Vak: -
Forumreacties: 9.244
Reg.: 14 april 2008
Favoriete opstelling: geen
open/sluit de onderstaande quote:FlitsPhirips schreef op 05 maart 2020 om 11:22:
Ik heb geen idee wat ik hier nog op moet zeggen. Jij gebruikt woorden in een andere betekenis dan ik (en de rest van de wereld). Maar ik zou ten behoeve van de discussie best bereid willen zijn om jouw definities volledig te volgen. Dan zijn humanisme en atheïsme plotseling beide een geloof. Wat dan? Onder die definities ben ik geen humanist en geen atheïst. Je kunt kritiek leveren op die hergedefinieerde concepten. Dan staan we samen aan dezelfde kant. Wat schieten we daarmee op?
Waarom kan jij het niet aan de atheïst overlaten om te vertellen wat hij of zij vindt en daarop reageren?
We kunnen ook een andere route volgen. Als ik geen atheïst ben volgens jouw definitie, wat ben ik dan wel? Hoe noemen we de persoon die niet overtuigd is van enig godsbewijs, maar die niet gelooft dat god niet bestaat? Heb je een betere term?
open/sluit de onderstaande quote:VHTLsaw schreef op 05 maart 2020 om 10:37:
De vraag aan het slot bewijst voor mij wederom dat we niet dezelfde taal spreken en dat we hier dus niet verder komen.
Blijkbaar heb je zowat alles gemist wat ik zei want ik heb steeds beweerd dat de ellende in de wereld van de mens afkomstig is.
Het geeft aan dat jij helemaal geen tegemoetkoming deed. Iets wat je de hele tijd al beweert en dan nog eens zegt is geen tegemoetkoming.
FlitsPhirips
Fan van PSV
Debutant Oranje
Forumreacties: 445
Reg.: 5 augustus 2019
Favoriete opstelling: 4-4-2
open/sluit de onderstaande quote:
open/sluit de onderstaande quote:Ik heb mijn best gedaan om aan te tonen dat de titel van het topic niet deugde.
open/sluit de onderstaande quote:FlitsPhirips schreef op 05 maart 2020 om 15:55:
Dit stuk van de discussie ontstond omdat ik bezwaar maakte tegen de manier waarop jij de discussie voerde. Die bezwaren heb ik nog steeds. Ik vind het geen muggenzifterij om het eens te zijn over de betekenis van woorden.
Ik word in deze topic aangesproken als atheïst. Het is dan wel prettig om het er tenminste over eens te zijn wat dat is. Ik herken mijzelf niet in jouw definitie en jij zet de discussie gewoon door alsof ik wel voldoe aan jouw extreme definitie. Dat is heel gek, ik heb nog nooit zoiets meegemaakt.
En tegelijk zet je atheïsten weg als geldwolven die zich aan moraliteit weinig gelegen laten. Ook dat nog, zonder enige onderbouwing. Enfin, ik maak daar dus bezwaar tegen. Jij vindt dat blijkbaar allemaal wel heel normaal. Ik ga deze manier van discussiëren niet overnemen en ik ga jou niet vertellen wat katholieken in het algemeen en jij specifiek allemaal moeten geloven. Dat zoek je zelf maar uit.
open/sluit de onderstaande quote:Ik heb mijn best gedaan om aan te tonen dat de titel van het topic niet deugde.
Ik kan niet beoordelen of dit "jouw best" is.
FlitsPhirips
Fan van PSV
Debutant Oranje
open/sluit de onderstaande quote:Op mijn vraag naar betere zingeving dan de vredesboodschap van Christus vanuit atheistische hoek kreeg ik van je geen antwoord.
open/sluit de onderstaande quote:En als je toch zo graag alle voorgaande posts nasnuffelt, kijk dan ook eens wat je allemaal aan uitsluitend negatieve zaken over de katholieke kerk uitgestort hebt.
open/sluit de onderstaande quote:Zonder oog voor de positieve kanten , zonder iets positiefs te willen zien in pogingen van iemand om van binnenuit in misstanden binnen dat instituut de nodige verandering te brengen.
PSValtijd1
Fan van PSV
Legende
Uit: Nijmegen
Vak: Noord - T
Forumreacties: 45
Reg.: 13 maart 2006
open/sluit de onderstaande quote:FlitsPhirips schreef op 05 maart 2020 om 20:36:
Er komt inderdaad geen tweede leven. De rest van je verhaal hebben we inmiddels vaak genoeg gehoord en weerlegd, dus dat laat ik verder maar.
open/sluit de onderstaande quote:Op mijn vraag naar betere zingeving dan de vredesboodschap van Christus vanuit atheistische hoek kreeg ik van je geen antwoord.
Ik heb nog nooit gehoord dat iemand zingeving uit een vredesboodschap haalt. Dat zou je dan moeten toelichten. Ik maak mijn eigen zin in het leven.
FlitsPhirips
Fan van PSV
Debutant Oranje
open/sluit de onderstaande quote:VHTLsaw schreef op 06 maart 2020 om 21:24:
De stelligheid waarmee je durft beweren dat er totaal niets meer zou zijn na de dood verbaast me. En waarschijnlijk ook alle andere mensen die zich wat genuanceerder bevinden tussen "er is zeker niets" en "er is zeker een paradijs/hiernamaals of hoe het ook genoemd wordt".
open/sluit de onderstaande quote:Voorts bevestig je mijn stelling dat we een andere taal spreken.
Door de vraag om toelichting over de vredesboodschap van Christus na al mijn uitleg daarover.
open/sluit de onderstaande quote:Waar jij (of een andere atheist) je eigen zin in het leven vandaan tovert, is mij op mijn beurt dan weer een compleet raadsel. Als ik veel geld verdienen suggereer mag dat niet van jou maar een andere invulling heb je nooit genoemd.
Om met je laatste vragen te beginnen; ja, ik denk dat atheisten ook mensen van vlees en bloed zijn en goede dingen tot stand willen brengen. Uiteraard.
En met geld heb ik zelf inderdaad ook niet veel.
Maar als ik lees dat veel jongeren op de vraag wat ze later willen worden "snel rijk" antwoorden dan vrees ik dat ze niet denken dat te bereiken met vrijwilligerswerk doen bij demente bejaarden.
Wat je praktische instelling betreft; de Britse atheisten gebruiken op de dubbeldekker wel het woord "probably".
Daar kan ik twee dingen op zeggen;
Denk erom wat Toby the Devil zei over "atheists".
En serieus; duidt "probably" niet ook op een aanname? Een geloof derhalve?
FlitsPhirips
Fan van PSV
Debutant Oranje
open/sluit de onderstaande quote:VHTLsaw schreef op 07 maart 2020 om 10:25:
Om met je laatste vragen te beginnen; ja, ik denk dat atheisten ook mensen van vlees en bloed zijn en goede dingen tot stand willen brengen. Uiteraard.
En met geld heb ik zelf inderdaad ook niet veel.
open/sluit de onderstaande quote:Maar als ik lees dat veel jongeren op de vraag wat ze later willen worden "snel rijk" antwoorden dan vrees ik dat ze niet denken dat te bereiken met vrijwilligerswerk doen bij demente bejaarden.
open/sluit de onderstaande quote:Wat je praktische instelling betreft; de Britse atheisten gebruiken op de dubbeldekker wel het woord "probably".
open/sluit de onderstaande quote:Daar kan ik twee dingen op zeggen;
Denk erom wat Toby the Devil zei over "atheists".
open/sluit de onderstaande quote:En serieus; duidt "probably" niet ook op een aanname? Een geloof derhalve?
open/sluit de onderstaande quote:FlitsPhirips schreef op 07 maart 2020 om 10:58:
Waarom dan je vragen over zingeving? Er is zo ontzettend veel om voor te leven!
Je bent trouwens nog vergeten te verwijzen naar jouw link tussen zingeving en de vredesboodschap.
open/sluit de onderstaande quote:Wat je praktische instelling betreft; de Britse atheisten gebruiken op de dubbeldekker wel het woord "probably".
Om mensen als jij iets meer aan te spreken. Ik heb de discussies in die tijd daaromtrent gelezen en er valt wat voor te zeggen. Overigens waren heel veel gelovigen op hun pik getrapt om deze tekst te moeten zien op bussen. Best amusant.
Klompje
Fan van PSV
Mister PSV
Derde plek PSV Netwerk Battle 2007
Uit: Gent
Vak: Noord - SS
Forumreacties: 13.072
Reg.: 23 juli 2000
FlitsPhirips
Fan van PSV
Debutant Oranje
open/sluit de onderstaande quote:Klompje schreef op 09 maart 2020 om 08:17:
Maar omgaan met de medemens zoals jij wil is geen exclusief christelijke waarde.
open/sluit de onderstaande quote:Klompje schreef op 09 maart 2020 om 08:17:
Maar omgaan met de medemens zoals jij wil is geen exclusief christelijke waarde.
FlitsPhirips
Fan van PSV
Debutant Oranje
open/sluit de onderstaande quote:VHTLsaw schreef op 08 maart 2020 om 11:42:
Anders zou je de link tussen de vredesboodschap en zingeving zelf al begrijpen. Namelijk dat omgaan met de medemens zoals je wil dat de ander met jou omgaat zingeving is waar je je handen al vol aan hebt.
open/sluit de onderstaande quote:"Er is zoveel om voor te leven" klopt wel, maar als ik die kreet net zo negatief bekijk zoals jij naar de katholieke kerk kijkt zeg ik; ammehoela, hele volksstammen leven voor hun bier en chips, elke avond liggend op de bank voor de tv. Noem dat maar zingeving.
open/sluit de onderstaande quote:En wat betreft de reclame op die bus.
Probably spreekt mij inderdaad aan.
Gelovigen noemen de kans groot, atheisten vinden hem klein.
open/sluit de onderstaande quote:FlitsPhirips schreef op 09 maart 2020 om 12:37:
open/sluit de onderstaande quote:En wat betreft de reclame op die bus.
Probably spreekt mij inderdaad aan.
Gelovigen noemen de kans groot, atheisten vinden hem klein.
Toch is het heel opvallend dat jij nergens in deze hele topic inhoudelijk reageert op de redenen die ik aandraag waarom ik die kans zo klein acht. Jij focust op de gevolgen van jouw geloof en waarom dat allemaal zo mooi is. Je beargumenteert niet dat de kans groot is dat jouw god bestaat, om wat voor reden dan ook.
FlitsPhirips
Fan van PSV
Debutant Oranje
open/sluit de onderstaande quote:VHTLsaw schreef op 09 maart 2020 om 12:51:
Maar het is geen wedstrijd wie er gelijk heeft.
Ook geen poging mijnerzijds om jou te bekeren.
Bij geloof in iets horen geen wedkantoren of argumenten.
Zie het zo;
Als twee mensen elkaar trouw beloven omdat ze in elkaar geloven blijkt dat na jaren vaak wel en vaak niet terecht.
Vandaar dat sommigen er nooit aan willen beginnen, want het kan misgaan.
Niemand kan hier voorspellen hoe het afloopt.
Het gaat puur om waar wil diegene, die er wel of niet aan wil beginnen, in geloven.
open/sluit de onderstaande quote:FlitsPhirips schreef op 10 maart 2020 om 10:47:
open/sluit de onderstaande quote:VHTLsaw schreef op 09 maart 2020 om 12:51:
Maar het is geen wedstrijd wie er gelijk heeft.
Ook geen poging mijnerzijds om jou te bekeren.
Bij geloof in iets horen geen wedkantoren of argumenten.
Zie het zo;
Als twee mensen elkaar trouw beloven omdat ze in elkaar geloven blijkt dat na jaren vaak wel en vaak niet terecht.
Vandaar dat sommigen er nooit aan willen beginnen, want het kan misgaan.
Niemand kan hier voorspellen hoe het afloopt.
Het gaat puur om waar wil diegene, die er wel of niet aan wil beginnen, in geloven.
Ik geef er wel om dat de dingen die ik aanneem waar zijn. Zeker als het betrekking heeft op belangrijke zaken. Zingeving in het leven schaar ik daar wel onder.
Je beeldspraak met trouwen is wel een bekende. Wat mij betreft gaat die aan alle kanten mank, maar het is jouw persoonlijke ervaring en ik vind niet dat dat mij verder aan gaat. Moet je zelf weten.
Jammer dat je wederom niet inhoudelijk reageert op de zingeving vraag. Je roept blijkbaar zelfs daarover maar wat, als je het niet kan invullen.
FlitsPhirips
Fan van PSV
Debutant Oranje
open/sluit de onderstaande quote:En hoezo gaat die in alles mank?
open/sluit de onderstaande quote:Volgens mij versta jij onder geloof iets heel anders dan ik.
open/sluit de onderstaande quote:Mijn uitleg dat er zaken zijn waar geloven in iets of iemand een grote rol speelt zoals bij het aangaan van een relatie zegt je ook al niets.
open/sluit de onderstaande quote:En waar ik tenminste nog eén concreet aspect van zingeving noemde, - waar Klompje op reageerde - , horen we van jou helemaal niets als het om zingeving gaat.
Klompje
Fan van PSV
Mister PSV
Derde plek PSV Netwerk Battle 2007
Uit: Gent
Vak: Noord - SS
Forumreacties: 13.072
Reg.: 23 juli 2000
Inderdaad. De zin van het leven is leven en het gros van de mensen haalt voldoening uit zaken als liefde, harmonie, vriendelijkheid en saamhorigheid. Dat gaat dwors over geloof en andere zaken heen.
Sterker nog, ik ben liever intrinsiek lief voor mijn medemens dan opgelegd door god.
Dat is toch veel puurder? En sociopaten die schijt aan alles hebben vind je ook in alle geledingen. Maar misschien dat voor dat soort mensen externe -goddelijke- richtlijnen wel nodig zijn. Ik heb die niet, mijn moraal is mijn eigen moraal. Mijn daden zijn de mijne waarvoor ik de keuzes zelf maak en waarbij ik me niet kan of wil verschuilen achter gods wil. Of het kan wfkopen met bidden van weesgegroetjes.
open/sluit de onderstaande quote:FlitsPhirips schreef op 11 maart 2020 om 12:00:
Het is evident dat mijn leven (om het even op mezelf te betrekken, als ongelovige) zinvol is vanwege de impact die ik probeer te bewerkstelligen op (vooral) de mensen om me heen. Waarom dat niet telt bij jou, is me onduidelijk.
Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 12 maart 2020, 16:15:14.
PSV Forum » Maatschappelijke discussies » Waarom we van religie af moeten