Transparent
Inloggen
Sluiten

PSV Forum » Maatschappelijke discussies » Corona

Deze normale topic is gesloten en bestaat uit 171 pagina's: 1 2 3 4 ... 140 141 142 143 144 145 146 147 148 ... 167 168 169 170 171

open/sluit de onderstaande quote:

Remigio schreef op 29 december 2021 om 12:59:

Klopt Tijn, maar de manier van leven wordt niet snel veranderd omdat de mens eenmaal zo is. Zo waren mensen 2000 jaar geleden al en zo zijn ze nu nog steeds. Dat "onder ogen" komen waar je in de laatste regel over schrijft, gaat dus never nooit gebeuren.



Mijns inziens verdienen we het dan ook zeker om kapot te gaan. Zo doet de natuur dat, als iets al het evenwicht verstoort. En zo komen we weer bij corona.

Ik denk alleen dat meer dan genoeg mensen bereid zullen zijn om hun manieren te veranderen, als je het maar onderdeel maakt van opvoeding. Toen ik op school economie had, leerde ik dat groei = goed. Ik zal mijn kinderen anders opvoeden. En leren dat we alleen kunnen bestaan, als we onszelf als ondersteunend aan de natuur zien, en niet als sprinkhanen nemen wat we willen, en daarna weer ergens anders heen trekken. Ik hoop dat anderen volgen.

 

+3/-0

Goede reactie Tijn, alles moet altijd alleen maar groeien inderdaad, daar zit ook groot deel van het probleem.

Helaas is wel dat als groei stopt, je in een complexe situatie komt :D Namelijk geen groei = dalende winsten van bedrijven = dalende beurzen = dalende pensioenen --> meer mensen nodig die pensioen inleggen, en daar hebben we dan weer nieuwe mensen voor nodig! Help!

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

BasArnhem schreef op 29 december 2021 om 10:16:

open/sluit de onderstaande quote:

Nikiforov 3 schreef op 28 december 2021 om 19:49:

De enige zichtbare resultaten van bijna 2 jaar coronamaatregelen zijn een totaal gepolariseerde samenleving, een gesloopt MKB, een hoop psychische ellende en een hoop achtergestelde zorg.




Ik heb zojuist een paar dagen van dit topic teruggelezen, en ik vind dit ook wel een opvallende conclusie van Nikiforov. Want je vergeet voor het gemak even de essentie van het verhaal.

We zitten al bijna 2 jaar in een CRISIS. Dat is per definitie een situatie die geen positieve gevolgen heeft voor de samenleving in het algemeen.

Volgens mij is het belangrijkste resultaat van 2 jaar corona-maatregelen dat de situatie in Nederland'beheersbaar' is gebleven. We hebben geen code zwart gekend, iedereen die acute zorg nodig had, kreeg die. De lijken lagen bij ons niet op straat weg te rotten zoals in Ecuador. Er zijn geen massagraven zoals in New York. Onze samenleving heeft, met behoorlijk wat beperkingen, gewoon door kunnen draaien.

Natuurlijk is er schade. Elke crisis zorgt voor schade. En zoals altijd zijn er ook in deze crisis bepaalde groepen in de bevolking die meer schade / hinder ondervinden dan anderen. Dat is pijnlijk, dat is ontzettend balen en het zou heel fijn zijn als er een duidelijk lichtpunt aan het eind van de tunnel zichtbaar zou zijn.

En dan kom je op het punt waar de schoen wringt. Dat lichtpunt is er nog niet echt. Onze beleidsbepalers waren heel stellig met het verkondigen dat de vaccins de uitweg waren. Dán kon de samenleving weer open. Twee virusmutaties verder zitten we met bijna 90% gevaccineerden weer in een keiharde lockdown. Als puntje bij paaltje komt, zijn "we" (lees: de hele wereld) nog steeds niet in staat een goed antwoord te formuleren op de nieuwe uitdagingen waar we voor worden gesteld.

Ik snap heel goed dat Romario roept dat er toch wel heel snel een persco moet volgen met versoepelingen. Maar Romario weet ook heel goed dat het RIVM / OMT / het kabinet daar nooit aan zal beginnen. Die gaan het gewoon tot 14 januari rekken en dan wellicht heel voorzichtig een beetje versoepelen. Het argument zal blijven dat we nog steeds te weinig weten, dat het nog steeds heel gevaarlijk is áls veel ouderen besmet worden.

Zelf kan ik op dit moment niet echt een kamp kiezen. Ik kan, zelfs met alle cijfers uit Engeland en Denemarken, niet bepalen of de harde lockdown proportioneel is. Ik heb geen inzage in alle cijfers, modellen en beperkingen in de zorg. In mijn ogen hebben we als land gekozen voor politici die de besluiten moeten nemen die wij als burgers niet kunnen nemen. En deze politici laten zich door experts uit de medische wereld adviseren.

Dat daar heel veel fout gaat, wellicht tegenstrijdige belangen spelen, men soms veel te voorzichtig is en dan weer veel te onvoorzichtig, dat moge duidelijk zijn. Dat er transparantie moet zijn, dat het beleid en de keuzes getoetst moeten worden, moge ook duidelijk zijn. Dat het kabinet fouten mág maken, is wat mij betreft ook duidelijk. Ze moeten daar alleen open en transparant over zijn, duidelijk maken dat ze er van leren. Fouten onder het tapijt vegen, alle bewijs wegmoffelen en de toezichthouders met een kluitje in het riet sturen, dat mag natuurlijk niet (maar past uitstekend in het trackrecord van Rutte).

Maar dat alles neemt niet weg dat we nog steeds in een crisis zitten. De moraal van de mensheid en de perspectieven van de ondernemers gaan ooit wel weer stijgen. Dan maken we er met zijn allen (die nog zijn overgebleven) weer een feestje van.



Die essentie waar je op doelt is wat mij betreft net de essentiële vraag: zitten we daadwerkelijk in een crisis en zo ja wat voor crisis?

Wat mij betreft is dit nl. allang geen covid-crisis meer. Dat was begin 2020 aan de orde toen we niet wisten wat er op ons af kwam. Inmiddels hebben we dusdanige cijfers en ervaringen tot onze beschikking op basis waarvan je kunt vaststellen dat de maatregelen totaal niet in verhouding staan tot de daadwerkelijke ernst van Covid.
Als er al een crisis is zijn er heel andere labels op te plakken: leiderschapscrisis, vertrouwenscrisis, angstcrisis en gezondheidscrisis zijn dan relevanter.

Ik stel mezelf al bijna 1,5 jaar de vraag waarom ze bepaalde maatregelen wel/niet nemen:
- waarom niet opschalen in de zorg terwijl de zorgcapaciteit de hele maatschappij gijzelt?
- waarom geen aandacht voor preventie, vitamines, medicijnen etc.?
- waarom steeds weer lockdowns terwijl wetenschappelijk is aangetoond dat het meer schade oplevert dan ellende voorkomt?
- waarom 2G, 3G, coronatoegangsbewijs terwijl de ene na de andere onderbouwing verschijnt die de onderbouwing met de grond gelijk maakt?
- waarom massaal vaccineren?
En zo zijn er nog veel meer relevante vragen die je kunt stellen.
Voor mij is de logica achter dit alles in ieder geval heel ver weg. Ik zag het niet, zie het niet en ga het hoogstwaarschijnlijk ook niet meer zien.

Specifiek in NL wordt ook de laatste dagen weer een heel smerig politiek spelletje gespeeld om 2G door te drukken. De Jonge die een kritisch rapport weken achterhoudt en dat zou 'een foutje' zijn. Wie gelooft dit nog? Dit is een keiharde misleiding van de Tweede Kamer en niet voor de eerste keer. Past perfect in het rijtje van niet gehonoreerde WOB-verzoeken, missende miljarden etc.

Kortom: dat 'het is covidcrisis' pakt bij mij niet meer. Die paniek over Omicron lijkt ook weer zwaar overtrokken. Stop met die testen en het is gewoon een forse griepgolf.

 

+3/-3

Hahaha. Ja. Als je stopt met testen kom je ook niet op de IC en ga je ook niet dood. Struisvogelpolitiek

 

+4/-3

https://www.parool.nl/nederland/hugo-de-jonge-pas-nou-op-dat-we-niet-te-vroeg-opgelucht-zijn~b0d2c110/
De goalpost verschuift alweer

open/sluit de onderstaande quote:

Het aantal coronabesmettingen daalt weliswaar, maar het aantal ziekenhuisopnamen gaat nog niet hard omlaag, stelt De Jonge. “Er is nog niet echt een effect op de ziekenhuizen af te lezen. Pas nou op dat we niet te vroeg opgelucht zijn.


Was eerst het argument dat het aantal besmettingen fors zou stijgen en er een zwart scenario in de ziekenhuizen afgewenteld moest worden.

Inmiddels is het dus zo dat de ziekenhuiscijfers blijkbaar al moeten dalen voor 3 januari willen we een verlichting van de lockdown krijgen.

Dat is precies wat de raad voor de Rechtspraak aangaf met
open/sluit de onderstaande quote:

De Raad vindt het verder niet duidelijk wanneer er een einde komt aan de noodzaak van de maatregelen, die inbreuk maken op de grondrechten van burgers: in het wetsvoorstel wordt elke drie maanden opnieuw bepaald of de maatregelen nog nodig zijn, en „in dit verband mist de Raad een stip aan de horizon”, aldus het advies. „Wanneer is de epidemiologische situatie zodanig dat een dergelijke beperking van grondrechten niet meer proportioneel is?”



Maar de beleidsbepalers mogen in hun pipe stoppen en smoken dat

* De raad van de Rechtspraak dus duidelijk lijn aan het trekken is, men kan niet onbeperkt de regels blijven oprekken en aanpassen om maar steeds maatregelen te rechtvaardigen.
* Scholen hebben inmiddels een duidelijk signaal afgegeven
* Ongetwijfeld heeft de uitspraak van de Belgische Raad van State impact ook in Nederland
*Diverse rechtszaken dan wel kort gedingen die lopen komen binnenkort tot conclusies
*Mensen houden zich zichtbaar niet meer aan de regels, zie dat wat in België gebeurt met grenstoeristen. Maar ook als je het covid dashboard bekijkt zie je dat mensen wel zeggen achter maatregelen te staan...maar tegelijkertijd geven hele groepen tegelijkertijd aan zich er niet aan te houden.
*De cijfers hier in NL zijn inmiddels best bekend onder de bevolking, op een gegeven moment luisteren de mensen niet meer en laten zich niet meer bang maken.
*Huug Schoen klopt zich steeds op de borst dat de boostercampagnes zo goed verlopen. Dan mag je met die nieuwe realiteit ook rekenen.

Kortom: ik ben een pragmaticus,je kunt beter een beetje afschalen en daarmee draagvlak houden onder de bevolking..en daarmee bereiken dat mensen zich er aan houden.
Of, je houdt star vol, speelt een machtsspel, maar bent intussen wel de mensen kwijt, met als gevolg dat iedereen de schouders ophaalt en niet meer mee doet.

Mensen die menen dat de meerderheid van de mensen in dit stadium wat komt, nog braaf en volgzaam is en blijven, wens ik welterusten.

 

+2/-4

open/sluit de onderstaande quote:

Remigio schreef op 29 december 2021 om 16:24:

Goede reactie Tijn, alles moet altijd alleen maar groeien inderdaad, daar zit ook groot deel van het probleem.

Helaas is wel dat als groei stopt, je in een complexe situatie komt :D Namelijk geen groei = dalende winsten van bedrijven = dalende beurzen = dalende pensioenen --> meer mensen nodig die pensioen inleggen, en daar hebben we dan weer nieuwe mensen voor nodig! Help!



Er zijn veel slimmere mensen dan ik, die daar wel ideeën over hebben 😉.

Ik weet in ieder geval van de donuteconomie, als alternatief, maar weer er niet genoeg van om je er de details van te kunnen vertellen.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Klompje schreef op 29 december 2021 om 18:07:

Hahaha. Ja. Als je stopt met testen kom je ook niet op de IC en ga je ook niet dood. Struisvogelpolitiek



Nee hoor. Dan breng je terug tot de essentie: zorgcapaciteit.

Geen ruis door onbetrouwbare testen waarmee je paniek in stand houdt en allerlei idiote maatregelen legitimeert. Mensen kwamen nl. altijd al op de IC en gingen altijd al dood. Daar hoef je niet voor te testen.

 

+4/-4

open/sluit de onderstaande quote:

Remigio schreef op 29 december 2021 om 16:24:

Goede reactie Tijn, alles moet altijd alleen maar groeien inderdaad, daar zit ook groot deel van het probleem.

Helaas is wel dat als groei stopt, je in een complexe situatie komt :D Namelijk geen groei = dalende winsten van bedrijven = dalende beurzen = dalende pensioenen --> meer mensen nodig die pensioen inleggen, en daar hebben we dan weer nieuwe mensen voor nodig! Help!



De vraag is in hoeverre de huidige economische groei ook daadwerkelijk waarde toevoegt. Als je economische groei moet creëren door miljardenschulden dan kun je daar m.i. vraagtekens bij zetten.

Sowieso staan de ontwikkelingen op de beurzen totaal los van reële economische groei en zitten de pensioenfondsen zwaar in de problemen door het beleid van centrale banken en overheden. Wat dat betreft staat het economische model sowieso onder druk.

 

+2/-2

https://coronavirus.data.gov.uk/details/healthcarelink

Als je hier de bovenste grafiek pakt, sorteert op "by nation" en dan op 1 maand zet, dan zie je wel dat de stijging in opnames enorm is, in Engeland.

18 december: 735 mensen naar het ziekenhuis.
Vandaag: 1.751 mensen naar het ziekenhuis.

Omikron is misschien minder heavy, maar echt geen verkoudheidje.

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Remigio schreef op 29 december 2021 om 12:18:

open/sluit de onderstaande quote:

Armada Sur schreef op 28 december 2021 om 23:28:

Als argument voor het instellen van lockdowns wordt door ‘de experts’ en ook door mensen hier op het forum vaak aangevoerd dat we een situatie van triage moeten zien te voorkomen. Wat hierbij (al dan niet bewust) even vergeten wordt is dat deze triage al bijna twee jaar keiharde realiteit is voor de vele niet-corona patiënten die ook zorgbehoevend zijn. Om een of andere reden is de coronapatient heilig verklaard en moet de rest van de wereld daarvoor wijken. Waarom zou een dikke vijftiger met een zeer ongezonde leefstijl (laten we hem voor het gemak even Hubert Bruls noemen) die een coronabesmetting heeft opgelopen meer recht op zorg hebben dan een gezonde dertiger die met kanker wordt geconfronteerd?

Nu lockdowns en vaccinaties gefaald hebben als lange termijn bestrijding van het virus rest ons nog slechts de keuze om als samenleving op een enigszins normale manier met dit virus te leren leven. Daarbij ontkomen we er niet aan om op termijn discussies te voeren over de eerlijkheid en efficiëntie van de huidige keuzes die in de zorg worden gemaakt.



Waarom krijgt deze post van Aramada Sur 4 minnetjes? Kan 1 van de "minners" uitleggen wat er niet klopt of waar hij het niet mee eens is in bovenstaande?

Ik heb het idee dat veel mensen de waarheid niet willen horen. En dat is niet alleen bij corona en regels, maar ook bij bijvoorbeeld het klimaatprobleem. Dit laatste wordt puur en alleen veroorzaakt door overbevolking van mensen. De enige oplossing is een max 2 kinds-regel in te voeren wereldwijd, want alle andere maatregelen zijn alleen een doekje voor het bloeden. Maar er is geen politieke partij die dit durft op te nemen want blijkbaar mag je de waarheid niet zeggen en is dat te confronterend voor mensen.




Het klimaatprobleem wordt helemaal niet veroorzaakt door overbevolking. In de westerse wereld neemt de bevolking niet toe, alleen dankzij emigratie groeit de bevolking. Je kunt dan wel nog wel het aantal kinderen cappen op 2 maar dan betaalt niemand nog je aow premies.
Het aantal kinderen in derde wereld landen kun je het makkelijkst beperken door te zorgen voor economische groei.
Kijk eens de YouTube video van Hans Rosling https://youtu.be/hVimVzgtD6wlink of beter nog, lees zijn boek factfullnes. Verplichte kost eigenlijk.

 

+3/-1

open/sluit de onderstaande quote:

Klompje schreef op 29 december 2021 om 22:30:

Het klimaatprobleem wordt helemaal niet veroorzaakt door overbevolking. In de westerse wereld neemt de bevolking niet toe, alleen dankzij emigratie groeit de bevolking. Je kunt dan wel nog wel het aantal kinderen cappen op 2 maar dan betaalt niemand nog je aow premies.
Het aantal kinderen in derde wereld landen kun je het makkelijkst beperken door te zorgen voor economische groei.
Kijk eens de YouTube video van Hans Rosling https://youtu.be/hVimVzgtD6wlink of beter nog, lees zijn boek factfullnes. Verplichte kost eigenlijk.



Het klimaatprobleem wordt niet veroorzaakt door overbevolking? :D :D :D :D
Echt, nu breekt mijn klomp. Die AOW premies die gaan jij en ik sowieso niet meer krijgen als we de 67 aantikken. Die is dan allang niet meer houdbaar.

Het klopt dat door economische groei het aantal kinderen afneemt. Maar wat gaat er gebeuren bij economische groei in die landen? Juist, koelkasten en auto's worden gekocht, er wordt meer vlees gegeten, aircootje worden op het dak geinstalleerd (heb je gelezen hoeveel airco's een land als India plaats per jaar? Dat is ongeveer het eerste wat wordt gekocht als er wat geld is.)

Door economische groei in die gebieden gaan juist alle zaken die Co2 veroorzaken ook groeien. Nu die landen nog arm zijn, is er weinig uitstoot. Kijk naar een land als China. Daar komt nu een grote middenklasse op die enorm veel consumeert van bovengenoemde zaken.

Bedankt voor je boekentip, maar ik heb al een post-master ESG en krijg vanuit mijn werkgever al enorm veel studies op dit gebied en daar word je niet vrolijk van.

 

+1/-3

Precies. Dus het klimaatprobleem wordt niet veroorzaakt door te veel mensen, maar door de mensen in de westerse wereld, waar de bevolking enkel groeit omdat mensen langer leven en immigratie.

Leuk dat je klomp breekt maar je spreekt jezelf al tegen. China, is trouwens een land dat uitstoot behoorlijk serieus neemt.


Factfullnes is overigens een boek waar je wel vrolijk van wordt! Kijk dan minstens de video.


Dit geheel offtopic.


Corona sucks.

 

+1/-0

We kunnen er hier nog 100 pagina's over vol praten, maar ik denk dat iedereen zijn punt wel gemaakt heeft. De tweedeling in de maatschappij is er en zal er blijven. Hét probleem is en blijft een veel te krappe bezetting van de handjes in de ziekenhuizen en als dan constant moties over uitbreiding van de IC-capaciteit worden genegeerd, dan ben ik de draad helemaal kwijt.

Nederland is een vergrijsd land, dus dat een virus hier relatief harder huishoudt dan in andere landen, is iets wat beleidsbepalers al lang wisten. Hetzelfde als dat er enorm veel uitstroom is in het onderwijs. Hier had dus ruim 10 jaar geleden al veel meer op geacteerd MOETEN worden. Dan betalen we allemaal maar iets meer premie en/of belasting voor ongebruikte bedden of overgekwalificeerd onderwijspersoneel, maar dit is een structureel probleem.

Gelukkig zijn de prikken voor 2022 en 2023 al aangekocht en prikken we lekker verder! Met de kop in het zand en de linkerschouder boven. Maar dit zal dan niet meer gelden voor veel kappers, nagelstylistes, eigenaren van kleine winkeltjes en kroegen enzovoorts. Want die zijn dan allemaal al geheel kopje onder gegaan!

 

+4/-6

Het blijft bijzonder:

Waarom kunnen ze als het om vaccineren gaat een jaar vooruitkijken en plannen?
Weten ze nu al dat die booster ook weer binnen een paar maanden is uitgewerkt of zijn de aankomende varianten al bekend bij de intimi?

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5277602/hugo-de-jonge-drie-boosters-boosterprik-vaccinatie-corona-covidlink

Waarom kan dat al twee jaar niet met de enige structurele oplossing: zorgcapaciteit?

En met mogelijke versoepelingen moeten we weer wachten terwijl de modellen en doemscenario wederom niet blijken te kloppen.
Het lijkt er steeds meer op dat deze lockdown uitsluitend dient om dat 2G er doorheen te drukken.

 

+4/-7

open/sluit de onderstaande quote:

En met mogelijke versoepelingen moeten we weer wachten terwijl de modellen en doemscenario wederom niet blijken te kloppen.


Gelukkig is er nog iemand blij met onze lockdown
open/sluit de onderstaande quote:

20:45 uur - Antwerpse horeca en winkels dolblij met golf Nederlandse klanten Antwerpse winkeliers en horecaondernemers zijn dolblij met de massale komst van Nederlandse klanten vlak voor het einde van een economisch desastreus coronajaar. Belgische media melden dat over het algemeen winkeliers en horeca-uitbaters allemaal spreken van een omzet die 20 procent hoger is dan verwacht voor de Nederlandse autoriteiten hun eigen "niet essentiële economie" weer sloten met coronabeperkingen. Een vereniging van horecaondernemers in het centrum van Antwerpen (VZW Groenplaats) stelt dat de Nederlanders "de eindejaarsomzet hebben gered". "Sinds de Nederlanders naar hier zijn gekomen, halen we weer normale omzetten", zei Vincent Schietekat, die voorzitter is van de vereniging, tegen de Vlaamse omroep. Volgens hem zijn de Nederlandse bezoekers ook niet krenterig. "We kijken naar cijfers van 2019, van voor corona dus. Het is echt sinds de Nederlanders naar hier zijn gekomen, dat we díe omzetten weer halen, ondanks het feit dat de horeca nog altijd al om 23.00 uur dicht moet. Op dit moment zorgen Nederlanders gemakkelijk voor 20 tot 30 procent van onze omzet, denk ik."

 

+2/-4

Tof he! Heenweg in de file, terugweg in de file en de hele dag in de zeikregen. Wat een volk....

 

+3/-0

Blijkbaar hebben ze dat allemaal over om hier de zeikregels te ontsnappen.

 

+2/-1

Naar Duitsland voor de booster om te skiën in Oostenrijk
Naar België om te winkelen en een pint te drinken. Files en propvolle treinen.

Zat ongetwijfeld allemaal in de modellen van het RIVM.
En dan mogen we straks weer aanhoren dat het niet aan het beleid ligt maar aan ons gedrag.

Gaaf land :kots

 

+3/-2

Genieten al die mensen die naar Antwerpen afreizen. Eindelijk weerstand tegen deze absurde maatregelen

 

+4/-2

Deze normale topic is gesloten en bestaat uit 171 pagina's: 1 2 3 4 ... 140 141 142 143 144 145 146 147 148 ... 167 168 169 170 171

PSV Forum » Maatschappelijke discussies » Corona