Transparent
Inloggen
Sluiten

PSV Forum » Maatschappelijke discussies » Corona

Deze normale topic is gesloten en bestaat uit 171 pagina's: 1 2 3 4 ... 148 149 150 151 152 153 154 155 156 ... 167 168 169 170 171

heb je dat nieuwsuur interview al gezien?
Ps ik heb aan jou nog een vraag open staan? Ga jij dit jaar totaal 3 boosterprikken nemen?

 

+1/-3

Klopt dat ze minder op de IC komen, alleen volle verpleegafdelingen leiden tot dezelfde problemen. En daar kom je alleen, als je goed ziek bent. Ook in GB loopt het hele zorgsysteem over. Ambulances die patiënten 6 uur in hun auto houden:

https://metro.co.uk/2021/01/07/paramedic-tells-of-heartbreaking-scenes-on-frontline-of-covid-crisis-13858242/

Ook records bij het aantal opgenomen kinderen met covid:
forumillustratie

Situatie Zuid-Afrika is om veel redenen slecht vergelijkbaar: gemiddelde leeftijd van 27 jaar, zomer en veel natuurlijke immuniteit van de Beta variant (die vergelijkingen heeft met Omicron).

 

+6/-1

open/sluit de onderstaande quote:

romario4wethoudervanjuine schreef op 09 januari 2022 om 14:24:

heb je dat nieuwsuur interview al gezien?
Ps ik heb aan jou nog een vraag open staan? Ga jij dit jaar totaal 3 boosterprikken nemen?


Heb je het tegen mij?
Ik heb het interview niet gezien en weet ook niet wanneer die vraag gesteld is, heb ik denk ik gemist...


Maar om te antwoorden: ik neem de eerste booster over 3 a 4 maanden als het nodig is. Of ik die daarop neem weet ik niet. Zoals ik het las is het allerminst zeker of iedereen daarvoor opgeroepen wordt. De Jonge heeft zich EINDELIJK voorbereid op een worst case scenario.

In general: een prikje meer of minder maakt me geen drol uit. Ik fiets in 10 minuten naar de locatie. Daar 20 minuten bezig en dan terug. Dat kan, dankzij het geweldige thuis werken, tijdens mijn lunchpauze. Van de tweede ben ik een dag ziek geweest, van de echte covid 2 en een paar dagen er rond nog flink belabberd. Iedere prik is een nieuwe risico afweging voor de situatie op dat moment. Mijn ouders zijn rond de 80, die wil ik het echt niet geven dus dat speelt bijvoorbeeld ook mee, hoewel je het helaas nog steeds door kunt geven.

 

+4/-0

Dat laatste dus!
Het is een schijnzekerheid in de context van anderen beschermen.

Ik vind dat interview in Nieuwsuur gebalanceerd. Er is ook iemand aan het woord die volgens mij door alle partijen vertrouwd mag worden.
Hij zegt niet, hijs de vlag maar. Maar zijn beeld is aanmerkelijk genuanceerder en positiever dan de doom and gloom die we hier horen.
Zijn spiegeling met Denemarken snijdt hout en de berichten daar van het Deense journaal en hoofd OMT spreken ook boekdelen.

Propperdeluxe.
Opgenomen door omicron...of opgenomen, vervolgens getest en ook omicron blijken te hebben?
Wereld van verschil!
Jij stelt dat we Zuid Afrika niet mogen vergelijken. Maar DK dus wel degelijk wel!
Sterker nog, dat was de grondslag onder de aannames van het OMT die tot de lockdown hebben geleid.

UK heeft bewust de strategie Omicron heel snel rond te laten gaan. Een korte, heftige klap
https://www.theguardian.com/world/2022/jan/08/omicron-shows-covid-may-become-more-like-common-cold-says-uk-expert
https://sambadenglish.com/this-is-what-uk-scientist-says-on-highly-transmissible-omicron-variant/

 

+2/-3

open/sluit de onderstaande quote:

romario4wethoudervanjuine schreef op 09 januari 2022 om 14:54:

Dat laatste dus!
Het is een schijnzekerheid in de context van anderen beschermen.




Nee, het is geen schijnzekerheid, het verminderd de kans wel degelijk. Je kunt redelijk precies meten hoe besmettelijk iemand is. De superspreaders komen gewoon uit de PCR test naar voren. Mensen die gevaccineerd zijn halen hogere waarden uit de PC test (hoger betekent meer vermenigvuldigingen nodig om het virus aan te treffen).

 

+4/-0

open/sluit de onderstaande quote:

romario4wethoudervanjuine schreef op 09 januari 2022 om 14:54:
Propperdeluxe.
Opgenomen door omicron...of opgenomen, vervolgens getest en ook omicron blijken te hebben?
Wereld van verschil!
Jij stelt dat we Zuid Afrika niet mogen vergelijken. Maar DK dus wel degelijk wel!
Sterker nog, dat was de grondslag onder de aannames van het OMT die tot de lockdown hebben geleid.

UK heeft bewust de strategie Omicron heel snel rond te laten gaan. Een korte, heftige klap
https://www.theguardian.com/world/2022/jan/08/omicron-shows-covid-may-become-more-like-common-cold-says-uk-expert
https://sambadenglish.com/this-is-what-uk-scientist-says-on-highly-transmissible-omicron-variant/

Er zijn ook experts die Omicron helemaal niet mild vinden. In UK (65%) en VS 57% is de meerderheid van de covidopnames door covid en niet met.
forumillustratie
Dus hoe "mild" de experts covid vinden, er belanden nog steeds grote aantallen in het ziekenhuis. Overigens is iemand die vanwege een andere reden in het ziekenhuis belandt en covid blijkt te hebben, een grote belasting voor het ziekenhuis: isolatie en speciale voorzorgsmaatregelen. Dus heeft invloed op het zorgsysteem.

Het kan inderdaad heel snel over zijn met Omicron. Het kan het begin van het einde zijn of er komt toch weer een nieuwe variant. Niemand die de toekomst precies kan voorspellen. Zelf denk ik dat we in max twee maanden (misschien wel maand) hoogtepunt Omicron gehad hebben. Elke vergelijking met andere landen is moeilijk, omdat de variabelen overal anders zijn: opvolgen maatregelen, coronaregels, boostergraad, vaccinatiegraad, demografie, cultuur, leefstijl, eetpatroon (veel vitamine D in Scandinavie)).

 

+5/-1

Ik wil eigenlijk in geen enkel lijstje vergelijkingen met de US zien.
Bekend is dat met name de republikeinse bolwerken een hele lage vaccinatiegraad hebben (nul vaccinaties! Terwijl ook zonder de booster de eerste vaccins nog steeds een redelijke bescherming bieden tegen ernstig ziek worden voor de meesten).
Verder als je vind dat Zuid Afrika niet meetelt vanwege de opbouw van de bevolking, mag je de Amerikaanse bevolking al evenmin meetellen omdat die qua leefstijl laat ons zeggen, gemiddeld genomen niet echt gezond leven.


For the sake of argument lijkt het me zinvol dat we vergelijken met landen die meer op het onze lijken. En dank zeg ik Belgie en Denemarken. Geen harde lockdown. Maar geen significant slechtere cijfers dan wij.

 

+4/-2

open/sluit de onderstaande quote:

romario4wethoudervanjuine schreef op 09 januari 2022 om 15:36:

For the sake of argument lijkt het me zinvol dat we vergelijken met landen die meer op het onze lijken. En dank zeg ik Belgie en Denemarken. Geen harde lockdown. Maar geen significant slechtere cijfers dan wij.

We zaten niet in een lockdown door Omicron, maar door hoge ziekenhuisopnames door Delta en daar niks meer bovenop kon komen. We gaan binnenkort pas zien wat Omicron gaat brengen. Voorlopig raken vooral jongeren hier besmet, lage kans op opname. Denemarken heeft ook maatregelen, ook is het wat minder dan hier: theaters, bioscopen, concerten zijn dicht, maatregelen in de horeca. Daarentegen heeft Denemarken wel: meer mondkapjesgebruik dan hier, alleen met zitplaats in OV. Daarnaast zijn NL'ers slecht met basismaatregelen, in Denemarkten zijn ze gezagsgetrouwer.

 

+4/-1

Oneens!
We gingen in lockdown uit angst voor Omicron en het feit dat die variant de vaccins zou ontwijken.
laat ons aub wel bij de feiten blijven.

 

+4/-3

open/sluit de onderstaande quote:

romario4wethoudervanjuine schreef op 09 januari 2022 om 15:48:

Oneens!
We gingen in lockdown uit angst voor Omicron en het feit dat die variant de vaccins zou ontwijken.
laat ons aub wel bij de feiten blijven.

Omdat de ziekenhuizen geen Omicron golf meer aan zouden kunnen, omdat ze al vol lagen door Delta en te late boostercampagne, itt de rest van Europa. Anders was het gewoon open gebleven.

 

+5/-1

open/sluit de onderstaande quote:

Dit voorzorgsprincipe „zoals dat dan heel geleerd genoemd wordt” was volgens Kroes leidend op 17 december. Toen gooiden kabinet en OMT Nederland dicht uit vrees dat de zorg zou kunnen bezwijken als de besmettelijke Omikronvariant net zo ziekmakend zou blijken als de tot dan toe dominante Deltavariant. „Toen is aan de noodrem getrokken, met teksten als ‘Er komt een tsunami in de zorg’. Dat doemscenario is nu van de baan”, constateert Kroes op grond van de huidige ziekenhuisopnames. „Dus er is ruimte voor een zorgvuldige afweging van de risico’s.”



En
open/sluit de onderstaande quote:

Was Nederland op 17 december te pessimistisch? „Die dag is iedereen verrast door het pessimistische model van het RIVM, waarop het besluit voor de lockdown is gebaseerd. Er zijn ook snel vraagtekens bij geplaatst. De uitkomsten van een model zijn namelijk ontzettend afhankelijk van wat je als uitgangswaarden neemt. Het hoofd modellering van het RIVM heeft een week later al gezegd dat het model bijgesteld moest worden; er waren meevallers, zoals die kortere generatietijd.”


Heel interessant artikel voor de rest!!
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/01/06/microbioloog-kroes-het-doemscenario-over-omikron-is-van-de-baan-a4075956
open/sluit de onderstaande quote:

Hoe moeten het kabinet en het Outbreak Management Team (OMT) deze Gordiaanse knoop ontwarren? „In elk geval níét door uit te gaan van de opvatting better safe than sorry”, vindt Louis Kroes, hoogleraar klinische virologie aan het Leids Universitair Medisch Centrum. „Dan zeg je in feite: als de zorg maar safe is, dan telt de rest niet mee. Dat is volkomen onverantwoord, want met de beperkingen zijn veel andere zware belangen gemoeid, ook gezondheidsbelangen.” Van psychische problemen bij jongeren tot ondernemers die op het punt staan failliet te gaan.


open/sluit de onderstaande quote:

ver het Verenigd Koninkrijk. In dat land is een gigantisch aantal gevallen [ongeveer een half miljoen, red.] geanalyseerd. Daaruit blijkt dat het risico op ziekenhuisopname bij Omikron ongeveer eenderde is van dat van de Deltavariant. Daar komt bij dat de generatietijd, dus de tijd tussen besmet raken en zelf besmettelijk worden, bij Omikron enkele dagen korter lijkt te zijn dan bij Delta. Dat is gunstig voor het beloop. Bij elkaar geeft dat een beeld van een korte, hevige piek, een beeld dat je ook zag in Zuid-Afrika [waar Omikron het eerst werd gevonden



NOTE: ik quote slechts flarden omdat ik me meen te herinneren dat we geen hele nieuwsberichten mogen quoten hier
open/sluit de onderstaande quote:

Premier Johnson hoopt het te redden zonder lockdown. Zijn idee is dat het aantal besmettingen snel zal stabiliseren en dan zal dalen. De eerste aanwijzingen daarvoor zijn te zien in Londen. Als men in het VK nu inderdaad op de top zit van een golf die nog net verwerkt kan worden zonder lockdown, dan is dat een waardevol gegeven voor ons. Dan biedt dat Nederland ook meer speelruimte.”



Ook Kroes!!!
open/sluit de onderstaande quote:


Zouden in Nederland ook andere partijen betrokken moeten worden bij het maken van de modellen?
„Zeker. Het zou goed zijn als externe experts, bijvoorbeeld in de universitaire medische centra, de modelleurs van het RIVM zouden kunnen uitdagen. Welke modellen hanteer je? Hoe betrouwbaar zijn die? Wat zijn je aannames? Maar externe experts krijgen de onderliggende data niet. Nu is het RIVM-model op 17 december voetstoots aangenomen. Waren in de week voor Kerst andere modellen ernaast gelegd, dan was de discussie anders verlopen, denk ik. Landen als Denemarken vervangen ieder half jaar de helft van hun adviesgroep, zodat er mensen bijkomen die anders tegen de dingen aankijken. Discussie verhoogt de kwaliteit van de adviezen.”



open/sluit de onderstaande quote:

Binnen het OMT gaan stemmen op om de lockdown te verlengen. Wat vindt u daarvan? „De houding ‘we zien wel’ vind ik niet gepast voor een adviesorgaan. Als Omikron meevalt, is dat niet vrijblijvend. Want op grond van een somber scenario is er gekozen voor zeer zware restricties. Als de nieuwe inzichten over Omikron bevestigd worden, moet ook de lockdown in Nederland worden versoepeld.”

 

+1/-3

open/sluit de onderstaande quote:

Dit voorzorgsprincipe „zoals dat dan heel geleerd genoemd wordt” was volgens Kroes leidend op 17 december. Toen gooiden kabinet en OMT Nederland dicht uit vrees dat de zorg zou kunnen bezwijken als de besmettelijke Omikronvariant net zo ziekmakend zou blijken als de tot dan toe dominante Deltavariant. „Toen is aan de noodrem getrokken, met teksten als ‘Er komt een tsunami in de zorg’. Dat doemscenario is nu van de baan”

Precies wat ik zei. De zorg mocht niet overstromen en als je kijkt naar de ziekenhuisaantallen toen, zaten die op de max van capaciteit en boven alle signaalwaarden. Daar kon dus geen Omicron bovenop.

 

+4/-1

Lees je de rest ook of shop je selectief in de quotes?

 

+1/-3

Het een sluit het ander niet uit.

 

+4/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Was Nederland op 17 december te pessimistisch? „Die dag is iedereen verrast door het pessimistische model van het RIVM, waarop het besluit voor de lockdown is gebaseerd. Er zijn ook snel vraagtekens bij geplaatst. De uitkomsten van een model zijn namelijk ontzettend afhankelijk van wat je als uitgangswaarden neemt. Het hoofd modellering van het RIVM heeft een week later al gezegd dat het model bijgesteld moest worden; er waren meevallers, zoals die kortere generatietijd.”

 

+1/-3

open/sluit de onderstaande quote:

romario4wethoudervanjuine schreef op 09 januari 2022 om 16:04:

Lees je de rest ook of shop je selectief in de quotes?

Als je blijkbaar denkt dat er met 300 ziekenhuisopnames per dag, kankeroperaties die uitgesteld werden, dit geen rol speelt. Tsja.

 

+4/-1

Oh gaan we op die toer nu!

Ik stop met dit topic. Kan mijn tijd en energie wel beter besteden heb ik besloten.

Wanneer mensen hier blind achter een select clubje wat (zelfs niet aan universitaire medische centra) haar data niet wenst te delen.
Wat als enige land in onze regio tot een keihard ingrijpen is overgegaan
Moeten jullie dat zelf weten.

Ik hoop op zoveel tegengeluid van de week (kroes is weer een prominent voorbeeld hiervan) dat de wijsheid gevonden worden deze harde, buiten proportionele lockdown fors terug te schalen

En ik geef iedereen hier de woorden van Kroes mee, ook ter zelf overweging

open/sluit de onderstaande quote:

n elk geval níét door uit te gaan van de opvatting better safe than sorry”, vindt Louis Kroes, hoogleraar klinische virologie aan het Leids Universitair Medisch Centrum. „Dan zeg je in feite: als de zorg maar safe is, dan telt de rest niet mee. Dat is volkomen onverantwoord, want met de beperkingen zijn veel andere zware belangen gemoeid, ook gezondheidsbelangen.” Van psychische problemen bij jongeren tot ondernemers die op het punt staan failliet te gaan.



De vraag ook aan jullie. Wat maakt al die andere belangen, al dat andere persoonlijke leed- zeker ook onder jeugdigen (zoek zelf maar op wat voor impact het heeft ) totaal ondergeschikt om - zelfs met zeer positief draaiende cijfers, toch alles maar wéér ondergeschikt te maken aan een en enkel belang.

Het antwoord ga ik hier niet meer lezen, dus wees vooral eerlijk naar jezelf.

 

+4/-3

Romario, ik heb het ook wel gezien in dit topic. Het is net als godsdienst: niemand gaat hier elkaar overtuigen en de waarheid weet niemand.

Ik sprak gisteren een oud-collega die nu 8 jaar in Singapore woont. Vergeleken met de regels daar, is het hier in NL nog vrij relaxed. Kijkend naar de reactie van die oud-collega vindt zij alles volstrekt normaal hoe het daar gaat, terwijl sommige regels erg extreem zijn, bijvoorbeeld het niet meer dan 2 personen aan een tafeltje zitten in een restaurant. Ook als je 1 gezin bent met 2 kinderen dienen de kinderen aan 1 tafel te zitten en de volwassen aan 1 tafeltje. Zij vindt daar niks geks aan, een andere oud-collega en ik wel. Zij vliegt morgen terug naar Singapore. Indien er na de reis blijkt dat er 1 persoon besmet as in het vliegtuig, word je gebeld en moet je 21 dagen in een soort barak in quarantaine samen met 1 ander persoon een kamer delen die je niet kent. Voor de 1 normaal, voor de ander absurd.

Zo zijn hier op het forum ook mensen die absoluut niet moeilijk doen over 2,3 of 4 prikjes meer of niet. Dat moet je dan respecteren, maar discussiëren daarover heeft weinig zin.

 

+4/-3

Deze normale topic is gesloten en bestaat uit 171 pagina's: 1 2 3 4 ... 148 149 150 151 152 153 154 155 156 ... 167 168 169 170 171

PSV Forum » Maatschappelijke discussies » Corona