstrijd. Het enige wat ik riep was DR OET!! of AANSJUUVE (ja sorry, ik ben een Limburger). Ik mag toch hopen dat onze centrale verdedigers dat ook wel zien en kunnen.
Je mist natuurlijk Luuk ontzettend, en dat is meteen ook onze bottleneck. Want als ie dus niet speelt is er niemand die het overbrengt. Als Luuk meedeed had ie continu geroepen en met gebaren duidelijk gemaakt dat we door moesten schuiven. Onze middenvelders speelden niet goed, maar kwamen ook in een veel te grote ruimte te spelen met een man minder. Veerman is aan de bal goed, maar zonder bal is het matig, zeker als de afstanden te groot worden. Ik vond gisteren niet dat hem dat aan te rekenen was. Overigens - en vandaar mijn kritiek - ligt daar ook een rol voor een trainer. Kom op zeg, dit doen ze ook in de 5e klasse amateur.
Als de ruimtes dan zo groot worden dan lijkt het ook alsof je niet wil en geen puf hebt. Maar dat doen we onszelf aan. Probleem is tegelijkertijd ook nog eens dat als we het veld wel klein maken, we bijna niemand hebben met een echte passeeractie. Gakpo en Xavi soms, maar je wist nu ook wel Madueke.

Ik vond het tenenkrommend slecht en om on topic te blijven, ik zie geen duidelijke lijn. Dat kan ook komen doordat de spelers het niet oppikken en we wellicht ook niet de juiste spelers hebben. Maar we hadden in feite 1 topprioriteit deze zomer, een goede centrale verdediger halen. Want Teze en Obispo hebben het vooral heel druk met zichzelf. Ik vrees gewoon voor de ruimtes die ook tegen RKC komen te liggen ten behoeve van de tegenstanders...we zijn met deze manier van spelen aangeschoten wild. Maak nu in godsnaam dat veld klein, waar dan ook. Nogmaals, les 1!

 

+2/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 10 pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

PSV Forum » Algemeen PSV Forum » Speelwijze PSV