Vak: -
Forumreacties: 9.244
Reg.: 14 april 2008
Favoriete opstelling: geen
open/sluit de onderstaande quote:Aalstenaar schreef op 31 oktober 2019 om 07:46:
open/sluit de onderstaande quote:VHTLsaw schreef op 30 oktober 2019 om 15:42:
En als ik een citaat van jou aanhaal ben ik de leugenaar?
Wijs eens aan waar je mij citeert. Je hebt mij nergens geciteerd. Je komt telkens weer terug met dezelfde stropopredenering.
Ik heb 1984 gelezen. In welk opzicht is dit een pleidooi voor een christelijke samenleving? Ik ken geen voorbeeld van een dictatuur die gebouwd is op de ideeën van de Verlichting of humanisme.
open/sluit de onderstaande quote:VHTLsaw schreef op 29 oktober 2019 om 21:10:
Voorts heb ik niet gezegd dat ik het scheppingsverhaal uit de Bijbel letterlijk voor waar aan zou nemen, ik beweer slechts dat een mens net zo goed daarin kan geloven als in de Big Bang theorie.
Wauw. Dit is het compleet afschakelen van de werkelijkheid.
Aalstenaar
Mister PSV
Uit: Aalst-Waalre
Forumreacties: 721
Reg.: 23 juli 1999
Favoriete opstelling: 4-3-3
open/sluit de onderstaande quote:VHTLsaw schreef op 31 oktober 2019 om 11:54:
Je kent je eigen posts niet meer. Ik heb braaf gekeken in de post waar je me naar verwees. Het "gedachtenpolitie is iets voor religies" zijn jouw woorden..
open/sluit de onderstaande quote:En 1984 is inderdaad geen pleidooi voor een christelijke samenleving. Maar wel een dictatuur met een gedachtenpolitie. Is mijn verwijzing naar Orwell nu wel duidelijk?
open/sluit de onderstaande quote:En je Wauw reactie over zogenaamd afschakelen van de werkelijkheid is reden nummer drie om je post als geheel improductief te beschouwen en weinig of niet uitnodigend om deze "discussie" met jou zo voort te zetten.
Dit bericht is gewijzigd op 31 oktober 2019, 20:14:10.
FlitsPhirips
Fan van PSV
Debutant Oranje
Forumreacties: 445
Reg.: 5 augustus 2019
Favoriete opstelling: 4-4-2
Deze laatste opmerking geeft aan hoe ver onze denkwerelden van elkaar verschillen.
open/sluit de onderstaande quote:FlitsPhirips schreef op 01 november 2019 om 08:57:
Deze laatste opmerking geeft aan hoe ver onze denkwerelden van elkaar verschillen.
Zeker, zoveel is wel duidelijk. Wat ik niet goed snap aan jouw denkwereld is hoe je genoegen neemt met bepaalde ideeën. Dingen die je voor waar aanneemt, dingen die je gelooft, zijn emotioneel belangrijk voor een mens. Je bent hier nu al aanbeland op pagina 8 van deze topic. Dat betekent dat dit vraagstuk blijkbaar belangrijk voor je is. Er zijn veel mensen, gelovig en ongelovig, die tekenen bij het kruisje. Ze vinden andere dingen belangrijker en leven hun leven zonder teveel te investeren in existentiële vragen. Voor jou is dat anders. Anders zat je hier niet nog steeds deze tekst te lezen, toch?
Ik begrijp heel goed hoe je zou kunnen hopen dat er een god is. Misschien omdat je niet wilt dat het leven stopt bij de dood of omdat je onrechtvaardigheid ziet en hoopt dat dat op de een of andere manier ergens ooit toch nog goed komt. Of omdat je behoefte hebt aan een soort verklaring van of voor het leven. Zoiets omschrijf je in je laatste post. Vul de reden voor die hoop zelf maar in, wat het voor jou precies is doet er nu niet toe.
De crux zit hem in de stap van hoop naar geloof, naar het aannemen van iets als waarheid. In die stap breng je je gedachten samen met de werkelijkheid. Daar zit een toetsing van wat je denkt aan de echte wereld. Waar ik bij jou moeite mee heb is hoe die stap totaal lijkt te ontbreken. Je spreekt over de alternatieven voor jouw geloof (allemaal door jouzelf aangedragen en niet door de atheïsten in deze topic) en je veegt ze opzij. Maar tegelijk zeg je erbij dat je geen interesse hebt om ze ook maar een beetje te bestuderen. Dat blijkt ook uit elk woord dat je eraan besteedt. Je hebt je er gewoon totaal niet in verdiept.
Hoe kan je dan toch spreken van geloof? Wat is dan het verschil met hoop? Hoop snap ik. De stap naar het emotioneel betrokken aannemen van die hoop als waarheid, daar begrijp ik niets van.
Aalstenaar
Mister PSV
open/sluit de onderstaande quote:VHTLsaw schreef op 01 november 2019 om 12:34:
@Aalstenaar; Wat ik te weten kwam over Big Bang sprak me totaal niet aan. En het overtuigde mij niet als "bewijs" van het ontstaan van de aarde. En dat je de Bijbel volgens mij niet letterlijk moet nemen heb ik je al gezegd.Ik diskwalificeer niets wat ik niet ken.
open/sluit de onderstaande quote:Aalstenaar schreef op 01 november 2019 om 16:17:
@Aalstenaar; Wat ik te weten kwam over Big Bang sprak me totaal niet aan. En het overtuigde mij niet als "bewijs" van het ontstaan van de aarde. En dat je de Bijbel volgens mij niet letterlijk moet nemen heb ik je al gezegd.Ik diskwalificeer niets wat ik niet ken.
De Big Bang beschrijft niets over het ontstaan van de aarde. Ik denk dat ik hiermee je laatste zin ontkracht heb.
PSVeldhoven42
Fan van PSV
Debutant Oranje
Uit: Veldhoven
Forumreacties: 114
Reg.: 7 augustus 2019
De Big Bang is natuurlijk het grootste lachertje van de huidige tijd. Totale religie, alleen noemen aanhangers dit geen religie maar wetenschap. Er is echter niets wat dit bewijst of kan bewijzen, waardoor het puur geloof (ergo religie) is. De Big Bang wordt overigens door steeds meer wetenschappers betwist, en terecht. Over enkele jaren komt er opeens een 'wetenschapper' (lees: fantast die een diploma heeft) die zal beweren dat het helal een grote drol is die is uitgekakt door een nog groter opperwezen, waarbij de sterrenstelsels een soort van bacteriën zijn en de sterre, planeten en dergelijke microben... Op het moment dat die 'wetenschapper' genoeg anderen weet te overtuigen, zal de Big Bang gezien worden als secte, bij acceptatie als religie en is die nieuwe opperwezendrol de nieuwe wetenschap.
History repeats...
FlitsPhirips
Fan van PSV
Debutant Oranje
Onder dankzegging aan @PSVeldhoven42 voor zijn uiterst waardevolle en overtuigende bijdrage ga ik toch maar verder.
Zo staat het ieder mens vrij ergens in te geloven. Waarbij religie in mijn ogen meer dan vrije marktwerking let op wat de mens ten goede komt in plaats van de portemonnee.
open/sluit de onderstaande quote:PSVeldhoven42 schreef op 02 november 2019 om 10:45:
De Big Bang is natuurlijk het grootste lachertje van de huidige tijd. Totale religie, alleen noemen aanhangers dit geen religie maar wetenschap.
PSVeldhoven42
Fan van PSV
Debutant Oranje
open/sluit de onderstaande quote:FlitsPhirips schreef op 03 november 2019 om 08:35:
Onder dankzegging aan @PSVeldhoven42 voor zijn uiterst waardevolle en overtuigende bijdrage ga ik toch maar verder.
Zo staat het ieder mens vrij ergens in te geloven. Waarbij religie in mijn ogen meer dan vrije marktwerking let op wat de mens ten goede komt in plaats van de portemonnee.
Ik waardeer je eerlijkheid in wat je hiervoor allemaal zegt. Ik zou niet uit de voeten kunnen met die manier van denken, maar jij blijkbaar wel. Dat is gewoon een verschil tussen mensen. Ik maak wel bezwaar tegen de valse tegenstelling die je hierboven neerzet. Alsof atheïsme correleert met winstbejag ofzo. Niet geloven in een persoonlijke god maakt een mens niet minder menselijk.
Aalstenaar
Mister PSV
open/sluit de onderstaande quote:PSVeldhoven42 schreef op 03 november 2019 om 09:46:
Het christelijke geloof en wetenschap gaan erg goed samen zelfs. Veel wetenschappers zijn religieus, en zelfs Gallilei was gelovig, en bevriend met de toenmalige paus
Aalstenaar
Mister PSV
open/sluit de onderstaande quote:VHTLsaw schreef op 01 november 2019 om 21:06:
De "wetenschap" anno 2019 is verder dan die ten tijde van Galilei, Newton of zelfs Einstein. Maar als de volgende keer - over een aantal jaren - het CERN in Geneve geen foute berekening blijkt te hebben gemaakt zal de "wetenschap" weer met iets anders komen.
open/sluit de onderstaande quote:En voor de zoveelste keer; ik neem dat boek vol wijsheden over het leven van een mens niet letterlijk en geloof dus echt niet dat de wereld pas begon met Adam en Eva zesduizend jaar geleden.
PSVeldhoven42
Fan van PSV
Debutant Oranje
Geweldig hoe Wetenschap steeds verder gedraaid wordt om toch het gelijk te willen krijgen. En maar ontkennen dat het niets anders is dan een nieuwe religie...
Hier serieus op ingaan heeft geen zin bij sommige relifundamentalisten die hun wetenschapsreligie koste wat kost willen blijven verdedigen...
FlitsPhirips
Fan van PSV
Debutant Oranje
open/sluit de onderstaande quote:VHTLsaw schreef op 03 november 2019 om 12:11:
We zijn het volkomen eens over wat je stelt in je laatste zin.
Het is zeker niet mijn bedoeling om een gelovige boven een atheist te plaatsen in welk opzicht dan ook.
open/sluit de onderstaande quote:FlitsPhirips schreef op 04 november 2019 om 18:40:
open/sluit de onderstaande quote:VHTLsaw schreef op 03 november 2019 om 12:11:
We zijn het volkomen eens over wat je stelt in je laatste zin.
Het is zeker niet mijn bedoeling om een gelovige boven een atheist te plaatsen in welk opzicht dan ook.
Behalve dan dat je wel vindt dat gelovigen beter beschermd moeten worden dan atheïsten en dat hun geloof financieel gesteund moet worden door de overheid. Maar daar hebben we het al over gehad, dat hoeven we niet nog een keer over te doen. Ik herhaal het enkel om de inconsistentie in je verhaal duidelijk te maken. Mooie praatjes van voor tot achter, maar als het op GELD aankomt dan doe je het tegenovergestelde.
Verder heb ik niet zo'n behoefte mezelf en andere mensen af te schilderen als vluchtige zandkorrels of als schapen, zo'n andere religieuze metafoor. Dat brengt niets.
FlitsPhirips
Fan van PSV
Debutant Oranje
open/sluit de onderstaande quote:VHTLsaw schreef op 04 november 2019 om 20:09:
Zet dat naast het schamele minimumloon waar een ander een jaar voor moet zwoegen, dan praten we vervolgens eventueel verder over terechte dan wel onterechte subsidies.
Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 5 november 2019, 07:27:46.
open/sluit de onderstaande quote:FlitsPhirips schreef op 05 november 2019 om 07:22:
open/sluit de onderstaande quote:VHTLsaw schreef op 04 november 2019 om 20:09:
Zet dat naast het schamele minimumloon waar een ander een jaar voor moet zwoegen, dan praten we vervolgens eventueel verder over terechte dan wel onterechte subsidies.
Fijn dat jij zo prachtig illustreert hoe het in elkaar zit. Je trekt van leer tegen andere mensen die op geld belust zijn. Maar het geld dat jouw groepje zelf onterecht krijgt, daar wil je pas over praten als aan onmogelijke voorwaarden is voldaan. Als het hele belastingstelsel voldoet aan jouw eisen. Dan pas! Blijkbaar dien je zelf de Mammon.
Riep er niet iemand ooit iets als 'hij die zonder zonde is werpe de eerste steen'?
FlitsPhirips
Fan van PSV
Debutant Oranje
open/sluit de onderstaande quote:VHTLsaw schreef op 05 november 2019 om 13:39:
Leuk om met bijbelteksten te gaan smijten. Nu nog de juiste kreten op de juiste momenten slaken.
open/sluit de onderstaande quote:FlitsPhirips schreef op 06 november 2019 om 09:40:
open/sluit de onderstaande quote:VHTLsaw schreef op 05 november 2019 om 13:39:
Leuk om met bijbelteksten te gaan smijten. Nu nog de juiste kreten op de juiste momenten slaken.
Wat is het criterium voor wanneer ze toepasbaar zijn? Wanneer het jou uitkomt zeker.
Ik ben wel klaar met deze discussie. Je brengt niets nieuws, doet alsof jouw persoonlijke tekstinterpretaties de enige juiste zijn, misrepresenteert constant wat anderen zeggen en de mooie woorden en wijze lessen die je steeds spuit zijn blijkbaar alleen op anderen van toepassing. Zo gaan we in cirkeltjes.
Nogmaals, je bent wat mij betreft echt geen slechte kerel en ik denk dat wij het over heel veel morele kwesties gewoon eens zijn. Ik duw af en toe een beetje door op de inconsistenties en slechte kwaliteit van argumenten. En zoals je inmiddels gezien hebt kan ik niet zo goed tegen dat gelieg. Ik laat het hier even bij tot ik een nieuw thema in de discussie zie.
PSV Forum » Maatschappelijke discussies » Waarom we van religie af moeten