romario4wethoudervanjuine
Fan van PSV
Mister PSV
Vak: -
Forumreacties: 39.431
Reg.: 24 mei 2001
Favoriete opstelling: geen
open/sluit de onderstaande quote:Er was niks wetenschappelijks aan Yomanda of Willem Engel
Nikiforov 3
Fan van PSV
Basisspeler Oranje
Vak: Oost - X
Forumreacties: 627
Reg.: 27 juli 2017
open/sluit de onderstaande quote:tijn0 schreef op 20 maart 2022 om 20:39:
Het wordt een probleem wanneer mensen met hun waarheid anderen in gevaar brengen. Er zijn mensen die claimen te weten hoe je ernstige ziektes kunt overwinnen en dat je vooral niets met moderne geneeskunde te maken moet willen hebben, waar wetenschappelijk gezien geen bewijs voor is. Dergelijke meningen en "waarheden" kunnen dan erg schadelijk zijn, voor diegenen die naar zo iemand besluiten te luisteren. Daar mag een overheid ingrijpen.
open/sluit de onderstaande quote:Nikiforov 3 schreef op 21 maart 2022 om 08:15:
Het wordt een probleem wanneer mensen met hun waarheid anderen in gevaar brengen. Er zijn mensen die claimen te weten hoe je ernstige ziektes kunt overwinnen en dat je vooral niets met moderne geneeskunde te maken moet willen hebben, waar wetenschappelijk gezien geen bewijs voor is. Dergelijke meningen en "waarheden" kunnen dan erg schadelijk zijn, voor diegenen die naar zo iemand besluiten te luisteren. Daar mag een overheid ingrijpen.
Geef iedereen het recht op zijn/haar waarheid en laat mensen daarin hun eigen keuzes maken en daar ook de gevolgen voor dragen.
open/sluit de onderstaande quote:Nikiforov 3 schreef op 21 maart 2022 om 08:15:
Waar ligt de grens dan en wie bepaalt die grens?
Wie bepaalt wat geneeskunde is? Moderne geneeskunde is in veel gevallen meer medicijnen dan geneeskunde en Big Pharma staat niet voor niets regelmatig in de rechtbank.
Fan van PSV
Mister PSV
open/sluit de onderstaande quote:Daar heb je, mijns inziens, als overheid echt wel een rol in te spelen.
open/sluit de onderstaande quote:
Vrees werd een beleidsinstrument.
In haar boek A State of Fear: how the UK government weaponised fear during the Covid-19 pandemic beschrijft journalist Laura Dodsworth hoe vrees werd aangewakkerd om te zorgen dat burgers zich beter aan de coronamaatregelen zouden houden. Ook in Nederland heeft de communicatie vanuit de overheid en in de media, bewust of onbewust, ingespeeld op angst. Het leidde ertoe dat de meeste Nederlanders het risico van het virus sterk zijn gaan overschatten. Het bevorderen van angst kan moeilijk ethisch verantwoord worden, zeker in een gezondheidscrisis. Angst ondermijnt direct het welzijn, en continue stress maakt je vatbaarder voor ziekte.
Dit bericht is gewijzigd op 21 maart 2022, 21:04:40.
open/sluit de onderstaande quote:romario4wethoudervanjuine schreef op 21 maart 2022 om 20:49:
Voorlichting!
Maar wel degelijk de vrije keus aan de mensen laten.
Fan van PSV
Mister PSV
Tijn, slecht voorbeeld en totaal irrelevant.
Meer relevant de vraag of de overheid en haar (wetenschappelijke) organen het monopolie mogen krijgen op wat goed en slecht voor het individu is en het individu dus om die reden zich moet confirmeren aan die doctrine.
Zie jij zelf niet hoe gevaarlijk die ontwikkeling zou zijn?
Lees 1984 anders nog eens een keer.
Mijn vraag is een afgeleide van jouw vraag, klein gemaakt tot een concreet en beeldend voorbeeld, om discussie uit te nodigen. Maar ik zie dat filosofie niet aan jou besteed was. Overigens heeft WFH een minstens zo leuke novelle (edit: volgens wiki ruim 300 pagina's, in mijn herinnering was het een vrij kort verhaal, maar goed. Edit2: volgens Bol 31 pagina's, dus ik denk dat wiki ernaast zit) geschreven, de laatste roker, ook een aanrader in deze. Daarin heeft de overheid, zoals de titel doet vermoeden, al het roken verboden, wat de hoofdpersoon in moeilijkheden brengt. Daar kun je best een tijdje over dimdammen, in hoeverre zoiets wel of niet moet kunnen en tot hoe ver ze mogen gaan.
Het moge duidelijk zijn dat het heel waardevol is om het oneens te kunnen zijn met de overheid. Maar ik vind ook dat de overheid het beter mag weten dan anderen, als dat in het belang van die anderen of haar inwoners is. En ik vind ook dat de overheid dan actie mag ondernemen.
Waar precies die grens ligt en wanneer het wel of niet acceptabel is, tja, dat is een lastige. Daar zie ik geen keiharde lijn in, want het is een groot grijs gebied.
Maar dat een overheid mensen maar moet laten geloven wat ze willen en als ze eraan kapot gaan, jammer dan, dat vind ik te rigoureus.
Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 21 maart 2022, 21:47:36.
Fan van PSV
Mister PSV
Als jij graag filosofeert op die manier, dan even jouw voorbeeld een beetje aanpassen.
De man op het dak is in mijn geval iemand die vind dat zijn leven voltooid is.
De overheid hier heeft juist besloten dat die man in dit geval het recht heeft om dat leven te beëindigen.
Wat is nou het beste voor die man?
En doet de overheid nu in dit geval hetgeen het beste voor die man is?
Wetenschappelijk gezien is de man wellicht medisch volstrekt fit en er dus geen enkele wetenschappelijke grond hem zijn leven te laten beëindigen.
We dwalen erg af, maar omdat jij er zoveel waarde aan hechte!
Ik ben benieuwd naar jouw antwoorden.
Fan van PSV
Mister PSV
Remigio
Fan van PSV
Mister PSV
Winnaar Fair Play Award PSV Netwerk Cup 2004
Uit: Amsterdam
Forumreacties: 6.153
Reg.: 26 maart 2000
open/sluit de onderstaande quote:tijn0 schreef op 21 maart 2022 om 21:37:
Maar ik vind ook dat de overheid het beter mag weten dan anderen, als dat in het belang van die anderen of haar inwoners is. En ik vind ook dat de overheid dan actie mag ondernemen.
open/sluit de onderstaande quote:Remigio schreef op 21 maart 2022 om 23:51:
open/sluit de onderstaande quote:tijn0 schreef op 21 maart 2022 om 21:37:
Maar ik vind ook dat de overheid het beter mag weten dan anderen, als dat in het belang van die anderen of haar inwoners is. En ik vind ook dat de overheid dan actie mag ondernemen.
Eens even kijken hoe je reageert als vanaf morgen hard-drug alcohol wordt verboden door de overheid.
Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 22 maart 2022, 07:09:53.
open/sluit de onderstaande quote:romario4wethoudervanjuine schreef op 21 maart 2022 om 21:51:
open/sluit de onderstaande quote:Wat is nou het beste voor die man?
En doet de overheid nu in dit geval hetgeen het beste voor die man is?
Beterschap
Klompje
Fan van PSV
Mister PSV
Derde plek PSV Netwerk Battle 2007
Uit: Gent
Vak: Noord - SS
Forumreacties: 13.072
Reg.: 23 juli 2000
open/sluit de onderstaande quote:romario4wethoudervanjuine schreef op 21 maart 2022 om 21:26:
Tijn, slecht voorbeeld en totaal irrelevant.
Meer relevant de vraag of de overheid en haar (wetenschappelijke) organen het monopolie mogen krijgen op wat goed en slecht voor het individu is en het individu dus om die reden zich moet confirmeren aan die doctrine.
Zie jij zelf niet hoe gevaarlijk die ontwikkeling zou zijn?
Lees 1984 anders nog eens een keer.
Klompje
Fan van PSV
Mister PSV
Derde plek PSV Netwerk Battle 2007
Uit: Gent
Vak: Noord - SS
Forumreacties: 13.072
Reg.: 23 juli 2000
Remigio
Fan van PSV
Mister PSV
Winnaar Fair Play Award PSV Netwerk Cup 2004
Uit: Amsterdam
Forumreacties: 6.153
Reg.: 26 maart 2000
open/sluit de onderstaande quote:tijn0 schreef op 22 maart 2022 om 06:49:
Als je goed leest wat ik schrijf, zie je dat ik aangeef dat ik ook niet weet waar de grens ligt. Dat is interessant om het over te hebben.
Verder drink ik al lang geen alcohol meer, dus ik zou het heel wijs vinden 😉.
PS, ook voor jou: lees vooral "de laatste roker". Kort verhaaltje, wat ongeveer hierover gaat.
Fan van PSV
Mister PSV
https://twitter.com/amnestynl/status/1505858649536835586
Als Amnesty zich inmiddels ook al druk begint te maken......
enfin, ik bereid me weer voor op de bagatelliserende opmerkingen en moties van afkeer over ook dit punt.
PSV Forum » Maatschappelijke discussies » Democratie