Transparent
Inloggen
Sluiten

PSV Forum » Maatschappelijke discussies » Waarom we van religie af moeten

Deze normale topic is open en bestaat uit 20 pagina's: 1 2 3 4 ... 14 15 16 17 18 19 20

open/sluit de onderstaande quote:

FlitsPhirips schreef op 05 maart 2020 om 11:22:

Ik heb geen idee wat ik hier nog op moet zeggen. Jij gebruikt woorden in een andere betekenis dan ik (en de rest van de wereld). Maar ik zou ten behoeve van de discussie best bereid willen zijn om jouw definities volledig te volgen. Dan zijn humanisme en atheïsme plotseling beide een geloof. Wat dan? Onder die definities ben ik geen humanist en geen atheïst. Je kunt kritiek leveren op die hergedefinieerde concepten. Dan staan we samen aan dezelfde kant. Wat schieten we daarmee op?

Waarom kan jij het niet aan de atheïst overlaten om te vertellen wat hij of zij vindt en daarop reageren?

We kunnen ook een andere route volgen. Als ik geen atheïst ben volgens jouw definitie, wat ben ik dan wel? Hoe noemen we de persoon die niet overtuigd is van enig godsbewijs, maar die niet gelooft dat god niet bestaat? Heb je een betere term?
open/sluit de onderstaande quote:

VHTLsaw schreef op 05 maart 2020 om 10:37:

De vraag aan het slot bewijst voor mij wederom dat we niet dezelfde taal spreken en dat we hier dus niet verder komen.
Blijkbaar heb je zowat alles gemist wat ik zei want ik heb steeds beweerd dat de ellende in de wereld van de mens afkomstig is.


Het geeft aan dat jij helemaal geen tegemoetkoming deed. Iets wat je de hele tijd al beweert en dan nog eens zegt is geen tegemoetkoming.



Ook ik heb geen idee wat ik hierop nog zou moeten zeggen. Ook niet welke andere route we volgens jou zouden moeten volgen.
Nog meer muggenzifterij over definities van woorden?
Wil je discussie alleen maar om de discussie?
Ik heb mijn best gedaan om aan te tonen dat de titel van het topic niet deugde.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

VHTLsaw schreef op 05 maart 2020 om 13:41:

Nog meer muggenzifterij over definities van woorden?


Dit stuk van de discussie ontstond omdat ik bezwaar maakte tegen de manier waarop jij de discussie voerde. Die bezwaren heb ik nog steeds. Ik vind het geen muggenzifterij om het eens te zijn over de betekenis van woorden.

Ik word in deze topic aangesproken als atheïst. Het is dan wel prettig om het er tenminste over eens te zijn wat dat is. Ik herken mijzelf niet in jouw definitie en jij zet de discussie gewoon door alsof ik wel voldoe aan jouw extreme definitie. Dat is heel gek, ik heb nog nooit zoiets meegemaakt.

En tegelijk zet je atheïsten weg als geldwolven die zich aan moraliteit weinig gelegen laten. Ook dat nog, zonder enige onderbouwing. Enfin, ik maak daar dus bezwaar tegen. Jij vindt dat blijkbaar allemaal wel heel normaal. Ik ga deze manier van discussiëren niet overnemen en ik ga jou niet vertellen wat katholieken in het algemeen en jij specifiek allemaal moeten geloven. Dat zoek je zelf maar uit.
open/sluit de onderstaande quote:

Ik heb mijn best gedaan om aan te tonen dat de titel van het topic niet deugde.


Ik kan niet beoordelen of dit "jouw best" is.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

FlitsPhirips schreef op 05 maart 2020 om 15:55:

open/sluit de onderstaande quote:

VHTLsaw schreef op 05 maart 2020 om 13:41:

Nog meer muggenzifterij over definities van woorden?


Dit stuk van de discussie ontstond omdat ik bezwaar maakte tegen de manier waarop jij de discussie voerde. Die bezwaren heb ik nog steeds. Ik vind het geen muggenzifterij om het eens te zijn over de betekenis van woorden.

Ik word in deze topic aangesproken als atheïst. Het is dan wel prettig om het er tenminste over eens te zijn wat dat is. Ik herken mijzelf niet in jouw definitie en jij zet de discussie gewoon door alsof ik wel voldoe aan jouw extreme definitie. Dat is heel gek, ik heb nog nooit zoiets meegemaakt.

En tegelijk zet je atheïsten weg als geldwolven die zich aan moraliteit weinig gelegen laten. Ook dat nog, zonder enige onderbouwing. Enfin, ik maak daar dus bezwaar tegen. Jij vindt dat blijkbaar allemaal wel heel normaal. Ik ga deze manier van discussiëren niet overnemen en ik ga jou niet vertellen wat katholieken in het algemeen en jij specifiek allemaal moeten geloven. Dat zoek je zelf maar uit.
open/sluit de onderstaande quote:

Ik heb mijn best gedaan om aan te tonen dat de titel van het topic niet deugde.


Ik kan niet beoordelen of dit "jouw best" is.



Zoals ik ook niet kan beoordelen wat "jouw best" is in deze kwestie.

Het is spijtig dat je bepaalde opmerkingen op jezelf betrekt terwijl ik die niet als zodanig heb gemaakt.

Ik zeg niet dat jij een geldwolf bent, wel dat veel atheisten zich drukker maken om geld dan om de medemens. Dat beweerde ik omdat blijkt dat juist onder kerkgangers de meeste vrijwilligers te vinden zijn en ik van niet-gelovigen vaak hoor dat rijk worden hun ultieme levensdoel is. Want er komt geen tweede leven zeggen ze.

Op mijn vraag naar betere zingeving dan de vredesboodschap van Christus vanuit atheistische hoek kreeg ik van je geen antwoord.

En als je toch zo graag alle voorgaande posts nasnuffelt, kijk dan ook eens wat je allemaal aan uitsluitend negatieve zaken over de katholieke kerk uitgestort hebt.

Zonder oog voor de positieve kanten , zonder iets positiefs te willen zien in pogingen van iemand om van binnenuit in misstanden binnen dat instituut de nodige verandering te brengen.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

VHTLsaw schreef op 05 maart 2020 om 17:01:

Want er komt geen tweede leven zeggen ze.


Er komt inderdaad geen tweede leven. De rest van je verhaal hebben we inmiddels vaak genoeg gehoord en weerlegd, dus dat laat ik verder maar.
open/sluit de onderstaande quote:

Op mijn vraag naar betere zingeving dan de vredesboodschap van Christus vanuit atheistische hoek kreeg ik van je geen antwoord.


Ik heb nog nooit gehoord dat iemand zingeving uit een vredesboodschap haalt. Dat zou je dan moeten toelichten. Ik maak mijn eigen zin in het leven.
open/sluit de onderstaande quote:

En als je toch zo graag alle voorgaande posts nasnuffelt, kijk dan ook eens wat je allemaal aan uitsluitend negatieve zaken over de katholieke kerk uitgestort hebt.


Allemaal terecht. De katholieke kerk is per saldo een vreselijk instituut. Jij hebt overigens nergens ook maar één van mijn kritieken tegengesproken, voor zover ik me herinner. Omdat al die punten terecht zijn.
open/sluit de onderstaande quote:

Zonder oog voor de positieve kanten , zonder iets positiefs te willen zien in pogingen van iemand om van binnenuit in misstanden binnen dat instituut de nodige verandering te brengen.


Jawel hoor, ik heb je daarbij veel succes gewenst. De katholieke kerk is helaas een gezaghebbend instituut met veel macht. Als dat ooit ten goede gebruikt zou worden in de wereld zou dat prachtig zijn.

 

+1/-0

Wat heeft dit in godsnaam met PSV te maken?

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

FlitsPhirips schreef op 05 maart 2020 om 20:36:

open/sluit de onderstaande quote:

VHTLsaw schreef op 05 maart 2020 om 17:01:

Want er komt geen tweede leven zeggen ze.


Er komt inderdaad geen tweede leven. De rest van je verhaal hebben we inmiddels vaak genoeg gehoord en weerlegd, dus dat laat ik verder maar.
open/sluit de onderstaande quote:

Op mijn vraag naar betere zingeving dan de vredesboodschap van Christus vanuit atheistische hoek kreeg ik van je geen antwoord.


Ik heb nog nooit gehoord dat iemand zingeving uit een vredesboodschap haalt. Dat zou je dan moeten toelichten. Ik maak mijn eigen zin in het leven.



De stelligheid waarmee je durft beweren dat er totaal niets meer zou zijn na de dood verbaast me. En waarschijnlijk ook alle andere mensen die zich wat genuanceerder bevinden tussen "er is zeker niets" en "er is zeker een paradijs/hiernamaals of hoe het ook genoemd wordt".

Voorts bevestig je mijn stelling dat we een andere taal spreken.
Door de vraag om toelichting over de vredesboodschap van Christus na al mijn uitleg daarover. Waar jij (of een andere atheist) je eigen zin in het leven vandaan tovert, is mij op mijn beurt dan weer een compleet raadsel. Als ik veel geld verdienen suggereer mag dat niet van jou maar een andere invulling heb je nooit genoemd. :huh

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

VHTLsaw schreef op 06 maart 2020 om 21:24:

De stelligheid waarmee je durft beweren dat er totaal niets meer zou zijn na de dood verbaast me. En waarschijnlijk ook alle andere mensen die zich wat genuanceerder bevinden tussen "er is zeker niets" en "er is zeker een paradijs/hiernamaals of hoe het ook genoemd wordt".


Dit komt vaker terug bij jou. Dit is inderdaad een voorbeeld van verschillend denken. Jij doet alsof het redelijk is om als je iets niet 100% kan weerleggen, je een middenpositie moet innemen. Dat is trouwens niet zo gek, heel veel mensen denken zo. Het is voor velen lastig om zich andere kansen voor te stellen dan grofweg 0%, 50% of 100%. Ik denk niet zo. Als de kans ergens op heel erg klein is dan leef ik mijn leven graag vanuit de veronderstelling dat het niet zo is.

Ik doe niet mee aan de loterij, maar stel ik zou het doen en je zou me vragen of ik ga winnen de volgende dag, dan zou ik waarschijnlijk ontkennend antwoorden. Het is niet zinvol om te anticiperen op een bizar lage kans (van 1 op zoveel miljard ofzo). Ik neem je nog niet uit eten om te vieren dat ik misschien ga winnen.

Op dezelfde manier geef ik dus graag het antwoord 'nee' op de vraag of god bestaat of op de vraag of er een leven na de dood is. Ik heb de bewijzen die mensen ervoor hebben aangedragen wat mij betreft afdoende bestudeerd om te kunnen concluderen dat de kans dat iets ervan waar is zo miniem is dat ik mijn leven beter kan leven zonder rekening te houden met die superkleine mogelijkheid. In die zin is dat etentje een goede analogie, want meestal betekent het aannemen van een god dat je er consequenties aan moet verbinden in hoe je leeft. Je mag dit of dat niet of je moet zus of zo wel.

Enfin, zo denk ik (edit: ik wilde alleen het bus-plaatje linken, maar dat lukt blijkbaar niet). Jij hoeft het met die wijze van denken niet eens te zijn, maar het is rationeel en bovendien zeer praktisch.
open/sluit de onderstaande quote:

Voorts bevestig je mijn stelling dat we een andere taal spreken.
Door de vraag om toelichting over de vredesboodschap van Christus na al mijn uitleg daarover.


Wijs eens één plek aan waar je zingeving en de boodschap met elkaar verbindt en toelicht.
open/sluit de onderstaande quote:

Waar jij (of een andere atheist) je eigen zin in het leven vandaan tovert, is mij op mijn beurt dan weer een compleet raadsel. Als ik veel geld verdienen suggereer mag dat niet van jou maar een andere invulling heb je nooit genoemd. :huh


Ik begrijp jouw obsessie met dat geld niet zo. Ik heb die obsessie niet en als ik jouw berichten zo lees heb je zelf ook die aandrang helemaal niet van nature. Of wel? Zou jij als je god niet had iedereen om je heen in de steek laten en alleen nog maar in geld geïnteresseerd zijn? Ik kan het me niet voorstellen.

Ik vind het heel gek dat jij zegt dat het zo'n raadsel voor je is waar goddeloze mensen voor leven. Denk je niet dat atheïsten ook gewoon mensen zijn van vlees en bloed met gevoelens voor de mensen om zich heen, om maar wat te noemen? Met een natuurlijke drang om lief te hebben, om dingen tot stand te brengen in het leven?

 

+1/-0

Om met je laatste vragen te beginnen; ja, ik denk dat atheisten ook mensen van vlees en bloed zijn en goede dingen tot stand willen brengen. Uiteraard.
En met geld heb ik zelf inderdaad ook niet veel.

Maar als ik lees dat veel jongeren op de vraag wat ze later willen worden "snel rijk" antwoorden dan vrees ik dat ze niet denken dat te bereiken met vrijwilligerswerk doen bij demente bejaarden.

Wat je praktische instelling betreft; de Britse atheisten gebruiken op de dubbeldekker wel het woord "probably".

Daar kan ik twee dingen op zeggen;
Denk erom wat Toby the Devil zei over "atheists".
En serieus; duidt "probably" niet ook op een aanname? Een geloof derhalve?

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

VHTLsaw schreef op 07 maart 2020 om 10:25:

Om met je laatste vragen te beginnen; ja, ik denk dat atheisten ook mensen van vlees en bloed zijn en goede dingen tot stand willen brengen. Uiteraard.
En met geld heb ik zelf inderdaad ook niet veel.


Waarom dan je vragen over zingeving? Er is zo ontzettend veel om voor te leven!

Je bent trouwens nog vergeten te verwijzen naar jouw link tussen zingeving en de vredesboodschap.
open/sluit de onderstaande quote:

Maar als ik lees dat veel jongeren op de vraag wat ze later willen worden "snel rijk" antwoorden dan vrees ik dat ze niet denken dat te bereiken met vrijwilligerswerk doen bij demente bejaarden.


Het is van alle tijden dat de oudere generatie zich zorgen maakt over de jongere generatie en diens moraliteit. Dat lees je terug in teksten door de eeuwen heen. Dit heeft verder weinig met godsgeloof te maken.
open/sluit de onderstaande quote:

Wat je praktische instelling betreft; de Britse atheisten gebruiken op de dubbeldekker wel het woord "probably".


Om mensen als jij iets meer aan te spreken. Ik heb de discussies in die tijd daaromtrent gelezen en er valt wat voor te zeggen. Overigens waren heel veel gelovigen op hun pik getrapt om deze tekst te moeten zien op bussen. Best amusant.
open/sluit de onderstaande quote:

Daar kan ik twee dingen op zeggen;
Denk erom wat Toby the Devil zei over "atheists".


Je bedoelt dit? Lachen ja. Je had deze al eerder genoemd.
open/sluit de onderstaande quote:

En serieus; duidt "probably" niet ook op een aanname? Een geloof derhalve?


Ja, probably betekent waarschijnlijk. Dat komt overeen met wat ik hierboven zeg. Noem jij mijn inschatting dat ik morgen de loterij niet win als ik een lot heb ook een geloof? Niet om het een of ander, maar als dat een geloof is, wat betekent dat woord dan nog?

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

FlitsPhirips schreef op 07 maart 2020 om 10:58:

Waarom dan je vragen over zingeving? Er is zo ontzettend veel om voor te leven!

Je bent trouwens nog vergeten te verwijzen naar jouw link tussen zingeving en de vredesboodschap.

open/sluit de onderstaande quote:

Wat je praktische instelling betreft; de Britse atheisten gebruiken op de dubbeldekker wel het woord "probably".


Om mensen als jij iets meer aan te spreken. Ik heb de discussies in die tijd daaromtrent gelezen en er valt wat voor te zeggen. Overigens waren heel veel gelovigen op hun pik getrapt om deze tekst te moeten zien op bussen. Best amusant.



Nogmaals , wij spreken niet dezelfde taal. Of , als je wil, we zitten niet op dezelfde golflengte.
Anders zou je de link tussen de vredesboodschap en zingeving zelf al begrijpen. Namelijk dat omgaan met de medemens zoals je wil dat de ander met jou omgaat zingeving is waar je je handen al vol aan hebt.

"Er is zoveel om voor te leven" klopt wel, maar als ik die kreet net zo negatief bekijk zoals jij naar de katholieke kerk kijkt zeg ik; ammehoela, hele volksstammen leven voor hun bier en chips, elke avond liggend op de bank voor de tv. Noem dat maar zingeving.

En wat betreft de reclame op die bus.
Probably spreekt mij inderdaad aan.
Gelovigen noemen de kans groot, atheisten vinden hem klein.

 

+1/-0

Maar omgaan met de medemens zoals jij wil is geen exclusief christelijke waarde.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Klompje schreef op 09 maart 2020 om 08:17:

Maar omgaan met de medemens zoals jij wil is geen exclusief christelijke waarde.


Sterker, het overgrote merendeel van de christenen interpreteren de bijbel al heel anders. Wat niet wil zeggen dat @VHTLsaw niet de enige is die goed zit.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Klompje schreef op 09 maart 2020 om 08:17:

Maar omgaan met de medemens zoals jij wil is geen exclusief christelijke waarde.



Zeker niet. Althans zeker niet exclusief.
Humanisten b.v. bekommeren zich ook om dergelijke zaken.
En het is juist wat Flits Phirips zegt dat menigeen de Bijbel niet op de juiste wijze interpreteert.

Zonder te beweren dat mijn visie de juiste is durf ik wel te zeggen dat het letterlijk nemen van teksten niet gezond is en ook niet de bedoeling van de "auteur".
Het leidt vaak tot zich uitverkoren voelen van een groep of tot het tot vijand verklaren van andersdenkenden.
In dat opzicht , of door dreiging met hel en verdoemenis, kan een religie misbruikt worden.Voorbeelden te over.

Waarom ik toch christendom -d.w.z. de vredesboodschap van Christus- prefereer boven louter humanisme is het feit dat geloof in iets zeer regelmatig gevoed moet worden. En dat gebeurt toch echt vaker in christelijke (kerk)diensten dan in het vrij ongeorganiseerde humanisme.

De medemens altijd behandelen zoals jezelf behandeld wil worden is een opdracht, zingeving in mijn visie, die voor ons gewone stervelingen onhaalbaar is of lijkt. Het een beetje ernaar streven is al meer dan moeilijk genoeg.

Religie taboe verklaren en/of nog meer secularisatie toejuichen draagt in mijn ogen niet bij tot een socialere samenleving.
Meer verdraagzaamheid naar anderen wel.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

VHTLsaw schreef op 08 maart 2020 om 11:42:

Anders zou je de link tussen de vredesboodschap en zingeving zelf al begrijpen. Namelijk dat omgaan met de medemens zoals je wil dat de ander met jou omgaat zingeving is waar je je handen al vol aan hebt.


Mijn vraag aan jou is dus hoe dit werkt. Ik wil dat begrijpen. Een boodschap kan je tot je nemen in de vorm van een instructie of misschien als inspiratie. Jij gaat echter verder en spreekt over zingeving. Die koppeling, daar vraag ik naar.

Snap je het verschil? Is het dat je het vervullen van gods wil ziet als zinvol? Of had je dit ook als zingeving gezien als je niet had geloofd dat Jezus is wie hij voor jou is? Had ook een ander het kunnen zeggen, met zingeving bij jou tot gevolg?

Voor mij maakt het niet uit. Men zou morgen kunnen bewijzen dat Jezus nooit bestaan heeft en ik zou de goede dingen van wat aan hem toegeschreven wordt nog steeds precies zo goed vinden. En jij?
open/sluit de onderstaande quote:

"Er is zoveel om voor te leven" klopt wel, maar als ik die kreet net zo negatief bekijk zoals jij naar de katholieke kerk kijkt zeg ik; ammehoela, hele volksstammen leven voor hun bier en chips, elke avond liggend op de bank voor de tv. Noem dat maar zingeving.


Ik denk niet dat de chips- en televisieconsumptie negatief correleert met religie. Behalve waar het verboden is natuurlijk. :)

Ik kijk overigens niet perse negatief naar de kerk. Als ze morgen alles om zouden gooien en bijvoorbeeld niet meer anticonceptie in Afrika zouden bestrijden, maar zouden gaan voor het versterken van de positie van de vrouw in de samenleving, dan zou ik nog steeds even grote vraagtekens plaatsen bij de redenen waarom ze het doen maar het keihard toejuichen. Ik verwacht niet dat die dag ooit komt, maar volgens sommigen zijn de wonderen de wereld nog niet uit. :)
open/sluit de onderstaande quote:

En wat betreft de reclame op die bus.
Probably spreekt mij inderdaad aan.
Gelovigen noemen de kans groot, atheisten vinden hem klein.


Toch is het heel opvallend dat jij nergens in deze hele topic inhoudelijk reageert op de redenen die ik aandraag waarom ik die kans zo klein acht. Jij focust op de gevolgen van jouw geloof en waarom dat allemaal zo mooi is. Je beargumenteert niet dat de kans groot is dat jouw god bestaat, om wat voor reden dan ook.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

FlitsPhirips schreef op 09 maart 2020 om 12:37:

open/sluit de onderstaande quote:

En wat betreft de reclame op die bus.
Probably spreekt mij inderdaad aan.
Gelovigen noemen de kans groot, atheisten vinden hem klein.


Toch is het heel opvallend dat jij nergens in deze hele topic inhoudelijk reageert op de redenen die ik aandraag waarom ik die kans zo klein acht. Jij focust op de gevolgen van jouw geloof en waarom dat allemaal zo mooi is. Je beargumenteert niet dat de kans groot is dat jouw god bestaat, om wat voor reden dan ook.



Maar het is geen wedstrijd wie er gelijk heeft.
Ook geen poging mijnerzijds om jou te bekeren. :)

Bij geloof in iets horen geen wedkantoren of argumenten.
Zie het zo;
Als twee mensen elkaar trouw beloven omdat ze in elkaar geloven blijkt dat na jaren vaak wel en vaak niet terecht.
Vandaar dat sommigen er nooit aan willen beginnen, want het kan misgaan.
Niemand kan hier voorspellen hoe het afloopt.
Het gaat puur om waar wil diegene, die er wel of niet aan wil beginnen, in geloven.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

VHTLsaw schreef op 09 maart 2020 om 12:51:

Maar het is geen wedstrijd wie er gelijk heeft.
Ook geen poging mijnerzijds om jou te bekeren. :)

Bij geloof in iets horen geen wedkantoren of argumenten.
Zie het zo;
Als twee mensen elkaar trouw beloven omdat ze in elkaar geloven blijkt dat na jaren vaak wel en vaak niet terecht.
Vandaar dat sommigen er nooit aan willen beginnen, want het kan misgaan.
Niemand kan hier voorspellen hoe het afloopt.
Het gaat puur om waar wil diegene, die er wel of niet aan wil beginnen, in geloven.


Ik geef er wel om dat de dingen die ik aanneem waar zijn. Zeker als het betrekking heeft op belangrijke zaken. Zingeving in het leven schaar ik daar wel onder.

Je beeldspraak met trouwen is wel een bekende. Wat mij betreft gaat die aan alle kanten mank, maar het is jouw persoonlijke ervaring en ik vind niet dat dat mij verder aan gaat. Moet je zelf weten.

Jammer dat je wederom niet inhoudelijk reageert op de zingeving vraag. Je roept blijkbaar zelfs daarover maar wat, als je het niet kan invullen.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

FlitsPhirips schreef op 10 maart 2020 om 10:47:

open/sluit de onderstaande quote:

VHTLsaw schreef op 09 maart 2020 om 12:51:

Maar het is geen wedstrijd wie er gelijk heeft.
Ook geen poging mijnerzijds om jou te bekeren. :)

Bij geloof in iets horen geen wedkantoren of argumenten.
Zie het zo;
Als twee mensen elkaar trouw beloven omdat ze in elkaar geloven blijkt dat na jaren vaak wel en vaak niet terecht.
Vandaar dat sommigen er nooit aan willen beginnen, want het kan misgaan.
Niemand kan hier voorspellen hoe het afloopt.
Het gaat puur om waar wil diegene, die er wel of niet aan wil beginnen, in geloven.


Ik geef er wel om dat de dingen die ik aanneem waar zijn. Zeker als het betrekking heeft op belangrijke zaken. Zingeving in het leven schaar ik daar wel onder.

Je beeldspraak met trouwen is wel een bekende. Wat mij betreft gaat die aan alle kanten mank, maar het is jouw persoonlijke ervaring en ik vind niet dat dat mij verder aan gaat. Moet je zelf weten.

Jammer dat je wederom niet inhoudelijk reageert op de zingeving vraag. Je roept blijkbaar zelfs daarover maar wat, als je het niet kan invullen.



Dit is de zoveelste keer dat je de indruk geeft een totaal andere taal te spreken.

Mijn beeldspraak is een persoonlijke ervaring???
En hoezo gaat die in alles mank?
Volgens mij versta jij onder geloof iets heel anders dan ik.

Atheisme, de aanname dat er geen God is, vind jij geen geloof.
Mijn uitleg dat er zaken zijn waar geloven in iets of iemand een grote rol speelt zoals bij het aangaan van een relatie zegt je ook al niets.
En waar ik tenminste nog eén concreet aspect van zingeving noemde, - waar Klompje op reageerde - , horen we van jou helemaal niets als het om zingeving gaat.

Dat je na mijn antwoord aan Klompje en mijn vorige post nog steeds zo blijft reageren, maakt mij tamelijk moedeloos.
Wij spreken absoluut niet dezelfde taal bij dit onderwerp.
Het zij zo.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

VHTLsaw schreef op 10 maart 2020 om 22:39:

Mijn beeldspraak is een persoonlijke ervaring???


Je beschrijft toch hoe jij jouw relatie met god beleeft? Zo interpreteerde ik dit.
open/sluit de onderstaande quote:

En hoezo gaat die in alles mank?


Misschien moet je even toelichten wat je wel bedoelde, want anders geef ik antwoord op een vraag die er niet toe doet.
open/sluit de onderstaande quote:

Volgens mij versta jij onder geloof iets heel anders dan ik.


Ik geloof zelf niet. Er zijn honderden manieren waarop mensen geloof invullen en nogmaals, dat is wat mij betreft aan gelovigen zelf. Ik vind het wel interessant om mensen erover te horen. Jij vult het tot dusver eigenlijk niet in vanuit jezelf en dat is je goed recht. Maar je kunt mij dan natuurlijk niet kwalijk nemen dat ik jouw beleving niet ken.
open/sluit de onderstaande quote:

Mijn uitleg dat er zaken zijn waar geloven in iets of iemand een grote rol speelt zoals bij het aangaan van een relatie zegt je ook al niets.


Dat heb ik niet gezegd.
open/sluit de onderstaande quote:

En waar ik tenminste nog eén concreet aspect van zingeving noemde, - waar Klompje op reageerde - , horen we van jou helemaal niets als het om zingeving gaat.


Je reactie op Klompje had ik niet gezien. Die heeft mijn vorige bijdrage gekruist. Ik lees wat je al eerder schreef, namelijk dat je je thuisvoelt bij je clubje. Dat is hartstikke mooi. Je claimt daarbij onhoudbare dingen over de wil van de auteur enzo, maar dat is allemaal al eerder behandeld in deze topic en dat hoeven we volgens mij niet over te doen. Fair enough, dit is wat jij vindt en waar jij je thuisvoelt en je denkt dat je het elders niet kan vinden. Dat denk ik ook niet, gezien de manier waarop je redeneert.

Ondertussen doe je alsof "omgaan met je medemens zoals jij wil" zingeving is en wat ik zei niet. Ik begrijp niet waarom, ik heb je de vraag gesteld over waarom jij daar verschil in ziet. Je reageert daar niet op. Prima, dan niet. Maar dan verspeel je wel je recht om mij te verwijten dat ik het niet in zou vullen.

Het is evident dat mijn leven (om het even op mezelf te betrekken, als ongelovige) zinvol is vanwege de impact die ik probeer te bewerkstelligen op (vooral) de mensen om me heen. Waarom dat niet telt bij jou, is me onduidelijk.

 

+1/-0

Inderdaad. De zin van het leven is leven en het gros van de mensen haalt voldoening uit zaken als liefde, harmonie, vriendelijkheid en saamhorigheid. Dat gaat dwors over geloof en andere zaken heen.
Sterker nog, ik ben liever intrinsiek lief voor mijn medemens dan opgelegd door god.
Dat is toch veel puurder? En sociopaten die schijt aan alles hebben vind je ook in alle geledingen. Maar misschien dat voor dat soort mensen externe -goddelijke- richtlijnen wel nodig zijn. Ik heb die niet, mijn moraal is mijn eigen moraal. Mijn daden zijn de mijne waarvoor ik de keuzes zelf maak en waarbij ik me niet kan of wil verschuilen achter gods wil. Of het kan wfkopen met bidden van weesgegroetjes.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

FlitsPhirips schreef op 11 maart 2020 om 12:00:


Het is evident dat mijn leven (om het even op mezelf te betrekken, als ongelovige) zinvol is vanwege de impact die ik probeer te bewerkstelligen op (vooral) de mensen om me heen. Waarom dat niet telt bij jou, is me onduidelijk.



De spraakverwarring door jouw interpretaties blijft maar voortduren.
Hoe kom je erbij dat jouw invulling niet telt bij mij?

Alsof ik zou bepalen wiens leven wel of niet zinvol is?

Het enige dat ik heb willen beweren is dat zorg om de medemens voor mij een betere vorm van zingeving is dan dagelijks lui op de bank voor de tv chips vreten.

Maar zelfs van dat laatstgenoemde kan ik niet oordelen of het leven wel of niet zinvol is.
Laat staan dat ik over jouw invulling iets negatiefs zou willen zeggen.

Heb je erover heen gelezen toen ik stelde dat ik ieder zijn eigen geloof gunde?
En hier alleen maar heb willen wijzen op het feit dat er ook positieve kanten zitten aan religie?

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 12 maart 2020, 16:15:14.

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 20 pagina's: 1 2 3 4 ... 14 15 16 17 18 19 20

PSV Forum » Maatschappelijke discussies » Waarom we van religie af moeten