Uit: Eindhoven Rockcity
Vak: Oost - V
Forumreacties: 2.059
Reg.: 30 augustus 2005
Favoriete opstelling: geen
Dat zou inderdaad pas echt interessant zijn en eigenlijk ook niet meer dan normaal, dat er gewoon openheid van zaken wordt gegeven, maar ik geloof er niets van dat de KNVB / scheidrechtscommissie zo volwassen is om dat eens te delen, daar zijn de heren veel te trots voor om niet alleen toe te geven dat er fouten gemaakt zijn, maar daarbij ook daadwerkelijk namen te noemen.
Zolang de VAR ingrijpt op basis van de herhalingen in de live uitzending van Foxsports blijft het een niet serieus te nemen instrument. Als Foxsports iets 3 x herhaalt kijkt de var er naar, vind de regisseur van Foxsports dat iets vooral niet te vaak herhaalt moet worden, dan hoor je de var er vaak ook niet over. De bewijzen zijn daar in overvloed van...
Ricardo Izecson Santos
Fan van PSV
Mister PSV
Fair Play Cup PSV Netwerk Cup 2006 op 't veld
Uit: Helmond
Vak: Oost - X
Forumreacties: 17.027
Reg.: 30 juni 2003
Denk ook niet dat het zo werkt dat de VAR pas aan de slag gaat n.a.v. herhaling op FOX / ESPN, maar om elke schijn te voorkomen zou ik er groot voorstander van zijn om elk team drie keer per wedstrijd de gelegenheid te geven om een VAR check aan te vragen, waarbij de VAR gedwongen wordt om de situatie te bekijken en met een oordeel te komen.
Uit: Doetinchem
Vak: -
Forumreacties: 446
Reg.: 3 augustus 2002
Forumreacties: 9.244
Reg.: 14 april 2008
open/sluit de onderstaande quote:BasArnhem schreef op 18 januari 2021 om 15:26:
Wat ik dan wel weer jammer vind, is dat ik nergens een lijst kan vinden welke 14 situaties door de KNVB zelf als fout zijn bestempeld. Dat was in het kader van transparantie wel een leuke toevoeging geweest.
Albert Trestena
Fan van PSV
Legende
Uit: Hillegom
Forumreacties: 2.818
Reg.: 26 april 2007
Favoriete opstelling: 4-3-3
Gisteravond bij W II weer echt een bizarre blunder van de VAR. Het was totaal geen rood, niet eens een overtreding. Hij speelt de bal en Van Duinen gooit zijn voet eronder en schreeuwt het uit. Schaam je kapot KNVB!
Later ook nog een makkelijke penalty.
Voor Willem II dat in degradatienood is is dit best belangrijk.
BasArnhem
Fan van PSV
Basisspeler Oranje
Uit: Arnhem
Vak: Geen Seizoen Club Card
Forumreacties: 1.489
Reg.: 18 juli 2017
Tja, dit zijn inderdaad hele dure beslissingen. Willem 2, op voorsprong, tegen een mede degradatiekandidaat, en na de rode kaart een kansloze 1-3 nederlaag. Natuurlijk is niet gezegd dat ze met 11 man gewoon gewonnen hadden, maar die kans is nu door de arbitrage veel kleiner gemaakt.
Ik denk dat ik je standpunt deel, want inderdaad, Wriedt speelt gewoon de bal en daarna is het gewoon ongelukkig wat er gebeurt. Natuurlijk landt hij vol op zijn enkel, maar Van Duinen was te laat. Je kunt ook beargumenteren dat juist Van Duinen daar het risico neemt dat er iets gebeurt door er zo vol in te gaan.
Ik snap dat het voor een (jonge) scheidsrechter een heel lastige situatie is om te beoordelen. Ik zou dan ook graag willen zien dat een scheidsrechter in zo'n situatie met de VAR kan overleggen en eventueel zelf kan besluiten om nog even naar de beelden te gaan kijken. Eigenlijk net zoals Nijhuis bij ons deed in Arnhem. Dan was er wellicht een beter besluit genomen.
Ik ben benieuwd wat de tuchtcommissie hiermee doet. Zien zij het als overtreding of toch als ongeluk?
De penalty vond ik niet zo schokkend als de rode kaart. Er is contact, je kan hem geven, maar ik zou ook liever zien dat dit soort situaties steevast geen penalties opleveren.
BasArnhem
Fan van PSV
Basisspeler Oranje
Kijkend naar Feyenoord-AZ kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het arbiterskorps het verzoek heeft gekregen om minder vaak voor hands-situaties in de 16 te fluiten.
Na de handbal van Gravenberch tegen ons kwam zojuist Senesi weg met een overduidelijke handbal terwijl de hand niet langs het lichaam was. Was wel van erg kort tegen de hand geschoten, dus geen sprake van "hand naar bal", maar ook deze handsbal was veel erger dan de 2 penalties die wij eerder dit seizoen tegenkregen voor hands.
Zou het een goede ontwikkeling vinden, maar hopelijk gaan ze dat wel consequent toepassen.
Hypo666crisy
Fan van PSV
Basisspeler Oranje
Uit: Noordwijk (ZH)
Forumreacties: 340
Reg.: 6 februari 2018
open/sluit de onderstaande quote:Skipper schreef op 24 januari 2021 om 17:41:
100% een pingel. Echt onbegrijpelijk dat hij niet op de stip gaat. Valt ook niet meer uit te leggen wat de regels nu wel of niet meer zijn.
shevchenko
Fan van PSV
Legende
Uit: Eindhoven
Vak: Noord - T
Forumreacties: 1.651
Reg.: 13 april 2006
Ik word zo langzamerhand heel moe van die handsregel in het strafschopgebied. De handsregel is aan het begin van het seizoen een aantal keer heel duidelijk uitgelegd door popiejopie Bas Nijhuis bij zijn vrienden van VI. De strekking zat in het onder of boven de oksel raken van de bal om daarmee voor eens en altijd duidelijkheid te creëren. Of de bal van dichtbij wordt aangeschoten of niet, of de armen van of naar de bal bewegen, of de speler er iets aan kan doen etc. is niet van belang. Maar iedere keer zie ik situaties waarbij deze regels niet gehandhaafd worden. Nou was het misschien ook naïef om de uitleg van Bas Nijhuis serieus te nemen, aangezien de beste man zijn eigen spelregels bepaalt, maar toch.
Voor mijn gevoel is het op dit moment totale willekeur of bij een handsbal in het strafschopgebied een penalty wordt gegeven of niet. Ik weet in ieder geval niet meer wat de regels zijn (die gehandhaafd worden).
BasArnhem
Fan van PSV
Basisspeler Oranje
Vandaar ook mijn suggestie dat er in de winterstop nieuwe instructies zijn gegeven aan de scheidsrechters i.v.m. hands. Ik heb in de 4 speelrondes die we nu hebben gezien nog geen onnozele penalty voor hands gegeven zien worden.
Maar als dat zo zou zijn, waarom wordt dat dan niet gewoon gecommuniceerd?
Als wat VHTLsaw stelt klopt, namelijk dat de KNVB het heeft over een de natuurlijke beweging / positie van de hand, dan vind ik dat zeer kwalijk. Kijk die penalty tegen Gakpo nog eens terug en vertel me waarom dat dan meer een penalty is dan het geval Senesi gisteren.
Dit is dus ook precies de reden dat ik benieuwd was naar die lijst met 14 fouten. Want in mijn ogen moet óf de handsbal van gisteren op de lijst met fouten óf de 2 penalties tegen ons (samen met nog 5-10 andere onnozole penalties voor totaal onbewust hands in andere wedstrijden). Maar ik heb op één of andere manier het gevoel dat van deze gevallen helemaal niets als fout van de VAR gezien zal worden...
open/sluit de onderstaande quote:BasArnhem schreef op 25 januari 2021 om 09:57:
Vandaar ook mijn suggestie dat er in de winterstop nieuwe instructies zijn gegeven aan de scheidsrechters i.v.m. hands. Ik heb in de 4 speelrondes die we nu hebben gezien nog geen onnozele penalty voor hands gegeven zien worden.
Maar als dat zo zou zijn, waarom wordt dat dan niet gewoon gecommuniceerd?
Als wat VHTLsaw stelt klopt, namelijk dat de KNVB het heeft over een de natuurlijke beweging / positie van de hand, dan vind ik dat zeer kwalijk. Kijk die penalty tegen Gakpo nog eens terug en vertel me waarom dat dan meer een penalty is dan het geval Senesi gisteren.
Dit is dus ook precies de reden dat ik benieuwd was naar die lijst met 14 fouten. Want in mijn ogen moet óf de handsbal van gisteren op de lijst met fouten óf de 2 penalties tegen ons (samen met nog 5-10 andere onnozole penalties voor totaal onbewust hands in andere wedstrijden). Maar ik heb op één of andere manier het gevoel dat van deze gevallen helemaal niets als fout van de VAR gezien zal worden...
open/sluit de onderstaande quote:VHTLsaw schreef op 25 januari 2021 om 11:02:
Zaterdag na rust brak Dumfries door maar werd de bal door een RKC verdediger teruggespeeld op zijn doelman. Die de bal nog net uit het doel kon boksen.
Was dat volgens de spelregels geen penalty voor PSV en rood voor de RKC keeper?
Een penalty en rood niet, maar geel en een vrije trap idd wel.
open/sluit de onderstaande quote:EHVDGXT schreef op 25 januari 2021 om 11:27:
open/sluit de onderstaande quote:VHTLsaw schreef op 25 januari 2021 om 11:02:
Zaterdag na rust brak Dumfries door maar werd de bal door een RKC verdediger teruggespeeld op zijn doelman. Die de bal nog net uit het doel kon boksen.
Was dat volgens de spelregels geen penalty voor PSV en rood voor de RKC keeper?
Een penalty en rood niet, maar geel en een vrije trap idd wel.
Je hebt gelijk. Hier zou PSV een indirecte vrije trap hebben moeten krijgen, geen penalty.
Hoe vreemd dat niemand van de dienstdoende KNVB functionarissen of van de aanwezige commentatoren en journalisten noch iemand van de zogenaamd deskundige analisten en andere "experts" in de studio dit is opgevallen.
De doelman hoeft overigens blijkbaar geen kaart te krijgen volgens de IFAB spelregelwijzigingen voor dit seizoen.
Daar staan overigens weer enkele formuleringen zodanig vaag dat er m.i. te veel ruimte is voor de scheidsrechter en de VAR om eigen interpretatie en dus verschillende beoordelingen toe te passen.
Voorts stelt men dat vrijgave van de communicatie tussen wedstrijdofficials "niet gepast is" (?) maar dat meer communicatie naar buiten voor een beter begrip bij alle voetballiefhebbers moet worden nagestreefd.
Waar blijft in dat licht bezien de toelichting van de KNVB bij de 14 fouten (plus minus 30 procent ) die de VAR volgens het oordeel van een ons onbekend iemand in Zeist gemaakt heeft?
Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 25 januari 2021, 13:17:25.
Klompje
Fan van PSV
Mister PSV
Derde plek PSV Netwerk Battle 2007
Uit: Gent
Vak: Noord - SS
Forumreacties: 13.072
Reg.: 23 juli 2000
Daar wordt bijna nooit voor gefloten, bij geen enkele club, zeker niet als zowel de verdediger als de keeper onder druk staan en de scheids het kan interpreteren als een onbewuste terugspeelbal. De regel slaat ook nergens op. Een betere regel zou zijn dat de keeper geen enkele terugspeelbal (dus inclusief kopballen) in de handen (klemvast) mag nemen. Wegstompen mag altijd. Veel duidelijker en houdt de vaart er ook in bij kopballen. Volgens mij wordt er in de spelregels nergens anders een verschil gemaakt tussen kopballen en ballen gespeeld met het been.
11 Sir Tinus
Fan van PSV
Legende
Uit: Valkenswaard
Forumreacties: 20.909
Reg.: 15 april 2005
PSV Forum » Nederlandse competities » VAR