Vak: -
Forumreacties: 9.244
Reg.: 14 april 2008
Favoriete opstelling: geen
Zonder voor young-park te willen spreken - het is jullie dialoog - toch een kleine interventie als dat mag.
Je methode 1 faalt omdat je de Bijbel letterlijk neemt terwijl hij volgens moderne inzichten al lang niet zo bedoeld is.
Er staat veel wijsheid in menig tekst, en het verschil tussen het OT en het NT zal ook jou hopelijk opvallen.
Lieden die "openbaringen" kregen zoals je aanhaalt b.v. bij de mormonen dienen m.i. per definitie gewantrouwd te worden. God maakt geen gebruik van Post.nl om boodschappen hierheen te sturen.
Het verhaal van Sam Harris boeide me minder dan die discussie waar Stephen Fry aan deelnam. Hij overtuigt me totaal niet met zijn verhaal. Maar ik snap wel dat hij niet veel op heeft met religie. Harris woont immers in een land met op dat gebied zeer veel verknipte figuren.
FlitsPhirips
Fan van PSV
Debutant Oranje
Forumreacties: 445
Reg.: 5 augustus 2019
Favoriete opstelling: 4-4-2
open/sluit de onderstaande quote:VHTLsaw schreef op 19 februari 2020 om 12:38:
Je flauwe grapje omtrent het goede nieuws van Jehova getuigen slaat nergens op. Als zij aan de deur staan kun je die dicht laten of weer dicht maken.
De goed nieuws show van de Postcodeloterij, de Vriendenloterij en andere boodschappers van "zingeving" aan het leven -hoe word ik rijk in tien seconden - komen daarentegen dagelijks ongevraagd bij iedereen de huiskamer in.
open/sluit de onderstaande quote:Dat ik met mijn opvatting -heb uw naaste lief gelijk u zelf - niet representatief zou zijn voor wat het Christendom in essentie betekent, slaat eveneens als een tang op een varken.
Wist je dat er tegenwoordig niet alleen in protestante maar ook in door jou zo verfoeide katholieke kringen diverse gemeenschappen zijn die een openlijk homoseksuele dan wel vrouwelijke - soms ook lesbische - voorganger hebben. Zich dus niets aantrekkend van wat door een aantal leidende figuren in Rome hierover wordt gedacht?
open/sluit de onderstaande quote:Dan wat betreft je vraag waarom ik bij zo'n kerk blijf.Ik ben van mening dat je van binnenuit meer verandering tot stand kan brengen dan staande aan de zijlijn.
Hetzelfde principe als waarom ik PSV aanhanger blijf ondanks allerlei zaken binnen de club die me niet aanstaan.
open/sluit de onderstaande quote:En dezelfde reden waarom ik in Nederland blijf wonen hoewel het aantal misstanden in dit voor een deel van de mensen welvarende , maar ook horkerige land dagelijks groeit.
open/sluit de onderstaande quote:Niet religie is de boosdoener, maar wat de mens er hier en daar van maakt. Gelovig of ongelovig zijnde.
open/sluit de onderstaande quote:Het lijkt me in elk geval voor het leven hier op aarde het beste als we iedereen de ruimte te gunnen om te geloven wat hij of zij wil. Gespeend van elke vorm van dwang.En ook gespeend van agressie richting andersdenkenden.
open/sluit de onderstaande quote:Je methode 1 faalt omdat je de Bijbel letterlijk neemt terwijl hij volgens moderne inzichten al lang niet zo bedoeld is.
Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 22 februari 2020, 09:47:25.
Gica_Popescu
Fan van PSV
Legende
Forumreacties: 82
Reg.: 1 september 2007
open/sluit de onderstaande quote:FlitsPhirips schreef op 22 februari 2020 om 09:42:
Religie is gemaakt door de mens.
Ik kan je op een ander vlak trouwens wel tegemoetkomen. Jij maakt steeds die tegenstelling religie-kapitalisme, alsof dat iets vanzelfsprekends is (je begon nu weer over die loterijen). In Amerika lijkt het andersom te zijn. De verschrikkelijke christenen die Trump mede aan de macht hebben gebracht zijn extreem kapitalistisch. Als ik de bijbel lees, sta ik graag aan jouw kant. Zo staat Jezus niet beschreven. Met de beste wil van de wereld kan ik dat er niet van maken.
Graag wil ik reageren op de reactie die ik kreeg op 22 februari jl.
Mijn stelling is dat wanneer je niet gelooft in een openbaring van buiten de mens, de mens in zaken als goed en kwaad aan zichzelf overgeleverd is. Mijn vraag is dan: hoe weet je dan wat goed en kwaad is?
Ik erken dat niemand voor 100 pct. kan bewijzen dat de Bijbel - waarin ik geloof - een openbaring van God is. Tegelijk zijn de samenhang van het boek en de persoon van Jezus sterke aanwijzingen dat het niet om verzonnen verhalen gaat.
Ik erken ook dat christenen over verschillende zaken uiteenlopend kunnen denken. Tegelijk staan allee eeuwen door kernzaken voor iedere christen vast.
Openbaringen aan mij persoonlijk of aan derden zouden mij zeer huiverig maken. In dat opzicht is er veel sprake van misbruik om anderen te overtuigen.
Maar nu mijn vraag: hoe weet je buiten de openbaring wat goed en kwaad is?
Waarom mag je niet martelen, is vrije abortus goed of verkeerd, zijn alle mensen al dan niet gelijkwaardig,etc. Wie maakt dat uit?
Hartelijke groet,
Young-Park
P.S. dat was op het nippertje tegen Vitesse. Nu Feijenoord!
FlitsPhirips
Fan van PSV
Debutant Oranje
open/sluit de onderstaande quote:VHTLsaw schreef op 22 februari 2020 om 13:19:
open/sluit de onderstaande quote:
Je stelling over de afkomst van religie is onbewijsbaar.
open/sluit de onderstaande quote:Er is een fifty fifty kans dat je gelijk hebt. (Zie Rowan Atkinson als Toby the Devil )
open/sluit de onderstaande quote:Belangrijker vind ik om te constateren dat je , uitgaande van je bewering dat religie mensenwerk is, helaas miljoenen van die mensen wegzet als niet deugend. Enkel en alleen omdat ze de goede kanten van dat mensenwerk inzien en in praktijk brengen.
FlitsPhirips
Fan van PSV
Debutant Oranje
open/sluit de onderstaande quote:tijn0 schreef op 23 februari 2020 om 11:22:
De parabel van de talenten kun je in theorie uitleggen als een betoog voor het kapitalisme en focus op groei.
FlitsPhirips
Fan van PSV
Debutant Oranje
open/sluit de onderstaande quote:young-park schreef op 24 februari 2020 om 10:42:
Mijn stelling is dat wanneer je niet gelooft in een openbaring van buiten de mens, de mens in zaken als goed en kwaad aan zichzelf overgeleverd is.
open/sluit de onderstaande quote:Mijn vraag is dan: hoe weet je dan wat goed en kwaad is?
open/sluit de onderstaande quote:Ik erken dat niemand voor 100 pct. kan bewijzen dat de Bijbel - waarin ik geloof - een openbaring van God is. Tegelijk zijn de samenhang van het boek en de persoon van Jezus sterke aanwijzingen dat het niet om verzonnen verhalen gaat.
open/sluit de onderstaande quote:FlitsPhirips schreef op 24 februari 2020 om 12:15:
open/sluit de onderstaande quote:VHTLsaw schreef op 22 februari 2020 om 13:19:
open/sluit de onderstaande quote:
Je stelling over de afkomst van religie is onbewijsbaar.
Ik denk dat ik mag aannemen dat jij net als ik van mening bent dat het Hindoeïsme het niet bij het juiste eind heeft. De Islam eveneens. En die talloze andere religies ook, stammen in Afrika die ik-weet-niet-wat aanbidden, de hele mythologie rondom Zeus en ga zo maar door. Allemaal valse religies, allemaal verzonnen. Toch? J-oden hebben verzonnen dat Jezus toch niet god is.
Gelukkig ben jij net in de juiste religie, namelijk het katholicisme, geboren. Net die ene die niet verzonnen is, maar goddelijk geïnspireerd. En gelukkig ben je niet protestants, want dan had je de deuterocanonieke boeken gemist.
open/sluit de onderstaande quote:Er is een fifty fifty kans dat je gelijk hebt. (Zie Rowan Atkinson als Toby the Devil )
Rowan Atkinson is blijkbaar zowel als duivel als als priester fenomenaal.
open/sluit de onderstaande quote:Belangrijker vind ik om te constateren dat je , uitgaande van je bewering dat religie mensenwerk is, helaas miljoenen van die mensen wegzet als niet deugend. Enkel en alleen omdat ze de goede kanten van dat mensenwerk inzien en in praktijk brengen.
In een sterk veld is dit de meest uit de lucht gegrepen opmerking die ik je heb zien maken. Hoe dan? Waar zeg ik iets wat ook maar in de buurt komt van zeggen dat miljoenen mensen niet deugen omdat ze goede dingen doen?
Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 24 februari 2020, 17:12:06.
Klompje
Fan van PSV
Mister PSV
Derde plek PSV Netwerk Battle 2007
Uit: Gent
Vak: Noord - SS
Forumreacties: 13.072
Reg.: 23 juli 2000
open/sluit de onderstaande quote:Klompje schreef op 24 februari 2020 om 17:50:
Kom op zeg, Aalstenaar heeft de 10 geboden aleens haarfijn gefileerd hier. Zet 10 5jarigen bij elkaar en laat ze 10 regels afspreken en ze komen tot betere regels.
Klompje
Fan van PSV
Mister PSV
Derde plek PSV Netwerk Battle 2007
Uit: Gent
Vak: Noord - SS
Forumreacties: 13.072
Reg.: 23 juli 2000
open/sluit de onderstaande quote:Klompje schreef op 24 februari 2020 om 22:15:
Je gooit er zelf dus al drie weg.
Ik zeg nergens dat ik ze niet ondersteun, ze zijn niet bijster origineel. Je had die 6 ook zelf kunnen bedenken zonder bijbelkennis. Iedere atheist kan ze zelf bedenken.
FlitsPhirips
Fan van PSV
Debutant Oranje
We moeten het even over je manier van discussiëren hebben, @VHTLsaw, want dit loopt weer de spuigaten uit.
open/sluit de onderstaande quote:VHTLsaw schreef op 24 februari 2020 om 17:07:
Mijns inziens breng je wel degelijk miljoenen goedwillende en rechtschapen gelovigen in diskrediet wanneer je een stelling onderschrijft als zou religie moeten worden afgeschaft.
open/sluit de onderstaande quote:Als zodanig hoor je mij dan ook nergens beweren dat een katholiek meer recht van spreken zou hebben dan een hindoe, boeddhist of wie dan ook.
open/sluit de onderstaande quote:Helaas denken veel atheisten nooit over dit soort dingen na. Ze zijn te druk bezig met hun zingeving; snel rijk worden ten koste van een ander.
open/sluit de onderstaande quote:Of denk jij dat die "criminele" voetballende miljonairs, BNers, groot aandeelhouders en types als huisjesmelker Prins Bernhard junior zich ooit bezig houden met religie, hulp aan medemensen in nood of dergelijke andere zaken die het leven zin geven?
open/sluit de onderstaande quote:Sam Harris mag jou inspireren, maar voor talloze mensen die nooit van hem gehoord hebben is snel rijk worden een grotere motivatie dan de levensomstandigheden verbeteren van minder bedeelden.
open/sluit de onderstaande quote:Mocht je evenveel plezier beleven als ik aan het kijken naar sketches van Rowan Atkinson of hij nu priester of duivel speelt, ben je dan misschien ook benieuwd naar wat hij zelf echt over religie te melden heeft? Dat is mij namelijk (nog) niet bekend.
open/sluit de onderstaande quote:Dan kunnen dus gelovigen EN ongelovigen al met zeven van de tien geboden probleemloos leven lijkt me zo. Geen onaardige score.
Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 25 februari 2020, 20:25:53.
Wat er de spuigaten uitloopt, beste Flits Phirips, is eerder jouw herhaalde weigering om te erkennen dat niet religie bestreden moet worden, doch slechts het kwaad dat de mens doet vanuit welke overtuiging dan ook.
Met je kijktip Christopher Higgins promoot je een zeldzaam negatieve kijk op de aloude poging om tot een moreel kader te komen via de 10 geboden.
Iemand die dat met zijn handen in de zakken doet en daarbij grappig wil zijn maakt toch geen goede indruk lijkt me, al zijn een paar geboden inderdaad te vervangen door een paar van de zijne.
Dan prefereer ik de methode tot relativeren van religie door Rowan Atkinson die wel humor heeft.
Maar nogmaals, wat je me ook voor de voeten blijft werpen, ik denk nog steeds dat er meer zingeving te vinden is in omzien naar je medemens dan in het najagen van geld, status en macht.
FlitsPhirips
Fan van PSV
Debutant Oranje
Ik moet een beetje lachen om het verwijt aan Christopher Hitchens dat hij met zijn houding niet de juiste indruk wekt. Zeker omdat je het combineert met het herhaalde (volstrekt onjuiste en wederom niet onderbouwde) verwijt aan atheïsten dat ze zoveel bezig zouden zijn met geld en macht. Iemand die hier de puissant rijke katholieke kerk verdedigt mag wel een toontje lager zingen. De miljarden die die kerk bezit en de manier waarop ze door de eeuwen heen hebben gepronkt met al die rijkdom spreken boekdelen. Niet alleen in Rome, maar overal ter wereld waar ze macht hebben of hebben gehad.
Maar handen in de zakken, dat geeft inderdaad een verkeerd signaal.
Nu ben ik ook al iemand die de puissant rijke katholieke kerk verdedigt???
Volgens mij staan mijn posts vol van kritiek op een fiks aantal zaken die de kerk betreffen.
En kan wie onbevooroordeeld leest zien dat ik slechts pleit voor de vredesboodschap van Christus
en tegen de absurde opvatting dat religie afgeschaft moet worden.
Een interessant pagina groot artikel in het ED van vandaag van publicist en ex huisarts Ignace Schretlen
werpt een goed licht op de nadelen van het secularisme.
En ook aardig te zien dat het CBS onderzocht heeft wat ieder weldenkend mens al lang wist;
de meeste vrijwilligers vind je onder leden van een geloofsgemeenschap. Die immers zingeving in de medemens zoeken en niet in geld.
Logisch maar blijkbaar moeilijk te snappen voor atheisten.
FlitsPhirips
Fan van PSV
Debutant Oranje
open/sluit de onderstaande quote:VHTLsaw schreef op 26 februari 2020 om 11:25:
Nu ben ik ook al iemand die de puissant rijke katholieke kerk verdedigt???
open/sluit de onderstaande quote:Volgens mij staan mijn posts vol van kritiek op een fiks aantal zaken die de kerk betreffen.
En kan wie onbevooroordeeld leest zien dat ik slechts pleit voor de vredesboodschap van Christus
en tegen de absurde opvatting dat religie afgeschaft moet worden.
open/sluit de onderstaande quote:Een interessant pagina groot artikel in het ED van vandaag van publicist en ex huisarts Ignace Schretlen
werpt een goed licht op de nadelen van het secularisme.
open/sluit de onderstaande quote:En ook aardig te zien dat het CBS onderzocht heeft wat ieder weldenkend mens al lang wist;
de meeste vrijwilligers vind je onder leden van een geloofsgemeenschap.
open/sluit de onderstaande quote:Die immers zingeving in de medemens zoeken en niet in geld.
Logisch maar blijkbaar moeilijk te snappen voor atheisten.
open/sluit de onderstaande quote:FlitsPhirips schreef op 26 februari 2020 om 20:47:
Maar buiten dat, het argument dat gelovigen goed werk verrichten is twijfelachtig.
Overigens is het vertrouwen in de medemens bij niet-religieuzen groter dan bij religieuzen, volgens hetzelfde onderzoek.
Natuurlijk doen gelovigen goed werk op allerlei vlakken in de samenleving. Ongelovigen ook. Goede mensen zullen goede dingen doen. Wie daarbij geïnspireerd wordt door religieuze teksten, daar is dat prachtig voor. Per saldo levert religie echter meer ellende op dan goede zaken. Daar hebben we in deze topic al zat voorbeelden van gezien.
PSV Forum » Maatschappelijke discussies » Waarom we van religie af moeten