Transparent
Inloggen
Sluiten

PSV Forum » Maatschappelijke discussies » Corona

Deze normale topic is gesloten en bestaat uit 171 pagina's: 1 2 3 4 ... 135 136 137 138 139 140 141 142 143 ... 167 168 169 170 171

Ik wil het nog eens hebben over tunnelvisie.
Afgelopen zaterdag is spoorslags besloten dat Nederland, als enige land, in een keiharde lockdown moest.
Jaap van Dissel stond namens het OMT uit te leggen welke onderbouwing daar aan ten grondslag lag.
Weliswaar was in het land waar Omicron snel dominant werd, Zuid Afrika, op basis van de cijfers gezien dat Omicron idd veel besmettelijker was...maar...veel minder schadelijk.
Van Dissel gaf aan dat dit niet representatief was, maar het referentiepunt was DK.
Ook hier werd dat verder kritiekloos en zonder toetsing als waarheid aangenomen.
Van de week heb ik al laten zien dat niks in de Deense cijfers een harde lockdown hier rechtvaardigt!

We gaan verder.
Vandaag moest van Dissel in de kamer komen toelichten.
En daar zien we het ultieme bewijs van cijfers-spinnen richting het eigen gelijk! Oftwel confirmation bias!

open/sluit de onderstaande quote:

Grote onzekerheid blijft hoe ziek je wordt van een besmetting met omikron. In zijn presentatie deelde Van Dissel cijfers van ziekenhuisopnames in Engeland en Denemarken, twee landen waar de variant zich al verder heeft verspreid dan in Nederland.


En wat blijkt..
open/sluit de onderstaande quote:

Na een omikronbesmetting belanden Britten en Denen weliswaar iets minder vaak in het ziekenhuis dan met delta, maar volgens Van Dissel geeft dat een vertekend beeld doordat vooral twintigers en dertigers met deze variant worden besmet. "Deze groepen verwacht je dus niet snel in het ziekenhuis."


Om er aan toe te voegen
open/sluit de onderstaande quote:

De opnamecijfers na een omikronbesmetting in Engeland en Denemarken zijn daardoor zeker geen bewijs dat de variant minder ziekmakend is, zegt Van Dissel.



Wat zegt hij dus:
We gaan het land in een harde lockdown gooien, want zie de cijfers in DK
Vervolgens tonen de cijfers in DK eigenlijk alleen maar aan dat wat in Zuid Afrika blijkt, ook in DK en UK geldt.
Maar, net als met de Zuid Afrika cijfers, gooit hij het ineens op het feit dat de groep jongeren hierin een grote rol spelen.

Koekoek! Dat is cijferspinnen!

Intussen is dit de realiteit in Engeland
https://www.dailymail.co.uk/news/article-10325955/Rising-Omicron-cases-not-matched-hospitalisations-figures-show.html
Dit is wat er bij ons gebeurt
https://www.nu.nl/uitgelicht/6174387/de-coronacijfers-van-vandaag.html

Ik post het bewust nu, omdat er een duidelijke trend in de cijfers zit en omdat er nu nog GEEN sprake kan zijn van impact van de recente coronamaatregelen.


Alle cijfers en feiten zoals ze er liggen, overal ter wereld, wijzen op een meer besmettelijkere variant, echter met een relatief te verwaarlozen grotere impact op ziekenhuisopnames.

Die onderliggende informatie raakt echter verloren.
De meeste mensen geloven en horen immers de "experts" van Dissel in dit geval.
En die hebben vandaag dus gehoord dat de lockdown terecht is, de zorg voor omicron gerechtvaardigd, want zie DK en UK.

Voor Jaap is dit een loterij zonder nieten. Als het namelijk meevalt zegt hij zie: we hebben goed gereageerd.

Echter, met dank aan watervlug....lees dit artikel eens
http://www.google.nl%2Flink' target='_blank'>https://www.trouw.nl/cultuur-media/psychiater-elnathan-prinsen-schuwt-de-controverse-niet-en-is-daarmee-de-ideale-talkshowgast~ba7591a6/?referrer=https%3A%2F%2Fhttp://www.google.nl%2Flink
open/sluit de onderstaande quote:

Conclusie: hij pleitte voor een kantelmoment in de weging van risico’s; voor een offer van mensen met lage overlevingskans. “Scherpe keuzes, daar hou ik van.” Presentatoren Hugo Logtenberg en Nadia Moussaid checkten schalks hoe de andere kant van de tafel hierover dacht. Niemand zei iets; het was wel goed dat iemand dit zei, maar acute crisishulp gaat altijd voor en de keuze om jongeren voor te laten op ouderen wordt toch niet gemaakt, leek de consensus. De situatie illustreerde vooral hoe het dominante denken als een elastiek terugschiet in zijn oorspronkelijke positie. Andere perspectieven klinken wel, maar dringen niet door



Dit vat het scherp samen!

Ook hier vrees ik.

 

+3/-0

Ik was het al met je eens maar hield een slagje rond de arm, conservatief als ik ben.
Echter iedere dag dat er geen bewijzen zijn van grote problemen door Omikron wordt het minder houdbaar. Na de 18-21 dagen Omikron in Zuid Afrika is er daar nog steeds niks aan de hand.

Ook de beurs lijkt inmiddels overtuigd, bedrijven die baat hebben bij interpersoonlijke activiteiten gaan de hoogte in.

 

+1/-0

Nou, mooi toch? Als dat doorzet, dan zou het tijdig stopzetten van de lockdown logisch zijn.

 

+1/-0

Als ik de cijfers bekijk, dan stijgen de gevallen in Denemarken rap. Maar dat is afgelopen week/twee weken. Kun je dan al echt uitspraken doen over wat dat betekent voor ziekenhuizen? Ik zou zelf zeggen: even aankijken tot oud en nieuw. Er zit immers altijd behoorlijke vertraging in.

Zelfde geldt voor VK.

 

+1/-0

Ik had gisteren de cijfers van London opgezocht omdat daar een Omicron hotspot is.
https://coronavirus.data.gov.uk/details/healthcare?areaType=nhsRegion%26areaName=London#card-patients_in_hospital

Als je 3M selecteert zie je een duidelijke toename van eind november t/m 21 december. Daarvoor was het zeg maar een horizontale lijn.

Patients admitted to hospital
1 dec: 114
21 dec: 245

Patients in hospital
1 dec: 1.074
21 dec: 1.904

Patients in mechanical ventilation beds
1 dec: 183
21 dec: 201


Dit sluit precies aan bij 'Omicron is veel besmettelijker maar is minder ernstig ziekmakend dan Delta'.

Ik wil niet de partycrasher zijn. Toch is het voor mij nog te vroeg om te zeggen dat Omicron in Nederland geen impact op de ziekenhuizen gaat hebben.

 

+1/-1

Maar de stelling van Rutte dat zonder ophoging IC capaciteit en snellere boostercampagne er ook een lockdown gekomen zou zijn is volstrekte kolder natuurlijk. Maar ja, what else is new met dit kabinet.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Klompje schreef op 22 december 2021 om 12:51:

Maar de stelling van Rutte dat zonder ophoging IC capaciteit en snellere boostercampagne er ook een lockdown gekomen zou zijn is volstrekte kolder natuurlijk. Maar ja, what else is new met dit kabinet.


Het ligt nooit aan Rutte :crap

Kuipers is om. In de winter is het altijd al krap met de ic-bedden vanwege de griep. Vanwege corona zijn er meer bedden nodig. Hij is voor een structurele verhoging van de ic capaciteit.

Het wordt ook tijd voor een lange termijn strategie. Eind januari komt er een advies. Ik ben benieuwd wat daar uit gaat komen.

 

+1/-0

Wat wil de politiek dan doen? Opschalen kost tijd en geld, en is niet te doen gedurende een pandemie. Dat betekent dat je blijft zitten met een relatief laag aantal IC bedden (zeker als je dat in verhouding zet met Belgie en Duitsland). De GGD is volledig wegbezuinigd, maar krijgt ondertussen ook en passant de zwarte piet toegeschoven. Zolang je met een ondermaatse ziekenhuiscapaciteit blijft zitten, zul je aan damage control moeten blijven doen. Buurlanden hebben dat probleem minder (door hogere ziekenhuiscapaciteit) en hoeven dus minder ingrijpende maatregelen te nemen. Uiteindelijk zul je gewoon duidelijk moeten zijn, bij X aantal ziekenhuisbedden deze maatregelen, bij Y aantal ziekenhuisbedden dit pakket etc. En een lockdown moet van tafel als optie, omdat het geen oplossing is.

Overigens, de toename van ziekenhuisbedden in London met betrekking tot Omicron is voornamelijk toe te schrijven aan patienten die omwille van andere redenen in het ziekenhuis belanden en dan daarna positief testen. To be continued.

 

+3/-0

Ik zou denken: dienstplicht invoeren. En niet met pistooltjes, maar iedereen vanaf 18 jaar gaat verplicht op een basale verplegingscursus. En mocht dan ooit de nood daar zijn, dan kan er een deel van worden ingezet en gevrijwaard van zijn of haar normale werk, zodat je extra veel handen tot je beschikking hebt en snel kunt opschalen en afschalen.

 

+1/-0

Wanneer vinden we dat er conclusies uit cijfers te trekken vallen?
Ik had het al over confirmation bias, wil ik mezelf ook niet schuldig aan maken, maar er is hier genoeg kritische massa om dat te bewaken.
Ik vind dit echter wel bijzondere berichten
https://www.nu.nl/coronavirus/6174347/alle-coronacijfers-opnieuw-fors-gedaald-volgens-rivm-stilte-voor-de-storm.html
Alle cijfers gaan goed...MAAAAAR....stilte voor de storm (want?)..dat neigt toch naar ...

Intussen wil ik ook de voortgang hier blijven volgen
https://timesofindia.indiatimes.com/world/rest-of-world/most-omicron-patients-in-south-africa-recovering-with-simple-easy-treatment-says-dr-coetzee/articleshow/88409240.cms

De praktijk lijkt dus het klinisch onderzoek van HKU te bevestigen

open/sluit de onderstaande quote:

"They may or may not have a cough; it is mostly dry cough wisore and scratchy throat. According to a recent study, it affects the upper respiratory tract and doesn't affect lower airways like the delta variant," she added


Mijn gevoel zegt me dat we hier over vanaf het OMT verdomde weinig gaan horen voorlopig. Past vrees ik niet in the narrative

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 22 december 2021, 21:57:03.

 

+1/-0

Het ziet er heel goed uit. Het blijft stabiel in VK en DK. Ik zou nog steeds wachten tot oud en nieuw, maar dan zou ik ook direct alle maatregelen door de versnipperaar gooien, als bij ons de daling zo hard doorzet en daarginds het niet misgaat.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

FlorisTHFC schreef op 22 december 2021 om 17:22:

Wat wil de politiek dan doen? Opschalen kost tijd en geld, en is niet te doen gedurende een pandemie.


Het ging volgens mij om een structurele uitbreiding van de ic-capaciteit dus niet om een tijdelijke opschaling tijdens de pandemie. Omdat het zonder corona in de winter al krap was en corona niet meer weg gaat vindt hij uitbreiding nodig.

Dit is een heel ander geluid dan ik tot nu toe hoorde. Gommers wilde daar eerst niet aan omdat buiten pieken er niet voldoende werk is voor ic-verpleegkundigen. Het verhaal was dat voor de hoge kwaliteit van ic verpleegkundige het belangrijk is dat zij veel patiënten.

Laatst hoorde ik nog een ic verpleegkundige van een belangenvereniging die het ook niet nodig vond dat de er meer ic capaciteit nodig was. Die had het er zelfs over dat er misschien nog wel meer ziekenhuizen dicht konden. Daarnaast moesten ziekenhuizen dan nog beter gaan samenwerken. In Duitsland zijn de afstanden tussen ziekenhuizen groter dan in Nederland dus dat moest geen probleem zijn.

Vandaar dat ik het positief nieuws vond dat Kuipers voor uitbreiding is.


open/sluit de onderstaande quote:


Overigens, de toename van ziekenhuisbedden in London met betrekking tot Omicron is voornamelijk toe te schrijven aan patienten die omwille van andere redenen in het ziekenhuis belanden en dan daarna positief testen. To be continued.


Hmmm...


https://nos.nl/artikel/2410592-bij-omikron-minder-snel-in-het-ziekenhuis-maar-besmettelijkheid-blijft-zorgelijk
Het risico om opgenomen te worden in het ziekenhuis met de omikronvariant lijkt volgens Brits onderzoek een stuk lager dan bij de deltavariant. Volgens een lopend onderzoek van Imperial College, gepresenteerd in Londen, is de kans zo'n 45 procent kleiner om minimaal een dag opgenomen te worden in een ziekenhuis. Wat dat betekent voor de belasting van de zorg is nog onduidelijk.

Ook arts-microbioloog en OMT-lid Marc Bonten heeft het onderzoek met grote belangstelling gelezen. De resultaten beschouwt hij als "de meest betrouwbare data tot nu toe". "Dit is een grote database uit Engeland en ook bij de alfavariant en deltavariant bleek dat ze daar al vrij snel de goede inschatting hadden."

Bonten is net als Tostmann deels positief, maar komt ook met de kanttekening vanwege de hogere besmettelijkheid. "Je moet deze resultaten afzetten tegen het aantal mensen dat geïnfecteerd raakt. Als dat twee keer zo veel is als bij de deltavariant, heb je net zo veel mensen die in het ziekenhuis terechtkomen."


Net als Tijn zou ik nog even afwachten hoe het zich gaat ontvouwen.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 23 december 2021, 13:14:46.

 

+1/-1

Je kan dat prima zien 8n Zuid afrika. De correlatie tussen positieven en doden is volledig stuk daar.

 

+1/-0

Maar onze cijferduiders vallen over elkaar heen om te duiden waarom het toch slecht nieuws is.
Confirmation bias!

Intussen was de geloofwaardigheid al tanende.
https://eenvandaag.avrotros.nl/panels/opiniepanel/alle-uitslagen/item/boodschap-kabinet-over-omikron-was-alarmerend-maar-we-maken-ons-er-nauwelijks-meer-zorgen-over/link

Als nu dadelijk echt bekend en duidelijk werd dat de harde lockdown gewoon totaal buitenproportioneel was nu, dan is de geest voorgoed uit de fles.
Buiten ons heeft geen enkel buurland zo drastisch ingegrepen. Dat moet ook ernstig te denken geven.
Ik herhaal nog maar eens, zie de toeslagen affaire, je moet nu de bezem door het OMT halen. Doe je dat niet krijg je een neerwaartse spiraal in geloofwaardigheid en het vaster graven in de loopgraven door de "experts" met alle gevolgen van dien.

edit: jullie hebben de nieuwe cijfers hier vast ook gevolgd
https://www.parool.nl/nederland/gemiddeld-aantal-coronagevallen-gaat-weer-omlaag-meeste-positieve-tests-in-amsterdam~b0c072ad/

Dit bericht is gewijzigd op 23 december 2021, 21:32:03.

 

+1/-0

Het OMT? Rutte is het probleem.

 

+1/-0

Deel van het probleem.
Maar het OMT heeft heel hard aangedrongen op deze lockdown. Zij worden geacht de experts te zijn en hebben een extreem angstig verhaal en scenario mbt de Omicron variant voorgespiegeld.

 

+1/-0

Kabinet en OMT zijn allebei een probleem.

OMT:
niet transparant -> data en vergaderingen openbaar maken
belangenverstrengeling -> banden met Big Pharma en eigen zakelijke belangen
te eenzijdige samenstelling -> meer vakgebieden
geen democratisch mandaat
continue foute voorspellingen en modelleringen maar geen enkele wijziging of boetedoening

Conclusie: de bezem er doorheen of opdoeken

Kabinet:
Geen eigen verantwoordelijk maar continue naar OMT wijzen dus indekken
Demissionair dus geen democratisch draagvlak meer
Ongeloofwaardig door al bijna 2 jaar opschaling van de zorg tegen te houden
Totaal ongeloofwaardige communicatie en geen enkele kritische reflectie

Conclusie: hier had allang de bezem doorheen gemoeten ware het niet dat het Rutte politiek veel te goed uitkomt om De Jonge te laten zitten.

'Gelukkig' weten we sinds deze week dat dit kabinet er niet voor de Nederlandse bevolking zit maar voor hun grote leider in Davos. We weten daarmee in ieder geval waar we staan.

 

+2/-1

Dat hele Claus Schwab geneuzel helpt nou nooit mee in een constructieve discussie moet ik je eerlijk bekennen.

 

+1/-0

En waarom niet?

We moeten 2 jaar lang aanhoren dat die 'Great Reset' een complottheorie is en wanneer de hele teringzooi boven water komt mogen we het er niet over hebben? Half politiek Europa inclusief de lijsttrekkers van 3 van onze coalitiepartijen zit daar de hielen van een bejaarde maniak met grootheidswaanzin te likken om zijn Great Reset visie uit te voeren. Ondertussen wordt onze samenleving compleet uit elkaar getrokken en structureel veranderd zonder enige vorm van democratisch proces.

 

+2/-1

Deze normale topic is gesloten en bestaat uit 171 pagina's: 1 2 3 4 ... 135 136 137 138 139 140 141 142 143 ... 167 168 169 170 171

PSV Forum » Maatschappelijke discussies » Corona