Transparent
Inloggen
Sluiten

PSV Forum » Andere sporten » Wielrennen

Deze normale topic is open en bestaat uit 28 pagina's: 1 2 3 4 ... 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28

Ik heb mijn twijfels over het niveau van de Ronde van Zwitserland. Evenepoel is net terug in koers na zijn Covid. Skjelmose en Gall zijn talenten, maar nog nergens bewezen echt zich tussen de groten te kunnen handhaven.
Als je het groepje erachter bekijkt, volgens mij hebben Ayuso en Uijtdebroeks andere doelen dit jaar (Vuelta), dus staan hier ook nog niet op scherp. Kelderman ook pas eerste koers sinds maanden.

Voor wat betreft de namen die je noemt, Vine is de dag ervoor gevallen, weet niet in hoeverre hij daar nog last van heeft/had. Verder eens dat die andere namen tegen vallen. Aan de andere kant, even afwachten hoe ze zich ontwikkelen gedurende de week. Wie is er net terug van hoogtestage, en moet er daarmee nog in komen....

Ik denk dat er vanuit de Dauphine ook wel een paar namen zitten dit met vraagtekens over hun vorm zitten. Denk aan Gaudu, Landa, (Daniel) Martinez, Mas.
Verder lijken zo'n beetje alle Ineos rijders redelijk te zijn (Dauphine en Zwitserland), maar niemand goed genoeg voor eventueel podium in Parijs.

 

+1/-0

Bardet :nee wat een oen (of zijn ploegleider). Moet gewoon samen met Kelderman wegrijden van Evenepoel en Skelmose. Gemiste kans. Er was totaal geen kans op de etappe overwinning, hij viel aan om tijd te pakken. Maar nee, Kelderman meenenem mocht vermoedelijk niet. Nu heeft ie alleen wat tijd verloren. Onbegrijpelijk.

 

+1/-0

Gino Maeder overleden na val in de etappe van gister.

Wat mij betreft moet je de ronde nu stoppen. Als je als renner nu nog 100% met sport bezig kan zijn dan klopt er iets niet. Misschien dat de renners zelf het initiatief kunnen nemen vandaag.

Ongelukken horen helaas bij wielrennen, maar men mag wel eens gaan nadenken over het plannen van een snelle afdaling naar de finish (alswel het vermijden van roadbumps and hekken en al te rare bochten in de honderden meters voor de finishlijn). Kleine ongelukken zullen er altijd zijn, grote ongelukken kunnen en moeten zo veel mogelijk worden vermeden. Route planning is een key aspect daarin. Commerciele belangen mogen niet de hoogste prioriteit zijn.

Ik zag Maeder als 1 van de mannen die de komende jaren wel eens een keer op het podium van een grote ronde zou kunnen komen. Ik herinnner me o.a. zijn knappe etappe winst in de TdS van 2021, zijn knappe 5e plaats (en witte trui) in de Vuelta van 2021, en zijn sterke tijdrit in de Ronde van Romandie van 2022.

 

+1/-0

Allereerst RIP Gino!

Waarom geen netten, zoals bij het skieen, in bochten, waar een ravijn achter ligt?

UCI loopt nog ver achter mbt veiligheid van de renners.
Simpele regel als "in de laatste kilometer moet de weg minimaal een 6 meter breed zijn ipv een massasprint afwerken op een weg ala het Stratumseind" is al niet haalbaar.

 

+1/-0

Wat kan deze fantastische sport toch gruwelijk hard zijn. Het gebeurt te vaak en de wielerwereld leert er te weinig van.
Keer op keer de geschokte reacties en men gaat door zonder concrete maatregelen in de verdere hang naar snelheid en entertainment.
Deze aankomst moet je niet willen.
De Netflix documentaire heeft naar ik hoor ook meerdere trailers met beelden van valpartijen alsof het een publiekstrekker is. Als dat waar is, zijn dat ook totaal verkeerde signalen.

Concrete maatregelen zijn nodig. Ik zie weinig heil in netten etc. Je rijdt op de publieke weg en de afstanden zijn te groot om iedere gevaarlijke plek voldoende te beveiligen. Wat wellicht wel kan.

- geen finish na dit soort razendsnelle afdalingen. Dat is vragen om ellende;
- snelheidslimieten in afdalingen met tijdstraffen/diskwalificatie bij overschrijding;
- minimale breedte van aankomsten.

 

+1/-0

Eens met Nikiforov dat netten het probleem niet gaan oplossen, om de door hem genoemde redenen.

Maar op de genoemde eventuele oplossingen zitten ook haken en ogen:
- Geen finish na razendsnelle afdalingen. Op zich snap ik dit punt. Maar het is niet zozeer de snelheid van de afdaling zelf, het is een combinatie van factoren. Hoeveel risico neemt de renner? Hoe ligt de afdaling erbij (kuilen, oneffenheden, etc)? Is het wegdek nat of droog? Etc Denk bijvoorbeeld aan Fabio Casartelli, daar is de snelheid van de afdaling niet de oorzaak. Of Evenepoel in Lombardije die gelukkig wel goed af liep.
- Snelheidslimieten. Tja, leuk idee, en technisch ook wel uitvoerbaar. Maar dan kom ik toch weer op mijn vorige punt, dat ik niet geloof dat het per sé de snelheid is die het probleem is. Het is vooral foutief inschatten van bochten, slecht wegdek, mindere stuurmanskunsten, het weer, wat allemaal niet per sé op hoge snelheid hoeft te gebeuren, maar juist in lastigere bochten.
- Minimale breedte van aankomsten ben ik sowieso voorstander van, en tevens geen drempels, vluchtheuvels, paaltjes en andere fratsen in de laatste X-aantal kilometers van een (met name vlakkere) etappe. Maar ook daarmee krijg het je het niet 'waterdicht'. Want die beruchte etappe in Polen, maar ook ergens 1 in Spanje (ronde van Burgos?) is ook gevaarlijk omdat de aankomstkilometer licht omlaag gaat. Dan gaat de snelheid helemaal de hoogte in.

Het begint volgens mij vooral bij gezond verstand gebruiken. Had de afdaling in Zwitserland gisteren enige toegevoegde waarde? Volgens mij niet, dus eruit laten. Sprintetappe, dan brede aankomst verzorgen, zonder hindernissen, en in ieder geval niet 'aflopend'.

Nog een alternatief mbt afdalingen. Als om wat voor reden dan ook te gevaarlijk (staat wegdek, weer, of anderszins), maar de afdaling is eigenlijk wel nodig om een mooie etappe uit te tekenen, dan kun je ook overwegen om bovenop de berg de tijdsverschillen te meten, daarna te neutraliseren tot beneden (zodat ieder rustig naar beneden kan), en daarna met dezelfde verschillen weer op gang te sturen. Helemaal schrappen/neutraliseren van afdalingen vind ik geen goed idee, zo lang het verantwoord is. Het is ook niet zo dat er dagelijks renners in allerlei ravijnen fietsen. Hoe klote het ook is dat ik dit juist vandaag zeg met het verschrikkelijke nieuws over Mäder. Afdalen is net als tijdrijden, sprinten, klimmen, waaierrijden, etc, een onderdeel van het fietsen, wat je ook moet kunnen beheersen. De ene verliest tijd met klimmen, de ander is beter in afdalen...

Wat betreft Netflix, ik heb de eerste aflevering gezien, daarin wordt bijvoorbeeld de val van Jakobsen in Polen door de aflevering heen wel drie keer getoond. Het is echt een stukje sensatiezucht, en het wielrennen heroisch te laten zijn. Er werd echt een verhaal gemaakt om de etappewinst van Jakobsen nog mooier als verhaal te krijgen. (En ja, uit waar hij vandaan komt, is dat ook echt heel mooi). Maar zoals enkele recencenten ook al schreven, deze serie is niet gemaakt voor de echte wielervolgers, deze is gemaakt om een breder publiek te trekken. En helaas maar waar, sensatie trekt kijkers....Als wij als wielervolgers echt inside willen kijken, dan is bijvoorbeeld Un dia menos pensado veel mooier....
Maar los van de sensatiezucht van Netflix, ik geloof niet dat dit invloed heeft op rijgedrag van renners of beslissingen van koersdirecteuren, ploegleiders orf anderen. Dus dat het de koers in die zin ook weer niet gevaarlijker maakt (los van de discussie of het een eerlijk beeld is wat je krijgt).

 

+2/-0

Een maximumsnelheid in de afdaling zou het niet snel veiliger maken denk, tenzij de afdaling dus geneutraliseerd wordt. Zoals hierboven gezegd is afdalen ook een specifieke kwaliteit van bepaalde renners. Dat zou zonde zijn als ze dat niet meer kunnen gebruiken.

Het probleem is ook dat sommige dorpen en steden graag een aankomst willen en dorpen vaak in een dal liggen. Voor de koersen is het wel leuker om met een klim te eindigen.

Er zijn al wat regels veranderd om het veiliger te maken. Zo mag je niet meer onder je zadel hangen in de afdaling. Of meer regels de oplossing is waag ik te betwijfelen. We moeten ook niet te extreem reageren op een vreselijk incident.

 

+1/-0

Het gebeurd helemaal niet vaak in al die honderden koersen per jaar met honderden renners.
Er vallen wel meer doden, maar bv Lambrechts viel in een vlakke rit in Polen en renners als De Greef en Goolaerts door een hartstilstand o.i.d.


Weten jullie wie de laatste renner was die overleed na een val in een afdaling? Ene Mathieu Riebel in een koers waar nog nooit iemand van gehoord heeft op Nieuw Caledonië in 2017. De laatste renner in een afdaling in een koers die wij kennen? Wouter Weylandt in de Giro 2011.


Deze afdaling was ook helemaal niet bovengemiddeld gevaarlijk, is al vaak in de koers opgenomen. Hij is ook geen afgrond in gestort, gewoon een beetje aflopend gras naast de weg en.. een fataal muurtje, het was gewoon brute pech op hoge snelheid. Sheffield is "gewoon" weer naar boven geklommen. Mäder had gewoon heel veel gruwelijke pech. Het gebeurd zo vaak dat renners op deze manier vallen en weer de fiets af stappen of hooguit a la Sheffield in het ziekenhuis, maar dat dit gebeurd valt nooit volledig uit te sluiten.
Als je dat wel wil doen kun je de sport afschaffen.

De veiligheid van de sport kan verbeteren ja.. maar juist vooral in vlakke koersen die totaal los staan van dit vreselijke incident. Zoiets als met Jakobsen en ook Lambregts in Polen, dát is een totaal ander verhaal.

 

+1/-0

Vreemd dan dat Evenepoel gister al meldde dat het beter was geweest dat de finish op de berg was gelegd (en zelf relatief weinig risico nam in de bochten). Het gaat ook om een bepaald soort afdaling naar de finish. Zoals die van gister, maar ook b.v. die van de etappe die Schelling in Spanje won in het voorjaar. Het creeert risico nemen op hoge snelheden.

'volledig uitsluiten' is geen argument, niemand stelt dat.

Dat er voor vlakke etappes ook meer/beter ingegrepen moet worden is eenieder wel met je eens denk ik.

 

+1/-0

En wat maakt Remco Evenepoel, de vreselijkste mens op een fiets sinds Cavendish, de grote autoriteit.


Dit is echt een dertien in een dozijn afdaling die al talloze keren genomen is in koers en nooit problemen heeft opgeleverd. Bekijk de foto's maar, hij is niet loodrecht 10 meter in een afgrond gevallen ofzo. Het is gewoon een aflopend stuk gras. Het was eerder veiliger dan gemiddeld dan onveiliger.

Als je deze risico's wil vermijden kun je alleen nog maar vlakke etappes met aankomst bergop organiseren.

 

+1/-0

Je kunt de hoge snelheid afdaling zoals die naar La Punt inderdaad best opnemen in een parcours, maar als de laatse 10K brengt verhoogde risicos. Het feit dat al het als zodanig een flink aantal keer zonder dooien is gedaan betekent niet dat je er maar mee door moet gaan.

De afdaling naar La Punt zelf is verder niet de meest gevaarlijke (e.g. zicht is vrij goed). Verder lijkt het inderdaad best een freak accident. Maar het gaat hoe dan ook om een combinatie van snelheid + bochten + finishstrook.

Evenepoel is geen absolute autoriteit maar natuurlijk wel een ervaringsdeskundige (net als Geschke, die een andere mening was toegedaan). Of jij hem vreselijk vind is denk ik niet zo relevant.

In het hooggebergte zal er denk ik wel nagedacht worden over hoe en waar je finisht. 100 jaar geleden deden we e.e.a anders (b.v. in de tour): things change.

 

+1/-0

TdF AK favorieten :
Pogacar
Vingegaard

Podium kandidaten :
Hindley
C Rodriguez
Mas
Carapaz
O'Connor
Gaudu
Landa
Skjelmose

Top-10 kandidaten :
A Yates (knecht, dagzege)
S Yates
Bernal
DF Martínez
Pidcock
Bardet
Martin
Gall (knecht, dagzege)
Pinot (dagzege, bolletjes)
Kelderman (knecht)
Kuss (knecht)
Bilbao
Haig (knecht, dagzege)
Jorgenson (knecht)
Ciccone (dagzege, bollejes)

 

+1/-0

De eerste etappe is een goeie voor Jumbo Visma om het treintje Vingegaard-Kelderman te testen.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

B O M M E L schreef op 27 juni 2023 om 13:55:

TdF AK favorieten :
Pogacar
Vingegaard

Podium kandidaten :
Hindley
C Rodriguez
Mas
Carapaz
O'Connor
Gaudu
Landa
Skjelmose

Top-10 kandidaten :
A Yates (knecht, dagzege)
S Yates
Bernal
DF Martínez
Pidcock
Bardet
Martin
Gall (knecht, dagzege)
Pinot (dagzege, bolletjes)
Kelderman (knecht)
Kuss (knecht)
Bilbao
Haig (knecht, dagzege)
Jorgenson (knecht)
Ciccone (dagzege, bollejes)


Wie zie jij als topfavoriet?

Ik heb mijn geld op Pogacar, aangezien ten opzichte van vorig jaar de teams behoorlijk zijn verschoven in zijn voordeel. Ik denk dat wel of geen Roglic een groot verschil maakt. Daarbij heeft UAE nu Yates en geen zieke Hirschi. Kelderman kan een aardig klassement rijden, maar niet genoeg om Yates, laat staan Pogacar het lastig te maken.

Kan Vingegaard dan puur op eigen kracht het verschil maken? Of gaat de pols van Pogacar nog verschil maken?

Daarbij is Pogacar een stukje jonger, maar had natuurlijk wel een lastige voorbereiding.

 

+1/-0

Pog is ook wat mij betreft net iets meer favoriet (daarom zette ik hem ook als eerste neer). Vandaag zag Pog er meer dan goed uit. Maar goed, dat zegt allemaal nog niet zo veel.

Kelderman hoeft op zich geen goed klassement te rijden maar de man die samen met Kuss Vingegaard kan beschermen in de bergen. Het verschil met Roglic is wel dat zo'n aanpak als op de Granon met Kelderman niet realistisch is. UAE heeft die optie nu juist wel, met Yates.

UAE is zeker sterker als ploeg dan vorig seizoen (maar toen hadden ze ook wel wat pech).

Op de Puy de Dome zullen een behoorlijk inzicht krijgen van hoe de verhoudingen liggen.

 

+1/-0

Ik vond het dom dat Jumbo halfslachtig voor de etappezege reed, maar ook niet helemaal. Nu krijgt Pogacar weer wat seconden bonificatie op Vingegaard. Nu nog niemand weet of er verschil gemaakt kan worden in de bergen vind ik het maar gewaagd om zo met de tijd om te gaan. Er is maar één tijdrit en de rest van de etappes kunnen Pogacar en Yates gewoon lekker plakken. Normaal wordt het geen secondenspel, maar het zal maar net zo uit komen.

 

+1/-0

Ik vind het vreemd dat men nog steeds een finish legt met een bocht, vooral in een vlakke etappe (dus grote kans op massa sprint).

 

+1/-0

Nou, het blijkt toch dat Vingegaard altijd beter is dan ik hem inschat. Naar verluidt waren de waarden gisteren bizar hoog, terwijl Pogacar gewoon normaal reed.

Wat betreft de veiligheid vind ik het altijd veelzeggend dat pas achteraf er over geklaagd wordt en zelden voor de race. Het zijn ook vaak de renners die het gevaarlijk maken door geen ruimte te gunnen aan collega's en ook doordat klassementsrenners zich mengen in het positioneren. Er wordt wel flink gestraft tegenwoordig in de Tour. Dat Philipsen onderzocht werd was wat overdreven naar mijn mening. Er was nog ruimte aan de zijkant en als er een bocht aankomt heb je nou eenmaal voordeel als je vooraan rijdt.

 

+1/-0

Nou - zeg het maar. Ik zie nog 2 berg etappes (etappes 13 and 17) die Pog goed liggen en 2 berg etappes (14, 15) die Vin mogelijk weer beter liggen (want langere cols, zwaardere etappe). Plus de tijdrit, die beiden ongeveer even goed ligt denk ik. Aan de andere kant, de Grand Colombier in etappe 13 is wel een lange beklimming, dus wie weet kan Vingegaard daar toch beter zijn. Etappe 20 in de Vogezen kan beide kanten op. Op teamkracht zeg ik Vingaard, op individuele kracht Pog. Lekker spannend wel zo. Als ik moet kiezen, dn toch Vingegaard, aangezien die in Juli altijd wel heel solide is over 3 weken.

Hindley makat een prima indruk als voarnaamste kandidaat voor de 3e plek.

Ben benieuwd of TJV nog (als secundair doel) gaat proberen Kuss iets dichter tegen de top 3 te zetten, om zo een betere troefkaart te hebben. Of een keer Kelderman mee in de vlucht, en dan UAE het sleurwerk laten doen.

 

+1/-0

Pfff, het kan inderdaad echt nog alle kanten op (van de 2 kanten die er zijn :D ).
Waar je voor de Tour had verwacht dat de eerste week meer etappes voor Pogi zou bevatten, staat Vingegaard in het geel. Aan de andere kant, juist de etappe waarin je verwacht dat Vingegaard deze beter zou moeten liggen (plus de klap van de dag ervoor), daar pakte Pogi weer bijna een halve minuut terug.
De verschillen zijn uitermate klein. De versnelling van Pogacar geeft hem lichte voordelen, waar hij hier en daar nog tijd mee kan pakken. Vingegaard moet het op de uitputtingsdagen en hoogtes gaan proberen.
De ploeg van Pogacar oogt nog niet zo sterk als we vooraf dachten dat die ploeg zou zijn. Aan de andere kant, zij hebben nu wel een aantal dagen kunnen 'rusten', en het is ook maar de vraag richting welk deel van de Tour de renners naar piek toe werken. Want het is ook niet ondenkbaar dat ze er op gericht zijn om juist in het tweede deel van de Tour op hun best te zijn, om juist in die zware bergetappes van dienst te kunnen zijn om zo het Col du Granon-scenario van vorig jaar te voorkomen.

Kelderman eerder mee sturen kan prima werken om hem als springplank te gebruiken. Maar zou UAE echt achter een groep aan willen rijden waar hij in zit? Ik bedoel, als ze zo'n groep de vrijgeleide geven met 10 minuten voorsprong, dan zit Kelderman ook nutteloos in zo'n groep, en moet hij zich zelf laten uitzakken om van dienst te kunnen zijn, en dan zou UAE er niet voor hoeven te werken om hem dichtbij te houden, en blijven mannen als Yates en Majka ook gewoon fris. Als ze niet willen dat hij uberhaupt als sprinplank kan fungeren, dan moet UAE vooral in het begin van de etappe scherp zijn dat hij niet mee springt.

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 28 pagina's: 1 2 3 4 ... 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28

PSV Forum » Andere sporten » Wielrennen