Transparent
Inloggen
Sluiten

PSV Forum » Maatschappelijke discussies » Waarom we van religie af moeten

Deze normale topic is open en bestaat uit 20 pagina's: 1 2 3 4 ... 12 13 14 15 16 17 18 19 20

Zonder voor young-park te willen spreken - het is jullie dialoog - toch een kleine interventie als dat mag.
Je methode 1 faalt omdat je de Bijbel letterlijk neemt terwijl hij volgens moderne inzichten al lang niet zo bedoeld is.
Er staat veel wijsheid in menig tekst, en het verschil tussen het OT en het NT zal ook jou hopelijk opvallen.

Lieden die "openbaringen" kregen zoals je aanhaalt b.v. bij de mormonen dienen m.i. per definitie gewantrouwd te worden. God maakt geen gebruik van Post.nl om boodschappen hierheen te sturen.

Het verhaal van Sam Harris boeide me minder dan die discussie waar Stephen Fry aan deelnam. Hij overtuigt me totaal niet met zijn verhaal. Maar ik snap wel dat hij niet veel op heeft met religie. Harris woont immers in een land met op dat gebied zeer veel verknipte figuren.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

VHTLsaw schreef op 19 februari 2020 om 12:38:

Je flauwe grapje omtrent het goede nieuws van Jehova getuigen slaat nergens op. Als zij aan de deur staan kun je die dicht laten of weer dicht maken.
De goed nieuws show van de Postcodeloterij, de Vriendenloterij en andere boodschappers van "zingeving" aan het leven -hoe word ik rijk in tien seconden - komen daarentegen dagelijks ongevraagd bij iedereen de huiskamer in.


Ik kan me eigenlijk niet herinneren ooit reclame van loterijen in huis te hebben gehad. Misschien ooit iets via PSV. Een nee-nee sticker doet wonderen denk ik.

Ik heb trouwens geen bezwaar tegen de deurklopperij van Jehova's getuigen. Als ik tijd heb zijn ze welkom voor een kop koffie. Net als dat ik tijd heb voor jou hier.
open/sluit de onderstaande quote:

Dat ik met mijn opvatting -heb uw naaste lief gelijk u zelf - niet representatief zou zijn voor wat het Christendom in essentie betekent, slaat eveneens als een tang op een varken.
Wist je dat er tegenwoordig niet alleen in protestante maar ook in door jou zo verfoeide katholieke kringen diverse gemeenschappen zijn die een openlijk homoseksuele dan wel vrouwelijke - soms ook lesbische - voorganger hebben. Zich dus niets aantrekkend van wat door een aantal leidende figuren in Rome hierover wordt gedacht?


Mijn punt staat. Dat iets bestaat wil niet zeggen dat het ook maar in de buurt van een meerderheid komt. Of een significante minderheid. Met jou ben ik blij dat het bestaat. Het moet immers ergens beginnen.
open/sluit de onderstaande quote:

Dan wat betreft je vraag waarom ik bij zo'n kerk blijf.Ik ben van mening dat je van binnenuit meer verandering tot stand kan brengen dan staande aan de zijlijn.
Hetzelfde principe als waarom ik PSV aanhanger blijf ondanks allerlei zaken binnen de club die me niet aanstaan.


Met de vergelijking met een voetbalclub bagatelliseer je het probleem op een ongepaste wijze wat mij betreft. Miljoenen AIDS-doden, de structurele onderdrukking van vrouwen, seksuele repressie, onmenselijke standpunten, et cetera schuif je niet even onder het tapijt. Maar goed, je standpunt is duidelijk. Ik wens je veel succes.
open/sluit de onderstaande quote:

En dezelfde reden waarom ik in Nederland blijf wonen hoewel het aantal misstanden in dit voor een deel van de mensen welvarende , maar ook horkerige land dagelijks groeit.


Nederland is één van de allerbeste landen op de wereld om te wonen. We wonen hier in een relatief paradijs. Het is goed om je daar bewust van te zijn.
open/sluit de onderstaande quote:

Niet religie is de boosdoener, maar wat de mens er hier en daar van maakt. Gelovig of ongelovig zijnde.


Religie is gemaakt door de mens.
open/sluit de onderstaande quote:

Het lijkt me in elk geval voor het leven hier op aarde het beste als we iedereen de ruimte te gunnen om te geloven wat hij of zij wil. Gespeend van elke vorm van dwang.En ook gespeend van agressie richting andersdenkenden.


Ook hierbij wens ik je heel veel succes. Introduceer dit concept op enig niveau bij de katholieke kerk. Het monotheïsme is ten diepste verrot omdat god de enige god is. Niet alleen van jou, maar ook van alle andere mensen. Men zal nooit rusten voor iedereen op de hoogte is van het "goede nieuws". Of onderworpen is, zoals ze het in de islam noemen.

Ik wil graag met jou optimistisch zijn hoor, over het veranderen van kerken van binnenuit. Maar dit zal nooit gebeuren.
open/sluit de onderstaande quote:

Je methode 1 faalt omdat je de Bijbel letterlijk neemt terwijl hij volgens moderne inzichten al lang niet zo bedoeld is.


Ik ben bereid ontzettend ver te gaan in afwijkende bijbelinterpretaties. Het is immers niet mijn geloof, dus gelovigen zelf moeten maar zeggen wat ze ervan maken. Er zijn wel grenzen aan wat ik als buitenstaander nog serieus kan nemen en daar ga jij ver overheen. "Moderne inzichten" betekent in jouw geval gewoon extreem selectief lezen. Ik vind het prachtig hoor, jouw interpretatie, maar het is zo ontzettend ver van de teksten afgedreven dat ik me niet kan voorstellen dat je er ooit serieus in genomen zult worden op voldoende schaal. Nogmaals: succes, we hebben dit soort bizarre interpretaties misschien wel nodig om ooit morele voortgang te maken.

Ik kan je op een ander vlak trouwens wel tegemoetkomen. Jij maakt steeds die tegenstelling religie-kapitalisme, alsof dat iets vanzelfsprekends is (je begon nu weer over die loterijen). In Amerika lijkt het andersom te zijn. De verschrikkelijke christenen die Trump mede aan de macht hebben gebracht zijn extreem kapitalistisch. Als ik de bijbel lees, sta ik graag aan jouw kant. Zo staat Jezus niet beschreven. Met de beste wil van de wereld kan ik dat er niet van maken.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 22 februari 2020, 09:47:25.

 

+1/-0

Zolang religie een hobby blijft dat thuis wordt uitgeoefend heb ik er geen problemen mee. Wanneer instabiele figuren in gebedshuizen of waar dan ook worden opgezet tegen andersdenkenden heb ik er wel een heel groot probleem mee.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

FlitsPhirips schreef op 22 februari 2020 om 09:42:


Religie is gemaakt door de mens.

Ik kan je op een ander vlak trouwens wel tegemoetkomen. Jij maakt steeds die tegenstelling religie-kapitalisme, alsof dat iets vanzelfsprekends is (je begon nu weer over die loterijen). In Amerika lijkt het andersom te zijn. De verschrikkelijke christenen die Trump mede aan de macht hebben gebracht zijn extreem kapitalistisch. Als ik de bijbel lees, sta ik graag aan jouw kant. Zo staat Jezus niet beschreven. Met de beste wil van de wereld kan ik dat er niet van maken.



Je stelling over de afkomst van religie is onbewijsbaar.
Er is een fifty fifty kans dat je gelijk hebt. (Zie Rowan Atkinson als Toby the Devil ;) )
Bestaat God heb je ongelijk, bestaat hij niet is je opmerking juist.

Belangrijker vind ik om te constateren dat je , uitgaande van je bewering dat religie mensenwerk is, helaas miljoenen van die mensen wegzet als niet deugend. Enkel en alleen omdat ze de goede kanten van dat mensenwerk inzien en in praktijk brengen.
Terwijl je slechts zou moeten ageren tegen diegenen die dit mensenwerk hebben misbruikt en veranderd in gif.
Zoals Gica_Popescu hierboven terecht ook zegt.

Ik vind dan ook niet dat ik ook maar iets bagatelliseer door mijn vergelijking met het van binnenuit werken aan andere regels in een voetbalclub.
En ja, ik weet dat Nederland een paradijs is vergeleken met heel veel andere landen.
Maar dan ben je wederom te generaliserend bezig in mijn ogen.
Want er zijn duizenden en nog eens duizenden mensen in dit rijke en welvarende land dakloos, levend in armoede, oud, ziek en eenzaam, of geconfronteerd met discriminatie, pesterijen en andere vormen van uitsluiting.

Gelukkig is er vanuit geloofsgemeenschappen - religie dus - veel aandacht voor deze verschoppelingen.

Tenslotte zijn we het blijkbaar wel eens over Trump's christenen die in niets lijken op wat Jezus ooit te melden had. Kapitalisme staat dan ook m.i. in zijn honger naar steeds meer geld en macht recht tegenover de essentie van de christelijke boodschap.

 

+1/-0

De parabel van de talenten kun je in theorie uitleggen als een betoog voor het kapitalisme en focus op groei.

 

+1/-0

Graag wil ik reageren op de reactie die ik kreeg op 22 februari jl.
Mijn stelling is dat wanneer je niet gelooft in een openbaring van buiten de mens, de mens in zaken als goed en kwaad aan zichzelf overgeleverd is. Mijn vraag is dan: hoe weet je dan wat goed en kwaad is?
Ik erken dat niemand voor 100 pct. kan bewijzen dat de Bijbel - waarin ik geloof - een openbaring van God is. Tegelijk zijn de samenhang van het boek en de persoon van Jezus sterke aanwijzingen dat het niet om verzonnen verhalen gaat.
Ik erken ook dat christenen over verschillende zaken uiteenlopend kunnen denken. Tegelijk staan allee eeuwen door kernzaken voor iedere christen vast.
Openbaringen aan mij persoonlijk of aan derden zouden mij zeer huiverig maken. In dat opzicht is er veel sprake van misbruik om anderen te overtuigen.
Maar nu mijn vraag: hoe weet je buiten de openbaring wat goed en kwaad is?
Waarom mag je niet martelen, is vrije abortus goed of verkeerd, zijn alle mensen al dan niet gelijkwaardig,etc. Wie maakt dat uit?
Hartelijke groet,
Young-Park
P.S. dat was op het nippertje tegen Vitesse. Nu Feijenoord!

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

VHTLsaw schreef op 22 februari 2020 om 13:19:

open/sluit de onderstaande quote:

FlitsPhirips schreef op 22 februari 2020 om 09:42:

Religie is gemaakt door de mens.


Je stelling over de afkomst van religie is onbewijsbaar.


Ik denk dat ik mag aannemen dat jij net als ik van mening bent dat het Hindoeïsme het niet bij het juiste eind heeft. De Islam eveneens. En die talloze andere religies ook, stammen in Afrika die ik-weet-niet-wat aanbidden, de hele mythologie rondom Zeus en ga zo maar door. Allemaal valse religies, allemaal verzonnen. Toch? J-oden hebben verzonnen dat Jezus toch niet god is.

Gelukkig ben jij net in de juiste religie, namelijk het katholicisme, geboren. Net die ene die niet verzonnen is, maar goddelijk geïnspireerd. En gelukkig ben je niet protestants, want dan had je de deuterocanonieke boeken gemist.
open/sluit de onderstaande quote:

Er is een fifty fifty kans dat je gelijk hebt. (Zie Rowan Atkinson als Toby the Devil ;) )


Rowan Atkinson is blijkbaar zowel als duivel als als priester fenomenaal.
open/sluit de onderstaande quote:

Belangrijker vind ik om te constateren dat je , uitgaande van je bewering dat religie mensenwerk is, helaas miljoenen van die mensen wegzet als niet deugend. Enkel en alleen omdat ze de goede kanten van dat mensenwerk inzien en in praktijk brengen.


In een sterk veld is dit de meest uit de lucht gegrepen opmerking die ik je heb zien maken. Hoe dan? Waar zeg ik iets wat ook maar in de buurt komt van zeggen dat miljoenen mensen niet deugen omdat ze goede dingen doen?

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

tijn0 schreef op 23 februari 2020 om 11:22:

De parabel van de talenten kun je in theorie uitleggen als een betoog voor het kapitalisme en focus op groei.


Zeker, maar vind jij echt dat men het nieuwe testament recht doet als men de focus legt op kapitalisme en pleit tegen sociale vangnetten en universele toegang tot zorg? Want dat doen die white evangelicals in de VS. Ik neem aan van niet. Je kunt van alles uit de bijbel cherrypicken, maar sommige rode draden negeren kost wel heel veel mentale gymnastiek.

Nogmaals, ik laat bijbelinterpretaties graag over aan de gelovigen zelf. En als ze de ethisch goede kant op buigen zoals @VHTLsaw dat pleegt te doen dan moeten we er in eerste instantie vooral blij mee zijn. Maar ik denk wel dat je, als je er van enige afstand naar kijkt, best kan zeggen dat je met de bijbel in de hand niet zou moeten pleiten voor ongebreideld kapitalisme of voor homo-emancipatie. Daar zijn de teksten over het geheel bezien gewoon te duidelijk over.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

young-park schreef op 24 februari 2020 om 10:42:

Mijn stelling is dat wanneer je niet gelooft in een openbaring van buiten de mens, de mens in zaken als goed en kwaad aan zichzelf overgeleverd is.


Die stelling is juist. Is dat erg?
open/sluit de onderstaande quote:

Mijn vraag is dan: hoe weet je dan wat goed en kwaad is?


Ik zou het leven liever niet zo zwart-wit willen beschouwen. De meeste acties zijn niet zo simpel in te delen als goed of kwaad. Je noemt martelen en abortus. Dat zijn geen kwesties die altijd goed of kwaad zijn. Ik onderschrijf graag de Geneefse Conventies (goed voorbeeld van humanitair - niet goddelijk - recht), maar ik kan me situaties indenken waarbij zelfs ik bepaalde vormen van marteling geoorloofd zou vinden, tegen het licht van nog groter kwaad.

Abortus idem dito. De meeste mensen zullen anders aankijken tegen de abortus door een verkrachte 9-jarige dan door een volwassen vrouw die willens-en-wetens onveilige seks heeft gehad en voor de zoveelste keer een abortus wil. Beide kan je voor of tegen zijn, getuige ook de katholieke kerk die in dit geval de artsen en de moeder van het verkrachte kind excommuniceerde. De stiefvader die het kind jarenlang had verkracht werd niet uit de kerk gezet want "verkrachting is een minder ernstige zonde dan de abortus".

Dit is een voorbeeld waar de kerk volgens mij de verkeerde afweging maakt. En ik mag aannemen volgens jou ook? Hoe kan jij in dat licht de vraag stellen hoe ongelovigen die afweging maken? Moraliteit zit vol met lastige afwegingen. Maar geloven in een god leidt duidelijk niet tot betere beslissingen. Sterker, deze hele topic staat vol met ellende veroorzaakt door religie.

Ik noemde je het voorbeeld van Sam Harris, die op basis van wetenschap poogt een moreel kader neer te zetten. Als dat je niet aansprak; er zijn talloze andere methoden om op seculiere wijze te komen tot leefregels. Iets wat mij altijd wel aangesproken heeft is de volgende methode. Richt de samenleving in (met wetten, verdeling van middelen, leefregels, ga maar verder) op zo'n manier dat je erin zou willen leven, als je vooraf niet zou weten wie je bent in die samenleving. Dus misschien word je wel in Nederland geboren als witte heteroseksuele jongen met een enorm talent voor voetbal. Maar net zo goed kan je een gehandicapt vijfde kind zijn in een gekleurd en relatief arm gezin.

Kan je hier wat mee? Dit soort methoden vereisen niet dat je ongefundeerde aannames doet en zullen over het algemeen leiden tot "goede" uitkomsten. Er komt geen veronderstelde god aan te pas, die prioriteiten de verkeerde kant op kan doen uitslaan, zoals bijvoorbeeld in het nadeel van zo'n 9-jarig meisje.
open/sluit de onderstaande quote:

Ik erken dat niemand voor 100 pct. kan bewijzen dat de Bijbel - waarin ik geloof - een openbaring van God is. Tegelijk zijn de samenhang van het boek en de persoon van Jezus sterke aanwijzingen dat het niet om verzonnen verhalen gaat.


Wat is je beste aanwijzing?

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

FlitsPhirips schreef op 24 februari 2020 om 12:15:

open/sluit de onderstaande quote:

VHTLsaw schreef op 22 februari 2020 om 13:19:

open/sluit de onderstaande quote:

FlitsPhirips schreef op 22 februari 2020 om 09:42:

Religie is gemaakt door de mens.


Je stelling over de afkomst van religie is onbewijsbaar.


Ik denk dat ik mag aannemen dat jij net als ik van mening bent dat het Hindoeïsme het niet bij het juiste eind heeft. De Islam eveneens. En die talloze andere religies ook, stammen in Afrika die ik-weet-niet-wat aanbidden, de hele mythologie rondom Zeus en ga zo maar door. Allemaal valse religies, allemaal verzonnen. Toch? J-oden hebben verzonnen dat Jezus toch niet god is.

Gelukkig ben jij net in de juiste religie, namelijk het katholicisme, geboren. Net die ene die niet verzonnen is, maar goddelijk geïnspireerd. En gelukkig ben je niet protestants, want dan had je de deuterocanonieke boeken gemist.
open/sluit de onderstaande quote:

Er is een fifty fifty kans dat je gelijk hebt. (Zie Rowan Atkinson als Toby the Devil ;) )


Rowan Atkinson is blijkbaar zowel als duivel als als priester fenomenaal.
open/sluit de onderstaande quote:

Belangrijker vind ik om te constateren dat je , uitgaande van je bewering dat religie mensenwerk is, helaas miljoenen van die mensen wegzet als niet deugend. Enkel en alleen omdat ze de goede kanten van dat mensenwerk inzien en in praktijk brengen.


In een sterk veld is dit de meest uit de lucht gegrepen opmerking die ik je heb zien maken. Hoe dan? Waar zeg ik iets wat ook maar in de buurt komt van zeggen dat miljoenen mensen niet deugen omdat ze goede dingen doen?



Om te beginnen denk ik niet in termen van de enige en absolute waarheid.
Als zodanig hoor je mij dan ook nergens beweren dat een katholiek meer recht van spreken zou hebben dan een hindoe, boeddhist of wie dan ook.
Je hebt al meer dan voldoende voorbeelden gegeven van miskleunen binnen de katholieke kerk waar we het over eens zijn.Ik geloof wel in de essentie van het christendom; heb uw naaste lief gelijk u zelf en leef in vrede met anderen.

Je laatste opmerking over iets "uit de lucht gegrepen" verdient toelichting.

Mijns inziens breng je wel degelijk miljoenen goedwillende en rechtschapen gelovigen in diskrediet wanneer je een stelling onderschrijft als zou religie moeten worden afgeschaft. Voor de zoveelste keer; het is de mens die er een zootje van heeft gemaakt, nog steeds maakt en naar ik vrees , nog lang van zal blijven maken.

Ik ben het met je eens dat tijn0 niet uit het bijbel verhaal over gebruik van talent de conclusie moet trekken dat kapitalisme daarmee bedoeld wordt. Integendeel, want dat leidt immers tot uitbuiting van je naaste.

Met young-park ben ik het eens dat het moeilijker is om tot een moreel kader te komen zonder enig geloof. Het merendeel van de Tien Geboden geeft wel degelijk een houvast.
Sam Harris mag jou inspireren, maar voor talloze mensen die nooit van hem gehoord hebben is snel rijk worden een grotere motivatie dan de levensomstandigheden verbeteren van minder bedeelden.

Las ik vandaag niet in de krant dat je bij Man City 180.000 euro per WEEK kunt verdienen. Terwijl tallozen geen 180 euro per jaar krijgen, bijvoorbeeld levend op een vuilnisbelt in India?

Mocht je evenveel plezier beleven als ik aan het kijken naar sketches van Rowan Atkinson of hij nu priester of duivel speelt, ben je dan misschien ook benieuwd naar wat hij zelf echt over religie te melden heeft? Dat is mij namelijk (nog) niet bekend.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 24 februari 2020, 17:12:06.

 

+1/-0

Kom op zeg, Aalstenaar heeft de 10 geboden aleens haarfijn gefileerd hier. Zet 10 5jarigen bij elkaar en laat ze 10 regels afspreken en ze komen tot betere regels.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Klompje schreef op 24 februari 2020 om 17:50:

Kom op zeg, Aalstenaar heeft de 10 geboden aleens haarfijn gefileerd hier. Zet 10 5jarigen bij elkaar en laat ze 10 regels afspreken en ze komen tot betere regels.



Ik weet niet wat of waar hier al gefileerd is, maar als jij , hij of wie dan ook moeite heeft met de geboden 5 t/m 10 dan is dat op zijn minst verontrustend te noemen.
En misschien is gebod nummer 4 ook wel nuttig als die ene dag gebruikt wordt om over zingeving na te denken in plaats van er een koopzondag van te maken.

Dan kunnen dus gelovigen EN ongelovigen al met zeven van de tien geboden probleemloos leven lijkt me zo. Geen onaardige score.
Misschien voortaan alleen vis fileren in plaats van gezonde leefregels?

 

+1/-0

Je gooit er zelf dus al drie weg.
Ik zeg nergens dat ik ze niet ondersteun, ze zijn niet bijster origineel. Je had die 6 ook zelf kunnen bedenken zonder bijbelkennis. Iedere atheist kan ze zelf bedenken.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Klompje schreef op 24 februari 2020 om 22:15:

Je gooit er zelf dus al drie weg.
Ik zeg nergens dat ik ze niet ondersteun, ze zijn niet bijster origineel. Je had die 6 ook zelf kunnen bedenken zonder bijbelkennis. Iedere atheist kan ze zelf bedenken.



Helaas denken veel atheisten nooit over dit soort dingen na. Ze zijn te druk bezig met hun zingeving; snel rijk worden ten koste van een ander.

Of denk jij dat die "criminele" voetballende miljonairs, BNers, groot aandeelhouders en types als huisjesmelker Prins Bernhard junior zich ooit bezig houden met religie, hulp aan medemensen in nood of dergelijke andere zaken die het leven zin geven?

Niet dat dit voor iedere atheist geldt hoor, dat wil ik geenszins beweren. :)

 

+1/-0

We moeten het even over je manier van discussiëren hebben, @VHTLsaw, want dit loopt weer de spuigaten uit.

open/sluit de onderstaande quote:

VHTLsaw schreef op 24 februari 2020 om 17:07:

Mijns inziens breng je wel degelijk miljoenen goedwillende en rechtschapen gelovigen in diskrediet wanneer je een stelling onderschrijft als zou religie moeten worden afgeschaft.


Het maakt jou blijkbaar niet uit hoe vaak je argumentatie al weerlegd is. Een argument kan je altijd nog een keer geven, net alsof je het antwoord erop de vorige keren niet gelezen hebt. Is dat hoe het werkt bij jou? Ik heb al zo vaak bezwaar gemaakt tegen dat je mij dit steeds in de mond legt. Waarom blijf je dat doen?

Laten we even nagaan. Hier gaf de topicopener aan hoe de titel van de topic gelezen moet worden, namelijk niet als het afschaffen van religie bij wet of iets dergelijks, maar dat we het met zijn allen zouden kunnen ontmoedigen vanwege alle kwalijke kanten die eraan zitten. Of dat we de privileges die religie geniet moeten afschaffen.

Ik heb hier benadrukt dat ook ik religie niet wil afschaffen danwel verbieden, toen je mij dat in de mond probeerde te leggen. Je bleef dezelfde beschuldiging echter herhalen. Onder andere hier heb ik het letterlijk tegengesproken: 2, 3, 4, 5.

Hoezo is dit nodig? Waarom ga je hiermee door?

@Klompje refereert aan hetzelfde probleem met betrekking tot de tien geboden. Die zijn in deze topic aan de orde gekomen in een discussie met jou. Jij sneed het onderwerp zelf aan. En nu durf je te zeggen "ik weet niet wat of waar hier al gefileerd is"? Hoe kan dat nou?

Volgende punt. Eerst zet je dit:
open/sluit de onderstaande quote:

Als zodanig hoor je mij dan ook nergens beweren dat een katholiek meer recht van spreken zou hebben dan een hindoe, boeddhist of wie dan ook.


En nog geen dag later zeg je:
open/sluit de onderstaande quote:

Helaas denken veel atheisten nooit over dit soort dingen na. Ze zijn te druk bezig met hun zingeving; snel rijk worden ten koste van een ander.


Hoe kan je die twee dingen nu combineren? Of zijn atheïsten, die je zelf graag aanduidt als gelovigen, de enige uitzondering op jouw verhaal over recht van spreken?

Nog een probleem:
open/sluit de onderstaande quote:

Of denk jij dat die "criminele" voetballende miljonairs, BNers, groot aandeelhouders en types als huisjesmelker Prins Bernhard junior zich ooit bezig houden met religie, hulp aan medemensen in nood of dergelijke andere zaken die het leven zin geven?


Jij bent hier degene die telkens zelfverrijking verbindt aan atheïsme. Kunnen we daar nu eindelijk een keer illustraties bij krijgen? Kunnen we data krijgen die dat verband hard maken? Of blijf je het gewoon roepen in de hoop dat het waar wordt? Noem me eens een paar atheïsten die de afgelopen jaren bij PSV gevoetbald hebben? Ik heb genoeg kruisjes zien slaan op het veld.

Ik heb nog nooit een voetballer gehoord over atheïsme. Al googlend kwam ik op deze link. Blijkbaar is het gelukt om vijf hele voetballers te vinden die op de een of andere manier enige link hebben met atheïsme. Wil jij nou echt het argument maken dat die "criminelen" (bizarre woordkeus ook) allemaal zo ongelovig zijn? We zien wekelijks de uitingen van religie op de velden.

En nog iets; blijkbaar verbind je "niet bezig zijn met religie" met atheïsme. Wat is dat nou weer voor onzin? Een atheïst heeft zich juist geïnformeerd en wijst het theïsme af.

Tijd voor nog een paar inhoudelijke reacties.
open/sluit de onderstaande quote:

Sam Harris mag jou inspireren, maar voor talloze mensen die nooit van hem gehoord hebben is snel rijk worden een grotere motivatie dan de levensomstandigheden verbeteren van minder bedeelden.


Hoezo is dit een argument? Ik zeg toch ook niet dit en dat bijbelverhaal is mooi, maar wat hebben mensen die dat nog nooit gelezen hebben daaraan?
open/sluit de onderstaande quote:

Mocht je evenveel plezier beleven als ik aan het kijken naar sketches van Rowan Atkinson of hij nu priester of duivel speelt, ben je dan misschien ook benieuwd naar wat hij zelf echt over religie te melden heeft? Dat is mij namelijk (nog) niet bekend.


Het interesseert mij eigenlijk niet wat een artiest die ik goed vind voor religie heeft. Maar omdat je het vraagt; Rowan Atkinson heeft meerdere malen in Engeland gestreden tegen wetgeving die werd ingevoerd om religie extra te beschermen tegen de boze buitenwereld. Ik vermoed dat hij niet erg religieus is, al ben ik tevens van mening dat gelovigen dit ook zouden moeten willen, in hun eigen belang.
open/sluit de onderstaande quote:

Dan kunnen dus gelovigen EN ongelovigen al met zeven van de tien geboden probleemloos leven lijkt me zo. Geen onaardige score.


Geen onaardige score? Van een opperwezen zou ik een lijstje verwachten van een wijsheid waar wij met zijn allen nog een puntje aan konden zuigen. Is dat teveel gevraagd? Blijkbaar wel voor god.

Je getal van 7/10 is mal. Het hele idee om moraliteit uit te willen drukken in 10 regels is al van een onmeetbare stupiditeit. Maar om in die regels zaken op te nemen als afgodsbeelden, een verbod op sommige gedachten en het vrouwelijk geslacht op gelijk niveau te zetten als vee is naar mijn bescheiden mening belachelijk.

De te vroeg overleden Christopher Hitchens zet het hier ook eens mooi op een rijtje. Kijktip voor iedereen! Zeker voor degenen die gemakshalve vergeten zijn dat de tien geboden in deze topic al eens aan de orde zijn geweest.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 25 februari 2020, 20:25:53.

 

+1/-0

Wat er de spuigaten uitloopt, beste Flits Phirips, is eerder jouw herhaalde weigering om te erkennen dat niet religie bestreden moet worden, doch slechts het kwaad dat de mens doet vanuit welke overtuiging dan ook.

Met je kijktip Christopher Higgins promoot je een zeldzaam negatieve kijk op de aloude poging om tot een moreel kader te komen via de 10 geboden.
Iemand die dat met zijn handen in de zakken doet en daarbij grappig wil zijn maakt toch geen goede indruk lijkt me, al zijn een paar geboden inderdaad te vervangen door een paar van de zijne.
Dan prefereer ik de methode tot relativeren van religie door Rowan Atkinson die wel humor heeft.

Maar nogmaals, wat je me ook voor de voeten blijft werpen, ik denk nog steeds dat er meer zingeving te vinden is in omzien naar je medemens dan in het najagen van geld, status en macht.

 

+1/-0

Ik moet een beetje lachen om het verwijt aan Christopher Hitchens dat hij met zijn houding niet de juiste indruk wekt. Zeker omdat je het combineert met het herhaalde (volstrekt onjuiste en wederom niet onderbouwde) verwijt aan atheïsten dat ze zoveel bezig zouden zijn met geld en macht. Iemand die hier de puissant rijke katholieke kerk verdedigt mag wel een toontje lager zingen. De miljarden die die kerk bezit en de manier waarop ze door de eeuwen heen hebben gepronkt met al die rijkdom spreken boekdelen. Niet alleen in Rome, maar overal ter wereld waar ze macht hebben of hebben gehad.

Maar handen in de zakken, dat geeft inderdaad een verkeerd signaal. :D

 

+1/-0

Nu ben ik ook al iemand die de puissant rijke katholieke kerk verdedigt???

Volgens mij staan mijn posts vol van kritiek op een fiks aantal zaken die de kerk betreffen.
En kan wie onbevooroordeeld leest zien dat ik slechts pleit voor de vredesboodschap van Christus
en tegen de absurde opvatting dat religie afgeschaft moet worden.

Een interessant pagina groot artikel in het ED van vandaag van publicist en ex huisarts Ignace Schretlen
werpt een goed licht op de nadelen van het secularisme.
En ook aardig te zien dat het CBS onderzocht heeft wat ieder weldenkend mens al lang wist;
de meeste vrijwilligers vind je onder leden van een geloofsgemeenschap. Die immers zingeving in de medemens zoeken en niet in geld.
Logisch maar blijkbaar moeilijk te snappen voor atheisten.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

VHTLsaw schreef op 26 februari 2020 om 11:25:

Nu ben ik ook al iemand die de puissant rijke katholieke kerk verdedigt???


Ja.
open/sluit de onderstaande quote:

Volgens mij staan mijn posts vol van kritiek op een fiks aantal zaken die de kerk betreffen.
En kan wie onbevooroordeeld leest zien dat ik slechts pleit voor de vredesboodschap van Christus
en tegen de absurde opvatting dat religie afgeschaft moet worden.


Tegen de absurde opvatting dat religie afgeschaft moet worden? Gisteren had ik nog op een rijtje gezet dat ik daarvoor al 5 keer heb benadrukt dat ik dit niet vind. Bij deze de 7e keer. Koekoek!
open/sluit de onderstaande quote:

Een interessant pagina groot artikel in het ED van vandaag van publicist en ex huisarts Ignace Schretlen
werpt een goed licht op de nadelen van het secularisme.


Dank voor de leestip. Ik moet zeggen dat ik het een inhoudelijk zwak betoog vind. Het is een weemoedig vroeger-was-het-allemaal-beter stuk. Blijkbaar mist ze iets en lijkt het verleden zo simpel en makkelijk. Die fout maak je makkelijk als je ouder wordt. Ik hoop oud te worden en de jeugd van dan te omarmen in hun keuzes.
open/sluit de onderstaande quote:

En ook aardig te zien dat het CBS onderzocht heeft wat ieder weldenkend mens al lang wist;
de meeste vrijwilligers vind je onder leden van een geloofsgemeenschap.


Ze verwijst naar deze publicatie. Die publicatie is relatief kort en beschrijft niet wat dat vrijwilligerswerk dan is. Dat kan dus prima vrijwilligerswerk ten behoeve van de kerk zijn. Zo lust ik er nog wel een paar.

Maar buiten dat, het argument dat gelovigen goed werk verrichten is twijfelachtig. Hamas doet ook prachtig werk in Gaza, zeggen ze zelf. Het zal best. Toch vind ik het geen frisse organisatie. De katholieke kerk zorgt er ook voor dat de hulp die men in Afrika geeft conditioneel is aan het afzweren van anticonceptie-maatregelen. Ben je dan goed bezig? Het antwoord is nee.

Overigens is het vertrouwen in de medemens bij niet-religieuzen groter dan bij religieuzen, volgens hetzelfde onderzoek.
open/sluit de onderstaande quote:

Die immers zingeving in de medemens zoeken en niet in geld.
Logisch maar blijkbaar moeilijk te snappen voor atheisten.


Dit is niet wat in het artikel van het CBS staat. De bron hiervan is jouw eigen duim.

Natuurlijk doen gelovigen goed werk op allerlei vlakken in de samenleving. Ongelovigen ook. Goede mensen zullen goede dingen doen. Wie daarbij geïnspireerd wordt door religieuze teksten, daar is dat prachtig voor. Per saldo levert religie echter meer ellende op dan goede zaken. Daar hebben we in deze topic al zat voorbeelden van gezien.

Jouw falen om je eigen halstarrige beweringen te staven met data blijft stuitend. Het is al eerder gezegd in deze topic; je zal wel heel blij zijn dat liegen niet verboden is in de tien geboden.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

FlitsPhirips schreef op 26 februari 2020 om 20:47:



Maar buiten dat, het argument dat gelovigen goed werk verrichten is twijfelachtig.

Overigens is het vertrouwen in de medemens bij niet-religieuzen groter dan bij religieuzen, volgens hetzelfde onderzoek.


Natuurlijk doen gelovigen goed werk op allerlei vlakken in de samenleving. Ongelovigen ook. Goede mensen zullen goede dingen doen. Wie daarbij geïnspireerd wordt door religieuze teksten, daar is dat prachtig voor. Per saldo levert religie echter meer ellende op dan goede zaken. Daar hebben we in deze topic al zat voorbeelden van gezien.



Even reageren in jouw stijl van discussiéren;

In een en hetzelfde betoog beweren dat gelovigen wel respectievelijk niet goed werk doen is ,zacht gezegd, zeer raar.

Over dat vertrouwen in de medemens spreek je onwaarheid. Het onderzoek waar je naar verwijst zegt iets anders. Je liegt in dat zinnetje derhalve.

De conclusies in je laatste twee zinnen zijn nonsens. Niet WE maar JE hebt voorbeelden gezien. Helaas zonder dat JE naar de positieve kanten wil kijken.

En dan nog even dit;

Jammer dat een aantal andere forummers blijkbaar is afgeschrikt door de negatieve benadering richting henzelf en richting religie in dit van een negatieve titel voorziene topic.Er lijkt behoefte aan meer zienswijzes.

Jij en ik komen er niet uit, vermoed ik, o.a. omdat je niet wil accepteren dat ik kritisch sta tegenover de kerk, maar tegelijkertijd meer heil verwacht voor de mensheid van hen die geloven in de vredesboodschap van Christus dan van hen die blijkbaar geen onderscheid kunnen maken tussen kerk en geloof.

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 20 pagina's: 1 2 3 4 ... 12 13 14 15 16 17 18 19 20

PSV Forum » Maatschappelijke discussies » Waarom we van religie af moeten