Transparent
Inloggen
Sluiten

PSV Forum » Maatschappelijke discussies » Corona

Deze normale topic is gesloten en bestaat uit 171 pagina's: 1 2 3 4 ... 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171

Das toch een gevolg?
Ik vind dat met de huidige trend waarschijnlijk niet terecht nee. Momenteel misschien zelfs al niet maar daar ben daar niet bevoegd genoeg voor om over te oordelen. Mijn gevoel zegt dat het nu al niet meer nodig is.

Dit bericht is gewijzigd op 9 februari 2022, 08:01:42.

 

+1/-0

Zoals ik zei romario: daar heb ik geen enkel probleem mee. Mensen hebben het recht de booster te weigeren, prima. Mogen ze ook niet overal binnen, ook prima. Maak je keuze ipv de hele tijd te lopen mekkeren dat er volgens jou meer keuzes zouden moeten zijn.

 

+3/-5

open/sluit de onderstaande quote:

NeedPants schreef op 09 februari 2022 om 11:43:

Zoals ik zei romario: daar heb ik geen enkel probleem mee. Mensen hebben het recht de booster te weigeren, prima. Mogen ze ook niet overal binnen, ook prima. Maak je keuze ipv de hele tijd te lopen mekkeren dat er volgens jou meer keuzes zouden moeten zijn.



Daar ligt dus het hele probleem vriend. Een booster voor een 18 jarige maakt deze persoon niks minder vatbaar voor omikron. Waarom moet hij dan geboosterd worden? Om ergens naar binnen te komen? Waar in de wet staat dat men mag discrimineren op basis van een vaccinatie? Maak je het land veiliger met dit toegangsbewijs? Nee zegt het onderzoek van TU Delft.

 

+6/-2

Daar ligt imo niet het probleem

open/sluit de onderstaande quote:

Een booster voor een 18 jarige maakt deze persoon niks minder vatbaar voor omikron.


Klopt niet. Wat wel klopt is dat omikron besmettelijker is ondanks vaccinaties.
Bron: https://www.rivm.nl/nieuws/boosters-helpen-bij-mindere-bescherming-tegen-omikron-besmetting-na-basisvaccinatie-oflink

"De kans op corona na besmetting met de deltavariant was na een afgeronde basisserie 76% kleiner en na een infectie 78% kleiner, dan wanneer je niet was gevaccineerd en niet eerder een corona-infectie had. De bescherming tegen infectie met de omikronvariant was na vaccinatie 33% en na een eerdere infectie 25%. Na boostervaccinatie steeg de bescherming tegen delta naar 93% en tegen omikron naar 68%. Mensen die volledig gevaccineerd zijn met de basisserie én eerder een corona-infectie hadden, waren beter beschermd tegen de delta- en omikronvariant dan mensen die alleen gevaccineerd zijn, of alleen een eerdere infectie hadden."

Dus minder effectief, maar zeker niet dat "geen verschil" wat jij zegt.

En VEEL belangrijker: "Uit internationaal onderzoek blijkt dat de bescherming van vaccinatie beter is tegen ernstige ziekte en ziekenhuisopname, dan tegen milde ziekte. Boostervaccinatie verhoogt deze bescherming verder, ook bij de omikronvariant. Dit betekent dat als je besmet wordt met corona ondanks (booster-) vaccinatie, de kans veel kleiner is dat je ernstig ziek wordt."

open/sluit de onderstaande quote:

Maak je het land veiliger met dit toegangsbewijs? Nee zegt het onderzoek van TU Delft.


Klopt ook niet, en is bovendien wederom een kwestie van selectief lezen en het uit de context halen van data om een argument kracht bij te zetten.

Bron: https://www.tudelft.nl/2022/tu-delft/effectiviteit-van-2g-en-3g-is-afgenomenlink

Moet je eens goed lezen wat ze daar schrijven. "Het gedragsonderzoek laat echter zien dat een grote groep ongevaccineerden voor alternatieve activiteiten met andere mensen dan hun gezinsleden zal kiezen als zij geen toegang meer hebben tot bepaalde locaties. Daardoor vervangen zij contacten met een hoog besmettingsrisico voor andere contacten met een hoog besmettingsrisico". Dus, hoewel de effectiviteit van 3G/2G en zelfs 1G inderdaad is afgenomen door omikron, zal het effect op het R-getal nog verder afnemen door HET GEDRAG van mensen die dus resoluut en zonder aandacht te hebben voor maatschappelijke of sociale verantwoordelijkheid er kennelijk alles aan doen om de veiligheidsmaatregelen te omzeilen. Lekker volk zijn wij toch.

Zelfde circulaire logica die ik weken geleden al aanhaalde. Overgrote meerderheid van de mensen geloofde toen niet dat de lockdown zin had. Maar omdat 81% ook aangaf zich er toch niet aan te houden, WAT zou daar nou de daadwerkelijke reden van zijn? 1x raden.

Dus nogmaals:
open/sluit de onderstaande quote:

Maak je het land veiliger met dit toegangsbewijs?


Ja zeker, wel freakin degelijk. Het R-getal ligt wel degelijk lager. Helaas niet dermate dat dit de coronaproblemen stopt. De daling is zelfs teleurstellend te noemen naargelang 3G/2G of 1G wordt aangehouden. Maar nog veel belangrijker, de combinatie van een (licht) lager R-getal EN het volgende ik herhaal:

"Uit internationaal onderzoek blijkt dat de bescherming van vaccinatie beter is tegen ernstige ziekte en ziekenhuisopname, dan tegen milde ziekte. Boostervaccinatie verhoogt deze bescherming verder, ook bij de omikronvariant. Dit betekent dat als je besmet wordt met corona ondanks (booster-) vaccinatie, de kans veel kleiner is dat je ernstig ziek wordt."

zorgt ervoor dat vaccinaties en boosters nog steeds belangrijk zijn. Dat wil dus ook zeggen dat als ik naar een bar/restaurant oid ga ik niet alleen minder kans heb om besmet te raken (want je neem natuurlijk wel risico door te gaan) maar dat ik gemiddeld veel minder schade van zal ondervinden. En dat is alleen wat betreft mezelf. Veeeeeeeeel belangrijker is datgene wat zoveel mensen totaal lijken te negeren: de maatschappelijke en sociale verantwoordelijkheid dat je, zelfs als je onbedoeld en onverhoopt andere mensen aansteekt dat je veel minder kans hebt medeverantwoordelijk te zijn voor het veroorzaken van DODEN, maar ook mensen die blijvende, permanente schade oplopen door LongCovid voor de REST van hun leven. 1 op de 5 mensen heeft nog maanden last na ernstige ziekteverschijnselen (dit ondanks het feit dat ze officieel genezen zijn van Covid). Een aantal herstelt uiteindelijk volledig, maar een nog onbekend aantal mensen loopt blijvende schade op. Daarvan zijn de onderzoeken nog steeds lopende.

open/sluit de onderstaande quote:

Waar in de wet staat dat men mag discrimineren op basis van een vaccinatie?


Noodverordeningen zijn nog steeds van kracht, dat snap je zelf ook.

En dan leven wij gelukkig in een vrij land, waar je gewoon conflicterende meningen mag laten horen, en mag demonstreren etc. Doe dat ook vooral als je daar de noodzaak toe voelt. Ik ben het niet eens met het uitgangspunt maar respecteer wel degelijk het recht dat mensen hebben.

Wat mij echter vooral tegenstaat in deze thread als geheel zijn uitspraken zoals bv de post over het bericht dat Johnson in de UK alle maatregelen opheft om daar bij te schrijven "daar gebruiken ze wel hun gezonde verstand". Weet niet meer wie, maar dat irriteert mij enorm, en heel veel mensen laten deze thread ondermeer door dit soort dingen links liggen. De implicatie is namelijk overduidelijk. Mensen die het niet eens zijn met deze actie/mening gebruiken DUS hun gezonde verstand niet en acteren DUS op een achterlijke/onverantwoordelijke/domme/stomme/etc manier, vul zelf maar in. Totaal respectloos tov afwijkende meningen.

Ik vind het overigens nog steeds erg dapper dat iemand "Johnson" (de feestende premier die de coronaregels in eigen land aan de laars lapte) en "gezond verstand" in één zin durft te gebruiken. Dat terzijde.

Edit: opmaak aangepast
Edit 2: kleine toevoeging: Ik kan zelf niet wachten totdat het leven weer terug is naar vanouds, als zoiets überhaupt mogelijk is. Ben alleen wel stellig er van overtuigd dat dit op een veilige en verantwoordelijke manier moet gebeuren. Vrijheid en veiligheid zijn vaak afwegingen waarvan meer van het ene automatisch minder van het andere betekent. Ik ben oprecht blij dat men in NL tot nu toe kiest voor een grotere nadruk op veiligheid.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 9 februari 2022, 15:40:13.

 

+6/-4

open/sluit de onderstaande quote:

Zoals ik zei romario: daar heb ik geen enkel probleem mee. Mensen hebben het recht de booster te weigeren, prima. Mogen ze ook niet overal binnen, ook prima. Maak je keuze ipv de hele tijd te lopen mekkeren dat er volgens jou meer keuzes zouden moeten zijn.



Needpants, ik heb nieuws voor jou.
2G is door de kamer weggestemd.
Er komen enorme versoepelingen vanaf volgende week.
Kuipers heeft al gezegd als er geen gekke dingen gebeuren dat nog deze maand 3G verdwijnt.
Na het volledig afschaffen van ALLE covid maatregelen in UK, Ierland, Spanje, DK, Noorwegen, Zweden en inmiddels hele delen van Canada en Belgie die al voorsorteert op totaal back to normal, kun je veilig stellen dat Nederland binnen zeer korte tijd in dit rijtje zal voegen.

Het goede nieuws voor jou is dat het jou helemaal vrij blijft staan thuis te blijven, drukke menigtes te mijden, niet naar horeca of stadion te gaan en ook om je mondkapje op te houden.

Allemaal jouw goed recht!

 

+5/-2

@romario dan heb je mijn post hierboven niet gelezen denk ik. Het kan mij niet snel genoeg gaan. Maar het moet verantwoordelijk gebeuren en door de verantwoordelijken breed worden gedragen. En niet omdat een aantal figuren zonder enig maatschappelijk fatsoen en totale minachting voor de medemens dit zo graag willen. Het blijft mij een raadsel waarom niemand hier ooit ingaat op de verantwoordelijkheid die je draagt als je iemand (onbedoeld) zou aansteken en die heeft blijvende schade of komt te overlijden. Dat zou heel zwaar op mijn geweten drukken.

Ik zie overigens een rits aan minvotes staan voor een hele hoop posts (zeker niet enkel de mijne). Niet dat sommigen dat imo niet verdienen hoor maar wilde er even op duiden dat ik NOOIT die knop aanraak. Uit principe. De verleiding om goed geschreven posts te downvoten omdat je de schrijver niet mag oid is wmb al reden genoeg om de hele minvote de deur uit te gooien.

 

+2/-2

open/sluit de onderstaande quote:

NeedPants schreef op 09 februari 2022 om 11:43:

Zoals ik zei romario: daar heb ik geen enkel probleem mee. Mensen hebben het recht de booster te weigeren, prima. Mogen ze ook niet overal binnen, ook prima. Maak je keuze ipv de hele tijd te lopen mekkeren dat er volgens jou meer keuzes zouden moeten zijn.



Goede boodschap:
je moet alleen even een onnodige medische behandeling ondergaan voor een virus wat nauwelijks een risico is en dan mag je weer deelnemen aan het maatschappelijk leven.

Ik heb de indruk dat jij een disproportionele angst hebt voor dit virus. Dat is jouw goed recht maar misbruik dat niet om anderen in hun vrijheden te beperken.
En ga dat al helemaal niet makkelijk wegzetten als mekkeren.

Als anderen hun mond niet opendoen en/of de straat opengaan loop jij de komende jaren nog steeds met die QR-code rond en kun je blijven boosteren wanneer je overheid dat wenselijk acht. Want 1 ding hebben we met dit beleid allemaal gemeen: niet gevaccineerd, 1 of 2 keer gevaccineerd geboosterd etc. We zijn met dit systeem nooit volledig gevaccineerd en een muisklik verwijderd van een rood kruisje i.p.v. een groen vinkje.

 

+6/-3

Nikiforov schei aub toch eens uit met weer die nepinformatie en onwaarheden neer te kalken. Ik heb zelfs bronnen toegevoegd die aantonen dat vaccinaties en boosters ver van onnodig zijn. Ook is dat "nauwelijks een risico" een zeer gevaarlijke en totaal onbewezen uitspraak. LongCovid is GEEN grap, net als de oversterfte. Wat jij doet is cherrypicking van informatie om een niet bestaand argument van kracht te voorzien om zodoende jouw punt, waar je heilig van overtuigd bent maar dat wetenschappelijk NIET onderbouwd kan worden, over te brengen. Dat je er zelf niet moe van wordt man.

Met jou is er geen discussie te voeren. Als er goede argumenten TEGEN gegeven worden, negeer je ze, zoals je met mijn post van 15:26 doet. En dit gaat al meer dan een jaar door. Dit weet je volgens mij dondersgoed. Er zijn meerdere mensen die eerst regelmatig postten hier, maar nu dit topic vermijden precies vanwege jouw handelswijze. En dan afsluiten met de implicatie dat ik je dankbaar zou moeten zijn dat je de straat op bent gegaan en je mond hebt opengedaan. Als er iemand geen enkel recht heeft om te stellen dat ik dingen als mekkeren niet mag wegzetten, ben jij het wel. Heb je je eigen posts wel eens teruggelezen het afgelopen jaar? Ik zou die kwalificeren als een ware hetze, met gevaarlijk ideeën die overkomen als onverantwoordelijk en egoïstisch. Dat is de indruk die je op mij hebt achtergelaten.

Ik ben overigens (wat ik niet voor het eerst zeg) kerngezond, ben nooit ziek, ben positief getest door een achterlijke huisgenoot die zonodig in lockdown feestjes moest geven, maar had geen enkel ziekteverschijnsel. Ik ken echter iemand met longcovid. En een oud collega van mijn vader heeft na meer dan een jaar virusvrij te zijn nog steeds geen enkele smaak, ongeacht wat hij eet, bitter, pittig maakt niet uit. Ik ben heel erg dankbaar dat ik niemand ken die overleden is. Een klasgenoot op de uni is zijn moeder verloren. 44 jaar oud, viel onder geen enkele risicogroep. Was wel anti vaccinatie. Evenals die econoom die overleden is en landelijk bekend stond om zijn anti-corona betogen. Fransman heette hij. 53 jaar, geen gezondheidsproblemen. Maar hou maar stug vol: geen risico, tis maar een griepje. Ik ben niet bang dat ik covid krijg. Ik ben wel bang dat mensen in mijn familie of vrienden het krijgen. Sommigen van hen vallen wel onder de risicogroep. Leven opgesloten en eenzaam omdat niemand zich meer houdt aan afstandsregels of mondkapjes dragen. Excuse my french maar mensen die willens en wetens maatregelen aan hun laars lappen, dat zijn de echte klootzakken.

 

+12/-3

open/sluit de onderstaande quote:

NeedPants schreef op 09 februari 2022 om 20:25:

@romario dan heb je mijn post hierboven niet gelezen denk ik. Het kan mij niet snel genoeg gaan. Maar het moet verantwoordelijk gebeuren en door de verantwoordelijken breed worden gedragen. En niet omdat een aantal figuren zonder enig maatschappelijk fatsoen en totale minachting voor de medemens dit zo graag willen. Het blijft mij een raadsel waarom niemand hier ooit ingaat op de verantwoordelijkheid die je draagt als je iemand (onbedoeld) zou aansteken en die heeft blijvende schade of komt te overlijden. Dat zou heel zwaar op mijn geweten drukken.

Ik zie overigens een rits aan minvotes staan voor een hele hoop posts (zeker niet enkel de mijne). Niet dat sommigen dat imo niet verdienen hoor maar wilde er even op duiden dat ik NOOIT die knop aanraak. Uit principe. De verleiding om goed geschreven posts te downvoten omdat je de schrijver niet mag oid is wmb al reden genoeg om de hele minvote de deur uit te gooien.



Verantwoordelijk gebeuren?
Ik denk dat het tijd is dat de "verantwoordelijken" eens aangesproken worden op hun falen en de daarmee gepaard gaande angst die gezaaid is, kennelijk ook bij jou.
Herinner je de scenarios die voorgerekend werden.
Herinner je de grote bezorgdheid die werd uitgesproken toen de scholen open gingen.
Wederom toen de lockdown er een heel stuk afging.
En elke keer was het...ja maar de cijfers ijlen na, ja maar de impact voor de ouderen komen later.

realiseer je dat het aantal besmettingen naar schatting momenteel al 5 miljoen bedraagt. Realiseer je dat eigenlijk het aantal contacten al op zeer hoog niveau is.
En dan zijn dit de actuele cijfers
https://www.nu.nl/uitleg-over-het-coronavirus/6183119/de-coronacijfers-van-vandaag-minder-positieve-tests-dan-eerder-gemeld.html?redirect=1

Dan kan het OMT met hun modellen me nog meer vertellen, maar ik geloof er gewoon helemaal niks meer van!
Zou jij ook eens moeten proberen eerlijk gezegd! En misschien toch eens open gaan staan voor de praktijk en het feit dat meningen en feiten die tegen het kleine clubje leidende experts ingaan wellicht niet weg gezet dienen te worden als wappie of niet terzake kundig.

Mbt het mindrukken maak ik me al lang niet meer druk.
Al zou jij een min drukken heb ik, ondanks wij het niet eens zijn, erg veel respect voor het feit dat je de discussie aan gaat en argumenteert.
Nul respect voor mensen die afkeur laten gelden maar niet onderbouwen.

 

+5/-2

open/sluit de onderstaande quote:

NeedPants schreef op 09 februari 2022 om 21:02:

Nikiforov schei aub toch eens uit met weer die nepinformatie en onwaarheden neer te kalken. Ik heb zelfs bronnen toegevoegd die aantonen dat vaccinaties en boosters ver van onnodig zijn. Ook is dat "nauwelijks een risico" een zeer gevaarlijke en totaal onbewezen uitspraak. LongCovid is GEEN grap, net als de oversterfte. Wat jij doet is cherrypicking van informatie om een niet bestaand argument van kracht te voorzien om zodoende jouw punt, waar je heilig van overtuigd bent maar dat wetenschappelijk NIET onderbouwd kan worden, over te brengen. Dat je er zelf niet moe van wordt man.

Met jou is er geen discussie te voeren. Als er goede argumenten TEGEN gegeven worden, negeer je ze, zoals je met mijn post van 15:26 doet. En dit gaat al meer dan een jaar door. Dit weet je volgens mij dondersgoed. Er zijn meerdere mensen die eerst regelmatig postten hier, maar nu dit topic vermijden precies vanwege jouw handelswijze. En dan afsluiten met de implicatie dat ik je dankbaar zou moeten zijn dat je de straat op bent gegaan en je mond hebt opengedaan. Als er iemand geen enkel recht heeft om te stellen dat ik dingen als mekkeren niet mag wegzetten, ben jij het wel. Heb je je eigen posts wel eens teruggelezen het afgelopen jaar? Ik zou die kwalificeren als een ware hetze, met gevaarlijk ideeën die overkomen als onverantwoordelijk en egoïstisch. Dat is de indruk die je op mij hebt achtergelaten.

Ik ben overigens (wat ik niet voor het eerst zeg) kerngezond, ben nooit ziek, ben positief getest door een achterlijke huisgenoot die zonodig in lockdown feestjes moest geven, maar had geen enkel ziekteverschijnsel. Ik ken echter iemand met longcovid. En een oud collega van mijn vader heeft na meer dan een jaar virusvrij te zijn nog steeds geen enkele smaak, ongeacht wat hij eet, bitter, pittig maakt niet uit. Ik ben heel erg dankbaar dat ik niemand ken die overleden is. Een klasgenoot op de uni is zijn moeder verloren. 44 jaar oud, viel onder geen enkele risicogroep. Was wel anti vaccinatie. Evenals die econoom die overleden is en landelijk bekend stond om zijn anti-corona betogen. Fransman heette hij. 53 jaar, geen gezondheidsproblemen. Maar hou maar stug vol: geen risico, tis maar een griepje. Ik ben niet bang dat ik covid krijg. Ik ben wel bang dat mensen in mijn familie of vrienden het krijgen. Sommigen van hen vallen wel onder de risicogroep. Leven opgesloten en eenzaam omdat niemand zich meer houdt aan afstandsregels of mondkapjes dragen. Excuse my french maar mensen die willens en wetens maatregelen aan hun laars lappen, dat zijn de echte klootzakken.




Amen.

 

+5/-4

Goed betoog. Over over de man spelen gesproken :D

Mijn standpunt hierover is al bijna 2 jaar onveranderd en ik heb in die periode voldoende bronnen aangehaald die dat standpunt ondersteunen. Dat jij het er niet mee eens bent is een tweede. Ik heb ook mijn ernstige twijfel bij dat RIVM rapport wat jij in je post van vanmiddag aanhaalt omdat de berekening van het RIVM doorgaans weinig met de realiteit van doen hebben. Als die vaccins en boosters nl. zo goed zouden beschermen tegen besmetting zouden de besmettingscijfers niet skyhigh zijn en zouden de geboosterden nu niet massaal besmet raken.

Nauwelijks een risico zou 'gevaarlijk en onbewezen zijn'? Kijk naar de weekrapporten van het RIVM en de statistieken in alle anderen landen. De IFR en cijfers over ziekenhuis- en IC-opnames zeggen voldoende. Het is gevaarlijk voor een kleine zeer goed te definiëren groep mensen. Voor de rest is het inderdaad nauwelijks een risico. Uitzonderingen daargelaten en ja dat is verschrikkelijk maar botte pech is helaas ook onderdeel van het dagelijks leven net zoals er helaas dagelijks mensen overlijden in het verkeer of op hun werk.
Dan kun je mij beschuldigen van cherrypicking maar wat doe jij? Die statistieken (en dus feiten) ontkennen en maar weer aankomen met Robin Fransman of die paar uitzonderingen van jongere mensen die aan dit virus zijn overleden. Dat zijn uitzonderingen, individuele drama's maar niet representatief voor het algehele beeld.

Als die vaccinaties en boosters zo keihard nodig zijn en goed werken moet je mij eens uitleggen waarom we na massale vaccinatie- en boostercampagnes nog steeds in deze shit zitten. Allemaal de schuld van niet gevaccineerden zeker? De cijfers bewijzen dat ook dit argument complete bullshit is. Ben ik daarmee tegen die vaccins? Nee, maar wel voor een beperkte groep mensen, de risicogroep en iedereen die dat vrijwillig wil. Waar ik pertinent op tegen ben ik drang of dwang in iedere vorm. En ja, die QR-code is gewoon drang/dwang gericht op die groepen die nauwelijks een risico lopen.

Net als jij ben ik geen moment bang geweest voor Covid. Net als jij ben ik ook voorzichtig richting mensen in mijn omgeving en gedraag ik me verantwoordelijk omdat ik me er bewust van ben dat niet iedereen er zo in staat als ik.
Maar ik ben ook niet blind voor de nevenschade van de maatregelen. Vrienden die hun baan kwijt zijn geraakt door de lockdowns, kinderen van vrienden die doodongelukkig thuis weg zitten kwijnen, ondernemers die hun bedrijf kapot zien gaan.
Die mensen hadden nl. geen keuze omdat die maatregelen door de strot worden geduwd.
De mensen die bang zijn voor het virus hadden en hebben wel een keuzes. Tegen angst zijn namelijk geen vaccins, maatregelen of mondkapjes. Dan helpt helaas alleen afzonderen en ik heb medelijden met de mensen die in die angst leven. Angstig leven is namelijk geen leven wat mij betreft.

De persoonlijke oordelen die je over mij meent te te kunnen hebben zal ik maar incasseren zonder op de man terug te spelen.
Lees je post nog eens terug en kijk eens in de spiegel voordat je anderen als egoïstisch, onverantwoordelijk, gevaarlijk wegzet. Als mensen hier wegblijven door mijn posts zegt dat meer over die anderen dan over mij, net zoals jouw kwalificaties wat mij betreft meer over jou dan over mij zeggen.

 

+6/-4

open/sluit de onderstaande quote:

ben positief getest door een achterlijke huisgenoot die zonodig in lockdown feestjes moest geven, maar had geen enkel ziekteverschijnsel. Ik ken echter iemand met longcovid. En een oud collega van mijn vader heeft na meer dan een jaar virusvrij te zijn nog steeds geen enkele smaak,


Deze wil ik er toch nog even uitlichten.
Er is een heel fundamenteel verschil tussen het virus in de eerste variant die keihard toesloeg. Vervolgens muteerde in Delta en nog steeds een hoog onzekerheids/risico gehalte had....en inmiddels Omicron waar gewoon wereldwijd overduidelijk van is dat deze mutatie echt ver weg staat van de eerder genoemden.
de cijfers die ik net postte zeggen genoeg. En die gelden niet alleen in Nederland en hebben niks met maatregelen te maken want ze staan lijnrecht tegenover sky high besmettingscijfers.

Om dat andere punt nog even aan te stippen, ik hoor echt massaal dat mensen op jacht gingen naar besmetting om op die manier (zonder vaccin of booster) toch de groene vink te krijgen.
Dat is totaal het paard achter de wagen en in mijn ogen het definitieve failliet van de coronapas/3G
De boosteropkomst ligt rond de 60% en stagneert.
Uiteraard ziet de regering die cijfers en praktijk ook en past men de koers nu stevig aan in andere richting.

Wat nu imo nodig is, is eerlijke voorlichting over wat omicron is. Is een campagne die gericht is op het beschermen van de kwetsbaren en op het los laten van de rest van de samenleving.

Zweden heeft vandaag zelfs besloten compleet met het testen te stoppen!
Ik wil nogmaals pleiten voor de Deense aanpak. Stoppen met massaal testen, maar een referentiegroep zeer regelmatig testen en zo toch de vinger aan de pols te houden met eventuele mutaties en daar dus steeds kort op kunnen schakelen.

 

+4/-1

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2416522-kuipers-had-link-met-bedrijf-dat-miljoenen-claimt-bij-zijn-ministerie
Ieder mag zijn eigen conclusies trekken!!!!!

Tijd dat ook wij de testcultuur af gaan schalen en gericht gaan testen zoals net omschreven maar dan niet kwantitatief maar kwalitatief..namelijk heel goed kijken welke variant zich voordoet en welke eigenschappen die heeft!

 

+2/-1

@romario Het aantal posts schiet omhoog dus ik loop even een beetje achter.

Allereerst: Ik kan me idd een aantal scenario's herinneren die erger werden voorgesteld dan uiteindelijk bleek in de praktijk. Er zit echter wel een andere kant aan het verhaal van de verantwoordelijken op het matje roepen voor te strenge maatregelen. Namelijk het tegenovergestelde. Als de maatregelen niet streng genoeg waren en de situatie erger zou zijn dan voorgesteld, is dat een veel kwalijkere zaak. Daarom ook dat mijn voornaamste motivatie is dat het zekere voor het onzekere nemen een goede insteek is.

Dat wil niet per definitie zeggen dat alles goed is afgehandeld. Ik heb namelijk ook voorbeelden aangedragen (een tijd geleden al hoor, neem het je niet kwalijk als je dit niet specifiek meer kan terughalen) van dingen die ik persoonlijk anders zou hebben aangepakt. Zoals het langer sluiten van horeca maar wel steun geven om ze overeind te houden. Mijn voorstel was toen: een gedeelte van die steun geven als subsidie zodat ze een extra mannetje kunnen inhuren zodat die bij de ingang kan checken met 2G/3G wat het dan ook was toendertijd en de horeca, dan wel niet in beperkte mate open houden. Ik was overigens voor het openhouden van scholen. Dat belang is gewoonweg veel te groot. Wel was ik ook van mening dat voor mensen die extra risico lopen (bv kinderen met diabetes) dat deze lessen ook online moesten worden aangeboden.

Dit zijn verdere details natuurlijk, maar als algehele afweging sta ik meer achter de genomen maatregelen dan tegen.

Ik weet trouwens niet goed hoe ik er insta tegenover jouw voorstel om de Deense methode toe te passen. Zitten zeker voordelen aan zo op het eerste gezicht. Over mensen die bewust besmettingen opliepen... Volgens mij toont dit alleen maar beter aan dat het volk (niet perse NL al is dat hier wel het geval) ook volslagen onbetrouwbaar is en dat afgaan op de tendens en de waan van de dag/week/maand onverantwoord zou zijn van de regering.

Wat betreft het afgaan op meningen/feiten van mensen of experts die ingaan tegen het huidige beleid. Ongetwijfeld zal ik meer de neiging hebben deze als onkundig af te doen en jij minder. Net als ik minder de neiging heb het OMT ed in twijfel te trekken. Wellicht ligt de waarheid in het midden of misschien ben ik gewoon geniaal (huhuh maar nu weer serieus). Dit is waarom ik maatregelen neerzet als afwegingen die gemaakt worden waarbij ik blij ben dat er meer voor veiligheid wordt gekozen en jij ongetwijfeld minder positief gestemd bent. Ik ben alleen tot nu nog niet uitgekomen bij de conclusie dat de overheid onverantwoordelijk streng is geweest oid.

@Nikiforov De discussie tussen jou en mij is zeker persoonlijker dan mijn posts over het algemeen zijn. Echter heb ik geen beschuldigingen geuit aan jouw adres en kan ik mijzelf in de spiegel zonder vrees aankijken. Ik heb over de formulering wel degelijk nagedacht, wat in een discussie die dicht bij huis komt noodzakelijk is. Vandaar ook de bewuste keuze om te stellen dat de posts die mij triggerden tot een reactie, op mij overgekomen zijn als gevaarlijk etc. Dat is zoals ik zei de indruk die jij bij mij gewekt hebt. Dat is de bewuste woordkeuze omdat mijn indruk niet als feit kan worden genomen en al zeker geen reden is om jou te veroordelen of voor anderen om dit te doen. Het is echter wel zo dat deze indruk niet afgeleid is uit één enkele post of situatie. Dit is zoals gezegd al langer aan de gang. Ik dacht een jaar ongeveer maar je zegt nu zelf dat je al twee jaar dezelfde mening hebt.

Deze discussie is daarmee geen incident, maar eerder een voortzetting van voorgaande. Twee jaar is een lange tijd en dat omikron gelukkig minder gevaarlijk is, doet daar niks van af. Jij hebt gelijksoortige argumentaties gebruikt, gepleit voor versoepelingen etc ook tijdens bv delta. En die variant was veel gevaarlijker. De bronnen die jij toen aanhaalde waren ook niet (allen) onomstreden. (Ik weet niet of je bekend bent met de p-waarde en hoezeer deze beïnvloed wordt door het aantal gevallen dat onderzocht wordt. Long story short, als je onderzoek te klein is kun je daar geen conclusies uithalen die steekhoudend zijn voor het geheel, of dat nou een stad, land of de wereld is.) Ook waren er toen afdoende bronnen die tegenovergestelde conclusies hadden. Mijn indruk is daarom niet iets wat uit de lucht komt vallen. Dat jouw punt ondertussen aan kracht wint, wil dus zeker niet zeggen dat je toen ook een sterker argument had. Imo zelfs het tegendeel. Wat jij toen zei was nmi 100% een vooroordeel. Nu is dat percentage verre van 100%, maar onttrekt niet aan de indruk dat dit eerder toevallig is dan dat het een weloverwogen conclusie is waar je obv recente ontwikkelingen toe gekomen bent.

De situatie is voortdurend aan veranderingen onderhevig en mijn mening over wat noodzakelijk is en wat niet, is daarin meegegaan. Ik was vorig jaar zomer ook niet voor strengere maatregelen (die er toen overigens niet waren) omdat daar geen reden toe was. Het was zomer, besmettingscijfers waren lager, IC's waren niet meer vol etc.

Over incidenten gesproken, jij noemde het overlijden van mensen buiten de risicogroep incidenteel. Tragisch zijn we het over eens, incidenteel echter niet. Jij houdt net als ik best van cijfers en die wijzen uit dat Corona als geheel veel meer "incidentele" (bij gebrek aan een betere benaming) doden heeft veroorzaakt dan elke vorm van griep dan ook in de laatste 20 jaar. Om nog maar te zwijgen over longcovid. Ik ben dan imo terecht opgelucht dat er niet veel eerder versoepeld is zoals veel mensen toen wilden. Veel mensen bedoel ik in absolute aantallen om aan te geven dat dit niet de mening was van een enkeling, echter wel een grote minderheid. Percentueel gezien was in de vorige golf het vertrouwen in de maatregelen boven de 80%. Nu is het eerder het tegenovergestelde, 80% is tegen.

Je vraagt overigens ook waarom we na vaccinaties en boosters nog steeds met covid zitten. Een feit waar jij tot nu toe nog niet op bent ingegaan is dat boosters en vaccinaties de ernst van de ziekte beduidend verminderen. Ook is niet alles de schuld van niet gevaccineerden maar blijven de IC opnames van mensen die niet in een risicogroep zitten aantonen dat het overgrote meerendeel NIET gevaccineerd is. Daarmee wil ik nogmaals zeggen dat als iedereen die verdomde prik zou halen, covid minder ernstig zou zijn en dat er dus makkelijk versoepeld kan worden ondanks evt stijgende besmettingscijfers. Want besmettingen daargelaten, de ziekenhuisopnames ed zouden aanzienlijk lager zijn geweest als vaccinaties verplicht waren geweest. Dat kun je toch niet ontkennen?

Ik moet er nu wel echt een punt achter zetten voorlopig. Het is bijna middernacht en ik heb morgen uni en vrijdag werk. (ik was overigens ook mijn baan kwijt door corona).

Edit: Zpelvout

 

+2/-1

Even de kille (week)cijfers.
Besmettingen: 824.301
Ziekenhuisopnames: 1266
Overledenen: 54

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/weekcijferslink

Dan kan het RIVM wel schermen met ronkende getallen dat de booster de bescherming opkrikt naar 68% maar bij de huidige cijfers betekent dit dus zoveel dat voor de gemiddelde Nederlander de kans om in het ziekenhuis te belanden na een booster is gedaald van 0.15% naar 0.05%. Getallen waarbij geen enkele rechtvaardiging is om een heel land op slot te houden met alle gevolgen van dien. Gelukkig lijken de verantwoordelijke bewindspersonen dit (als een van de laatsten) nu ook eindelijk in te zien.

 

+3/-1

open/sluit de onderstaande quote:

waarbij ik blij ben dat er meer voor veiligheid wordt gekozen en jij ongetwijfeld minder positief gestemd bent. Ik ben alleen tot nu nog niet uitgekomen bij de conclusie dat de overheid onverantwoordelijk streng is geweest oid.


Ik vind dat jij, ook nu weer, te gemakkelijk voorbij gaat aan de enorme consequenties die deze keuzes hebben en hebben gehad. Sinds de tweede wereldoorlog is er niet zo lang en zo hard ingegrepen in vrijheden en het maatschappelijk leven.
de lijst met gevolgen op velerlei gebied zijn hier al eens voorbij gekomen.
De hele afweging die is gemaakt was steeds te eenzijdig.Wederom wijzend naar DK, waar het OMT veel breder is opgezet met experts uit vele disciplines, is het onze zeer eenzijdig opgebouwd.
Ook wisselt in DK elk half jaar de helft van het team, wat tunnelvisie voorkomt.

Nu NL; het OMT is eenzijdig, steeds hetzelfde qua samenstelling en het is zelfs nu aan het nadenken in welke permanente vorm men zichzelf in stand wil houden.
Met een heel typisch voorbeeld van de verslaving belangrijk te zijn en stempel te drukken (of misschien juist de status en aandacht vast te houden) Diederik Gommers...die zou stoppen...maar toch weer besluit te blijven.

Alleen deze ontwikkeling (zie ook de toeslagen affaire) maakt dat ik enorm kritisch ben op dit OMT.
Als dan ook nog eens blijkt dat ze er constant naast kleunen, met de recente lockdown en de modellen daarbij als ultieme voorbeeld van plank-mis-beleid, dan word ik inderdaad fel als nog steeds diezelfde lui het land blijven gijzelen met adviezen die alsmaar meer van hetzelfde zijn en blijkbaar slechts onder grote maatschappelijke druk voldoende weerstand krijgen om het regeringsbeleid toch bij te laten sturen.

Ik vind het best schokkend om te zien dat mensen met een hoger opleidingsniveau, zoals jij, experts die andere mening voorstonden als de experts in het OMT, door jou al gemakkelijk als (jouw eigen woorden) onkundig, worden gezien.

Op die manier creëer je in een land een waarheid die niet meer voldoende getoetst wordt en waarbij mensen bijna blind achter een heel klein groepje aanlopen.
En ja, ook daar bind ik dan de kat de bel over aan!

Intussen, gelukkig maar, blijkt dat alle modellen en alle angstscenarios nog niet in de verste verten uitkomen. En is er in dit land een collectief verlies aan vertrouwen in juist dat groepje experts opgetreden.
Dat is ansich heel gevaarlijk voor de toekomst, maar wel zelf veroorzaakt.

Een uitspraak van je wil ik er nog uithalen tenslotte
open/sluit de onderstaande quote:

Over mensen die bewust besmettingen opliepen... Volgens mij toont dit alleen maar beter aan dat het volk (niet perse NL al is dat hier wel het geval) ook volslagen onbetrouwbaar is


Ik heb al eerder gezegd, het volk voelt zelf haarfijn aan wanneer de angst die gezaaid wordt de proporties inmiddels voorbij is, en wanneer experts niet meer geloofd worden.
En jij noemt de mensen onbetrouwbaar. Maar ik zeg, de modellen en voorspiegelingen en de bijbehorende angstzaaierij was inmiddels onbetrouwbaar. De mensen hebben wel door dat het virus niet meer dat gevreesde virus is wat het bij aanvang was.
Mensen hadden evenzeer door dat na de eerste vaccinatierondes waar massaal gehoor aan werd gegeven, die vaccins niet leverden wat beloofd was.
Dat die vaccins bovendien voor de meesten geen meerwaarde meer hadden.
En dat die booster voor echt de overgrote groep dus al helemaal niet meer nodig was.
De druk met een bonus-malus systeem mensen toch prikplichtig te maken, dat was onbetrouwbaar en heeft dus geleid dat mensen ipv weglopen van het virus, het met open armen tegemoet traden (hoe de jacht op de groene vink contraproductief werkte!).
Toen dan ook nog eens bleek dat daarbij voor vrijwel iedereen het slechts een heel licht verloop had, was de strijd verloren voor de overheid en haar experts.

Hopelijk leert men van deze les.
Want zo niet, leidt dat er toe bij toekomstige crises de overheid niet meer in staat is de bevolking te sturen met maatregelen. En ook dat zou ik niet willen!

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 10 februari 2022, 07:37:47.

 

+3/-1

Deze reactie is verwijderd door de originele poster.

@Needpants.

Dank voor de uitgebreide reactie. Op de inhoud dan maar:)
Ik sta nl. voor 100% achter mijn mening en ben mij ervan bewust dat die al 2 jaar lang afwijkt van het algehele narratief. Dat anderen daar wellicht aanstoot aan nemen is jammer maar ik kom hier absoluut niet om te provoceren of polariseren.

Ik heb inderdaad ook tijdens Delta en zelfs tijdens Alpha gepleit voor versoepelingen waarbij we ons losmaken van de eendimensionale zienswijze waarbij uitsluitend besmettingen, ziekenhuisopnames leidend waren en vaccins als enige en ultieme uitweg werden gezien. Daar sta ik nog steeds volledig achter. Mijn kernpunten daarin:
- het virus is primair echt gevaarlijk voor ouderen en/of mensen met onderliggende aandoeningen. De IFR, gemiddelde leeftijd van slachtoffers en aantallen onderliggende aandoeningen van overledenen bewijzen dat. De aantallen in RIVM rapport (pag 74) zijn ook daarin veelzeggend. https://www.rivm.nl/sites/default/files/2022-02/COVID-19_WebSite_rapport_wekelijks_20220208_1259_final.pdflink
- lockdowns ontwrichten de maatschappij en hebben enorme economische, psychologische en sociaalmaatschappelijke neveneffecten die onvoldoende zijn erkend en meegenomen in besluitvorming. Daarbij: maatregelen beschermen geen mensen. Mensen beschermen mensen of mensen beschermen zichzelf. Scholen, sportfaciliteiten e.a. hadden nooit dicht gemogen;
- het virus gaat zijn eigen weg. Maatregelen hebben zeer beperkt effect. Zie de vergelijkbare curves in landen of staten (VS) totaal uiteenlopende mate van lockdown;
- geen enkel vergelijkbaar virus is ooit uitgeroeid met vaccins. Onmogelijk voor een continue muterend virus wat ook in dierenpopulaties wordt aangetroffen;
- focus op opschalen zorg, preventie en vroegtijdige medicatie na besmetting;

Over de vaccins: ik kan en ga niet ontkennen dat de vaccins helpen om ernstige verschijnselen te voorkomen. Los daarvan zijn de vaccins een grotendeels valse belofte gebleken: voorkomen geen transmissie, beschermen slechts korte tijd, gevaccineerden en geboosterden belanden nog steeds in het ziekenhuis of overlijden etc. Wat mij betreft is die massale vaccinatie dan ook een enorme fout.
Het vaccin is snel ontwikkeld, nog steeds voorlopig goedgekeurd en niemand heeft zicht op de lange termijn effecten van het eerste MRNA vaccin wat ooit daadwerkelijk is gebruikt.
Het had alleen al daarom wat mij betreft alleen bij risicogroepen moeten worden ingezet en uiteraard bij iedereen die dat zelf graag wil.
De aan dwang grenzende dwang zijn wat mij betreft buiten alle proportie met als toppunt de discussies over 2G en zelfs vaccinatieplicht.
Dat is voor mij een ethische en morele grens die je nooit over moet willen.
Lichamelijk integriteit is daarvoor een te hoog goed. Wat is dan je volgende stap: verplicht afvallen, verplicht stoppen met roken noem maar op. Voorkomt ook een hoop ziekenhuisopnames,
Wellicht had het een paar opnames voorkomen maar primair dwing je mensen die nauwelijks gevaar lopen om een vaccin te nemen waarvan je de gevolgen op lange termijn niet kunt overzien. Dat aan versoepelingen koppelen is helemaal krom. We hebben de afgelopen maanden gezien dat maatregelen en virus compleet los staan van elkaar. De lockdown was onnodig en gebaseerd op wederom compleet foute voorspellingen van het RIVM.

Dat vaccins geen wondermiddel zijn was al duidelijk toen wij massaal gingen vaccineren en men in Israël al aan de derde prik zat en duidelijk was dat bescherming van beperkte duur was en transmissie niet werd voorkomen.
De inzet van die QR heeft alleen al daarom meer schade aangericht dan voorkomen. Mensen (met name risicogroepen) is een valse veiligheid voorgeschoteld waarvan toen al duidelijk was dat die niet bestond. Mede daardoor is een tweedeling in de maatschappij tot stand gebracht die nog jaren door kan etteren.
En dat is en blijft mijn primaire punt van kritiek.

We hebben nu te maken met een heel vervelend virus maar het staat in geen verhouding tot de totalitaire controlemaatregelen die zijn opgetuigd en de mate waarin de overheid heeft ingegrepen in de persoonlijke levenssfeer.
Inmiddels hebben we te maken met gedrochten als dat Europees vaccinatiepaspoort als voorloper van een digitale identiteit. Dat is oneigenlijk gebruikmaken van een crisis om plannen die er al jaren lagen uit te rollen. Daar zal ik me altijd tegen uit blijven spreken.

 

+4/-3

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/politiek/kamerleden-kwaad-na-achtergehouden-informatie-rondom-corona-aanpak-het
Ik heb een aantal van die teksten gelezen.
Dit past zowel in deze topic over proportionaliteit en legitimiteit van de coronaaanpak, over de vraag of het wijs is eenzijdig beleidsmakers en hun adviseurs en wc eend clubje te volgen, of het terecht is mensen met kritisch tegengeluid als wappies weg te zetten....of dat het juist goed is oprecht eerlijk naar hen te luisteren en zo naar een meer gewogen oordeel te komen?
Maar het had ook in het topic over democratie thuis kunnen horen. Want, wat ik daar al stelde, de democratie en democratische processen en rechten zijn met voeten getreden door manipulatie.
We gaan hier nog veel over horen de komende jaren!

 

+3/-2

Dat zelfde ministerie komt met een sterk argument om je te laten boosteren
https://twitter.com/MinVWS/status/1490958833535287306?cxt=HHwWlIDQ-ZvK-bApAAAA
Doe het niet voor een ander, doe het niet voor je gezondheid...doet het om muziek te mogen maken.
Stapelgek en helemaal doorgedraaid is de situatie.
Maar de boostercampagne blijft hangen rond 60% een flop dus, die zag je aankomen.
https://www.nu.nl/uitleg-over-het-coronavirus/6183569/de-coronacijfers-van-vandaag.html
De IC en ziekenhuisopnames blijven keurig stabiel laag ondanks al wat de laatste weken al aan maatregelen is opgeheven.
Zonde dat wij die overbodige, destructieve lockdown hadden, daardoor is onze besmettingspiek onnodig vertraagd. Gelukkig is de afvlakking inmiddels begonnen.
Ik voorspel dat over een week zelfs/ook de besmettingscijfers flink gaan dalen en dan is echt elke bodem onder welke maatregel weg! (is nu eigenlijk al het geval maar het achterhoedegevecht moet blijkbaar nog gevochten worden om gezichtsverlies van de verantwoordelijken zoveel mogelijk te beperken)

 

+3/-2

Deze normale topic is gesloten en bestaat uit 171 pagina's: 1 2 3 4 ... 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171

PSV Forum » Maatschappelijke discussies » Corona