Transparent
Inloggen
Sluiten

PSV Forum » Maatschappelijke discussies » Corona

Deze normale topic is gesloten en bestaat uit 171 pagina's: 1 2 3 4 ... 74 75 76 77 78 79 80 81 82 ... 167 168 169 170 171

open/sluit de onderstaande quote:

antonh schreef op 14 februari 2021 om 10:46:

Het wordt steeds gekker met de Corona maatregelen.
Dit is voor mij persoonlijk toch echt de druppel: https://speld.nl/2021/02/14/website-rijksoverheid-spreek-op-valentijnsdag-niet-met-al-je-maitresses-af/link


De Speld is satire. Niet echt.

Maar om te beantwoorden waar de grens van acceptabel ligt, zal nog veel tijd nodig zijn. Je zal dan moeilijke vragen moeten gaan beantwoorden over mensenlevens; hoeveel is een mensenleven waard en hoe verhoudt de situatie van persoon 1 tot die van persoon 2 en hoe kun je de beste balans vinden tussen alle factoren. Dat worden moeilijke keuzes. Voorzichtigheid is dan belangrijk.

Ik denk dat het nog wel even gaat duren voordat we echt kunnen gaan versoepelen. Eerst moeten zoveel mogelijk mensen gevaccineerd worden en moet worden bekeken hoe effectief het is en als het effectief is; wat wel en niet kan. En ondanks dat de kans op sterven klein is als je wat jonger bent zijn er ook gevallen waarbij mensen die Corona hadden langdurig daar nog last van hebben. Dat kun je niet zomaar negeren als je daar nog onvoldoende duidelijkheid over hebt.

Persoonlijk vind ik economische argumenten dan onderschikt, behalve als het gaat om het ondersteunen van mensen met lagere inkomens of (zelfstandige) ondernemers. Wat ik de afgelopen jaren van dit kabinet heb gezien is dat met name prioriteit wordt gegeven aan grote bedrijven en daar maak ik me nu ook weer zorgen over.

Ik denk dat de grieppiek in 2018 ook niet geheel acceptabel is, maar als je het over een periode van 10 jaar bekijkt is de aanpak wel degelijk effectief. Corona is én besmettelijker én dodelijker dus zul je elk jaar mogelijk moeten gaan vaccineren en afhankelijk van de effectiviteit van het vaccin van dat jaar wel of niet extra maatregelen moeten nemen. Over de jaren heel leren we dan ook steeds beter wat wel en niet werkt, daar hebben we nu nog beperkt zicht op.

 

+1/-0

https://www.ntvg.nl/artikelen/het-intensieve-griepseizoen-van-2018link

Niet als zodanig aangemerkt volgens de virologen. Maar we spreken van een besmettelijk virus wat grote impact heeft op de zorg en hoog sterftecijfer teweeg brengt.

Ik heb even geen tijd om uit te vogelen hoe de impact van influenza wereldwijd was dat jaar.
Maar komt inmiddels wel de vraag bij me op, wanneer spreken we van een epidemie en wanneer gaat dit over in een pandemie?

Mar, het economische aspect is slechts een van de vele variabelen in de mix vand e afweging
https://www.destentor.nl/flevoland/nathalie-40-is-doodziek-maar-haar-laatste-levensfase-zit-vol-coronaregels-geen-herinneringen-kunnen-maken-is-ook-lijden~aeb1394f/link

Dit is slechts een voorbeeld van de grote impact die de maatregelen hebben op mensen en het lijden wat ze veroorzaken.
Een ander voorbeeld is de impact van de lockdowns op jeugdigen
https://www.omroepwest.nl/nieuws/4333294/Lockdown-eist-veel-van-jeugd-Het-wordt-erg-onderschatlink

En zo zijn er nog talloze andere groepen te noemen die in de eenzijdige aanpak grote impact op hun leven ondervinden.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

mar88vdv schreef op 14 februari 2021 om 11:14:

open/sluit de onderstaande quote:

antonh schreef op 14 februari 2021 om 10:46:

Het wordt steeds gekker met de Corona maatregelen.
Dit is voor mij persoonlijk toch echt de druppel: https://speld.nl/2021/02/14/website-rijksoverheid-spreek-op-valentijnsdag-niet-met-al-je-maitresses-af/link


De Speld is satire. Niet echt.


Dat weet ik, het was even een grapje tussendoor..

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:


Maar komt inmiddels wel de vraag bij me op, wanneer spreken we van een epidemie en wanneer gaat dit over in een pandemie?


Prima vraag om je in te verdiepen. De grenzen tussen pandemic, epidemic, en endemic, zijn noodzakerlijkerwijs wat 'blurred'. 'SARS-1 werd geen pandemie, SARS-2 wel.

Kunnen we het op zijn minst eens worden dat we SARS-2 naar 'endemic' terug brengen een centraal gezamenlijk, mondiaal doel is?

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

antonh schreef op 14 februari 2021 om 11:45:

open/sluit de onderstaande quote:

mar88vdv schreef op 14 februari 2021 om 11:14:

open/sluit de onderstaande quote:

antonh schreef op 14 februari 2021 om 10:46:

Het wordt steeds gekker met de Corona maatregelen.
Dit is voor mij persoonlijk toch echt de druppel: https://speld.nl/2021/02/14/website-rijksoverheid-spreek-op-valentijnsdag-niet-met-al-je-maitresses-af/link


De Speld is satire. Niet echt.


Dat weet ik, het was even een grapje tussendoor..



Hehe, ok, want ik heb laatste jaren genoeg mensen gezien die dat soort berichten posten als waarheid. :B

 

+1/-0

Toch raakt de satire van de speld wel degelijk aan de werkelijkheid.
Maar die morele discussie omzeil jij vakkundig Mar.

In die zin dat ik lees dat jij voorstander lijkt van een monotheïstische aanpak waarin het terugbrengen van het aantal coronagevallen tot bijna nihil centraal staat en alle andere belangen hieraan ondergeschikt zijn.

Uiteraard geef ik je graag de kans jouw standpunt op dat punt beter uit te leggen dan wel nuanceren als ik het verkeerd samenvat.

 

+1/-0

Ik denk dat er begin maart wel meer versoepelingen gaan komen, dat lijkt mij gevoelsmatig ook het meest logisch. De winkels zouden met beperkt aantal bezoekers best open kunnen en ook kappers en andere contactberoepen die nu dicht moeten. De avondklok zal er ook wel snel af gaan. Er komt wel een punt waarop je ook de economische en sociale belangen zwaarder moet laten mee wegen. Ik denk dat de overheid vooral kijkt hoeveel reguliere zorg moet worden afgeschaald. Als er niets meer hoeft te worden afgeschaald, dan kan er veel meer worden versoepeld. Nul besmettingen is geen doel op zich volgens mij.

 

+1/-0

Nul is geen must.

Maar als we versoepelingen in Maart niet in een context gaan zetten van waar we in November, December, het jaar 2022, 2023 etc willen zijn met CV-19 en aankomende uitbraken van andere virussen, dan doen we m.i. iets grondig fout.

Overigens doen we tevens iets grondig fout als regeringen eenzijdige uitleg geven over maatregelen. Ik zeg niet dat de Nederlandse overheid dat heeft gedaan/doet of niet doet (dat mogen jullie bepalen). Maar duidelijkheid en transparantie is a key factor.

 

+1/-0


code:
Maar duidelijkheid en transparantie is a key factor. 


En eerlijkheid!

En een heldere route naar voren. Dat wat ik probeer hier helder te krijgen.
Welke parameters hanteren we?
Wie bepaalt deze?
Wanneer mag/kan wat?

Als je daar inmiddels geen helderheid in gaat verschaffen, blijven de Jaap van Dissels dit land besturen, maar zonder duidelijk perspectief en zonder meer helderheid over de grondslagen waarop dingen gebaseerd worden zal het draagvlak verdwijnen zoals komende week de sneeuw voor de zon.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

romario4wethoudervanjuine schreef op 14 februari 2021 om 12:41:

Toch raakt de satire van de speld wel degelijk aan de werkelijkheid.
Maar die morele discussie omzeil jij vakkundig Mar.

In die zin dat ik lees dat jij voorstander lijkt van een monotheïstische aanpak waarin het terugbrengen van het aantal coronagevallen tot bijna nihil centraal staat en alle andere belangen hieraan ondergeschikt zijn.

Uiteraard geef ik je graag de kans jouw standpunt op dat punt beter uit te leggen dan wel nuanceren als ik het verkeerd samenvat.



Volgens mij moet het doel altijd zijn 0 doden. Ik weet ook wel dat dat natuurlijk niet realistisch is omdat dan vaak de kosten niet opwegen tegen de baten. Je gaat dus afwegingen welke maatregelen het meeste effectief zijn en de minste nadelige gevolgen hebben voor de bevolking en dan kan je vaak vanzelf in een status quo terecht.

Maatregelen die effectief zijn, met beperkte kosten en beperkte negatieve bijeffecten moet je natuurlijk altijd nemen. Vervolgens ga je kijken wat verder haalbaar is. Je hebt nooit een oneindig budget en sommige maatregelen zijn onvoldoende effectief of gaan te veel ten kosten van het welzijn van anderen. Dit zal je per maatregel en over zijn geheel moeten afwegen. Om de juiste afwegingen te maken is veel en goed onderzoek nodig. Dat is er nu nog onvoldoende. Openheid en transparantie over hoe en welke afwegingen je maakt is dan inderdaad ook belangrijk.

De kans is aanwezig dat Corona nog wel even blijft en dat het een frequent terugkerend verhaal wordt, maar een wereldwijde eensgezinde aanpak kan ook leiden tot successen zoals de eliminatie van het pokkenvirus of het terugbrengen van malaria en kindersterfte, of de effectieve medicatie tegen HIV/AIDS. Dus het lijkt me ook niet slim om nu de strijd al op te geven, zeker nu we nog niet exact weten wat de effectiviteit van de vaccins gaat zijn.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 14 februari 2021, 18:52:16.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

De kans is aanwezig dat Corona nog wel even blijft en dat het een frequent terugkerend verhaal wordt, maar een wereldwijde eensgezinde aanpak kan ook leiden tot successen zoals de eliminatie van het pokkenvirus of het terugbrengen van malaria en kindersterfte, of de effectieve medicatie tegen HIV/AIDS. Dus het lijkt me ook niet slim om nu de strijd al op te geven, zeker nu we nog niet exact weten wat de effectiviteit van de vaccins gaat zijn.


De kans dat covid blijft is inderdaad zeer reeel.
Het risico dat de vaccins outsmart worden door het virus iets waar op geanticipeerd moet worden.
De strijd opgeven is geen optie. Maar de hele samenleving oneindig in de loopgraaf houden is in mijn ogen ook geen optie.

Want we moeten wel opletten dat we straks niet tot de conclusie komen dat we de slag met corona hebben gewonnen, maar de oorlog op velerlei ander terrein verloren.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

romario4wethoudervanjuine schreef op 14 februari 2021 om 19:08:

open/sluit de onderstaande quote:

De kans is aanwezig dat Corona nog wel even blijft en dat het een frequent terugkerend verhaal wordt, maar een wereldwijde eensgezinde aanpak kan ook leiden tot successen zoals de eliminatie van het pokkenvirus of het terugbrengen van malaria en kindersterfte, of de effectieve medicatie tegen HIV/AIDS. Dus het lijkt me ook niet slim om nu de strijd al op te geven, zeker nu we nog niet exact weten wat de effectiviteit van de vaccins gaat zijn.


De kans dat covid blijft is inderdaad zeer reeel.
Het risico dat de vaccins outsmart worden door het virus iets waar op geanticipeerd moet worden.
De strijd opgeven is geen optie. Maar de hele samenleving oneindig in de loopgraaf houden is in mijn ogen ook geen optie.

Want we moeten wel opletten dat we straks niet tot de conclusie komen dat we de slag met corona hebben gewonnen, maar de oorlog op velerlei ander terrein verloren.


Vrijwel alle gewone verkoudheidjes zijn coronavirussen. Dat corona blijft us dus zeker.
Ik ga ervanuit dat deze vorm (combi van besmettelijkheid en ernst) ooit uitdooft.
Maar ik kies voor een positieve kijk op het leven, heb je veel aan.

 

+2/-0

Ik ook! Daarom wil ik het graag over exitstrategie hebben!

Waarom is Belgie al aan het ontlocken en wij nog niet, jij enige theorie daarover als reserve Bels zijnde? :denk

 

+1/-0

Het doel zou m.i. moeten zijn om z.s.m. op een verantwoorde wijze terug te keren naar een normaal leven voor iedereen. Daarbij zet je gerichte maatregelen in om het aantal sterfgevallen en ziekenhuisopnames tot het minimum te beperken. Dat wel met de ´disclaimer´ dat we echt heel snel onderscheid moeten gaan maken tussen ´door corona´ of ´met corona´. Ook dat is een essentiële parameter om een goed beeld te krijgen van de actuele situatie.

Beperking van sterfgevallen en ziekenhuisopnames realiseer je door:
- vaccineren risicogroepen
- onderzoek en inzet van medicijnen snel na besmetting
- opschalen van zorgcapaciteit

Ik blijf van mening dat wanneer aan bovenstaande voorwaarden wordt voldaan je per omgaande je samenleving weer volledig open kunt gooien. Zodra een groot deel van de risicogroep is gevaccineerd kun je heel snel terug naar de situatie van vorige zomer. Dat zal echt medio maart in stappen moeten gebeuren.

Alle andere scenario's zijn wat mij betreft onacceptabel. Ik ben ervan overtuigd dat dit gewoon kan, hopelijk is er ook de politieke wil om dit te realiseren.

We zullen echt moeten accepteren dat er mensen sterven aan corona net zoals we accepteren dat er verkeersslachtoffers vallen, mensen een hartaanval krijgen etc, etc.

Daarnaast zal ieder voor zich en de overheid voor ons allen zich meer bewust moeten worden van de gevolgen die levenswijze heeft voor je gezondheid.
Dat vraagt een structureel andere inrichting van je gezondheidseconomie. We hebben een systeem dat beloont om zieke mensen te behandelen. We moeten toe naar een systeem dat mensen gezond houdt door preventie net zo te belonen als behandeling.
Daar ligt uiteindelijk de sleutel tot een minder kwetsbare samenleving en dat zou het grote debat na corona moeten zijn.

 

+2/-1

open/sluit de onderstaande quote:

romario4wethoudervanjuine schreef op 14 februari 2021 om 20:43:

Ik ook! Daarom wil ik het graag over exitstrategie hebben!

Waarom is Belgie al aan het ontlocken en wij nog niet, jij enige theorie daarover als reserve Bels zijnde? :denk



De kappers zijn waarschijnlijk open omdat te veel politici het gezeik van hun vrouw zat waren.

Er is heel veel kritiek op, vooral omdat de jongeren weer niks krijgen. Studenten gaan al bijna een jaar lang niet naar college hier. Een hele generatie is compleet depressief aan jet worden.

 

+1/-0

Nou zou je nog kunnen verdedigen dat de maatregelen in het UK de reden van de daling zijn.
Nou weet ik uit eerste hand dat in Brazilie in ieder geval de maatregelen heel weinig voorstellen en dan met name de handhaving niet.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/daling-van-besmettingen-in-landen-met-nieuwe-varianten~bfcbe74f/?referrer=https%3A%2F%2Fnews.google.com%2Flink

Ik begin steeds meer gerede twijfel te hebben bij de onderbouwing van de zoveel hogere besmettingsgraad van de nieuwe varianten!||

Dit even terzijde. Vanaf 1 maart laat ook Mutti Merkel de kappers weer knippen, Nederlandse klanten zijn welkom.

Tijd voor de exitstrategie hier dus, nu de zon straks flink gaat schijnen!

 

+1/-0

Een strategie voor de exiting the pandemic. Het lijkt, gegeven de vaccinatie programmas, mogelijk, zelfs zonder sterke coordinatie tussen landen.

Een groep Europese landen is helaas 'flatlining'
forumillustratie

BTW NZ heeft het B117 virus te pakken, eens kijken hoe hun zero-covid aanpak werkt.

Dit bericht is gewijzigd op 15 februari 2021, 21:58:47.

 

+1/-0

Zo krijgen we toch gelijk dat de avondklok buitenproportioneel is :) .
Het is namelijk door de rechter per direct opgeheven, omdat er van een noodsituatie geen sprake is.

 

+3/-1

Ik ben zelf niet zo overtuigd van een avondklok, maar het argument van de rechter is zo te zien niet dat het ansich een buitenproportionele maatregel is. De verkeerde wet is gebruikt door de regering; mogelijk gaat de avondklok gewoon door via een wetsreparatie.

 

+2/-0

Maar wat gaat de reactie van het kabinet zijn? De huidige maatregelen, waar ze wel invloed op hebben, verlengen met een maand? Of toch voorzichtig proberen op te krabbelen?

 

+1/-0

Deze normale topic is gesloten en bestaat uit 171 pagina's: 1 2 3 4 ... 74 75 76 77 78 79 80 81 82 ... 167 168 169 170 171

PSV Forum » Maatschappelijke discussies » Corona